Luin viimeksi n.2006 jonkun elämänkerran ja ylipäänsä aikuisiällä on tullut luettua yhden käden sormilla laskettava määrä kirjoja. Mistä aloittaa, ettei heti jää uudeksi harrastukseksi kaavailtu lukeminen alkutekijöihinsä.
Kirjavinkkejä aloittelevalle
4
101
Vastaukset
- -parta
Riippuu kiinnostuksesi kohteista... Kiinnostaako enemmän dokumentaariset tarinat eli todellisuuspohjainen kerronta vai puhtaasti fiktio... Jännitys? Sotakirjat? Huumori? Seikkailu? Historia? Kaikista aihepiireistä löytyy kirjoittajia laidasta laitaan. Takaan että lukeminen harrastuksena on avartava! Ei pelkästään luetun (todellisuuspohjaisen tai fiktiivisen) tarinan vuoksi, jota vasten on hyvä peilata omia todellisuuskäsityksiä ja arvoja, vaan ajan oloon myöskin suhde kieleen, kerrontatapoihin monipuolistuu: kuinka tarina on kerrottu... Ehkä on siis asiallista aloittaa helppolukuisesta proosasta ja edetä siitä monimutkaisempaan kerrontaan, sellaiseenkin joka ei heti avaudu - kärsivällisyys palkitaan kyllä. :)
Lukeminen on kirjallisuuden harrastajalle sisäinen pakko, taipumus ja intohimo. Kirjojen lukeminen ilman näitä voi olla hankalaa; en tiedä, itse jäin koukkuun 7-8-vuotiaana, kun sain ensimmäisen kirjastokorttini... Voihan olla, että lukemiseen tottuu, vaikka spontaania tarvetta ei olisikaan.
Hesarilla on Klassikkoautomaatti, josta voi mielenkiintonsa kohteilla etsiä mahdollisesti kiinnostavia teoksia. Olisi mukava kuulla avaajan kokemuksia aiheesta myöhemmin.
http://www2.hs.fi/klik/klassikkoautomaatti/klassikkoautomaatti.html- -parta
Avaajan kokemuksia odotellessa, testasin nyt minäkin tuota paljon puhuttua ja kehuttua automaattia. Laittamillani ehdoilla antoi vastaukseksi: 1. Uuno Kailaan runot 2. Anni Swannin sadut 3. Yrjö Kokon Pessi ja Illusia 4. Raamattu 5. Henry Parlandin runot 6. Bo Carpelan: Axel 7. Katri Valan runot 8. Täällä pohjantähden alla 9. Montaigne Esseitä 10. Katz: Saksalainen sikakoira
Ei kohdalleen:
Kailas ihan ok runoilija mutta ei kiinnosta lukemiseksi saakka, Swann samoin kiinnostava ilmiönä mutta en viitsisi käyttää aikaa, Yrjö Kokon Pessiin ja Illusiaan olen tutustunut ja voisin joskus lukeakin, ei hirveästi kiinnosta. Montaigne sivistys- ja kulttuurihistoriallisessa mielessä ok ja kirjallisesti tutustumisen arvoinen, mutta ei sekään kuulu ensisijaisiin suosikkeihini klassikoissa. Katziin olen tutustunut jonkin verran vaikkakaan en ehdotettuun teokseen, ihan lukemisen arvoista kamaa mutta ei suosikkejani.
Jokseenkin kohdalleen:
Parlandin runoihin olen jossain tutustunut ohimennen ja voisin joskus aikani kuluksi niihin perehtyä paremminkin, Katri Vala samoin ok. Carpelanin Axelin olen selannut läpi ja pidin kyllä, jotenkin minulle sopivaa tyyliä mutta ei riittävän mielenkiintoinen lukeakseni muutenkin kuin selaamalla.
Kohdalleen:
Täällä pohjantähden alla (mielenkiintoinen monessakin mielessä... vaikka täytyy tunnustaa, että on edelleen lukematta!). Ainoa minkä automaatti tarjosi sataprosenttisesti kohdalleen oli siis Raamattu.
Kokonaisuutena ajatellen ei mikään huono paketti... Hakuehtojen ja niitä vastaavien ehdotusten suunnitteluun on selvästikin käytetty aikaa ja ajatusta... Klassikoita ennestään tuntemattomalle varsin hyvä ehdottelija. :)
- darrasos
Penaa tietenkin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Finlayson Tom of Finland tuotteineen ajautumassa konkurssiin
Takavuosina kotimainen lakana- ja pyyhevalmistaja Finlayson teki jättimäisiä voittoja, myymällä alastomien gay-miesten k1392875Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi262417- 1352008
Suhde varattuun, kuinka saa tunteet katoamaan
Kuinka unohtaa ihminen johon olet tulen palavasti ihastunut/rakastunut, varsinkin jos olet varattu tai kohteesi on vara1341583Mies millä tasolla sun kiinnostus oli?
Mitä musta halusit/hait? Nyt kun kaikki on ohi, ei ole mitään menetettävää enää...831377- 331213
- 1001161
Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!
Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle21049Nainen, jos kiinnostaa niin miksi ihmeessä
et kirjoita tänne jotain tunnistettavaa? On niin paljon eri mahdollisuuksia ottaa esille yksityiskohtia menneestä ajasta601032Minua särkee puolestasi
Kirjoitan kahdelle naiselle tämän, koska molemmat jouduitte saman kokemaan. Minun itsehillintäni petti ja sinä jouduit50990