Olen ylä-aste ikäinen tyttö, ja olen aina haaveillut koirasta... Mutta isä ja äiti ovat aina olleet vastaan, ja perheessä on vähän koira-allergiaa... Mutta näen viimeinkin (ehkä) valonsäteen! Siskoni tutustui poikakaverinsa kautta eräiseen pariskuntaan, joilla on todella ihania koiria! Ne ovat 50% tundrasutta, ja loput 50%prosenttia huskya ja seefferiä... (
Kaikille susi-koira risteytyksistä kinnostuneille!
26
4168
Vastaukset
- Minä vaan
Sinä et vaikuta tietävän tarpeeksi koirista, susista, koirasusista ja eläinallergioista.
Koirasusi on aivan yhtä allergisoiva kuin koirakin! Turkki ei ole allergian aiheuttaja, tiesitkö sen? Luultavasti et. Koirasusi on aivan liian vaikea eläin sinun ikäisellesi, et sinä voi ymmärtää millainen eläin se on. - Peetu
Luulisi että edes kasvattajilla olisi sen verran vastuullisuutta etteivät myisi pentua ottamatta selvää omistajaehdokkaan asiantuntemuksesta. Vaikka koirasuden pentu on suloinen nallukka, siitä kasvaa iso eläin jossa yhdistyy suden epäluuloisuus ja voimakkaat vietit, ja koiran itsevarmuus ja tottumus ihmiseen (itse asiassa koira on paljon sutta aggressiivisempi eläin). Muutenkaan en ymmärrä tällaista villitystä; kun sudesta on vuosituhansien aikana saatu muovattua sosiaalinen koira jonka kanssa pystyy elämään, miksi joidenkin täytyy yrittää palata ajassa taaksepäin luomalla tällaisia risteytyksiä joita jotkut sitten hankkivat eksotiikankaipuussaan vaikka eivät tietäisi lainkaan mihin ovat ryhtymässä.
- marrakech
"Minkälaisia pentuja risteyttämisen tuloksena saadaan, on arpapeliä, eikä tulos ole aina toivotunlainen. Koirasudet muistuttavat paljon sutta, mutta eivät pelkää ihmistä, joten niiden käytös on arvaamatonta. Ne ovat yleensä vaikeita kouluttaa, ne eivät luota ihmiseen ja karkaavat helposti.
On syytä realistisesti korostaa sitä, että koirasusi ei ole sama kuin koira. Amerikkalainen, koirasusiin myönteisesti suhtautuva asiantuntijataho - muistuttaa niistä erityisseikoista, joita liittyy koirasuteen ihmisen seuralaisena. Koirasusi voi käyttäytyä arvaamattomasti, jos vaikkapa lapsi taikka lapsilauma syöksähtää yllättäen sen kimppuun. Asiantuntijat suosittavatkin, että alle 14-vuotiasta lasta ei koskaan saa päästää koirasuden läheisyyteen. Koirasusi on hyvin seuranhaluinen - ja sen yksinjättäminen voi tuoda mukanaan harmeja. Samoin uroskoirasusi voi tietyn ikävaiheen saavutettuaan - olla vaarallinen naapuruston muille koirille. Koirasusi ei käsitä, että naapurin villakoira ei ole sille sopivaa riistaa.
Jokaisen, joka harkitsee koirasuden laittamista itselleen - on syytä ottaa hyvin laajasti selkoa tästä kuitenkin varsin tuntemattomasta eläimestä, jotta ongelmilta vältyttäisiin. Voisi kiteyttää näin: koirasutta ei koskaan oteta vain lemmikkieläimeksi. Koirasusi vaatii isännäkseen kokeneen ja lujaotteisen kasvattajan, jonka "laumassa" sen on opittava ehdottomasti oma paikkansa ja se, että ihminen on se, joka johtaa. Koirasusi vaatii paljon oikeanlaista toimintaa, johon se voi purkaa tarmonsa. Parhaimmillaan koirasudet ovat vaikkapa koiravaljakoissa reen vetäjinä.
Kansainvälinen Luonnonsuojeluliitto (IUCN) suosittaa, että koirasusien kasvatus ja pito lemmikkeinä kiellettäisiin. Paitsi, että ne ovat vaarallisia, ne vaikuttavat myös asenteisiin sutta kohtaan. Kun koirasudet hyökkäävät ihmisten kimppuun, asenteet susia kohtaan kääntyvät vielä aiempaakin kielteisemmiksi ja suden suojelu vaikeutuu. Lisäksi luontoon palanneet koirasudet risteytyvät susien kanssa ja uhkaavat näin ollen suden perimän säilymistä puhtaana."
Koirasusi ei todellakaan sovi ensimmäiseksi koiraksi! - Helli
Ymmärrän hyvin että olet ihastunut näihin susi-koiriin, mutta en kyllä suosittele, ne ovat vaikeita tapauksia aikuisena,esim erittäin arkoja,ja siten arvaamattomia, vaatii vuosien harrastusta ja asian opiskelua ennenkuin onnistuu, eivät ole oikein perhekoiria.
- Viiru
Tiesithän että koirasusi ei oikeastaan ole rotu, vaan 2 eri eläimen risteytys. Jos perheellänne ei ole aiempaa koirankoulutuskokemusta, suosittelisin lämpimästi KOIRAN hankkimista.
" erittäin fiksuja ja tottelevaisia koulutuksen saatuaan. Huom! Koulutus on aika tärkeää kun on kyseessä näinkin iso rotu!!!"
Koulutus on erittäin tärkeää kun on kyseessä iso, arvaamaton, vahvaluontoinen koirasusi! Ja parhaskaan kouluttaja ei välttämättä saa tästä eläimestä sitä "ihmisen parasta ystävää".
Koira on koira ja susi on susi, en voi millään ymmärtää miksi nämä kaksi eläintä on pitänyt risteyttää keskenään. Enkä voi ymmärtää kuinka joku voi olla niin vastuuntunnoton että luovuttaa tälläisen eläimen kokemattomaan perheeseen.
Näin vastuuntunnoton kasvattaja ei varmaan ole edes kiinnostunut/perehtynyt omien koiriensa taustoihin. Mitä jos vanhempien takana on perinnöllistä sairautta? Vikaa hermorakenteissa? Mitä jos pennut ovat sisaruksien jälkeläisiä?
Ja vaikka kasvattaja oisikin siskon poikakaverin tuttuja, ei se välttämättä meinaa sitä, että saisit ihanan suloisen pennun, josta kasvettuaan tulee se mukava perheen jäsen, joka antaisi henkensä puolestasi.
Ole kiltti ja mieti vielä toisen kerran mitä koiralta haluat. Koiramaailma on täynnä mitä erilaisimpia KOIRArotuja laidasta laitaan, josta valita itselle se sopivin kaveri ja perheen jäsen.
90% koiraongelmista johtuu sieltä hihnan toisesta päästä, ei koirasta. Ihmiset ottavat itselleen liian vaativia rotuja, jonka kanssa ei sitten osata/jakseta toimia oikein. Ja tämän takia monen koiran maine on mitä on. - kultsu
"muuten on jo rekistöröity roduksi jossain maassa".
Maailmassa on olemassa epälukuinen määrä erilaisia epävirallisia (rotu)yhdistyksiä, jotka rekisteröivät minkä tahansa "nelijalkaisen" vain omistajan antamien tietojen perusteella! FCI ei kyseistä "rotua" tunnusta.
Olen aivan samaa mieltä muiden sinulle vastanneiden kanssa "unohda koko juttu".- kyyl
se on semmonen juttu, että koirasusi (itselläkin ehkä ollut) on villieläin, ei lemmikki, eikä se halua miellyttää sinua, ei tunne rakkautta sinua kohtaan, eikä muutenkaan ole lainkaan kiinnostunut sinusta, että forget about it.
- Minä vaan
Vastaukseni oli vähän kiireessä väsätty, ei ole tarkoitus sinua vähätellä tai loukata. Se on kuitenkin se tärkein asia että koirasusi on aivan liian vaativa eläin sinulle näillä tiedoilla mitä minulla sinusta on. Koirasuden omistajan on oltava erittäin kokenut, osaava ja ymmärtävä aikuinen henkilö. Kokemuksen, osaamisen ja ymmärtämisen on liityttävä nimenomaan koirasusiin, koiriin liittyvä kokeneisuus, osaaminen ja ymmärtämys ei pelkästään riitä.
En ymmärrä miten tämä pariskunta edes suostuisi myymään sinulle koirasuden kun ei sinulla voi olla koirasuden omistamiseen riittävästi edellytyksiä. Kyllä heidän pitäisi ymmärtää että koirasusi on erittäin vaativa eläin.
Toivon että et vielä osta tätä koirasutta, ongelmia on luvassa mikäli ostat. Kerää paljon kokemusta koirista ja koirasusista ennen kuin ostat koirasuden, koska ilman kokemusta ongelmia on luvassa aivan varmasti.- mon_key
Ymmärrän toki, että ajattelette vain parastani, mutta ette ole koskaan nähneet minua ja tuskin monikaan edes tämä jalostusta... En tarkoitttanutkaan, että allergia olisi kiinni koiran turkista, vaan hilseestä, no, omahan se on vikani kuin erehdyin laittamaan liian epä-selvästi asian viestiin. Sanon tämän niille kaikille jotka aikovat vielä vastata: Älkää vaivautuko, selvisi jo että olen liian nuori, ja kokematon ynnä muuta... Parasta sitten kai unohtaa kaikki. Mutta en varmaan koskaan saa koiraa.................................... :´(
- rollo
mon_key kirjoitti:
Ymmärrän toki, että ajattelette vain parastani, mutta ette ole koskaan nähneet minua ja tuskin monikaan edes tämä jalostusta... En tarkoitttanutkaan, että allergia olisi kiinni koiran turkista, vaan hilseestä, no, omahan se on vikani kuin erehdyin laittamaan liian epä-selvästi asian viestiin. Sanon tämän niille kaikille jotka aikovat vielä vastata: Älkää vaivautuko, selvisi jo että olen liian nuori, ja kokematon ynnä muuta... Parasta sitten kai unohtaa kaikki. Mutta en varmaan koskaan saa koiraa.................................... :´(
kuulehan mon_key, jos sinä koiran haluat, niin ota sitten herran tähden koira äläkä koirasutta! se ei ole todellakaan mikään kiva pikku lemmikki, vaan vaatii ammattitaitoisen ja kokeneen omistajan, joka osaa lukea ja käyttää koirien elekieltä! mitä sinä tai vanhempasi tuskin olette?
tässä sitten hieman korjauksia näihin väittämiisi koirasusista, ja nämä ovat lähtöisin alan tutkijoilta ja ammattilaisilta, ei miltään huuhaa kasvattajalta!
"tulee toimeen lasten kanssa, osallistuu jopa leikkeihin"
kyllä varmaan osallistuu leikkeihin, kun saalisvietit herää taaperon juostessa ohi ja hyökkää sitten saaliin perään.. Tiesitkö että koirasudella on yleensä erittäin korkea saalisvietti, ja juuri tämän vuoksi lapsia tai pienikokoisia nuoria ei tulisi koskaan päästää niiden lähelle?
"sopii myös vetokoiraksi, ja ovat kestäviä ja nopeita"
eikö tuo homma todettu jo aikoja sitten, että koirasudet eivät todellakaan sovellu vetokoiriksi? sen on jo kaikki testit todenneet, poikkeuksia varmasti on mutta kuitenkin.. koirasusdet eivät sovellu vetokoiriksi, koska niillä ei todellakaan ole tarvetta tai viettejä siihen hommaan.. valjaissa ne todennäköisesti rimpuilisivat ja tulisivat paniikkiin..
"ei sovi kerros-talo asuntoon, koska viihtyy pihalla"
ihanko totta? taitaisi kovinkin susipainotteinen elukka tulla stressistä hulluksi jos kerrostaloon joutuisi.. koirasusi tarvitsee elinoloikseen todella suuri koikoisen tarhan (päälle 100 neliömetriä), mikä on vielä katettu tai sitten siellä tulee olla juoksulanka..
tiesitkö myös että suomessakin on jo tavattu koirasusien pentutehtailua? eli sekarotuisia tai todella alhaisen tason koirasusia kaupataan kalliilla hinnalla kun ne muka ovat korkeantason koirasusia.. lähtöisin jenkeistä ja muista pohjoismaista, missä tämä on jo ongelma.. kaikki "koirasudet" eivät siis todellakaan ole sitä mitä niiden väitetään olevan..
jos haluat välttämättä joskus sitten kun olet aikuinen ja koiriin paremmin tutustunut, susimaisen koiran, niin hanki sitten jo koiraroduksikin julistettu sarloosi tai vastaava.. mutta korostan tässäkin sitä, että sitten vasta kun olet aikuinen ja sinulta löytyy paljon kokemusta! - ihan kaikkea
mon_key kirjoitti:
"Kasvattajat" puhuvat tietenkin puolestaan ja laativat jos mitäkin "virallisia" tekstejä, joissa puhutaan todellisuudessa täyttä paskaa.
Miksi vanhempasi antaisivat sulle koirasuden, mutta ei oikeaa koiraa? Tätä en nyt ihan käsittänyt... - Viiru
mon_key kirjoitti:
Miksi vanhempasi eivät ostaisi tavallista koiraa? Ulkokoiriakinhan löytyy vaikka kuinka paljon eri rotuisia, niin metsästys-, reki- kuin harrastuskaveriksikkin :)
Sivuilla www.kennelliitto.fi on FCIn hyväksymät rodut ja rotujärjestöt, ja sitä kautta kasvattajat. Käykääpäs iskän ja äiskän kanssa vilkasemassa ;) mon_key kirjoitti:
Mä oon ihan samassa jamassa kuin säkin. Tää: oot liian nuori tälle rodulle- shaiba on kyl aika uskomatonta... ollan hei ylä-asteella ja niiku jo nuoria teinejä ja ollaan tässä aikuistumassa ni luulempa että ikää riittä ja että ollaan otettu huomioon se et ne kasvaa siitä sulosesta pentu-vaiheesta isoiksikin. Aion vielä joskus olla niin hienon eläimen ylpeä omistaja! :)
- Minkeli
Ethän hanki koiraa, koirasutta tai muutakaan allergisoivaa eläintä perheeseen jossa on allergiaa! Allergia on vakava asia, ja lemmikistä luopuminen riipaisevaa. Asut ilmeisesti vielä kotona, joten olet luultavasti nuori ja koko elämä edessä. Sulla on hyvin aikaa ottaa koira kun asut omillasi! Silloin valinta on kokonaan sinun. Löytyisikö mitään muuta vaihtoehtoa? Tiedän, että lemmikit ovat ihania, mutta jos perheessäsi on allergiaa....
- mon_key
Allergiasta asiassa onkin kyse... Ei me voida ottaa mitään sekarotuistakaan, koska äidillä tulee saman tien allergiaa, näet sekarotuiset ovat vielä pahempi juttu äidille, ja koiran pitäisi myös pystyä olemaan ulkona, ja tämä jalostus viihtyy ulkona... Emme me vielä ole varmoja hankinnasta.. Mutta älkää turhaan te vaivatko enää tätä asiaa päässänne. Tiedän riskit ynnä muut huonot puolet jo, vaikka en ole omistanut koiraa ennen, se ei vältätämättä tarkoita, etten tiedä niistä yhtikäs mitään, niinkuin jotkut näyttävät luulevan.
- marrakech
mon_key kirjoitti:
Allergiasta asiassa onkin kyse... Ei me voida ottaa mitään sekarotuistakaan, koska äidillä tulee saman tien allergiaa, näet sekarotuiset ovat vielä pahempi juttu äidille, ja koiran pitäisi myös pystyä olemaan ulkona, ja tämä jalostus viihtyy ulkona... Emme me vielä ole varmoja hankinnasta.. Mutta älkää turhaan te vaivatko enää tätä asiaa päässänne. Tiedän riskit ynnä muut huonot puolet jo, vaikka en ole omistanut koiraa ennen, se ei vältätämättä tarkoita, etten tiedä niistä yhtikäs mitään, niinkuin jotkut näyttävät luulevan.
..niitä ulkokoiria on paljon muitakin.
Useat vetokoirat esim. siperianhusky ja alaskanmalamuutti. - siiri
mon_key kirjoitti:
Ulkona pidettävät koirat tarvitsevat myös ihmiskontakteja ja toimintaa, niiden on myös halutessaan voitava päästä sisälle. Sitäpaitsi vaikka äitisi ei koiran tarhaukseen menisikään, koiran hilsettä ja pölyä kulkeutuu sisälle vaatteissasi. Parempi jos tyytyisit vaikka vain hoitamaan niitä siskosi poikaystävän tuttavan(?) koirasusia ja samalla saisit niistä kokemusta. Sitä ei näet saa mistään lukemalla, eikä mitään koirarotua voi verrata koirasusiin.
- ankka
Tuollaiselle lapselle ei mitään koirasutta pitäisi antaa! Opettele nyt ensin kirjoittamaan suomenkieltä oikein! Yläaste kirjoitetaan yhteen ei millää väliviivalla. Kaiken lisäksi koirasusista tulee vanhoina agressiivisia eikä niin "lauhkeita", kuin luulet. Todella tyhmästi tuolta "kasvattajalta", jos antaa teille (vielä ensimmäiseksi koiraksi) tuollaisen. Sanon vaan, että parin vuoden päästä sitä viedään lopetettavaksi. Siltä säästyttäisiin, jos ei kokemattomat ihmiset ottaisi noin vaikeita koiria ensimmäisiksi koiriksi. Toivottavasti koirasusien "teko" lopetettaisiin kokonaan.
- rollo
älä herran tähden ota koirasutta ensimmäiseksi koiraksesi! siitä ei seuraa mitään muuta kuin ongelmia. Tiedätkö sinä että osaamattomissa käsissä (eli varmasti sinulla) koirasusille saattaa tulla todella vaikeita käytösongelmia, jotka saattavat johtaa siihen että se tappaa oman omistajansa? Tämä ei ole edes harvinaista jenkeissä.
Kyllähän minullakin on koirista kokemusta vaikka muille jakaa ja omistankin melko hankalan koiran (akita), mutta en minä silti menisi koskaan väittämään että minulla olisi tarpeeksi taitoja koirasuden käsittelyyn. mihin ei muuten päde samat tiedot kuin mitä koiriin, koska kyseessä on melkeinpä kokonaan erilainen eläin!
oletko sattunut lukemaan mitään mitä wolfparkin sivuilla lukee? linkki tässä http://www.wolfpark.org/index.html tuolta löytyy tutkijoiden ja ihmisten kokemuksia oikeista koirasusista ja vielä monikossa! tuolta löytyy varmaankin kaikki tieto mitä koirasuden hankkijan tulee tietää.
jos luet sieltä tekstejä huomaat kyllä miksi koirasutta ei suositella perheeseen missä on lapsia, eli sinä, koska olet kuitenkin vielä lapsenkengissä olisit sitten kuinka aikuinen tahansa.
ja vielä siitä että myös tarhassa asuvia koiria täytyy lenkkeilyttää ja niille täytyy myös keksia ihan samalla tavalla tekemistä kuin sisälläkin asuville koirille. Minä vain ihmettelen että miksi ihmeessä et voi ottaa ihna puhdasta koiraa tai tavallista sekarotuista? ja turha sanoa että allergia on pahempi sekarotuisten kohdalla. Mitä merkitystä sillä on jos koira elää muutenkin pihalla? - mon_key
rollo kirjoitti:
älä herran tähden ota koirasutta ensimmäiseksi koiraksesi! siitä ei seuraa mitään muuta kuin ongelmia. Tiedätkö sinä että osaamattomissa käsissä (eli varmasti sinulla) koirasusille saattaa tulla todella vaikeita käytösongelmia, jotka saattavat johtaa siihen että se tappaa oman omistajansa? Tämä ei ole edes harvinaista jenkeissä.
Kyllähän minullakin on koirista kokemusta vaikka muille jakaa ja omistankin melko hankalan koiran (akita), mutta en minä silti menisi koskaan väittämään että minulla olisi tarpeeksi taitoja koirasuden käsittelyyn. mihin ei muuten päde samat tiedot kuin mitä koiriin, koska kyseessä on melkeinpä kokonaan erilainen eläin!
oletko sattunut lukemaan mitään mitä wolfparkin sivuilla lukee? linkki tässä http://www.wolfpark.org/index.html tuolta löytyy tutkijoiden ja ihmisten kokemuksia oikeista koirasusista ja vielä monikossa! tuolta löytyy varmaankin kaikki tieto mitä koirasuden hankkijan tulee tietää.
jos luet sieltä tekstejä huomaat kyllä miksi koirasutta ei suositella perheeseen missä on lapsia, eli sinä, koska olet kuitenkin vielä lapsenkengissä olisit sitten kuinka aikuinen tahansa.
ja vielä siitä että myös tarhassa asuvia koiria täytyy lenkkeilyttää ja niille täytyy myös keksia ihan samalla tavalla tekemistä kuin sisälläkin asuville koirille. Minä vain ihmettelen että miksi ihmeessä et voi ottaa ihna puhdasta koiraa tai tavallista sekarotuista? ja turha sanoa että allergia on pahempi sekarotuisten kohdalla. Mitä merkitystä sillä on jos koira elää muutenkin pihalla?...siitä saa kun kerrankin erehtyy jonnekkin kirjoittamaan! Minusta on aika outoa, että monet teistä alkavat minua haukkumaan! Minä en ole mikään koira-susien kasvattaja ettäs tiedätte! Jos joitakin asia noin paljon ärsyttää, niin menkää hyvät ihmiset valittamaan asiasta niille, jotka teettävät pentuja! No, kun kerran sitten ei sellainen teikäläisille kelpaa, niin ehdottakaa sitten jotain rotua mistä ei tule allergiaa, ja joka ei ole omaisuuden arvoinen! Ja Vehnäterrierriä en halua... tiedän että siitä ei tule allergiaa. Voitte siis JO PLIIS lopettaa tuon mun mollaamisen, ja olemme päätyneet siihen (TEIDÄN KAIKKIEN ONNEKSI) että emme ota tätä pentua!!! SIINÄ NYT KUULITTE! EI TARVI SIIS ENÄÄ VAROITELLA JA HAUKKUA!!! Nyt täytyisi siis etsiä joku muu rotu... Ja se yksi, joka meni jo jopa niin pitkälle, että alkoi valittamaan jopa yhdestä vaivaisesta kirjoitusvirheestä, öm... menee jo vähän turhan pitkälle.
- siiri
mon_key kirjoitti:
...siitä saa kun kerrankin erehtyy jonnekkin kirjoittamaan! Minusta on aika outoa, että monet teistä alkavat minua haukkumaan! Minä en ole mikään koira-susien kasvattaja ettäs tiedätte! Jos joitakin asia noin paljon ärsyttää, niin menkää hyvät ihmiset valittamaan asiasta niille, jotka teettävät pentuja! No, kun kerran sitten ei sellainen teikäläisille kelpaa, niin ehdottakaa sitten jotain rotua mistä ei tule allergiaa, ja joka ei ole omaisuuden arvoinen! Ja Vehnäterrierriä en halua... tiedän että siitä ei tule allergiaa. Voitte siis JO PLIIS lopettaa tuon mun mollaamisen, ja olemme päätyneet siihen (TEIDÄN KAIKKIEN ONNEKSI) että emme ota tätä pentua!!! SIINÄ NYT KUULITTE! EI TARVI SIIS ENÄÄ VAROITELLA JA HAUKKUA!!! Nyt täytyisi siis etsiä joku muu rotu... Ja se yksi, joka meni jo jopa niin pitkälle, että alkoi valittamaan jopa yhdestä vaivaisesta kirjoitusvirheestä, öm... menee jo vähän turhan pitkälle.
Älähän nyt vedä hernettä nenuun meidän kommenteista, ihan vain hyvällä tahdolla me valistamme asioista ettei tulisi ikäviä yllätyksiä ja surua jos koirasta joutuisit luopumaan.
Valitettavasti tuo vehnäterrierijuttu on huhupuhetta - kaikki koirat aiheuttavat oireita jos allergia on olemassa. Mutta ymmärsin että allergia on äidilläsi, ei sinulla itselläsi. Ja sinä olet nyt yläasteella. Eihän siihen mene montaakaan vuotta kun voit muuttaa omaan asuntoosi jonne voit perustaa vaikka kokonaisen kennelin jos haluat. Siihen mennessä ehdit löytää mieleisen rotusi ja alkaa säästää rahaa koiranostoa ja muita kuluja varten. Tämmöistä minulla mielessä. - mon_key
siiri kirjoitti:
Älähän nyt vedä hernettä nenuun meidän kommenteista, ihan vain hyvällä tahdolla me valistamme asioista ettei tulisi ikäviä yllätyksiä ja surua jos koirasta joutuisit luopumaan.
Valitettavasti tuo vehnäterrierijuttu on huhupuhetta - kaikki koirat aiheuttavat oireita jos allergia on olemassa. Mutta ymmärsin että allergia on äidilläsi, ei sinulla itselläsi. Ja sinä olet nyt yläasteella. Eihän siihen mene montaakaan vuotta kun voit muuttaa omaan asuntoosi jonne voit perustaa vaikka kokonaisen kennelin jos haluat. Siihen mennessä ehdit löytää mieleisen rotusi ja alkaa säästää rahaa koiranostoa ja muita kuluja varten. Tämmöistä minulla mielessä....sitten odotella. Mutta sen sanon, että taisi olla todellakin virhe kirjoittaa tänne, koska jotkut kommenteista todellakin saivat minut pahalle mielelle. Ja ei ihme, että tuo edellinen viestini oli niin ärhäkkä, koska en mäkään jaksa ikuisuuksia kuunnella kylmän rauhallisesti noin ilkeitä sanoja, vaikka onkin aika pitkä pinna... Mutta koska siis asia on nyt ohi, niin en muistele teitä pahalla.... vaikka joitakin tekis mieli.
- mon_key
mon_key kirjoitti:
...sitten odotella. Mutta sen sanon, että taisi olla todellakin virhe kirjoittaa tänne, koska jotkut kommenteista todellakin saivat minut pahalle mielelle. Ja ei ihme, että tuo edellinen viestini oli niin ärhäkkä, koska en mäkään jaksa ikuisuuksia kuunnella kylmän rauhallisesti noin ilkeitä sanoja, vaikka onkin aika pitkä pinna... Mutta koska siis asia on nyt ohi, niin en muistele teitä pahalla.... vaikka joitakin tekis mieli.
Meni todellakin maku koko palstasta. Ette varmaan mua enää ikinä koira-palstoilla näe.
- rollo
mon_key kirjoitti:
Meni todellakin maku koko palstasta. Ette varmaan mua enää ikinä koira-palstoilla näe.
en voi muuta sanoa, että on melkoisen harmillista jos sinä et kestä sitä että esimerkiksi minä kerron tosi asiasioita koirasusista. Ja nämä ovat totuuksia. Yleensä totuudesta ei tarvitse hermostua. Monilla on erilainen näkemys kuin itsellä on ja se täytyy oppia hyväksymään. Ja minusta sinun olisi pitänyt hankkia enemmän tietoa ennen kuin hankit koirasuden (mitä onneksi et hankkinut). Kävitkö tuolla wolfparkin sivuilla minne annoin linkin?
en sano pahalla sitä että sinulle ei sovi koirasusi, koska ajattelen tällä sitä itse eläintä, mitä sinä olisit ollut täysin kokematon (lukemastani päätellen) kasvattamaan ja kouluttamaan. Koska kirjat eivät kerro lähellekään koko totuutta koirista ja niidne kouluttamisesta. Ensin täytyy hankkia käytännön kokemusta ennen kuin voi hankkia jonkun noin vaikean eläimen kuin koirasusi, jos sillonkaan.
jos sinua vielä tulevaisuudessa kiinnostaa koirasudet, niin kannattaa käydä lukemassa myös tämä keskustelu lävitse, missä on monia mielipiteitä koirasusista http://keskustelu.koirat.com/viewtopic.php?t=20997&start=420v
voin sanoa että jos tietäisin keitä nämä mainitsemasi ihmiset ovat niin varmasti ottaisin yhteyttä jotenkin, mutta näissä tapauksessa pelkästään minun sanomani ei kyllä riitä heitä lopettamaan toimintaansa tai muuttamaan sitä. Olen nimittäin yhdelle ns. koirasusi kasvattajalle hänen keskustelupalstalleen puhunut ja kysellyt näistä asioista, mutta kas kummaa hänen keskustelupalstanssa ensin katosi kokonaan, kun olin kirjoittanut mitä wolfpark kertoo asiasta ja sitten tämä hänen palstansa ilmestyi takaisin sivuille, mutta salasanan taakse, minne ei siis enää minun tunnukseni käyneet.. todella avointa toimintaa siis, ku nei kestetä vastata asiallisiin kysymyksiin ym.
todellakin asia on niin, että kaikki koirat aiheuttavat allergiaa, toiset saattavat kyllä aiheuttaa pienemmän reaktion ja joihinkin ei välttämättä reagoida ollenkaan. Mutta sekin on totuttelu kysymys, joten ei kannata alkaa kokeilemaan jos ei vaikka toimikaan.
hyvä ettet ole ottamassa vehnistä, koska tietääkseni se ei sovellu miksikään ulkokoiraksi.
- Saksa
Jostain apulastako oot menny lankaan :) ? "Koirasuden pentuja myytävänä sutta 29 pros" :)). Voi apua. Ihan täyttä huijausta :). Onneks on vanha topiikki. Tuo ruoka on täysin mitätöntä, mistä puhut, ja ei todellakaan riitä mikään aidattu piha. Voi ÄÄLIÖT sentään. Tuo koiruus joka hyppää nuolemaan kasvojasi, hyppäämällä ilmoittaa olevansa pomo (Koko talon pomo), ja nuolemalla vielä korkeampi pomo. Pomo . Pomo. Kuin talon "pomo" ja, sinä :). Taitaa olla koira kyseessä. Ei susi. :).
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kun Arman Alizad puolusti hiihtäjä Vilma Nissilää sanomalla
"älä välitä sekopäistä Vilma", ja kun siitä kerrottiin täällä, niin sekopäinen mukasuvaitsevainen teki siitä valituksen283099Venezuela on hyvä esimerkki vasemmistolaisten pahuudesta
Jokainen tietää, että Venezuelassa on pitkään ollut Chavezin ja Maduron vasemmistohallinto. Maan talous on romuttunut,392482Trump muka öljyn takia Venezuelaan? Pelkää mustamaalausta
Kertokaapa mistä tuollainen uutisankka on saanut alkunsta? Näyttäkääpä ne alkuperäiset lähteet, minä en löytänyt mitään402352Ei tule uni
Kuten epäilin. Onneksi viime yön sain ihan hyvin nukutuksi. Tiesin kyllä, ettei tästä mitään tänään tule.621318Miksi juuri Venezuela?
Kaikista maailman valtioista Trump otti silmätikukseen Venezuelan. Mutta minkä ihmeen takia? Kyseessä on kuitenkin vähäp3001244- 41996
- 42977
Jos mies olet oikeasti...?
Kiinnostunut... Pyydä mut kunnolla treffeille ja laita itsesi likoon. En voi antaa sydäntä jos sinä olet epävarma ja eh100954- 77914
Akateemikko Martti Koskenniemi vertaa Trumpia Putiniin
"-Suomalaisena on syytä olla huolissaan siitä, että Yhdysvallat näin vahvistaa 1800-luvun alkupuolella julistamansa etup94838