Talon teettäminen toisella valmistajalla

laadukkaammin

Olen kiinnostunut erään valmistajan hirsitalomallista, mutta haluaisin kilpailuttaa sen valmistuksen ja pystytyksen useammalla eri toimittajalla. Onko tuo mahdollista vai onko talomallit tuotesuojattuja?

9

203

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ja homma hoituu

Suurin osa toimittajista suostuu nyky markkinoilla "lainaamaan" toisten malleja surutta jos vaan kauppa syntyy.

Suosittelen itse piirtämään kyseisen mallin pohjapiirroksen ja julkisivukuvat mm paperille ja sitten vaan kyselemään tarjouksia. Voit toki muuttaa pikkusen seinien paikkaa tai pohjaratkaisua sen verran että voit sanoa omaksesi, mutta vinkkien kera piirretty.

Näin homma hoituu kivasti.

Onnea projektille! :)

• Antimennävaan

Vie vaan semmoisenaan jos et halua muutoksia. Me otettiin yksi kannustalon pohjakuva, ja vietiin se 4:lle eri hirsitalofirmalle ja kerrottiin haluamamme muutokset ja saatiin tarjoukset ja valittiin yksi. Heti alussa sanottiin että tämä on kannustalon yhden mallin pohja eikä ketään haitannut.

• näin ajattelen

Varastamistahan tuo selkeästi on.
      Se on mielenkiintoista, jos yritys pienenkin rikkeen tekee, niin heti on roisto ja ties minkalainen petkuttaja.
      Kun kuluttaja "varastaa" yrityksen rahalle teettämää työtä, niin sitä pidetä minään.
      Lukemattomat kerrat olen sanonut, että yrittäjä on paljon rehellisempi kuin kuluttaja.

Talonpiirrustukset ovat "tavaraa" aivan samalla tavalla kuin jokin kiinteä esine. Oikeudet siihen ovat sillä joka on sen tekemisestä maksanut.

Hyi helvete tätä ihmisten "rehellisyyttä"

• Höh

Meinaatko että rakentajat ei saisi käyttää näkemiään ideoita kun sen on joskus joku muu suunnitellut? Ihme tyyppi, kyllä ideointi ja ratkaisujen kopiointi on täysin sallittua hommaa!!

Tässä ei nyt puhuta rakennusdetaljeista vaan pohjaratkaisuista kuvina jotka ei todennäköisesti ole edes mittakaavassa!!

• Antimennävaan

Niin juuri. Kyseessä on luonnokset eikä suinkaan piirrustukset. Kyllä ne hirsitalofirmat joutuu jokainen sitten ihan piirrättämään omat piirrustukset ja rahaa niillä siihen palaa.

Kuluttajan ei tarvitse yhtään potea huonoa omatuntoa viemällä toisen talotehtaan luonnoksen toiselle firmalle. Nehän ovat ihan yleisesti netissä vieläpä nähtävänä ilman mitään mainintaa tekijänoikeuksista. Piirrustukset ovat sitten jo eri juttu. Luonnokset meillä ainakin jokainen hirsitalofirma laati ilmaiseksi ilman mitään ostopakkoa. Tarkemmat piirrustukset vasta olisivat maksaneet.

• insinöörismies

Se on ehkä vähän mautonta tai huonon kauppatavan mukaista ottaa ihan suora kopio toisen talokirjasta, samoin kuin esitellä toisen valmistajan tarjousta kun koittaa tinkiä. Talokirjat on yleensä tekijänoikeudella suojattuja.

Itsekin kyllä otin ideoita ja yhdistelin paria vakiomallia, ja tein niiden mukaan omat lupakuvat (olen rak. ins.). Niillä oli hyvä kysyä tarjoukset.

Sävelistä laulutkin koostuu, ja eiköhän rakennussuunnittelussakin ole vähän kaikki jo keksitty.

• VastaavaRaksaReiska

kilpailutat, miten se oikeasti onnistuu?
      Kaikilla talotehtailla on oma tapa tehdä luettelonsa tarvikkeista/materiaaleista mitä olet ostamassa. Kilpailutat, sitten tilaat merkiltä jonka euromäärä on halvin. Onko tarjouskilpailusi hävinneillä talotehtailla tarjottu paketti samanlainen, ei varmasti ole!
      Ja olet tyytyväinen kun sait halvalla vaikka et edes tiedä mitä olet ostamassa.

Vierestä seuranneena on ollut mielenkiintoista seurata miten suomalainen mies muuttuu rakennusalan ammattilaiseksi muutamassa viikossa pyydellessään tarjouksia talotehtailta.

Todellisuudessa kilpailuttamalla taidat vain huonontaa ostamaasi talopaketin sisältöä, mitä siihen sitten kuuluukin? Tottakai talotehtaan myyjä, tietäessään kilpailuttamisen, tarjoaa kaikki halvimmat vaihtoehdot mitä niitä ikinä siihen kuuluukaan.

Keskity yhteen toimijaan, samalla yhteen paketin sisältöön, ja neuvottele valitsemasi toimittajan kanssa hinta kohdalleen.

Yksinkertaistettuna: Eihän talotoimittaja A voi määrätä talotehdas B:n hintaa.

• KuKaup

Useasti se talotehtaan tyyppitalo ei käy tontille. (voidaan joutua vaihtamaan esim, vaikkapa kulma makuuhuoneen ikkuna toiselle seinälle...tai muuttamaan huone kokoja) jolloin talo muuttuu oleellisesti "yksilölliseksi". Kannatan että otat tarjouksen 2-4 Hirsitalotoimittajalta ja vertaat paketteja ammattilaisen kanssa (tokihan pakettisisällöissä on eroja, mutta eihän tämä pientalo pakettisisältö ole mitään salatiedettä). Nyt on ostajan markkinat, talovalmistajilla on hiljaista jolloin myös hintaerot korostuvat eri toimittajien välillä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5299
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3460
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2870
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      58
      2686
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      173
      2365
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      25
      2157
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1899
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1865
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1771
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1401
    Aihe