Joulu

-öttönen-

Heipä.

Nyt kun tuo joulu taas lähestyy, kaipaisin tietoa siitä millaisten asioiden juhla joulu on alunalkaen (ennen kristinuskoa) Suomessa ollut.

Haluaisin viettää joulua (jos siinä mitään viettämistä on?) kunnioittaen muinaissuomalaisia / pakanallisia perinteitä, en kristinuskon oppien mukaan.

Mikä virka on mm. joulukuusella, joulupukilla, lahjojen antamisella yms. pakanallisesta näkökulmasta?

Linkkejä, vinkkejä... kiitos.

9

880

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elliek

      tässä kirjassa on vanhanajan joulutaikauskoa uskoa ennen olevina juttuina. Mulla on se kirja mutta tekstiä on niin paljon, että voisi tulla kirjoitus virheitä, mutta jos pystyt lainaamaan esim kirjastosta niin siinä olisi tietolähde.

      • Nimetön

        ...oli tuon Vuotuisen Ajantiedon kirjoittaja.

        Viikinkiaikana muuten kuului hyviin tapoihin vetää jouluna nuppi turvoksiin eli taju kankaalle. Sillä tapaa päästiin yhteyteen esi-isien ja kaatuneiden aseveljien kanssa.

        Muuten aika iso osa perinteisistä joulunviettotavoista on alunperin kuulunut kekriin eli sadonkorjuujuhlaan jota vietettiin joskus loka-marraskuussa. Silloin vietiin viimeiset nauriit kuoppaan ja tuotiin rukit pirttiin.


    • Wicca-nainen

      Jouluhan on alunperin pakanallinen juhla, jonka kristityt ovat väkisin dumpanneet omaan uskontoonsa, samalla laillahan ovat omineet mm. nyk. pääsiäisen ja juhannuksen.
      Tässä linkki josta saat tietoa joulun alkuperästä ja perinteistä:
      http://www.funet.fi/~magi/metsola/arkisto/juhlat/joulu

      • En ota kantaa, MUTTA...

        Ei Juhannusta ole vielä tietääkseni vietetty Suomessa uskonnollisena juhlana (älä tapa jos olen väärässä). Joku voi tietty vetää tähän Johannes Kastajan, mutta eikö nämä juhlat (Joulu ja Juhannus) ole kuitenkin ihan vaan Auringosta lähtöisin. (Talvi-, ja kesäpäivän seisaus. Hauskoja Juhlia kuitenkin molemmat.
        Jouluna otetaan Joulu vastaan ja jussina nuppi turvoksiin ja koko kokko palamaan!
        ...koko kokkoko? Koko kokko! ;-)


      • Wicca-nainen
        En ota kantaa, MUTTA... kirjoitti:

        Ei Juhannusta ole vielä tietääkseni vietetty Suomessa uskonnollisena juhlana (älä tapa jos olen väärässä). Joku voi tietty vetää tähän Johannes Kastajan, mutta eikö nämä juhlat (Joulu ja Juhannus) ole kuitenkin ihan vaan Auringosta lähtöisin. (Talvi-, ja kesäpäivän seisaus. Hauskoja Juhlia kuitenkin molemmat.
        Jouluna otetaan Joulu vastaan ja jussina nuppi turvoksiin ja koko kokko palamaan!
        ...koko kokkoko? Koko kokko! ;-)

        Enhän sinua tapa =)
        Mutta juhannusta on todellakin juhlittu jo pakanallisena aikana Suomessa Ukko-jumalan juhlana, kauan ennen kristinuskon tuloa.
        Vastaan taas tylsästi linkillä:
        http://www.finlit.fi/tietopalvelu/juhlat/juhannus/perinne.htm


    • Niin.. noista Wicca-neidon linkeistä löytyykin jo ihan mukavasti. Pukin alkuperää niistä ei tosin löydy.
      Linkkejä minulla ei valitetavsti ole antaa, kun en itsekään tiedä =(
      MUTTA, joulupukki on hyyyvin pitkä perinne.
      Moni ei varmaan ole koskaan edes miettinyt sanaa jouluPUKKI. Tuleeko sanasta PUKKI mieleen iloinen coca-colaa juova punanuttuinen herttainen vanha ukkeli? Ei. Se on kaupallinen joulupukki se. Vai pitäisikö sanoa Santa claus, Joulupukki on enempi väärä suomennos.
      JouluPUKKI on vanhaa perua. Hän oli mies, jolla oli pukin pää ja harmaa nuttu. Yleensä nurinkurinen takki siis. Hän kierteli talosta taloon ja HÄNELLE annettiin lahjoja, ei toisin päin. Jos ei antanut, sai vitsoja. Tai vitsasta, mistä sitä tietää =)
      Nykyisin lapsia kehotetaan olemaan kilttejä, että pukki tulee. Ennen oli toisinpäin. Olkaa kilttejä TAI PUKKI TULEE! HUI!
      Pelottelu koettiin ehkä tehokkaammaksi kuin lahjonta.

      Näin minä olen asian käsittänyt. Korjatkaa, jos meni ihan päin...jotain.

      Valitan, jos petyitte. Se iloinen punaposki on coca-colan versio kristillisestä pyhimyksestä.

      Korvatunturin tarinaa en tiedä.

      Kiitos.

      • Pullaniko

        Tuota Korvatunturi-kysymystä voisi vaikka kysyä Joulupukin kuumalta linjalta :)

        Niin ja eikös tähän kristilliseen jouluhahmoon liity se Pyhä Nikolaus vai mikä olikaan? Kumminkin se yksi hemmo joka auttoi köyhiä lahjoilla. Korjatkaa ihmeessä, jos olen väärässä :]

        Luin jostain joskus, että Odin on myös liitetty Joulupukkiin täällä pohjoisessa.

        Noh, kristitty tai pakana, ihan sama. Hyvää joulunaikaa kaikille silti!


      • Pullaniko kirjoitti:

        Tuota Korvatunturi-kysymystä voisi vaikka kysyä Joulupukin kuumalta linjalta :)

        Niin ja eikös tähän kristilliseen jouluhahmoon liity se Pyhä Nikolaus vai mikä olikaan? Kumminkin se yksi hemmo joka auttoi köyhiä lahjoilla. Korjatkaa ihmeessä, jos olen väärässä :]

        Luin jostain joskus, että Odin on myös liitetty Joulupukkiin täällä pohjoisessa.

        Noh, kristitty tai pakana, ihan sama. Hyvää joulunaikaa kaikille silti!

        Niin... kuten sanoin, jouluPUKKI on väärä suomennos. Itse JOULUPUKKI-hahmoa ei ole esiintynyt Suomessa vuosiin. Tämä uusi versio on muokkaus Pyhästä Nikolauksesta ja nimetty Santa Clausiksi. Ja suomennettu erheellisesti Joulupukiksi.

        Ja mitä Odiniin tulee... hän on toiminut eräiden joulupukkiuskomusten isänä. Erään skandinaavisen uskomuksen mukaan itse Odin ratsastaa kahdeksanjalkasella hevosellaan Yulin (joulu) aikaan taivaalla jaellen joko lahjoja tai rangaistuksia, riippuen ihmisten toiminnasta.

        Että näin...

        Kiitos.


      • Pullaniko
        Ukonpoika kirjoitti:

        Niin... kuten sanoin, jouluPUKKI on väärä suomennos. Itse JOULUPUKKI-hahmoa ei ole esiintynyt Suomessa vuosiin. Tämä uusi versio on muokkaus Pyhästä Nikolauksesta ja nimetty Santa Clausiksi. Ja suomennettu erheellisesti Joulupukiksi.

        Ja mitä Odiniin tulee... hän on toiminut eräiden joulupukkiuskomusten isänä. Erään skandinaavisen uskomuksen mukaan itse Odin ratsastaa kahdeksanjalkasella hevosellaan Yulin (joulu) aikaan taivaalla jaellen joko lahjoja tai rangaistuksia, riippuen ihmisten toiminnasta.

        Että näin...

        Kiitos.

        Kiitos tarkennuksesta :)

        Muistakaa siis lapset, että tämä nykyinen Joulu"pukki" ei ole se oikea Joulupukki, vaan Valepukki. Olkaa siis kilttejä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      109
      7883
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2882
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2472
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2185
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1855
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1609
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe