Kirjavinkkejä aloittelevalle

6+20

Luin viimeksi n.2006 jonkun elämänkerran ja ylipäänsä aikuisiällä on tullut luettua yhden käden sormilla laskettava määrä kirjoja. Mistä aloittaa, ettei heti jää uudeksi harrastukseksi kaavailtu lukeminen alkutekijöihinsä.

4

199

Vastaukset 4

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -parta

Riippuu kiinnostuksesi kohteista... Kiinnostaako enemmän dokumentaariset tarinat eli todellisuuspohjainen kerronta vai puhtaasti fiktio... Jännitys? Sotakirjat? Huumori? Seikkailu? Historia? Kaikista aihepiireistä löytyy kirjoittajia laidasta laitaan. Takaan että lukeminen harrastuksena on avartava! Ei pelkästään luetun (todellisuuspohjaisen tai fiktiivisen) tarinan vuoksi, jota vasten on hyvä peilata omia todellisuuskäsityksiä ja arvoja, vaan ajan oloon myöskin suhde kieleen, kerrontatapoihin monipuolistuu: kuinka tarina on kerrottu... Ehkä on siis asiallista aloittaa helppolukuisesta proosasta ja edetä siitä monimutkaisempaan kerrontaan, sellaiseenkin joka ei heti avaudu - kärsivällisyys palkitaan kyllä. :)

• Lukeminen on kirjallisuuden harrastajalle sisäinen pakko, taipumus ja intohimo. Kirjojen lukeminen ilman näitä voi olla hankalaa; en tiedä, itse jäin koukkuun 7-8-vuotiaana, kun sain ensimmäisen kirjastokorttini... Voihan olla, että lukemiseen tottuu, vaikka spontaania tarvetta ei olisikaan.

Hesarilla on Klassikkoautomaatti, josta voi mielenkiintonsa kohteilla etsiä mahdollisesti kiinnostavia teoksia. Olisi mukava kuulla avaajan kokemuksia aiheesta myöhemmin.

http://www2.hs.fi/klik/klassikkoautomaatti/klassikkoautomaatti.html

• -parta

Avaajan kokemuksia odotellessa, testasin nyt minäkin tuota paljon puhuttua ja kehuttua automaattia. Laittamillani ehdoilla antoi vastaukseksi: 1. Uuno Kailaan runot 2. Anni Swannin sadut 3. Yrjö Kokon Pessi ja Illusia 4. Raamattu 5. Henry Parlandin runot 6. Bo Carpelan: Axel 7. Katri Valan runot 8. Täällä pohjantähden alla 9. Montaigne Esseitä 10. Katz: Saksalainen sikakoira

Ei kohdalleen:
        Kailas ihan ok runoilija mutta ei kiinnosta lukemiseksi saakka, Swann samoin kiinnostava ilmiönä mutta en viitsisi käyttää aikaa, Yrjö Kokon Pessiin ja Illusiaan olen tutustunut ja voisin joskus lukeakin, ei hirveästi kiinnosta. Montaigne sivistys- ja kulttuurihistoriallisessa mielessä ok ja kirjallisesti tutustumisen arvoinen, mutta ei sekään kuulu ensisijaisiin suosikkeihini klassikoissa. Katziin olen tutustunut jonkin verran vaikkakaan en ehdotettuun teokseen, ihan lukemisen arvoista kamaa mutta ei suosikkejani.

Jokseenkin kohdalleen:
        Parlandin runoihin olen jossain tutustunut ohimennen ja voisin joskus aikani kuluksi niihin perehtyä paremminkin, Katri Vala samoin ok. Carpelanin Axelin olen selannut läpi ja pidin kyllä, jotenkin minulle sopivaa tyyliä mutta ei riittävän mielenkiintoinen lukeakseni muutenkin kuin selaamalla.

Kohdalleen:
        Täällä pohjantähden alla (mielenkiintoinen monessakin mielessä... vaikka täytyy tunnustaa, että on edelleen lukematta!). Ainoa minkä automaatti tarjosi sataprosenttisesti kohdalleen oli siis Raamattu.

Kokonaisuutena ajatellen ei mikään huono paketti... Hakuehtojen ja niitä vastaavien ehdotusten suunnitteluun on selvästikin käytetty aikaa ja ajatusta... Klassikoita ennestään tuntemattomalle varsin hyvä ehdottelija. :)

• darrasos

Penaa tietenkin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ampuminen kylpylässä

Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa
      Naantali
      75
      1739
    2. Naantalin kylpylän ampujat

Oli somppumatuja. Nyt mennään. Suomi on ruotsi.
      Maailman menoa
      24
      1216
    3. Kemijärvellä vesionnettomuus

Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as
      Kemijärvi
      34
      1112
    4. Hei, voitko kuunnella

Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu
      Ikävä
      135
      933
    5. Joku porukka lähtenyt täältä

Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.
      Ikävä
      189
      826
    6. Miten yrität

Vielä saada kaivattusi?
      Ikävä
      64
      704
    7. 77
      632
    8. Olipa yllätys

Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      629
    9. On todella ikävää

Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit
      Ikävä
      79
      608
    10. Tuletko tänään

Jos soitan? Niin... tuletko?🖤
      Ikävä
      49
      571
    11. Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä

Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,
      Ikävä
      32
      528
    12. Ottanet yhteyttä

Facebookissa,jos on jotain asiaa.Miehelle! T.M-nainen.
      Ikävä
      55
      517
    13. Muutto auto hakee sut tänään!

Tein sulle oman huoneen! mieheltä naiselle
      Ikävä
      57
      502
    14. 36
      474
    15. Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?

Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.
      Ikävä
      25
      457
    16. Kai sä mies ymmärrät..

..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast
      Ikävä
      28
      432
    17. En tiedä mitä sanoa

Siksi en vastannut😔
      Ikävä
      33
      423
    18. Jos kaivattusi olisi

Vieressäsi niin mitä tekisit?
      Ikävä
      40
      417
    19. Kiinni jäit

Ei olisi uskonut sinusta
      Ikävä
      16
      409
    20. Päivän galluppi

Minkälainen ehkäisy sinkkupalstalaisilla käytössä?
      Sinkut
      82
      398
    Aihe