Helsingin Rudolf Steiner Koulu

Koulutielle

Kysymys Vanhemmille:

Hei te joiden lapsi/lapset käyvät parhaillaan Helsingin Rudolf Steiner koulua!

Millaisia kokemuksia teillä on ollut lastenne ekarista ja koulunkäynnistä?

-Opetus ja ryhmät?
-Miten opettajat ovat huomioineet kaikki lapset?
-Onko häiriköt voitu rauhoittaa, vai ovatko rauhalliset lapset joutuneet kärsimään heistä?
-Oppivatko kaikki lapset?
-Millaisia hankintoja/rahanmenoa on tullut ensimmäisinä vuosina vastaan? (Välineet, opintomatkat, muut maksut)
-Onko koulussa mielestänne hyvä henki?
-Välittyvätkö pehmeämmät arvot?

-Räpeltävätkö kaikki kokoajan kännyköitään ja tietokoneitaan kuten peruskoulussa? Saako opettaja pidettyä kurin?

-Mikäli ongelmia on ollut, onko teidät vanhempina otettu kunnioittavasti vastaan rehtorin/oman opettajan toimesta, ja ongelmaa koetettu ratkoa, vai onko teidän annettu ymmärtää, että teidän ongelmallenne ei mitään voi/ei ole ongelmaa ollenkaan.

Millaisia ongelmia on ollut? (Ongelmiahan on aina ja kaikkialla)

27

3485

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Deste

      Hei,
      Meillä on nyt toinen lapsistamme HRSKssa ja olemme olleet enemmän kui tyytyväisiä, ihan tunteella ilmaistuna, kyseiseen kouluun lapsemme laittaminen on ollut yksi elämämme parhaimmista päätöksistä.
      Nuorimmainen on nyt eskarissa ja toinen kolmosella.
      Lapset todella huomioidaan ja huomataan ja heille on aikaa.

      Meillä on kokemusta myös ns."tavallisesta" peruskoulusta kolmen vanhemman lapsemme osalta, eli pystymme helposti vertaamaan näitä kouluja ja opetusmuotoja keskenään.

      Ryhmät ovat sopivia, eivät kohtuuttoman suuria, n.25 oppilasta per luokka. Opettaja ehtii ja jaksaa huomioida kaikki, todella kuunnella ja hämmästyttävää on se miten opettaja (myös esikoulussa jo) todella tuntee jokaisen lapsen, hänen luonteensa, vahvuutensa ja heikoutensa.

      Häiriköitä ei kumma kyllä ole lainkaan siinä mittakaavassa kuin normikoulussa (käytän nyt tuota sanaa, kun en muutakaan keksi :D) Ne mitä on, on näkemykseni mukaan pystytty rauhoittamaan ja rauhallisemmat eivät ole kärsineet.

      Kaikki lapset oppivat.
      Tämän nykyisen kolmas luokkalaisemme kohdalla mietimme, että turhautuuko hän, koska oppi itsekseen lukemaan jo viisi vuotiaana. Mutta ei ole turhautunut, hän on opetellut siinä samalla kuin muut ja lukenut ääneen muille oppilaille ja tehnyt vihkotöitä.
      On ollut hienoa seurata miten innolla lapset oppivat! Opetus on mielenkiintoista, ei pakolla puurtamista ja arvosanoihin keskittymistä, ei pettymyksiä huonosti menneistä kokeista.
      HRSK lukiossahan kirjoitetaan jopa vähän paremmin arvosanoin.

      Hankinnoista ehkä tärkein on kunnon ulkoiluvarusteet :D Koulussa ulkoillaan paljon. Esikoulussa säällä kuin säällä, mikä on mielestäni loistavaa.
      Luokka sopii keskenään luokkamaksun mistä maksetaan retkiä tms. Rahaa luokalle kerätään myös markkinoilla, Mikkelin markkinat ja joulumarkkinat.

      Koulussa on mielestäni loistava yhteisöllinen henki jonka todella aistii. Lapset todella tuntevat toisensa ja vanhemmat myös. Tuleehan tässä monen vuoden yhteinen taival.
      Välittäminen on todellista.

      Pehmeämmät arvot välittyvät. Lapset saavat olla lapsia, heitä ei patisteta kasvamaan nopeasti, heitä ei tungeta aikuisten maailmaan. Opetus on lempeää ja monet asiat kerrotaan sadun/tarinan kautta opetellen.

      Oppilaat eivät räpeltele kännyköitä ja tietokoneita ei alaluokilla olekaan. Oppikirjoja ei varsinaisesti ole kuin vasta myöhemmillä luokilla. Lapset tekevät vihkot itse ja selkeästi se on hyvänä osana oppimista ja asioiden sisäistämistä.
      Opettajat tuntuvat motivoituneilta ja välittäviltä ja osaavat ottaa jokaisen lapsen ja heidän temperamenttinsa loistavasti vastaan.
      Normikoulussa koimme opettajien olevan kyllästyneitä ja leipiintyneitä, toimivat rutiinilla vailla välittämistä, lasten todellisesta tuntemisesta puhumattakaan.

      Ekalla luokalla opettaja tulee jokaisen lapsen kotiin käymään.

      Ongelmia ei oikeastaan ole tullut (vielä!), mutta en epäile lainkaan etteikö rehtori ja opettaja ottaisi asiaa vakavasti.

      Toivottavasti tästä oli apua :)

      • Koulutielle

        Kiitos! Mukava kuulla. Olisi mielenkiintoista kuulla myös mahdollisista negatiivisista asioista (jos niitä tulee), siis, että miten oma opettaja tai opettajakollegio on suhtautunut niihin? Omassa tuttavapiirissämme on liian monta esimerkkiä eri keskustan kouluista, miten opettajat vähttelevät lapsia ja heidän vanhempiaan, jotka rohkenevat puolustaa oman lapsensa perusoikeuksia, mm että koulupäivä sujuisi ilman kiusaamista, ja että opettaja huomioisi kaikki tasapuolisesti.


      • Deste

        Meillä vanhimmat lapset ovat tosiaan käyneet "tavallisen" peruskoulun ja koulut olleet kiva-kouluja sen kuitenkaan merkitsemättä todellisuudess mitään. Rajuja kiusaamisia on ollut ja niihin ei ole puuttuneet sen kummemmin opettajat kuin rehtorikaan. Joka vuosi joulujuhlassa rehtori mainitsi puheessaan miten tässä koulussa ei kiusata, joka vuosi teki mieli nousta penkistä ja kiljaista että ei pidä paikkaansa!

        Steinerissa tottakai on kärhämää kuten kaikissa paikoissa missä on paljon ihmisiä.
        Eilen vanhempainillassa kuuntelin miten opettaja puhui miten kiusaamisiin puututaan ja täällä todella puututaan, ei vaan puhuta.
        Uskon myös vahvasti steinerissa olevan vähemmän kiusaamista, tämä ei ole vain koulu vaan yhteisö johon myös lapset aikuisten lisäksi kuuluvat.
        Monilla opettajista on lapsi/lapsia myös samass koulussa.

        Sisäilmaongelmat...niitä on ja ne hoidetaan ja koulua korjaillaan parhaillaan. Asialle tehdään jotain eikä vain anneta olla. Sama ongelma on ainakin puolella kouluista. Oppilaita on kyllä vaihtanut toisiin kouluihin mutta valitettavasti siinä mennään helposti ojasta allikkoon. Ainakin yhden tapauksen tiedän missä on vaihdettu paljon pahemmassa tilanteess olevaan kouluun.

        Kysy vaan lisää, jos joku asia mietityttää :)


    • poispois

      Ongelmana voisi pitää koulun johdon suhtautumista sisäilmaongelmaan. Koulu on homeen saastuttama ja oppilaspako on tosiasia.
      Kirjoitukset muuten menevät keskitasoa heikommin.

      • Koulutielle

        Kiitos sinullekin, mutta en ollut kiinnostunut kysymään sisäilma-asioista tässä viestiketjussa. Niistä voi lukea freelancetoimittajan kriittisen artikkelin Hesarista, ja neutraalimman koulun omilta nettisivuilta.
        YO-kirjoitustenkaan "meneminen" ei minua tässä vaiheessa pohdituta - "meneväthän" Steiner-koulun YO-kirjoitukset keskitasoisesti jos vertaa stadilaisia kouluja keskenään, ja merkittävästi paremmin kuin esimerkiksi itäisissä lähiöissä.


      • eienää
        Koulutielle kirjoitti:

        Kiitos sinullekin, mutta en ollut kiinnostunut kysymään sisäilma-asioista tässä viestiketjussa. Niistä voi lukea freelancetoimittajan kriittisen artikkelin Hesarista, ja neutraalimman koulun omilta nettisivuilta.
        YO-kirjoitustenkaan "meneminen" ei minua tässä vaiheessa pohdituta - "meneväthän" Steiner-koulun YO-kirjoitukset keskitasoisesti jos vertaa stadilaisia kouluja keskenään, ja merkittävästi paremmin kuin esimerkiksi itäisissä lähiöissä.

        Koulun omilla sivuilla ei kai voi neutraaliudesta puhua, kun kyse on ongelman vähättelystä/peittelystä. Jos lapsen terveydellä ei ole niin väliä, niin siitä vaan.
        Opettajat huomioivat toiset lapset paremmin ja toiset jäävät oman onnensa nojaan. Indigo-lapset kuuluvat suosikkeihin, jotka vapaasti saavat häiriköidä muita.
        Lukemaan opitaan omaan tahtiin, joskus vasta 3.luokan aikana jne. Kyllä nuo "erikoistapaukset" tuovat oman "kiinnostavan" lisänsä luokkiin.
        Vanhempien on osallistuttava erilaisiin rahankeruutapahtumiin, myyjäisiin jne, muuten ei hyvällä katsota. Retkiä ja matkoja ja muita kohteita riittää.
        Jos lapselle sattuu hyvä ja välittävä opettaja, on koulu ihan ok. Valitettavasti kaikki eivät sellaiseen luokkaan pääse. Siinä sitten menee vuosi poikineen uutta opea odotellessa. Eli ihan kuin normikoulussa, se on tuuristakin kiinni.
        Kiusaamista on, eikä siihen aina haluta puuttua. Vieraiden kielten opetus on kehnoa ja tulokset heikkoja. Kaikesta loruilusta jne huolimatta ei edistytä.
        Kaikkea leimaa sellainen "hälläväliä" meininki, pääasia, että on kivaa, oppimisella ei ole niin väliä.


      • eienää

        Oppilasmaksut tulevat sitten tuon muun keräyksen lisäksi:

        Helsingin Rudolf Steiner -koulun oppilasmaksut määräytyvät seuraavasti:

        1 oppilas: 285 euroa/lukukausi (570 e/vuosi)
        2 sisarusta: 200 euroa/lukukausi/lapsi (800 e/perhe/vuosi)
        3 sisarusta: 145 euroa/lukukausi/lapsi (870 e//perhe/vuosi)
        4 sisarusta: 115 euroa/lukukausi/lapsi (920 e/perhe/vuosi)


    • resita

      Kouluun ei todellakaan kannata hakeutua, jos terveys on tärkeä. Oppilaita on lähtenyt kymmenittäin ja kato kuulemma jatkuu. Saas nähdä kaatuuko koko koulu, valitettavasti. remontit ei ihan halpoja ole-

    • Tyytyväinen

      Sisäilmaremonttia tehdään parhaillaan viranomaisten ohjeiden mukaan koulun molemmissa rakennuksissa. Ne, jotka eivät luota korjausten riittävyyteen, ovat siirtyneet muihin kouluihin tai kotiopetukseen. Suurinpiirtein jokainen lähistön koulu kärsii samanlaisista sisäilmaongelmista, eikä kaupungilla ole sen helpompia/nopeampia ratkaisuja kuin HRSK:llakaan.

      Uuden koulurakennuksen suunnittelu on käynnissä. Rahoitus ei ole selvä vielä, mutta rahoituksen hakemiseksi ja saamiseksi on oltava valmiit suunnitelmat. Tästä lähdetään , ja toivotaan kaikkien vanhempien puhaltavan yhteen hiileen ja keskittävän tarmoaan tulevaisuuden rakentamiseen.

      HRSK:ssa tuntuu olevan mahtava henki opettajien kesken. Kohdallemme on osunut maailman paras opettaja, jonka kanssa lapsemme saa onneksi olla vielä monta vuotta. Opettaja on luokan sydän, niin peruskoulussa kuin steinerissakin.

      • Koulutielle

        Kiitos myös sinulle.

        "Opettaja on luokan sydän, niin peruskoulussa kuin steinerissakin."
        Olen kanssasi samaa mieltä, joskaan oman kokemukseni perusteella sydän on kaukana opettajalta niissä peruskoulun luokissa, joissa opettajan kontolla on liian iso luokka joka pursuaa erityisoppilaita joiden vanhemmat eivät myönnä jälkikasvunsa erityistuentarvetta, vaan joita on pakko pitää sekä opettajien että rauhallisempien ja keskittymiskykyisten oppilaiden jokapäiväisenä riesana ja oppimisen hidastajina luokilla. Nykyään kun ei enää ole selkeää apukoulua, koska tendenssi on se, että täytyy ymmärtää ja olla niin suvaitsevainen myös häiriköitä kohtaan.
        Tästä syystä, mm, pidän Steinerkoulua mielenkiintoisena ja hyvänä vaihtoehtona.


      • Tyytyväinen

        Olin kiinnostunut steinerkoulusta lasten ollessa pieniä ja varuilta ilmoitin heidät sinne. Etsin tietoa mm. tätäkin palstaa lukien. Tämä palsta kuitenkin aiheutti reaktion, että ei ainakaan steineriin, niin hurjia juttuja täältä sai ja saa näköjään edelleenkin lukea. Menin kuitenkin mukaan HRSK:lla järjestettyihin, koulutulokkaiden vanhemmille suunnattuihin tilaisuuksiin, ja ne vakuuttivat. Kannattaa tulla tutustumaan! Itse en ole perillä Steinerin ajatuksista tai opeista, mutta niitähän siellä ei opeteta, vaan samoja asioita kuin peruskoulussakin, eri tavoin ja eri järjestyksessä vain.


      • entope
        Koulutielle kirjoitti:

        Kiitos myös sinulle.

        "Opettaja on luokan sydän, niin peruskoulussa kuin steinerissakin."
        Olen kanssasi samaa mieltä, joskaan oman kokemukseni perusteella sydän on kaukana opettajalta niissä peruskoulun luokissa, joissa opettajan kontolla on liian iso luokka joka pursuaa erityisoppilaita joiden vanhemmat eivät myönnä jälkikasvunsa erityistuentarvetta, vaan joita on pakko pitää sekä opettajien että rauhallisempien ja keskittymiskykyisten oppilaiden jokapäiväisenä riesana ja oppimisen hidastajina luokilla. Nykyään kun ei enää ole selkeää apukoulua, koska tendenssi on se, että täytyy ymmärtää ja olla niin suvaitsevainen myös häiriköitä kohtaan.
        Tästä syystä, mm, pidän Steinerkoulua mielenkiintoisena ja hyvänä vaihtoehtona.

        Ottamatta kantaa muuhun... Tuo kirjoituksesi peruskoulusta on niin osuva kuin olla voi. Kaikki tietävät nuo ongelmat mutta kukaan ei tee mitään. Seurauksista on jo uutisoitukin: 12,5 % peruskoulun päättävistä pojista ei osaa lukea. Kaikkien etu?


      • Mukaankatsomaan
        Koulutielle kirjoitti:

        Kiitos myös sinulle.

        "Opettaja on luokan sydän, niin peruskoulussa kuin steinerissakin."
        Olen kanssasi samaa mieltä, joskaan oman kokemukseni perusteella sydän on kaukana opettajalta niissä peruskoulun luokissa, joissa opettajan kontolla on liian iso luokka joka pursuaa erityisoppilaita joiden vanhemmat eivät myönnä jälkikasvunsa erityistuentarvetta, vaan joita on pakko pitää sekä opettajien että rauhallisempien ja keskittymiskykyisten oppilaiden jokapäiväisenä riesana ja oppimisen hidastajina luokilla. Nykyään kun ei enää ole selkeää apukoulua, koska tendenssi on se, että täytyy ymmärtää ja olla niin suvaitsevainen myös häiriköitä kohtaan.
        Tästä syystä, mm, pidän Steinerkoulua mielenkiintoisena ja hyvänä vaihtoehtona.

        Menkää vanhemmat mukaan yhdeksi tai pariksi päiväksi seuraamaan miten ja mitä Steinerkouluissa opetetaan lapsille. Mm. piilotettua uskontoa aamuriimuissa (rukous) ja eurytmia (maagisia rituaaleja joiden avulla haetaan yliluonnollisten voimien ja henkien hallintaa). Lasten kiusaamiset ja keskinäinen huono käytös hyväksytään steinerkouluissa ja selitellään esim. johtuvan luonnetyypeistä (sangviinikko, koleerikko jne). Päivän tai parin vierailulla aukeaa steinerarki parhaiten.


    • eienää

      Ei kovin rehellistä toimintaa, kun vapaahtoisia tukimaksuja on vaadittu "lukukausimaksuina" vanhemmilta. Meille ei ainakaan ikinä kerrottu, että koulua voisi käydä myös maksamatta. Harva kai jättäisi maksamatta, mutta maksun peruste pitää kertoa.
      Taitaa Helsingin koulussa olla aika paljon epäselvyyksiä.

      • huppe

        Juuri näin, odotetaan, kun tulee julkisuuteen kuinka paljon rahaa on palanut laittomiin irtisanomisiin. Kyllä nyt taitaa opetuslupa olla vaarassa lähteä. Sääliksi käy henkilökuntaa ja lapsia.


    • XCXB

      Höpö höpö. Täälläkin ne muutama vanhempi, joita ei ole koulussa sisäilma-asioissa "kuunneltu" (= ei ole tehty juuri niin kuin mokomat hysteerikot vaativat), käyvät räyhäämässä. Onneksi meistä HRSKn vahnemmista suurin osa on järki-ihmisiä, eikä y.o. kaltaisia oman navan nöyhdäntutkijoita. Hankkikaa elämä!

    • Floora2

      Itse asiassa näitä viestejä lukiessa näkyy isoin ongelma, mikä koulua riivaa. Vanhemmat ovat tällä hetkellä jakautuneet kahteen leiriin. Toinen puoli vähättelee homeita, sädesientä ja pitää ihmisten oireilua turhasta valittamisena. Toinen puoli on hädissään oireilevista ihmisistä ja vaatii väistötiloja.

      Pedagogiikka on HYVÄÄ, lapsen kehitystä aidosti tukevaa, mutta yhteisö muistuttaa lahkoa. Kritiikkiä ei oikein siedetä ja oman porukan mokat pyritään peittämään. Koulun hallinto ei ole ikävä kyllä pystynyt luotsaamaan koulua vakaasti. Vaikuttaa siltä, että pieni hallitus tekee päätökset ja kannatusyhdistyksen kokoukset ovat lähinnä vitsi. Jäsenet eivät saa toivomiaan asioita edes esityslistalle ja vanhat hallituksen jäsenet valitsevat uudet jne.... Olen itse toiminut monessa hallituksessa ja tämän porukan kokouksissa ei voida puhua demokratiasta.....

    • Ongelmatonta

      Muualla ehkä on ongelmia. Steinerkouluissa ei ole koskaan mitään ongelmia. Siellä on vain erikoispedagogiikka joka ei välttämättä sovi kaikille. Ei varsinkaan niille jotka kyselevät ja keskustelevat näkemistään ja kokemistaan epäkohdista ja toivovat avointa keskustelua ja kehitystä kaikkien hyväksi. Olen samaa mieltä Floora2 kanssa, steineryhteisö on kuin lahko, jossa kritiikkiä ei siedetä.

    • Namnamnamnam
      • tase11

    • 1234567sano

      Älkää altistako lapsianne koulun sisäilmalle!!!!!
      Olin mukana "korjaamassa" luokkahuoneita ja voin kertoa että ovat täysi hyödyttömiä korjauksia! Esim. Vanhat ikkunat: karmin ja lasin välit ovat niin väljät että ulkoa puhaltaa ilmaa koko ajan. Niille ei tehty mitään, vaan tiivistettiin ulkoseinien ja ikkunan karmien raot täysin ilmatiiviiksi... Mitä järkeä siinä on?? Karmien raot olivat täynnä homeista ja mustunutta villaa, riepuja, yms. mutta niitäkään ei poistettu täysin. Tuuletus venttiilit ikkunaseinillä: Ulkoa tuleva ilma kulkee asbesti levyn pintaa myöden!! Niin luokkahuoneiden ikkunaseinillä, kuin käytävilläkin. Yleisissä tiloissa poistettiin vain vanhoja äänieristysvilloja käytävien katoista (ja joistakin luokkahuoneista) kun ilman kiertäessä sisällä, katoista pölisi koko ajan pientä kivivillapölyä. Muille rakenteille ei tehty mitään! Tai noh, halpatyövoimaa Viron puolelta tuli ja imuroi pölyjä... Voi hyvää päivää! Sillä se ilma sitten paranee... Niin uskottelee päättäjät!! Älkää hyvät ihmiset luottako tiedotteisiin joissa kehutaan että sisäilma on parantunut tai että oireet vähentyneet!!!!

      • khguhj

        Mikä yritys sitä korjaa? Kai ne nyt puuttuvat asiaan? Luulisi olevan tietoa miten home ongelmat saa poistettua?


    • Steinerlapsi

      Kolme vuotta myöhässä, mutta siis, olen HRSK:ssa yläasteella ja jatkan sinne myös lukioon. Koulu on mielestäni erinomainen, tottakai jokaisessa koulussa on ongelmakohtansa. Sisäilmaongelmia ei ole, eikä ne ole olleet edes pahat. Joo, ns. Lukukausimaksut on kehitetty tukemaan steinerpedagogiikkaa ja niillä rahoitetaan mm. Meidän luomukeittiö (: Ala-aste on sujunut siinä missä muukin, enkä muista paljoa eskaristakaan, mutta en ole kuitenkaan mitään traumoja saanut ja meillä oli kiva luokanopettaja jota luokkamme arvostaa näin jälkikäteen (oltiin aika hirveitä lapsia pakko sanoa :), mutta jokainen lapsihan jossain vaiheessa on ärsyttävä ja itsekäs, siltä ei voi välttyä). Meillä on ollut koko yläasteen ajan todella hyvää ja tasokasta opetusta. Mukavat ja erittäin pätevät opettajat, jotka osaavat asiansa ja joihin kiintyy, on parasta mitä oppilas voi saada. (: Mikäli luokalla on jokin vähän villimpi oppilas, muut ovat sietäneet. Meidän luokan pojat ovat yksiä pahimmista idiooteista koko koulussa ja luokallamme on paskin luokkahenki (ei voi siitä kyllä syyttää koulua, oppilaat on ne jotka ihan itse päättää vihata toisiaan) , mutta oikealla asenteella kaikesta on selvitty. Kukaan ei ole meidän luokasta huolimatta jäänyt opinnoissa jälkeen, jos jollakulla menee koulun osalta huonommin, on vain ollut välittämättä ja keskittynyt omiin arvosanoihin. Vaikka työrauha ei aina ole mitä parhain, voi sitä kokeeseen nyt sentään hyvänen aika lukea. :'D Meidän koulusta on kyllä kympin keskiarvoillakin lähdetty lukioihin, sanoisin, että aika hyvä tulos verrattuna inkvisiittiolaitok... hups siis peruskouluihin! Joka tapauksessa, vaikka on erilaisia oppilaita meidänkin luokalla, täytyy sanoa että näin viimeisinä lukuvuosina jokainen on omalla tavallaan järkevä ja vastuullinen, jokaisella on omat aivot joilla osaa ajatella ja täytyy vaan sanoa että olen aivan helvetin kiitollinen kun olen saanut Steiner koulussa olla ja saada parhaan mahdollisen koulutuksen :'D

    • kylläon

      Mielenkiintoista.

    • Anonyymi

      Jännä juttu on tietenkin tämä, että väitetään koulun olevan sisäilmaongelmaton. Tai ongelmien olleen pieniä ja nyt korjattu/poissa. Kuulin koulun opettajilta, että uusi koulu on suunnitelmissa ja rakennettaisiin näillä näkymin 5 vuoden sisään. Jos tämä vanha rakennus on niin erinomaisessa kunnossa (mitä suuresti epäilen), niin miksi käytetään miljoonia uuteen rakennukseen? Itse toivon oppilaiden terveyden vuoksi uutta koulurakennusta. Tähän loppuun totean: kaikki eivät (sisäilmaongelmista) sairastu, mutta kuka tahansa voi sairastua.

    • Anonyymi

      Niin on kyllä jännä, niin kuin moni muukin steinerkoulussa. Salaisuuksia ja juonia piisaa.

    • Anonyymi

      Entä nykypäivänä? Millainen koulu? Ilmeisesti ainakin upouusi rakennus tullut?

      Millaista on opiskella Hgin Steinerissa? Käytetäänkö koneita? Minkälaisia päiviä, esim pituus?

      Kuinka kaukaa lapsia tuonne kouluun tulee, vai ovatko kaikki ihan lähiseudulta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1620
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe