Puukattila

Serq

Tuli hankittua omakotitalo jossa puukeskuslämmitys. Tähän puukattilaan liittyen ajattelin kysyä, onko järkevää hankkia 90- vuonna laitettuun Arimax 240 kattilaan vedonsäädintä? Onko kyseisestä säätimestä mitään apua, palaako puhtaammin ym? Varaaja 2000l kattilan yhteydessä.

16

354

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puulämmittäjä.

      Eikös siinä ole sellainen ihan tehtaanlaisena varusteena? varsi kattilan päällä, josta ketju alaluukkuun?! niin mulla. Tosin, pidän sen niin, että veto riittää, ja tuli palaa kunnon liekillä, lämmittäen vettä parhaalla mahdollisella tavalla. Muista nuohota parin viikon välein..

      • Serq

        Kyllähän siinä kattilassa sellainen on mutta se on ilmeisesti mykkänä. Pyöriikö säädin vai millä tavalla se säätää ketjua ja luukkua? Ajattelin ehkä tilata siihen tuon säätimen jos siitä on käytännön hyötyä. Kuinka olet säätänyt oman vedonsäätimesi?


      • puulämmittäjä
        Serq kirjoitti:

        Kyllähän siinä kattilassa sellainen on mutta se on ilmeisesti mykkänä. Pyöriikö säädin vai millä tavalla se säätää ketjua ja luukkua? Ajattelin ehkä tilata siihen tuon säätimen jos siitä on käytännön hyötyä. Kuinka olet säätänyt oman vedonsäätimesi?

        Ei pyöri, kuin käsin kääntämällä.. varsi siinä aukossa, nousee, ja laskee lämpötilan mukaan.


    • Vai vedonsäädin

      Se on ylikuumenemissuoja, mikä laittaa vedon kiinni, jos on vaarassa kiehua.

      • Serq

        Okei. Olen sitten ilmeisesti ihan hakoteillä tämän asian suhteen. Sitten saa tämä säädin jäädä kauppaan. Mutta kysynpä vielä sellaista teiltä puulämmittäjiltä että lämmitättekö kattilaa arki-aamuna vaikka koti olisikin aamun/päivän tyhjillään eli ei ketään joka voisi lämmöstä nauttia? Onko hyvä ettei varaajan veden lämpö laske liikaa?


      • puulämmittäjä.

        niinkö tekee, miksi sitten avaa, kun pata jäähtyy, ellei säädä vetoa??


    • Puulämmittäjä.

      https://www.google.fi/search?q=kattilan vedonsäädin&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=YHazVJ37BaP7ygO97oLQCQ&ved=0CAkQ_AUoAg&biw=1272&bih=814#imgdii=_&imgrc=iMluOxiznVdiFM:;qzyRG5TNX7XwXM;http://aritermshop.fi/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/5/3/5355_278_1.jpg;http://aritermshop.fi/fi/varaosat/puukattilat/arimax-45-kp/vedonsaadin-r-3-4-esbe.html;3456;2304
      Se on edelleen vedonsäädin.

      • Serq

        Kysymystä: paljonko teidän kattilassa on lämpöä kun latauspumppu pyörähtää käyntiin? Haen tässä sopivaa termostaatin asentoa.


      • Pyörii koko ajan
        Serq kirjoitti:

        Kysymystä: paljonko teidän kattilassa on lämpöä kun latauspumppu pyörähtää käyntiin? Haen tässä sopivaa termostaatin asentoa.

        Kolmitieventtiilillä säädetään kiertoa automaattisesti: ensin kiertää takaisin kattilaan ja kattilan lämmettyä varaajaan.


      • Kattilan lämpö
        Serq kirjoitti:

        Kysymystä: paljonko teidän kattilassa on lämpöä kun latauspumppu pyörähtää käyntiin? Haen tässä sopivaa termostaatin asentoa.

        Saisi olla siinä 90 tienoilla.


      • Serq
        Kattilan lämpö kirjoitti:

        Saisi olla siinä 90 tienoilla.

        Kattilahan paukkaa ja jyskää jo hullunlailla noilla lämmöillä. Eli omassani jos olen oikein putkimiehen puheista ymmärtänyt niin kattilan termostaatti jysäyttää ohjauspumpun käyntiin kun kattilan lämpö on n. 72 ja vesi alkaa kiertämään pumpun ja kattilan väliä. Sitten pumpun yläpuolella on oma termostaatilla ohjattu venttiili joka aukeaa veden ollessa 72 astetta ja tämä laskee veden virtaamaan varaajaan. Olenkohan ihan hakoteillä? :)


      • Totta tuo
        Serq kirjoitti:

        Kattilahan paukkaa ja jyskää jo hullunlailla noilla lämmöillä. Eli omassani jos olen oikein putkimiehen puheista ymmärtänyt niin kattilan termostaatti jysäyttää ohjauspumpun käyntiin kun kattilan lämpö on n. 72 ja vesi alkaa kiertämään pumpun ja kattilan väliä. Sitten pumpun yläpuolella on oma termostaatilla ohjattu venttiili joka aukeaa veden ollessa 72 astetta ja tämä laskee veden virtaamaan varaajaan. Olenkohan ihan hakoteillä? :)

        80 c on oikea kattilan lämpötila.


    • buux

      Nostat sen savuttajan pihalle ja laitat käänteispalokattilan niin naapuritkin sanoo päivää.
      No kyllä sillä yläpalollakin lämmittää kun pitää vetoa tarpeeksi,eikä se tarvi vedonsäädintä kun varaajaa lämmittää ,eikö siinä ole ruuvi vedonsäätö luukussa,jos ei, niin puutikku luukun väliin ja sillä veto kohilleen.
      Ja kannatta lämittää aina likelle satasta myös alamittariin, niin on paljo tehokkaanpaa ja hyöty suhde paranee, puuta menee vähemmän ja tarttee harvemmin lämmittää.
      Nimim. 35 /v puilla lämmitänyt, arimax 35 nyt, ensin jaakko kulta kattilalla.

      • Serq

        Okei kiitos. Poltatteko useampia pesällisiä peräkkäin näin kovempien pakkasten aikaan ?


      • Serq
        Serq kirjoitti:

        Okei kiitos. Poltatteko useampia pesällisiä peräkkäin näin kovempien pakkasten aikaan ?

        Niin ja puiden lisäys varmaankin punahehkuisten hiilien päälle?


      • Serq
        Serq kirjoitti:

        Niin ja puiden lisäys varmaankin punahehkuisten hiilien päälle?

        Kyselenpä tyhmänä vielä sellaista, järjestelmässäni on 3-tieventtiili joka avautuu varaajaan veden ollessa 72, tämän venttiilin vieressä (kattilan puolella) on mittari ja kysymys kuuluu mikä olisi sopiva veden lämpötila tuossa mittarissa että latauspumppu pyrähtää käyntiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe