NETTILIIKENNE SEURANTAAN UUDEN URKKIMISLAIN MUKAAN

ISOVELI VALVOO

Puolustusvoimille ja suojelupoliisille ehdotetaan lupaa verkkovalvontaan ja ulkomaan tiedusteluun, Helsingin Sanomat kirjoittaa. Puolustusministeriön työryhmä ei kuitenkaan ole yksimielinen. Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) on jättänyt siihen eriävän mielipiteen.

LVM vastustaa verkkoliikenteen joukkovalvontaa. Sen mielestä siinä ei pystytä riittävästi erottelemaan kotimaista ja ulkomaista tietoliikennettä. Lisäksi se huomauttaa, että verkkovalvonta puuttuu kansalaisten perusoikeuksiin kuuluvaan yksityisyyden suojaan.

Asiaa pohtinut puolustusministeriön työryhmä perustelee ehdotusta sillä, että tiedustelulla hankitaan kansallisen turvallisuuden kannalta välttämätöntä tietoa. Työryhmä ehdottaa Suomeen myös tiedustelua koskevaa lainsäädäntöä, sillä sitä ei ole tällä hetkellä lainkaan, Helsingin Sanomat kirjoittaa.

10

98

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Abraham

      Nyt annetaan harhakuvaa Puolustus/ hyökkäysministeriön todellisesta kuvasta.
      Suomi oli jo 1920-1966 eetteri tiedustelioiden kärjessä ja pystyi vakoilemaan erimaiden eetteri liikennettä, jopa natsi Saksan huomion osoituksella.

      Talvi ja jatkosodan aikana noin 1500 oikolukiaa aukaisi Neuvosotoliitonkin salakoodeja, joka ratkaisi vihollisen liikeet ja vahvuudet.

      Osa vakoojia pakeni Ruotsin kautta eurooppaan ja lopuksi palkattiin Yhdysvaltoihin,kuin Natsi upseereita, eläkkeelle asti.

      Suomelle on edelleen vain Venäläiset vihollisia, vaikka olemme rajanylityksissä ylivoimaisia hyökkääjiä. Vaikka Venäjä on auttanut länsi ja itä Ukrainaa, ei se meidän vallankaappaus mediaamme, näytä hetkauttavan demokratian survomisessa???

      • aikuinen_ilkeilee

        > 1500 oikolukiaa
        Sinulle riittäisi yksikin...


      • PeeJiiPee

        Totta, mutta kuuluu osastoon historia


    • LinuxUser

      Venäjä ei ole suomen vihollinen vitun pelle

      • aiquinen_ihqu

        Ei venäjä ole suomen vihollinen, niitä voi lukea koulussa rinnakkain, eikä ruotsikaan ole, vaikka onkin vielä pakollinen.


      • slaavitovatorjia

        Venäjä on Suomen vihollinen nro 1, tämän tietävät kaikki. Ja kuka hullu lukee sitä saatanan mokellusta, kun Venäjän vientikin on vain 5% Suomen koko viennistä?

        Mitä ruotsin kieli tähän kuuluu?


      • daidai
        slaavitovatorjia kirjoitti:

        Venäjä on Suomen vihollinen nro 1, tämän tietävät kaikki. Ja kuka hullu lukee sitä saatanan mokellusta, kun Venäjän vientikin on vain 5% Suomen koko viennistä?

        Mitä ruotsin kieli tähän kuuluu?

        Venäjä ei todellakaan ole Suomen vihollinen, lopettakaa tää naurettava paskan jauhaminen ja lukekaa muutakin kun iltalehteä. Kyllä se suurin uhka lähestyy parhaillaankin lännestä.


    • dfkhnrfurghtth

      Mitäs uutta siinä olisi? Urkitaanhan ihmisiä jo nyt, urkintaa on ollut varmaan niin kauan kuin internet on ollut olemassa... Onkohan tämä esimerkiksi internet, missä minä nyt olen? Tämä kammottava sivusto missä minua koko ajan pelotellaan kirjoituksilla, tavallista ihmistä... En tiedä mitään internetistä. Sen asian olisin ymmärtävinäni ihan maalaisjärjellä, että tavallisilla atk-taidoilla varustetuilla tavallisilla ihmisillä ei ns. tähänkään asti ole ollut täyttä yksityisyydensuojaa. Jotkut jakavat vapaaehtoisesti internetissä koko yksityisyytensä ja osa ei ja minä ainakin olisin huolissani, että jos ei itse edesauta sellaista asiaa ainakaan tietonsa perusteella, että yksityisasiat olisi levällään. Niiden puolesta olen vähemmän huolestunut, jotka itse vapaaehtoisesti jakavat kaikki asiansa netissä kuin ihmisistä, jotka oikeasti haluavat pitää omien ja läheitensä yksityisyyden ja jotka eivät riko lakeja.


      Suomi24- sivustolle en mitään kiitoksen sanaa anna. Kamala foorumi, jossa esiintyvä nettipelottelu ja vihaaminen on törkeää. Ja sosiaalinen media ylipäätään. Mitä erityistä esimeriksi hyvää on vaikkapa Facebook luonut ihmiskunnalle? Minun mielestäni Facebookin plussat jää aika vähäiseksi: siellä pitäisi tuoda julki kaikki ketä tuntee, mitään yksityisyyttä ei sen jälkeen ole jos sinne liittyy ja lisäksi Facebook on lopettanut lähes kaiken normaalisosiaalisuuden. Enää ei voi tuntemattoman ihmisen kanssa edes small- talk- jutella tavallisesti tai tutustua uusiin ihmisiin ilman, että tyypit yleensä säntää netistä etsimään tietoa tai sitten katsotaan oudosti, jos sanoo ettei ole Facebookissa.


      En tiedä mitä trolleja te täällä metsästätte, mutta muistakaa että internetin keskustelupalstoilla käy myös ihan tavallisia ihmisiä, jotka eivät missään määrin ole syypäitä siihen, että mitä esimerkiksi mahdollisesti haittaa sosiaalinen media aiheuttaa. On minuakin syytelty vaikka miksi, milloin venäjätrolliksi ja milloin miksikin täällä hämärien nettipalstojen syövereistä - internetherjaajille vain taivas on internetissä rajana sikailuille tuntematonta kohtaan ja jos ei olis periaatteessa aika vakava asia ja ja syytös sekin esitettynä nimettömällä Suomi24- palstalla, muussa tapauksessa varmaan naurattais, koska jos edes tietäisivät miten rehellisen ja tavallisen kanssa ovat jutelleet, tippuis herjaajilta silmät päästä ja muuttuis tahti herjauksissa. Mutta kun netissä ei ole sitä mahdollisuutta nähdä eleitä tai ilmeitä ja kun sisälukutaito vaihtelee riippuen kirjoittajasta.


      Ja en omaa nimimerkkiä tänne, jotta voin tän harmittoman kirjoituksen postata, laitan nimimerkkikenttääni sekaisin kirjaimia. Nimellä en tuntemattomille kirjoita.

      • Jsjjjjbs

        Kiitos hyvästä kirjoituksesta ja että olet vaivautunut kommentoimaan tänne.

        Itse en ole vakituinen kävijä täällä, mutta käyn silloin tällöin lukaisemassa jotain aihepiiriä. Silmät pyöreänä ihmettelen sitä silmitöntä herjaamista ja sontaa, mitä täällä on. Miten joillakin on aikaa istua päivät pitkät netissä herjaamassa. Elävät ihan tynnyrissä. Siinähän menee oma elämä ihan pilalle.


      • tämäkinvarmaanPELOTTAA

        > Mitäs uutta siinä olisi? Urkitaanhan ihmisiä jo nyt
        Oikeuttaako se urkinnan lisäämisen?
        > urkintaa on ollut varmaan niin kauan kuin internet on ollut olemassa...
        Oikeuttaako se urkinnan olemassaolon?
        > Onkohan tämä esimerkiksi internet, missä minä nyt olen?
        Olet siellä, missä haluat olla.
        > Tämä kammottava sivusto missä minua koko ajan pelotellaan kirjoituksilla, tavallista ihmistä...
        Kuka tahansa voi täällä väittää olevansa tavallinen ihminen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      298
      3239
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1753
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1295
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1263
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1159
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1158
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      48
      1056
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      964
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      906
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      64
      831
    Aihe