Mac VIRUSTORJUNTA

mmmmmmm

Tarvitseeko Mac:n virustorjuntaa? Millainen?

6

130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mmmmmmm

      Siis Mac pöytäkoneeseen.

      • 1stMacFinn

        Mihin sitä tarvittaisiin? Ainoat haittaohjelmat mitä on, täytyy käyttäjän itse asentaa. Noin karkeasti sanottuna.

        Omissani ei ole ollut mitään virustorjuntoja yli kymmeneen vuoteen. Enkä kaipaa.


      • haallelujaa
        1stMacFinn kirjoitti:

        Mihin sitä tarvittaisiin? Ainoat haittaohjelmat mitä on, täytyy käyttäjän itse asentaa. Noin karkeasti sanottuna.

        Omissani ei ole ollut mitään virustorjuntoja yli kymmeneen vuoteen. Enkä kaipaa.

        Unohdat sopivasti kuten useimmat muut, että vaikka haitake ei koneellesi tartu niin voit silti levittää sitä eteenpäin.

        Joten ota virustutka käyttöön ja pienennät muiden riskiä tartuntaan.

        Bot-roboteista kuulevista useimmat unohtavat, että merkittävä osa niistä on linux-palvelimia, joihin uskovaisten mukaan haitakkeet eivät tartu.

        Ja oletuksilla mennään kuten gurut ovat vaatineet - ei mäkkiin mikään tartu kunhan uhraa pienen savun jobssin muistoksi.


      • 1stMacFinn
        haallelujaa kirjoitti:

        Unohdat sopivasti kuten useimmat muut, että vaikka haitake ei koneellesi tartu niin voit silti levittää sitä eteenpäin.

        Joten ota virustutka käyttöön ja pienennät muiden riskiä tartuntaan.

        Bot-roboteista kuulevista useimmat unohtavat, että merkittävä osa niistä on linux-palvelimia, joihin uskovaisten mukaan haitakkeet eivät tartu.

        Ja oletuksilla mennään kuten gurut ovat vaatineet - ei mäkkiin mikään tartu kunhan uhraa pienen savun jobssin muistoksi.

        Kerropas nyt mikä Mac-haitake levittää itseään tai kavereitaan eteenpäin? Siis sellainen jota minun ei itse ei tarvitse netistä ensin etsiä, sitten asentaa ja vielä käynnistääkin?

        Vai yritätkö sanoa, että lähettelen tiedostoja muille, vaikka en tiedä mitä ne sisältävät? Teetkö itse noin? Minä en ole koskaan tehnyt.

        Mitä Linux-palvelimet tähän liittyy? Jos jonkun palvelin on jätetty avoimeksi eikä sen softaa päivitetä, jotta turva-aukot tukittaisiin, mitä siihen siihen koti- tai työkoneen käyttäjä voi vaikuttaa?

        Kenen muistoksi se musta savu, joka karkaa Windows-koneestasi, uhraa? Varaosakauppiaanko?


      • ylimielisyyseiolehyv
        1stMacFinn kirjoitti:

        Kerropas nyt mikä Mac-haitake levittää itseään tai kavereitaan eteenpäin? Siis sellainen jota minun ei itse ei tarvitse netistä ensin etsiä, sitten asentaa ja vielä käynnistääkin?

        Vai yritätkö sanoa, että lähettelen tiedostoja muille, vaikka en tiedä mitä ne sisältävät? Teetkö itse noin? Minä en ole koskaan tehnyt.

        Mitä Linux-palvelimet tähän liittyy? Jos jonkun palvelin on jätetty avoimeksi eikä sen softaa päivitetä, jotta turva-aukot tukittaisiin, mitä siihen siihen koti- tai työkoneen käyttäjä voi vaikuttaa?

        Kenen muistoksi se musta savu, joka karkaa Windows-koneestasi, uhraa? Varaosakauppiaanko?

        En puhunut mac-haitakkeesta vaan haitakkeista yleisellä tasolla - esim. kuvatiedostokin voi sisältää haitakkeen ja laittaessasi sen levitykseen se voi tarttua moneen wintoosaan.

        Niin linux-distrot kuin mäkkikin perustuu nix-käyttiksiin ja menneisyyden aukot seuraavat perässä eikä kaikkia niitä ole vieläkään korjattu.

        Vastuu bot-palvelimista on tietenkin ylläpitäjällä ensi-sijaisesti ja operaattoreilla haitallisen liikenteen estämisessä ja palvelinten sulkemisesta ulos verkosta.

        Yksittäinen käyttäjä voi vaan pitää koneensa palomuurin pystyssä, virustorjunnan ja käyttiksen päivitykset ajan tasalla ja tietysti käyttää nettiä vain rajoitetun käyttäjän tililtä - ei koskaan adminin/rootin-tililtä.

        DDos-hyökkäyksestä äskettäin syytettiin pankkeja huonosta valmistautumisesta tähän, mutta samalla voitaisiin syyttää myös operaattoreita, joiden verkkoja käyttäen hyökkäykset olivat mahdollisia - oeraattorien pitäisi kontrolloida verkkonsa liikennettä paremmin ja estää poikkeava verkkoliikenne.

        Viimeksi savua koneestani nousi noin kymmenen vuotta sitten kun Hauppagen tv-kortti ott ja jätti sopimuksensa irti ja poltti muutaman komponentin.

        Noin yleisesti - kaikissa käyttiksissä on aukkoja, joita hyväksikäyttämällä voi asentaa mitä haluaa käyttäjän sitä huomaamatta eli mahdollisuus käyttäjäoikeuksien nostoon ytimen haavoittovuuksien kautta.

        Jos nix-käyttikset ovat niin turvallisia niin miksi niiden ytimiin tulee jatkuvasti uusia päivityksiä - pelkästään käyttökokemuksen parantamiseksi - no en usko vaan todellisten tietoturvareikien paikkaamiseksi ja hyvä näin.


    • Anonyymi

      Ovat joutuneet HS sanakirjan sivuille tulemaan mehiläisen sivu, koska Oulun Mehiläisen röntgen hoitaja magneetti on sekaisin, tunkee hiekkapusseja, pakkotavara Nivala kyynärpäät kuvaus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      69
      2993
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      418
      2868
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      102
      2272
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      94
      2136
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1914
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1864
    7. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1850
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      153
      1838
    9. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      336
      1751
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1662
    Aihe