Minulla on kamala lentopelko, onneksi en lennä kamalan usein, mutta nyt parin kk päästä lento edessä joka jännittää jo nyt valtavasti.
Pelkoa entisestään lisää se, että kipu jota tunnen korvissa ja päässä nousun sekä laskun aikana on kovin kipu mitä olen koskaan kokenut. Luin jostain, että kipu aiheutuu siitä kun korvakäytävät(?) ovat niin ahtaat tms.
Kannattaisiko minun käydä lääkärillä ennen matkaa, tai onko ylipäätään mitään auttavaa keinoa tähän kamalaan korvakipuun? Tai onko tähän pelkoon mitään auttavaa stressiä lieventävää? Tosiaan, ei ole mitään pientä kipua mikä lähtisi purkkaa pureskelemalla vaan ihan järkyttävän kova jomotus, tuntuu että pää halkeaisi jne. Ja pari pv lennon jälkeen korvat edelleen tukossa ja kipeät, en tahtoisi pilata lomaani.
Lentopelko
132
4320
Vastaukset
- moi :D
Mun tietääksee on olemassa sellaisia korva tulppia? En tiedä auttaako. Itse lensin marraskuussa tokaa kertaa, nousu ja lasku ei tuntunu missää, vaik olin ihan varma et sattuis korvii. :D Mut nii en tiä minkä nimisii noi on, mut oon kuullu tollassist. :)
- Kurssi 66
Niimpä...
isompi riski sattua jotain on
matkalla lennolle,kun että kone putoaisi,
joten olepa lennolla huoletta,
pari tiukkaa paukkua vois auttaa
ennen lähtöä!
Äläkä ainakaan katso ennen
mitään katastrofi elokuvaa,
silloin ainakin tulee paniikki!
Kerro rohkeast lentoemännälle
peloistasi,hän tukee sinua koko matkan!
Turvallista matkaa..... - Boeing
Kurssi 66 kirjoitti:
Niimpä...
isompi riski sattua jotain on
matkalla lennolle,kun että kone putoaisi,
joten olepa lennolla huoletta,
pari tiukkaa paukkua vois auttaa
ennen lähtöä!
Äläkä ainakaan katso ennen
mitään katastrofi elokuvaa,
silloin ainakin tulee paniikki!
Kerro rohkeast lentoemännälle
peloistasi,hän tukee sinua koko matkan!
Turvallista matkaa.....Lentäminen on tunnetusti tilastollisesti sata kertaa turvallisempaa kuin
autoilu, mutta tunnen erään vanhan lentokapteenin, joka on lentänyt pitkän uransa
aikana kymmeniä eri lentokonetyyppejä, ja hän tietää miten helposti kone putoaa.
Hän kertoili kerran pitkään sattuneista vaaratilanteista, eikä se ainakaan omaa lentopelkoani yhtään helpottanut, päinvastoin. - lentoturma tutkinta
Kurssi 66 kirjoitti:
Niimpä...
isompi riski sattua jotain on
matkalla lennolle,kun että kone putoaisi,
joten olepa lennolla huoletta,
pari tiukkaa paukkua vois auttaa
ennen lähtöä!
Äläkä ainakaan katso ennen
mitään katastrofi elokuvaa,
silloin ainakin tulee paniikki!
Kerro rohkeast lentoemännälle
peloistasi,hän tukee sinua koko matkan!
Turvallista matkaa.....lentokone on suurempi vaara pudot,tai joutua kaapatuksi.on yksi maailman vaarallisin tapa kulkea.kannattaa katsoa netistä lentokone turma ohjelmia niin selviää miksi en lennä vaan laivalla ja omalla autolla.jatkuvasti on läheltä piti tilanteita joka viikko jopa päivittäin.itse en lennä koska on paljon koneita joita huolletaan miten sattuu,ja hupsista putosi sinne ja tänne
- sfkkfffn
Boeing kirjoitti:
Lentäminen on tunnetusti tilastollisesti sata kertaa turvallisempaa kuin
autoilu, mutta tunnen erään vanhan lentokapteenin, joka on lentänyt pitkän uransa
aikana kymmeniä eri lentokonetyyppejä, ja hän tietää miten helposti kone putoaa.
Hän kertoili kerran pitkään sattuneista vaaratilanteista, eikä se ainakaan omaa lentopelkoani yhtään helpottanut, päinvastoin.Lentäminen on turvallisin matkustusmuoto. Lentävät ovat ammattilaisia, heidän terveyttä seurataan tarkasti ja ilmatila on tarkasti kontrolloitu. Kaikki onnettomuudet ja vaaratilanteet tutkitaan tarkasti.
Kahden koneen törmäyksen uhatessa ilmassa, lennonjohto määrää väistämään tai viime kädessä molempien koneiden TCAS-järjestelmät keskustelevat keskenään ja ohjeistavat pilotteja väistämään eri suuntiin.
Otetaanpa esimerkiksi vaikka Turku-Helsinki väli. Välillä ei ole sattunut koskaan onnettomuutta matkustajakoneelle. Sen sijaan tieliikenteessä on menehtynyt vuosikymmenien aikana satoja(?), loukkaantunut tuhansia ja päälle pienet ojaanajot ja peltikolarit. Ja silti jotkut pelkää astua lentokoneeseen lentääkseen Turkuun tai Helsinkiin! - Höpöhöpö.,
sfkkfffn kirjoitti:
Lentäminen on turvallisin matkustusmuoto. Lentävät ovat ammattilaisia, heidän terveyttä seurataan tarkasti ja ilmatila on tarkasti kontrolloitu. Kaikki onnettomuudet ja vaaratilanteet tutkitaan tarkasti.
Kahden koneen törmäyksen uhatessa ilmassa, lennonjohto määrää väistämään tai viime kädessä molempien koneiden TCAS-järjestelmät keskustelevat keskenään ja ohjeistavat pilotteja väistämään eri suuntiin.
Otetaanpa esimerkiksi vaikka Turku-Helsinki väli. Välillä ei ole sattunut koskaan onnettomuutta matkustajakoneelle. Sen sijaan tieliikenteessä on menehtynyt vuosikymmenien aikana satoja(?), loukkaantunut tuhansia ja päälle pienet ojaanajot ja peltikolarit. Ja silti jotkut pelkää astua lentokoneeseen lentääkseen Turkuun tai Helsinkiin!Lentäminen on kaikkea muuta kuin turvallista,onhan nytkin kuollut satoja ihmisiä lyhyessä ajassa.
Auto-onnettomuudesta on mahdollista vielä selviytyä mutta lento-onnettomuudessa ei juuri ole mahdollisuuksia.
Kun ottaa huomioon autojen ja lentokoneiden määrän niin lentokoneille sattuu enemmän vakavia onnettomuuksia.
Lentokoneita on Suomessa ehkä muutamia kymmeniä ja autoja taas kymmeniä tuhansia. - pidä kiirettä
Höpöhöpö., kirjoitti:
Lentäminen on kaikkea muuta kuin turvallista,onhan nytkin kuollut satoja ihmisiä lyhyessä ajassa.
Auto-onnettomuudesta on mahdollista vielä selviytyä mutta lento-onnettomuudessa ei juuri ole mahdollisuuksia.
Kun ottaa huomioon autojen ja lentokoneiden määrän niin lentokoneille sattuu enemmän vakavia onnettomuuksia.
Lentokoneita on Suomessa ehkä muutamia kymmeniä ja autoja taas kymmeniä tuhansia.Kaikki kuntoon, ennen matkaa.
http://www.tv7.fi/vod/player/?program=30444 - nyt se putoo
pidä kiirettä kirjoitti:
Kaikki kuntoon, ennen matkaa.
http://www.tv7.fi/vod/player/?program=30444Lentäminen on turvallista, ja turvallisin matkustusmuoto. Noilla argumenteillahan sitä aina pyritään vähättelemään jo tapahtuneita lento-onnettomuuksia.
- eräs vaan
Höpöhöpö., kirjoitti:
Lentäminen on kaikkea muuta kuin turvallista,onhan nytkin kuollut satoja ihmisiä lyhyessä ajassa.
Auto-onnettomuudesta on mahdollista vielä selviytyä mutta lento-onnettomuudessa ei juuri ole mahdollisuuksia.
Kun ottaa huomioon autojen ja lentokoneiden määrän niin lentokoneille sattuu enemmän vakavia onnettomuuksia.
Lentokoneita on Suomessa ehkä muutamia kymmeniä ja autoja taas kymmeniä tuhansia.Riippuu kuule millä koneella lennät! Finnair kuuluu maailman turvallisimpiin koneisiin. Kyllä monet eurooppalaiset koneet ovat erittäin turvallisia toisinkuin nää aasialaiset lennokit!
- #tervetuloalentämään!
eräs vaan kirjoitti:
Riippuu kuule millä koneella lennät! Finnair kuuluu maailman turvallisimpiin koneisiin. Kyllä monet eurooppalaiset koneet ovat erittäin turvallisia toisinkuin nää aasialaiset lennokit!
Finnair on lento yhtiö joka käyttää suurimmaksi osaksren airbus -lentokoneita.Se ei siis ole lentokone :'D
- matkailija97
No en tiedä auttavatko vinkkini yhtään mitään, mutta minua ainakin sattuu kamalasti korviin (ja on aina sattunut) jo lentokoneen noustessa mutta varsinkin laskeutuessa, jolloin kipu tulee yleensä niin kovaksi että tuntuu, että haluaisin mieluummin kuolla äkisti siihen paikkaan kuin kestää sitä järkyttävää kipua koko laskun ajan. Kesälläkin oli aivan kamalaa. Varsinkin menomatkalla, jolloin piti kaiken aikaa kaverilta kysyä että ollaanko kohta jo maassa jne. Paluumatkalla kipu hellitti jonkun verran, ja annankin nyt muutamia vinkkejä - ihan kokeilun arvoisia, itsellä auttoivat aivan tarpeeksi.
No, itse tietenkin auoin kaiken aikaa suutani kuin kala (siihen asti kunnes kone oli "turvallisesti pilvien yläpuolella") sekä yritin juoda menomatkalla vettä ja nieleskellä niin paljon kuin pystyin. No tuo oli aika huono idea, koska koneen laskeutuessa tuli hirveä vessahätä eikä silloin mihinkään tietenkään penkistään päässyt. Paluumatkalla kokeilin tällaista: pureskelin purkkaa ja nieleskelin koko ajan, auoin suutani vähän väliä sekä pidin sormiani korvissa (siis ei tietenkään korvakäytävissä, mutta normaalilla tavalla millä yleensä estettäisiin kuuleminen), sekä nousun että laskun aikana. Pidin ne sormet niin tiukasti kiinni että oikeastaan en huomannut lähes ollenkaan että korvani olisivat menneet lukkoon. Totta kai painetta tuntui mutta huomattavasti vähemmän. Maan pinnalla uskalsin ottaa sormeni pois korvista, ja silloin kyllä tuntui ettei kuule melkein mitään, mutta kipua ei tuntunut hirveän paljoa - paitsi silloin kun korvat pikkuhiljaa aukesivat enemmän ja enemmän siitä lukosta.
Eli kannattaa kokeilla! :)- Kokemusta paljon
Pari tiukkaa paukkua just ennen lentoa
tekee kyllä hyvää,
ei ole lentopelkoa eikä iske paniikki,
mut vain pari,ei siis lärvit!
- :))
Minä myös kokeilin nieleskelyä ja purkan syömistä ja auttoi ihan kivasti!
Itsekin pelkään lentämistä, lähinnä mereen putoamista tai jotain pahaa onnettomuutta, enkä tiedä, mitä tehdä asialle.. Ei oikein huvita edes matkustaa, vaikka mahdollisuus olisi. - suosittelen sinulle
Hypnoosi auttaa lentopelkoon , kokemusta on !
- Merikapteeni
Lentopelkoon auttaa parhaiten laivalla matkustaminen.
- Sirpa T.
Hei, lentopelkoinen!
Itselläni oli lentopelko ennen kuin aloin matkustelemaan reilut 10v. sitten. Ihmeekseni ja ilokseni huomasin ensimmäisellä lentomatkalla, että etukäteispelko oli turha. Matka kun meni niin hyvin! Aloitin lyhyemmillä lennoilla Eurooppaan. Sitten matkat pitenivät ja nykyään käyn ihan maailman äärissä, esim. Australiassa.
Jouduin kyllä alkuun käymään lääkärin pakeilla ja hän määräsi pienen annoksen rauhoittavaa lääkettä. Tosi ymmärtäväisesti suhtautui, kun kerroin pelostani ja että jännittää ihan kauheasti. Kerroin myös, etten käytä alkoholia ja lääkärin mielestä pieni rauhoittava tabletti on parempi kuin "rohkaisuryypyt". Pieni pakkaus lääkettä on riittoisa , sitä kun en tarvitse kuin matkalla.
Minulle tuppaa tulemaan sellainen "lähtötäpinä" matkalakkua pakkaillessa. Joskus se on sellaista kivaa jännitystä, mutta voi toisinaan muuttua liialliseksi.
Suosittelen sinulle siis lääkärillä käyntiä!
Ota puheeksi myös korvien kipuilu samalla. Häneltä voisit saada vaikka jonkin sopivan kipulääkkeen, jonka voisit otta vähän ennen lentoa.
Itse otan ihan tavallisen disperiinin, jonka uskon samalla myös ennaltaehkäisevän verisuonitukoksia. Vaikka tukoksia ei ole ollutkaan.
Hyvää matkaa Sinulle. Tulet huomaamaan, että pärjäät hienosti!- nfbkdnffkdlfkfnfl
Jep. Rauhoittava tosiaan on parempi vaihtoehto kuin alkoholi. Alkoholi saattaa jopa lisätä paniikin tunnetta. Ellei sitten ole täysissä lärveissä, mutta niinhän ei koneeseen nykyään välttämättä edes pääse.
- Matkakailija
Näinhän se on jos eka matka ei olisi
mennyt hyvin,niin et nyt jakelis neuvojasi muille!
Ei Suomessa montaa matkustajakone onnettomuutta
ole sattunut,niinkuin joku totesi,niin liikenteessä
on paljon isompi riski! - S12
Hei Sirpa,
Voisitko sanoa mikä oli sen lääkkeen nimi, joka sinä otta ennen lentämistä?
Onko siinä mikään sivuvaikutukset? Ja riippuvuus ?
Myös, löytyykö jotain vastaava luontaistuoteen puolelle?
Kiitos - Sirpa T.
S12 kirjoitti:
Hei Sirpa,
Voisitko sanoa mikä oli sen lääkkeen nimi, joka sinä otta ennen lentämistä?
Onko siinä mikään sivuvaikutukset? Ja riippuvuus ?
Myös, löytyykö jotain vastaava luontaistuoteen puolelle?
KiitosMoikka, S12,
Diapam 5mg auttanut minua. Tämä on rauhoittava ja riippuvuutta aiheuttava lääke, joten se on vain lentomatkoja varten. Lääkkeillä tai alkoholilla en todellakaan halua sekoittaa päätäni. On helpottavaa, kun olen saanut avun, eikä tarvitse enää pahemmin jännittää. Varsinkin kun yksi lapsistani muutti Ausseihin asti! :)
Voisit samalla pyytää melatoniinireseptin jos olet huonouninen.
Luontaiskaupan tuotteita kokeilin aikoinani, mutta niistä en saanut tarvitsemaani apua.
Älä välitä tämän palstan pelottelijoista. Jotkut kirjoittelevat ilkeyttään ja paremman tekemisen puutteessa, toiset pelkäävät itsekin.
Iloisin mielin reissuun vaan - on kivaa, kun PÄÄSEE matkoille !!! :)))) - nnfndnffnndkfmflflf
Sirpa T. kirjoitti:
Moikka, S12,
Diapam 5mg auttanut minua. Tämä on rauhoittava ja riippuvuutta aiheuttava lääke, joten se on vain lentomatkoja varten. Lääkkeillä tai alkoholilla en todellakaan halua sekoittaa päätäni. On helpottavaa, kun olen saanut avun, eikä tarvitse enää pahemmin jännittää. Varsinkin kun yksi lapsistani muutti Ausseihin asti! :)
Voisit samalla pyytää melatoniinireseptin jos olet huonouninen.
Luontaiskaupan tuotteita kokeilin aikoinani, mutta niistä en saanut tarvitsemaani apua.
Älä välitä tämän palstan pelottelijoista. Jotkut kirjoittelevat ilkeyttään ja paremman tekemisen puutteessa, toiset pelkäävät itsekin.
Iloisin mielin reissuun vaan - on kivaa, kun PÄÄSEE matkoille !!! :))))Dormicum on vähän vastaava lääke, lienee vähän tehokkaampikin. Noita määrätään herkästi hammaslääkäripelkoon, mutta auttaa luonnollisesti lentopelkoonkin.
Riippuvuutta bentsodiatsepiineihin on ihan turha pelätä kun satunnaisesti käyttää. - lentokelpoinen
nfbkdnffkdlfkfnfl kirjoitti:
Jep. Rauhoittava tosiaan on parempi vaihtoehto kuin alkoholi. Alkoholi saattaa jopa lisätä paniikin tunnetta. Ellei sitten ole täysissä lärveissä, mutta niinhän ei koneeseen nykyään välttämättä edes pääse.
minullakin tuntuu toisinaan ikävästi vihlontaa korvissa laskun aikana, mutten onneksi kuitenkaan osaa pelätä lentämistä. Ja kun on kiva loma edessä, niin pienen kivunkin kestää hyvin. :)
- Sirpa T.
P.S. Jos aloittajan pahin pelko on nimenomaan korvakipu, niin korvalääkäriltä saa parhaan avun. Kirjoitin lentopelosta noin yleisemmin, josta tilastojen mukaan kärsii joka neljäs ihminen. Siis aika moni.
Itsekään en ole siitä täysin vapaa. Esim. turbulensseissa tulee hyvinkin kurja olo, mutta lääke auttaa. Pystyn rentoutumaan ja mikä parasta nukkumaankin.
Välillä luen ja pitkätkin matkat sujuvat ihmeen nopeasti.
Uskon, että myös hypnoosista on apua. Kokeilkaa mikä itselle sopii parhaiten! - V L. Kominkinen
Nieleskele tai ota sormilla nenästä kiinni purista sieraimet umpeen ,suu kiinni ja puhalla ulospäin niin että paine tuntuu korvissa.
Jos istut ikkunanvieressä ja näet koneen siipien heiluvan edestakaisin ,niin älä pelkää se on normaalia , eihän lintukaan lennä jos se ei heiluta siipiään.- lintusiko
Joo uusissa koneissa siivissä nivelet
joten ne vaapuvat kuten linnuilla,
se on normaalia-toivottavasti! - Huippu-uutuus
lintusiko kirjoitti:
Joo uusissa koneissa siivissä nivelet
joten ne vaapuvat kuten linnuilla,
se on normaalia-toivottavasti!Kaikkein viimeisintä huutoa seuraavan sukupolven matkustajalentokoneissa tulee olemaan reijitetyt siivet. Tämä innovaatio on seurausta kansainvälisestä lentokonevalmistajien konferenssista joka pidettiin Helsingissä vuonna 2009. Tuolloin konfferenssin osanottajat huomasivat että suomalaisen vessapaperin kestävin kohta koko paperissa on se reijitetty katkaisu-ura. Siispä seuraavan sukupolven Boeing, McDonnel, Airbus ja Tupolev koneissa on sijoitettu katkaisu-ura siiven ja rungon liitoskohtaan. Näin estetään siipien repeytyminen irti kovimmissakaan maahansyöksyissä.
Terveisin ja turvallista matkaa toivottaen
Tutkijatiimit ci-a1 sekä fs-b16
- Buranaa
Nenäsumute ennen koneeseen menoa ja burana noin tuntia ennen laskeutumista on auttanut minua todella hyvin. Itse kärsin myös tuosta korvien melkein "halkeamisesta" varsinkin laskussa.
Pitää vaan ottaa huomioon että sitä sumutetta ei saa viedä turvatarkastuksen läpi, joten kotona ennen lähtöä tai sitten ennen tarkastusta ja heittää pois.
Sitten on vielä sellaiset korvatulpat, joita en tosin itse ole kokeillut. Laitetaan ennen koneeseen menoa ja koko matkan annetaan olla korvissa. Kuulemma auttaa.
Mutta siis toi burana ja nenäsumute-yhdistelmä on tuonut mulle avun.
Lentopelkoon en sitten osaa sanoa mitään, kun itseä ei kauheesti pelota kuin tuo että korvat hajoaa.- rrrrrrrrrr
Kyllä nenäsumutteen ( Nasolin) saa viedä turvatarkastuksen läpi, laittat vain litran Minigrip pussiin ja siihen laatikkoon hihnalle näkyviin. Näin olen tehnyt jo vuosia, viimeksi reilu kuukausi sitten. Laitan sumutteen n. 1/2 h ennen koneeseen pääsyä.Lsäksi hyvä konsti on nousun ja laskun aikana ottaa nenästä kiinni ja puhaltaa painetta korviin päin, suu pitää olla myös kiinni. Tätä kannattaa tehdä useamman kerran nousun ja laskun aikana - toimii tosi hyvin. Jos on juuri sairastanut flunssan tai flunssa on päällä lennolla, sitten ei auta.
- Pelkäämätön
Minun lentopelkooni auttoi se,kun en mene lentokoneeseen!!He,He,He!!!
- olen viisain
ehe,ehe...jne
- lomamatkoja
Lentopelkoisen kannattaa harkita muita loman vietto tapoja. Lomia voi viettää muillakin tavoilla kuin lentämällä eri kohteisiin.
Itse olen päässyt Euroopassa varsin moniin paikkoihin, kun ensin on mennyt laivalla Saksaan ja sieltä eteenpäin junalla, bussilla ja vuokra-autolla eri kohteisiin. - es3
Muista kaikki tipahtaneet koneet! Ei ole leikin paikka. Kuolema odottaa, kannattaako?
- Smarty
Osa nukkuu pois, menehtyy sairauteen taikka lento-onnettomuuteen. Kuolema ei katso paikkaa tai ikää, sillä jokaisesta meistä aika jättää jossain vaiheessa, vai väitätkö olevasi kuolematon? Minua ei juuri kiinnosta minkä ikäinen olet, mutta saatat kuolla ehkä huomenna kun astut ovesta pihalle. Rattijuoppo voi ajaa päällesi, rekkakuski räplää puhelintansa ja jyrää sinut, liukastut ja kolautat paksun kallosi maahan JA KUOLET! Kannattaako sinun mennä edes ovesta pihalle?
- Reissulikka
Smarty kirjoitti:
Osa nukkuu pois, menehtyy sairauteen taikka lento-onnettomuuteen. Kuolema ei katso paikkaa tai ikää, sillä jokaisesta meistä aika jättää jossain vaiheessa, vai väitätkö olevasi kuolematon? Minua ei juuri kiinnosta minkä ikäinen olet, mutta saatat kuolla ehkä huomenna kun astut ovesta pihalle. Rattijuoppo voi ajaa päällesi, rekkakuski räplää puhelintansa ja jyrää sinut, liukastut ja kolautat paksun kallosi maahan JA KUOLET! Kannattaako sinun mennä edes ovesta pihalle?
Noinhan se menee. Vanhat sanonnat: "Kotiinsa on moni kuollut" ja "kaikki jotka ovat leipää syöneet, ovat kuolleet".
Minusta olisi perin ikävää, jos olisin kotona "turvassa" vaan elämäni kököttänyt. Vanhana juuri sitä "elämätöntä elämää" kuulema katuu kaikkein eniten! - kiikkustuoli
Reissulikka kirjoitti:
Noinhan se menee. Vanhat sanonnat: "Kotiinsa on moni kuollut" ja "kaikki jotka ovat leipää syöneet, ovat kuolleet".
Minusta olisi perin ikävää, jos olisin kotona "turvassa" vaan elämäni kököttänyt. Vanhana juuri sitä "elämätöntä elämää" kuulema katuu kaikkein eniten!Täsmälleen samaa mieltä!!!
- myös pelokas
Käy ihmeessä lääkärillä, voit myös saada siltä jotain tuohon lentopelkoon!
- sukhoi
Hei! Kärsin itse lentopelosta myös ja olen yhden etelän matkan joutunut perumaan aivan viime hetkillä sen vuoksi. Pelkoni juontaa teini-ikäisenä tehtyyn lentomatkaan, jonka jälkeen vannoin etten enää ikinä astu lentokoneeseen. Kuitenkin viime kesänä uskaltauduin vuosien jälkeen koneeseen ja lentomatka meni aivan mahtavasti ja ilman paniikkia, vaikka kuumottelinkin lentoa jo viikkoja etukäteen. Otin 5mg diapamin ennen lentoa, mutta väittäisin että tuosta ei ollut mitään apua. Nykyään uskaltaisin lentää ilman mitään lääkkeitäkään, mikä tuntuu aika uskomattomalta, sillä olin vuosia sitä mieltä etten astuisi enää ikinä lentokoneesen ja lentopelkoni oli aivan helvetin paha.
- mitenpelkolähtee
Öpettele lentämää niikyin linty
- mek
Osaatko tasata paineen korvissa mitä sukeltajatkin tekevät eli suu kiinni ja nenä puristat sormilla kiiinni ja puhallat nenän kautta pois niin korvissa suhahtaa ja tasaa paineen päässä niin helpottaa. Purukumi ja muutama olut tai muu juoma rentouttaa niin elnto menee helposti ja se siitä.
- mukavasti menee
pari pulloa kolmen vartin koskenkorvaa ottaa lähtiessä.nii johan matka taittu .ei huimaa eikä jännitärattosaa matkaa.............
- Ei pelkoja
Alkoholi,rauhoittavat tai sitten molemmat yhdessä niin johan pelot lähtee. Ja jos ei auta niin paras ja ainoa apu on itsemurha.
- helppo apu
Korvakipu johtuu paine-erosta korvissa olevien kalvojen sisä- ja ulkopuolella.
Laita suu kiinni, purista sormilla sieraimet umpaan ja puhalla. Toista tarvittaessa.
Siinä se. - Ei viinaksia
Älä kovin vedä niitä rauhottavia tai viinaksia. Huonommin sitä pökkyrässä ui koneesta pinnalle kun kone putoaa mereen.
- lasku vaihe
tiedä sitten olisiko korvatulpat hyvät. tisellä meni ensi lennolla puoleksi päiväksi korvat lukkoon.
- hei me lennetään
Korvatulpat ei auta yhtään mitään, paine-erosta se johtuu, vaika laittaisit kuulosuojaimet, ne on yhtä turhat.
- Mummeli -48
Miks joku haluaa pilata lomansa asialla, jota jo etukäteen stressaa ja pelkää? Kannattaiskohan miettiä muita vaihtoehtoja? Onhan se mukavaa hehkuttaa ystäville ja työkavereille, että käytiin siellä ja siellä, kyllä oli iiiiihanaaaa. Samalla popsitaan purkista pillereitä, että saadaan nuppi kuntoon kaikista stressitekijöistä.
- ttttuu
Luulempa, että harvempi lähtee matkalle siksi, että voisi kehua ystäville ja työkavereille. Kyllä sitä yleensä lähtee itsensä takia. Saattaa vain kavereista tuntua kehumiselta. Itse en puhu palattuani koko matkasta, ellei joku satu kysymään.
- Mieti!
Luin tieteellisestä tutkimuksesta, jonka mukaan lentopelosta kärsivät ihmiset ovat juuri niitä, jotka pian todella joutuvat lento-onnettomuuksiin!
Lentopelko on vaistosi keino varoittaa sinua ikinä astumasta lentävään kuolemanloukkuun!!!- drrrrrrrrrrrrrr
Lähde kannattaisi aina mainita. Mutta kyllä aika moni pelkää, joka ei ole koskaan onnettomuuteen joutunut.
- 1+5
oliko se tieteellinen tutkimus mitä luit Aku Ankka tai joku muu vastaava?
- pilkunnussija
On normaalia pelätä lentämistä, ellei ole lentolupakirjaa, suosittelen seuraavan kerran matkustamista lentämällä.
- päin pelkoa
Minullakin oli lentopelkoa. Näin aina painajaisia , että lentokone putoaa . Heräsin aina siinä kohtaa, kun tultin alas.Myöhemmin perheeni kanssa varasimme matkan Espanjaan. Jännitin kovasti isossa koneessa matkustamista. Kerroin pelostani avoimesti perheessäni ja ystävilleni . Kun olimme lentokentällä odottelemassa varattua lentoamme, kerroin ennakkoon lentoemännälle pelostani .Hän oli hyvä ja rohkaiseva tukeni . Lennon aikana hän kävi vierelläni kyselemässä , miten menee ?
Matkasta tuli aivan upea . Sen matkan jälkeen lentopelkoni vain katosi , myös unet koneen putoamisesta loppuivat ! Neuvoni sinulle : Kulje pelkoasi kohti ja lennä vaan . Olen kuullut , että nousun ja laskun aikana kannattaa purra purkkaa, niin ei tunnu päässä niin pahalta. Toivottavasti sait tästä apua ! - dslöofdg
Meillä antoi lapsille lentoemäntä kertakäyttömukit, joiden pohjalla oli kasteltu käsipaperi. Nämä sitten nousun (ja laskun) ajaksi korville. Tasaa painetta korvissa. Näyttää dorkalta, tiedän, mutta toimi jopa lapsella.
- suomessa lomailija
Yksinkertainen ratkaisu . Lomailkaa Suomessa . Rahatkin jäävät tänne kiertoon .
- ei tartte
Pääsee sitä Suomen rajojen ulkopuolellekin muilla vempeleillä kuin pelkästään lentsikalla.
- kasvitieteilijä
Kunhan muistaa pysyä euroopan rajoissa, välttäen mieluiten raja-alueita, niin lentäminen on lähes turvallista. Sekään ei kuitenkaan takaa, etteikö tulisi vähintään sydäntä pompauttelevaa ilmavuoristorataa matkanaikana, tai jotain vakavempaakin uhkaa. Säätilat, kun varsinkin alkavat olemaan epävakaampia. Terveellisintä on pitää jalat maan pinnalla, niin stressitasotkin pysyvät alempina.
- vaimoni kärsii samas
Tuosta korvien lukkiutumisesta: Hommaa kunnolliset korvatulpat apteekista, ei mitään huonoja market-laadun tulppia. Mene lentokoneeseen ja laita korvatulpat korviisi ENNEN KUIN lentokoneen ovi on suljettu. Pidä ne korvissasi koko matkan ajan. Ota pois vasta, kun olette laskeutuneet ja koneen ovi on avattu.
Aloittajalle ja muille samasta oireesta kärsiville. Itse lukeudun samaan kastiin.
On kuulemma saatavana apteekista jonkinlaiset korviin asetettavat vehkeet - ei tulpat- joiden pitäisi tasata painetta ja korvat säästyisivät kivulta. Käykää kyseleen!- oikeat korvatulpat
Korvakipuun auttaa se, että huolehtii terveydestään. Kun ei ole nuhaa, korvatulehdusta tai muutakaan ongelmaa, ilma pääsee paremmin kulkemaan pään onteloissa. Jos jotain ongelmaa on, kannattaa mahdollisuuksien mukaan hoitaa pois, käyttää nenäsumutetta ja särkylääkettä.
Olen kokenut apteekista ostettava earplaners korvatulpat erittäin hyviksi ja toimiviksi. Niitä on myös lasten kokoa. Tulpat laitetaan ohjeen mukaan (pakkauksessa) ja poistetaan lennon jälkeen. Pitkällä kymmenen tunnin lennolla ne voi ottaa välillä pois. Näiden tulppien idea on se, että ne auttavat ilmaa kulkemaan ja tasautumaan.
Jos korvat tuntuvat lennon jälkeen olevan lukossa, tuon aiemmin neuvottu sukeltajan puhallus auttaa. Jos on jo valmiiksi nuhaa ja limainen olo, niin sitä ei kannata käyttää, koska se vain pahentaa korvakäytävien tukkeutumista. - ansuw
Se on vaan mentävä.Itsekin pelkäsin,mutta nyt kivaa.Tuo korvakipu on kamalaa,itsellä myös.Olen huomannut että minulla helpottaa,kun syö n.viikon ennen matkaa antihistamiinia,avaa noita käytäviä vähän.Ota myös tekemistä mukaan,kirjaa,ristikkoa ym.Yleensä pääsee ehjänä perille.
- alina1
Apteekista saa lentotulppia, maksavat muistaakseni n.15€. On lasten ja aikuisten mallia. Itse kärsin nousun ja laskun aikana todella kovasta korvakivusta. Kipu menee jostain syystä kaulalle saakka, on kuin jotain hermokipua. Tulpat ovat minun lentojeni pelastus. Kunhan laittaa ne oikein ja ajoissa korviin, niin ei tunnu missään =D. Nuo avaavat yms. ei auta minun tapauksessa mitään.
- Pelle Peloton
Lentäminen on erittäin turvallista! Nimittäin tiettävästi yksikään lentokone ei ole jäänyt roikkumaan ilmaan vaan kaikki ovat tulleet alas ennemmin tai myöhemmin.
- entinepelkonen
Korvatulpat ja buranaa,sitten pari konjakkia alle.Jos ei auta niin hyppää vaikka benji-hyppy tai joku muu kamala juttu ennen,sen jälkeen ei pelota enää.Itse pelkäsin myös mutta jouduin sellaiseen tilanteseen,missä kuolema oli oikeasti läsnä,joten lentopelko katosi samantein.
- Cirrus1
Korvien särkeminen johtuu ahtaista korvakäytävistä. Sain tuurilla kerran yhdeltä vanhemmalta lääkäriltä avun tähän asiaan, koska hän kärsi samasta ongelmasta. Eli pyydät resepti CIRRUS nimiseen lääkkeeseen ja otat 40 minuuttia ennen lähtöä tabun, niin ongelma on ohi. Lennän itse aika usein ja aina jos tämä lääke unohtuu, niin korvissa on ihan järjetön kipu. Olen useilla loma- ja työmatkoilla antanut tabletteja ventovieraille, joilla on ollut kipuja korvissa ja melkein jokainen on jälkeen päin kiitellyt ja hommanut itselleen saman lääkkeen.
- Toinen pelokas
Älä lähde lomalle tee muunlaisia lomia vaikka potkurilla polkupyörällä ja niin edelleen en usko että pelottaa
- Blue comfort
Käy ostamassa apteekista 50 mg Primaspan -tabletteja. (Lasten aspiriini).
Syö yksi tabletti päivittäin viikon ajan ennen lentoa. Ei särje pää eikä korvat, mutta lentopelkoa ne eivät kylläkään poista. - Entinen lentopelko
Kannattaisi käydä lääkäriltä kysymässä neuvoa. Itse sain aikoinaan neuvoksi ottaa matkapahoinvointilääke (olikohan Postafen) aina ennen lentoa. Tuossa lääkkeessä on jotakin rauhoittavaakin, koska vaikutuksen huomasi heti. Ei niin paljoa jännittänyt, eikä ehkä sen vuoksi tuntunut niin kovasti korvissakaan. Mitä tulee tuohon korvajuttuun niin ehdottomasti pitää pureskella jotakin pastillia tms. niin, että tulee tuo nielemisrefleksi automaattisesti. Se helpottaa paineen tunnetta korvissa. Jotkut ovat käyttäneet korvatulppiakin -niiden vaikutuksesta en tiedä, koska olen päässyt jännityksestä eroon tuolla lääkkeellä. Nykyisin en tarvitse mitään.
Samoin kannattaa tiedustella tai varata koneesta sellainen paikka missä täristää vähiten nousujen ja laskujen aikana. - 4478882
Diapam vastamelukuulokkeet!
Älä sitten pilaa lomaasi ja ilmastoa, vaan matkusta jonnekin muualle laivalla, junalla tai maanteitse.
Jos on pakko mennä koneella, niin nuppi turvoksiin viinalla. Se auttaa lentopelkoon.- LifeIsGoneIn10sec
Ai Lentäminenkö pelottaa=? No niin sen pitääkin pahvi!
- Tippoja
Apteekista myydään myös reseptivapaasti puuduttavia korvatippoja. Tosi helppo käyttöisiä, joita muutama tippa korvaan hieman ennen koneeseen menoa jonka jälkeen nousu ja lasku ei tunnu miltään. Käytän lapsilla joka kerta. Unohda nua paperit, tulpat ja muut.
- Egyptiin 03/15
Hei! Minulla myös matka edessäpäin ja sama ongelma. Korviin tulee hirveä kipu ja menevät lukkoon laskussa. Kokeilin viime syksynä kun menimme Turkkiin sellasia lentämiseen tarkoitettuja korvatulppia. Ne auttoi hiukkasen. ainut vaan, että korvat olivat lukossa seuraavan päivään asti. Sit kun kotimatka koitti,en laittanutkaan tulppia korviin. Julmattu kipu tuli korviin laskeutumisvaiheessa. korvat menivät täysin lukkoon. Oli saakelin kipeet. Aukesivat vasta seuraavana päivänä ja koko vuorokauden ne vaan rutisi ja oli kipeät. Tiedän tunteen. Niin ja otin virlä 800 buranan kyytipojaksi, että ei niin kovin koskisi menomatkalla tulppien kanssa!=)
- Järkyttävä kipu
Vastaavan, järkyttävän kivun koin aikanaan. Asiaan toi helpotuksen lääkäri, joka määräsi Duactin otettavaksi ennen lentoa, siihen vielä mahdollisesti nenäsumute seuraksi. Lisäksi pari pientä rauhoittavaa nappia oli mukana, joita ei sitten tarvittukaan. Lomasta sai nauttia mennen tullen täysin siemauksin.
- Ohjeita
Korvien kipu johtuu siitä että paine ei tasaannu korvan sisällä ja tärykalvo pullistuu paine-eron takia. Syynä voi olla flunssa, nuha tai vastaava sairaus tai sitten synnynnäisesti vähän ahtaat käytävät sisäkorvasta nenäonteloon.
Vaivaan auttaa parhaiten Histec tai vastaava allergialääke, myös osa nenäsumutteista auttaa mutta sumute kannattaa sitten ottaa käsimatkatavaroihin mukaan ja suihkauttaa ennen laskeutumista uudestaan (puolisen tuntia ennen) varsinkin vähänkin pidemmillä lennoilla koska osa sumutteista on melko lyhytvaikutteisia (tablettien vaikutusaika on pidempi).
Laskeutumisen aikana eli paineen noustessa voi kipua helpottaa myös puristamalla sieraimet kiinni ja puhaltamalla voimakkaasti jolloin ilma painuu sisäkorvaan, tuo puhallus pitää vaan tehdä ajoissa ENNEN kuin kipua alkaa tuntua. Mitä aikaisemmin sen tekee sitä helpommin paine tasaantuu, liian myöhään tehtynä ei välttämättä enää onnistu kunnolla. - reissuukko1
Moikka.
Itse olen lentänyt paljon enkä pidä siitä,mut hyvä kikka on ottaa muutama drinksu kentällä ennen lentoa rentouttaa kivasti.Siihen kipuun ie oikein auta mikään(yksilöllistä) koita jauhaa purkkaa nousun ja laskun ajan,jeesaa vähän. Tästä jokaiselle 5 euroa ilmaiseksi:
https://www.comeon.com/raf/Federation
Liittymällä 5€ ilmaisveto ilman talletusvaatimusta.
Ei tarvi ollenkaan omaa rahaa ja voi pelata casinolla tai urheiluvedonlyöhtiä oikealla rahalla ilman oman rahan tallettamista :) Suomalainen sivusto, joka on toiminut alalla jo pitkään. Kannattaa kokeilla!- .................
Luin naisesta joka päätti kukistaa lentopelkonsa ja osti lentolipun. Valtameren yllä tuli sitten tekninen vika ja lentäjä menetti koneen hallinnan. Painajaismainen syöksykierre kesti ties miten kauan! Matkustajat kirkuivat kauhusta! Sitten lentokone syöksyi päin vuorta ja murskautui tuusan nuuskaksi!
- ruaahaahaha
Syöksykierre on aika nopea yleensä, ilmeisesti tässä tapauksessa kuitenkin lensi valtameren päältä vuoristoon? :D
- jyjyyjyjgjy
ruaahaahaha kirjoitti:
Syöksykierre on aika nopea yleensä, ilmeisesti tässä tapauksessa kuitenkin lensi valtameren päältä vuoristoon? :D
Kone oli lentänyt korkealla, sitten tuli syöksykierre ja lopuksi törmäys valtameressä sijaitsevaan saareen ja sen korkeimpaan vuoreen. Niin siinä kävi!
- cirrus2
Cirrus auttaa! Olen kokeillut muitakin allergialääkkeitä, mutta tämä on paras avartamaan ahtaita korva- ja nielukanavia. Aspiriinin syönti parina päivänä ennen lentoa taas auttaa pitämään turvotuksen pois esim.jaloista.
- egrregre
Netissä haastateltiin onnettomuustutkijaa, joka on ollut irrottelemassa palaneita ruumiita sadoista pudonneista lentokoneista. Hän sanoo, ettei ikinä lentäisi itse!
- Puhalla nenään!
Itsellä oli ja on edelleenkin sama ongelma. Päähän sattuu, lähinnä otsaan tai silmien taakse ohimoon. Joudun lentämään paljon työkseni ja ajattelin jo vaihtaa työpaikkaa kunnes keksin että kova puhaltaminen nenään niin että pitää nenästä samalla kiinni auttaa. Eli somilla rutinstaa nenän kiinni ja puhaltaa nenään niin että kuuluu pieni "rusaus" tämä tasaa paineen ja auttaa. Ei tartte tehdä kun kerran pari laskun aikana. Ilmeisesti otsaontelon tai korvien käytävät on liian ahtaat. Jos ei tee mitään niin tuntuu kuin pieniä kuplia kulkisi otsalohkossa ja kipu on sietämätön. KOKEILKAA.
- loma1
Onko pakko lähteä hakemaan tauteja. >Lomaile kotimaassa
- No mees jo
Mees sinä komeroos takaisin siitä, hus
- Pelkää kans
Ostin itselleni apteekista painetta tasaavat korvatulpat ja täytyy sanoa, että eka kerta oli kun pää ei "haljennut". Pelkoon auttaa lääkitys, ehkä??
- ihan ok
Ota opamoksi niin ei tarvi panikoida.
- S.T.
Samaa mieltä: Opamox tai diapam, niin jännitys/pelko lievittyy ja olo rentoutuu. Mutta näitä vain tähän tarpeeseen. Hyviä matkoja!
- Lentopoika
Korvakipuja tulee herkemmin, jos korvakäytävät ovat flunssan vuoksi tukossa. Kovin tukkoisena ei välttämättä kannata lentää. Korvakäytävät ovat yksilöllisiä, toisilla on ahtaammat kuin toisilla. Lennän jatkuvasti, ja minulla on korvien kanssa vaikeuksia vain harvoin, ja vain räkätautien yhteydessä. Paras konsti pitää korvat auki lennolla on juuri se, että toistuvasti, riittävän usein nipistää nenän kiinni sormilla ja suu kiinni "puhaltaa" painetta korviin, jolloin saa korvat auki ja paine-eron tasaantumaan korvakäytävissä, sitä kannattaa tehdä kyllin usein ylös- ja alaspäin mennessä, etenkin alaspäin mennessä. Lääketieteellisemmistä konsteista en tiedä, kun en ole itse joutunut niitä käyttämään, olen lähinnä saanut lääkäriltä ohjeen välttää lentämistä, jos korvat tuntuvat tautisena kovin tukkoisilta.
Mitä lentämisen pelkäämiseen tulee, syinä lienee lähinnä:
- ymmärryksen puute lentämisen fysiikasta ja siitä, mitä milloinkin tapahtuu ja
- kyvyttömyys kontrolloida tapahtumia itse, "ollaan toisten armoilla".
Ymmärryksen puutteeseen pikalääkkeenä tarjoaisin sitä, että koneet on suunniteltu tiukkojen suunnittelunormien mukaan. Koneet on suunniteltu kestämään ne rasitukset ja olosuhteet, joille niiden voidaan olettaa altistuvan, ja kyseisille rasituksille on pantu päälle varmuuskertoimet niin, että mitä tärkeämpi koneen osa tai rakenne on kyseessä, sitä suurempi varmuuskerroin sen kestävyydelle on pantu. Siivet eivät irtoa rungosta, vaikka myrskyt miten ryskyttäisivät. Primäärirakenteiden varmuuskertoimet ovat kyllin suuret. Liikennelentokoneille tehdään suunnittelun lisäksi hyvin kattavat testiohjelmat, joilla käytännössä kokeillaan, että suunnitelmat pitävät paikkansa, ja koneet oikeastikin kestävät ne rasitukset, mitä pitää.
Koneiden kuntoa tarkkaillaan koko ajan tarkkojen kunnossapito-ohjelmien mukaan, havaitut viat korjataan. Viatkin on kategorisoitu niin, että lentokonetehdas on tehnyt valtavan työn ja luetteloinut, millaisia pikkuvikoja koneissa voidaan hyväksyä niin, että voidaan lentää suunnitellut päivän lennot ennen korjausta. Esimerkiksi jostain vilkkuvalosta voi olla polttimo palanut, kunhan se ei vaikuta koneen turvalliseen operointiin, jos viranomaisvaatimukset koneen valoista kuitenkin täyttyvät. Jos koneessa on mikä tahansa vika, joka ei ole sellainen, jolle tehdas on erikseen antanut luvan, että koneella saa lentää hetken ilman vian korjaustakin, silloin koneella ei lähdetä taivaalle ennen kuin kone on korjattu.- Lentopoika
Entäs sitten se, että ollaan "toisten armoilla"? Pilotit ovat erehtyväisiä ihmisiä, entä jos he ajavat ojaan epähuomiossa, tekevät fataaleja laskuvirheitä, eivät osaa tai halua tehdä hommiaan kunnolla?
Koneen suoriutuminen lentoonlähdöistä, laskuista, vuorten ylityksistä, yms. tarkastellaan erikseen joka lennolla. Jos kiitotie on liukas, lasketaan, paljonko se vaikuttaa, tuulet huomioidaan, yms. Ja kaikessa on varmuuskerroin, eli jos ilmoitetut arvot eivät esimerkiksi pidäkään paikkaansa, homma ei mene läskiksi, vaan vaaditut varmuuskertoimet laskelmissa kattavat turvallisen marginaalin. Koneen moottori saa hajota pahimmalla mahdollisella hetkellä lentoonlähdössä, vuorten yllä, laskussa, missä vaiheessa lentoa tahansa, niin toimintaan pitää vielä jäädä riittävästi moottoritehoa lennon turvalliseen suoritukseen. Siksi liikennekoneet ovat aina vähintään kaksimoottorisia, kaksimoottorinen kone suoriutuu yhdelläkin moottorilla jopa lentoonlähdöstä, jos toinen moottori hajoaa maassa lentoonlähtökiihdytyksen loppuvaiheessa. Jos moottori hajoaa kiihdytyksen alkuvaiheessa, jäljellä oleva kiitotie riittää koneen turvalliseen pysäyttämiseen. Kaikki nämä oikeasti lasketaan erikseen jokaista lentoonlähtöä varten, otetaan huomioon kiitotien kunto, koneen paino, tuuli ja lämpötila, ja kaikkiin laskelmiin sisältyy turvamarginaali.
Lentoyhtiöt ymmärtävät, että jos äärimmäisen lentoturvallisuuden vaaliminen onkin työlästä ja kallista, onnettomuus on vielä kalliimpi. Lentoturvallisuuteen suhtaudutaan äärimmäisellä vakavuudella ihan yhtiöiden ylintä johtoa myöten, viranomaiset vaativat lentoyhtiöiden organisaatioilta määrätyn rakenteen, joissa on erityisesti panostettu siihen, että lentoturvallisuuteen liittyvissä vastuutehtävissä pitää olla sellaiset nimetyt vastuuhenkilöt, jotka ymmärtävät vastuunsa ja kykenevät sen kantamaan. Näin ollen lentoturvallisuus lähtee pyramidimaisesti yhtiöiden johdosta alaspäin, vastuusta ei voida luikerrella, vastuu on taatusti ymmärretty ja otettu vastaan, kun on saanut lentoyhtiössä paikan, joka jotenkin liittyy lentoturvallisuuteen.
Viime kädessä vastuu on koneen päälliköllä, lentokapteenilla. Hän on lentokoneen "isoin herra", hänen sanansa on laki, kun kyse on koneen turvallisesta operoinnista. Hän on koneen turvallisesta operoinnista ankarassa vastuusta, hänen pitää pystyä perustelemaan päätöksensä ja kantamaan niistä vastuu. Vieressä istuu perämies, joka on yhtä lailla täysin koulutettu, osaava lentäjä. Konetta lennetään tiimityönä, eli ohjaajat tekevät työt yhdessä, kipparin pitää pystyä perustelemaan tekemisensä ammattitaitoiselle perämiehelle ja perämiehen kipparille, ja jos jompi kumpi on milloin tahansa sitä mieltä, että nyt ollaan menossa harhapoluille, hän puuttuu asiaan.
Koska lentoyhtiöt ymmärtävät lentäjien olevan kriittisessä roolissa lentoyhtiössä, ne haluavat valita parhaat mahdolliset lentäjät. Päästäkseen lentoyhtiöön perämieheksi pitää suoriutua vaativista psykologisista testeistä hyvin. Sen jälkeen pitää suoriutua vaativasta koneen teoria- ja simulaattorikoulutuksesta hyvin. Ja ennen koneen tyyppikurssia pitää tietenkin suorittaa ansiolentäjän lentolupakirja. Kaikkea tätä koulutusta ja lentotaitojen tarkastustoimintaa valvoo ilmailuviranomainen. Jokaisen lentäjän tulee myös töissä ollessaan suoriutua kaksi kertaa vuodessa vaativista simulaattoritarkastuslennoista, joissa koneita lennetään vaativissa vikatilanteissa, eli niissä tilanteissa, joihin ei toivota elävässä elämässä jouduttavan, mutta joista tulee suoriutua, kun ne yllättäen eteen tulevat.
Lentäjät aloittavat lentoyhtiöissä lentämisen perämiehenä. Kun kokemusta on kertynyt kylliksi, he voivat lentoyhtiöiden koulutustarpeen mukaan hakea kapteeniksi. Kapteenilta vaaditaan vielä pykälää ylempi lentolupakirjaluokka kuin perämieheltä, eli kapteeniksi päästäkseen lentäjän pitää täyttää jälleen kerran niin lentoyhtiön kuin viranomaisenkin normit saadakseen sekä liikennelentäjän lupakirjan että lentokapteenin tehtävän. Ei siellä ohjaamon oven edessä siis ihan satunnaisia tunareita pitäisi voida olla. - Sirpa T.
Lentopoika kirjoitti:
Entäs sitten se, että ollaan "toisten armoilla"? Pilotit ovat erehtyväisiä ihmisiä, entä jos he ajavat ojaan epähuomiossa, tekevät fataaleja laskuvirheitä, eivät osaa tai halua tehdä hommiaan kunnolla?
Koneen suoriutuminen lentoonlähdöistä, laskuista, vuorten ylityksistä, yms. tarkastellaan erikseen joka lennolla. Jos kiitotie on liukas, lasketaan, paljonko se vaikuttaa, tuulet huomioidaan, yms. Ja kaikessa on varmuuskerroin, eli jos ilmoitetut arvot eivät esimerkiksi pidäkään paikkaansa, homma ei mene läskiksi, vaan vaaditut varmuuskertoimet laskelmissa kattavat turvallisen marginaalin. Koneen moottori saa hajota pahimmalla mahdollisella hetkellä lentoonlähdössä, vuorten yllä, laskussa, missä vaiheessa lentoa tahansa, niin toimintaan pitää vielä jäädä riittävästi moottoritehoa lennon turvalliseen suoritukseen. Siksi liikennekoneet ovat aina vähintään kaksimoottorisia, kaksimoottorinen kone suoriutuu yhdelläkin moottorilla jopa lentoonlähdöstä, jos toinen moottori hajoaa maassa lentoonlähtökiihdytyksen loppuvaiheessa. Jos moottori hajoaa kiihdytyksen alkuvaiheessa, jäljellä oleva kiitotie riittää koneen turvalliseen pysäyttämiseen. Kaikki nämä oikeasti lasketaan erikseen jokaista lentoonlähtöä varten, otetaan huomioon kiitotien kunto, koneen paino, tuuli ja lämpötila, ja kaikkiin laskelmiin sisältyy turvamarginaali.
Lentoyhtiöt ymmärtävät, että jos äärimmäisen lentoturvallisuuden vaaliminen onkin työlästä ja kallista, onnettomuus on vielä kalliimpi. Lentoturvallisuuteen suhtaudutaan äärimmäisellä vakavuudella ihan yhtiöiden ylintä johtoa myöten, viranomaiset vaativat lentoyhtiöiden organisaatioilta määrätyn rakenteen, joissa on erityisesti panostettu siihen, että lentoturvallisuuteen liittyvissä vastuutehtävissä pitää olla sellaiset nimetyt vastuuhenkilöt, jotka ymmärtävät vastuunsa ja kykenevät sen kantamaan. Näin ollen lentoturvallisuus lähtee pyramidimaisesti yhtiöiden johdosta alaspäin, vastuusta ei voida luikerrella, vastuu on taatusti ymmärretty ja otettu vastaan, kun on saanut lentoyhtiössä paikan, joka jotenkin liittyy lentoturvallisuuteen.
Viime kädessä vastuu on koneen päälliköllä, lentokapteenilla. Hän on lentokoneen "isoin herra", hänen sanansa on laki, kun kyse on koneen turvallisesta operoinnista. Hän on koneen turvallisesta operoinnista ankarassa vastuusta, hänen pitää pystyä perustelemaan päätöksensä ja kantamaan niistä vastuu. Vieressä istuu perämies, joka on yhtä lailla täysin koulutettu, osaava lentäjä. Konetta lennetään tiimityönä, eli ohjaajat tekevät työt yhdessä, kipparin pitää pystyä perustelemaan tekemisensä ammattitaitoiselle perämiehelle ja perämiehen kipparille, ja jos jompi kumpi on milloin tahansa sitä mieltä, että nyt ollaan menossa harhapoluille, hän puuttuu asiaan.
Koska lentoyhtiöt ymmärtävät lentäjien olevan kriittisessä roolissa lentoyhtiössä, ne haluavat valita parhaat mahdolliset lentäjät. Päästäkseen lentoyhtiöön perämieheksi pitää suoriutua vaativista psykologisista testeistä hyvin. Sen jälkeen pitää suoriutua vaativasta koneen teoria- ja simulaattorikoulutuksesta hyvin. Ja ennen koneen tyyppikurssia pitää tietenkin suorittaa ansiolentäjän lentolupakirja. Kaikkea tätä koulutusta ja lentotaitojen tarkastustoimintaa valvoo ilmailuviranomainen. Jokaisen lentäjän tulee myös töissä ollessaan suoriutua kaksi kertaa vuodessa vaativista simulaattoritarkastuslennoista, joissa koneita lennetään vaativissa vikatilanteissa, eli niissä tilanteissa, joihin ei toivota elävässä elämässä jouduttavan, mutta joista tulee suoriutua, kun ne yllättäen eteen tulevat.
Lentäjät aloittavat lentoyhtiöissä lentämisen perämiehenä. Kun kokemusta on kertynyt kylliksi, he voivat lentoyhtiöiden koulutustarpeen mukaan hakea kapteeniksi. Kapteenilta vaaditaan vielä pykälää ylempi lentolupakirjaluokka kuin perämieheltä, eli kapteeniksi päästäkseen lentäjän pitää täyttää jälleen kerran niin lentoyhtiön kuin viranomaisenkin normit saadakseen sekä liikennelentäjän lupakirjan että lentokapteenin tehtävän. Ei siellä ohjaamon oven edessä siis ihan satunnaisia tunareita pitäisi voida olla.Kiitos, "Lentopoika" asiantuntevista kirjoituksistasi! Näissä(kin) asioissa tieto on mielestäni hyväksi. Ajattelen turbulenssin ravistellessa, tai kovassa vastatuulessa, että koneet on rakennettu kestämään. Tai jos joskus jäädään kentän päälle kiertelemään esim. sumun takia, ei tarvitse heti hätääntyä, että "löpö" loppuu, jne.
Eiväthän lentäjät tosiaan ole ensimmäistä kertaa ihmisiä kyydissä! :)
Mukavia lentomatkoja kaikille!
- finnalle1
Nousujen ja laskujen aikana paine-ero muuttuu huomattavasti, ja voi tosiaan aiheuttaa kovaa kipua. Kannattaa käydä esim. apteekista hakemassa sellaiset korvatulpat, jotka auttavat paineen tasaamisessa. Laitetaan korviin ennen nousua, otetaan pois turvavyömerkkivalon sammuttua ja ~puoli tuntia ennen laskua, kun kapteeni kuuluttaa että ruvetaan valmistautumaan, laita taas päähän ja ota pois vasta kun kone on maassa. Auttaa huomattavasti!
Minulla on myös lentopelko. En lennä halpalentoyhtiöillä, vaan turvallisilla, hyvämaineisilla yhtiöillä. Kannattaa muistaa, että lentäminen on luonnottomuudestaan huolimatta tilastollisesti paljon turvallisempaa kuin esim. autoilu. Kaikki "oudot" äänet koneessa myös kuuluvat asiaan, ja voit jutella matkustamohenkilökunnan kanssa, he kertovat mielellään turvallisuudesta. - ggggggggggg
Korvista kärsin itsekin ja taidan tutustua nyt (lento edessä) noihin täällä mainittuihin allergia ym. lääkkeisiin.
Pelkoon auttaa usein se, että tiedostaa jo arkielämässä voivansa kuolla koska tahansa. Juuri nyt voisi katosta tippua laastia päähäni ja pim! Mitä siitä sitten, jos kuolen? Ei mitään.
Vaikka kyllä minuakin silti vähän jännittää lentää, se on niin erilaista. - Suomenniemi
Maailma on jotenkin niin sekavassa tilassa,ettei huvita lentää,vaikkei minulla ole lentopelkoa,samaa ovat sanoneet monet tututkin.Parempi pysyä Suomessa.
Lisäksi olen saanut Helsinki-Vantaan lentokentän tutrvatarkatuksessa todella "töykeää" palvelua.Jäi niin huono fiilis alkukesällä, sanoisin jopa "ala-arvoisesta" kohtelusta siinä,että mieheni kanssa suunniteltu rantalomamatka "romanttisine matkafiiliksineen" tyssäsi kyllä hetkeksi siihen paikkaan.
Aika paljon tullut reissattua maailmalla,joten ei haittaa,vaikkei huvita lähteä matkalle:kotimaa onkin upea lomakohde sekä talvella että kesällä. - Lentokauhu
Itsellä toimii tämä:
1. 2 x 4 cl tiukkaa alkoholia vähän ennen lentoa huikalla lentokentän baarissa.
2. Korvakipu syntyy, kun ilmanpaine ei pääse välikorvassa tasaantumaan, vaan korvan ja ulkoilman välille aiheutuu paine-ero.
Nenäsumute auttaa. Lisäksi apteekeissa myydään lentokorvatulppia, jotka tasaavat painetta korvissa ja saattavat helpottaa kipua. Lentokorvatulpat sopivat myös ahtaista korvakäytävistä kärsiville.
Toi brenkku muuten auttaa myös kipuun... - flyyy1
Jos ihminen olisi luotu lentämään olisi luotu siivet !! Asiaan jos tietäisisitte mitkä korvakorujupit ""huoltaa"" koneita ette astuisi sisään, tarkastukset on tyyliin "näyttäisi" olevan kunnossa taskulampulla katsottuna ,Lentäminen ei sinällään pelota varmaan muita kuin klaustrofrobiasta kärsiviä, mutta esim pieni pitotputken toimintahäiriö pudottaa aina koneen , oli jopa mehiläinen pudottanu tukkimalla putken, autossa ei kuole jos moottori sammuu koneessa n80% aina, muu on ihmepelastumisia, ja jollekkin se ensimmäinen lento voi olla viimmeinen, siis täyttä Lottoa kaikista tilastonikkareista huolimatta. Have nice fly.
- Lentopoika
Liikennekoneissa on kaikkia kriittisiä järjestelmiä useampia. Pitotputki on koneen ilmanopeuden anturi, eli nopeusmittarin tieto saadaan pitotputken paineesta. Pitotputkia on liikennekoneissa kolme, ja kaikille omat nopeusmittarinsa. Sen lisäksi koneiden nopeustieto saadaan satelliitti/radionavigointijärjestelmIstä ja nykyaikaisissa suihkukoneissa kolmesta keskenään riippumattomasta laserinertiajärjestelmästä. Mehiläinen pitotputkessa ei pudota liikennekonetta.
"Korvakorujupit", jotka koneita huoltavat ja korjaavat, ovat koulutettuja lentokoneasentajia, mekaanikkoja ja tarkastajia, myös teknisellä puolella pitää olla viranomaisen hyväksymä lupakirja tehdä työtä, ja myös huolto-organisaation pitää olla viranomaisen hyväksymä, eli organisaatio on sellainen, että vastuut ja vastuuhenkilöt on selvästi määritelty, ja vastuusta ei luistella.
Jos jonkun ulkonäkö ei miellytä ilkeämielistä kommentoijaa, ja sillä perusteella arvostellaan ammatillista osaamista, se kertoo paljon enemmän arvostelijasta kuin arvosteltavasta. - Mehiläinen pitotputk
Lentopoika kirjoitti:
Liikennekoneissa on kaikkia kriittisiä järjestelmiä useampia. Pitotputki on koneen ilmanopeuden anturi, eli nopeusmittarin tieto saadaan pitotputken paineesta. Pitotputkia on liikennekoneissa kolme, ja kaikille omat nopeusmittarinsa. Sen lisäksi koneiden nopeustieto saadaan satelliitti/radionavigointijärjestelmIstä ja nykyaikaisissa suihkukoneissa kolmesta keskenään riippumattomasta laserinertiajärjestelmästä. Mehiläinen pitotputkessa ei pudota liikennekonetta.
"Korvakorujupit", jotka koneita huoltavat ja korjaavat, ovat koulutettuja lentokoneasentajia, mekaanikkoja ja tarkastajia, myös teknisellä puolella pitää olla viranomaisen hyväksymä lupakirja tehdä työtä, ja myös huolto-organisaation pitää olla viranomaisen hyväksymä, eli organisaatio on sellainen, että vastuut ja vastuuhenkilöt on selvästi määritelty, ja vastuusta ei luistella.
Jos jonkun ulkonäkö ei miellytä ilkeämielistä kommentoijaa, ja sillä perusteella arvostellaan ammatillista osaamista, se kertoo paljon enemmän arvostelijasta kuin arvosteltavasta.>>Mehiläinen pitotputkessa ei pudota liikennekonetta.
Ainkin yhden matkustajakoneen ilmeisesti oli tiputtanut, löytyy youtuben air crash investigaatioista. Tosin taisi olla aika vanha keissi, että taidettu oppia jo ongelmasta, kuten onneksi vaikuttaa olevan tapana. Harmi, että osa ongelmista löytyy vasta, kun ihmisiä kuolee.
flyyy1, voisi etsiä kyseisen pätkän, en jaksa itse. - >>Mehiläinen pitotpu
Mehiläinen pitotputk kirjoitti:
>>Mehiläinen pitotputkessa ei pudota liikennekonetta.
Ainkin yhden matkustajakoneen ilmeisesti oli tiputtanut, löytyy youtuben air crash investigaatioista. Tosin taisi olla aika vanha keissi, että taidettu oppia jo ongelmasta, kuten onneksi vaikuttaa olevan tapana. Harmi, että osa ongelmista löytyy vasta, kun ihmisiä kuolee.
flyyy1, voisi etsiä kyseisen pätkän, en jaksa itse.btw. oliko mehiläisen pesä, ei mehiläinen?
- Air..
Mehiläinen pitotputk kirjoitti:
>>Mehiläinen pitotputkessa ei pudota liikennekonetta.
Ainkin yhden matkustajakoneen ilmeisesti oli tiputtanut, löytyy youtuben air crash investigaatioista. Tosin taisi olla aika vanha keissi, että taidettu oppia jo ongelmasta, kuten onneksi vaikuttaa olevan tapana. Harmi, että osa ongelmista löytyy vasta, kun ihmisiä kuolee.
flyyy1, voisi etsiä kyseisen pätkän, en jaksa itse.Lentoturma ohjelmassa oli ainakin, kone tosin oli ollut muutaman päivän kentällä ja mehiläiset tehneet pesän, Air francen kone tuli alas pitot putki jäätyi ja onhan noita,ihme ettei keksitä parempaa suojaa niille.
- Slow..
Mehiläinen pitotputk kirjoitti:
>>Mehiläinen pitotputkessa ei pudota liikennekonetta.
Ainkin yhden matkustajakoneen ilmeisesti oli tiputtanut, löytyy youtuben air crash investigaatioista. Tosin taisi olla aika vanha keissi, että taidettu oppia jo ongelmasta, kuten onneksi vaikuttaa olevan tapana. Harmi, että osa ongelmista löytyy vasta, kun ihmisiä kuolee.
flyyy1, voisi etsiä kyseisen pätkän, en jaksa itse.Luultavastti ? taas Malesialaiskoneen pudotti pitot putki ,eli aika hidasta on kehitys .
- piloot
Lohdutuksen sanat: Todistettavasti kukaan ei ole jäänyt sinne ylä-ilmoihin killumaan. Eli ei huolta. Alas ovat kaikki tulleet.
- dumbo
Mulla sattuu kans korviin lentäessä. Jo mainittujen korvanaukaisuvinkkien lisäksi omalla kohdalla toimii korvanjuuren hierominen korvan takaa ja muutenkin korvien hierominen. Ei siis kovakouraisesti kämmenillä, vaan sormenpäillä.
Helpotti myös lentopelkoni. Korvassa on paljon akupisteitä, joiden koskettaminen rauhoittaa. - lentooon
Vedät ennen lento ns. perseet ja käyttäydyt epämääräisesti esimerkiksi hoet että kaappaat koneen, ja että matkalaukussasi on pommi jne jne.
Ei tarvitse matkustaa sen jälkeen lentokoneella vähään aikaan, hyvällä tuurilla loma jatkuu putkassa. - koko perheelle
Nenäaine auttaa korviin. 20 minsaa ennen varsinkin laskuja ja lievä yliannostus, niin ei tunnu kipua. Rusahtelee kyllä ja korvat menevät ehkä lukkoon, muttaa se tuska jää pois.
- jäytää
Totta. Silloin kun puhutaan viiltävästä tuskasta, joka säteilee korvista kaulaa pitkin ja juimii myös otsassa, ei pastilleilla, purkalla, nieleskelyillä ja puhalteluilla ole mitään virkaa. Se tuska täytyy kerran itse kokea, että tietää mistä puhutaan. Nenään jotakin nuhasumutetta niin, että maistuu suussa asti. Autaa melko hyvin.
- Ei känniä
Känniä ei todellakaan kannata vetää ennen lentoa, nykypäivänä lentoyhtiöt on melko tarkkoja sen suhteen eikä ota mitään riskejä humalaisten matkustajien suhteen.
Jos olet liian humalassa lento evätään ilman sen kummempia selityksiä, lennon hinta menee tietenkin omasta pussista koska lento on evätty itsestä johtuvasta syystä eli liiallisen humalan takia. - umpihankki
...Tekisit kaikille (mukaanlukien luonto) palveluksen, jos jättäisit lentämisen kokonaan ja liittyisit edelläkävijöiden joukkoon, jotka saavat elämäänsä sisältöä huvittamalla itseään lähiseutumatkailulla, patikoimalla, pyöräilemällä, hiihtämällä. Tutustu ensin Maamme kirjaan ja käy läpi kaikki Suomen helmet. Kun olet ne nähnyt (niitä kyllä riittää eliniäksi) matkusta junalla skandinaviaan, Venäjälle (nähtävää ja aikavyöhykkeitä riittää). Eurooppaa pääsee kiertämään myös junalla kätevästi. Tai järjestä itsesi purjelaivan miehistöksi Atlantin yliytykseen. Siinäpä seikkailua! Eikä tule korvat kipeäksi!
- hersy
Mitä sitä luontoa saastuttamaan alkaa lentämisellä,vähemmän niitä päästöjä tulee kun hyppää fillarin selkään ja eikun lomalle
- pamisti
veda pari 10mg diapamia niin ei pelota
- mielipiteen ilmaisu
pamisti: Taitaa olla jättiläisen annos.
- bibbix
Osta nenätippoja olen kuullut että auttaa.
Homeopathicasta löytyy myös apua. - ...
Lentokoneet tehdään nykyään mahdollisemman halvalla ja sen takia niistä katkeilee siivet kesken lennon. Kone syöksyy sitten mereen ja syyksi keksitään aina huono lentosää ja ties mikä milloin. Seurailepa niitä siipiä niin se helpottaa.
- varmasti putoo
Se putoo sinun koneesi.
- lentäää
Kulin että Otrivin suihke ennen lentoa auttaisi,miten,en osaa sanoa,en ole itse kokeillut.Mutta kannattanee kokeilla,ei ole niin kallis juttu.
- !!!
Bentsodiatsepiinit auttaa lentopelkion. Mutta ilmanpaineen vaihtelusta aiheutuviin epämiellyttäviin tuntemuksiin ei niistä ole apua, jotkut imevät kovia eukalyptus yms.. pastilleja, kuulemma auttavat joitakin..
- Guarantie
Jostain aikoinaan luin ettei lentoyhtiö voi "taata" perillepääsyä !!! pisti hetkeksi miettimään.
- kuudesti lentänyt
Jos lentäminen pelottaa, niin kannattaa katsoa kaikki mahdolliset lentoturmatutkinta-ohjelmat, niin näet, että koneen pudotessa kyseessä on lähes aina joku pikkuvika jota ei ole huomattu.
Minua ei enää pelota, kun olen jo vanha konkari. Sinäkin totut koneen päriseviin resonansseihin, turbulenssiin joka tuntuu taittavan siivet irti ja laskuihin sivutuulessa.
Kummasti se kone oikeaa vaikka tulee alas melkoisessa vinokulmassa. Turha huolehtia, kyllä ne kaikki ovat tähän asti alas päässeet.
Nämä kun katsot, niin ei enää pelota.
http://sploid.gizmodo.com/these-aborted-landings-and-violent-take-offs-will-make-1558456180 - Computer
Näin aikoinaan Ruotsin lentokentällä tms sinnepäin ohjelmassa kun koneessa oli tietokone tms vika, kenttähenkilö tuli ja löi nyrkillä jotain tietokonehärpäkettä jonka jälkeen uusi yritys nyt näyttää toimivan ja eikun ilmaan.
- :...:....::..:..
cathay pacific airways onko kokemuksia?
- junaIIa
Aasialainen jättiläiskone jota ohjaa himokas ladyboy. Eikö se ollut juuri tuo yhtiö minkä lennolla kukaan ei ohjannut kun lentäjät harrastivat seksiä työaikana ja mäkeen tuli?
- Toimii2
Stressiä lievittävää ? Kyllä on hyväksi koettu, eli ottaa 2 kpl konjakkia juuri ennen lentoa. Toimii aina.
- korvakipu
Sama vika, korvakipu on yhtä helxxx, viiltävä sietämätön kipu. Ennemmin ajaisin autolla vaikka 5000km, kun ei vain tarvisi korvakivusta kärsiä, se on niin kauheaa.
Mikään ei auta siihen, kaikki kokeiltu. Isolla koneella ei niin paha asia, mutta jos pieni kone niin silloin halkeaa korvat ja pää.
Lennon jälkeen voi korvat paukkua tosi kovaa, niin että viereinenkin ihminen sen kuulee metrien päästä. Joskus särkyä voi olla liki viikon verran lennon jälkeen. - auttaa paljon
ota duact niminen lääke lääkäri suositteli minulle sellaista koska minulla oli kova kipu lento koneessa
- ,,,,,,,,,,,
Muutamia konu paukkuja ja ei muuta kuin menoksi.
- kerran Meksikossa jo
Lentopelkoon voit käydä lääkärissä. Lääkäri antaa sinulle reseptin. Ko. ovat ns. kolmiolääkkeet, jotka sis. rauhoittavia aineosia. Kun matkustat, niin sinulla täytyy olla ko. lääkkeiden resepti, tuoteseloste ja mielellään lääkkeet alkup. pakkauksessaan. Ja em. lääkkeiden lisäksi mielellään myös englanninkielen taitoa niin paljon, että osaat kertoa tullissa, jos tarkastaja kysyy sinulta lääkkeistäsi, että mihin vaivaat lääkkeet on sinulle kirjoitettu.
Pari vuotta sitten edessäni oli lentomatka Espanjaan ja koin tarvitsevani ko. lääkkeitä. Otin 1/2 tbl. jotain vastaavaa lääkettä ja pari kolme tablettia piiloin jonnekin mukaan. Sitten kävi niin hassusti, että, kun palasimme kotimaahan, niin en muistanut lääkkeitä lainkaan, vaikka olisin voinut ottaa saman annoksen paluumatkalle. Paluumatkalla iski sairaan kova hammassärky ja minulla on verenpainelääkkeet, joten 1/2 olisi auttanut pelkoon, että sattuuko koneessa jotain. Lentomatka oli vielä siksi hankala, kun koneessa oli harmittavan kovaäänisiä itkeviä lapsia.
Viime helmikuussa matkustin perheeni kanssa Meksikoon enkä pelännyt lentoa yhtään. Turbulenssia oli paluumatkalla ja, kun turbulenssi oli kestänyt noin 10 minsaa, niin voimakas pelko iski. Onnekseni turbulenssi loppui ja sitä oli puolivälissä matkaa enää lyhyempiä aikoja kerrallaan. Myöhemmin minulle selvisi, että Meksiko on melko riskaapeli maa tursiteillekin eli olisin voinut jo tästä syystä voinut tarvita rauhoittavia, koska matkustin Meksikoon. Enää en tarvitse rauhoittavia lennoilla, mutta viisas neuvoni on korjauta hampaasi ennen lomamatkaa, käy tarvittaessa silmälääkärissä ja ota selvää suositeltavista rokotteista ja ota mukaasi myös ne lääkkeet, joita tarvitset. Levollista lentomatkaa minne matkustatkin. - Nukkuja
Itse jännitän eniten sitä lähtöselvitystä,ja sitten kun koneeseen pääsen niin mulla on aina ikkunapaikka,ei näkemisen takia vaan kun kone nousee niin olen jo sillon monasti untenmailla,enkä ole kenekään jaloissa kun ovat WC_hen menoss,,viime syksynä tulimme Teneriffalta,oma istumapaikka oli ikkunan vieressä ja nukuin sen 6 tuntia Vantaalle asti,vaimo ja lentoemo herätteli mua että ollaan jo perillä,otan korkeintaan yhden konjakin ennen lentoa,vesipullo on varulta muuta en juo ,mutta en mahda sille mitään että kun kone nousee niin vaivun uneen ja syvään turvavyö päällä,en usko että kukaan saa mua hereille matkan aikana niin syvässä unessa olen.
- gale force
Olen matkustanut pääasiassa junillla ja risteilylaivoilla. Maailmaa on tullut paljon nähtyä. Hidastahan se matkanteko on ja lomaan pitää varata useita viikkoja. Hommassa on oma viehätyksensä. Laivoilla tietysti kiusana merisairaus.
Käypä korvalääkärillä lentokorviesi kanssa. - Kovaa
Eikö nuo lääkkeet näy turvatarkastuksissa,ja on lentokentillä huumekoiratkin,jotka haistaa matkalaukut.Kolmiolääkkeethän luokitellaan huumeiksi,meinaan vaan,että onko kenelläkään tullut lääkkeistävaikeuksia.
- AnnuIi
Minulla jäi kerran diapamin resepti kotiin ja heti kysyttiin, muulloin ei koskaan. Ei muuta kuin peräkamariin ja laukku levälleen ja vuoritkin irti.
Itse jouduin riisumaan alasti ja pyllistämään veemäisen näköiselle amazonille, joka ronkki anustani selvästi nauttien ikuisuudelta tuntuvan ajan.
Siitä lähtien minulla on ollut matkustamisen pelko ja pelkään uniformujakin, paikallispoliisin näkeminen saa melkein vetelät pöksyyn.
Pienessä sievässä pelästyin kerran jopa portsaria.
En matkusta enää ikinä, en edes Ruotsiin. Niitä pameja saan syödä nyt lähes joka ilta jos katson televisiota. Aina niissä näkyy virkapukuisia. - minä olisin
AnnuIi kirjoitti:
Minulla jäi kerran diapamin resepti kotiin ja heti kysyttiin, muulloin ei koskaan. Ei muuta kuin peräkamariin ja laukku levälleen ja vuoritkin irti.
Itse jouduin riisumaan alasti ja pyllistämään veemäisen näköiselle amazonille, joka ronkki anustani selvästi nauttien ikuisuudelta tuntuvan ajan.
Siitä lähtien minulla on ollut matkustamisen pelko ja pelkään uniformujakin, paikallispoliisin näkeminen saa melkein vetelät pöksyyn.
Pienessä sievässä pelästyin kerran jopa portsaria.
En matkusta enää ikinä, en edes Ruotsiin. Niitä pameja saan syödä nyt lähes joka ilta jos katson televisiota. Aina niissä näkyy virkapukuisia.Ei sentään pimpsaa roplanneet:)
- gfhdjk
pari-kolme konjakkihuikkaa auttaa kummasti lentopelkoon,ja voi niitä ottaa useammankin jos siltä tuntuu.
- Pitkäaikaistyötön
Ei tarvitse pelätä, kun ei ole varaa lentää.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä491857Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1651658Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701388Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2391333Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2111252Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3321147- 1281145
- 781096
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3141067Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271057