troolari huviveneenä

unelmasta tosi

Löytyiskö juttuja ja tai kuvia troolareista
jotka muutettu vapaa ajanpaateiksi?
OON YRITTÄNY SIELTÄ GUUGLESTA MUTTEN OLE LÖYTÄNY
vuosien haave sellainen hankkia ja hankinkin!..... joskus

32

16051

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Blösö

      suihkuun ja revi satasia se on halvempaa.
      Nimimerkki läheltä seurannut.Mutta jos kuitenkin niin eikun kalasatamaan kuolaamaan siellähän niitä on ammatista luopujien paatteja.

    • Kuulehan!
    • arskaw

      muistathan että vanhat troolarit joita ilmeisesti ajattelet ovat rakennettu 5 ja 60 luvulla,olleet ammattikäytössä,eli mahdollisimman pienellä huollolla,myöhemmin kuidutettu ja käytetty periaatteessa loppuun.eli varaudu siihen että telakoit aluksen,vaihdat koneen tai peruskunnostat sen ja sitten löytyykö yleensäkö osia ko.koneeseen.mietippä vielä kerran kaverini meinasi hukkua ko.venetyypillä nimittäin oli kuidutettu mutta puu pirulainen oli vuosien saatossa pehmenny,ja petti,oli kuva iltasanomissakin.eli varo oikeesti

      • RamiW

        Vanhat troolarit on pääsääntöisesti rakennettu 1940-LUVULLA! Vielä käytössäkin olevat puiset. 1960-luvulla ei juurikaan enää tehty puisia.
        Siispä:lahoa lahon vieressä...


      • Masa
        RamiW kirjoitti:

        Vanhat troolarit on pääsääntöisesti rakennettu 1940-LUVULLA! Vielä käytössäkin olevat puiset. 1960-luvulla ei juurikaan enää tehty puisia.
        Siispä:lahoa lahon vieressä...

        Tammitroolari kestää kohtuudella lahoamatta 100 vuotta.Kyllä -60 luvulla troolareita tammesta tehtiin koska niitä tehdään vielä tänäpäivänäkin.
        Lahopaikat löytyvät pääsääntöisesti kannesta jota makea sadevesi kastelee.
        Kuidutukset on tehty sen vuoksi että riveykset on häipyneet ja kuiduttamalla saadaan helpommin tiivis.


      • arskaw
        RamiW kirjoitti:

        Vanhat troolarit on pääsääntöisesti rakennettu 1940-LUVULLA! Vielä käytössäkin olevat puiset. 1960-luvulla ei juurikaan enää tehty puisia.
        Siispä:lahoa lahon vieressä...

        tehtiinhän niitä 5 ja 60 luvulla,tosin ei ehkä niinkään monta suomessa mutta suurin osa näistä onkin ostettu tanskasta,ruotsista jne.eli olivat käytettyjä jo tänne tullessaan,alkoivat vanhat pumput pettämään joten rannalle ja lasikuitumattoa pintaan ja eikun ajoon.myöhemmin suomeen on ostettu saksasta jne.rautatroolareita,näistäkin oli osa entisiä ddr än vehkeitä eli ajettu tosi viimeisen päälle ja usein jo tanskassa ja ruotsissa käytettyjä,muutostöitä tehty ilman isompaa suunnittelua ja nyt tosi pommeja.jokainenhan kuitenkin elää omissa haaveissaan ja toteuttaa jos on mahdollisuuksia,harkita tosin saa.:)


      • Tooto

        Heivaa vaan.
        Meinaan vaan että ei niistä vanhoista troolareista kalua tuu vaikka kuinka yrittäis.
        On se tässä nähty. Ittekin meinasin ostaa ja asua. Halvemmaksi tulee asua vaikka Tukholman keskustassa kolmen huoneen kämpässä


    • kalle

      Ihan kunnioitettava idea, mutta kehoitan vakavasi varomaan kuidutettuja tai betonoituja(!) troolareita. Jos löydät tammisen terverunkoisen aihion jostakin, niin siitä saa kyllä hienon aluksen, mutta persaukisen hommaa ei ison aluksen kunnostaminen todellakaan ole!

      • tower

        makaa jo toista talvea pohjassa espoon kivelahden sataman vieresä oli kuulema uponnu viimesyksynä syysmyrskyisä, kaveri kävi hiitelemässä ja otti kuvia. hieno paatti uppoo pohja liejuihin, ois kuulemma edesmenneen myrkkyojarannan paatti.


      • Teuvo
        tower kirjoitti:

        makaa jo toista talvea pohjassa espoon kivelahden sataman vieresä oli kuulema uponnu viimesyksynä syysmyrskyisä, kaveri kävi hiitelemässä ja otti kuvia. hieno paatti uppoo pohja liejuihin, ois kuulemma edesmenneen myrkkyojarannan paatti.

        Ei se vissiin Ojarannan oo.Aito puutroolari kuulamoottorilla.Taitaa olla tuhon oma...Ajamalla se siihen tuli,nyt kaikki irtain tavara pöllitty tai rikottu.sääli...


    • unelmasta totta

      Kävin pari vuotta sitten vuosaaren telekalla.
      Siellä odotteli vesille laskua kunnostuksessa
      ollut troolari,oli kuulema muutaman vuoden pro-
      jekti ollut ainakin päältäpäin tosi hieno!!!
      Siitäkin projektista olisi kiva kuulla jotain?

      • nnn

        unelmasta tosi,

        jos näkemäsi alus vuokin telakalla oli betonoitu niin saattaa olla sama joka majailee nykyään niinikään vuosaaressa - VUK:n rannassa uutelassa.


    • Cpt.

      Olen kunnostellut jo seitsemisen vuotta vanhaa 1939 rakennettua Norjalaista troolaria.
      Toki se on ollut ajokunnossa koko ajan,mutta ei siitä tekeminen lopu ikinä.Kaikki aika ja rahat siinä puuhassa kyllä kuluu.
      Mutta kaikkihan on suhteellista-kuka mitäkin haluaa... Jos haluat,voin laittaa muutaman kuvan,kun lähetät osoitteesi.

      : Cpt.

      • captain

        missäpäin rakentelet? laitappa vaan kuvia jos vielä löytyy..


      • norri
        captain kirjoitti:

        missäpäin rakentelet? laitappa vaan kuvia jos vielä löytyy..

        meitä on kolmen hengen porukka ja kunnostellaan 50 tehtyä Norjassa tehtyä troolaria.Vajaa kolme vuotta ollaan rakenneltu ja keväällä lasketaa taas veteen.Olis hienoo saada kuvia muista rojekteista.Laitan kuvia myös tästä projektista.


    • Troolari owner
    • Uivakesähuvila

      Tekniikan Maailma lehdessä 3/1963 on juttua tästä aiheesta. Jo silloin nuo olivat mätiä ja loppuun ajettuja.

    • Puutaennenmuuta

      Anteeksi tyhmyyteli, liikun lasikuituveneellä. Tuossa vieressä on telakka ja siinä tehdään mm. uutta 35 metristä puulaivaa alkaen nollasta. 2-3 vuodn kuluttua valmiina ajamaan turisteja Pargassa. Olen jokusen vuodnen seurannut puuveneiden kunnostusta ja uskaltaisin väittää, etteivät ne lopu ikinä. Laho puu poistetaan ja laitetaan uusi tilalle. Toki puuveneen huolto maalauksineen on työlästä mutta ne eivät kyllä lopu ikinä jos niitä osataan korjata. Kuiduttamalla ne saadaan varmasti mädätettyä.

      • Poppey

        Ei se kuitu pahasta ole jos on hyvinlaitettu, jäitten takia niitä kuidutettiin...


      • Mattikimi

    • Puulaparempiinpäiviin

      Kyllä etelä euroopassa tehdään puualuksia ihan matkustajakäyttöön tänäkin päivänä ja ihan sama kuinka huonossa kunnossa puulaivat ovat, puusepät korjaavat ne jotka ovat huonossa kunnossa. Lahot puut pois ja uutta tilalle. Vain Suomessa kaikki kielletään. Kreikassa ja Turkissa ja muuallakin turisteja kuskataan uusillakin puulaivoilla.

    • Viki_Nysten

      Jos em direktiiviin viitsii tutustua, niin melkein koko EU:n alueella on nämä paloturvallisuussäännöt voimassa. Kreikka sai aikoinaan hyvinkin paljon erivapauksia direktiiviin. Turkilla omat säännöt, ainakin niin kauan, kun älyämme sen EU:n ulkopuolella pitää...

    • Jos en nyt ihan väärin muista tai tietoni ei ole vanhentunut, tai kansallista säännöstöä ei ole rukattu niin perinteiseen malliin tehdyn puurunkoisen aluksen saa edelleenkin tehdä. Tyypin Ikäraja oli jossain - En muista- mutta tyyliin nämä uudisrakenteet "kuunari ihanat" ym. menee ihan nätisti katsastuksesta läpi. Jos vaikka joku rohkea haluaisi rakentaa puurunkoisen vesibussin vanhoilla kuvilla, ei ongelmaa, kunhan se muuten varustellaan nykyvaatimusten mukaisesti.

      Muuten noihin vanhoihin troolarin raatoihin kannattaa suhtautua varauksella. Rahan ja työpanoksen syöjiä ja miehentappajia. Hylkyjähän löytyy pitkin rantoja ihan ilmaiseksikin. Hyvät aihiot maksaa rahaa. Veneiden hinnat alkaa laskemaan tuosta 15 metrin jälkeen alaspäin. 20-30m aluksen voi saada samaan rahaan kuin 12 metrisen.

    • Vainkatsojana

      AIka savotta pitää puuvene kunnossa. Olen kesäisin seurannut puuveneiden maalaussavottaa ja ei kyllä käy kateeksi. Kysyin yhdeltä britiltä kuinka usein ainakin 4 eri maalauskertaa ja saman verran hiontoja pitää tehdä. Vastaus oli, että kahden vuoden välein. Olivat pitäneet vedessä kolme vuotta ja se oli kuulemma vuosi liikaa. Ei ole yhden miehen veneitä ja on hyvä olla sopiva porukka muuten työmäärä kohtuuton.

      • Puuvene - vesibussi ja teillä ei taikka hiekkajaala on ihan eri mittaluokan hommia pitää kunnossa ja eivät ole vertailukelpoisia. Oma puuvene kyllä vedetään joka vuosi yli uudella lakkakerroksella ja kuuluu vetääkin . Kaksikin vuotta on liikaa. Tietenkin tuollainen työaluksen maalaus on hieman eri touhua kuin flyygelin ylläpito. Aika paljon karummalla kamalla ja leveämmällä pensselillä vedetään niitä. Pinta-alaa on vaan paljon enemmän. Pinnan ylläpito on kaikista pienin homma koko touhusta, varsinkin jos sinulla sattuu olemaan työn alla sata tonnia laulavaa puuta.


    • Mattikimi

      Kölinlaskupäivä määrää, onko alus ns "uusi alus" vai ei. Kaikki 1.7.1998 jälkeen kölinlaskupäivän näkevät paatit tulee rakentaa direktiivin mukaan, jos pituutta yli 15m .

    • omaLaiva
    • Anonyymi

      Ihmiset saattavat vain olla liian laiskoja harrastamaan. Minä en ja olen iloinen troolaristani. Joten te kaikki asiantuntijat nuolkaa käpyänne, kun teillä ei kuitenkaan sitä paattia ole

      • Anonyymi

        Millainen troolari sulla hallussa, millä koneella. Ovat kunnossa ollessaan vahvoja ja merikelpoisia juhtia,👍


    • Anonyymi

      Callesen- puolidiesel noin 1950- luvulta.

      • Anonyymi

        Puolidiesel?

        Eikö nuo ole ihan normi dieseleitä. Aika hidaskäyntisiä (rmp) ja hot bulb koneita.

        Onko sulla kolme sylinterinen iki liikkuja luokkaa 200hv?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puolidiesel?

        Eikö nuo ole ihan normi dieseleitä. Aika hidaskäyntisiä (rmp) ja hot bulb koneita.

        Onko sulla kolme sylinterinen iki liikkuja luokkaa 200hv?

        Itellä oli aikanaan etelä Ruotsissa -36 rakennettu kuidutettu...tammirunkoinen ...14 m pitkä...5 m leveä troolari....koneena oli 2 pyttyinen ...Seffle merkkinen 2 tahti dieseli...huippu vehje.....meni jonnekin turkuun päin.....(Paimio,Piikkiö) NEPTUN oli nimi...olen yrittännyt katella onko vielä "elossa" ...mutta en ole löytänny mitään tietoja...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1590
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1275
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1258
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe