Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Apua ohmi asiaan neidolle

Hifistelyä

Laitan tämän saman viestin vielä tänne vahvistin osastolle.

Toivottavasti saisin täältä selkeän vastauksen asiaani.

Olen googlettanut asiaa ja lukenut tästä aiheesta keskusteluja, mutta jotenkin ei vaan nyt mene jakeluun muutama asia.
Ja en ole asiaan tätä aiemin prehtynyt yhtään joten kysymykset voi olla jonkun mielestä vähän "yksinkertaisia".


Eli kyse on kaiuttien ja vahvistimen ohmeista.

Minulla on erilissarja jonka olen ostanut jo vuosi kausia sitten. Hyvin on soinut, mutta nyt ajattelin vaihtaa vahvistimen ja kaiuttimet. Rupesin sitten miettimään, että miten valitsen sopivan vahvistimen ja siihen kaiuttimet. Siinähän se sitten tulikin esille eli ohmit.

Sen verran olen nyt tajunnut että vahvistimessa ja kaiutttimissa pitäisi olla samat ohmit että toimii parhaiten.
Ja nythän tässä tuleekin jännä juttu, eli nyt selvittelin että mkä on omien kaiuttimien ja vahvistimen ohmit.

Kaiuttumissa ohmit 4
Vahvistimessa 8
?????
Ja nämä on ihan musiikkiliikkeessä myyty.

Eikös tässä nyt ole niin että kaiuttumissia on liian pieni ohmi vahvistimelle?
Vahvistin ei ole vielä hajonnut vaikka aika kovalla välillä soitan musiikkia.

Miten tuo vaikuttaa äänenlaatuun jos vahvistin on 8 ohmia ja kaiuttimet 4 ohmia?
Kuuluuko silloin kaikki äänet niin kuin pitää, esim ylä ja alaäänet?

Jos minulla on kaksi kaiutinta joissa yhdessä ohmi 4 niin onko kaksi kaiutinta yhteensä 8 ?

Miten sitten jos vahvstin olisi 4 ohmia ja kaiuttimet 8 ohmia? Miten vaikuttaa äänenlaatuun ja mitä vaikutusta on muuten?


Mitä se käytännössä meinaa jos ohmi on kaiuttimessa 4 tai 8 ?
Onko silä äänenlaadussa eroa ?

Onko näillä ohmeilla vaikutusta siihen että kaiuttimista kuuluisi mahdollisiman vähän "suhinaa" kun musiikki ei soi mutta laitteet on päällä?

Onko kaiuttimien ja vahvistimen Watti merkinnöillä merkitystä vai kannattaako katsoa vain pelkkiä ohmeja?


Toivottavasti saisin asiallisen vastauksen asiaan joka nyt mieltä kalvaa.


Kiitos jo etukäteen.

3

238

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hiukan selostusta

      Toivottavasti olet jo saanut vastauksen ongelmaasi.
      Mutta jos et, niin tässä vähän:

      Vahvistimen maksimi ulostuloteho ilmoitetaan nimelliselle kaiutinkuormalle.
      Esim. 50W ja 8 ohmia. Enemmäkin tehoa voi saada 4 ohmin kuormaan, mutta vaarana on vahvistimen kuumeneminen. Kummassakin tapauksessa kaiuttimen oma tehonkeston pitäisi olla vähintään tuo 50W. Mieluummin enemmän, jos joku vahingossakin kuuntelee maksimiteholla, siis todella äänekkäästi.
      Voit kytkeä tuohon vahvistimeen myös 4 ohm kaiuttimet, mutta älä soita koko aikaa diskotehoilla. Normaalilla kuunteluvoimakkuudella voit soitella turvallisesti.

    • Tri Akki

      Mikä integroitu, mitkä kaiuttimet?

    • yksjukkis

      Koitas vähän selvittää, siis kyseessä on varmasti stereo, niin onko molemissa kanavissa 8ohm? ja kaiuttimet yksi per kanava, siis varmaankin loota, missä sanotaan 4ohm, jos näin on tuo edellinen selvitys osuva, eli tehoa otetaan ulos aikalaila, mutta äänijuttuihin se ei vaikuta. Nyt jos noita 4ohm laatikoita on yht. 4 voi ne kytkeä sarjaan niin ohmit 2 laatikolla on juuri 8 jos kytkee rinnan ohmit ovat 2ohm, eli vaaralliset.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2277
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2093
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1698
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1516
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1417
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1384
    8. 52
      1278
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      63
      1221
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe