olen siis hoitotyön opiskelija (amk) ja harjoittelujakso ahdistaa.. tuntuu etten osaa mitään ja ahdistun kun en osaa. myös harjoittelupaikalla tuli heti semmoinen tunne ettei oikein ollut tervetullut sinne ja muutoinkin siellä koetetaan jollakin tavalla saada kokemaan itsensä naurettavaksi/hölmöksi jos ei ymmärrä/kysyy jotakin. onko muilla samoja kokemuksia tai vinkkeja miten toimia? olisin tosi kiitollinen jotta mieli vähän piristyis tästä. :)
Hoitotyön harjoittelu ahdistaa
28
6059
Vastaukset
- Ei seppä syntyessään
Sinä olet vasta oppimassa ammattiasi. Siksi sinä et voi osata, tietää tai ymmärtää kaikkia ammattisi asioita. Tämä sekä sinun että harjoitteluympäristösi pitäisi aina ottaa huomioon.
Mutta ota kaikki opiksesi, myös se, että suhtaudut tulevaisuudessa myönteisesti työpaikkasi harjoittelijoihin. Ja suhtaudu joutavaan kettuuiluun vain joutavana kettuiluna. - pää pystyyn nyt
Oppimaan sinä kai menit sinne harjoitteluun, et esittelemään osaamista. Siitä voit lähteä. Keljuilun voit jättää omaan arvoonsa.
Kyllä se siitä. Alku aina hankalaa, lopussa kiitos seisoo. - Tee valitus!
Keljuilu on työpaikkakiusaamista. Tee valitus. Kerro keljuilijoille itselleen, että koet heidän käytöksensä kiusaamisena. Kerro asiasta niin, että sinulla on todistajia. Kerro keljuilusta myös opettajalle ja työpaikan esimiehelle, mieluiten kirjallisesti, vaikka sähköpostilla, ja jos kukaan ei reagoi ja mikään ei muutu nyt heti tälllä viikolla, niin vaihda harjoittelupaikkaa. kun olet todistettavasti valittanut kiusaamisesta, ja siihen ei ole puututtu, niin harjoittelun keskeytyminen ei ole sinun syysi vaan harjoittelupaikan syy. Keljuilua ei tarvitse sietää.
En siis ollenkaan komppaa tuota edellistä neuvoa että jätä omaan arvoonsa. Käytännössä on tyypillistä, että kiusatun avunpyynnnöt torjutaan ja kuitataan uhria syyllistämällä (tyyliin pää pystyy - ikään kuin kiusaaminen tai kiusaamisesta ahdistuminen olisi jotenkin uhrin itsensä syy). Kiusaaminen myös yleensä nujertaa kiusatun niin että hän alkaa itsekin pitää tiseään osaamattomana tyhmänä ja kömpelönä, huonompana kuin muut. Tästä seuraa usein, että kiusattu ei uskalla valittaa vaan luulee, että syy on hänessä itsessään. Älä hyvä tyttö anna tuota tapahtua itsellesi!
Jos kukaan ei puutu keljuiluun, niin se vain jatkuu ja ajan myötä kiusaaminen pahenee aina ilkeämmäksi. Tästä on runsaasti tutkimusta. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/12597 - kiitosjakumarrus
Kiitos ihanista neuvoista! kyllä piristää mieltä.
koetan saada puhuttua..
eniten mua harmittaa juuri se, että muut luokkalaiset kuulee jos sössin jotakin ja en ymmärrä ja lisäkseen kun ne eivät ole minun kanssa muutenkaan tekemisissä niin on ahdistavaa.. olen alkanut panikoitua tietyissä tilanteissa mm. lääkkeen jako jne. meinaa itku tulla..ja kädet ja jokapaikka tärisee.niin ja luokkalaisten lisäksi muutkin työntekijät alkavat vältellä minua ja katsoa että olen jotenkin outo..en opi nopeasti, myönnän sen. ja joskus joudun takkuamaaan samojen asioiden kanssa. mutta tuntuu, että aina pitäis osata heti ekan kerran jälkeen tai ennen kun on edes nähnytkään..- terv.hoit.
Oletkohan ihan terve? Tuollainen ahdistuminen ja panikoiminen ja itkeskely tavanomaisessa arjessa on kohtuutonta.
- Terv.hoitaja oikeast
terv.hoit. kirjoitti:
Oletkohan ihan terve? Tuollainen ahdistuminen ja panikoiminen ja itkeskely tavanomaisessa arjessa on kohtuutonta.
Normaali ihminen ahdistuu jos häntä kiusataan. Moni on myös sairastunut työpaikkakiusaamisesta.
Työpaikkakiusaaminen on työsuojelurikos. Myös esimies syyllistyy työsuojelurikokseen, jos ei puutu kiusaamiseen.
Niin että tuollainen on saatava loppumaan, mitä pikemmin sen parempi. Ota asia puheeksi, kerro opettajalle ja esimiehelle asiasta mieluiten kirjallisena, vaikka sähköpostilla, niin jää mustaa valkoiselle. Ja jos tuntuu niin ahdistavalta että itkettää ja kädet tärisee, käy lääkärillä ja pyydä sairaslomaa. Älä menetä terveyttäsi kiusaajan takia.
- Amk-harjoitteluista
Varaudu siihen, että terveysalan opiskelijoiden ohjaus kentällä on osin huonoa. Harjoittelupaikassa sinulle on nimetty ohjaaja, jonka kanssa työskentelet samoissa työvuoroissa. Ohjaaja vastaa opiskelijan perehdytyksestä ja harjoittelun tavoitteiden mukaisesta ohjauksesta. Lue Ilkan juttu, josta on toisella palstalla keskustelu:
- http://www.ilkka.fi/mielipide/yleisöltä/me-vaadimme-laadukasta-opiskelijaohjausta-1.1732504
Kotihoidon harjoittelu on ollut surkein ja turhin jakso kentällä. Harjoittelussa ei oppinut juuri mitään ja ohjaajalla ei ollut motivaatiota opiskelijan ohjaukseen.- Että näin
Voin hyvin ymmärtää tilanteen: Ohjaaja saa osaamattoman ja pahimmillaan kaiken kyseenalaistavan mukaansa muutenkin kireäksi aikataulutettuihin hoitotehtäviin. Lisäksi pitää huolehtia ohjauksen raportointibyrokratiasta. Harvaa tuollainen nappaa.
- rahasta mitä vaan
Että näin kirjoitti:
Voin hyvin ymmärtää tilanteen: Ohjaaja saa osaamattoman ja pahimmillaan kaiken kyseenalaistavan mukaansa muutenkin kireäksi aikataulutettuihin hoitotehtäviin. Lisäksi pitää huolehtia ohjauksen raportointibyrokratiasta. Harvaa tuollainen nappaa.
Ohjattavasta saa ylimääräisen korvauksen. Moni haluaa ohjattavia juurikin korvauksen vuoksi.
- joopa joo
rahasta mitä vaan kirjoitti:
Ohjattavasta saa ylimääräisen korvauksen. Moni haluaa ohjattavia juurikin korvauksen vuoksi.
Ei ainakaan missään paikassa, missä minä olen ollut, saa. Työpaikka sen korvauksen kyllä saa, mutta ei se sille ohjaajalle päädy.
- Käytäntöjä
joopa joo kirjoitti:
Ei ainakaan missään paikassa, missä minä olen ollut, saa. Työpaikka sen korvauksen kyllä saa, mutta ei se sille ohjaajalle päädy.
Muutamissa paikoissa korvaus menee henkilökunnan virkistysrahastoon. Ikävimmissä tapauksissa ohjauskorvaukset budjetoidaan yksikön tuloina ja vastaava summa vähennetään yksikön saamista muista määrärahoista.
Missään paikassa en tähän mennessä ole kuullut korvauksen päätyneen opiskelijan ohjaajalle. - Ikävää kohtelua on
rahasta mitä vaan kirjoitti:
Ohjattavasta saa ylimääräisen korvauksen. Moni haluaa ohjattavia juurikin korvauksen vuoksi.
Opiskelijan ohjaamisesta määrätään työsopimuksessa. Lähihoitaja tai sairaanhoitaja, terveydenhoitaja. kätilö jne. ovat velvollisia toimimaan opiskelijan henkilökohtaisena ohjaajana heidän käytännön harjoitteluissaan. Opiskelijan käytännön jaksot ovat pakollisia ja palkattomia. Opiskelija ei voi itse valita, millaisen ohjaajan hän saa.
Ohjaus on liian usein kehnoa ja laadultaan ala-arvoista. Opiskelijaan suhtaudutaan ikävästi ja työyhteisöissä juorutaan ja puhutaan pahaa. Uusi henkilö kuten opiskelija aistii äkkiä paikan työilmapiirin ja tulevatko työntekijät toimeen toistensa ja esimiestensä kanssa.
Hoitoalalle on tyypillistä naisvaltainen työyhteisö, jossa juorut kulkevat ja puhutaan pahaa selän takana. Edessä päin ollaan mielin kielin. Vatvotaan työkavereitten persoonaa, työsuorituksia, perhesuhteita, taloudellisia asioita, vapaa-ajan viettoa, vanhempainvapaita, sairauslomia jne. - Kysyn vain
Ikävää kohtelua on kirjoitti:
Opiskelijan ohjaamisesta määrätään työsopimuksessa. Lähihoitaja tai sairaanhoitaja, terveydenhoitaja. kätilö jne. ovat velvollisia toimimaan opiskelijan henkilökohtaisena ohjaajana heidän käytännön harjoitteluissaan. Opiskelijan käytännön jaksot ovat pakollisia ja palkattomia. Opiskelija ei voi itse valita, millaisen ohjaajan hän saa.
Ohjaus on liian usein kehnoa ja laadultaan ala-arvoista. Opiskelijaan suhtaudutaan ikävästi ja työyhteisöissä juorutaan ja puhutaan pahaa. Uusi henkilö kuten opiskelija aistii äkkiä paikan työilmapiirin ja tulevatko työntekijät toimeen toistensa ja esimiestensä kanssa.
Hoitoalalle on tyypillistä naisvaltainen työyhteisö, jossa juorut kulkevat ja puhutaan pahaa selän takana. Edessä päin ollaan mielin kielin. Vatvotaan työkavereitten persoonaa, työsuorituksia, perhesuhteita, taloudellisia asioita, vapaa-ajan viettoa, vanhempainvapaita, sairauslomia jne.Eikö ole vain hyvä tutustua jo opiskeluaikana työpaikkojen käytäntöihin, ikäviinkin?
Siksi kai nämä harjoittelujaksot ovat olemassa, ettei kaikki tule ihmiselle kertashokkina työelämään siirtyessä. - Tampereella
Käytäntöjä kirjoitti:
Muutamissa paikoissa korvaus menee henkilökunnan virkistysrahastoon. Ikävimmissä tapauksissa ohjauskorvaukset budjetoidaan yksikön tuloina ja vastaava summa vähennetään yksikön saamista muista määrärahoista.
Missään paikassa en tähän mennessä ole kuullut korvauksen päätyneen opiskelijan ohjaajalle.Meillä ohjaaja saa yhdestä ohjattavasta 58 e/kk ja kahdesta ohjattavsta 79 e/kk. Enempää kuin kahta ohjattavaa ei saa ottaa ja korvaukset on kyllä aika pienet mutta silti tyhjää parempi. Lisäksi ohjaaminen vaikuttaa kehityskeskusteluissa kun tehdään tehtävästä suoriutumisen arviointia, niin jos ohjaa saa paremmat arvioinnit, koska se on luokiteltu vaativammaksi kuin jos ei ohjaa. Sillä perusteella saa yleensä henkilökohtaista lisää tai vaativusslisää.
- ~~~
joopa joo kirjoitti:
Ei ainakaan missään paikassa, missä minä olen ollut, saa. Työpaikka sen korvauksen kyllä saa, mutta ei se sille ohjaajalle päädy.
Kyllä ohjaajan saama ohjauspalkkio on n. 5e/päivä. (ainakin kaikissa paikoissa joissa itse olen ollut sh. opiskelijana)
- Hoi...
~~~ kirjoitti:
Kyllä ohjaajan saama ohjauspalkkio on n. 5e/päivä. (ainakin kaikissa paikoissa joissa itse olen ollut sh. opiskelijana)
Olen ollut alalla vuodesta 1989, enkä ole ikinä saanut penniäkään/senttiäkään ohjaamistani opiskelijoista. Koultu kyllä ovat jo jonin aikaa maksaneet opiskelijoiden ohjauksesta, mutta valitettavan monessa paikassa ne menevät kaupungin tai kunnan pohjattomaat kassaan. Meidän osastolla ne tätä nykyä tulevat osaston koulutusrahastoon.
- jostaa
Aina uusi ympäristö, uudet ihmiset ja uudet tehtävät jännittävät. Se on sama juttu jokaisella. Mutta kun suorastaan itkettää, ollaan paniikin partaalla ja kädet tärisevät, kirjoittaja joko liioittelee tai on yliherkkä.
Syyksi nähdään kiusaavat työtoverit. Saattaa olla, että kaiken kiireen keskelle ei olisi uutta tumpeloa opetettavaksi haluttu. Siinä on haastava tilanne molemmin puolin. Harjoittelija joutuu sopeutumaan. Työntekijät joutuvat sopeutumaan. Ei se helppoa ole. Yleensä näistä harjoitteluista kuitenkin selviydytään.
Aloittaja ei voi muuttaa työyhteisöä, omaa asennettaan voi. Jokainen päivä on mahdollisuus.- Parempaa työtä
Voihan hyvinkin olla että oikeasti on kiusaamista ja väheksyvää asennetta. Ei tuo juttu mitenkään välttämättä ole aloittajan omasta asenteesta kiinni. Kyllä kiusaamista tapahtuu ja siihen tulee puuttua, vaikka kohteena olisikin vain harjoittelija, joka on komennettu vielä kiireen keskelle tumpeloimaan ... eli olisiko tuossa omassakin aseteessasi vähän korjaamista?
Se on selvää, että kaikki joutuvat sopeutumaan. Joskus vaan on niin että ainoa, joka joustaa ja sopeutuu, on se harjoittelija. Silti harjoittelija voi monissakin tapauksissa osata asiat paremmin kuin vakihenkilökunta, jolla on usein vanhaa tietoa ja kankeita asenteita.
Esimerkiksi omassa harjoittelupaikassani ei kukaan vakihenkilökunnasta hallinnut ventrogluteaalista pistoksenantoa, joka on kuitenkin tällä hetkellä suositus erityisesti jos potilaalla on paksu rasvakudos. On paljon tutkimusta että esim. pakaraan annettu pistos jää rasvakudokseen, jolloin se ei päädy lihakseen kuten on tarkoitettu. Lääkeaine vaikuta kuten on tarkoitus ja aiheuttaa kipua ja ongelmia pistoskohtaan. On myös hyvin tavallista että vanhuksille murskataan lääkkeet ja sekoitetaan ruokaan, myös depottabletit ja kapselit avataan ja tyhjennetään puuron sekaan. Aivan selvää, ettei lääkeaineet vaikuta kuten on tarkoitettu eikä potilaan vointi kohene. Ei pyydetä lääkäriä vaihtamaan lääkettä nestemäiseen tai poretablettiin tai injektioon, koska ei uskalleta tai tajuta kertoa että ollaan vuosikaudet tehty salaa väärin.
Työharjoittelun tarkoitus on myös uudistaa työyhteisöä ja tuoda uusinta tietoa työelämään. - 30 v alalla
Parempaa työtä kirjoitti:
Voihan hyvinkin olla että oikeasti on kiusaamista ja väheksyvää asennetta. Ei tuo juttu mitenkään välttämättä ole aloittajan omasta asenteesta kiinni. Kyllä kiusaamista tapahtuu ja siihen tulee puuttua, vaikka kohteena olisikin vain harjoittelija, joka on komennettu vielä kiireen keskelle tumpeloimaan ... eli olisiko tuossa omassakin aseteessasi vähän korjaamista?
Se on selvää, että kaikki joutuvat sopeutumaan. Joskus vaan on niin että ainoa, joka joustaa ja sopeutuu, on se harjoittelija. Silti harjoittelija voi monissakin tapauksissa osata asiat paremmin kuin vakihenkilökunta, jolla on usein vanhaa tietoa ja kankeita asenteita.
Esimerkiksi omassa harjoittelupaikassani ei kukaan vakihenkilökunnasta hallinnut ventrogluteaalista pistoksenantoa, joka on kuitenkin tällä hetkellä suositus erityisesti jos potilaalla on paksu rasvakudos. On paljon tutkimusta että esim. pakaraan annettu pistos jää rasvakudokseen, jolloin se ei päädy lihakseen kuten on tarkoitettu. Lääkeaine vaikuta kuten on tarkoitus ja aiheuttaa kipua ja ongelmia pistoskohtaan. On myös hyvin tavallista että vanhuksille murskataan lääkkeet ja sekoitetaan ruokaan, myös depottabletit ja kapselit avataan ja tyhjennetään puuron sekaan. Aivan selvää, ettei lääkeaineet vaikuta kuten on tarkoitettu eikä potilaan vointi kohene. Ei pyydetä lääkäriä vaihtamaan lääkettä nestemäiseen tai poretablettiin tai injektioon, koska ei uskalleta tai tajuta kertoa että ollaan vuosikaudet tehty salaa väärin.
Työharjoittelun tarkoitus on myös uudistaa työyhteisöä ja tuoda uusinta tietoa työelämään."Työharjoittelun tarkoitus on myös uudistaa työyhteisöä ja tuoda uusinta tietoa työelämään."
Onko tämä jossain esitetty ihan virallisesti vai onko tämä yksityinen mielipide?
Harjoittelija on harjoittelija. Hänen vastuullaan ei voi olla työelämän uudistaminen ja uusien virtausten tuominen työpaikoille. Harjoittelija tulee oppimaan, ei opettamaan vanhoja konkareita uusille tavoille. Uudistusten työpaikoille on tultava ylemmältä portaalta. Hoitoala on hyvin hierarkinen ja harjoittelijalla, joka on hierarkian alimmalla portaalla, ei ole mitään sananvaltaa mihinkään asiaan. - reenari
30 v alalla kirjoitti:
"Työharjoittelun tarkoitus on myös uudistaa työyhteisöä ja tuoda uusinta tietoa työelämään."
Onko tämä jossain esitetty ihan virallisesti vai onko tämä yksityinen mielipide?
Harjoittelija on harjoittelija. Hänen vastuullaan ei voi olla työelämän uudistaminen ja uusien virtausten tuominen työpaikoille. Harjoittelija tulee oppimaan, ei opettamaan vanhoja konkareita uusille tavoille. Uudistusten työpaikoille on tultava ylemmältä portaalta. Hoitoala on hyvin hierarkinen ja harjoittelijalla, joka on hierarkian alimmalla portaalla, ei ole mitään sananvaltaa mihinkään asiaan.Harmi että olet tuota mieltä. Itse koin sekä aiemmin ammattilaisena, että nyt uuden alan opiskelijana (molemmat hoitoaloja) harjoittelujaksot nimenomaan molemminpuolisena tiedonjakamisena. Tietysti pääosassa on se ohjaajalta opiskelijalle suuntautuva ammatillisten taitojen opetus ja kokemusten pohjalta tulleen tiedon jakaminen, mutta tietynlaisia asioita opiskelijatkin opettavat jo valmistuneille ja alalla toimineille!
Eihän koko systeemissä olisi muuten mitään järkeä, miksi tuoda opiskelijoita paikkaan, jossa heidän päähänsä vain kaadetaan tietoa ilman että mietitään myös sitä koulussa opetettua versiota? Terveysalalla tiedot päivittyvät monista asioista tiuhaan tahtiin ja työelämässä ei välttämättä aina ja joka yksikössä olla siellä aallonharjalla, eikä toki tarvitsekaan. Mutta silloin on mahtava tilaisuus peilata niitä omia tietojaan ja kokemuksiaan niihin opiskelijan tuomiin oppeihin ja näkemyksiin.
Eikä niiden asioiden tarvitse olla mitään mullistavia, vaan ihan jotakin työn käytännön tekemisen helpotusta, mitä ei välttämättä ole työpaikalla vain tullut ajatelleeksi, koska "aina on tehty näin". Opiskelija tuo kuitenkin aina ulkopuolisen ja tuoreen näkökulman asioihin ja voi saada ne vanhatkin konkarit pohtimaan rutiinejaan, eli MIKSI teenkään näin, onko tälle jotakin perusteita vai teenkö vain niin koska olen vuosia tehnyt niin? Opiskelijan esittämä yksinkertainen kysymyskin voi saada henkilökunnan miettimään omia toimintapojaan, vaikka ne eivät varsinaisesti vääriä olisikaan.
Tuo hierarkia-asia on toki ihan totta, monessa paikassa, eikä mitään suuria linjanmuutoksia tietenkään voi tehdä vain opiskelijan ehdotuksesta. Työelämän ei kuitenkaan kuulu jäädä paikoilleen makaamaan, vaan aina voi oppia jotakin uutta, koski se sitten vaikka vain ylimääräisen särmäjäteastian sijoittamista paikkaan X tai toisenmallisen sädesuojan käyttöä. Pieniä asioita, suuria merkityksiä, joita ei välttämättä voi aina pysähtyä ajattelemaan arkisessa työnteossa. Opiskelijalla kuitenkin on aikaa katsella osastoilla ympärilleen ja nähdä asioita erilailla, ei jätetä niitä silmiä huomioimatta!:)
Onnekseni olen saanut olla sekä töissä että nyt opiskelijana työpaikoilla, joissa opiskelija on ennen kaikkea voimavara ja uusien tuulien tuoja, eikä mikään riippakivi/tyhjyyttään ammottava kaivo, joka täytyy vain täyttää sillä oman työyksikön jäsenten tiedoilla ja taidoilla. - Opiskelijan asemasta
30 v alalla kirjoitti:
"Työharjoittelun tarkoitus on myös uudistaa työyhteisöä ja tuoda uusinta tietoa työelämään."
Onko tämä jossain esitetty ihan virallisesti vai onko tämä yksityinen mielipide?
Harjoittelija on harjoittelija. Hänen vastuullaan ei voi olla työelämän uudistaminen ja uusien virtausten tuominen työpaikoille. Harjoittelija tulee oppimaan, ei opettamaan vanhoja konkareita uusille tavoille. Uudistusten työpaikoille on tultava ylemmältä portaalta. Hoitoala on hyvin hierarkinen ja harjoittelijalla, joka on hierarkian alimmalla portaalla, ei ole mitään sananvaltaa mihinkään asiaan."Harjoittelija on harjoittelija. Hänen vastuullaan ei voi olla työelämän uudistaminen ja uusien virtausten tuominen työpaikoille. Harjoittelija tulee oppimaan, ei opettamaan vanhoja konkareita uusille tavoille."
Opiskelija huomaa harjoittelussa monia epäkohtia. Osastolla, poliklinikalla, vastaanotolla tai kotihoidossa on kankeat rutiinit, joita ei haluta muuttaa, koska vastustetaan kaikkea uutta. Yksi esimerkki, että ohjaajana toimiva sairaanhoitaja tai terveydenhoitaja ei osaa antaa ventrogluteaali-injektiota. Opiskelijaa ohjataan vanhoihin, huonoihin työskentelytapoihin.
Opiskelija huomaa joskus, että jotakin asiakasta tai potilasta kohdellaan ja hoidetaan huonosti. Esimerkiksi joku vanhus hoidetaan osastolla aina viimeisenä, koska hoitajat eivät pidä hänestä. Viedään soittokello pois, ettei voi hälyttää apua. Ei tarjota päiväkahvia tai iltapalaa ei-niin-mukaville asukkaille / potilaille jne. Palkallista työaikaa ei käytetä tehokkaasti, vaan juoruiluun kuluu kallista työaikaa. Opiskelija joutuu kuulemaan yleistä valitusta hoitoalan työajoista, työkavereista ja palkoista. - On vuosi 2015
30 v alalla kirjoitti:
"Työharjoittelun tarkoitus on myös uudistaa työyhteisöä ja tuoda uusinta tietoa työelämään."
Onko tämä jossain esitetty ihan virallisesti vai onko tämä yksityinen mielipide?
Harjoittelija on harjoittelija. Hänen vastuullaan ei voi olla työelämän uudistaminen ja uusien virtausten tuominen työpaikoille. Harjoittelija tulee oppimaan, ei opettamaan vanhoja konkareita uusille tavoille. Uudistusten työpaikoille on tultava ylemmältä portaalta. Hoitoala on hyvin hierarkinen ja harjoittelijalla, joka on hierarkian alimmalla portaalla, ei ole mitään sananvaltaa mihinkään asiaan.Kyllä, on esitetty ihan virallisesti. Ilmeisesti tietoa pitäisi jakaa paremmin työpaikoillekin.
Harmillisesti jotkin työpaikat ovat vielä nykyäänkin hyvin hierarkisia, niin että eivät oikein hyvin sovi harjoittelupaikoiksi.
- perjantai16.
Minun mielestä tämän ketjun aloittaja on aivan oikessa. Kyllä, opiskelijoita kohdellaan huonosti (jätetään vastailemaan kelloihin, jakamaan lääkkeitä jne) ja itse häivytään syömään..ja muutenkin tehdään naurunalaiseksi työpaikalla jos ei osaa / ymmärrä / onnistu heti niinkuin pitäisi.. Mulle on ihan sama saako ne vaikka miljoona euroa opiskelijasta, kuhan jokaisella olisi mukava olla ja mennä joka aamu sinne ja tuntea olonsa sellaiseksi että pystyy tekemään jotakin. Itse ainakin olen jännittänyt aina harjoittelussa aivan hirveästi ja en ole mikään nopea oppija kanskaan. ja kyllähän sen huomaa, että jos opiskelijaa joku nälvii niin kyllä sillä joka muukin silmätikku siellä on (työntekijä) jota hän lisäkseen nälviin. nälviä tarvitsee aina ympärilleen YLEISÖN, eihän se muuten olisi hauskaa ollenkaan.
- Amk-opiskelija
On mukaviakin harjoittelupaikkoja, joissa on motivoituneita ohjaajia ja homma pelaa. Näihin "hyviin" paikkoihin on tulossa enemmän opiskelijoita kuin on paikkoja tarjolla. Joihinkin paikkoihin rekrytoidaan opiskelijoita harjoittelujaksojen jälkeen tekemään sijaisuuksia.
Joskus työilmapiirin pilaamiseen riittää, että työpaikalla on yksi inhottava hoitaja, joka kiusaa opiskelijoita työkseen. Esim. joillekin perushoitajille on katkera paikka, kun osastolle tulee sairaanhoitajaopiskelijoita. Kiusaamisen syy on, että perushoitaja on itse hakenut monta kertaa sairaanhoitajaopintoihin, mutta ei ole päässyt kouluun. Omaa katkeruutta puretaan opiskelijoihin ja kiusataan heitä harjoittelussa.
- SH-aikuisopiskelija
Olen sh-opiskelija aikuispuolella ja olen työskennellyt perushoitajana n. 20 vuotta. Myönnä, että itsellenikin oli vaikeaa olla sh-opiskelijana työharjoittelussa ja vaadin itseltäni aiemman koulutuksen ja kokemuksen vuoksi liikaa. Itse opiskelijoiden ohjaajana olen kuitenkin yrittänyt saada aina opiskelijan tuntemaan olonsa hyväksytyksi ja auttanut opiskelijoita rentoutumaan ja olemaan oma itsensä. Jos joutuu jännittämään liikaa, ei pysty oikein mihinkään. Valitettavasti työpaikoilla on hirveitä, täydellisiä hoitajia, jotka eivät osaa käyttäytyä minkään normien mukaan. Mutta ehkä sinua helpottaisi, jos saisit sanottua esim. ohjaajallesi että jännität ja olet hidas oppimaan tms. Olisi hyvä jos pystyisit edes jollekin kertomaan miltä sinusta tuntuu.
Meillä ohjaajat eivät saa senttiäkään itse ohjausrahoista, vaan ne nyt sentään pitkän taistelun jälkeen tulee osaston tilille koulutuskäyttöön. Mutta kuitenkin opiskelijjoista maksetaan työharjoittelupaikkaan eli meidän pitää vaatia laadukasta ohjausta. Muista antaa palautetta työharjoittelupaikastasi, niin hyvää kuin huonoakin. Meidän koulussa yleensä kaikki opiskelijat jotaka ovat olleet sairaalamme tietyillä osastoilla, osaavat nimetä sen täysin mul..n hoitajan ja osa on antanut palautetta jopa hänen nimellään, jotta tieto menee ylempiin portaisiinkin.
Mutta oli miten oli, opiskelija joutuu nielemään monta kertaa ja olemaan pitkäpinnainen, mutta kaikkea ei saa ottaa täysin henkilökohtaisesti. Osa meistä ihmisistä vaan on olemassaan niin inhottavia ja täydellisiä että kykenevät mollaamaan aina toisia. Ne samat ihmiset mollaavat kyllä työkavereitaankin, puhumattakaan vähän hiljaisemmasta ja aremmasta opiskelijasta - Kiusaajaonraukka
Hoitoalan opiskelijoita kiusataan yleisesti pakollisissa harjoitteluissa. Opintoihin kuuluvia pakollisia ja palkattomia harjoittelujaksoja on kymmeniä viikkoja. Harjoitteluissa opiskelijalla ei valitettavasti ole oikeuksia, mutta velvollisuuksia on pitkä liuta! Jos et suorita kaikkia harjoittelujaksoja, et saa tutkintoasi valmiiksi.
- https://www.tehylehti.fi/fi/blogit/mainio/sairaanhoitaja-ja-opiskelijan-tokero-kohtelu
- https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201809082201188075_u0.shtml
- https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201809092201189098_u0.shtml
Epäasiallisesti käyttäytyviä, opiskelijoita kiusaavia hoitajia pitäisi rangaista! Oppilaitosten on korkea aika alkaa puuttua kiusaamiseen! Ammattioppilaitosten ja ammattikorkeakoulujen opettajat ja rehtorit eivät puutu harjoitteluissa tapahtuvaan kiusaamiseen. Harjoittelun valvojina toimivat opettajat juovat koululla kovalla palkalla kahvia ja lähettävät lisää opiskelijoita kiusattavaksi!
Kun lyhytaikainen keikkalainen joutuu v###umaiseen paikkaan sijaiseksi, hän voi kieltäytyä menemästä ko. paikkaan uudestaan keikalle. Opiskelija ei voi kieltäytyä menemästä v###umaiseen harjoittelupaikkaan. Kiusaamisen takia opinnot viivästyvät tai opiskelija lopettaa opinnot kesken ja vaihtaa kokonaan toiselle alalle.- Äläoleuhri
Yksi karmea harjoittelujakso mahtui minunkin opintoihin. Jouduin kusatuksi ja jo harjoitteluaikana kuulin, että muitakin harjoittelijoita sillä osastolla oli aiemmin kiusattu yhtä lailla. Se oli siis siellä tapana ja hiljaisesti hyväksyttyä. Tein siitä työsuojeluilmoituksen ja jätin harjoitteluni siellä kesken. Suoritin harjoittelun loppuun toisessa sairaalassa. Opinnot eivät viivästyneet, vaan valmistuin normiaikaa nopeammin.
V-maiseen harjoittelupaikkaan voi siis todellakin kieltäytyä menemästä, ja kun tekee työsuojeluilmoituksen kiusaamisesta, niin esimiehen on siihen työsuojelulain mukaisesti pakko jollain tavalla puuttua. Opettajat eivät voi kiusaajia rangaista, mutta opettajat voivat vaikuttaa sillä tavalla, että eivät lähetä opiskelijoita harjoitteluun niihin paikkoihin, missä tietävät olevan kiusaamista.
Oppilaitokset voivat myös olla aktiivisempia selvittämään opiskelijoille etukäteen, miten kuuluu toimia, jos työharjoittelupaikassa kohdellaan epäasiallisesti. Kyllähän joka työpaikalla pitää työsuojeluvaltuutettu olla, ja ilmoituksen tekeminen kiusaamisesta on ihan perus työelämätaitoja. Oppilaitoksissa voidaan mys laatia ohjeet siitä, että jos joku opiskelija joutuu harjoittelupaikassa kiusatuksi, niin opettajan tehtävä on tarjota kiusatuksi tulleelle tukea ja kannustusta jatkaa harjoittelua toisessa paikassa, etteivät opinnot viivästy.
- Anonyymi
Kitistään työvoimapulasta mutta kyllähän tuo harjoittelu raakaa taas puolet opiskelijoista pois kelkasta. Resurssit ei riitä. Suomessa ei osata tehdä asioita oikein eli parantaa työoloja.
Sitten kaiken maailman narsistit eksyy alalle. Itse opiskelen ja lähden Suomesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3207600Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1761853
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j561181Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019