Edelleen anoppilan remppausta putkirikon jälkeen...
Mitenpä tulee rakentaa asuinkerroksen ja kellarin välinen lattia & eristys.
Kun purettiin vesivahingon kastelemat purut pois, huomattiin että osa muhista (pesuhuoneen yläpuolella) olivat mustuneet. Luultavasti joskus (kun perheen kuopus, rakas kuumista pitkistä suihkuista pitävä vaimoni, on lutrannut suihkussa) on tuohon kellarin kattoon/asuinkerroksen lattiaan kohdistunut kosteuskuormitus saanut nuo purut tummumaan/lahoamaan.
Jotta 50vuoden päästä ei taas olisi korjattavaa (heh) niin miten pitää tuo väli rakentaa?
esim:
1) pesuhuoneen kattoon kosteussulku, asuinkerroksen lattian eristepurut/ekovilla suoraan betonin päälle ?
2) pesuhuoneen kattoon kosteussulku, asuinkerroksen lattian eristepurut/ekovilla 50mm kivivillan päälle ?
3) pesuhuoneen kattoon ei kosteussulkua, mutta betoni päälle bitumimatto/höyrynsulkumuovi ennen eristepuruja/ekovillaa ?
4) tehdään just niinkuin 50 luvun rakentajat (ilman sulkuja) ja tyydytään siihen että se kestää suht varmasti sen 50v mutta TARKISTETAAN kuitenkin 25 vuoden päästä ?
(en ole itse vielä nähnyt alkuperäistä rakennetta koska purkamisen teki vakuutusyhtiön maksama kirvesmies & itse olen toisella paikkakunnalla)
Vaihtoehto 4 lienee kuitenkin paras?? Kommentteja?
Rintamamiestalo & lattiaeriste
5
3809
Vastaukset
- tuumast -ukki
Museoviraston Korjauskortisto:
Kosteiden tilojen rakentaminen, 2,70 €
Löytyi sivuilta
http://www.curatio.parnet.fi/
ja on myös kunnollisissa kirjastoissa (siis koko korttisarja). - runtti
Kyllä sinne pitää sulku saada. Kuitenkin silleen että tuuletat ilmaraolla sen laatan ja sulun välisen tilan; oli se sulku sitten pinnoitettua paperia tai mitä. Teippaat vielä kunnolla sekä saumat että seinän vieret. Yläpuolella ( asuintilan lattia ) ei ole pahitteeksi tuuletus sielläkään. Itse tein huopapalojen päälle 30 mm korokkeet 50 cm välein ja päälle vaneri. Sen päälle sitten ekovilla ja loput miten aikookin päällystää. Minä tein ilmaraon vielä eristeen päällekin ennen pintoja. Huom. Samat tuuletustilat jatkuvat ympäri tilojen, siis seiniin jne...
- Jesse James
Joo, kyllä pesutilan katossa ja seinissä pitää ehdottomasti olla höyrynsulku. Ja riittävä tuuletus, että kosteus pääsee pois.
Onko siinä välipohjan betonissa kylmäsilta ulos asti? Se voi aiheuttaa myös tuota ongelmaa jopa niin, että kosteus kondensoituu asuinhuoneen puolelta lattiaan.. Jos näin on, niin kannattaisi miettiä lämmöneristettä talon ulkopuolelle kylmäsillan katkaisemiseksi.
Missään tapauksessa höyrynsulkua ei kuitenkaan saa laittaa molemmille puolille. -> lue Talotohtori :) - raksaaja
Haen sen talotohtorin opuksen ja museoviraston korjauskortin! ;-)
- raksaaja
Sangen vähän tarjosi Kaila apuja remonttiin.
Mielenkiintoista luettavaa sinänsä.
Toisaalta ihan fiksua ja järkeenkäypää tekstiä, toisaalta samanlaista paatosta kuin raamatussa.
Moneen kertaan mies puhui itsensä pussiin (esimerkiksi kuvailee tarkalleen mitä hengittävyys tarkoittaa ja hetken päästä puhuu siitä mitä sattuu). Paikotellen näytti mopo karanneen täysin, esim. ilmanvaihdon haukkumisessa. Koneellinen ilmanvaihto näköjään aiheuttaa miltei kaikki taudit työuupumuksesta tippuriin. Jep, jep.
Jos aikarako löytyy niin pitänee rustata kirjasta arvostelukooste tännepäin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1104316
- 793513
Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?
Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?833359Just alkoi ottamaan päähän
Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk223301Karhuryhmä
Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?263258- 732935
Raisionkaaren koira hyökkäys
Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim642807"Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"
Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m452790Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti
Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.852579- 92492