Jalusta liikkuvalle kohteelle

Auttakaapa nyt

Tarkoitus on kuvata järkkärillä ja max 300mm putkella liikkuvaa kohdetta. Auto, juna lentokone ja jopa jotain eläintäkin jos sellainen sattuu hollille.
Minkälainen pään pitää olla? Onko se oltava kuula- vai kinopää?
Onko pelkkä kuula sopiva tarkoitukseen? Vai onko siihen liitettävä vielä erikseen hankittava kinopää?
Jos kinopää niin pitääkö olla 2 otesauvaa joilla kai hallitaan horisontaali- ja vertikaali?
Käykö tuo kuulapäinen oranssinvärinen verkkokaupan jalusta siihen hyvin? Ainakin kantavuus riittäisi.
Narinaa ei saisi kuulua eikä takerteluakaan.
Hiilikuitu ei kai käy koska ei kestä pakkasta. Kuitenkin pitää olla mahd. kevyt.
Hinta jalustalle noin 100€ ja lisäosan kanssa 200€. En ole varakas...

9

147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jotain vinkkiä

      Itse ostin muutama vuosi sitten Manfrotton jalustan kamerapäällä. Sitä on tullut käytettyä myös videokameran kanssa, kun ei muutakaan jalustaa ollut. Todella hankalaa! Ihan sama juttu on liikkuvan kohteen kuvauksessa. Uskon että paljon paremmin toimisi nestevaimennettu videopää. Itse jalusta on riittävän tukeva, mutta herkkyyden säätö joka suuntaan on vaikeeta. Pitäisi ostaa videopää siihen, jos nyt enemmän tarvetta olisi. Pieni kuulapää on, mutta se on liian kiikkerä.

    • Canonisti minäkin

      Hanki riittävän pitkä monopodi. Sen saa tuohon hintaan. Hyvän videokuvaukseen sopivan jalustan löytäminen alle 200€:n vaatii kyllä tuuria. Rajalan digiviikolla on ollut joskus jotain alle 300€. Jalustojen hinnat vain ovat suoraan verrannollisia laatuun.

    • jhhdfhqwge

      Kuulasta ei ole mihinkään, jos on kiire.

      Lintukuvaajat käyttää "kiikunkaakkuja", jotka pyörii ihan vapaasti jokasuuntaa.
      Jos jalusta on vaaterissa pysyy myös kamera suorassa käänsi sen mihin suuntaan tahansa.
      Yksi malli, mutta sillä on vähän hintaa.
      http://www.rajalacamera.fi/benro-gh-2-kinopaa-kiikku.html

      Vastaavan voi teettää, vaikka ammattikoululla harjoitustyönä muutamalla kympillä.

    • Auttakaapa nyt

      Pysyykös monopodilla kuvatessa horisontti suorassa kun kameraa kääntää sivuille? Miten tuo ylös-alas liike?

      Mikä pää on monipodiin paras?

      Jos hankin tuo Rajalan Slik Pro Pod 600 monopodin 69€ niin siihen varmaan pitää ostaa jonkinlainen pää jotta kameran saa kiinni? Keppiä kehuvat ammattikäyttöön.... Tekeekö sillä mittään?

    • 11+17

      Itse kuvaan autot ja lentokoneet käsivaralta, kunhan on vakaajallinen objektiivi, jossa pannauksen tunnistus. Monopod ei pidä horisonttia suorassa, kyllä siitä on itse huolehdittava. Monopodin päässä on jalustakierre, mutta voi siihen myös esim. kuulapään hankkia.

      • öklwjth

        Autot ja lentokoneet menee yleensä vaakasuoraan, mutta eläimet ei.
        Vakaajat eläinten liikekuvauksessa on täyttä huuhaata. Liike on useimmiten diagonaalinen tai pomppiva.
        Jos vaikka lintu lentää kohti suoraan yli pitäisi pannaus olla vertikaalinen.

        Monopodista ei ole muuta hyötyä, kuin kävelykeppi ja kannattelee raskasta kameraa hieman helpommin. Monopodin pitäisi olla duopod, ennenkuin siitä todellista apua olisi.


      • Vakaajalla ei ole mitään merkitystä liikkuvan kohteen kuvauksessa. Vakaaja auttaa vain paikallaan olevan kohteen kuvauksessa.


      • panomoodi_kakkonen
        hexi kirjoitti:

        Vakaajalla ei ole mitään merkitystä liikkuvan kohteen kuvauksessa. Vakaaja auttaa vain paikallaan olevan kohteen kuvauksessa.

        Jaaha... no miksi sitten monissa (tele)objektiiveissa on erikseen panorointimoodi (yleensä mode 2) tai liiketunnistus on jopa automaattinen? Vakaus tehdään silloin vain liikkeen suhteen kohtisuorassa suunnassa. Tosin ominaisuus taitaa toimia vain vaaka- tai pystyliikkeessä, ei esim. nousevaa tai laskevaa lentokonetta tai lintua kuvattaessa vinottaisella pannauksella. Teleputken vaatimalla lyhyellä valotusajalla kohteen liike pysähtyy ihan yhtä tehokkaasti kuin lyhyemmällä putkella lähempää kuvattaessa, samalla valotusajalla. Laajakulmalla IS onkin jo aika turha ominaisuus, kun joku alle 1/20s valotusaika vaatii käytännössä paikallaan olevan kohteen, jos siitä terävän haluaa. Laajakulmalinsseissä harvemmin kuitenkaan vakaajaa on. Ei siis ymmärrä väitettäsi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8116
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2492
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2223
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      18
      1876
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1634
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1143
    Aihe