Ikärajat

yurika

Mitkä ovat sopivat ikärajat? Minusta nykyikärajat ovat huonoja, eivät kaikki, mutta osa.

K-18 Pelit, voisivat olla k-16 pelejä, koska ei niissä todellisuudessa mitään traumoittavaa ole. Tunnen jopa yhden "mammanpojan" tyylisen, joka pelaa k-18 pelejä. Kauhupeleihin voitaisiin vain kirjoittaa lappu "Ei sovellu herkille, sydänsairaille."

Mopoauton saisi hankkia vasta 18-vuotiaana. Autot eivät sovi nuorille, mopot ymmärrän, mutta mopoautoja en.

Alkoholin ikäraja on hyvä, samoin ajokortin.

P*rnon ikäraja k-16, koska jokainen katsoo sitä, vaikka ei saisi. Pitäisi vain kirjoitttaa, että sisältää traumoittavaa sisältöä, on näyteltyä.

Sosiaaliset mediat saisivat olla K-12, koska moni alkaa käyttämään niitä tuossa iässä. Tuossa iässä pitäisi vain tarkkailla, että pedofiilit eivät hyökkää.

Pokemonit , ponit ja muut saisivat poistaa k-7 merkinnän. Se on naurettavaa, jos lastenohjelmissa on taistelua niin nuorempi ei voi katsoa sitä. Sitä paitsi ei niissä ole mitään raakaa. Ajatelkaa, jos joku 5-vuotias pikkutyttö katsoo poneja, eikä voikkaan katsoa viimeistä jaksoa, koska siinä on k-7 merkintä.

Luottokortin voisi luovuttaa jo 15 vuotiaalle.

Seksiikärajat ovat ihan hyviä, paitsi poikkeustapauksissa.

Kondomienikäräja voisi olla 11-vuotta. Koska on kauppiiaan velvollisuus suojata lasta raskaudelta ja sukupuolitaudeilta.

Kesätyöikäraja voisi olla vuoden nuorempi.

Kauhuelokuvat k-16, ison varoitusmerkin kanssa.



Mielipiteitä ikärajoista, ovatko nykyiset hyviä vai pitäisikö niihen tehdä muutoksia. Ainakaan peli, p*rno ja elokuva ikärajoja vain 4% nuorista varmaankin oikeasti noudattaa. Joten mitä väliä onko niiden ikäraja k-16 vai ei k-16 on suositus. Ei ikäraja, joten se olisi käytännöllisempi.

13

1196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fasfdasgasgh

      16v on kyllä jo aivan tarpeeksi vanha tajuamaan, että pelit eivät ole todellisuutta, joten kaikki k18 pelit voitaisiin ehdottomasti vaihtaa k16.

      • fnfnfn

        "Tämä sivusto ei sovellu alle 18 vuotiaille. Olethan varmasti yli 18 vuotias?"

        "Heh heh joo, olen toki >:D"

        Joskus sitä unohtaa...


    • Moi Raippari... :D

      Ikärajat ovat ihan perusteltuja. Lähinnä muuttaisin k-18 merkinnän suositukseksi rajoitteen sijaan.

      Eikä kondomeihin mitään ikärajoja tarvita. Täytyyhän seksiä voida harrastaa turvallisesti.

      • Ja hyvä, että sinulla on taas rekisteröity tunnus.


      • Siiliö
        jokutyyppi19 kirjoitti:

        Ja hyvä, että sinulla on taas rekisteröity tunnus.

        Ai säkin huomasit? :D
        Joo, selkeästi Rape.


      • Siiliö kirjoitti:

        Ai säkin huomasit? :D
        Joo, selkeästi Rape.

        Niin, ihan selvästi. :D Oikeastaan ihan hyvä, että on rekisteröity nimimerkki, jotta sitä ei pääsisi varastamaan. Raippari taisi joskus puhua tuosta Yurikasta.


      • veh kirjoitti:

        Niin, ihan selvästi. :D Oikeastaan ihan hyvä, että on rekisteröity nimimerkki, jotta sitä ei pääsisi varastamaan. Raippari taisi joskus puhua tuosta Yurikasta.

        Jos haluaisin tehdä tuplatunnuksen, tekisin sen kunnolla.


      • yurika kirjoitti:

        Jos haluaisin tehdä tuplatunnuksen, tekisin sen kunnolla.

        Arvelinkin, ettet aikonut salailla sitä, että tuo olisi sinun tunnuksesi. Olisit varmasti muutenkin muuttamut kirjoitustapaasi, mutta tässä aloituksessa se oli ihan sinunkaltaistasi.


    • K-18 pelejä en ole pelannut, joten en niistä pysty sanomaan, mutta 18 voisi kuitenkin olla sopiva.

      Mopoauton ikäraja voi olla 15, koska 18-vuotiaanahan pääsee jo oikean auton rattiin. En tosin pidä mopoautoa kovin hyvänä kulkupelinä.

      Alkoholin ja auton ajokortin ikärajat ovat hyvät.

      Pornon ikäraja voisi periaatteessa olla 16, mutta myös 18 on ihan hyvä, vaikka sitä harva noudattaa. Pornon kohdalla tosiaan voitaisiin mainita, että se on näyteltyä ja saattaa traumatisoida herkimpiä.

      Sosiaaliseen mediaan 12 voisi olla ihan hyvä.

      Sitten k-7 ikärajasta en oikein tiedä.

      Luottokortin ehtojen on oltava 18 vuotta ja säännölliset tulot.

      Seksin suojaikäraja 16 on ihan hyvä.

      Kondomeilla ei ole ikärajaa eikä tarvitse ollakaan. Kaupassa kaikki myyjät eivät välttämättä myy kondomeja kovin nuorille, mutta heillä ei ole mitään perustetta toiminnalleen.

      Kesätyöikärajat oat ihan hyviä. En nyt aivan tarkoin niitä muista, koska niissä oli jotain monimutkaisempaakin. 14-vuotias ilmeisesti saa jotain töitä tehdä ja 15-vuotiaana voi jo paremmin päästä töihin.

      Kauhuelokuvat k-16 tai k-18 riippuen ellokuvasta ja näkyvä varoitus, että kyseessä on kauhuelokuva.

    • "Luottokortin voisi luovuttaa jo 15 vuotiaalle. "

      Ei missään tapauksessa! Visa electron on hyvä nuorelle. Alaikäisen ei missään nimessä pitäisi pystyä velkaantumaan. Itse olen 20, eikä minullakaan ole omaa luottokorttia. Rinnakkaiskortti toki löytyy, mutta sillä tehtävistä hankinnoista sovitaan aina eutkäteen, koska eiväthän ne minun rahojani ole. Kyllä lasten pitää pärjätä niillä rahoilla, joita on nyt eikä ehkä joskus tulevaisuudessa. Kärsivällisyys on hyve.

      K-7 -ikärajoista on turha marista, koska ne ovat kumminkin vain suosituksia. Nuorempikin saa katsoa, mieluiten kuitenkin niin, että vanhemmilla on käsitys sisällöstä, että voivat arvioida, onkon materiaali sopivaa juuri heidän lapselleen. Kaikki kuitenkin kehittyvät vähän eri tahtiin.

      Mielestäni porno ja räiskintä kuuluvat aikuisten maailmaan ja nykyiset ikärajat ovat siksi paikallaan. Täytyy kyllä sanoa, etten 16-vuotiaana olisi edes yhtään tykännyt k-18-peleistä. Nykyään tykkään, mutta en läheskään kaikista. Suoraan sanottuna GTA-sarja on vastenmielinen. Osassa peleistä käsitellään myös tarinan puolesta niin rankkoja aiheita, ettei lasten kuulu niistä mitään tietää. Enkä nyt tarkoita seksiä ja väkivaltaa, joissain peleissä (ja leffoissa) mennään paljon syvemmälle. Sitten tietysti kaikkeen voitaisiin lätkäistä South Parkista tuttu "Ei voida suositella kenellekään" :D

      Eh, taidankin tästä liittyä kukkahattukerhoon.

    • Philip Morris

      Tupakan ikäraja voitaisiin laskea 16 ikävuoteen.

    • morovaann

      Luottokortin pitäisi olla ehdottomasti 18 ikäisille

    • Anonyymi

      Voin katsoa mitä vaan elokuvia ja pelata mitä tahansa ja miksi pitäisi olla k18 pelejä pelkääkö 16 vuotias niitä no tuskin minä en ainakaan olen tässä pian 15 vuotias

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1244
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1121
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1003
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      843
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      315
      796
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    7. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      43
      682
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe