Onko kukan lukijoista aloittanut tekemään jotain aivan uutta, ennenkokematonta 60 jälkeen? Mikä sai Sinut kiinnostumaan siitä? Onko vaikeaa oppia lisää?
Teetkö sitä taloudellinen hyöty vai vain oma henkilökohtainen mielenkiinto motivoijana?
Ehkä vastauksista joku toinenkin saa kipinän alkaa jotain mikä ei aiemmin ole edes pulpahtanut mieleen.
Uusi harrastus?
38
212
Vastaukset
Kyllähän monet suunnittelevat.
Tässäkin on yritystä aloitukseesi:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/13262715
H.- €--
Isältä opittu harrastus jota olen perintönä jatkanut ja jatkan niin kauan kun liikkeelle pääsen, on pitänyt mielen virkeänä.
Mitään uutta ei ole tullu, enkä netin surfailua pidä harrastuksena enempi ajanvietteenä. - saarnitar
Minusta tuli 61-vuotiaana kahden metsätilan pääomistaja ja aloin raivata. Se on niin hauskaa, että pidän harrastuksena. Taloudellista hyötyäkin on. Ostin uuden raivaussahan, en ole vielä kokeillut.
Raivaussahasta tuli mieleen, se pitää hommata ensi kesänä, mökin tontti kaipaisi raivaamista. Ei minusta mihinkään metsätöihin varmaan olisi.
Kyllä kuusikymppinenkin uutta oppii jos on tarpeeksi kiinnostusta.
En ole viime aikoina tehnyt kovin mullistavaa, kuntosali ja uinti on lisääntyneet.
Aloitin tilkkutöitä, mutta ei ollut minun juttuni.
Minuakin kiinnostaisi kuulla jostain uudesta harrastuksesta.- kenkkutar
Aloitin matkailun, lopetin kun rahat loppu.
Minua kun ei pienet pirättele niin ajattelin ruveta omaa pilvee rakentelemaan.
- Ei pössyilylle
Poliisi pidättelee pilvitehtailijat.
Ei pössyilylle kirjoitti:
Poliisi pidättelee pilvitehtailijat.
Antaa pirätellä,siit ne palkkaas saavat,en silti anna niitten tietojaan laitella mun pilveen.
- ent. siivoojaparka
koti-kiusattu kirjoitti:
Antaa pirätellä,siit ne palkkaas saavat,en silti anna niitten tietojaan laitella mun pilveen.
Pelkkääkö pilveä vai oikein pilvilinnaa alat rakentelemaan?
ent. siivoojaparka kirjoitti:
Pelkkääkö pilveä vai oikein pilvilinnaa alat rakentelemaan?
Ihan pikkunen ,sellanen lipaston pääl mahtuva
- tekemistä löytyy
Opettelin noin 300 sientä, noin kolmesataa kasvia, huovuttamaan villasta, kuorimaan keräämään ja punomaan pajua, myymään tekeleeni.
Keräämään, tuotteistamaan ja myymään sieniä. Keräämään ja tuotteistamaan villiyrttejä. Värjäämään sienillä ja kasveilla villalankoja.
Tekemään kransseja havuista ja muista luonnonmateriaaleista. Punomaan risumattoja ym. tehkää perässä, areena avoin, lopetin.
Neuvon ja teen ja kerään vain itselleni. - L - L
Kuntosali. Kun lopetin punttitreenit 1967 ei meillä periferiassa mistään kuntosaleista ollut tietoakaan.
Juuri 6-kympin tietämissä huolestuin terveydestäni, elämäni ja tulevien päivieni laadusta ja mahdollisesta määrästäkin.
Kipinä tuli siitä kun muutimme keskustaan ja salille on matkaa noin 350m joten ylenpalttinen ulkoilukaan ei ole esteenä.
Lisäksi saliyrittäjä on entinen kr-painin Suomen mestari ja siten jo valmiiksi puolituttu.
Ps. Onhan siellä se kolinapuolikin mutta vanhus ei jaksa 6:na päivänä viikossa rehkiä vapaan tangon kanssa.
Putkivempeleiden ja taljojen filosofiaan oli alkuun perehdyttävä koska, huolimatta klubijäsenyydestä, en saanut opastusta. Olen opetellut ottamaan pitemmät päiväunet ja myöhemmin iltapäivästä niin jaksaa katsoa tv-ohjelmia puolenyön jälkeenkin.
Ihan vakavasti....olen opetellut olemaan periteinen eläkeläisfrouva: kitkeen perunamaata ja laittaan sipuleita maahan. Elikkä siis olen opetellut puutarhanhoitoa ja vihannesten kasvattamista. Keskinkertaisella menestyksellä.
Oppis vielä blogaamaan kunnolla ja tekemään nettikirjan. Ja sitten olis kiva oppia jotain uutta kieltäkin vielä, oiskohan portugali jotain?Paloma.se.co kirjoitti:
Ihan vakavasti....olen opetellut olemaan periteinen eläkeläisfrouva: kitkeen perunamaata ja laittaan sipuleita maahan. Elikkä siis olen opetellut puutarhanhoitoa ja vihannesten kasvattamista. Keskinkertaisella menestyksellä.
Oppis vielä blogaamaan kunnolla ja tekemään nettikirjan. Ja sitten olis kiva oppia jotain uutta kieltäkin vielä, oiskohan portugali jotain?Kuulin portugalilaiselta purjeveneen 'förstiltä' (s/s Sagres/1980-luku), että portugalilaiset kyllä ymmärtävät espanjaa. Espanjalaiset eivät kuitenkaan ole ymmärtävinään portugalia - oli sitä mieltä. Eli kaiketi asennekysymys, koski kuitenkin tietysti lähinnä peninsula-espanjalaisia.
Siis varmaan pärjäät portugalia puhuvien kanssa kielen puolesta ja tietysti muutenkin. Voit siis kehitellä jonkin ihan muun harrastuksen ;-D)).saimaantaka kirjoitti:
Kuulin portugalilaiselta purjeveneen 'förstiltä' (s/s Sagres/1980-luku), että portugalilaiset kyllä ymmärtävät espanjaa. Espanjalaiset eivät kuitenkaan ole ymmärtävinään portugalia - oli sitä mieltä. Eli kaiketi asennekysymys, koski kuitenkin tietysti lähinnä peninsula-espanjalaisia.
Siis varmaan pärjäät portugalia puhuvien kanssa kielen puolesta ja tietysti muutenkin. Voit siis kehitellä jonkin ihan muun harrastuksen ;-D)).Minulla on ollut vähän kontakteja peninsula-portugalia puhuvien kanssa, mutta jonkunverran brasilialaisten. Pehmeästi ääntävät brasset sekoittavat mielellään espanjankielisiä sanoja puheeseensa kun keskustelevat espanjankielisten kanssa, he kutsuvat silloin kieltänsä "portuñol"iksi. Ei mitenkään vaikeaa ymmärtää ja samalla olen huomannut myös että he ainakin yrittävät parhaansa mukaan ymmärtää espanjaa.
Voi kun sais ton Lutusen taas jollain ilveellä lentokoneeseen!
- hexa.
Uusin harrastus on pärekorin teko. Vuosikymmeniä on tämä kiehtonut, mutta ei ole kokeilusta huolimatta onnistunut.
Netistä löytyy hyvä opetusvideo, mistä löytyy kaikki tarvittavat vinkit.
Nyt pitää alkaa lopettelemaan tuo homma, koska koreja on jo annettu tarvitsijoille.Varastosta löytyy myös läjä varakoreja.Eiks se ole vaikeaa löytää sopivaa materiaalia.
Pitääkö se olla tietynlainen mänty mistä niitä päreitä vedellään.
Nyt metsissä kasvaa vain räkäpetäjiä, ei sellainen nopeasti kasvanut kelpaa, vai kelpaako puu kuin puu.- hexa.
rosaliiin kirjoitti:
Eiks se ole vaikeaa löytää sopivaa materiaalia.
Pitääkö se olla tietynlainen mänty mistä niitä päreitä vedellään.
Nyt metsissä kasvaa vain räkäpetäjiä, ei sellainen nopeasti kasvanut kelpaa, vai kelpaako puu kuin puu.Puun syyksi olen laittanut, jos ei päreitä saa syntymään. Karulla paikalla kasvanut suora ja hyvin karsiintunut mänty olisi paras.
Päreitä saa vain pinta kerroksista, joskus onnistuu hyvinkin, useimmiten ei.
Korin teko on sitten jo helpompaa, vaikka siinäkin on omat niksinsä. hexa. kirjoitti:
Puun syyksi olen laittanut, jos ei päreitä saa syntymään. Karulla paikalla kasvanut suora ja hyvin karsiintunut mänty olisi paras.
Päreitä saa vain pinta kerroksista, joskus onnistuu hyvinkin, useimmiten ei.
Korin teko on sitten jo helpompaa, vaikka siinäkin on omat niksinsä.hexa.
Plussaa hienolle harrastukselle!
Varhaisimpia muistikuviani on kun iso liistehöylä tuli meidän mäelle. Muistan kun päreitä tuli hirmuisella vauhdilla. Liisteet (niin meillä päin sanottiin) pistettiin rautalangalla nippuihin, ja jo pölkkyihin oli tietylle (ylä?)puolelle jo pistetty punainen maali merkiksi että katontekijät osaavat ilman tarkempaa tutkimista pistää liisteen oikein päin.
Pärekori kotimaisesta männystä on ainoa oikea takka- ja saunapuiden kantoon. Kotimainen ja ekologinen. On mielestäni kardinaalimunaus, jos kantokahvaan laitetaan rottinkia - sellaisia koreja on toreilla paljon, on varmaan halvempi ja helpommin taipuva materiaali?- hexa.
saimaantaka kirjoitti:
hexa.
Varhaisimpia muistikuviani on kun iso liistehöylä tuli meidän mäelle. Muistan kun päreitä tuli hirmuisella vauhdilla. Liisteet (niin meillä päin sanottiin) pistettiin rautalangalla nippuihin, ja jo pölkkyihin oli tietylle (ylä?)puolelle jo pistetty punainen maali merkiksi että katontekijät osaavat ilman tarkempaa tutkimista pistää liisteen oikein päin.
Pärekori kotimaisesta männystä on ainoa oikea takka- ja saunapuiden kantoon. Kotimainen ja ekologinen. On mielestäni kardinaalimunaus, jos kantokahvaan laitetaan rottinkia - sellaisia koreja on toreilla paljon, on varmaan halvempi ja helpommin taipuva materiaali?Muistan myös pärekoneen, oli peloittavan näköinen, kun terä liikkui edestakaisin.Olin myös naulaamassa kattoa.
Koivun vitsasta saa tukevan ja kestävän sangan. Kun sen kiertää pehmeäksi, niin on kuin narua. saimaantaka kirjoitti:
hexa.
Pärekori kotimaisesta männystä on ainoa oikea takka- ja saunapuiden kantoon. Kotimainen ja ekologinen. On mielestäni kardinaalimunaus, jos kantokahvaan laitetaan rottinkia - sellaisia koreja on toreilla paljon, on varmaan halvempi ja helpommin taipuva materiaali?Saimaantaalle.
Tääl on muun muassa pärekorin tekoa.
http://www.perinteet.fi/kayttoesineet-ja-koristeet/parekorin-tekeminen-video/koti-kiusattu kirjoitti:
Saimaantaalle.
Tääl on muun muassa pärekorin tekoa.
http://www.perinteet.fi/kayttoesineet-ja-koristeet/parekorin-tekeminen-video/Onpa mielenkiintoinen video! Nyt ymmärrän senkin mitä tarkoittaa 'kiskottu päre'. Ei ole ihan helppoa päreiden kiskominen, varsinaisesta korin teosta puhumattakaan. Juuri tuollainen täytyy oikean pärekorin olla.
Maalaistaloissa oli ennen myös suurensuuria koreja joita kutsuttiin käyttötarkoituksensa mukaan ruumenvakoiksi. Tuli vain mieleen että niiden tekeminen on ehkä vielä hauskempaa ja mielenkiintoisempaa katsottavaa - pitkät päreet niihin tarvitaan.
Nyt osaa vähän eri silmällä tutkia toreilla myytäviäkin korejakin, eikös vaan? Ja rottinkisanka ei niihin kuulu - ei kai Hexakaan sellaista ikänä koriinsa pistä?
Kunnioitettavaa kansanperinnettä on koottu tuonne perinteet.fi-sivustolle. Kiitos k/k, kiva ja hyödyllinen linkki !!!- hexa.
saimaantaka kirjoitti:
Onpa mielenkiintoinen video! Nyt ymmärrän senkin mitä tarkoittaa 'kiskottu päre'. Ei ole ihan helppoa päreiden kiskominen, varsinaisesta korin teosta puhumattakaan. Juuri tuollainen täytyy oikean pärekorin olla.
Maalaistaloissa oli ennen myös suurensuuria koreja joita kutsuttiin käyttötarkoituksensa mukaan ruumenvakoiksi. Tuli vain mieleen että niiden tekeminen on ehkä vielä hauskempaa ja mielenkiintoisempaa katsottavaa - pitkät päreet niihin tarvitaan.
Nyt osaa vähän eri silmällä tutkia toreilla myytäviäkin korejakin, eikös vaan? Ja rottinkisanka ei niihin kuulu - ei kai Hexakaan sellaista ikänä koriinsa pistä?
Kunnioitettavaa kansanperinnettä on koottu tuonne perinteet.fi-sivustolle. Kiitos k/k, kiva ja hyödyllinen linkki !!!Tämä oli juuri se video mistä oppini otin. Siinä näytettiin kaikki olennainen.
Olin joskus ihmetellyt mistä niin pitkiä päreitä saa, että niitä ruumenkoreja pystyy tekemään. Päreitä voi jatkaa, eikä jatkoja näe kuin tutkimalla.
- monenlaista menoa.
Nyt on ollut aikaa harrastaa entisiäkin harrastuksia ja opetella uudelleen unohduksissa olleita, joihin ei ole ennen aika riittänyt.
Toki uusiakin kiinnostavia on tullut lisää, esim valokuvaus, kuntosali, luontoharrastus, kerhot.- ullina
Minä opettelin kirjansidontaa. No olihan se koukuttavaa, valmiita kirjoja vino pino, monen kokoisia. Kiva antaa lahjaksi itsetehty kirja.
Vai alkaisinko kirjailjaksi : )
- nytpä tahdon
Olen kunnostanut vanhan talonpoikaiskaapin ja viimeistelen koristemaalauksia jotka oli osittain kuluneet. Koko syksyn vei pohjatyö, mutta kun kukkakuviot kuivuvat saa kaappi vielä mehiläisvahasuojauksen. Tulee kesämökille tupaan, missä sivustavedettävä sänky kuuluu samaan ryhmään.
- hunkszu
fekki "harrastus
täätojoteilähukik
H Sukututkimus on mukaansa tempaava harrastus.
Välillä sen aina unohdan ja sitten luppoajan ilmaantuessa palaan sen pariin.
Alkaa kaikki ne, joilta voisin jotain kysyä jo menneet pois, liian myöhään aina herään.
Monesti tulee mieleen, että siltä ja siltä henkilöltä olisi voinut kysyä, vaan nyt on jo myöhäistä, kun alan olla oman sukuni vanhimpia, kohta...
Harrastuksen pariin pääsee helposti, mutta jos haluaa pitkälle oman sukunsa historiaan pitää jo nähdä kunnolla vaivaa ja opiskella- hunku
mitäsinäkisiinä
h - antoisa harrastus
Sukuseurojen keskusliitto SSK ry tarjoaa monenlaista tietoa, tapahtumia, kirjoja, apua ja koulutusta. Suosittelen. Sukuviesti-lehti. kertoo ajankohtaisia asioita ja kertoo tarinoita. Oma lehteni lähtee aina kiertoon tuttaville, kun olen itse lukenut sen.
Suosittelen tutustumista.
- aikuinen nainen pusk
Olen jo jonkin aikaa miettinyt, että haluaisin oppia tai aikakin kokeilla biljardin pelaamista. En ole vielä ehtinyt ottaa selvää, missä voisin aloittaa. 60 täti-ihminen voi herättää monenlaisia ennakkoluuloja paikallisen pubin biljardipöydän ympärillä.
En edes tiedä, mistä löytyisivät lähimmät pelipaikat. Luulisi niitä Helsingissä löytyvän.
Parin lähipubin ikkunasta olen katsonut, mutten ole mitään biljardipöytiä näkynyt.
Olen myös miettinyt, että pitäisiköhän hankkia jostain oma opettaja vai voiko pelipaikkaan mennä vaan norkoilemaan. Ehkä pitäisi opiskella vähän sääntöjä yms. vaikka netistä.
Onko täällä stadilaisia biljardinpelaajia, jotka voisivat kommentoida? - keilahalliin ladylin
Kun kyynärpäiden kipeytymisen vuoksi jouduin lopettamaan tenniksen pelaamisen, olen ajatellut ehkä aloittaa keilaamisen uudelleen. Nuorempana se jäi vähän "kesken", kun liukkailla kaatuessa katkaisin nilkkani juuri kun olin päässyt hyvään alkuun. Ehkä pitää alkaa kysellä kavereita tai liittyä seuraan.
- eppu2
Vilkkaina vuosina pelailin bilistä. Ex-ukkoni kanssa käytiin pelaamassa.
Itsellä on mökillä sellainen pieni biljardi-pöytä. Nuoriso sillä joskus pelailee.
Kyllä se ihan mukavaa hommaa on. - peluritar
Piristävä ketju, on pysynyt asiallisesti aisoissa. Joskus kauan sitten harrastin mm. lukemista, neulomista, ompelemista. Nyt en ole pitkään aikaan ehtinyt. On lankoja ja kankaita odottelemassa. Kirjastossakaan en ole aikoihin käynyt. Uutta on ehkä lautapelien pelaaminen muiden kuin omien perheenjöri
- peluritar
täydennys: piti olla perheenjäsenien kanssa.
- att2
On ollut---kaktuksien kasvattaminen siinä muutkin mukana kasvihuoneessa lämmin vuodet ympäri, purjehdus muutaman vuoden sen jälkeen asuntovaunulla vuodesta 1990 sama on vielä jolla kiertänyt euroopan maat.
Tänään numero yksi on rahan tekeminen pääasiassa rahastoissa koska haluan eläkkeen olenvan hyvä loppuun asti.
Jäi pois taide jota oli 70-80 luvulla on pois tänään.
Wiskin juontia---- ja viinin hyvien ruokien kanssa
Tuleva työ on myskyn jälkeen korjata tuhoja jotka tulivat siitä kun naapurin mänty kaatui ja juuret nostivat minun tekemän aidan istuin paikan lähellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2592864Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1052368Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä121980- 731473
Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki851434Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.181320TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161148Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901120Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos43994- 71983