troolari huviveneenä

unelmasta tosi

Löytyiskö juttuja ja tai kuvia troolareista
jotka muutettu vapaa ajanpaateiksi?
OON YRITTÄNY SIELTÄ GUUGLESTA MUTTEN OLE LÖYTÄNY
vuosien haave sellainen hankkia ja hankinkin!..... joskus

32

16700

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Blösö

      suihkuun ja revi satasia se on halvempaa.
      Nimimerkki läheltä seurannut.Mutta jos kuitenkin niin eikun kalasatamaan kuolaamaan siellähän niitä on ammatista luopujien paatteja.

    • Kuulehan!
    • arskaw

      muistathan että vanhat troolarit joita ilmeisesti ajattelet ovat rakennettu 5 ja 60 luvulla,olleet ammattikäytössä,eli mahdollisimman pienellä huollolla,myöhemmin kuidutettu ja käytetty periaatteessa loppuun.eli varaudu siihen että telakoit aluksen,vaihdat koneen tai peruskunnostat sen ja sitten löytyykö yleensäkö osia ko.koneeseen.mietippä vielä kerran kaverini meinasi hukkua ko.venetyypillä nimittäin oli kuidutettu mutta puu pirulainen oli vuosien saatossa pehmenny,ja petti,oli kuva iltasanomissakin.eli varo oikeesti

      • RamiW

        Vanhat troolarit on pääsääntöisesti rakennettu 1940-LUVULLA! Vielä käytössäkin olevat puiset. 1960-luvulla ei juurikaan enää tehty puisia.
        Siispä:lahoa lahon vieressä...


      • Masa
        RamiW kirjoitti:

        Vanhat troolarit on pääsääntöisesti rakennettu 1940-LUVULLA! Vielä käytössäkin olevat puiset. 1960-luvulla ei juurikaan enää tehty puisia.
        Siispä:lahoa lahon vieressä...

        Tammitroolari kestää kohtuudella lahoamatta 100 vuotta.Kyllä -60 luvulla troolareita tammesta tehtiin koska niitä tehdään vielä tänäpäivänäkin.
        Lahopaikat löytyvät pääsääntöisesti kannesta jota makea sadevesi kastelee.
        Kuidutukset on tehty sen vuoksi että riveykset on häipyneet ja kuiduttamalla saadaan helpommin tiivis.


      • arskaw
        RamiW kirjoitti:

        Vanhat troolarit on pääsääntöisesti rakennettu 1940-LUVULLA! Vielä käytössäkin olevat puiset. 1960-luvulla ei juurikaan enää tehty puisia.
        Siispä:lahoa lahon vieressä...

        tehtiinhän niitä 5 ja 60 luvulla,tosin ei ehkä niinkään monta suomessa mutta suurin osa näistä onkin ostettu tanskasta,ruotsista jne.eli olivat käytettyjä jo tänne tullessaan,alkoivat vanhat pumput pettämään joten rannalle ja lasikuitumattoa pintaan ja eikun ajoon.myöhemmin suomeen on ostettu saksasta jne.rautatroolareita,näistäkin oli osa entisiä ddr än vehkeitä eli ajettu tosi viimeisen päälle ja usein jo tanskassa ja ruotsissa käytettyjä,muutostöitä tehty ilman isompaa suunnittelua ja nyt tosi pommeja.jokainenhan kuitenkin elää omissa haaveissaan ja toteuttaa jos on mahdollisuuksia,harkita tosin saa.:)


      • Tooto

        Heivaa vaan.
        Meinaan vaan että ei niistä vanhoista troolareista kalua tuu vaikka kuinka yrittäis.
        On se tässä nähty. Ittekin meinasin ostaa ja asua. Halvemmaksi tulee asua vaikka Tukholman keskustassa kolmen huoneen kämpässä


    • kalle

      Ihan kunnioitettava idea, mutta kehoitan vakavasi varomaan kuidutettuja tai betonoituja(!) troolareita. Jos löydät tammisen terverunkoisen aihion jostakin, niin siitä saa kyllä hienon aluksen, mutta persaukisen hommaa ei ison aluksen kunnostaminen todellakaan ole!

      • tower

        makaa jo toista talvea pohjassa espoon kivelahden sataman vieresä oli kuulema uponnu viimesyksynä syysmyrskyisä, kaveri kävi hiitelemässä ja otti kuvia. hieno paatti uppoo pohja liejuihin, ois kuulemma edesmenneen myrkkyojarannan paatti.


      • Teuvo
        tower kirjoitti:

        makaa jo toista talvea pohjassa espoon kivelahden sataman vieresä oli kuulema uponnu viimesyksynä syysmyrskyisä, kaveri kävi hiitelemässä ja otti kuvia. hieno paatti uppoo pohja liejuihin, ois kuulemma edesmenneen myrkkyojarannan paatti.

        Ei se vissiin Ojarannan oo.Aito puutroolari kuulamoottorilla.Taitaa olla tuhon oma...Ajamalla se siihen tuli,nyt kaikki irtain tavara pöllitty tai rikottu.sääli...


    • unelmasta totta

      Kävin pari vuotta sitten vuosaaren telekalla.
      Siellä odotteli vesille laskua kunnostuksessa
      ollut troolari,oli kuulema muutaman vuoden pro-
      jekti ollut ainakin päältäpäin tosi hieno!!!
      Siitäkin projektista olisi kiva kuulla jotain?

      • nnn

        unelmasta tosi,

        jos näkemäsi alus vuokin telakalla oli betonoitu niin saattaa olla sama joka majailee nykyään niinikään vuosaaressa - VUK:n rannassa uutelassa.


    • Cpt.

      Olen kunnostellut jo seitsemisen vuotta vanhaa 1939 rakennettua Norjalaista troolaria.
      Toki se on ollut ajokunnossa koko ajan,mutta ei siitä tekeminen lopu ikinä.Kaikki aika ja rahat siinä puuhassa kyllä kuluu.
      Mutta kaikkihan on suhteellista-kuka mitäkin haluaa... Jos haluat,voin laittaa muutaman kuvan,kun lähetät osoitteesi.

      : Cpt.

      • captain

        missäpäin rakentelet? laitappa vaan kuvia jos vielä löytyy..


      • norri
        captain kirjoitti:

        missäpäin rakentelet? laitappa vaan kuvia jos vielä löytyy..

        meitä on kolmen hengen porukka ja kunnostellaan 50 tehtyä Norjassa tehtyä troolaria.Vajaa kolme vuotta ollaan rakenneltu ja keväällä lasketaa taas veteen.Olis hienoo saada kuvia muista rojekteista.Laitan kuvia myös tästä projektista.


    • Troolari owner
    • Uivakesähuvila

      Tekniikan Maailma lehdessä 3/1963 on juttua tästä aiheesta. Jo silloin nuo olivat mätiä ja loppuun ajettuja.

    • Puutaennenmuuta

      Anteeksi tyhmyyteli, liikun lasikuituveneellä. Tuossa vieressä on telakka ja siinä tehdään mm. uutta 35 metristä puulaivaa alkaen nollasta. 2-3 vuodn kuluttua valmiina ajamaan turisteja Pargassa. Olen jokusen vuodnen seurannut puuveneiden kunnostusta ja uskaltaisin väittää, etteivät ne lopu ikinä. Laho puu poistetaan ja laitetaan uusi tilalle. Toki puuveneen huolto maalauksineen on työlästä mutta ne eivät kyllä lopu ikinä jos niitä osataan korjata. Kuiduttamalla ne saadaan varmasti mädätettyä.

      • Poppey

        Ei se kuitu pahasta ole jos on hyvinlaitettu, jäitten takia niitä kuidutettiin...


      • Mattikimi

    • Puulaparempiinpäiviin

      Kyllä etelä euroopassa tehdään puualuksia ihan matkustajakäyttöön tänäkin päivänä ja ihan sama kuinka huonossa kunnossa puulaivat ovat, puusepät korjaavat ne jotka ovat huonossa kunnossa. Lahot puut pois ja uutta tilalle. Vain Suomessa kaikki kielletään. Kreikassa ja Turkissa ja muuallakin turisteja kuskataan uusillakin puulaivoilla.

    • Viki_Nysten

      Jos em direktiiviin viitsii tutustua, niin melkein koko EU:n alueella on nämä paloturvallisuussäännöt voimassa. Kreikka sai aikoinaan hyvinkin paljon erivapauksia direktiiviin. Turkilla omat säännöt, ainakin niin kauan, kun älyämme sen EU:n ulkopuolella pitää...

    • Jos en nyt ihan väärin muista tai tietoni ei ole vanhentunut, tai kansallista säännöstöä ei ole rukattu niin perinteiseen malliin tehdyn puurunkoisen aluksen saa edelleenkin tehdä. Tyypin Ikäraja oli jossain - En muista- mutta tyyliin nämä uudisrakenteet "kuunari ihanat" ym. menee ihan nätisti katsastuksesta läpi. Jos vaikka joku rohkea haluaisi rakentaa puurunkoisen vesibussin vanhoilla kuvilla, ei ongelmaa, kunhan se muuten varustellaan nykyvaatimusten mukaisesti.

      Muuten noihin vanhoihin troolarin raatoihin kannattaa suhtautua varauksella. Rahan ja työpanoksen syöjiä ja miehentappajia. Hylkyjähän löytyy pitkin rantoja ihan ilmaiseksikin. Hyvät aihiot maksaa rahaa. Veneiden hinnat alkaa laskemaan tuosta 15 metrin jälkeen alaspäin. 20-30m aluksen voi saada samaan rahaan kuin 12 metrisen.

    • Vainkatsojana

      AIka savotta pitää puuvene kunnossa. Olen kesäisin seurannut puuveneiden maalaussavottaa ja ei kyllä käy kateeksi. Kysyin yhdeltä britiltä kuinka usein ainakin 4 eri maalauskertaa ja saman verran hiontoja pitää tehdä. Vastaus oli, että kahden vuoden välein. Olivat pitäneet vedessä kolme vuotta ja se oli kuulemma vuosi liikaa. Ei ole yhden miehen veneitä ja on hyvä olla sopiva porukka muuten työmäärä kohtuuton.

      • Puuvene - vesibussi ja teillä ei taikka hiekkajaala on ihan eri mittaluokan hommia pitää kunnossa ja eivät ole vertailukelpoisia. Oma puuvene kyllä vedetään joka vuosi yli uudella lakkakerroksella ja kuuluu vetääkin . Kaksikin vuotta on liikaa. Tietenkin tuollainen työaluksen maalaus on hieman eri touhua kuin flyygelin ylläpito. Aika paljon karummalla kamalla ja leveämmällä pensselillä vedetään niitä. Pinta-alaa on vaan paljon enemmän. Pinnan ylläpito on kaikista pienin homma koko touhusta, varsinkin jos sinulla sattuu olemaan työn alla sata tonnia laulavaa puuta.


    • Mattikimi

      Kölinlaskupäivä määrää, onko alus ns "uusi alus" vai ei. Kaikki 1.7.1998 jälkeen kölinlaskupäivän näkevät paatit tulee rakentaa direktiivin mukaan, jos pituutta yli 15m .

    • omaLaiva
    • Anonyymi

      Ihmiset saattavat vain olla liian laiskoja harrastamaan. Minä en ja olen iloinen troolaristani. Joten te kaikki asiantuntijat nuolkaa käpyänne, kun teillä ei kuitenkaan sitä paattia ole

      • Anonyymi

        Millainen troolari sulla hallussa, millä koneella. Ovat kunnossa ollessaan vahvoja ja merikelpoisia juhtia,👍


    • Anonyymi

      Callesen- puolidiesel noin 1950- luvulta.

      • Anonyymi

        Puolidiesel?

        Eikö nuo ole ihan normi dieseleitä. Aika hidaskäyntisiä (rmp) ja hot bulb koneita.

        Onko sulla kolme sylinterinen iki liikkuja luokkaa 200hv?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puolidiesel?

        Eikö nuo ole ihan normi dieseleitä. Aika hidaskäyntisiä (rmp) ja hot bulb koneita.

        Onko sulla kolme sylinterinen iki liikkuja luokkaa 200hv?

        Itellä oli aikanaan etelä Ruotsissa -36 rakennettu kuidutettu...tammirunkoinen ...14 m pitkä...5 m leveä troolari....koneena oli 2 pyttyinen ...Seffle merkkinen 2 tahti dieseli...huippu vehje.....meni jonnekin turkuun päin.....(Paimio,Piikkiö) NEPTUN oli nimi...olen yrittännyt katella onko vielä "elossa" ...mutta en ole löytänny mitään tietoja...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin kun katsoit salaa ja

      Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      60
      5006
    2. Katu täyttyy...

      Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2279
    3. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

      No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      62
      2169
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

      Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      222
      2153
    5. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

      Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      218
      1363
    6. Korjaa toki jos...

      Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      18
      1218
    7. Joko luovutat

      Mun suhteen?
      Ikävä
      89
      966
    8. Taas joku junan alle

      Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      47
      943
    9. Jalat alta

      Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      66
      887
    10. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

      Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      12
      869
    Aihe