Junalla Pariisista muihin lähikaupunkeihin?

FilleParis

Hei!

Onko kokemuksia junalla matkustamisesta, etenkin CDG-kentältä Pariisin ulkopuolelle? Helppoa? Halpaa? Pääseekö lentokentältä suoraan junalla muihin kaupunkeihin, vai meneekö kaikki junat Pariisin keskustan kautta?

Olen lähdössä Ranskaan ja tarkoituksena on mennä junalla kaupunkiin nimeltä Chartres ja viettää siellä muutama päivä ja sen jälkeen palata Pariisiin.

Olen itse tutkinut että RER-junat kulkevat kentältä jne, mutta olisi kiva kuulla kokemuksia ja jos on jotakin tärkeää tietää. :)

Kiitos jo etukäteen vastauksista!

3

1775

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Je suis Charlie

Pääseekö lentokentältä suoraan junalla muihin kaupunkeihin? Kyllä, suoraan tai kaupungista riippuen vaihdolla. Esim Chartres, junalla ensin Le Mans, sieltä vaihdolla Chartres; matka kestää 4h. Vertaa, lentokenttä -) Montparnassen asema 1h Montparnasse -) Chartres 1h.

• Je suis Charlie2

Itse olen matkustanut CDG-kentältä ensin RER-junalla Gare du Nordille ja sitten metrolla sille rautatieasemalle, mihin ilmansuuntaan Ranskaa olen menossa.

Pariisissahan on monta rautatieasemaa. Niistä lentokentältä tuleva RER-juna pysähtyy vain Gare du Nordin rautatieasemalla. Muille asemille on jatkettava metrolla. Gare du Nordista on junayhteydet pohjoiseen kuten aseman nimikin sanoo: Boulognen ja Calaisin satamiin sekä Hollantiin, Belgiaan, Saksaan ja Pohjoismaihin (Amsterdam, Bonn, Bryssel, Frankfurt, Köln, Kööpenhamina).

Gare de l'Est'in asemalta lähtee junia Sveitsin, Saksan ja Itävallan suuntaan (Nancy, Basel, Luxemburg, Wien).

Gare de Lyon'in asemalta on nimensä mukaan yhteydet Lyoniin ja edelleen Etelä-Ranskaan ja Alpeille (Geneve, Lyon, Marseille, Nizza). Huippunopealla TGV-junalla pidempi matka taittuu nopeasti. Sieltä pääsee myös lähiöjunalla (Banlieue) Pariisin Disneylandiin ja vaikka kaunista Fontainebleaun linnaa katsomaan.

Gare St-Lazaren asemalta junat ajavat Normandian rannikolle (Cherbourg, Caen, Le Havre, Dieppe).

Gare Montparnasselta Seinen vasemmalta rannalta junat kulkevat Atlantin rannikolle Bretagnen satamiin (Bordeaux, Nantes).

Kun kauan sitten matkustin Lounais-Ranskaan, oli vasemmalla rannalla sijaitseva Gare d'Austerlich'in asema Bordeaux'iin, Lounais-Ranskaan (ja Espanjaan) menevien junien lähtöpaikka. En ole tarkistanut tietojani tältä osin, enkä tiedä onko asema enää toiminnassa.

• Charlie3

Perinteinen ja vanha Gare du Austerlich on parhaillaan isossa remontissa, jonka pitäisi valmistua vuonna 2020. Asemalle rakennetaan lisää laitureita, raiteet uusitaan ja sinne tulee lähtölaituri kahdelle huippunopealle TGV-junalle. Tarkoitus on siirtää sinne osa TGV-junaliikenteestä Gare du Lyonin ja Gare du Montparnassen ruuhkaisilta asemilta. Koko aseman kapasiteetti kasvaa huomattavasti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5926
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      39
      3892
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3333
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      12
      2798
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2252
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2217
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      162