Junalla Pariisista muihin lähikaupunkeihin?

FilleParis

Hei!

Onko kokemuksia junalla matkustamisesta, etenkin CDG-kentältä Pariisin ulkopuolelle? Helppoa? Halpaa? Pääseekö lentokentältä suoraan junalla muihin kaupunkeihin, vai meneekö kaikki junat Pariisin keskustan kautta?

Olen lähdössä Ranskaan ja tarkoituksena on mennä junalla kaupunkiin nimeltä Chartres ja viettää siellä muutama päivä ja sen jälkeen palata Pariisiin.

Olen itse tutkinut että RER-junat kulkevat kentältä jne, mutta olisi kiva kuulla kokemuksia ja jos on jotakin tärkeää tietää. :)

Kiitos jo etukäteen vastauksista!

3

1387

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Je suis Charlie

      Pääseekö lentokentältä suoraan junalla muihin kaupunkeihin? Kyllä, suoraan tai kaupungista riippuen vaihdolla. Esim Chartres, junalla ensin Le Mans, sieltä vaihdolla Chartres; matka kestää 4h. Vertaa, lentokenttä -) Montparnassen asema 1h Montparnasse -) Chartres 1h.

    • Je suis Charlie2

      Itse olen matkustanut CDG-kentältä ensin RER-junalla Gare du Nordille ja sitten metrolla sille rautatieasemalle, mihin ilmansuuntaan Ranskaa olen menossa.

      Pariisissahan on monta rautatieasemaa. Niistä lentokentältä tuleva RER-juna pysähtyy vain Gare du Nordin rautatieasemalla. Muille asemille on jatkettava metrolla. Gare du Nordista on junayhteydet pohjoiseen kuten aseman nimikin sanoo: Boulognen ja Calaisin satamiin sekä Hollantiin, Belgiaan, Saksaan ja Pohjoismaihin (Amsterdam, Bonn, Bryssel, Frankfurt, Köln, Kööpenhamina).

      Gare de l'Est'in asemalta lähtee junia Sveitsin, Saksan ja Itävallan suuntaan (Nancy, Basel, Luxemburg, Wien).

      Gare de Lyon'in asemalta on nimensä mukaan yhteydet Lyoniin ja edelleen Etelä-Ranskaan ja Alpeille (Geneve, Lyon, Marseille, Nizza). Huippunopealla TGV-junalla pidempi matka taittuu nopeasti. Sieltä pääsee myös lähiöjunalla (Banlieue) Pariisin Disneylandiin ja vaikka kaunista Fontainebleaun linnaa katsomaan.

      Gare St-Lazaren asemalta junat ajavat Normandian rannikolle (Cherbourg, Caen, Le Havre, Dieppe).

      Gare Montparnasselta Seinen vasemmalta rannalta junat kulkevat Atlantin rannikolle Bretagnen satamiin (Bordeaux, Nantes).

      Kun kauan sitten matkustin Lounais-Ranskaan, oli vasemmalla rannalla sijaitseva Gare d'Austerlich'in asema Bordeaux'iin, Lounais-Ranskaan (ja Espanjaan) menevien junien lähtöpaikka. En ole tarkistanut tietojani tältä osin, enkä tiedä onko asema enää toiminnassa.

    • Charlie3

      Perinteinen ja vanha Gare du Austerlich on parhaillaan isossa remontissa, jonka pitäisi valmistua vuonna 2020. Asemalle rakennetaan lisää laitureita, raiteet uusitaan ja sinne tulee lähtölaituri kahdelle huippunopealle TGV-junalle. Tarkoitus on siirtää sinne osa TGV-junaliikenteestä Gare du Lyonin ja Gare du Montparnassen ruuhkaisilta asemilta. Koko aseman kapasiteetti kasvaa huomattavasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      140
      4135
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      124
      1620
    3. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      70
      1416
    4. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1402
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1274
    6. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      48
      1140
    7. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1131
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1096
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1081
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      61
      1050
    Aihe