Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

kelan kuntoutushakemus dysfaatikolle

-katsu-

lapsellani todettiin dysfasia syyskuussa ja lisätutkimuksiin tammikuussa psykologille vielä ollaan menossa selvittämään minkä asteinen ja tyyppinen on kyseessä. ja tyttäreni täyttä helmikuussa 5-vuotta.
Hain kelalta lappua kuntoutukseen ja koskien myös sitä kk maksettavaa korvausta dysfasia lapsesta joka myönnetään sen mukaan minkä asteinen vaikeus on. tämä kyseinen mies siellä asiakas palvelussa oli todella tyly: ole sitten tarkkana mitä sinne kirjoitat mm. tuli hänen suustaan ja kun kysyin mitä hän tarkoittaa niin: jokainen on vapaa kirjoittamaan ja olla kirjoittamatta, mutta ole sitten varovainen kirjoituksinesi.
siis mitäh??? ekaks tuli mieleen että anteeksi että lapseni ei ole normaali ja tarvitsee kuntoutusta ja varmaankin tukihenkilön hoitoon auttamaan. onko jollain kokemusta näiden papereiden täytössä? mitä siinä pitää varoa että kirjoittaa? katsoin tuon 4 sivuisen lomakkeen läpi ja voi herranjumala mitä kysymyksiä ja osaan pitää novelli kirjoittaa.
ihan kuin ei olis elämä tässä kohtaa hiukan päälaellaan niin vielä joku idiootti laukoo totuuksia asiakaspalvelusta missä heille maksetaan palkkaa siitä että he auttavat.
päälaellaan tarkoitan sillä että toinen vauvani syntyi syyskuussa hengittämättömänä ja oli teholla 3 viikkoa sen takia kun kätilö ei suostunut keisarinleikkaukseen ja vauva jäikin kiinni, siinä oli 2 kätilöllä 2 lääkärillä ja anestesia lääkärillä sitten hommaa saada ulos.
eli kaksi shokkia yhden kuun aikana on aika lailla tarpeeksi yhdelle äidille.
kiitos vastauksista.

9

910

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4.n äiti

      valitettavasti saa aika usein töykeitä kommentteja,tyyliin hittojako tuut tänne meitä vaivaamaan.toisinaan tosin sattuu siellä olemaan ystävällinen ja auttamishaluinenkin virkailija paikalla.
      tarkotit tuolla kuukausittain maksettavalla "tuella"varmaan sitä sairaan lapsen hoitotukea.ei siinä mitään varoa tarvitse mitä siihen kirjoittaa,kirjoitat vaan ongelmat ja asiat joissa lapsi tarvitsee tervettä lasta enemmän apua/tukea sekä diagnoosit,mitä tutkimuksia on tehty jne.
      kannattaa laittaa aika pikkutarkasti ne lapsen ongelmat/sairaudet ja miten ne käytännön tasolla vaikeuttaa sekä lapsen että perheen elämää.toivottavasti tää nyt edes vähän auttoi.
      en enää muista mitä tarkalleen niissä papereissa kysyttiin joten vaikea vastata tarkemmin.
      no,ens vuonna saan taas saman paperinipun täytettäväksi joten eiköhän siinä taas kynä sauhua:)

      • siis tiedän sen verran joka voi olla myös miksi työntekijä sanoi että mieti mitä kirjoitat..
        poikani kohdalla lääkärin lausunnossa oli pilkkuvirhe ja sen takia poikani ei saanut kelasta yhtään tukea.. kunnes 4 lääkäriä ja puheterapeutti ja sos.ihminen hyksistä oli soittanut ja todistanut että siihen oli vaan pilkku joutunut väärään kohtaan..
        jonka jälkeen poikani sai korotettua hoitotukea ja puheterapeutin kelasta..
        eli sanon kyllä että ole tosi tarkka mitä kirjoitat ja missä muodossa..kelan kun tulkitsee pilkun tarkasti tekstin.. ja joku pilkku väärässä kohtaa voi muuttaa koko lauseen..
        hauskoja täyttely hetkiä itelläni lähti juuri pojasta 5 hakemus ja tytöstä3.. eli on tullu muutama täyteltyä..


      • -katsu-
        inka-prv kirjoitti:

        siis tiedän sen verran joka voi olla myös miksi työntekijä sanoi että mieti mitä kirjoitat..
        poikani kohdalla lääkärin lausunnossa oli pilkkuvirhe ja sen takia poikani ei saanut kelasta yhtään tukea.. kunnes 4 lääkäriä ja puheterapeutti ja sos.ihminen hyksistä oli soittanut ja todistanut että siihen oli vaan pilkku joutunut väärään kohtaan..
        jonka jälkeen poikani sai korotettua hoitotukea ja puheterapeutin kelasta..
        eli sanon kyllä että ole tosi tarkka mitä kirjoitat ja missä muodossa..kelan kun tulkitsee pilkun tarkasti tekstin.. ja joku pilkku väärässä kohtaa voi muuttaa koko lauseen..
        hauskoja täyttely hetkiä itelläni lähti juuri pojasta 5 hakemus ja tytöstä3.. eli on tullu muutama täyteltyä..

        tuo ei ainakaan minun olotilaani helpottanut. nämä kysymykset ovat osaltaan vaikeita ja monimutkaisia!
        en tiedä mitä kirjoittaisi.
        "millä tavoin ja kuinka usein lasta on autettava, hoidettava ja valvottava enemän kuin vastaavanikäistä tervettä lasta?" Mistäs minä tiedän kun ei ole kokemusta terveestä lapsesta....hankalaa... meidän arki on minulle normaalia kaikkine "hankaluuksineen" olen jo tottunut niin en osaa edes sanoa mikä olisi muiden mielestä hankalampaa kuin jos olisi terve lapsi.


      • -katsu- kirjoitti:

        tuo ei ainakaan minun olotilaani helpottanut. nämä kysymykset ovat osaltaan vaikeita ja monimutkaisia!
        en tiedä mitä kirjoittaisi.
        "millä tavoin ja kuinka usein lasta on autettava, hoidettava ja valvottava enemän kuin vastaavanikäistä tervettä lasta?" Mistäs minä tiedän kun ei ole kokemusta terveestä lapsesta....hankalaa... meidän arki on minulle normaalia kaikkine "hankaluuksineen" olen jo tottunut niin en osaa edes sanoa mikä olisi muiden mielestä hankalampaa kuin jos olisi terve lapsi.

        mä ainakin kyselin hoitavan tahon sosiaaliihmiseltä aika paljon apuja noihin kysymyksiin..joka silloin oli hyks. sieltä sain aika hyvin neuvoja mitä sanamuotoja kannattaa käyttää ja mitä ei.. myös poikani puheterapeutti mietti kanssani tekstiä.. kysy apua esim sos ihmiseltä joka osaa kelan kuviot

        toivottavasti saat hakemuksen täytettyä..
        se on kyllä hullun hommaa välillä.. juuri noi kysymykset jotka suurin osa on ihan jostain..
        tsemppiä


      • mamuli
        -katsu- kirjoitti:

        tuo ei ainakaan minun olotilaani helpottanut. nämä kysymykset ovat osaltaan vaikeita ja monimutkaisia!
        en tiedä mitä kirjoittaisi.
        "millä tavoin ja kuinka usein lasta on autettava, hoidettava ja valvottava enemän kuin vastaavanikäistä tervettä lasta?" Mistäs minä tiedän kun ei ole kokemusta terveestä lapsesta....hankalaa... meidän arki on minulle normaalia kaikkine "hankaluuksineen" olen jo tottunut niin en osaa edes sanoa mikä olisi muiden mielestä hankalampaa kuin jos olisi terve lapsi.

        Minulla on jo vuosien kokemus kaikenlaisista hakemuksista (kelaan, sos. ja terveysvirasto, vak.yhtiöt jne), mutta silti papereiden täyttäminen tuntuu joskus työläältä. Kysymykset kyllä vaikuttavat yksinkertaisilta, mutta niihin vastaaminen vaatii jonkinlaista toisen ihmisen rooliin asettumista. Tarkoitan tällä sitä, että papereita lukee ja niistä johtopäätökset tekee ihminen, joka ei lainkaan tunne henkilöä, jolla tukea tms. haetaan: vastauksista pitäisi ilmetä kaikki mahdollinen, mikä vaikuttaa esim. tuen saantiin.

        Esimerkiksi lapsen avuntarpeen ja hoitoisuuden suhteen olin aikoinani yhtä hämilläni kuin katsu tällä hetkellä. Tuntui siltä, että kaikki oli kohdallamme "normaalia" (kun en muunlaisesta lapsen hoitamisesta tiennyt mitään).

        Yritin myös vastata kysymyksiin mahdollisimman lyhyesti. Se oli väärä linja. Nykyisin esim. vastaan kysymykseen, millä tavoin lasta on autettava, hoidettava... miettimällä päivämme aamusta alkaen.

        Miten siis toimimme aamulla, kuka pukee lapsen, mitä hän osaa itse, mitä ei (napit, vetoketjut, kengännauhat jne). Peseytyminen, kuka laittaa hammastahnan, pesee hampaat, pyyhkii pepun, kuivaa kädet...

        Samat miettimiset ruokailun suhteen, kuka kaataa maidon lasiin, täytyykö ruoka hienontaa, syntyykö ylimääräistä sotkua...

        Ulkoilu, kauanko lapsi voi olla yksin pihassa valvomatta, minkälaisessa pihassa, osaako leikkiä yksin, joutuuko ymmärtämättömyyttään vaarallisiin paikkoihin...

        Eli kannattaa kirjata kaikki arkipäivän toiminnot, joissa lapsi tarvitsee aikuista (tietenkin ottaen huomioon lapsen iän).

        Jos joitain asioita on hankala selittää, voi liitteeksi laittaa myös valokuvia tms. Meillä esim. lapsi on aina ollut huomattavasti ikätovereitaan lyhyempi ja hän on näin ollen pyrkinyt kiipeilemään saadakseen tavaroita hyllyiltä jne...

        Kannattaa myös miettiä sellaisia asioita kuin pystyykö lapsi leikkimään ns. normaaleilla leluilla vai tarvitaanko jotain erikoisempia tai taitoja harjoittavia leluja.

        Mielestäni kannatta myös mainita, jos aikuisen on toimittava lapsen "tulkkina" vieraiden ihmisten kanssa (jos puhe epäselvää).

        Tulipa pitkä ja hieman epäselväkin kirjoitus, mutta ehkä siitä joitakin vinkkejä voi poimia.


      • -katsu-
        mamuli kirjoitti:

        Minulla on jo vuosien kokemus kaikenlaisista hakemuksista (kelaan, sos. ja terveysvirasto, vak.yhtiöt jne), mutta silti papereiden täyttäminen tuntuu joskus työläältä. Kysymykset kyllä vaikuttavat yksinkertaisilta, mutta niihin vastaaminen vaatii jonkinlaista toisen ihmisen rooliin asettumista. Tarkoitan tällä sitä, että papereita lukee ja niistä johtopäätökset tekee ihminen, joka ei lainkaan tunne henkilöä, jolla tukea tms. haetaan: vastauksista pitäisi ilmetä kaikki mahdollinen, mikä vaikuttaa esim. tuen saantiin.

        Esimerkiksi lapsen avuntarpeen ja hoitoisuuden suhteen olin aikoinani yhtä hämilläni kuin katsu tällä hetkellä. Tuntui siltä, että kaikki oli kohdallamme "normaalia" (kun en muunlaisesta lapsen hoitamisesta tiennyt mitään).

        Yritin myös vastata kysymyksiin mahdollisimman lyhyesti. Se oli väärä linja. Nykyisin esim. vastaan kysymykseen, millä tavoin lasta on autettava, hoidettava... miettimällä päivämme aamusta alkaen.

        Miten siis toimimme aamulla, kuka pukee lapsen, mitä hän osaa itse, mitä ei (napit, vetoketjut, kengännauhat jne). Peseytyminen, kuka laittaa hammastahnan, pesee hampaat, pyyhkii pepun, kuivaa kädet...

        Samat miettimiset ruokailun suhteen, kuka kaataa maidon lasiin, täytyykö ruoka hienontaa, syntyykö ylimääräistä sotkua...

        Ulkoilu, kauanko lapsi voi olla yksin pihassa valvomatta, minkälaisessa pihassa, osaako leikkiä yksin, joutuuko ymmärtämättömyyttään vaarallisiin paikkoihin...

        Eli kannattaa kirjata kaikki arkipäivän toiminnot, joissa lapsi tarvitsee aikuista (tietenkin ottaen huomioon lapsen iän).

        Jos joitain asioita on hankala selittää, voi liitteeksi laittaa myös valokuvia tms. Meillä esim. lapsi on aina ollut huomattavasti ikätovereitaan lyhyempi ja hän on näin ollen pyrkinyt kiipeilemään saadakseen tavaroita hyllyiltä jne...

        Kannattaa myös miettiä sellaisia asioita kuin pystyykö lapsi leikkimään ns. normaaleilla leluilla vai tarvitaanko jotain erikoisempia tai taitoja harjoittavia leluja.

        Mielestäni kannatta myös mainita, jos aikuisen on toimittava lapsen "tulkkina" vieraiden ihmisten kanssa (jos puhe epäselvää).

        Tulipa pitkä ja hieman epäselväkin kirjoitus, mutta ehkä siitä joitakin vinkkejä voi poimia.

        kiitos erittäin paljon mamuli....juuri tuota tarkoitin etten tiedä mikä on normaalia ja mikä ei niin normaalia. vitsit että olet ihana ihminen kun jaksoit kirjoittaa noin pitkän viestin. Itku pääsi viime yönä kun on niin kova stressi noitten papereitten kanssa kun en vain osaa täyttyy niitä. Annoit niin paljon hyviä vinkkejä että noista on hyvä aloittaa!

        En ymmärtänytkään miten paljon autan lastani, nyt tuon viestin lukemisen jälkeen vasta alkoi sisäistymään miten paljon ylimääräistä hommaa on, ja tosiaan tuntuu ettei kukaan muu ymmärrä tytärtäni kuin minä, jopa isälle joudun "suomentamaan" mistä on kyse.

        ei minun lapseni voi olla yhtään yksin ulkona valvomatta, hän lähtee samantien omille teilleen ja vaikka seisomaan keskelle tietä jos näkisi auton vaikka. Hän "katoaa" minulta melkein jokapäivä vaikka olisin kuinka haukkana, onneksi ovat näissä marketeissa jo tutustuneet häneen että tietävät nimenkin ilman kysymättä kun kuuluttavat että tulisinko hakemaan sieltä ja sieltä. tässä sen näkee että luulen ettei kukaan äiti laita lastaan yksin ulos 5.vuotiaana mutta taitaakin olla aivan toisinpäin.

        Kiitos valtavasti kaikille vastauksille


      • -katsu- kirjoitti:

        kiitos erittäin paljon mamuli....juuri tuota tarkoitin etten tiedä mikä on normaalia ja mikä ei niin normaalia. vitsit että olet ihana ihminen kun jaksoit kirjoittaa noin pitkän viestin. Itku pääsi viime yönä kun on niin kova stressi noitten papereitten kanssa kun en vain osaa täyttyy niitä. Annoit niin paljon hyviä vinkkejä että noista on hyvä aloittaa!

        En ymmärtänytkään miten paljon autan lastani, nyt tuon viestin lukemisen jälkeen vasta alkoi sisäistymään miten paljon ylimääräistä hommaa on, ja tosiaan tuntuu ettei kukaan muu ymmärrä tytärtäni kuin minä, jopa isälle joudun "suomentamaan" mistä on kyse.

        ei minun lapseni voi olla yhtään yksin ulkona valvomatta, hän lähtee samantien omille teilleen ja vaikka seisomaan keskelle tietä jos näkisi auton vaikka. Hän "katoaa" minulta melkein jokapäivä vaikka olisin kuinka haukkana, onneksi ovat näissä marketeissa jo tutustuneet häneen että tietävät nimenkin ilman kysymättä kun kuuluttavat että tulisinko hakemaan sieltä ja sieltä. tässä sen näkee että luulen ettei kukaan äiti laita lastaan yksin ulos 5.vuotiaana mutta taitaakin olla aivan toisinpäin.

        Kiitos valtavasti kaikille vastauksille

        mutta kehoitan kuitenkin jos on hoitava taho kysymään apua sieltä...
        vaikka täällä on ollut tosi hyviä neuvoja; niin kysymään taholta joka tietää ja osaa asiansa..
        eri tietenkin on mistäpäin suomea olette ja sos.työntekijän luonteesta...ja ammattitaidosta..ikävä sanoa näin mutta tiedän että kohtelu on erittäin erinlaista riippuen missä asuu
        toivottavasti saat lapun täytettyä ja kelaan.....


      • -katsu-
        inka-prv kirjoitti:

        mutta kehoitan kuitenkin jos on hoitava taho kysymään apua sieltä...
        vaikka täällä on ollut tosi hyviä neuvoja; niin kysymään taholta joka tietää ja osaa asiansa..
        eri tietenkin on mistäpäin suomea olette ja sos.työntekijän luonteesta...ja ammattitaidosta..ikävä sanoa näin mutta tiedän että kohtelu on erittäin erinlaista riippuen missä asuu
        toivottavasti saat lapun täytettyä ja kelaan.....

        en tiedä mitä sosiaali alan työntekijää tarkoitat?
        missä sellaisia työskentelee. lastenhuolto, missä isyysasiat selvitetään, eli paperit allekirjoitetaan on ainut tuttu paikka, missä vissiin nämä toimeentulotukea hakevat myös asioivat??
        mutta miten he tietävät noitten papereitten täytöstä....taitaa minulla olla väärän alan ihminen mielessä....


      • -katsu- kirjoitti:

        en tiedä mitä sosiaali alan työntekijää tarkoitat?
        missä sellaisia työskentelee. lastenhuolto, missä isyysasiat selvitetään, eli paperit allekirjoitetaan on ainut tuttu paikka, missä vissiin nämä toimeentulotukea hakevat myös asioivat??
        mutta miten he tietävät noitten papereitten täytöstä....taitaa minulla olla väärän alan ihminen mielessä....

        oli hoitavassa yksikössä eli HYKS foniatrisella poliklinikalla vastaava sosiaalityöntekijä ja se neuvoi ainakin minua ja neuvoja sain myös poikaa hoitaneelta lääkäriltä.. ja varmasti noikin jotka on siellä toimeentulopuolella osaa jotain vinkkejä antaa mut varmaan parhaiten tuolla missä sairaudesta on paljon tietoa..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2172
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      49
      1886
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1828
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1558
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      71
      1550
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1462
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      22
      1379
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1342
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1294
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1291
    Aihe