Asunnon myynti

realisti

Jotkut ovat sitä mieltä ettei asunnon myynnissä kannata käyttää välittäjää. Kuitenkin yli 80% kaupoista tehdään välittäjän avulla...

Oltiin sitten välittäjien palkkioista mitä mieltä tahansa, niin ilman tätä ammattikuntaa asuntojen myyminen ja ostaminen olisi mahdoton urakka.

Kaikkia kun ei edes kiinnosta lähteä myymään asuntoaan itse.

Sen, että joku "remonttireiska" väsää puusta itselleen kirjahyllyn muutamassa tunnissa, ei tarvitse syyllistää niitä jotka ostavat kirjahyllynsä huonekaluliikkeestä. Miksi siis asunnon myyminen ammattilaisen välityksellä olisi jotenkin tuomittava toimenpide.

Itse ainakin olen ollut tyytyväinen välittäjien palveluihin, ja tulen käyttämään niitä tarvittaessa vastaisuudessakin.

Ostan kaupasta valmiiksi leivotun leivän, auton maahantuojalta, kengät korjautan suutarilla ja hampaat hammaslääkärillä. Ja kaikille maksan mielelläni korvauksen palvelusta.

Näin tämä yhteiskunta toimii!

36

18628

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • P. Veli

En mitenkään ymmärrä, että asunnon myynti välittäjän välityksellä olisi tuomittavaa. Usein käy niin, että yritetään itse myydä ensin ja kun ostajaa ei ala löytyä, käännytään välittäjän puoleen.

• P. Veli

Kun itse on yrittänyt myydä huoneistoaan, eikä ostajaa ala löytyä, käännytään välittäjän puoleen. Mitäpä tuomittavaa siinä olisi?

• Anonyymi

Itse sain myytyä asunnon Hiljaisenasuntokaupan kautta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse sain myytyä asunnon Hiljaisenasuntokaupan kautta.

"Itse sain myytyä asunnon Hiljaisenasuntokaupan kautta."

Eli alihintaan!!

Mutta tuskin ne menetyt rahat kirpaisevat...

• akim

Kysehän on usein siitä, että onko välityspalkkio kohtuullinen tehtyyn työmäärään nähden. Jos oletaan kauppahinnaksi 200000 € ja siitä välityspalkkio on vaikkapa 4%, joka tekee 8000 €. Palkkiosta välittäjän osuus on esim. 35%, joka tekee 2800 €. Oletaan vielä lisää, että asunto menee kaupaksi ensiesittelyssä. Mikä on välittäjän tuntipalkka ko. tapauksessa? Vähintään kolminumeroinen luku ja ensimmäinen luku ei ole 1.

Tietysti osassa asuntokaupoista myyntiaika on selvästi pidempi, jolloin myyntityön määrä on suurempi tai pahimmassa tapauksessa asunto ei saada kaupaksi myyntitoimeksiannon aikana.

Mutta mutta, miksi niiden joiden asunto menee nopeasti kaupaksi pitää tavallaan maksaa niiden puolesta välityspalkkiota, joiden asunnon kauppaaminen kestää pidempään?

Tarjoaako joku välittäjä kuluja vastaavaa toimeksiantoa? Vai eivätkö asuntojen omistajat uskalla ottaa riskiä siitä, että asunnonmyynti kestäisikin pidempään kuin on oletettu ja näin ollen myyntikulutkin vastaavasti kasvaisivat ja näin ollen kuluja vastaavalla toimeksiannolla ei ole kysyntää.

• Ammattilainen

Mitäs helvetin väliä sillä on kuinka paljon tai vähän välittäjä tekee töitä asunnon myynnin eteen? Myyntityöhän tulee tehdyksi joka tapauksessa. Sunnuntainen esittely aika on yksi kärpäsen kakka siitä ajasta mikä on jo siihen mennessä tehty työtä kohteen eteen. Ja hyväksytyn ostotarjouksen jälkeen alkaa toinen rumba.... kauppakirjat, verolaskelmat ja maksukuitit, pankkiajat, säilytyssitoumukset... Ei kannata höpöttää joutavia, jos ei tiedä asiasta mitään!

• akim
        Ammattilainen kirjoitti:

Mitäs helvetin väliä sillä on kuinka paljon tai vähän välittäjä tekee töitä asunnon myynnin eteen? Myyntityöhän tulee tehdyksi joka tapauksessa. Sunnuntainen esittely aika on yksi kärpäsen kakka siitä ajasta mikä on jo siihen mennessä tehty työtä kohteen eteen. Ja hyväksytyn ostotarjouksen jälkeen alkaa toinen rumba.... kauppakirjat, verolaskelmat ja maksukuitit, pankkiajat, säilytyssitoumukset... Ei kannata höpöttää joutavia, jos ei tiedä asiasta mitään!

Heh, arvasin, että joku ns. ammattilainen vetää herneen nenään. Ymmärrän kyllä hyvin, että ns. ammattilaisen täytyy väittää, että hyväksytyn ostotarjouksen jälkeiseen työhön menee aikaa aivan älyttömästi. Muutenhan välityspalkkion suuruuden perusteluilta tippuisi pohja pois. Jos ja kun noihin mainitsemiisi hyväksytyn ostotarjouksen jälkeisiin toimiin saat menemään aikaa enemmän kuin muutaman tunnin, olet kyllä aivan väärällä alalla.

"Mitäs helvetin väliä sillä on kuinka paljon tai vähän välittäjä tekee töitä asunnon myynnin eteen?"

Sitäpä juuri, että lähes kaikki muut palvelualat laskuttavat tehdyn työn mukaan.

• hikkalaatikko
        Ammattilainen kirjoitti:

kolme asunto-osaketta olen itse myynyt, vertaisin tapahtuman vaikeutta hiakkalaatikko leikkiin.Soitto hesariin ja asunto myyntiin,isännöitsijän todistus näyttöä varten,kosteusmittaus ja(kauppa kirja pohja kirjakaupasta) varaa aika pankistasi ei se sen kummempaa ai niin itse asun tällä hetkellä vuokralla myin velattoman asunnon,en anna tulevien asuntomarkkinoiden pienentää varallisuuttani ja ratkaisu on ollut oikea.

• Ammattilainen
        hikkalaatikko kirjoitti:

kolme asunto-osaketta olen itse myynyt, vertaisin tapahtuman vaikeutta hiakkalaatikko leikkiin.Soitto hesariin ja asunto myyntiin,isännöitsijän todistus näyttöä varten,kosteusmittaus ja(kauppa kirja pohja kirjakaupasta) varaa aika pankistasi ei se sen kummempaa ai niin itse asun tällä hetkellä vuokralla myin velattoman asunnon,en anna tulevien asuntomarkkinoiden pienentää varallisuuttani ja ratkaisu on ollut oikea.

Mutta... myy se kolme päivässä, niin huomaat mihin se aika oikein menee.

• mielipide

Erittäin hyvin sanottu realisti, olen kanssasi 100 % samaa mieltä!!

• asuntosi?

oletan että annat myös asuntosi siivouksen ammattilaiselle ja tuet samalla palvelualaa ja työllistät.
      Ja partasi ajaa parturi, tukkasi pesee kampaaja jne....

• aina

Kyllä voisi jokainen välittäjää käyttänyt laskea kauanko joutuu sitten asuntokaupan jälkeen tekemään omaa ansiotyötään että saa sen välityspalkkion maksettua. Tavallisilla ihmisillä se on usean kuukauden tai puolen vuoden palkka ja huomatkaa nettopalkka!

En toki osaa tehdä kirjahyllyä itse mutta osaan takuulla myydä asuntoni (ne pari paperia saa hetkessä vaikka vanhoista kauppakirjoista).

• realisti

Ei siinä mitään...

Jos haluaa myydä itse niin siitä vaan. Säästää kun voi niin monella eri tavalla, ja vaihtelevalla menestyksellä.

Itse olen ostanut kolme asuntoa ja myynyt kaksi, kaikki välittäjän toimeksiannoilla. Olen vapaaehtoisesti maksanut työstä koituneet kustannukset, mukisematta.

Olen myös ostanut pörssiosakkeita. Niistäkin olen maksanut kiltisti osto- ja myyntiprovisiot, sekä hoitotilimaksut. Yleensä myynti- ja ostotapahtumat ovat kestäneet muutaman minuutin. Ei ole tullut mieleenkään purnata meklarien palkkioista.

Vaatekauppiaalle maksan provisiota puolet vaatteen hinnasta, ruokakauppiaalle n. 20%.

Eläminen on kallista...

Välittäjät tekevät laillista työtä ja ilmoittavat selkeästi palvelunsa hinnan.

Entäs jos välittäjiä ei olisi lainkaan?

Kaikki joutuisivat myymään asuntonsa itse??

Jos itse kukin miettii omaa ammattiaan. Entäs jos ihmiset tekisivätkin kaiken itse?

Osaan kyllä leipoa leivän, mutta asunnon myynnin jätän mieluusti ammatti-ihmisen hoidettavaksi, kuten jätän myös leivän leipomisen.

Mielestäni on kuitenkin parempi elää oravannahkataloudessa, ei oravana.

PS. Hiukseni leikkaa ammattitaitoinen parturi. Parran ajan itse, nykyään kun ei ole enää paikkoja jossa osataan ajaa parta veitsellä. Siivoamme itse, johtuukohan siitä ettemme halua laskea vierasta ihmistä sotkuiseen kotiin.

Ehkä tämäkin asenne muuttuu vuosien saatossa...

• Välittäjän kautta- maksat t...

Itse olen myynyt kolme ok-taloa ilman välittäjää, ja voin sanoa hyvillä mielin, että ne monet tuhannet, jotka olisin lahjoittanut välistävetäjälle, olen käyttänyt moneen todella mukavaan asiaan.
      On yleensä kaksi syytä, miksi antaa välittälle asunnon myytäväksi:
      1 Ei viitsitä nähdä yhtään vaivaa saadakseen monen kuukauden nettopalka pienestä duunista
      2. Kuvitellaan, että se sama sunnuntaihesarin pikkuilmoitus välittäjän kautta tekee ihmeitä.
      No, jokainen lahjoittakoon rahansa kenelle huvittaa.
      Itse yritin ensimmmäistä asuntoa saada myytyä kahden eri valtakunnallisen välitysfirman kautta. Toisen toimeksiannon päätyttyä, myin itse viikossa. Kannattiko viivyttää väistämätöntä???
      Ja tuo paperisota on yhtään maalaisjärkeä käyttävälle aivan naurettavan helppo homma hoitaa itse. Ja JOS tilisi on pankissa, jossa harrastetaan vielä vanhanaikaista asiakaspalvelua, saat sieltä surimman osan myyntivinkeistä ilmaiseksi. Ikiomaa järkeä kuulemma saa tässäkin asiassa käyttää.
      Oli muuten poikkeuksellisen ontuva vertaus tuo remottireiskan kirjahyllyn väsääminen :(

• Anonyymi

Itse olen laittanut juuri asuntoni myyntiin välittäjälle. Laitan välittäjälle juurikin sen takia, ettei minun tarvitse ottaa montaa edes takaisin lentoa Suomeen ja vapaata töistä. Jos ottaisin lennot ja majoituksen asunnon kuvaamiseen ja esittelyihin ja vielä säätäisin lehti ja nettimainonnan kanssa ja vielä lisäksi pankkiikin pitäisi saada aika allekirjoituksia varten kun kauppa syntyy niin kyllä siitäkin kuluja tulisi. Varmaan yli tonni menisi jo useampaan lentoon, majoituksiin ja kuljetuksiin Suomessa. Nyt oon vain soittanut tunnin välittäjälle ja saan kaiken valmiina käteen:
        1 h alkupuhelu
        1 h arviointikäynti
        1 h välittäjää tilaa isännöintipaperot
        1 h asunnon kuvaus
        1 h videoesittelyn tekeminen
        1 h virtuaalistailatut kuvat
        1 h netti- ja lehti-ilmoitukset
        3 h esittelykerrat
        2 h kauppakirjojen, lainasopimusten ja muiden asioiden hoito
        Lisäksi välittäjä on yhteydessä nykyisiin vuokralaisiin, sopii heidän kanssaan näyttöajat, on yhteydessä tuntemiinsa sijoittajiin, hänellä on lisäksi omakin asuntoportaalinetissä, tekee facebook-mainonnan jne.

Mun mielestä 3% välityspalkkio ei ole paha. Jos lasken, että joutuisin muuten itse olemaan töistä poissa luukauden, ostaa lennot ja majoituksen Suomeen jne. niin kyllä se asunnon myynti itse kalliiksi tulisi.

• Anonyymi

Kuka lukee Hesarin asuntoilmoituksia? Ei niitä taida olla olemassakaan.

• MinnaL

Moi

Myin itse asuntoni käteen puhtaan 11 250 €, työaika meni pyöreästi 4,5 h ja pankki hoiti kaikki paperiasiat ynm ilmaiseksi.

Tuntipalkka 2500 € / h

• Eki8

Saitpa vähän rahaa.

• Anonyymi

Neuvoja, kiitos. Niin minäkin olen tehnyt neljän asunnon kanssa. Ilman välittäjää.

• ookoo

"Itse olen myynyt kolme ok-taloa ilman välittäjää"

"Myin itse asuntoni käteen puhtaan 11 250 ?"

Kannattaisi ehkä siirtyä alalle...

Toisaalta jos myy asuntonsa käteen, niin tuskin se kovin monelta edes onnistuu ;)

2500 euroa/h on kyllä hyvin ansaittu. Välittäjänä tienaisit kahdeksan tunnin työpäivillä (08:00-16:00) 20.000 euroa/päivä.

Näin Helsinkiläisenä kolmen omakotitalon myynti tuntuu myös uskomattomalta suoritukselta, onnittelut!

Näitä tuhkimotarinoita kuulee aina joskus. Itsellänikin on oma tuhkimotarinani, ei tosin asuntopuolelta, mutta yhä ylpeänä suorituksestani kerron sen kuitenkin:

Ostin aikoinani käytetyn Corollan tonnilla. Tein siihen viidensadan osilla koneremontin itse, ostin uudet renkaat kolmellasadalla. Muuhun koristeluun pistin toiset viissataa. Vuoden kuluttua myin Corollani ja sain siitä tuhatviissataa. Ei tarvinnut kun kerran ilmoittaa Hesarissa, voittoa jäi runsaat viissataa. Minkä lahjakkaan käytettyjen autojen myyjän isänmaa menettikään!

Tosin samainen auto oli myöhemmin myynnissä trokarilla, pyysi siitä kolmetuhatta.
      Tuskin sai pyytämäänsä...

Mutta...

Se mikä toisille on helppoa voi olla toisille vaikeaa. Virkkaaminenkin on varmasti helppoa, kunhan saa sen hiivatin virkkuukoukun pysymään käsissään.

• mikaelos71

500 euroa voittoo, mitä sellaisella rahalla tekee!

olipas turha projekti en viitsis kääntää edes kylkee 500 euron eteen

• Stadilainen toistaiseks
        mikaelos71 kirjoitti:

500 euroa voittoo, mitä sellaisella rahalla tekee!

olipas turha projekti en viitsis kääntää edes kylkee 500 euron eteen

Muista vertailla välittäjien palkkio. Minulle ne ovat yllättävän korkeat täällä Suomessa. Tänään kun kyselin kolmeta tunnetulta niin ne olivat 2-4,2%! (= 6000-12600€).

Ruotsissa kilpailu on selvästi kovempaa ja välittäjät pyytävät yleensä noin 1,5-2,5%, ja jos vähänkin neuvottelet niin saat sen koht edulliseen kiinteään hintaan.

Minä maksoin juuri alle 1% (sis. 25% ruotsin alv). vähän yli kaksi vuotta sitten. (käyttänössä se oli noin 2000€) ja välittäjäkin oli tyytyväinen lopputulokseen!.

/
        Stadilainen toistaiseksi....

• Stadilainen toistaiseks kirjoitti:

Muista vertailla välittäjien palkkio. Minulle ne ovat yllättävän korkeat täällä Suomessa. Tänään kun kyselin kolmeta tunnetulta niin ne olivat 2-4,2%! (= 6000-12600€).

Ruotsissa kilpailu on selvästi kovempaa ja välittäjät pyytävät yleensä noin 1,5-2,5%, ja jos vähänkin neuvottelet niin saat sen koht edulliseen kiinteään hintaan.

Minä maksoin juuri alle 1% (sis. 25% ruotsin alv). vähän yli kaksi vuotta sitten. (käyttänössä se oli noin 2000€) ja välittäjäkin oli tyytyväinen lopputulokseen!.

/
        Stadilainen toistaiseksi....

Ennen kuin "lockpris" (houkutushinta) mainonta kiellettiin...

Homma perustui siihen, että välittäjä otti oikealta arvoltaa 200.000 euron arvoisen asunnon myyntiin 130.000 euron "houkutuspyyntiin". Toimeksiannossa palkkio oli vaikka 1 % "houkutushinnasta" 30 % yli menevästä osasta...

Syy kyseisen toiminnan kieltämiseen oli tutkimus, jossa todettiin välityspalkkioiden olleen jopa 20 % toteutuneesta myyntihinnasta...

Suomessa on ehkä maailman tiukin lainsäädäntö tällaisten tilanteiden varalle, joten onko parempi maksaa vaikka se 4,88 % (sis. alv), vai mennä ruotsin entisen mallin mukaan??

• LH

Tuo nyt on selvä välittäjän mainospuhe. En ymmärrä, miksi ihmiset viitsivät maksaa siitä, että asunnoista ei saa kunnon tietoja.

- Onko tässä hyvä äänieristys? Kuuluuko esim. naapurin tv:n katselu?
      - No tämä on tyypillinen aikakauden talo äänieristyksenkin osalta.
      (Älä! Tuota en olisi voinutkaan arvata itse!)

- Millaisia naapureita tässä on?
      - Ihan mukavia.
      (Siisminkä ikäisiä, onko lapsia, onko haukkuvia koiria, pianisteja...)

Noi esimerkit ovat ihan elävästä elämästä. Asunnossa asuneelta saisi ihan oikeita vastauksia. Siksi en ikinä osta asuntoa keskustelematta oikean myyjän kanssa.

• Nähty on...

sitten sukulaiseni (serkkuni) oli myymässä asuntoa välittäjän avulla. Häntä ihmetytti välittäjän palkkioota noin 8,000 euroa. Välittäjä todisteli että joutuu tekemään hirbeästi töitä esivalmisteluissa. Tutustamaan talon yhtiön asioihin ja kaikkeen ymmpäristöön. Kulkuyhteydet,koulut,kaupat ja muut palvelut jotta osaisi kertoa näytöllä. Asunto ei kuitenkaan mennyt kaupaksi ja välittäjä halusi alentaa hintaa. Tästä suivaantunena serkkuni soitti siskolleen ja pyysi tarkistamaan asioita. Sisko soitti välittäjälle ja kyseli aivan perusasioita kuten talon kunnosta,rempoista,veloista etc. Myös päiväkodeista,kouluista ja palveluista. Yhteenkään kysymykseen välittäjä ei pystynyt vastaamaan ja pahoitteli ettei tunne kohdettaan vielä. Vaikka oli ollut myynnissä jo 3 kk. Välittäjä vaihtui siten samantien...

• Palveluja...

itse ostamme lukisia palveluita koska aikaa ja osaamista ei ole. Joskus ei vaivan väärtti. Käymme parturilla (emme parturoi itse), vaihdatamme renkaat molempiin autoihin. Huollatamme autot merkkiliikkeesä etc. Kaiken voisi tietenkin tehdä itse mutta siihen käytetty aika ja vaiva ei aina sen arvoista ettei siitä palvelusta maksaisi. Asunnon myymisessä tulisi pohtimista. Myydäkö itse vai käyttää välittäjää. Osa yhtiömme asukkaista on myynnyt itse rivariasuntonsa ja kaupat syntyneet nopeasti. Likimain pyyntihinnalla. Viimeksi naapuritalon perhe möi hyvään hintaan pyyntihinnalla ensimmäisellä näytöllä. Antaisinko itse 10-15,000 euroa siitä että välittäjä osoittaa minulle valmiin asiakkaan kuten meidän alueella usein on. Vai möisinkö itse ja säästöillä vaihtaisin auton. No sitä sietää pohtia mikäli joskus muutamme.

• Anonyymi

Suosittelen käyttämään luotettavaa ja ahkeraa myyntimiestä asuntosi myyntiin

Vili Viljakainen
      050 330 7472
      [email protected]

• Ei mene sinulla, Vili, kovinkaan hyvin, kun joudut täällä mainostamaan itseäsi. Kannattaisiko vaikka vaihtaa alaa?

• Anonyymi

HUOM! Helsingin Kannelmäen trumpettitie 8:n tulossa putkiremontti 2-3v aikana. 3 kohdetta myynnissä kyseisestä talosta.

• Anonyymi

Itse olen myynyt taloni Hiljaisenasuntokauppa.fi kautta ja onnistui mahtavasti

• Anonyymi

Vittu saa asunto vittu paskat Suomi

• Anonyymi

Välittäjän työ ei ole sieltä helpoimmasta päästä.
      Työn kuva on saattaa ostaja ja myyjä kontaktiin ja olla siinä välittäjä.
      Ei siis myyjä eikä ostaja.
      Välittäjä vastaa itse kaupan laillisuudesta.
      Myytävästä kohteesta vastaa aina myyjä tai ostaja. Ei välittäjä.
      Välittäjien toimenkuva on muuttunut aika lyhyellä aikavälillä. Nykyään on erilaisia "välitys" palveluita netissä jossa myyjä ja ostaja voivat kohdata ilman välittäjää. ja tehdä kaupan keskenään jos kaupassa ei tarvita kaupanvahvistajaa (mm. kiinteistö).
      Kohteen esille tuominen netin kautta ostajille / myyjille on nykyään tosi helppoa.
      Ennen oli toisin kun ilmoittelu perustui lehtiin ja ikkunamainoksiin välitysliikkeiden taholta.
      Itse olen tehnyt toistasataa erilaista kiinteistö- ja asuntokauppaa ilman välittäjiä.
      Ei ole ollut ongelmia.
      Mutta jos ei ole kiinnostusta tai muuten mahdollisuutta osallistua itse, on välittäjän käyttäminen ihan hyvä tapa toimia jos siltä tuntuu.

Myyjä on kuitenkin kaupassa aina myyjä ja ostaja on ostaja. Välittäjä ei ole kuin välittäjä. Ostaja ja myyjä vastaavat itse kaupan kohteesta.
      Välittäjä ei.

• Anonyymi

" Nykyään on erilaisia "välitys" palveluita netissä jossa myyjä ja ostaja voivat kohdata ilman välittäjää. ja tehdä kaupan keskenään jos kaupassa ei tarvita kaupanvahvistajaa (mm. kiinteistö)."

Kiinteistökaupassa tarvitaan aina kaupanvahistajaa. Sen voi toki tehdä sähköisestikin, mutta sille tielle toivotan onnea ja menestystä.

• Anonyymi

Olen myynyt ja ostanut kaikki asunnot Hijaisenasuntokaupan kautta ja on toiminut. Olen tehnyt myös ilmaisia hinta-arvioita, joista olen saannut hyvän hinnan selville.

• Anonyymi

En ymmärrä miksi joku ostaa asunnon kiinteistövälittäjän kautta. Itse sain hyvin myytyä asunnon itse Hiljaisenasuntokaupan kautta.

• Anonyymi

Aina kannattaa ensin yrittää itse myydä. Jos oikea ostaja on liikkeellä, niin hän astuu ovesta sisään huolimatta siitä, kuka myy. Tietysti hinta laatu suhde on oltava kohdallaan. Näin ei ikävä kyllä useinkaan ole, vaan ostajan ja myyjän näkemykset jäävät kauas toisistaan, välittäjät ja myyjät elävät sitkeästi menneisyyden hyvissä ajoissa, siksi asuntokauppa jumittaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      134
      3879
    2. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      85
      1905
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1771
    4. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1412
    5. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      46
      1337
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      130
      1323
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      99
      1280
    8. Nainen olet valoni pimeässä

valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      70
      1166
    9. Mitä toivot

Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      69
      1033
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      113
      1022
    Aihe