Ruotsin kielen suosio selvitetty Sipoossa
http://jaska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/184203-ruotsin-kielen-suosio-selvitetty-sipoossa
Sipoossa käsiteltiin jo vuonna 2009 valtuustoaloitetta, jossa vaadittiin, että ruotsin opiskelu suomenkielisissä kouluissa alkaisi jo kolmannelta luokalta. Asiasta tehdyn kyselyn perusteella vain noin 8 % suomenkielisistä olisi valinnut ruotsin A1-kieleksi. Nykyään Sipoossa ja Porvoossa englanti on pakollinen A1-kieli, ja nyt RKP haluaa tehdä niissä ruotsista pakollisen A1-kielen; oikeudenmukainen ratkaisu olisi sallia oppilaille valinnanvapaus.
Ruotsin kielen suosio selvitetty Sipoossa
5
110
Vastaukset
- TuomasAH
Oikeudenmukainen ratkaisu olisi lopettaa suomen opettaminen kokonaan. Koulukieleksi valtakunnallisesti englanti, ja kolmannelta luokalta venäjä, ruotsi tai saksa.
- Tälläistänyt
Oikeudenmukainen ratkaisu olisi lopettaa ruotsin kielen opiskelu kaikissa Suomen oppilaitoksissa ja vähitellen aloitaa tärkeämpien kielten opiskelu. Toki pitää olla äidinkielen opetusta että pystyy edes jotain kirjoittamaan viranomaisille.
- Lukiolaislikka
Scandinavia on siirtynyt kieltenopetuksessa, systeemiin missä on äidinkieli ja englanti. Tämän lisäksi jokainen voi opiskella kykyjensä ja mahdollisuuksien mukaan.
Suomessa käytännössä pitää luopua ruotsista.
Muuta mahdollisuutta ei ole.- Fennofinni
Täällähän onkin fiksua porukkaa. Totuus ei pala tulessakaan ja tähän tullaan menemään. Ei tarkoita ettei omaa äidinkieltä saa opiskella tai mitä tahansa muutakin. Ja ihan omasta kokemuksesta sanoisin että ns. ruotsinkiellisillä on kyllä kaikkein paras kielitaito :-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1818407
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264558- 504118
- 543572
- 513136
- 502880
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262586- 362325
- 292046
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382043