Koiranäyttelyt

Tulipa vaan mieleen.

Miksi jotkut ihmiset eivät voi keksiä muuta harrastusta koirien kanssa kuin pelkät näyttelyt, mikä ilo on kuljettaa niitä huippuja kaikissa näyttelyissä ja kerätä kaikki sertit? Niin ettei varmasti muilla ole mitään mahdollisuutta pärjätä ja saada niitä sertejä joihin muuten olisi hyvät mahdollisuudet. Jos niitä sertejä on jo 11 kpl niin eikä se jo riitä jos koira on kuitenkin alle 2-vuotta eikä vielä voi valioitua? Ne koiratkaan ei tuskin nauti joka viikonloppuisesta näyttelyistä, luulen jos koira voisi valita menisi mieluiten metsälenkille. Itse toki arvosta näyttelyitä ja käyn niissä mielelläni ja omistan valio koiria, mutta tehdään me muutakin kuin ajetaan ympäri vuoden Inarista Helsinkiin välillä.

11

92

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muutakin

      Kuules koira ei ajattele vaan sille tärkeintä tehdä isäntä iloiseksi ja saada kulkea sen mukana ei muuta. Koira on onnellinen jos vaistoaa isännänkin olevan. Eikä kaikille näyttelyt ole pelkkiä näyttelyssä juoksuja vaan siellä tavataan toisia koiraihmisiä ja tuttuja. Its ekäytin kerran ja riitti Eri lappalaiselle nyt se on vain vaelluskaveri.

    • kaikkea kanssa

      Hyvä aloittaja! Mitä se on sinulta pois, jos joku tykkää ajeluttaa koiriaan ympäri pitäjiä joka viikonloppu? Jos sinä itse tykkään käydä niissä mielelläsi, niin miksi muut eivät saa tykätä käydä, vaikka koiralla olisi useampia serttejä? Pitäisikö harrastus lopettaa siihen, kun koira saa sen 2 serttiä, ettei nyt vaan pahoita kenenkään mieltä... Jos koira tykkää esiintyä ja omistaja tykkää näyttelyissä käydä, niin kai jokainen saa niissä laukata niin paljon kuin tykkää?

    • Kateellista

      Vai että valiokoiria ja sitten ollaan täällä nimimerkillä itkemässä, kun joku koira vie kaikki sertit. Höpö höpö! :D

      • Kyl näi on

        Samaa mieltä aloittajan kanssa, alkaa olemaan jo turha näky se jokaisessa näyttelyssä oleva, voishan sitä odottaa ja käydä sitten 2-vuotiaana hakemassa se serti joka osoittaa MVA titteliin ja siirtyä valioluokkaan. Mukavahan se olisi jo Lapinkoiria olisi useampi valio, eikä vain muutama sertikasoja. Kyllähän se nostaisi koko rodun arvoa. Mielestäni olisi hyvä joku määrä kuinka paljon sertejä voi kertäät Junior ja Nuorten luokassa.


    • se turha näky..

      Niin no moni koira voi olla näyttelyssä ihan jostain muusta syystä kuin niitä sertejä metsästämässä (esim. joulukuussa on messarissa titteleitä jaossa ja KV-näyttelyssä nuorten luokan koira voi ottaa jo cacibinkin vastaan) ja valitettavasti kaikkia ei nyt vaan kiinnosta esim. joku kaverikoiratoiminta. ;)

      Nostaisi rodun arvoa? Minusta mitä vaikeampaa valioituminen on, niin sitä parempi. Kyllä se olisi päinvastoin, jos kaikista näyttelyssä kulkevista tulisi helposti valioita, koko muotovalion arvo menettäisi merkityksensä.

      Näyttelyissä monesti kuljetaan ihan vain harrastuksen vuoksi, siellä tapaa mukavia saman henkisiä ihmisiä ja nähdään monenlaisia koiria.
      Jos se alkaa olemaan nyt sitä, että siellä hampaat irvessä ollaan niitä sertejä koirille hakemassa ja kiukutellaan nimimerkin takana jollain palstalla, kun joku koira sen taas sai, niin ehkäpä tällaisen kateellisen itkupillin olisi syytä pysyä kotona.
      15 kuukautta on lyhyt aika (iästä 9kk-24kk), minä aikana koira ehtii niitä sertejä saamaan ylimääräisiä, sitten tulee se 2-vuotta täyteen.
      Jos koira saa jo 9kk iässä ne kaksi, niin minä en ainakaan minkään itkupillin takia jäisi kotia odottelemaan sitä 2-vuoden ikää. Tällaiset kateelliset ruikuttajat valitettavasti pilaavat mukavan harrastuksen, ei todellakaan ne ihmiset/koirat, jotka siellä pärjäävät.

      Ei yksi koira mitenkään ehätä joka näyttelyyn näytille. Monena viikonloppuna on monta näyttelyä samaan aikaan ja jos jonkun koiran menestystä ei pysty kadehtimatta seuraamaan, niin voihan sitä aina ajella johonkin muualle (tai pysyä kotona). Suomi on sen kokoinen maa, että kai se sellainenkin näyttely löytyy, missä ei ole näitä sertinkerääjiä paikalla. Siellä voi sitten hampaat irvessä taistella siitä jaossa olevasta, tosin.. tuomari se on, joka päättää, kenelle se menee vai meneekö ollenkaan (sitä kun ei välttämättä aina saa kukaan).

      • toinen turha näky

        Kyl maar se on paree "turhakkeen" pysyä vaan siellä kotosalla niin ei tuu itkupillille paha mieli ;))
        Saattaa jopa hyvällä tuurilla koiralleen sen sertinkin napata, jos hyvin käy.
        Näyttelythän ei tunnu aloittajalle olevan muuta kuin niitä sertinkeruureissuja :))

        Itselleni näyttelyt ovat harrastus, jossa tapaa tuttuja ja voi viettää mukavaa päivää niiden kanssa.
        Jos koira menestyy on se hyvä mutta ellei niin ei se maailmaa kaada :))


    • Tuomari päättää

      No johan on mallissaan :D että ei saisi sertejä keräillä?, voihan se tietysti kirpaista kun se oma ei niitä saa, mutta suotakoon se sille koiralle joka niitä saa

    • aloittaja1

      No semmosta se nyt vään näiden porokoirien kanssa on ollut, anteeksi tyly aloitukseni, toki reilusti kaikkia onnitellaan.

      • .....

        juu juu, vai että porokoirien :D


    • nappulaliiga

      Mistä aloittaja tietää mistä mikäkin koira nauttii? Jos kehässä on hauskaa ja siellä saa aina iloisen mielen, kuten ne menestyvät koirat tuppaa oikein sädehtimään niin miksi koira ei tuollaisesta nauttisi? Väittääkö aloittaja tosissaan että huippukoirat ovat siellä kehässä ihan maansamyyneitä reppanoita ja onnettomia? Me ollaan käyty ilmeisesti eri näyttelyissä sitten. Ja muutenkin tuo vetoominen "ei ne siitä nauti" on jotenkin sellaista tossukkameininkiä. Minun koirani ei nauti kynsienleikkuusta, elämä nyt ei ole aina sitä mitä sattuu haluamaan. Toki jos koira SELKEÄSTI (ei minään kateellisten sivustakatsojien mutuilulla) ei sovellu näyttelyyn, niin silloin sitä ei sinne viedä, kuten jos tuollaiset tapahtumat tuottaa kohtuutonta stressiä. Tästä syystä olen jättänyt yhden koiristani kotikoiraksi, koska ahdistui selkeästi vieraiden koskettelusta (ei se siitä edelleenkään nauti, eläinlääkärissäkään - ei me silti jätetä lekurireissuja väliin!). Sensijaan minun nuorin koirani on oppinut että näyttelyissä on hauskaa ja se esiintyy todella hyvin edukseen. Osasyy näyttelyissä käymiseen on tottakai kilpailu, niin miksi ihmeessä jäisin kotiin jonkun käpylehmän vuoksi, kun olen onnistunut saamaan hyvän koiran? (Minulta löytyy myös niitä jotka eivät menesty, joten niiden kanssa touhutaan muuta. ) Voit itse mennä harrastamaan sen koirasi kanssa tokoa tai agilityä, jos se ei näyttelyissä pärjää. Tällä en tarkoita väheksyä muita lajeja, vaan jokaisella koiralla on se oma juttu, eikä se aina ole edes kilpailu - se voi olla vaikka mitä parhain vaelluskaveri!

    • 1820

      Miksi jotkut ihniset eivät voi keksiä muuta kuin valittaa. Mitä se sinua liikuttaa mitä muut tekee. Miten sinä voit tietää mistä minun koirat tykkäävät. Oletko edes nähnyt niitä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      264
      2926
    2. 199
      2845
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      68
      2415
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      209
      1902
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      13
      1358
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1317
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      23
      1285
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1257
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      159
      1182
    Aihe