Ollaan tekemässä keittiöremppaa kerrostaloasuntoon ja loppusuoralla. Kysymys kuuluu: saako itse asentaa upotettavat halogeenit sähköjohtoineen jos tarvittava taito on (isällä 30 v. työkokemus teleteknikkona) saatavissa? Uunia ja liesitasoa varten tilasimme sähkömiehen jottei tehtäisi mitään väärin...
Saako asentaa itse valaisimet ym?
7
3779
Vastaukset
- tsähäri
Voi hyvänen aika. Vetäkää ne halogeenit paikoilleen ja pyytäkää sähkäriä liittämään se muuntaja verkkoon. Tosin ihmettelen 30-vuoden kokemusta jos ei liettä saa kytkettyä.
- MPA
Siis varmasti oisi laittanut uuninkin jos ois pyydetty mutta kalusteasentaja sanoi ettei uunia SAA asentaa itse ilman lupia kun siinä on jokin voimavirtakaapeli tms. ?
- tsähäri
MPA kirjoitti:
Siis varmasti oisi laittanut uuninkin jos ois pyydetty mutta kalusteasentaja sanoi ettei uunia SAA asentaa itse ilman lupia kun siinä on jokin voimavirtakaapeli tms. ?
No on siinä liedessä voimavirta, eli vaiheet ja nolla. Mahdollisesti myös suojamaa. Mutta halogeenit lienee 12V, jotka voitte laillisesti asentaa kunhan pyydätte sitä sähkäriä kytkemään muuntajan ( kytkin!).
- kipuna
Kalustojen halogeenivaloille kannattaa asentaa pistorasia, johon pistotulpallinen halogeenimuuntaja liitetään. Sijoitus piiloon johonkin kaappiin tai yläkaapin päälle. Pistorasian asennus kuuluu sähkömiehen tehtäviin, siitä voitte itse jatkaa. Kullekin valaisimelle viedään oma johto tai paksunpi runko josta haaroitetaan valoille.Huomioitava että 12 voltilla virrat on suuria ja lämmittävät johtimia jos ne ovat liian ohuet.
- kähis
Mistäs ne saa päälle jos pistorasiasta virta?
- pitää
kähis kirjoitti:
Mistäs ne saa päälle jos pistorasiasta virta?
laittaa sähkö menemään kytkimen kautta, kuten varmaan kysyjä oli aikonutkin, sähkömies katsoo paikalla toteutustavan.
- MPA
Eli luvaton mutta alan töitä osaava teknikkoisäni teki kaikki sähkötyöt ja minä sitten tilasin luvallisen sähkärin joka tarkasti koko höskän ja kirjoittaa hyväksyntäpaperin asiasta. Eli kaikki pitäisi olla kunnossa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961886- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693