kertokaa vielä

tieF

kuka on teidän mielestänne mahtavin olento keski-maassa Kuninkaan Paluu kirjan aikakaudella(sauronia ei lasketa mukaan).

Eli ottaen huomioon vain "olennot" jotka elelevät tuohon aikaan keskimaassa.

35

1927

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vammanen

      Minähän se olen mahtavin.

    • Lalaith

      sanoa, kun ei ole tiedossa ihan tarkkaan ketä ja mitä siellä oikein eli, mutta kerrotut tapahtumat ja teot huomioon ottaen sanoisin, että se oli Gandalf. Muitakin mielipiteitä varmaan voi esittää.

      • otaku

        Frodohan se tietenkin on. Kovin moni tuskin olisi pystynyt viemään sormusta Mordoriin.


      • Lalaith

        Olin kyllä ottanut mm Tomin huomioon tuumiskellessani, mutta unohdin aivan, että Ulmon voimanhan sanotaan kulkevan kaikissa vesissä. Siinä tapauksessa se mahtavin olisi kyllä ainakin tietyssä mielessä Ulmo.


    • Nimloth

      Gandalf ja Saruman olivat kyllä mahtavia, mutta toisaalta niin oli myös Galadriel. Myös hän oli nähnyt Valinorin valon ja tiesi Keski-maasta yhtä ja toista...Hän oli ollut Keski-maassa pisimmän ajan, joten hänen valtansa oli aika mahtava

    • Black´s widow

      sanoisin että Tom Bombadil. Elrondhan kutsui häntä "kaikista vanhimmaksi"...

      • Nimloth

        Olin aivan unohtanut Tomin...


      • Jokzu
        Nimloth kirjoitti:

        Olin aivan unohtanut Tomin...

        Mitä Tomiin tulee, niin hän todennäköisesti oli yksi niistä harvoista maijarin jäsenistä jotka tulivat keskimaahan, mutta itse en usko että hän oli maijarin mittapuulla mitenkään hirveän mahtava, tietystikin ihmisiin tai haltiohinkin verrattuna hän oli todella mahtava, mutta itse olen kuitenkin sitä mieltä, että Gandalfin piilevä voima (jota hänen oli kielletty käyttämästä.) Oli huomattavasti Tomia suurempi, mutta "omassa maassaan" Tom oli varmastikin mahtavin. Eli tiivistettynä oma vastaukseni on että Gandalf on mahtavin, mutta Tom saattoi hyvinkin olla numero kakkonen.


      • tieF
        Jokzu kirjoitti:

        Mitä Tomiin tulee, niin hän todennäköisesti oli yksi niistä harvoista maijarin jäsenistä jotka tulivat keskimaahan, mutta itse en usko että hän oli maijarin mittapuulla mitenkään hirveän mahtava, tietystikin ihmisiin tai haltiohinkin verrattuna hän oli todella mahtava, mutta itse olen kuitenkin sitä mieltä, että Gandalfin piilevä voima (jota hänen oli kielletty käyttämästä.) Oli huomattavasti Tomia suurempi, mutta "omassa maassaan" Tom oli varmastikin mahtavin. Eli tiivistettynä oma vastaukseni on että Gandalf on mahtavin, mutta Tom saattoi hyvinkin olla numero kakkonen.

        entäs noitakuningas?


      • smack
        Jokzu kirjoitti:

        Mitä Tomiin tulee, niin hän todennäköisesti oli yksi niistä harvoista maijarin jäsenistä jotka tulivat keskimaahan, mutta itse en usko että hän oli maijarin mittapuulla mitenkään hirveän mahtava, tietystikin ihmisiin tai haltiohinkin verrattuna hän oli todella mahtava, mutta itse olen kuitenkin sitä mieltä, että Gandalfin piilevä voima (jota hänen oli kielletty käyttämästä.) Oli huomattavasti Tomia suurempi, mutta "omassa maassaan" Tom oli varmastikin mahtavin. Eli tiivistettynä oma vastaukseni on että Gandalf on mahtavin, mutta Tom saattoi hyvinkin olla numero kakkonen.

        Tom Bombadil on kiistakysymys. Ei ole sanottua, että hän oli Maia. Joidenkin friikkien mielestä hän oli Vala, mahtavampi jumalolento, tai jopa itse maailman luoja Ilúvatar.


      • Nimloth...
        smack kirjoitti:

        Tom Bombadil on kiistakysymys. Ei ole sanottua, että hän oli Maia. Joidenkin friikkien mielestä hän oli Vala, mahtavampi jumalolento, tai jopa itse maailman luoja Ilúvatar.

        Eihän se mitenkään kuitenkaan voinut olla itse iluvatar???


      • Lasse*
        Nimloth... kirjoitti:

        Eihän se mitenkään kuitenkaan voinut olla itse iluvatar???

        .. ei voisi olla? Iluvatarhan voisi olla kuka tai mikä tahansa.. Kuitenkin itse uskon Tomin olleen maia...


    • little hobbit

      se on Samwise Gamgee,koska se on ainoo kuka pysty vastustaan sitä sormusta ja se on myös ainoo kuka luopu siit omasta tahdostaan.....

      • Jakman

        Kyllähän Bilbokin siitä luopui.


      • little hobbit
        Jakman kirjoitti:

        Kyllähän Bilbokin siitä luopui.

        gandalf joutu vähän avittaan sitä......
        jos gandalf ei ois sanonu sille,et sen pitää luopuu siit,niin ei se varmaan olis luopunu....


      • Lasse*
        little hobbit kirjoitti:

        gandalf joutu vähän avittaan sitä......
        jos gandalf ei ois sanonu sille,et sen pitää luopuu siit,niin ei se varmaan olis luopunu....

        ... Bombadiliin Sormuksella ei ollut vaikutusta. Eikö se tee Hänestä vieläkin mahtavamman/ vahvemman?


    • Jakman

      Gandalf, Galadriel tai Noitakuningas.

    • tieF

      miksköhän Gandalf ei käytä taikoja..siis leffassa...esim kuninkaan paluus...jos se on meinaa nii mahtava ni kai se nyt jotai taikoi olis osannu...se vaa aina huito sen kepillä tai Glamdringillä...vai mikä miekka olikaa...

      Ja tom Bombadil, jos on niin mahtava ni miksei voinu auttaa taistelussa pahuutta vastaan...

      • Jakman

        Mutta käyttihän Gandalf taikoja esim. Balrogia vastaan ja kolmosessa Gandalf hääti kolme nazgúlia pois Minas Tirithin luona. Kai sen kakkosessa käydyn "mielitaiston" Sarumania vastaan voi laskea vielä yhdeksi. Tom Bombadilin voimat rajottautuivat käsittääkseni oman maansa sisäpuolelle.


      • aabb
        Jakman kirjoitti:

        Mutta käyttihän Gandalf taikoja esim. Balrogia vastaan ja kolmosessa Gandalf hääti kolme nazgúlia pois Minas Tirithin luona. Kai sen kakkosessa käydyn "mielitaiston" Sarumania vastaan voi laskea vielä yhdeksi. Tom Bombadilin voimat rajottautuivat käsittääkseni oman maansa sisäpuolelle.

        Eikös Witchking ollut juuri tappamaisillaan tämän Gandalf hepun Minas Tirithin porteilla, mutta lähti sitten äkisti johonkin? Tämä legendaarinen 'Die now' oli alunperin Gandalfille sanottu?


      • tieF
        Jakman kirjoitti:

        Mutta käyttihän Gandalf taikoja esim. Balrogia vastaan ja kolmosessa Gandalf hääti kolme nazgúlia pois Minas Tirithin luona. Kai sen kakkosessa käydyn "mielitaiston" Sarumania vastaan voi laskea vielä yhdeksi. Tom Bombadilin voimat rajottautuivat käsittääkseni oman maansa sisäpuolelle.

        Mut siis esim. kun mordorin joukot hyökkäävät Minas Tirithiin, niin olis Gandalf voinu heittää jotai taikaa...Mutta ei sit heittäny...

        Mikä on Tom BOmbadilin maa sitte?? se metsä missä se asuu?


      • Nimloth
        tieF kirjoitti:

        Mut siis esim. kun mordorin joukot hyökkäävät Minas Tirithiin, niin olis Gandalf voinu heittää jotai taikaa...Mutta ei sit heittäny...

        Mikä on Tom BOmbadilin maa sitte?? se metsä missä se asuu?

        Tom asui Vanhassa metsässä.

        Onko muuten sana taika oikea sana, kun puhutaan esim. Gandalfin kyvyistä ja tekemisistä? Mielestäni hän ei todellakaan ollut mikään taikuri, joten taika- sanan käyttö ei tässä yhteydessä ole oikea sana...niponipo =)


      • Nimloth...
        Jakman kirjoitti:

        Mutta käyttihän Gandalf taikoja esim. Balrogia vastaan ja kolmosessa Gandalf hääti kolme nazgúlia pois Minas Tirithin luona. Kai sen kakkosessa käydyn "mielitaiston" Sarumania vastaan voi laskea vielä yhdeksi. Tom Bombadilin voimat rajottautuivat käsittääkseni oman maansa sisäpuolelle.

        Ei sinustakaan olisi varmastikaan helppoa "heittäää taika menemän".. Vai kuink amahtava olisit..:)? Mutta itse kysymyksestä sanoisin ( jos Ulmoa ei oteta mukaan) että Gandalf se on sitten ehkä nämä Tomit ja Galadrielit..:)


      • Lasse*
        aabb kirjoitti:

        Eikös Witchking ollut juuri tappamaisillaan tämän Gandalf hepun Minas Tirithin porteilla, mutta lähti sitten äkisti johonkin? Tämä legendaarinen 'Die now' oli alunperin Gandalfille sanottu?

        .. elokuva. Täällä nyt ollaan keskustelemassa kirjasta. Noitakuningas lähti porteilta, koska Theoden ja kumppanit saapuivat silloin taisteluun mukaan.


      • Jakman
        aabb kirjoitti:

        Eikös Witchking ollut juuri tappamaisillaan tämän Gandalf hepun Minas Tirithin porteilla, mutta lähti sitten äkisti johonkin? Tämä legendaarinen 'Die now' oli alunperin Gandalfille sanottu?

        Se ei ollut tappamaisillaan Gandalfia. Noitakuningas ja Gandalf eivät ehtineet taistella yhtään. Gandalf oli ainakin omasta mielestään mahtavin Keski-Maassa Sauronin jälkeen. Muistaakseni kakkosessa Gandalf sanoi Gimlille, että hän on vaarallisin kaikista Gimlin tapaamisista olennoista.


    • Mun mielestä Aragorn oli aika vahva kanssa. Ja sit Elrond ja Galadriel.

    • aragorn :D

      Siinähän se vastaus jo tulikin...
      Tietty ARAGORN!!!!!! :D

    • Lasse*

      Tässä nyt pitää ottaa monta asiaa huomioon. Voitaisiin pelkästään rajottaa voimat fyysisiin voimiin. Jos näin tehdään, niin voimakkain olento on täysin selvä. Sehän on tietysti entti Puuparta.

      Mutta jos verrataan kaikkia voimia, niin näkyviä kuin piilossa olevia, on vaihtoehtoja useampia. Itse sanoisin mahtavimman olennon löytyvän maiarista, jotka vielä olivat Keskimaassa(valar vaikutti vielä Keskimaassa, mutta ei fyysisessä muodossa). Ja näistä kolme vahvinta olivat luultavasti Saruman, Gandalf ja Tom Bombadil. Keskeneräisten Tarujen Kirja sanoo Sarumanin olleen istarista mahtavin Valinorin mittapuulla, ja näin uskon sen olevankin. Kuitenkin Keskimaassa osoittautui Gandalf näistä kahdesta vahvemmaksi, Gandalfhan riisti Sarumanilta hänen sauvansa. Jotain siis tapahtui, joka johti tähän. Ja veikkaan Sarumanin heikentymisen syyn olevan tämän epäonnistuminen tehtävässään, sekä voimien jakaminen alaisilleen. Eikä varmaan tehnyt hyvää Sauronin kanssa rupattelu palantirin välityksellä.

      Tom, vaikka kuinka olikin mahtava mies(?), ei kuitenkaan omien sanojensa mukaan pärjännyt maansa ulkopuolella. Se tekee hänestä heikomman näistä kolmesta. Omassa maassaan hän kuitenkin oli se joka määrää. Tähän voisi tietysti ottaa vertailuihin myös mukaan Tomin vaimon, Kultamarjan. Tom sanoin Kultamarjan olevan joentytär. Voisiko tuo viitata sukulaisuuteen Ulmon kanssa? Tiedä häntä.

      Yhteenvetona, Gandalf vahvin olento Kolmannen Ajan loppupuolen suurissa tapahtumissa, jos Sauronia ei mukaan lasketa. Haltiat, ihmiset, kääpiöt, sormusaaveet, hobitit eivät pärjää tässä vertailussa niille jotka olivat ennen Ardaa. Gandalfinkin voimia rajotti hänen tehtävänsä, joka ei sallinut voimien käyttöä elävien olentojen määräämiseen tai ohjaamiseen.
      Eipä muuten ole ollenkaan heikko saavutus Gandalfilta balrogin tuhoaminen. Balrogithan olivat myös maiarin rotua, tulen henkiä. Eli kyllä ukossa oli ytyä, vaikka olikin vanhan ja raihnasen miehen ruumiissa :)

      • tieF

        yks juttu vielä kuka/mikä on ulmo?


      • Nimloth
        tieF kirjoitti:

        yks juttu vielä kuka/mikä on ulmo?

        on yksi vala, veden valtias. Erittäin voimakas ja vaikuttaa kaikissa vesissä (Mordoria lukuun ottamatta).


      • Iluvatar
        Nimloth kirjoitti:

        on yksi vala, veden valtias. Erittäin voimakas ja vaikuttaa kaikissa vesissä (Mordoria lukuun ottamatta).

        Gandalf tai Tom Bombadil. koska he kuuluvat Maiar. Ulmokin se voisi olla tai on hyvinkin, mutta jos kysytään joka liikkuu ihan maan päällä niin se on ehkä Gandalf tai Tom.


    • mielestä (osne)

      Keskimaan voimakkain olento on valkoinen velho, eli ensin saruman ja lopuksi gandlaf...siis jos sauronia ei lasketa....galdriel on "vain" haltia..ja tom on voimakas vain omassa maassaan.
      kukan samaa mieltä?? noitakuningas oli kans aika kova...ja kyllähän gandalf käyttää yliluonnollisia kykyjään sekä elokuvassa, että kirjassa.
      Ei muuta.

    • Hevijätkä

      Kyllä se oli Dáin Rautajalka.Ereborin kääpiöiden kuningas.

    • mie

      Joku jo on ehtinyt mainita, mutta olen samaa mieltä... Että Sam täytyy ottaa huomioon! Ilman Samia Sormus ei olisi päätynyt Tuomio vuoreen. Ja Sam oli ainoa, joka omasta aloitteestaan luopui sormuksesta. Lisäksi hän auttoi Frodoa koko matkan Mordoriin, eikä hylännyt tätä missään vaiheessa. Minusta se on aika mahtavaa... Jos ei katsota kellä on eniten yliluonnollisia kykyjä tai raakaa voimaa, vaan kuka on luonteeltaan vahva, niin Sam on minusta vahvoilla. Hän teki enemmän kuin yhden miehen (hobitin) työn.

    • Luna-fani

      ...Gandalf on voimakkain, onhan hän sentään velho ja hänellä on aika paljon voimia...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      98
      6927
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2710
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2293
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      84
      1970
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1691
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      7
      1493
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1387
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1304
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1268
    Aihe