Vaihdevuosien tuomat haitat.

Sipitär1

Vaihdevuodet ja monimuotiset oireet:
Ihmettelen miksi ei jo lääkärillä käydessä voisi saada sellaista pientä opasvihkosta mitä kaikkea vaihdevuodet sisällään pitää?? Monelle se on järkytys kun kehonkieli muuttuu ja tunnet itsesi "sairaaksi"

Muistan äitini valittaneen usein 50-vuotisena "nyt taas sydän pompottaa" heikottaa, huimaa, rintaa kuumottaa; taitaa verisuoni katketa keuhkoista (oli kerran yskinyt verta) jne... äitini oli otisinaan hyvinkin pelokas oireiden suhteen.

Olen 53- v. tiedän mitä äitini koki mutta silloin ei ollut internettiä mistä olisi lisätietoa vaivoihinsa hakenut, kuten minä olen tehnyt.
Itselläni alkoi heti menkkojen loputtua 50-kymppisenä verenpaine kohota (heittelehtii), sydäntykytystä (lisälyöntejä jne), kuuma-aalto alkaa rinnankuumotuksella ja puristuksella ja sitten "turpoaa" koko pää ja kuumottaa, toisinaan olo on kuin paniikkikohtauksien kourissa olevalla ; rintaa ahistaa, mahassa kourii/kramppeja, (joita sain joskus nuorena myös kortisonipiikeistä (polveen).. lihaskipuja, limakalvot rutikuivat, silmiä kirvelee. unettomuutta, palelua, kuumotusta jne...Nuorempana olin aina aktiivinen ja viriili mitä miehiin tuli :), mutta nyt on ollut tuo totaalinen haluttomuus suuri järkytys!!! tunnen itseni kuin aivan eri-ihmiseksi. Koko minuus on kadonnut kuin menneeseen aikaan...ei edes nuori ja komea mies saa ajatuksiani seksiin...saati masturbaatiokaan!! Tämä on kyllä ihan epäreilua !! Ei siis ihme että senssipalstat ovat pullollaan yli 50 kymppisiä miehiä etsimässä itselleen uutta 20-30 vuotista nuorta kumppania. Onneksi mieheni on ymmärtäväinen ja tyydytän hänet ettei hänen tarvitse vieraisiin juosta tai uutta eukkoa lähteä etsimään tämän elämän muutoksien myötä. Mutta itselleni tämä on ollut järkytys että näin totallisen "kuolleeksi " voi koskaan kukaan muuttua, näistä vain ei puhuta avoimesti.

22

1924

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihan uusia asioita n

Itse 45-vuotta ja vasta vv-oireet alkaneet. Kuukautiset jääneet nyt eka kerran tulematta, tähän asti noin vuoden ajan tulleet vähän liiankin tiuhaan, kuten asiaan kuuluu. Kuumat aallot ihan uusi ilmiö, joita tässä vielä ihmettelen, töissä katsoin kuinka kuuman tullessa rintakehänkin on aivan laikuilla, järkyttävää. Minulle täysin uusi asia on tämä siitä seuraava "jääkylmyys" johon ei mitkään villapaidat auta. Yöt lähtenyt menemään heti alusta asti päin persettä.
      Ei minuakaan voisi seksi vähempää kiinnostaa. Tosin, ei kyllä kiinnosta kovasti miestänikään joten puntit tasan:).

Kun nyt kuukautiset jääneet tulematta (2-3 vko sitten olisi pitänyt alkaa) kysynkin onko muilla näin niinkuin minulla, että koko ajan on sellainen olo vatsassa kuin ne alkaisi, kovat kivut ja mitään ei tule? Alapääkin on ihan kuiva.

• huh ...huh

On tämä aikamoista vuoristorataa,hikoilua,vapinaa ,vatsakipuja,ensimmäiset oireet oli 45vuotiaana,mutta ei näin kaameet kun nyt 60vuotiaana,pitikö nämä vielä tulla takasi,,,,käytän nyt laastaria,tuntuu että ei mitään apua,kokoajan on vatsa sen oloinen kuin tulis kuukautiset,turvoksissa vatsa ja kipuja.

• sipitär1

Juu kyllä vatsa turpoo ilman aikojaan ja on pahat ilmavaivat (niilläkin joilla niitä ei aikaisemmin ole ollut)...ei siinä paljoo hiljasiin paikkoihin ilkeä mennä kun "istun taikka kävelen niin pee laulaa sävelen"... olo voi olla aaltoliikkeessä vuosia niin että tuntuu kuin menkat tulisivat (pms oireineen) mutta mitään ei kuulu! kun käyt maaten niin puolessa tunnissa on kuuma (vaikka huone lämpötila 15-17 astetta!!! ei siinä paljoo nukutuksi saa...unilääkkeet lisää rytmihäiriöitä jne..olen toisinaan kuin kävelevä Zombi! Kaikki mitä syöt lihottaa, eli vähemmällä kalorimäärällä tulee toimeen mainiosti ja kannattaakin välttää iltasyömistä niin on helpompi olla sen turvotuksen kanssa.

Tässä linkissä oli aika kattavat oireet joita voit saada jo kun lähestyt vaihdevuosia:
      http://www.help-menopause.com/vaihdevuosien-oireet.html
      Itselläni tuon lukeminen helpotti että tästähän tämä huono-olo johtuukin. Aikaisemmin ei elämä ole ollut näin surkeeta!! ja kun pitäs kestää vielä vuosia niin kyllä se sitä "hermoo" repii! Joku vielä mainosti että nainen on paraimillaan kun on yli 50 (puuma naiset jne) niin ei kyllä pidä paikkaansa....puhuu kllä ihan peetä, kaunistellaan vaan asioita kun totuus on toisenlainen.
      Alkakaa naiset puhua asioista niin kuin ne ovat ja jos jota kuta auttaa joku lääke tai luonnontuote niin hyvä, parermpi sekin kuin kärsimys.
      Pitäisi koputtaa puuta että en ole saanut vaivoikseni noita virtsatietulehduksia jotka usein vaivaa myös vaihdevuosina....jos on tunne että kirvelee niin otan heti aimo annoksen puolukka,karpalo tai tyrni mehua niin että pissattaa kunnolla ja siihen se on sitten jäänytkin, kannattaa kokeilla.

• M-sarjat

Kannattaa käydä tarkistamassa munasarjojen kunto, jos alkaa olla tuota vatsanturvottelua paljonkin. Toki se voi johtua monesta syystä, mutta yksi syy voi olla munasarjasyöpä, joten muistattehan käydä ultraäänitutkimuksissa mielellään kerran vuodessa gynekologilla.

• tuplamummi56

Eipä ole ollut kynestä apua viimevuonna juoksin siellä valehtelematta viidestä kuuteen kertaa. On ultrattu, otettu kokeet ja sama paska jatkuu et se siitä sun ultrasta. Meillä toisilla vaan on niin paskamaiset vaihtarit ole onnellinen jos olet itse säästynyt näiltä vaivoilta.

• Valelääkärii

Hohoijaa kait nyt jokainen nainen hoitaa oman puutarhansa. Elä tule tänne leikkimään tohtoria.

• vm. 61

Kaikille ei tule vaihdevuosivaivoja tai sitten ne on niin huomaamattomia ettei niitä tunnista.
      Pitäisi myös tämä tuoda esiin, tuntuu joskus että näitä vaivoja on enemmän herkkäuskoisilla

• Sinulle väärä paikka

Jos sinusta "tuntuu, että blaa blaa blaa", niin oikea paikka jutella tuntemuksistasi on psykologi tai mielenterveyspalsta. Me muut täällä keskustelemme vaihdevuosista, emmekä ole kiinnostuneita sinun oudoista tuntemuksistasi sikäli kuin ne eivät liity vaihdevuosiin.

• IhonPistely

Hei! Onko kenelläkään ollut sellaista, että ihoa pistelisi estrogeelin ottamisen jälkeen tosi kovasti?

Tuntuu kuin olisi karkeasta villalangasta kudottu haalari ihoa vasten. Sitten pitää laittaa kovasti kosteusvoidetta, että vähän helpottaa.

• mummulii

Kyllä on!Pistely joskus kovaakin.Nyt minulla polttelee ihoa,polvia nivusia,reisiä ja pakaran alaosia.Geeliä olen käyttänyt nyt 2 vikkoa ja polttelu senkun jatkuu.Onkohan tämä nyt ikuin
      sta...

• IhonPistely

Pistelyä helpottaa vähän kun laittaa jotain, mielellään tuoksutonta kosteusvoidetta. Itselleni sopii hyvin Erisan. Ceralan aiheutti ihottumaa.

• Osallinen

Tervetuloa Facebookiin Menopaussi palstalle. Siellä meitä on muitakin kärvistelijötä.

• olet-ihana

Kiitos tiedosta!

t:Rosvoroope(varastettu)

• Had

Onko muilla kokemusta // Noin 6 kuukauden välein olen saanut järkyttävän kovan pahoinvointi turvotus päänsärky kohtauksen joka kestää noin 2-3vrk. Tällöin en voi syödä juuri mitään ja tämän yhteydessä alkavat kuukautiset heti.
      Olo on kuin voimakkaassa oksennustaudissa ja joudun olemaan pois työstä, olen ihan sänkypotilas ja muutaman kerran on noussut kuumekin päiväksi. Lisäksi urheillessa kasvoni ovat nykyään puna-läikylliset vaikka olen loistavassa kunnossa ja kuntoilen päivittäin eikä näin ole aiemmin tapahtunut, samaa oireilua? Ja vielä jonkun mainitsema nenän tukkoisuus...sekin minulla on...noin 4kk ajan nenä tukossa vaikka ei flunssaa eikä allergiaa :-( ikää 48v ja oireita väittäisin olleen jo 3 vuotta ja pahenee kokoajan.

• Vaihtarioireet
      • 51_v

Kiitos "kivasta" linkistä!
        Itselleni tuttuja lähes kaikki em. oireet, mutta monia olen pystynyt hoitamaan.
        Yöhikoilun aiheuttamaan unettomuuteen ja heräilyyn auttoi erillinen sänky miehen kanssa (aikaisemmin nukuttiin kylkimyyryssä saman peiton alla), viileä makuuhuone, yöpaitana tiukka urheilukerraston paita, sängyssä "hikipyyhe", joka on nopea vaihtaa.
        Ruokavalio- ja liikuntaremontti auttaa turvotukseen, painonnousuun ja mielialaankin. Vettä kannattaa juoda paljon.
        Seksuaalisuus on vähentynyt enemmän miehelläni? Silloin harvoin kun saan hänet houkuteltua, se tuntuu mielettömän hyvältä. LactalBalans-geeliä ja Ovestin emätinpuikkoja käytän.
        Jos joku vielä kertoisi, miten ihon kuivuudesta, kutinasta, rypyistä pääsee eroon? Ole rasvannut, syönyt öljyjä, ei auta?

• Sairastunne

Sieltähän löytyi aimo annos selityksiä tämänkin päivän oireille.On tää naisen osa vähän turhan vaikea.Mulla kolmatta vuotta vaihtarit päällä ja vain vaikeammaksi mennee..Joka paikka on oireinen,päästä varpaisiin..

• Huoh66

Heippa kaikki! Olen täällä joskus aikaisemminkin listaillut omia oireitani, mutta aattelin nyt päivittää, että nyt on noustu oirehtimisessa ihan uusiin ulottuvuuksiin, stna. Ikää on pian 49.

En ole noin kolmeen kuukauteen nukkunut kunnon yöunia. Heräilen 2-3 tunnin välein hikoiluun, jota seuraa he..vetillinen palelu, eli peittoa pois ja taas päälle. Vessassa käyn ja vettä juomassa kun janottaa aivan mielettömästi (eikä ihme sillä hikoilulla) Yön viimeisen heräämisen jälkeen en aina saa enää kunnolla nukuttua. Kuumia aaltoja ruvennut olemaan päiväsaikaan oikein kunnolla.

Kuukautiskierrossa ollaan nyt menossa päivässä 65 eikä menkkoja kuulu, vaikka osa oireista (flunssaoireet, jännityspäänsärky) viittaisi siihen, että voisivat alkaakin. Parit viimeiset menkat tuli ihan ajallaan, mikä hämmästytti koska epäsäännöllisyyttä oli sitä ennen ollut jo pari vuotta. Taisikin se säännöllisyys olla vain hyvästien heitto vähäisellekään normaaliololle.

Lihaksia ja niveliä on särkenyt, poskiontelo vaivaa toisinaan. Se on sentään myönteistä, että rytmihäiriöt on vähentyneet - niitä oli tuossa talvella parin viikon ajan taas päivittäin.

D-vitamiinista oli yhteen aikaan apua yöhikoiluun, vaan eipä auta enää näemmä.
      Joku tuolla aiemmin kirjoitti, että on välillä ihan kuumettakin menkkaoireiden aikana. Mulla on ollut ihan samaa. Ja joku toinen mainitsi jäätävän palelun - jep, justiinsa sitä se on.

Tällä hetkellä ei kauheasti naurata tää homma. Onneksi teen kotoa käsin töitä yrittäjänä, muuten ei tulisi kyllä työnteosta näillä yöunilla yhtään mitään. Mulla on Femoston-resepti ja gyneltä tuli rohkaiseva kommentti "Minä en sinua muulla tavalla pysty auttamaan" kun oireistani valitin. Hormoneilla on tässä varmasti kyllä jossain vaiheessa paikkansa, mutta mä kaipaisin jonkinlaista kokonaisvaltaista tukea tähän elämänvaiheeseen, ei ainoastaan "lääkitystä".

• Huoh66

Huomasin erheen omassa postauksessa: piti olla E-vitamiini!

• Soceri53v

Tuli mieleen, että onko diabetes- ja kilpirauhasarvosi koska tarkistettu. Jos vaikka olisi sellaistakin ongelmaa vv-juttujen lisäksi?
        Itse löysin apua Progynova 1mg. Sitä on kuulemma vahvempaakin.

• Huoh66

Viime vuonna on viimeksi otettu verikokeet ja kaikki ok. Verikokeita otetu useasti viime vuosina muista syistä, eikä niissä ole koskaan ollut mitään erikoista joten epäilisin, ettei tämäkään ole mitään vv-oireita "kummempaa". Onko Progynova tabletti vai geeli? Tuliko mitään sivuvaikutuksia?

• Soceri53v
        Huoh66 kirjoitti:

Viime vuonna on viimeksi otettu verikokeet ja kaikki ok. Verikokeita otetu useasti viime vuosina muista syistä, eikä niissä ole koskaan ollut mitään erikoista joten epäilisin, ettei tämäkään ole mitään vv-oireita "kummempaa". Onko Progynova tabletti vai geeli? Tuliko mitään sivuvaikutuksia?

Pieni tabletti eli on helppo niellä. 100tabl = 100 päivän annos 11€ eli ei edes kallis. En ole huomannut sivuvaikutuksia. Saattaa alentaa kolesteroliakin, mikä tuppaa nousta tässä iässä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      95
      3032
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1147
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1122
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      51
      1015
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      31
      974
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      858
    7. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      837
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      822
    10. Oletko älykkäämpi kuin kaivattusi

Pitääkö kaivattusi sinua älykkäämpänä teistä? Mitä luulet?
      Ikävä
      71
      770
    Aihe