Korvaus maalaamisesta ilman lupaa

Tuholaismaalari

Muutin juuri pois kaksiosta jonka seinät ja katot sekä yhden oven maalasin asumisaikanani. Asunnon seinät olivat muutettaessa täynnä koukkuja ja reikiä, mutta muuten hyväkuntoiset. Katon maali puolestaan lohkeili kauttaaltaan ja kuten myös yhden välioven (niistä kohdista missä maalia nyt enää sattui edes olemaan). No, muutettuani asuntoon päätin tasoittaa reiät ja lohjenneet kohdata ja maalata kaikki pinnat samansävyisellä valkoisella kuin millä ne oli aiemminkin maalattu. Hölmöyttäni en edes ajatellut että tähän olisi tarvinnut vuokranantajan luvan vaan tein kaiken hänen tietämättään ja omalla kustannuksellani. Tekemästäni maalauksesta on kulunut nyt pari vuotta ja kaikki pinnat ovat yhä erinomaisessa kunnossa. Tästä huolimatta vuokranantaja kieltäytyy maksamasta 2 kuukauden takuuvuokraa takaisin, vedoten siihen että olen tehnyt remonttia ilman hänen kirjallista lupaansa. Onko hänellä tähän mitään laillisia perusteita? Tiedän kyllä että lupa olisi tullut kysyä, mutta koska väri on täysin sama kuin alkuperäinen ja asunnon kunto on parantunut huomattavasti, niin onko tähän perusteita?

15

191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse vuokranantaja,

      Onpa outo vuokranantaja. Oletko varma, että jälki on hyvä eikä jalkalistat tms ole tuhrittuja?

      Tai ettei kiiltoasteissa , maalityypissä ole jotain, joka estäisi päälle maalaamasta.

      Sinuna vaatisin kirjallisen perusteen ja riitauttaisin asian.

    • Tuholaismaalari

      Jälki on hyvä ja jalkalistat sekä lattialaminaatti täysin puhtaat. Myöskään maalityypeissä tai kiiltoasteissa ei pitäisi olla mitään päällemaalaamisesteitä, tämän ainakin varmistin maalikaupasta. Mitään tarkempia perusteluita kuin "sopimusrikkomuksen" en ole vuokranantajalta saanut eli vaikuttaa että pyrkii vain rahastamaan kustannuksellani.

      Mielelläni välttäisin asian riitauttamisen ajan ja vaivan säästämiseksi mutta en myöskään ole missään nimessä valmis luopumaan takuuvuokrastani. Siksi mietinkin onko hänellä tai minulla jotakin lain/muiden säännösten puolesta johon voisi tarttua? Hänen puolellaan asiassa tosin on se seikka että kyllähän minä vuokrasopimusta rikoinkin vaikka lopputulema onkin hyvä... Mitenköhän riitauttaminen sitten tapahtuu, suoraan käräjille vai mitä kautta?

      • kokenuuutkin

        Neuvottele vuokranantajan kanssa. Hän on kuhipäärahastaja.
        Ehdota että otatte tavarantarkastajan tms katsomaan lopputulosta.

        Oli kai kämppä dokumentoitu kun muutit eli voit näyttää että se on nyt parempi kuin silloin.
        Olen itse reilu vuokranantaja ja aina veetuttaa kuulla noista vedättäjistä!


      • hankalatapusveeantajasi
        kokenuuutkin kirjoitti:

        Neuvottele vuokranantajan kanssa. Hän on kuhipäärahastaja.
        Ehdota että otatte tavarantarkastajan tms katsomaan lopputulosta.

        Oli kai kämppä dokumentoitu kun muutit eli voit näyttää että se on nyt parempi kuin silloin.
        Olen itse reilu vuokranantaja ja aina veetuttaa kuulla noista vedättäjistä!

        Uskon että voittaisit keissin oikeudessa mutta siellä on aina tosi suuri kustannusriski verrattuna 2kk vakuuteen.


    • Näin se vaan menee

      No käytännössähän pintaremppa on nostanut asunnon vuokrausarvoa, eli todennäköisesti se uusu vuokralainen maksaa kovempaa vuokraa sun maksamaan vuokraan verrattuna. Toisekseen teit vuokranantajalle palveluksen, hänen ei tarvinu itse kittailla ja maalailla seiniä... Valitettavasti Suomessa nämä "vuokraisännät" on vaan niin rakastuneita lääviinsä, että ne ottaa henkilökohtaisena loukkauksena, jos joku vuokralainen on mennyt muuttamaan seinän väriä, ovathan he itse valinneet mielestään maailman parhaimman stailauksen siihen läävään joskus 20 vuotta sitten!

    • yleisesti ottaen

      On se ihan mahdollinen tilanne tuo esim. kaupungin vuokra-asunnoissa tarvitaan lupa kaikenlaisiin omatoimiremontteihin vaikka ne sitten mahdollisen luvan saatuaan omin kustannuksin tekisi itse, teetättäisi alan ammattilaisella. Sama varmasti monella muulla vuokranantajalla. Joten kannattaa pyytää isännöitsijän lupa siihen mitä on tekemässä eikä vain omin päin alkaa tehdä ja olettaa.

      Onhan se toisaalta useissa yhtiöissä käytäntö, että jos on muulla värillä kuin valkoisella maalannut niin riittää kuin ne maalaa valkoisiksi takaisin poismuuton yhteydessä. Yhtiöissä on silti erilaisia käytäntöjä ne kannattaa ehdottomasti selvittää ettei aiheudu ongelmia jälkikäteenkään. Riippuu tietysti miten yhtiö on asian arvioinut saattaa olla, että heillä on ihan lailliset perusteet tehdä kuin ovat tehneet.

    • Tuholaismaalari

      Kämppä on tosiaan dokumentoitu ja valokuvat ajasta ennen muuttoa on tallella. Eipä auta kuin pyytää kirjalliset järkiperusteet ja toivoa että ymmärtää, vaikka sitten ulkopuolisen arvioijan kautta. Oikeuteen ei tosiaan tälläisen asian kanssa uskaltaisi oikein mennä ennen kuin on varma voitosta, vaiva ja kustannusriski kun on sen verran suuri...

      Aikamoistelta rahastukseltahan tuo tuntuu kun kerran tosiaan kunto on parantunut ja valkoinen muuttui valkoiseksi. Ainakin tuli opittua ettei vuokra-asunnoissa kannata jatkossa tehdä mitään ilman lupia vaikka ajatus ja lopputulos olisi kuinka hyvä tahansa.

    • hgjhgjgh

      Itse jätän aina viimeisen kuukauden vuokran maksamatta ja ilmoitan sen menevän takuuvuokrasta. Näin varmistan ettei asunnon omistaja varasta rahojani.

      Saa periä oikeusteitse jos näkee asian aiheelliseksi.

      • luottotiedot_kyrvähtää

        Ja fiksu vuokranantaja AINA laittaa maksut perintään, jos jää muuttovaiheessa yhdenkin kuukauden vuokra rästiin. Näin, vaikka vakuus riittäisi tämän kattamiseen - se kun ei ole moiseen tarkoitettu. Eli vuokranantaja tässä tapauksessa palauttaa vakuuden & käynnistää perintätoimet -> vuokralaisen luottotietoihin tulee merkintä perinnässä olevasta vuokrasta -> hups, seuraavalla kerralla on "hieman" haastavampaa löytää uusi kämppä.

        Luonnollisesti velkaa pitää yrittää periä muutaman vuoden välein, jolloin idioottivuokralaiselle saa järkättyä pitkän piinan...


      • hgjhgjgh
        luottotiedot_kyrvähtää kirjoitti:

        Ja fiksu vuokranantaja AINA laittaa maksut perintään, jos jää muuttovaiheessa yhdenkin kuukauden vuokra rästiin. Näin, vaikka vakuus riittäisi tämän kattamiseen - se kun ei ole moiseen tarkoitettu. Eli vuokranantaja tässä tapauksessa palauttaa vakuuden & käynnistää perintätoimet -> vuokralaisen luottotietoihin tulee merkintä perinnässä olevasta vuokrasta -> hups, seuraavalla kerralla on "hieman" haastavampaa löytää uusi kämppä.

        Luonnollisesti velkaa pitää yrittää periä muutaman vuoden välein, jolloin idioottivuokralaiselle saa järkättyä pitkän piinan...

        "jolloin idioottivuokralaiselle saa järkättyä pitkän piinan..."

        Jaahas tämä kertookin kaiken edellisen kirjoittajan mielipiteestä :D


    • paskaluonne

      Jos vuokrattava kohde on kuin pommin jäljiltä, on vuokraisäntä henkisesti myös sitä. Paska asunto, paska vuokraisäntä. Raha-ahnetta porukkaa lähes koko sakki, pitävät vuokralaisia ali-ihmisinä.

      • Vuokrankerääjä

        Vuokralaiset ovat paskasakkia,


    • hullujuttuuuu

      Iltapäivälehtiä ei näytä kiinnostavan vuokraisäntien sikamaisuus! Jonkun narkkarin sekasotkunen kämppä kylläkin.

    • 12312xx

      Vuokrantajalla ei ole mitään oikeutta pitää takuuvuokraa itsellään. Itse ottaisin yhteyttä poliisiin.

    • huuuijareita

      Kuulosta minustakin vain ahneudelta tuo vuokranantajan toiminta. Ehkä hän on vakuusrahat juopotellut ja ei ole oikeasti varaa maksaa takaisin, jolloin pitää keksiä sitten joku tekosyy ettei tarvitse palauttaa rahoja.

      Voi olla että tuollaisen kanssa kun alkaa sitten tappelemaan, niin hän vain pyrkii rahastamaan kaikesta muustakin kuntoon ja loppusiivoukseen liittyen... rahan ahneuden takia. Vaikea uskoa että kyseessä olisi jotenkin huonosti korjattu seinä hänen mielestään vaan jokin muu rikollinen tai periaatteellinen syy?

      Kyllä minuakin ottaa päähän tuollaiset huijarit. Oli sitten vuokralainen tai vuokraisäntä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4915
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3106
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1197
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe