Apua ohmi asiaan neidolle

Hifistelyä

Laitan tämän saman viestin vielä tänne vahvistin osastolle.

Toivottavasti saisin täältä selkeän vastauksen asiaani.

Olen googlettanut asiaa ja lukenut tästä aiheesta keskusteluja, mutta jotenkin ei vaan nyt mene jakeluun muutama asia.
Ja en ole asiaan tätä aiemin prehtynyt yhtään joten kysymykset voi olla jonkun mielestä vähän "yksinkertaisia".

Eli kyse on kaiuttien ja vahvistimen ohmeista.

Minulla on erilissarja jonka olen ostanut jo vuosi kausia sitten. Hyvin on soinut, mutta nyt ajattelin vaihtaa vahvistimen ja kaiuttimet. Rupesin sitten miettimään, että miten valitsen sopivan vahvistimen ja siihen kaiuttimet. Siinähän se sitten tulikin esille eli ohmit.

Sen verran olen nyt tajunnut että vahvistimessa ja kaiutttimissa pitäisi olla samat ohmit että toimii parhaiten.
Ja nythän tässä tuleekin jännä juttu, eli nyt selvittelin että mkä on omien kaiuttimien ja vahvistimen ohmit.

Kaiuttumissa ohmit 4
Vahvistimessa 8
?????
Ja nämä on ihan musiikkiliikkeessä myyty.

Eikös tässä nyt ole niin että kaiuttumissia on liian pieni ohmi vahvistimelle?
Vahvistin ei ole vielä hajonnut vaikka aika kovalla välillä soitan musiikkia.

Miten tuo vaikuttaa äänenlaatuun jos vahvistin on 8 ohmia ja kaiuttimet 4 ohmia?
Kuuluuko silloin kaikki äänet niin kuin pitää, esim ylä ja alaäänet?

Jos minulla on kaksi kaiutinta joissa yhdessä ohmi 4 niin onko kaksi kaiutinta yhteensä 8 ?

Miten sitten jos vahvstin olisi 4 ohmia ja kaiuttimet 8 ohmia? Miten vaikuttaa äänenlaatuun ja mitä vaikutusta on muuten?

Mitä se käytännössä meinaa jos ohmi on kaiuttimessa 4 tai 8 ?
Onko silä äänenlaadussa eroa ?

Onko näillä ohmeilla vaikutusta siihen että kaiuttimista kuuluisi mahdollisiman vähän "suhinaa" kun musiikki ei soi mutta laitteet on päällä?

Onko kaiuttimien ja vahvistimen Watti merkinnöillä merkitystä vai kannattaako katsoa vain pelkkiä ohmeja?

Toivottavasti saisin asiallisen vastauksen asiaan joka nyt mieltä kalvaa.

Kiitos jo etukäteen.

3

391

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hiukan selostusta

Toivottavasti olet jo saanut vastauksen ongelmaasi.
      Mutta jos et, niin tässä vähän:

Vahvistimen maksimi ulostuloteho ilmoitetaan nimelliselle kaiutinkuormalle.
      Esim. 50W ja 8 ohmia. Enemmäkin tehoa voi saada 4 ohmin kuormaan, mutta vaarana on vahvistimen kuumeneminen. Kummassakin tapauksessa kaiuttimen oma tehonkeston pitäisi olla vähintään tuo 50W. Mieluummin enemmän, jos joku vahingossakin kuuntelee maksimiteholla, siis todella äänekkäästi.
      Voit kytkeä tuohon vahvistimeen myös 4 ohm kaiuttimet, mutta älä soita koko aikaa diskotehoilla. Normaalilla kuunteluvoimakkuudella voit soitella turvallisesti.

• Tri Akki

Mikä integroitu, mitkä kaiuttimet?

• yksjukkis

Koitas vähän selvittää, siis kyseessä on varmasti stereo, niin onko molemissa kanavissa 8ohm? ja kaiuttimet yksi per kanava, siis varmaankin loota, missä sanotaan 4ohm, jos näin on tuo edellinen selvitys osuva, eli tehoa otetaan ulos aikalaila, mutta äänijuttuihin se ei vaikuta. Nyt jos noita 4ohm laatikoita on yht. 4 voi ne kytkeä sarjaan niin ohmit 2 laatikolla on juuri 8 jos kytkee rinnan ohmit ovat 2ohm, eli vaaralliset.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      16
      7160
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      198
      2518
    3. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      102
      1957
    4. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      76
      1517
    5. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      191
      1069
    6. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      41
      990
    7. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      46
      959
    8. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      77
      853
    9. Sä tiedät rakas

Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      45
      729
    10. Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."

Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka
      Tv-sarjat
      7
      708
    Aihe