Maataloustuet POIS !

MaanviljelijänPoika

Maataloustuet pitäisi pikkuhiljaa asteittain poistaa kokonaan !

On tyhmää, että maanviljelijät saavat palkkansa toisten pusseista (tukiaisten muodossa)

Ennen pitkää typerän, kalliin, ja byrokraattisen tukiverkoston purkaminen johtaa maataoustuotteiden halpenemiseen. Samalla toki pitäisi tullimuurit, vientituet yms poistaa, jotta euroopan, ja suomen markkinoille voitaisiin tuoda euroopan ulkopuolelta maataloustuotteita !

80

5748

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kotimaista

Joo kaikki tuet pois ja tuotteiden hinnat kohdilleen. Vois ajatella että tukiaisilla autetaan kuluttajaa ettei maitopurkki maksa maltaita. Voihan sitä maitoa tuoda vaikka etelä afrikasta. Osaahan ne varmaan sielläkin lypsää. Sitä en kyllä joisi.

• meinaa maksaa

jos kaikki ruoka olisi tuotava ja jos ymmärrät mitä päivittäinen ruokahuolto Suomessa maksaa.
      Onneksi Suomen päättäjät ovat vastuullista porukkaa että säilyttävät edes kotimaisen ruuantuotannon siemenen,se on nimittäin niin että ensimmäinen kunnon kriisi euroopassa nöyryyttää myös maanviljelijänpojan pyörtämään puheensa kun suolia alkaa kurniin oikein kunnolla.

• juu juu

Onko keskustalaiset sitä mieltä, ettei maataloustuissa ole mitään korjattavaa?

Keskustapuolue nyt ollessaan hallituksessa pystyisi itse kontroloimaan miltä osin tukia voisi korjata, ettei tarvitsisi sitten oppositiossa itkeä, että tukia leikataan vääristä paikoista.

• Korjaaja
        juu juu kirjoitti:

Onko keskustalaiset sitä mieltä, ettei maataloustuissa ole mitään korjattavaa?

Keskustapuolue nyt ollessaan hallituksessa pystyisi itse kontroloimaan miltä osin tukia voisi korjata, ettei tarvitsisi sitten oppositiossa itkeä, että tukia leikataan vääristä paikoista.

Tuet ovat olleet jo kymmenen vuotta alenevia ja kun tuki on yli puolet tulosta maitoalalla niin löysiä on otettu pois tehokkaasti. Samaan aikaan kuluttajien tulokehitys on ollut 30% luokkaa plussaa. Mitä olisit valmis maksamaan esim. tukemattomasta maitolitrasta?

• Karsitaan menoja

Poistetaan vain kaikkien tukijaiset. Tehdään vain hommia, jotka ovat taloudellisesti kannattavia.

Ensimäisenä tietysti kaikki valtion ja kuntien loiset, jotka elävät veronmaksajien rahoilla.

Jokainen voi maksaa koulunkäyntisä itse. Ei siinä verorahoja tarvita.

Sitten kulttuuri- ja urheilu-tukijaiset.

Ja tietysti kaikki sosiaalitukijaiset pois. Niilläkin elää suunnaton parasiittien lauma.

Jokainen maksakoon omat kustannuksensa omasta kukkarostaan.

Vain telakkatukijaiset on säilytettävä. Niitä ei mikään mahti maailmassa voi poistaa.

• ammuuu

pussista ne työttömyyskorvaukset maksetaan?

Kenen pussista maksetaan toimeentulotuki ym. sosiaaliturva?

Kenen pussista maksetaan lapsilisät?

Kenen pussista maksetaan koulut ja sairaalat?

KAIKKI vaan pois!!

Em. mainittujen palvelujen ja tukien eteen ei tarvitse tehdä mitään, riittää kun on olemassa!

Mutta maanviljelyn eteen on tehtävä töitä ja jos asia olisi viljelijöistä kiinni, ei näitä edes haluaisi kukaan.

Siispä viljelijöiden olisikin syytä miettiä mitä teemme?
      Haluammeko enää tuottaa kotimaista lihaa, maitoa, viljaa, kasviksia...??
      Lopetetaanko tämä touhu kokonaan??

Mennään kaikki joukolla työttömyyskortistoon nostamaan päivärahaa, hakemaan sossusta toimeentulotukea ja Kelalta asumistukea!
      Ei tarvitse enää herätä joka saamarin aamu klo 5-6 välillä, tehdä 7 päivää viikossa, olla olettomilla lomilla.
      Saa nukkua aamulla pitkään ja tehdä mukavia juttuja ja harrastaa maataloutta omaksi iloksi!

Ja duunari maksaa meille tämän lystin!

Katsotaan sitten taas porukalla, ketkä ne niistä sossulaisista on se Suomen taloustappion syntipukkeja!

• SamWeis

"Mennään kaikki joukolla työttömyyskortistoon nostamaan päivärahaa,"

Sitä viestisi mielestäni on ! maanviljelijöiden aliarviointia!

Varmasti osa jäisi työttömäksi jos tuet poistettaisiin, mutta suurinosa varmasti saisi/alkaisi harjoittaa jotain kannattavampaa työtä !

• ammuu
        SamWeis kirjoitti:

"Mennään kaikki joukolla työttömyyskortistoon nostamaan päivärahaa,"

Sitä viestisi mielestäni on ! maanviljelijöiden aliarviointia!

Varmasti osa jäisi työttömäksi jos tuet poistettaisiin, mutta suurinosa varmasti saisi/alkaisi harjoittaa jotain kannattavampaa työtä !

Tämä tukipolitiikka on maanviljelijöiden aliarviointia, eikä kirjoitukseni!
        Minä olen niin kurkkua myöten täynnä tätä maatalousihmisten jatkuvaa mollaamista, että omalta osaltani olen valmis parempaan asemaan eli se on tässä tapauksessa kortistoon meneminen!
        Ja tuskin löytyy kaikille tuottavampaa työtä!

Ja oletko varma, että minä edes haluan muuhun työhön!
        Jos kerran osaatte te sosialistit ketkuilla, täytyy kait se meidän ainoiden rehellisten ihmisten ryhtyä samaan leikkiin mukaan!

Minä olen henkilökohtaisesti niin vittuuntunut tähän alasajoon, että aion lopettaa tämän touhun parin vuoden sisällä ja alkaa vihdoinkin elämään sen hyväksikehutun sosiaaliturvan varassa!
        Juuri nyt olen henkisesti aivan kypsä elämään toisten varassa, vaikka yli 20 vuoteen en ole roikkunut kortissa enkä hakenut sossun apua.

Ehkä nyt meidän viljelijöiden on sitten vihdoin ja viimein aika turvautua tähän Suomen paljon kehuttuun yhteiskunnan tukeen, kun ei enää tämä työ kannata eikä elätä!
        Toivottavasti te yhteiskunnan tukipylväät ymmärrätte myös tämän?

Voit siellä vapaasti puhua tuottavammasta työstä, mutta pystytkö edes ajattelemaan, että ihminen jolta riistetään työ jota rakastaa, haluaa sinun hanttihommiisi lähteä??
        Mieluummin heittäydyn työkyvyttömäksi, kun lähden sellaiseen pakkopullatyöhön ja kiva, että rakkaat duunarit olette maksamassa minun loppuelämääni, jota teidän suruksenne kestää vielä melko pitkään.

Ja saat sinä siellä lätistä mitä haluat, mutta itsekin roikut yhteiskunnan tuen varassa, niin älä edes tätä yritä viedä meiltä maatalousihmisiltä, vaikka ahdasmielisyys onkin tukkeuttanut ainoat aivosolusi!

• SamWeis
        ammuu kirjoitti:

Tämä tukipolitiikka on maanviljelijöiden aliarviointia, eikä kirjoitukseni!
        Minä olen niin kurkkua myöten täynnä tätä maatalousihmisten jatkuvaa mollaamista, että omalta osaltani olen valmis parempaan asemaan eli se on tässä tapauksessa kortistoon meneminen!
        Ja tuskin löytyy kaikille tuottavampaa työtä!

Ja oletko varma, että minä edes haluan muuhun työhön!
        Jos kerran osaatte te sosialistit ketkuilla, täytyy kait se meidän ainoiden rehellisten ihmisten ryhtyä samaan leikkiin mukaan!

Minä olen henkilökohtaisesti niin vittuuntunut tähän alasajoon, että aion lopettaa tämän touhun parin vuoden sisällä ja alkaa vihdoinkin elämään sen hyväksikehutun sosiaaliturvan varassa!
        Juuri nyt olen henkisesti aivan kypsä elämään toisten varassa, vaikka yli 20 vuoteen en ole roikkunut kortissa enkä hakenut sossun apua.

Ehkä nyt meidän viljelijöiden on sitten vihdoin ja viimein aika turvautua tähän Suomen paljon kehuttuun yhteiskunnan tukeen, kun ei enää tämä työ kannata eikä elätä!
        Toivottavasti te yhteiskunnan tukipylväät ymmärrätte myös tämän?

Voit siellä vapaasti puhua tuottavammasta työstä, mutta pystytkö edes ajattelemaan, että ihminen jolta riistetään työ jota rakastaa, haluaa sinun hanttihommiisi lähteä??
        Mieluummin heittäydyn työkyvyttömäksi, kun lähden sellaiseen pakkopullatyöhön ja kiva, että rakkaat duunarit olette maksamassa minun loppuelämääni, jota teidän suruksenne kestää vielä melko pitkään.

Ja saat sinä siellä lätistä mitä haluat, mutta itsekin roikut yhteiskunnan tuen varassa, niin älä edes tätä yritä viedä meiltä maatalousihmisiltä, vaikka ahdasmielisyys onkin tukkeuttanut ainoat aivosolusi!

Oletko koskaan miettinyt miksi maataloustukia maksetaan ?

"Jos kerran osaatte te sosialistit ketkuilla, täytyy kait se meidän ainoiden rehellisten ihmisten ryhtyä samaan leikkiin mukaan! "

En ole sanonut olevani sosialisti. Enkä todellakaan ole ! Sinähän se sosialistin kriteerit enemmänkin täytät, kun suosit vapaata kilpailua rajoittavaa tukipolitiikkaa !

"Ja saat sinä siellä lätistä mitä haluat, mutta itsekin roikut yhteiskunnan tuen varassa, niin älä edes tätä yritä viedä meiltä maatalousihmisiltä, vaikka ahdasmielisyys onkin tukkeuttanut ainoat aivosolusi! "

Asiat riitelee, ei ihmiset. Sinä haukut tuossa minua, et arvostele kirjoittamaani tekstiä. Se on keskusteluvirhe. Eli se toisinsanoen tarkoittaa sitä, että sinulla ei ole päteviä argumentteja väitteitteisi tueksi, - > alat sitten sen takia solvaamaan muita keskustelijoita.

• höh

Mikä maanviljelijöistä tekee niin erinomaisia muihin verrattuna?Samanlaisia paskanjauhajia kuin kaikki muutkin.Ei maanviljelijät enää tätä maata pyöritä.
        Lopeta se maanviljely ja elä työttömyyskorvauksilla, joita niin kadehdit.Se se on jotain, että saat sohvalla makaamalla perheellesi ruoat ym. alle tuhannella (reilusti) kuussa.Joka tarjous ja almunpala pitää ottaa vastaan, minkä saat.
        Ei näillä tuloilla ryhdytä edes maanviljelijäksi,ei edes yhtä lehmää elätetä.
        Ole onnellinen ja hoida hommasi ja ole ylpeä.
        Mulla ei ole varaa kotimaista ostaa vaikka haluaisinkin.Töitä haluan, mutta ikä ja väärä ammatti valittuna...
        Vai kenties se maailman vanhin...taidan olla liian vanha siihenkin.
        Joten ÄLÄ KILTTI VALITA JA KADEHDI, ole onnellinen, että saat tehdä töitä, joita esi-isämme on tehnyt ja toivottavasti jälkeläisesikin tekee.Kaikkea hyvää.

• Maa

Herää ny poika mikäs sua täällä pidättelee lähde
      sinne missä ei ole maataloustukiaisia.

• SamWeis

Muuta sanottavaa, ? Perustelisitko hieman omaa mielipidettäsi joka on ilmeisesti täysin erilainen kuin minun ?

Pyydätkö aina ihmisiä muuttamaan pois maasta kun he ovat eri mieltä kanssasi ?

• Jenkki

Tuo Karjalan on sellainen alue missä ei tietääkseni makseta tukiaisia ja sen lisäksi entisenä Suomalaisalueena sillä on vertailukelpoinen kehityshistoria.

VOISIKO NYT JOKU KERTOA MINULLE MINKÄLAINEN SE MAATALOUSTUKI PITÄISI OLLA SUOMESSA

Kun sitä nyt kuitenkin maksetaan kaikissa nk.sivistysvaltioissa.

• muutakin
        SamWeis kirjoitti:

Muuta sanottavaa, ? Perustelisitko hieman omaa mielipidettäsi joka on ilmeisesti täysin erilainen kuin minun ?

Pyydätkö aina ihmisiä muuttamaan pois maasta kun he ovat eri mieltä kanssasi ?

Empä tietenkään .
        Saahan se poika täällä elellä jos vain kestää tämän vääryyden.
        Ajattelin vain antaa pika-apua ensihätään pojalle , että pääsisi nauttimaan sellaisesta tilasta ettei maataloustukiaisia makseta.
        Tuntui vain olevan akuutti tilanne.
        Voihan se poika sitten palata tänne suomeen kun täältä on ne tukiaiset poistettu ja onnela saavutettu .
        Itselläsi taitaa olla oikeassa olemisen pakko .

• Make

kun taisit olla sen verran nuori silloin vuonna 1994 kun me suurella joukolla vastustimme koko EU:n tuloa Suomeen. Kyllä koko tukijärjestelmä on tasan tarkkaan muitten kuin viljelijöiden keksimä ja Suomeen tuoma. Ollaan jouduttu aika pirun paljon sopuetumaan tällaiseen byrokratiaan. Haukut nyt kyllä ihan väärää puuta kun syyllistät viljelijää tukien saamisesta!

• emäntä

Mun puolesta maataloustuet voidaan poistaa heti, kun tän maan yleinen palkka- ja hintataso on vaikka Ukrainan tasolla. Saan mäkin lannoitteet ja muut tarpeet vähän halvemmalla ja on noi elinkustannukset sen verran pienemmät, että pystyy halvalla hinnalla tuottaan. Ja samantien voidaan poistaa ne tuet muistakin maista, on nimittäin esim. Ranksassa isommat kuin täällä. Oishan se kivaa kun saatais sama elintaso joka maahan, ei tarttis ruikuttaa kun duunarin palkka on pienempi kuin Saksassa mut ruoka maksaa enemmän kuin Virossa.

• SamWeis

"Ja samantien voidaan poistaa ne tuet muistakin maista, on nimittäin esim. Ranksassa isommat kuin täällä. Oishan se kivaa kun saatais sama elintaso joka maahan, ei tarttis ruikuttaa kun duunarin palkka on pienempi kuin Saksassa mut ruoka maksaa enemmän kuin Virossa."

Tottakait tuet pitäisi poistaa muissakin maissa kuin suomessa EU:n alueella (siis maissa jotka saavat tuet Euroopan Unionin kautta)

• ...
        SamWeis kirjoitti:

"Ja samantien voidaan poistaa ne tuet muistakin maista, on nimittäin esim. Ranksassa isommat kuin täällä. Oishan se kivaa kun saatais sama elintaso joka maahan, ei tarttis ruikuttaa kun duunarin palkka on pienempi kuin Saksassa mut ruoka maksaa enemmän kuin Virossa."

Tottakait tuet pitäisi poistaa muissakin maissa kuin suomessa EU:n alueella (siis maissa jotka saavat tuet Euroopan Unionin kautta)

Yhdysvalloista? Sehän saisi kohtuutonta kilpailuetua jos EU yksipuolisesti poistaisi maataloustuet..

"Tottakait tuet pitäisi poistaa muissakin maissa kuin suomessa EU:n alueella (siis maissa jotka saavat tuet Euroopan Unionin kautta)"

• Mpar
        ... kirjoitti:

Yhdysvalloista? Sehän saisi kohtuutonta kilpailuetua jos EU yksipuolisesti poistaisi maataloustuet..

"Tottakait tuet pitäisi poistaa muissakin maissa kuin suomessa EU:n alueella (siis maissa jotka saavat tuet Euroopan Unionin kautta)"

Sehän on yhdysvaltojen asia miten tekevät omien tukiensa suhteen

• ...
        Mpar kirjoitti:

Sehän on yhdysvaltojen asia miten tekevät omien tukiensa suhteen

EUn pitäisi heikentää tietentahtoen omaa kilpailuasemaansa? Ei ole mitään järkeä ruveta poistamaan tukia yksipuolisesti, jos muutkaan eivät sitä tee.

• palkansaaja

Maataloustuet ovat todellakin kuluttajille suunnattua tukea. Kyllä viljelijät mielellään ottaisivat tuotteesta sen hinnan mikä sille kuuluisi, kuluttajat eivät sitä vain enää halua maksaa. Palkansaajien tuloista keskimäärin reippaat 10 % menee ruokaan!! Naurettavan vähän ja toi %-osuus on pienentynyt aika paljon viimeisin 20 vuoden aikana. Ruoasta ei olla valmiita maksamaan, mutta kaikesta muusta kyllä. Lisäksi suuri osa kaupasta ostettavan tuotteen hinnasta menee väliportaisiin: kauppaan ja jalostukseen. (Miettikääs miten paljon kauppaojen aukiolot=palkkauskustannukset on viime vuosina lisääntyneet ja kuinka paljon uusia on rakennettu!!). Viljelijöiden tuotteissa tapahtunut hinnanalennus ei todellakaan ole siirtynyt suoraan kaupan hyllylle ja kuluttajien hyödyksi, niin kuin olisi pitänyt käydä.

• SamWeis

"Maataloustuet ovat todellakin kuluttajille suunnattua tukea. Kyllä viljelijät mielellään ottaisivat tuotteesta sen hinnan mikä sille kuuluisi"

Ei se ole kuluttajille suunnattua tukea. Vaan maanviljelijöille. Jos maataloustukia ei olisi, ja tullimuurit poistettaisiin, voitaisiin jopa suomeenkin tuoda halvemmalla joitain maataloustuotteita kilpailemaan suomen markkinoille. Silloin maataloustuotteiden hinta laskisi.

"kuluttajat eivät sitä vain enää halua maksaa. "

Se on kuluttajien valinta mihin he rahansa käyttävät. Eli toisin sanoen, tarkoitat ilmeisesti, että kuluttajat eivät ole valmiita maksamaan enempää maataloustuotteista mitä maksavat nyt ? Eikö tämä suomeksi tarkoita sitä, että maataloustuotanto ei ole enää kannattavaa suomessa ?

Kiitos kun jaksoit kirjoittaa asiallisesti. Olen pistänyt merkille että todella monet kirjoittajat alkavat vaan haukkumaan minua ja muita jotka uskaltavat arvostella maatalous ja muiden tukien järkevyyttä.

• Nimetön
        SamWeis kirjoitti:

"Maataloustuet ovat todellakin kuluttajille suunnattua tukea. Kyllä viljelijät mielellään ottaisivat tuotteesta sen hinnan mikä sille kuuluisi"

Ei se ole kuluttajille suunnattua tukea. Vaan maanviljelijöille. Jos maataloustukia ei olisi, ja tullimuurit poistettaisiin, voitaisiin jopa suomeenkin tuoda halvemmalla joitain maataloustuotteita kilpailemaan suomen markkinoille. Silloin maataloustuotteiden hinta laskisi.

Se on kuluttajien valinta mihin he rahansa käyttävät. Eli toisin sanoen, tarkoitat ilmeisesti, että kuluttajat eivät ole valmiita maksamaan enempää maataloustuotteista mitä maksavat nyt ? Eikö tämä suomeksi tarkoita sitä, että maataloustuotanto ei ole enää kannattavaa suomessa ?

Kiitos kun jaksoit kirjoittaa asiallisesti. Olen pistänyt merkille että todella monet kirjoittajat alkavat vaan haukkumaan minua ja muita jotka uskaltavat arvostella maatalous ja muiden tukien järkevyyttä.

Niin se vain on, että kaikkialla maailmassa tuetaan maataloutta. Tämä tuki on normaalia kansantalouden tulonsiirtoa vastaavalla tavalla kuin mikä muu tulosiirto. On myös huomattava, että maatalous työllistää välillisesti useita henkilöitä koko toimitusketjussaan eli maatalous on raaka-ainelähdekin siinä kuin kaivos tms. En kadehdi yhtään farmareita. Heidän kanssaan on kiva tehdä töitä ja he ovat fiksua porukkaa. Mielummin heidän kanssaan asioin kuin nousukasekonomistien.

• Jenni
        SamWeis kirjoitti:

Niin, EU:n sisällä ei enää ole tullimuureja, elintarvikkeita saa tuoda aivan vapaasti Suomen markkinoille. Jos myös muut tullimuurit purettaisiin koko maailmasta siitä tuskin aiheutuisi kovin suurta muutosta koska silloin olisi myös kaikki tuotantotuet lopetettava ja ainoastaan Uudessa-Seelannissa ollaan lähes tuettomassa tuotannossa. Silloin vain ruuan hinta nousisi huomattavasti.

Nytkin käytännössä kuluttajat päättävät haluavatko he maksaa suoraan ruuan hinnassa vai tuotantotukina ruuan tuotantokustannukset. Eduskunta ne päättää ja se on valtajakautumista riippumatta päätynyt siihen, että ruoka maksaa alle tuotantokustannusten ja loput hoidetaan verovaroista.

• emäntä
        SamWeis kirjoitti:

tätä tyhjää bolemiikkia maataloustuista?
        Ihan kuin viljelijät olisi se kaiken pahan alku.

Se todella kuvastuu tästä ed. kirjoituksesta.

Eikö kuluttajana ole koskaan tullut mieleen se, että viljelijät eivät koskaan ole saaneet tekemästään työstä riittävää palkkaa, ei ennen Eu:hun liittymistä eikä varsinkaan eu:ssa oloaikana.

Ja se on maatalouspolitiikan vika, ei viljelijöiden.
        Ja politiikassa on valtapuolueena olleet sosiaalidemokraatit ja kokoomukselaiset kautta aikojen.
        Kenen etuja ajamassa?

Miksi natistaan maataloustuista, miksei asumistuista, toimeentulotuista ja työttömyyskorvauksista?
        Silläkin rahalla, millä työttömät makaa kotonaan, voisi laittaa ne töihin...aina löytyy jotain tekemistä.

Väärin on juuri tässä koko systeemissä se, että ihmiset saa korvauksia tekemättä sen eteen mitään.
        Ja se, että aina hyökätään niiden ihmisten kimppuun, jotka kuitenkin yrittävät tehdä työnsä parhaalla tavalla.

Jos ajatellaan maataloustuista niin, että niitä ei tarvita, pitää ajatella myös samoin, kun ammattiliitot elintarvike- ja paperialoilla lakkoilevat palkkojen takia.
        Onko välttämätöntä maksaa palkankorotusta jo hyvän palkan päälle?

Minusta säästöä voidaan valtion kassaan tehdä juuri tällä palkkojen jäädyttämisellä kaikilla aloilla, EI pelkästään maataloudessa.
        Maataloustuottajien tuntiansio ei ole koskaan päässyt samalle tasolle muiden kanssa.

Ja Suomen oloihin ei sovellu mitkään suurtilat, kuten paljon tästä kilpailusta on nyt tullut kritiikkiä.
        Ja on aivan tyhmää edes suomalaisten puhua, että maatalous on kannattamatonta Suomessa.
        Ne on demareiden puheita.
        Pitää lähteä niistä edellytyksistä, mitkä maassamme ovat maataloudelle ja tukea ilman muuta omaa elintarviketuotantoa ottaen huomioon olosuhteet täällä.
        Jos ajatellaan tuolla periaatteella, ettei maataloutta tarvita täällä, niin mitä täällä hyödyttää edes asua?

Minun mielestä ei laadukkaaseen, hyvään elintarviketuotantoon sana kilpailu sovi ollenkaan.
        Täytyy kuluttajankin se ymmärtää, että laatu ja määrä ei ole sama asia, varsinkin kun ollaan elävien eläinten kanssa tekemisissä.
        Kyllä suuret tuotantohallit ovat riski tautien leviämiselle ja laadun heikkenemiselle kotieläintuotannossa.

Täytyisihän sitä ajatella maalaisjärjellä nämä asiat, niin mikä näistä eu:n päätöksistä soveltuu meidän oloihin ja osata laatia Suomen tasolla meille soveltuvaa maatalouspolitiikkaa.

Juuri näitä edellä mainittuja asioita toivoisin kuluttajienkin miettivän eikä pelkästään tuottajien tukipalkkioita(jotka ovat mitättömän pieniosa menoista).

Millaista ruokaa haluat syödä?

• palkansaaja
        SamWeis kirjoitti:

On itsestäänselvyys, että maataloustuotanto ei ole Suomessa kannattavaa. Mutta se ei ole sitä myöskään missään muualla maailmassa, johtuen juuri siitä, että maataloustuotteiden=elintarvikkeiden hinnat on vedetty alhaisiksi, jotta ihmisillä olisi varaa syödä.
        Kyllähän nyt on jo tarjolla paljon ulkolaisia elintarvikkeita, jotka on edullisempia kuin Suomessa.
        Mutta elintarvikkeiden alhaisempi hintataso joissain muissa euroopan maissa selittyy juuri alhaisimmilla jalostusyms. kustannuksilla, ei varsinaisesti sillä, että maanviljelijät saisivat tuotteesta huonomman hinnan (harmi, sillä esim. saksassa työt tekevät monesti itä-eurooppalaiset miehet surkealla palkalla ja esim. hygienia on huonompaa ja tuotanto vähemmän ympäristöystävällistä)
        Suomessa maatalous työllistää välillisesti yli 200 000 ihmistä. Se myös pitää maaseudun elävänä (maatalouden kuihtumisen vaikutukset voit nyt jo nähdä) ja sitä kautta tuottaa lukemattoman määrän työpaikkoja kaikilla muilla sektoreilla. Maatalouden loppuminen Suomesta aiheuttaisi varmaankin kestämättömiä ongelmia yhteiskunnalle. Mutta tosi asia on, ettei maatalouden jatkuminen ole enää itsestäänselvyys suomessa,koska olemme osa EU:ta. Vaikea kuvitella, miten tukematonta maataloutta voitaisiin harjoittaa missään päin maapalloa ilman katastrofeja(taudit), ellei tukia siirrettäisi elintarvikkeiden hintaan, mistä taas aiheutuisi uudenlaisia katastrofeja erityisesti suurien tuloerojen maissa.
        Minusta maksamme kuitenkin aika pienen hinnan maatalouden tukemisesta (meillä on sentään ruokaa=), eikä minun tekisi ainakaan mieli hypätä sellaisen maatalousyrittäjän saappaisiin, jolla on mijoonavelat, töitä enemmän kuin kykenee tekemään ja tulevaisuudesta ei tietoakaan. Huomaa muuten, että maatalousyrittäjät ovat ainoita yrittäjiä, jotka eivät voi itse määrittää myymänsä tuotteen hintaa. Jos tilanne muuttuisi, ei kai kukaan missään hintoja halventaisi, koska missään se ei ole kannattavaa. Vaikeita asioita. Tanskassa kait kaikista työpaikoista 1/3 on tuettuja ja hyvin rulettaa.

• emäntä
        SamWeis kirjoitti:

"Ei se ole kuluttajille suunnattua tukea. Vaan maanviljelijöille. Jos maataloustukia ei olisi, ja tullimuurit poistettaisiin, voitaisiin jopa suomeenkin tuoda halvemmalla joitain maataloustuotteita kilpailemaan suomen markkinoille. Silloin maataloustuotteiden hinta laskisi."

Ongelma vain on siinä, että (kuten täällä jo on mainittukin) maataloutta tuetaan lähes kaikkialla maailmassa (jätän nyt tarkoituksella kehitysmaat tarkastelun ulkopuolelle). Olisiko siis järkeä ajaa alas oma maataloutemme ja sitä myöten elintarviketeollisuus, jotta voisimme tuoda tänne muualla tuotettua, myös tukiaisilla halpana pidettyä ruokaa? Ja kuinkahan kauan tuo ruoka itse asiassa pysyisi halpana? Käytännössähän tuen lopettaminen EU:ssa, USA:n säilyttäessä omat tukensa, johtaisi tuotannon rajuun supistumiseen EU:n alueella (johtaen laajoihin työllisyys- ym. ongelmiin), jolloin USA saavuttaisi markkinoilla dominantin aseman. Kuinkahan kauan USA tämän jälkeen pitäisi tuilla tuotteidensa hinnat alhaisina, kun EU:n olisi oman tuotannon puuttuessa niitä kuitenkin ostettava? Maataloustuotantoa ei nimittäin ihan yks kaks polkaistakaan uudelleen käyntiin. Lopputuloksena voisimme olla maksamatta tukia omille viljelijöillemme tuoden kallista ruokaa muualta.

"Eikö tämä suomeksi tarkoita sitä, että maataloustuotanto ei ole enää kannattavaa suomessa ?"

Maataloustuotanto ei ole nykyisillä hinnoilla kannattavaa kuin kehitysmaissa, joissa ihmiset usein eivät saa työstään oikeudenmukaista korvausta.

"Kiitos kun jaksoit kirjoittaa asiallisesti. Olen pistänyt merkille että todella monet kirjoittajat alkavat vaan haukkumaan minua ja muita jotka uskaltavat arvostella maatalous ja muiden tukien järkevyyttä. "

Maatalous on monelle ihmiselle elämäntapa, joka on periytynyt sukupolvelta toiselle. Jatkuva epävarmuus tulevaisuudesta aiheuttaa ahdistusta, joka helposti purkautuu asiattomina kommentteina silloin, kun ihminen kokee joutuneensa epäoikeudenmukaisesti kohdelluksi. Vailla todellisuuspohjaa olevia väitteitä on raskasta oikoa vuodesta toiseen ilman näkyviä tuloksia.

Huomasin muuten, että täällä toinenkin henkilö kirjoittaa samalla nimimerkillä. Pahoittelen, jos vein hänen nimimerkkinsä, ei ollut tarkoitukseni.

• en havainnut
        Jenni kirjoitti:

Niin, EU:n sisällä ei enää ole tullimuureja, elintarvikkeita saa tuoda aivan vapaasti Suomen markkinoille. Jos myös muut tullimuurit purettaisiin koko maailmasta siitä tuskin aiheutuisi kovin suurta muutosta koska silloin olisi myös kaikki tuotantotuet lopetettava ja ainoastaan Uudessa-Seelannissa ollaan lähes tuettomassa tuotannossa. Silloin vain ruuan hinta nousisi huomattavasti.

Nytkin käytännössä kuluttajat päättävät haluavatko he maksaa suoraan ruuan hinnassa vai tuotantotukina ruuan tuotantokustannukset. Eduskunta ne päättää ja se on valtajakautumista riippumatta päätynyt siihen, että ruoka maksaa alle tuotantokustannusten ja loput hoidetaan verovaroista.

Kovin kallista ruokaa

• ViljelijänPoikaMyöskin

Eipä kai se tuitta viljely ole ihan mahdollista. Olen kannattanut tukia ja tiedän
      työtä itsekin tehneenä mitä se on. Maanviljelijä on voinut kutsua itseään yrittäjäksi.

Tosiasia on kuitenkin, että tilanne muuttuu ainakin peltoviljelijöiden osalta vuonna 2006.
      Vuoden alussa tuki kiinnitetään peltoon/tilaan ja maaliskuun lopussa samana vuonna
      isäntään. Sen jälkeen maaliskuussa olevat pellon haltijat ovat etuoikeutettua joukkoa,
      tuki on kiinnitetty heihin ei tilaan tai peltoon kuten uutisissa annetaan väärällä termillä
      ymmärtää.

Ts. kilpailu loppuu alkutuotannosta. Viljelijät ja pellon haltijat ja toimintaa kehittävät yrittäjät eivät ole tämän jälkeen enää tasavertaisessa asemassa.

Huvittavaa on, että kilpailuvirasto aloitti juuri pohjoismaisen tutkimuksen miksi ruoka on suomessa
      kallista ja hallitus teki päätöksen, jossa alkutuotannossa yrittäjät asetetaan eriarvoiseen
      asemaan ja kilpailua suorastaan estetään.

Voipi olla, että tämän jälkeen halveksunta viljelijöitä vastaan kasvaa, mikä ei toki ole
      heidän oma syynsä. Silloin ei olla enää yrittäjiä vaan etuoikeutettua joukkoa. Mitenkä
      käy positiivisen asenteen tukien maksamiseen on mukava nähdä.

Jos päätös olisi ollut sitoa tuki peltohehtaariin maanviljelijäkin voisi kulkea pystypäin
      ja sanoa olevansa edelleen yrittäjä. Tämä ei sitten käynyt hallitukselle, ei eduskunnalle
      eikä mtk:lle, jonka ristinkin "muutamien tuottajien keskusliitoksi".

Näin peltotukien kohdalla.

• SamWeis

"Eipä kai se tuitta viljely ole ihan mahdollista. Olen kannattanut tukia ja tiedän
        työtä itsekin tehneenä mitä se on. Maanviljelijä on voinut kutsua itseään yrittäjäksi. "

Itse ostaisin kotimaisia tuotteita melko todennäköisesti vaikka tuet otettaisiin pois - ja silloin tuotteiden hinta nousisi. Silloin tekisin ostopäätöksen itse, ei kukaan puolestani.

"Huvittavaa on, että kilpailuvirasto aloitti juuri pohjoismaisen tutkimuksen miksi ruoka on suomessa
        kallista ja hallitus teki päätöksen, jossa alkutuotannossa yrittäjät asetetaan eriarvoiseen
        asemaan ja kilpailua suorastaan estetään. "

Niinpä, tilanne on ihan hullu.

"Jos päätös olisi ollut sitoa tuki peltohehtaariin maanviljelijäkin voisi kulkea pystypäin
        ja sanoa olevansa edelleen yrittäjä. Tämä ei sitten käynyt hallitukselle, ei eduskunnalle
        eikä mtk:lle, jonka ristinkin "muutamien tuottajien keskusliitoksi". "

Minun mielestä maanviljelijöiden ja muidenkin yrittäjien pitäisi saada tulonsa asiakkailta, ei valtiolta tukien muodossa.

• Occum

Kysymys maataloustuista kiteytyy siihen, halutaanko että onko suomalaisia elitarvikkeita vai ei. Nimittäin: maataloustuesta puhuttaessa kannattaa pitää mielessä se, että ilman tukia maataloustuotanto Suomesta loppuu. Kokonaan. Piste. Tämä johtuu siitä, että maatalous Suomessa on mm. olosuhteista (ja puhkituetuista maailmanmarkkinahinnoista) johtuen kroonisesti tappiollista toimintaa. Tämä siis johtuu siitä, että tuotantokustannukset ylittävät tuotteista maksettavat (maailmanmarkkina)hinnat noin kaksinkertaisesti. Lisäksi, muualta Euroopasta ja jopa Euroopan ulkopuolelta ”halpoja” päivittäiselintarvikkeita halajaville sanottakoon, että elintarvikkeiden kuljetusetäisyydet ovat jo pelkästään Suomen alueella säilyvyyden kannalta pitkiä.

Ja kun tämä on tunnustettu, voidaan jatkaa siitä, että halutaanko, että maatalous Suomessa jatkuu elinkeinona ja tuotantomuotona suomalaisine maataloustuotteineen. Tämän ”arvon” hinta vuoden 2004 kansalliselle tukitasoilla on tänä vuonna 593.8 MEUR (1). Tekee reilun satasen jokaista suomalaista kohden. Lienee parisataa jokaiselle veronmaksajalle; yhteensä kokonaisen pilsupullon verran päivässä. Eli jos tuon summan maksaminen jurppii, käytä kerran sähkömiestä tai teetä asunnossasi suursiivous, niin saat aivan saman summan kotitalousvähennyksenä veronmaksajilta pois.

Jos maataloudelle maksettava tuki edelleen harmittaa, kannattaa lukea vaikka Kauppa- ja teollisuusministeriön sivuja: "Hallinnonalan myöntämisvaltuudet ovat 508,7 milj. euroa. Suuri osa kauppa- ja teollisuusministeriön määrärahoista kuuluu siirtomenoihin, joilla tarkoitetaan lähinnä elinkeinoelämälle tarkoitettua rahoitusta" (6). Eli KTM:n yrityksille suunnattu rahamäärä on samaa suuruusluokkaa kuin kansallinen maataloustuki. Maataloustukien ’kalat vedestä kadottava’ piirre on tietenkin se, että maatalustuki menee viljelijöiden tileille, kun KTM:n tuilla rahoitetaan yritysten toimintaa.

Kun tukeminen on edellytys pitää maataloustuotantoa myös Suomessa, kansa on eduskunnan väityksellä antanut valtuudet Suomen hallitukselle maksaa tukea. Kysymys on kansanvallasta, ei mistään kepumafiasta. Ja jos järjestettäisiinkin kansanäänestys, jossa annetaan kaksi vaihtoehtoa: "Haluatko pitää maataloustuontannon Suomessa? Hinta osaltasi veronmaksajana vajaat 200 euroa. Vastaamalla EI säästät rahat, mutta maataloustuotanto loppuu maastamme.", olen aika vakuuttunut, että vastaus olisi jyrkkä KYLLÄ

Länsimaissa ei missään tuoteta maataloustuotteita ns. maailmanmarkkinahinnoin: kehityneet maat käyttävät yhteensä 300 miljardia dollaria maatalouden tukemiseen (2,3). Jos kuvitellaan, että vain EU luopuu maataloustuista – ja esimerkiksi USA jatkaa maataloutensa tukemista 20 miljardilla dollarilla – maatalous, jos nyt ei lopu kokonaan, niin ainakin vähenee voimakkaasti koko Euroopasta. Parastahan tietysti olisi, että tuet poistettaisiin, ja maataloustuotteista maksetaan vieljelijälle tuotantokustannuksia vastaava hinta - aivan kuten muillekin yrittäjille. Tätä haluavat myös itse maatalousyrittäjät. Pulmana on tietysti se, että tuet pitäisi saada loppumaan yhdessä yössä kaikissa maissa. Väistämätön seuraushan tästä olisi tietysti se, että elintarviketeollisuuden raaka-ainekustannukset nousisivat kymmeniä prosentteja, ja (ilman elintarviketeollisuuteen tai -kauppaan suunnattua yritystukea) kustannusvaikutus heijastuisi ruuan hintaan saakka. Voin vain kuvitella, kuinka yhteiskuntaa itketään apuun kaupan kassoilla siinä vaiheessa, kun kuluttaja joutuu maksamaan kustannukset koko tuotantoketjusta hyödykkeiden hintoina – kuten terveessä markkinataloudessa tapahtuu kaikilla muillakin aloilla!

Lisäksi: maataloustuista puhuttaessa ihmetellään usein maanviljelijöiden lokoisia oltavia: ”ei riskejä, yhteiskunta maksaa kaiken, vähän hommia; katsotaan kuinka vilja kasvaa, käynnistetään puimuri viikoksi ja syljeksitään taas kattoon veronmaksajien rahoilla koko vuosi”… Jos niin on, miksi viljelijöiden lukumäärä sitten vain jatkaa laskuaan, eikä ammattiin päinvastoin liity lisää kansanjoukkoja – näiden loppumattomien lihapatojen ääreen… Tosiasiassa aktiivitilojen määrä on vähentynyt 1990–2000 38% = 49000 tilaa (4), miksi ihmeessä?? Voisikohan olla mahdollista, että asiaan vaikuttaa maatalousyrittäjän tuntipalkka, joka oli – KAIKKI tuet ja tulot huomioiden – vuonna 2002 oli noin 6 euroa (5). Ja niitä töitä saa todellakin tehdä 12h päivässä koko vuoden. Houkuttaako?

(1) http://www.mmm.fi/tiedotteet/index.asp?nro=1416
      (2) http://www.global.finland.fi/txt/uutiset/teksti_popup_txt.php?id=2066
      (3) http://www.verkkouutiset.fi/arkisto/Arkisto_1998/7.elokuu/MAAT3098.HTM
      (4) http://www.valt.helsinki.fi/staff/massa/kalvot/ympo_ruokapoydassa.pdf
      (5) http://www.mtt.fi/ajankohtaista/tiedotteet/040226.html
      (6) http://www.ktm.fi/index.phtml?menu_id=298&lang=1

• SamWeis

"Lisäksi, muualta Euroopasta ja jopa Euroopan ulkopuolelta ”halpoja” päivittäiselintarvikkeita halajaville sanottakoon, että elintarvikkeiden kuljetusetäisyydet ovat jo pelkästään Suomen alueella säilyvyyden kannalta pitkiä. "

Ai niinkö ? Miten selität sitten sen, että parhaillaan Virosta kuljetetaan esimerkiksi maitoa myytäväksi suomeen ? (jyväskylän marketithan on aika kuuluisia kun myyvät maitoa sentillä litra)

"Tämän ”arvon” hinta vuoden 2004 kansalliselle tukitasoilla on tänä vuonna 593.8 MEUR "

Aivan käsittämättömän iso summa rahaa jonka voisi käyttää paljon viisaammin.

"Kun tukeminen on edellytys pitää maataloustuotantoa myös Suomessa, kansa on eduskunnan väityksellä antanut valtuudet Suomen hallitukselle maksaa tukea. Kysymys on kansanvallasta, ei mistään kepumafiasta"

Olettaen että suomen kansan enemmistö tukisikin tukia, se ei tarkoita sitä että tuet ovat järkevä ja hyvä asia.

"Ja jos järjestettäisiinkin kansanäänestys, "

Saman "argumentin" voisin esittää toisinpäin, ja väittää, että tulos olisi silloin myönteinen, ts. argumentille ei ole perusteita/ se on huono.

" Parastahan tietysti olisi, että tuet poistettaisiin, ja maataloustuotteista maksetaan vieljelijälle tuotantokustannuksia vastaava hinta - aivan kuten muillekin yrittäjille."

Maataloustuotteet pitäisi vapauttaa vaapaalle kilpailulle ja kaupalle. On helvetin typerää että Euroopan ja Yhdysvaltojen maanviljelijöihin syydetään rahaa satoja miljardeja euroja vuodesa.

Tullimuurien, kaupan sääntelyn, vientitukien yms avulla pidetään kaiken lisäksi köyhiä maita pimennossa, ei edes anneta niille mahdollisuutta rikastua.

Artikkeleita maataloudesta:
        http://www.vapaasana.net/haku.php3?q=maatalous

• kaarlo
        SamWeis kirjoitti:

"Lisäksi, muualta Euroopasta ja jopa Euroopan ulkopuolelta ”halpoja” päivittäiselintarvikkeita halajaville sanottakoon, että elintarvikkeiden kuljetusetäisyydet ovat jo pelkästään Suomen alueella säilyvyyden kannalta pitkiä. "

Ai niinkö ? Miten selität sitten sen, että parhaillaan Virosta kuljetetaan esimerkiksi maitoa myytäväksi suomeen ? (jyväskylän marketithan on aika kuuluisia kun myyvät maitoa sentillä litra)

"Tämän ”arvon” hinta vuoden 2004 kansalliselle tukitasoilla on tänä vuonna 593.8 MEUR "

"Kun tukeminen on edellytys pitää maataloustuotantoa myös Suomessa, kansa on eduskunnan väityksellä antanut valtuudet Suomen hallitukselle maksaa tukea. Kysymys on kansanvallasta, ei mistään kepumafiasta"

Olettaen että suomen kansan enemmistö tukisikin tukia, se ei tarkoita sitä että tuet ovat järkevä ja hyvä asia.

Saman "argumentin" voisin esittää toisinpäin, ja väittää, että tulos olisi silloin myönteinen, ts. argumentille ei ole perusteita/ se on huono.

" Parastahan tietysti olisi, että tuet poistettaisiin, ja maataloustuotteista maksetaan vieljelijälle tuotantokustannuksia vastaava hinta - aivan kuten muillekin yrittäjille."

Maataloustuotteet pitäisi vapauttaa vaapaalle kilpailulle ja kaupalle. On helvetin typerää että Euroopan ja Yhdysvaltojen maanviljelijöihin syydetään rahaa satoja miljardeja euroja vuodesa.

Tullimuurien, kaupan sääntelyn, vientitukien yms avulla pidetään kaiken lisäksi köyhiä maita pimennossa, ei edes anneta niille mahdollisuutta rikastua.

Syynä siihen etteivät maanviljelijät ja esim kalastajat enää pärjää Suomessa on se, etteivät ihmiset ole enää valmiita maksamaan elämisestä.

Kun ei nähdä omaa napaa pidemmälle ei myöskään haluta ymmärtää muiden asioista mitään ja samalla kieltäydytään ymmärtämästä.

Jos verrataan ihmisten rahankulutusta vaikkapa vain toisen maailmansodan ja tämän hetkisen maailman välillä, huomataan, että ihmiset käyttivät suuremman osan rahoistaan ruuan hankintaan kuin nykyään. Väitän että huomattavasti suuremman osan.

Meillä on nyt vain joku ihme tarve tyydyttää itseämme tavaravuorilla. Katsokaapa vain ympärillenne, varsinkin nyt kun ihmiset ryntäävät kauppoihin tyhjentämään hyllyjä, jotta tulisi parempi "omatunto" ja parempi "joulu".

Ei kannata lainailla "sohvafilosofien" mielipiteitä tällä palstalla, sillä ne eivät ole oikeasta elämästä. Ihmiset jotka laukovat tuollaisia istuvat tietokoneidensa äärellä päivästä toiseen, tajuamatta mistä todella on kyse.

• Occum
        SamWeis kirjoitti:

Kirjoitin, että elintarvikkeiden kuljetusetäisyydet ovat jo pelkästään Suomen alueella säilyvyyden kannalta pitkiä. Vastasit: "Miten selität sitten sen, että parhaillaan Virosta kuljetetaan esimerkiksi maitoa myytäväksi suomeen ? (jyväskylän marketithan on aika kuuluisia kun myyvät maitoa sentillä litra)"

- Jos vain elintarvikkeiden tuoreus voidaan säilyyden kannalta taata, en näe esteitä tuoda vaikkapa maitoa lähialueilta. Maidollahan saattaa olla Virosta esimerkiksi Helsinkiin ajallisesti lyhyempi matka kuin vaikkapa pohjois-Pohjanmaalta. Eri asia on haalia helposti pilaantuvia päivittäiselintarvikkeita pitkin Eurooppaa, esim. lämpimämmistä maista.

"Aivan käsittämättömän iso summa rahaa (tänä vuonna 593.8 MEUR) jonka voisi käyttää paljon viisaammin."

- Miksi sitten ei KTM:n myöntämä yritystuki (508,7 milj. euroa) ole yhtälailla "Aivan käsittämättömän iso summa rahaa jonka voisi käyttää paljon viisaammin" ? Onko vajaa euro päivässä käsittämättömän suuri hinta suomalaisen elintarviketuotannon ja –teollisuuden olemassaolosta?
        - Tässä siis tärkein kysymys, johon odotan vastaustasi: oletko siis valmis lopettamaan Suomesta koko maatalouden ja suomalaisen elintarviketeollisuuden – johon tukien poisto kiistämättä siis johtaisi, kun tuotteista saatavat hinnat eivät vastaa lähellekään tuotantokustannuksia?

"Olettaen että suomen kansan enemmistö tukisikin tukia, se ei tarkoita sitä että tuet ovat järkevä ja hyvä asia."

- Jos kansan enemmistö ei saa päättää miten maan asioita hoidetaan, niin kuka sitten? Kaiketi joku, joka tietää kansan edun paremmin kuin kansa itse? Kuulostaa aivan Vladimir Putinin "ohjatulta demokratialta"… Mutta itse asiasta: Maatalouden (tai minkä tahansa elikeinotoiminnan tukeminen) on minunkin mielestäni huono asia. Mutta yhteiskunnallisessa päätöksenteossa on hyvin usein valittavana vain huonoja vaihtoehtoja, ja on valittava se kokonaisuuden kannalta vähiten huono. Tarve tukea suomalaista maataloutta sen olemassaolon nimissä on yksi esimerkki.

"Saman "argumentin" (koskien kansanäänestystä maataloustuesta) voisin esittää toisinpäin, ja väittää, että tulos olisi silloin myönteinen, ts. argumentille ei ole perusteita/ se on huono. "

- Mitä tarkoitat tässä? Siis, jos kysymys asetettaisiin jotenkin 'toisinpäin', kenties tarkoitushakuisen maatalousvastaisesti, vastaus olisi toinen? Epäilemättä. Alunperin asettamani kysymys on kuitenkin hyvin neutraali: jos kansa saisi äänestää, otatko 200E per vuosi käteen vai mahdollisuuden ostaa suomalaisia elintarvikkeita, äänivyörymäinen tulos olisi varmasti jo etukäteen selvä.

"Maataloustuotteet pitäisi vapauttaa vaapaalle kilpailulle ja kaupalle. On helvetin typerää että Euroopan ja Yhdysvaltojen maanviljelijöihin syydetään rahaa satoja miljardeja euroja vuodesa. "
        - Minustakin kaikenlainen elinkeinotoiminnan taloudellinen tukeminen on periaatteellisesti väärin. Elinkeinotuessa (esim. telakkatuet, joita Suomessa ei enää onneksi makseta) veronmaksajat pannaan kylmästi maksamaan osa risteilijän tai öljynporauslautan myyntihinnasta. Suomalaisen maataloustuen tehtävänä sen sijaan on luoda elinmahdollisuudet koko toiminnalle, ei parantaa keinotekoisesti jotain "kilpailukykyä". Maataloustuki ja sen tarve siis kiteytyy seuraavaan asiaan: Maatalouden tuotantokustannukset Suomessa ylittävät tuottajahinnat mm. ankarista olosuhteista johtuen noin kaksinkertaisesti => Halutaanko että tästä huolimatta ruokaa tuotetaan myös Suomessa? Kuten olen todennut, suomalaisilla on halutessaan demokraattiset mahdollisuudet vastata myös "ei".

- Kannatan maailmanlaajuista maatalouden tukien alasajoa. Mikäli maatalouden tukeminen saataisiin loppumaan kehittyneissä maissa, maatalouden kannattavuus parantuisi myös Suomessa maailmanmarkkinahintojen noustessa, ja tukemisen tarve pienenisi – vaikka ei todennäköisesti loppuisikaan kokonaan olosuhteiden johdosta, kun kuitenkin halutaan jatkaa maataloustuotantoa täälläkin. Tällä olisi sekin myönteinen seuraus johon viittaat, että kehittymättömät maat saisivat omista tuotteistaan paremman hinnan ja pääsisivät vaurastumaan.

Mutta sitä ennen teollisuusmaiden tuet pitäisi saada loppumaan. Samanaikaisesti.

Toistan senkin, että tukien (kansaivälinen) lopettamisen aikaansaama maataloustuotteiden maailmanmarkkinahintojen nousu kymmenillä prosenteilla tulisi näkymään myös kalliina elintarvikkeina kaupan kassalla. Ei muuten taitaisi tuo edellä mainittu 200E vuodessa riittää kattamaan hinnannousua…

• SamWeis
        kaarlo kirjoitti:

Syynä siihen etteivät maanviljelijät ja esim kalastajat enää pärjää Suomessa on se, etteivät ihmiset ole enää valmiita maksamaan elämisestä.

Kun ei nähdä omaa napaa pidemmälle ei myöskään haluta ymmärtää muiden asioista mitään ja samalla kieltäydytään ymmärtämästä.

Jos verrataan ihmisten rahankulutusta vaikkapa vain toisen maailmansodan ja tämän hetkisen maailman välillä, huomataan, että ihmiset käyttivät suuremman osan rahoistaan ruuan hankintaan kuin nykyään. Väitän että huomattavasti suuremman osan.

Meillä on nyt vain joku ihme tarve tyydyttää itseämme tavaravuorilla. Katsokaapa vain ympärillenne, varsinkin nyt kun ihmiset ryntäävät kauppoihin tyhjentämään hyllyjä, jotta tulisi parempi "omatunto" ja parempi "joulu".

Ei kannata lainailla "sohvafilosofien" mielipiteitä tällä palstalla, sillä ne eivät ole oikeasta elämästä. Ihmiset jotka laukovat tuollaisia istuvat tietokoneidensa äärellä päivästä toiseen, tajuamatta mistä todella on kyse.

"Syynä siihen etteivät maanviljelijät ja esim kalastajat enää pärjää Suomessa on se, etteivät ihmiset ole enää valmiita maksamaan elämisestä. "

Ei. Vaan heidän tuotteita saa halvemmalla toisaalta, ei ihmisiä enää nykyään kauheana kiinnosta mistä tuotteet ovat peräisin, ainoastaan niiden hinta ja laatu.

"Katsokaapa vain ympärillenne, varsinkin nyt kun ihmiset ryntäävät kauppoihin tyhjentämään hyllyjä, jotta tulisi parempi "omatunto" ja parempi "joulu". "

Sinustako on huono asia että ihmiset kuluttavat ? Vai mitä oikein tarkoitat ?

"Ei kannata lainailla "sohvafilosofien" mielipiteitä tällä palstalla, sillä ne eivät ole oikeasta elämästä. Ihmiset jotka laukovat tuollaisia istuvat tietokoneidensa äärellä päivästä toiseen, tajuamatta mistä todella on kyse."

Eli jos ei ole sinun kanssa samaa mieltä, on silloin "sohvafilosofi" joka istuu kaikki päivät tietokoneen ääressä ? ;)

• SamWeis
        Occum kirjoitti:

Kirjoitin, että elintarvikkeiden kuljetusetäisyydet ovat jo pelkästään Suomen alueella säilyvyyden kannalta pitkiä. Vastasit: "Miten selität sitten sen, että parhaillaan Virosta kuljetetaan esimerkiksi maitoa myytäväksi suomeen ? (jyväskylän marketithan on aika kuuluisia kun myyvät maitoa sentillä litra)"

- Jos vain elintarvikkeiden tuoreus voidaan säilyyden kannalta taata, en näe esteitä tuoda vaikkapa maitoa lähialueilta. Maidollahan saattaa olla Virosta esimerkiksi Helsinkiin ajallisesti lyhyempi matka kuin vaikkapa pohjois-Pohjanmaalta. Eri asia on haalia helposti pilaantuvia päivittäiselintarvikkeita pitkin Eurooppaa, esim. lämpimämmistä maista.

"Aivan käsittämättömän iso summa rahaa (tänä vuonna 593.8 MEUR) jonka voisi käyttää paljon viisaammin."

- Miksi sitten ei KTM:n myöntämä yritystuki (508,7 milj. euroa) ole yhtälailla "Aivan käsittämättömän iso summa rahaa jonka voisi käyttää paljon viisaammin" ? Onko vajaa euro päivässä käsittämättömän suuri hinta suomalaisen elintarviketuotannon ja –teollisuuden olemassaolosta?
        - Tässä siis tärkein kysymys, johon odotan vastaustasi: oletko siis valmis lopettamaan Suomesta koko maatalouden ja suomalaisen elintarviketeollisuuden – johon tukien poisto kiistämättä siis johtaisi, kun tuotteista saatavat hinnat eivät vastaa lähellekään tuotantokustannuksia?

"Olettaen että suomen kansan enemmistö tukisikin tukia, se ei tarkoita sitä että tuet ovat järkevä ja hyvä asia."

- Jos kansan enemmistö ei saa päättää miten maan asioita hoidetaan, niin kuka sitten? Kaiketi joku, joka tietää kansan edun paremmin kuin kansa itse? Kuulostaa aivan Vladimir Putinin "ohjatulta demokratialta"… Mutta itse asiasta: Maatalouden (tai minkä tahansa elikeinotoiminnan tukeminen) on minunkin mielestäni huono asia. Mutta yhteiskunnallisessa päätöksenteossa on hyvin usein valittavana vain huonoja vaihtoehtoja, ja on valittava se kokonaisuuden kannalta vähiten huono. Tarve tukea suomalaista maataloutta sen olemassaolon nimissä on yksi esimerkki.

"Saman "argumentin" (koskien kansanäänestystä maataloustuesta) voisin esittää toisinpäin, ja väittää, että tulos olisi silloin myönteinen, ts. argumentille ei ole perusteita/ se on huono. "

- Mitä tarkoitat tässä? Siis, jos kysymys asetettaisiin jotenkin 'toisinpäin', kenties tarkoitushakuisen maatalousvastaisesti, vastaus olisi toinen? Epäilemättä. Alunperin asettamani kysymys on kuitenkin hyvin neutraali: jos kansa saisi äänestää, otatko 200E per vuosi käteen vai mahdollisuuden ostaa suomalaisia elintarvikkeita, äänivyörymäinen tulos olisi varmasti jo etukäteen selvä.

"Maataloustuotteet pitäisi vapauttaa vaapaalle kilpailulle ja kaupalle. On helvetin typerää että Euroopan ja Yhdysvaltojen maanviljelijöihin syydetään rahaa satoja miljardeja euroja vuodesa. "
        - Minustakin kaikenlainen elinkeinotoiminnan taloudellinen tukeminen on periaatteellisesti väärin. Elinkeinotuessa (esim. telakkatuet, joita Suomessa ei enää onneksi makseta) veronmaksajat pannaan kylmästi maksamaan osa risteilijän tai öljynporauslautan myyntihinnasta. Suomalaisen maataloustuen tehtävänä sen sijaan on luoda elinmahdollisuudet koko toiminnalle, ei parantaa keinotekoisesti jotain "kilpailukykyä". Maataloustuki ja sen tarve siis kiteytyy seuraavaan asiaan: Maatalouden tuotantokustannukset Suomessa ylittävät tuottajahinnat mm. ankarista olosuhteista johtuen noin kaksinkertaisesti => Halutaanko että tästä huolimatta ruokaa tuotetaan myös Suomessa? Kuten olen todennut, suomalaisilla on halutessaan demokraattiset mahdollisuudet vastata myös "ei".

- Kannatan maailmanlaajuista maatalouden tukien alasajoa. Mikäli maatalouden tukeminen saataisiin loppumaan kehittyneissä maissa, maatalouden kannattavuus parantuisi myös Suomessa maailmanmarkkinahintojen noustessa, ja tukemisen tarve pienenisi – vaikka ei todennäköisesti loppuisikaan kokonaan olosuhteiden johdosta, kun kuitenkin halutaan jatkaa maataloustuotantoa täälläkin. Tällä olisi sekin myönteinen seuraus johon viittaat, että kehittymättömät maat saisivat omista tuotteistaan paremman hinnan ja pääsisivät vaurastumaan.

Mutta sitä ennen teollisuusmaiden tuet pitäisi saada loppumaan. Samanaikaisesti.

Toistan senkin, että tukien (kansaivälinen) lopettamisen aikaansaama maataloustuotteiden maailmanmarkkinahintojen nousu kymmenillä prosenteilla tulisi näkymään myös kalliina elintarvikkeina kaupan kassalla. Ei muuten taitaisi tuo edellä mainittu 200E vuodessa riittää kattamaan hinnannousua…

"Tässä siis tärkein kysymys, johon odotan vastaustasi: oletko siis valmis lopettamaan Suomesta koko maatalouden ja suomalaisen elintarviketeollisuuden – johon tukien poisto kiistämättä siis johtaisi, kun tuotteista saatavat hinnat eivät vastaa lähellekään tuotantokustannuksia? "

En minä ole lopettamassa maataloustuotantoa suomesta. Minä antaisin tehdä kuluttajien sen päätöksen. Itse kuten olen aiemmin tainnut jo sanoa, ostaisin varmaankin myös kotimaisia tuotteita jonkin verran, vaikka niiden hinta tulisi nousemaan jos esim eu:n ulkopuolelta voisi tuoda vapaasti elintarvikkeita eu:sen. Ehkä jonkinlainen hätävaran yms säilyttäminen maatalouden suhteen voisi olla kriisien suhteen järkevää (tosin onhan meillä nytkin esim viljavarastoja yms)

"Tarve tukea suomalaista maataloutta sen olemassaolon nimissä on yksi esimerkki."

erittäin pieni osa suomalaisista, ja euroopan union ihmisistä on maanviljelijöitä. Onko mielestäsi järkevää tuhlata aivan käsittämättömät summat rahaa heihin ? Miksei mielestäsi tuotteita voi ostaa sieltä mistä ne saa halvimmalla ?

"Kuten olen todennut, suomalaisilla on halutessaan demokraattiset mahdollisuudet vastata myös "ei". "

Minulla ei kyllä muistu mieleen vaaleja joissa maataloustuet olisivat näytelleet pääasiaa ? Asia on hyvin herkkä, eivätkä päättäjät uskalla oikeasti arvostella niitä, vielä..

"Mutta sitä ennen teollisuusmaiden tuet pitäisi saada loppumaan. Samanaikaisesti. "

Ai ? mihin perustat tämän väitteesi ? minkä ihmeen takia niiden pitäisi lakata jokapaikasta yhtä aikaa?

Näetkö sinä tätä asiaa laajemmassa perspektiivissä, esim sitä mitä meidän maataloustuet/tullimuurit/vientituet tekevät kehitysmaille ?

ja mitä tulee ruaan hintaan, jos tuet/tullimuurit/vientituet poistettaisiin esim eu:n alueella aluksi ruoan hinta voisi hetkellisesti nousta, mutta sitten se alkaisi laskemaan.

• Occum
        SamWeis kirjoitti:

"Tässä siis tärkein kysymys, johon odotan vastaustasi: oletko siis valmis lopettamaan Suomesta koko maatalouden ja suomalaisen elintarviketeollisuuden – johon tukien poisto kiistämättä siis johtaisi, kun tuotteista saatavat hinnat eivät vastaa lähellekään tuotantokustannuksia? "

En minä ole lopettamassa maataloustuotantoa suomesta. Minä antaisin tehdä kuluttajien sen päätöksen. Itse kuten olen aiemmin tainnut jo sanoa, ostaisin varmaankin myös kotimaisia tuotteita jonkin verran, vaikka niiden hinta tulisi nousemaan jos esim eu:n ulkopuolelta voisi tuoda vapaasti elintarvikkeita eu:sen. Ehkä jonkinlainen hätävaran yms säilyttäminen maatalouden suhteen voisi olla kriisien suhteen järkevää (tosin onhan meillä nytkin esim viljavarastoja yms)

"Tarve tukea suomalaista maataloutta sen olemassaolon nimissä on yksi esimerkki."

erittäin pieni osa suomalaisista, ja euroopan union ihmisistä on maanviljelijöitä. Onko mielestäsi järkevää tuhlata aivan käsittämättömät summat rahaa heihin ? Miksei mielestäsi tuotteita voi ostaa sieltä mistä ne saa halvimmalla ?

"Kuten olen todennut, suomalaisilla on halutessaan demokraattiset mahdollisuudet vastata myös "ei". "

Minulla ei kyllä muistu mieleen vaaleja joissa maataloustuet olisivat näytelleet pääasiaa ? Asia on hyvin herkkä, eivätkä päättäjät uskalla oikeasti arvostella niitä, vielä..

"Mutta sitä ennen teollisuusmaiden tuet pitäisi saada loppumaan. Samanaikaisesti. "

Ai ? mihin perustat tämän väitteesi ? minkä ihmeen takia niiden pitäisi lakata jokapaikasta yhtä aikaa?

Näetkö sinä tätä asiaa laajemmassa perspektiivissä, esim sitä mitä meidän maataloustuet/tullimuurit/vientituet tekevät kehitysmaille ?

ja mitä tulee ruaan hintaan, jos tuet/tullimuurit/vientituet poistettaisiin esim eu:n alueella aluksi ruoan hinta voisi hetkellisesti nousta, mutta sitten se alkaisi laskemaan.

”En minä ole lopettamassa maataloustuotantoa suomesta. Minä antaisin tehdä kuluttajien sen päätöksen. Itse kuten olen aiemmin tainnut jo sanoa, ostaisin varmaankin myös kotimaisia tuotteita jonkin verran”
        - Kuinka monen uskot käytännössä ostavan päivittäisiä suomalaisia elintarvikkeita, jos sen hinta nousee reilusti? Jo hiemankin bulkkituotteita kalliimmat luomutotteetkin ovat edelleen marginaaliliiketoimintaa, vaikka suhteellisesti kasvanut onkin viime vuosina kovasti.

”Ehkä jonkinlainen hätävaran yms säilyttäminen maatalouden suhteen voisi olla kriisien suhteen järkevää” - - -”erittäin pieni osa suomalaisista, ja euroopan union ihmisistä on maanviljelijöitä. Onko mielestäsi järkevää tuhlata aivan käsittämättömät summat rahaa heihin ? Miksei mielestäsi tuotteita voi ostaa sieltä mistä ne saa halvimmalla ?”
        -   No, jos kenenkään ei kannata viljellä, kuka vapaaehtoinen ne maataloustuotteet sitten niihin sinun varmuusvarastoihisi tuottaa? ”tapetaan suurin osa maanviljelyselinkeinosta, ja ostetaan tuotteet kaikelle kansalle sitten sieltä mistä halvimmalla saadaan” -perustelusi on yhtä looginen kuin ”kiinni saastuttavat voimalaitokset –saahan sähköä pistorasiasta” ;)
        -   Onko alle euro päivässä per veronmaksaja ”käsittämätön” summa rahaa siitä, että meillä on kotimaista tuotantoa - puhumattakaan sadoistatuhansista työpaikoista, joita maatalous ja elintarviketeollisuus suoraan ja välillisesti synnyttää.

”tuet/tullimuurit/vientituet poistettaisiin esim eu:n alueella aluksi ruoan hinta voisi hetkellisesti nousta, mutta sitten se alkaisi laskemaan.”
        -   Ensiksikin, EU:n alueella ei ole tullimuureja. Toiseksi, millä perusteella ruuan hinta alkaisi laskea, kun raaka-ainekustannuksia on ensi nostettu kymmeniä prosentteja tukien poistuttua?

”Ai ? mihin perustat tämän väitteesi ? minkä ihmeen takia niiden pitäisi lakata jokapaikasta yhtä aikaa?”
        -   Joo, että EU sanoo vaikkapa USA:lle, että lopettakaa te ensin tukeminen, niin me seuraamme perästä heti kun saadaan asia läpi kaikissa Euroopan maassa… Luulisi nyt olevan selvää, että asiassa on edettävä sopimusteitse pienin askelin, mutta samanaikaisesti.

” Näetkö sinä tätä asiaa laajemmassa perspektiivissä, esim sitä mitä meidän maataloustuet/tullimuurit/vientituet tekevät kehitysmaille ? ”
        -   Kuten totesin jo aiemmin, että olen samaa kanssasi, että maatalouden tukien maailmanlaajuinen poistumien auttaa kehitysmaiden viljelijöitä maailmanmarkkinahintojen noustessa.

• SamWeis
        Occum kirjoitti:

”En minä ole lopettamassa maataloustuotantoa suomesta. Minä antaisin tehdä kuluttajien sen päätöksen. Itse kuten olen aiemmin tainnut jo sanoa, ostaisin varmaankin myös kotimaisia tuotteita jonkin verran”
        - Kuinka monen uskot käytännössä ostavan päivittäisiä suomalaisia elintarvikkeita, jos sen hinta nousee reilusti? Jo hiemankin bulkkituotteita kalliimmat luomutotteetkin ovat edelleen marginaaliliiketoimintaa, vaikka suhteellisesti kasvanut onkin viime vuosina kovasti.

”Ehkä jonkinlainen hätävaran yms säilyttäminen maatalouden suhteen voisi olla kriisien suhteen järkevää” - - -”erittäin pieni osa suomalaisista, ja euroopan union ihmisistä on maanviljelijöitä. Onko mielestäsi järkevää tuhlata aivan käsittämättömät summat rahaa heihin ? Miksei mielestäsi tuotteita voi ostaa sieltä mistä ne saa halvimmalla ?”
        -   No, jos kenenkään ei kannata viljellä, kuka vapaaehtoinen ne maataloustuotteet sitten niihin sinun varmuusvarastoihisi tuottaa? ”tapetaan suurin osa maanviljelyselinkeinosta, ja ostetaan tuotteet kaikelle kansalle sitten sieltä mistä halvimmalla saadaan” -perustelusi on yhtä looginen kuin ”kiinni saastuttavat voimalaitokset –saahan sähköä pistorasiasta” ;)
        -   Onko alle euro päivässä per veronmaksaja ”käsittämätön” summa rahaa siitä, että meillä on kotimaista tuotantoa - puhumattakaan sadoistatuhansista työpaikoista, joita maatalous ja elintarviketeollisuus suoraan ja välillisesti synnyttää.

”tuet/tullimuurit/vientituet poistettaisiin esim eu:n alueella aluksi ruoan hinta voisi hetkellisesti nousta, mutta sitten se alkaisi laskemaan.”
        -   Ensiksikin, EU:n alueella ei ole tullimuureja. Toiseksi, millä perusteella ruuan hinta alkaisi laskea, kun raaka-ainekustannuksia on ensi nostettu kymmeniä prosentteja tukien poistuttua?

”Ai ? mihin perustat tämän väitteesi ? minkä ihmeen takia niiden pitäisi lakata jokapaikasta yhtä aikaa?”
        -   Joo, että EU sanoo vaikkapa USA:lle, että lopettakaa te ensin tukeminen, niin me seuraamme perästä heti kun saadaan asia läpi kaikissa Euroopan maassa… Luulisi nyt olevan selvää, että asiassa on edettävä sopimusteitse pienin askelin, mutta samanaikaisesti.

” Näetkö sinä tätä asiaa laajemmassa perspektiivissä, esim sitä mitä meidän maataloustuet/tullimuurit/vientituet tekevät kehitysmaille ? ”
        -   Kuten totesin jo aiemmin, että olen samaa kanssasi, että maatalouden tukien maailmanlaajuinen poistumien auttaa kehitysmaiden viljelijöitä maailmanmarkkinahintojen noustessa.

"Onko alle euro päivässä per veronmaksaja ”käsittämätön” summa rahaa siitä, että meillä on kotimaista tuotantoa - puhumattakaan sadoistatuhansista työpaikoista, joita maatalous ja elintarviketeollisuus suoraan ja välillisesti synnyttää. "

Mielestäni kyllä, se on aivan liian paljon. Jos maataloustuet lopetettaisiin niiden ihmisten jotka ei enää saisi töitä maatalous yms aloilta täytyisi etsiä uusia töitä.

" Ensiksikin, EU:n alueella ei ole tullimuureja. Toiseksi, millä perusteella ruuan hinta alkaisi laskea, kun raaka-ainekustannuksia on ensi nostettu kymmeniä prosentteja tukien poistuttua?"

Eun ulkopuolelta tuotaessa on ! Niitä tullimuureja tarkoitin.

"Joo, että EU sanoo vaikkapa USA:lle, että lopettakaa te ensin tukeminen, niin me seuraamme perästä heti kun saadaan asia läpi kaikissa Euroopan maassa… Luulisi nyt olevan selvää, että asiassa on edettävä sopimusteitse pienin askelin, mutta samanaikaisesti. "

Lainatakseni sinua tähän: perustelusi on yhtä looginen kuin ”kiinni saastuttavat voimalaitokset –saahan sähköä pistorasiasta” ;) ! Voisi ottaa esimerkiksi maamiinat tai kuolemanrangaistuksen, ei niistäkään olla luovuttu missään yhtäaikaa. Ei yleensäkään uudistuksia saada tehtyä sillä tavoin että odotetaan toisten tekevän samalla tavoin. ja sitten joukolla tehdään..

Sitäpaitsi eurooppalaiset hyötyisivät tukien/tullimuurien/vientitukien poistamisesta, eivät USAlaiset siitä mitään etua saisivat, päinvastoin !

"Kuten totesin jo aiemmin, että olen samaa kanssasi, että maatalouden tukien maailmanlaajuinen poistumien auttaa kehitysmaiden viljelijöitä maailmanmarkkinahintojen noustessa."

Ei kehitysmaiden viljelijöiden ongelma ole alhainen maailmanmarkkinahinnat vaan länsimainen typerä maatalouspolitiikka.

• ...
        SamWeis kirjoitti:

"Onko alle euro päivässä per veronmaksaja ”käsittämätön” summa rahaa siitä, että meillä on kotimaista tuotantoa - puhumattakaan sadoistatuhansista työpaikoista, joita maatalous ja elintarviketeollisuus suoraan ja välillisesti synnyttää. "

Mielestäni kyllä, se on aivan liian paljon. Jos maataloustuet lopetettaisiin niiden ihmisten jotka ei enää saisi töitä maatalous yms aloilta täytyisi etsiä uusia töitä.

" Ensiksikin, EU:n alueella ei ole tullimuureja. Toiseksi, millä perusteella ruuan hinta alkaisi laskea, kun raaka-ainekustannuksia on ensi nostettu kymmeniä prosentteja tukien poistuttua?"

"Joo, että EU sanoo vaikkapa USA:lle, että lopettakaa te ensin tukeminen, niin me seuraamme perästä heti kun saadaan asia läpi kaikissa Euroopan maassa… Luulisi nyt olevan selvää, että asiassa on edettävä sopimusteitse pienin askelin, mutta samanaikaisesti. "

Lainatakseni sinua tähän: perustelusi on yhtä looginen kuin ”kiinni saastuttavat voimalaitokset –saahan sähköä pistorasiasta” ;) ! Voisi ottaa esimerkiksi maamiinat tai kuolemanrangaistuksen, ei niistäkään olla luovuttu missään yhtäaikaa. Ei yleensäkään uudistuksia saada tehtyä sillä tavoin että odotetaan toisten tekevän samalla tavoin. ja sitten joukolla tehdään..

Sitäpaitsi eurooppalaiset hyötyisivät tukien/tullimuurien/vientitukien poistamisesta, eivät USAlaiset siitä mitään etua saisivat, päinvastoin !

"Kuten totesin jo aiemmin, että olen samaa kanssasi, että maatalouden tukien maailmanlaajuinen poistumien auttaa kehitysmaiden viljelijöitä maailmanmarkkinahintojen noustessa."

Ei kehitysmaiden viljelijöiden ongelma ole alhainen maailmanmarkkinahinnat vaan länsimainen typerä maatalouspolitiikka.

kaiken tietämättömyytesi yhteen viestiin.

"Jos maataloustuet lopetettaisiin niiden ihmisten jotka ei enää saisi töitä maatalous yms aloilta täytyisi etsiä uusia töitä."

Jos Suomessa kerran on niin hyvä työllisyystilanne, että sadattuhannet uudet työttömät löytävät uudet työpaikat heti hakiessaan, niin miksi Suomessa sitten on tuhansia ihmisiä työttöminä?

"Sitäpaitsi eurooppalaiset hyötyisivät tukien/tullimuurien/vientitukien poistamisesta, eivät USAlaiset siitä mitään etua saisivat, päinvastoin ! "

Tässä ilmeisesti viittasit siihen, että vain EU lopettaisi tukien maksun. Nyt taisi tulla laskelmiisi parin atmosfäärin verran ilmaa. Tuohan johtaisi siihen, että Euroopan elintarvikealan työt valuisivat muualle. Tässä vaiheessa puhutaan jo miljoonista uusista työttömistä. Tilannehan olisi vastaava, kuin jos sinut ryöstettäisiin ja antaisit roistolle vielä aseen millä tehdä tuo ryöstö. Mikä hyöty siis olisi miljoonien työpaikkojen menetyksestä muualle? Ne miljoonat uudet työttömät vanhojen lisäksi?

• emäntä
        SamWeis kirjoitti:

on kadonnut näiltä palstoilta??
        Olisiko nimimerkki SamWeis sama henkilö, ainakin tekstiä lukiessa tulee mieleen aikaisempi agrologi...yhtä tyhmää arvostelua ja hyökkäystä maanviljelijöitä kohtaan.
        Oikea tulevaisuuden messias!
        Sama sävel ja sama laulu!
        Kova katkeruus.

• vex
        SamWeis kirjoitti:

Tutustu sopulien elämään,niin ymmärrät mikä ero voisi olla ihmisen ja sopulin välillä.Kun ihmiset toimivat kuten nyt,niin mikään ei erota meitä sopuleista.Vapaus ja anargia johtaa nopeasti nälänhätään.

• SamWeis
        emäntä kirjoitti:

on kadonnut näiltä palstoilta??
        Olisiko nimimerkki SamWeis sama henkilö, ainakin tekstiä lukiessa tulee mieleen aikaisempi agrologi...yhtä tyhmää arvostelua ja hyökkäystä maanviljelijöitä kohtaan.
        Kova katkeruus.

"Olisiko nimimerkki SamWeis sama henkilö, ainakin tekstiä lukiessa tulee mieleen aikaisempi agrologi."

Ei ole sama henkilö.

"yhtä tyhmää arvostelua ja hyökkäystä maanviljelijöitä kohtaan.
        Kova katkeruus."

Opettelisit rva/nti emäntä itse perusjuttuja miten netissä käyttäydytään. Toisen keskustelun solvaaminen tai arvostelu ei ole keskustelua.

Yrität ilmeisesti jotenkin siirtää keskustelun huomiopistettä pois maataloustuista minuun henkilönä ja kirjoittajana. Se yleensä tarkoittaa sitä, että kirjoittajalla (eli sinulla) ei ole mitään järkevää sanottavaa ?

Eli voisitko ystävällisesti osallistua keskusteluun perustellen mielipiteesi oikeasti. Tai jos ei ole mitään järkevää sanottavaa niin ottamalla nettikaapelisi irti seinästä - > eli vaikenemalla...

• SamWeis
        ... kirjoitti:

kaiken tietämättömyytesi yhteen viestiin.

"Jos maataloustuet lopetettaisiin niiden ihmisten jotka ei enää saisi töitä maatalous yms aloilta täytyisi etsiä uusia töitä."

Jos Suomessa kerran on niin hyvä työllisyystilanne, että sadattuhannet uudet työttömät löytävät uudet työpaikat heti hakiessaan, niin miksi Suomessa sitten on tuhansia ihmisiä työttöminä?

"Sitäpaitsi eurooppalaiset hyötyisivät tukien/tullimuurien/vientitukien poistamisesta, eivät USAlaiset siitä mitään etua saisivat, päinvastoin ! "

Tässä ilmeisesti viittasit siihen, että vain EU lopettaisi tukien maksun. Nyt taisi tulla laskelmiisi parin atmosfäärin verran ilmaa. Tuohan johtaisi siihen, että Euroopan elintarvikealan työt valuisivat muualle. Tässä vaiheessa puhutaan jo miljoonista uusista työttömistä. Tilannehan olisi vastaava, kuin jos sinut ryöstettäisiin ja antaisit roistolle vielä aseen millä tehdä tuo ryöstö. Mikä hyöty siis olisi miljoonien työpaikkojen menetyksestä muualle? Ne miljoonat uudet työttömät vanhojen lisäksi?

"kaiken tietämättömyytesi yhteen viestiin. "

Vai sainko sittenkään ? Ehkä olet itse tietämätön ?Muistutan taas, että sinun harjoittamasi arvostelu ei ole keskustelua, vaan keskustelijan arvostelua mikä on erittäin typerää !

"niin miksi Suomessa sitten on tuhansia ihmisiä työttöminä?"

Niin kuka on tietämätön ? Suomessa on satoja tuhansia työttömiä, ei tuhansia ;)!

"Tuohan johtaisi siihen, että Euroopan elintarvikealan työt valuisivat muualle."

Se tarkoittaisi sitä, että niitä töitä ei kannata tehdä täällä, ja varmasti jatkojalostusta esim kolmansista maista tuoduista raaka-aineista tehtäisiin vielä euroopassakin.

• maajussin poika
        SamWeis kirjoitti:

"Olisiko nimimerkki SamWeis sama henkilö, ainakin tekstiä lukiessa tulee mieleen aikaisempi agrologi."

Ei ole sama henkilö.

Kova katkeruus."

Opettelisit rva/nti emäntä itse perusjuttuja miten netissä käyttäydytään. Toisen keskustelun solvaaminen tai arvostelu ei ole keskustelua.

Yrität ilmeisesti jotenkin siirtää keskustelun huomiopistettä pois maataloustuista minuun henkilönä ja kirjoittajana. Se yleensä tarkoittaa sitä, että kirjoittajalla (eli sinulla) ei ole mitään järkevää sanottavaa ?

Eli voisitko ystävällisesti osallistua keskusteluun perustellen mielipiteesi oikeasti. Tai jos ei ole mitään järkevää sanottavaa niin ottamalla nettikaapelisi irti seinästä - > eli vaikenemalla...

Onhan se turhaa verrata sinua niinkin turhaan keskustelijaan kuin "agrologiin". Hänen keskustelijansa oli silkkaa katkeraa tilitystä. Mutta kyllä vähän ihmetyttää sinunkin argumenttisi. Vaikuttaa vähän että on tullut istuttua vain parilla taloustieteiden luennolla ja sitten vedellään sieltä analogioita maatalouteen. Reaalimaailma kun ei aina toimi niinkuin ajatus. Tämä ei ole solvausta vaan ihan mielipide siitä että rakentava keskustelu kaipaa tuekseen jotain todellista faktaa eikä heittoja tyyliin:

"Niin kuka on tietämätön ? Suomessa on satoja tuhansia työttömiä, ei tuhansia ;)!"

Ketä kiinnostaa kirjoitusvirheet?

"Mielestäni kyllä, se on aivan liian paljon. Jos maataloustuet lopetettaisiin niiden ihmisten jotka ei enää saisi töitä maatalous yms aloilta täytyisi etsiä uusia töitä. "

Suomella on nykysinkin vaikeuksia työllistää ihmisiä. Muistaakseni elintarviketeollisuuden osuus on n.10% bkt:sta. Mitäköhän töitä tilalle?

Hyödyn tästä tuesta saavat monikansalliset yhtiöt.

Kommenttisi vain nyt sattuvat osoittamaan tietämättömyytesi maataloudesta. Mutta mitä voi odottaa jos keskustelun tueksi heitetään linkkejä epämääräisille nettisivulle. En itsekkään ole alan asiantuntija joten vältän keskusteluun osallistumista, mutta nyt oli pakko.

• SamWeis
        maajussin poika kirjoitti:

Onhan se turhaa verrata sinua niinkin turhaan keskustelijaan kuin "agrologiin". Hänen keskustelijansa oli silkkaa katkeraa tilitystä. Mutta kyllä vähän ihmetyttää sinunkin argumenttisi. Vaikuttaa vähän että on tullut istuttua vain parilla taloustieteiden luennolla ja sitten vedellään sieltä analogioita maatalouteen. Reaalimaailma kun ei aina toimi niinkuin ajatus. Tämä ei ole solvausta vaan ihan mielipide siitä että rakentava keskustelu kaipaa tuekseen jotain todellista faktaa eikä heittoja tyyliin:

"Niin kuka on tietämätön ? Suomessa on satoja tuhansia työttömiä, ei tuhansia ;)!"

Ketä kiinnostaa kirjoitusvirheet?

"Mielestäni kyllä, se on aivan liian paljon. Jos maataloustuet lopetettaisiin niiden ihmisten jotka ei enää saisi töitä maatalous yms aloilta täytyisi etsiä uusia töitä. "

Suomella on nykysinkin vaikeuksia työllistää ihmisiä. Muistaakseni elintarviketeollisuuden osuus on n.10% bkt:sta. Mitäköhän töitä tilalle?

Hyödyn tästä tuesta saavat monikansalliset yhtiöt.

Kommenttisi vain nyt sattuvat osoittamaan tietämättömyytesi maataloudesta. Mutta mitä voi odottaa jos keskustelun tueksi heitetään linkkejä epämääräisille nettisivulle. En itsekkään ole alan asiantuntija joten vältän keskusteluun osallistumista, mutta nyt oli pakko.

"Vaikuttaa vähän että on tullut istuttua vain parilla taloustieteiden luennolla ja sitten vedellään sieltä analogioita maatalouteen."

Itseasiassa ei yhdelläkään. Olen itsekin "maajussin poika" ja ison osan elämästäni olen viettänyt tehden erilaisia maataloustöitä.

"Ketä kiinnostaa kirjoitusvirheet? "

Ei ketään, piti vaan vastata samalla tavalla, jotta keskustelija tajuasi, ettei toisen keskustelijan solvaaminen ole keskustelua.

"Mitäköhän töitä tilalle? "

En tiedä, kuitenkin on fakta, että maanviljelijöiden/elintarvike-alan ihmisten osuus väestöstä laskee koko ajan. Eihän siitä ole kovin pitkä aika kun suurinosa suomen kansastakin sai elantonsa maanviljelystä, yhtä hyvin voisi niitä aikoja haikailla ja muistella.

Se että maanviljelijöiden määrä tulee täällä laskemaan ei välttämättä ole paha asia. Täällä nimittäin voidaan tehdä huomattavasti tuottavampiakin töitä kuin maanviljely.

• "maajussin poika"
        SamWeis kirjoitti:

"Vaikuttaa vähän että on tullut istuttua vain parilla taloustieteiden luennolla ja sitten vedellään sieltä analogioita maatalouteen."

Itseasiassa ei yhdelläkään. Olen itsekin "maajussin poika" ja ison osan elämästäni olen viettänyt tehden erilaisia maataloustöitä.

"Ketä kiinnostaa kirjoitusvirheet? "

Ei ketään, piti vaan vastata samalla tavalla, jotta keskustelija tajuasi, ettei toisen keskustelijan solvaaminen ole keskustelua.

"Mitäköhän töitä tilalle? "

En tiedä, kuitenkin on fakta, että maanviljelijöiden/elintarvike-alan ihmisten osuus väestöstä laskee koko ajan. Eihän siitä ole kovin pitkä aika kun suurinosa suomen kansastakin sai elantonsa maanviljelystä, yhtä hyvin voisi niitä aikoja haikailla ja muistella.

Se että maanviljelijöiden määrä tulee täällä laskemaan ei välttämättä ole paha asia. Täällä nimittäin voidaan tehdä huomattavasti tuottavampiakin töitä kuin maanviljely.

"En tiedä, kuitenkin on fakta, että maanviljelijöiden/elintarvike-alan ihmisten osuus väestöstä laskee koko ajan. Eihän siitä ole kovin pitkä aika kun suurinosa suomen kansastakin sai elantonsa maanviljelystä, yhtä hyvin voisi niitä aikoja haikailla ja muistella."

Juu, tottakai ajat muuttuu ja eteenpäin on katsottava. Maatalouden raju rakennemuutoshan on aiheuttanut jo maatilojen pudotuspelin. Vain suurimmat säilyy, jos nekään. Mielestäni maatalouden merkitystä on kuitenkin erityisesti Suomessa pohdittava muiltakin kuin taloudelliselta näkökannalta.

Kuolemanrangaistuksen ja maatalouspolitiikan rinnastaminen toisiinsa on muuten jokseenkin turhaa.
        Edellinen on puhtaasti moraalikysymys ja koskettaa
        käytännön tasolla harvoja. Maatalouspolitiikan päätökset vaikuttavat tavallisten ihmisten elämään. Tämä kertoo ehkä siitä että lähestyt asiaa hiukan väärältä kannalta.

• SamWeis
        "maajussin poika" kirjoitti:

"En tiedä, kuitenkin on fakta, että maanviljelijöiden/elintarvike-alan ihmisten osuus väestöstä laskee koko ajan. Eihän siitä ole kovin pitkä aika kun suurinosa suomen kansastakin sai elantonsa maanviljelystä, yhtä hyvin voisi niitä aikoja haikailla ja muistella."

Juu, tottakai ajat muuttuu ja eteenpäin on katsottava. Maatalouden raju rakennemuutoshan on aiheuttanut jo maatilojen pudotuspelin. Vain suurimmat säilyy, jos nekään. Mielestäni maatalouden merkitystä on kuitenkin erityisesti Suomessa pohdittava muiltakin kuin taloudelliselta näkökannalta.

Kuolemanrangaistuksen ja maatalouspolitiikan rinnastaminen toisiinsa on muuten jokseenkin turhaa.
        käytännön tasolla harvoja. Maatalouspolitiikan päätökset vaikuttavat tavallisten ihmisten elämään. Tämä kertoo ehkä siitä että lähestyt asiaa hiukan väärältä kannalta.

"Mielestäni maatalouden merkitystä on kuitenkin erityisesti Suomessa pohdittava muiltakin kuin taloudelliselta näkökannalta. "

Minusta päätös pitää jättää kuluttajille, ihmisille itselleen, ei tehdä päätöksiä niiden puolesta. Hyvin on mahdollista sekin, että isot tilat pärjäisivät vaikka tuet poistettaisiin, kuitenkin on olemassa kuluttajie joille ei se hinta ole 1 asia tuotetta ostaessa.

"Kuolemanrangaistuksen ja maatalouspolitiikan rinnastaminen toisiinsa on muuten jokseenkin turhaa.
        käytännön tasolla harvoja."

Myönnän että kuolemanrangaistus esimerkki oli huono. Tarkoitukseni oli kuitenkin tuoda esille se asia, että isot muutokset harvoin tapahtuvat yhtä-aikaa missään.

"Tämä kertoo ehkä siitä että lähestyt asiaa hiukan väärältä kannalta"

Minulle tämä on enemmänkin ideologinen asia. Minun mielestä valtion/yms tahojen puuttuminen yksilön elämään tulee minimoida. Kaikenlainen tukipolitiikka on mielestäni juuri semmoista, siis ihmisten elämään puuttumista. Kaikista hulluimpina
        pitäisin esimerkiksi oopperan tukia (n. 141 euroa per oopperalippu) ja yleensäkin tukia.

• "maajussin poika"
        SamWeis kirjoitti:

"Mielestäni maatalouden merkitystä on kuitenkin erityisesti Suomessa pohdittava muiltakin kuin taloudelliselta näkökannalta. "

Minusta päätös pitää jättää kuluttajille, ihmisille itselleen, ei tehdä päätöksiä niiden puolesta. Hyvin on mahdollista sekin, että isot tilat pärjäisivät vaikka tuet poistettaisiin, kuitenkin on olemassa kuluttajie joille ei se hinta ole 1 asia tuotetta ostaessa.

"Kuolemanrangaistuksen ja maatalouspolitiikan rinnastaminen toisiinsa on muuten jokseenkin turhaa.

Myönnän että kuolemanrangaistus esimerkki oli huono. Tarkoitukseni oli kuitenkin tuoda esille se asia, että isot muutokset harvoin tapahtuvat yhtä-aikaa missään.

Minulle tämä on enemmänkin ideologinen asia. Minun mielestä valtion/yms tahojen puuttuminen yksilön elämään tulee minimoida. Kaikenlainen tukipolitiikka on mielestäni juuri semmoista, siis ihmisten elämään puuttumista. Kaikista hulluimpina
        pitäisin esimerkiksi oopperan tukia (n. 141 euroa per oopperalippu) ja yleensäkin tukia.

Jaah, kyse on siis tässäkin tapauksessa arvostuksista ja siitä miten asian näkee...

"Minusta päätös pitää jättää kuluttajille, ihmisille itselleen, ei tehdä päätöksiä niiden puolesta. Hyvin on mahdollista sekin, että isot tilat pärjäisivät vaikka tuet poistettaisiin, kuitenkin on olemassa kuluttajie joille ei se hinta ole 1 asia tuotetta ostaessa. "

Tämähän on itsestäänselvyys. Samalla mielikuva Suomen maataloudesta tod.näk. parantuisi. Välillä kun tuntuu että porukka ihan vittuuksissaan ostaa ulkomaista ettei Suomalainen maanviljelijä vain pääsisi "rikastumaan". Mutta kuten aikaisemmin tuli ilmi niin täällä ei olosuhteet maatalouden harjoittamiseen ole parhaat mahdolliset.

"
        ja mitä tulee ruaan hintaan, jos tuet/tullimuurit/vientituet poistettaisiin esim eu:n alueella aluksi ruoan hinta voisi hetkellisesti nousta, mutta sitten se alkaisi laskemaan. "

aika näppärästi pyörittelet tuossa kysynnän ja tarjonnan lakia. Olisiko mitään tutkimustietoa väitteen pohjaksi.

"Se tarkoittaisi sitä, että niitä töitä ei kannata tehdä täällä, ja varmasti jatkojalostusta esim kolmansista maista tuoduista raaka-aineista tehtäisiin vielä euroopassakin."

En ole ollenkaan varma pysyisikö tuotteiden jatkojalostus enää euroopassa pitkällä aikavälillä. Kai ne siellä kolmansissakin maissa ymmärtää missä portaassa se raha tehdään.

"Minulle tämä on enemmänkin ideologinen asia. Minun mielestä valtion/yms tahojen puuttuminen yksilön elämään tulee minimoida. Kaikenlainen tukipolitiikka on mielestäni juuri semmoista, siis ihmisten elämään puuttumista. Kaikista hulluimpina
        pitäisin esimerkiksi oopperan tukia (n. 141 euroa per oopperalippu) ja yleensäkin tukia."

Ideologioiden kanssa pitäisi aina myös muistaa että päätösten takana on ihan tavallisia ihmisiä joille tämä asia on enemmän kuin ideologinen. Helppo se täällä keskustelupalstalle on kirjoittaa vaikka mitä potaskaa mutta JOTKUT maanviljelijät tekevät samaan aikaan pitkiä työpäiviä epävarmoina tulevaisuudesta. Kaikkeahan tuetaan, yrityksiäkin. Miksei tämä ole ideologiasi vastaista?

Eikö Suomen maataloudella muuten ole mielestäsi mitään muuta funktiota kuin tuottaa halpoja elintarvikkeita kuluttajalle?

• emäntä
        SamWeis kirjoitti:

Ei ole sama henkilö.

Kova katkeruus."

sen sanoit!
        Aivan oikein!;-)

Kannattaa tosiaan ottaa se kaapeli heti irti tai siirtyä muulle palstalle, vaikkapa seksisivuille...
        olisiko siellä palstalla jotain sellaista, mistä voisi väitellä samaan tyyliin?
        Vaikkapa tarvitaanko ehkäisyä vai ei ja perustelut sille.:-)
        Tämä on ihan turhaa provosointia maatalousyrittäjiä kohtaan, mutta sinähän et näytä sitä älyävän, vai kuinka?
        Enempään en nyt ehdi, kun on mentävä töihinkin välillä...

• jees
        SamWeis kirjoitti:

Kaikkein törkein tuki ja ihmisten elämään puuttumista pahimmillaan on SDP/SAK-sektorin harjoittama työntekijöiden tukeminen asettamalla älyttömiä kilpailunrajoituksia työvoimalle. KAIKKI rajasuojat ja esteet liittyen työvoiman kilpailuttamiseen on tietynlaista tukea. Maataloustuki on siihen verrattuna hyttysenpaska valtameressä.

• Näin on
        SamWeis kirjoitti:

Köyhillä mailla olisi mahdollisuus rikastua ja ruokkia kansansa jo tänäkin päivänä. Useat kehitysmaat ovat maaperältään ja ilmastoltaan suotuisia maataloustuotannolle. Työvoima on erittäin halpaa ja pienenkin maatilkun myyntitulot jopa nykyisellä maailmanmarkkinahinnalla toisivat viljelijälle loistavan elintason verrattuna tämänhetkiseen. Paikallinen kulttuuri ei kuitenkaan ole suotuisa tälläiselle yritteliäisyydelle, mieluummin käytetään päivät vaikka tyttölasten sukuelinten silpomiseen.

• SamWeis

Jaah, kyse on siis tässäkin tapauksessa arvostuksista ja siitä miten asian näkee...

"Minusta päätös pitää jättää kuluttajille, ihmisille itselleen, ei tehdä päätöksiä niiden puolesta. Hyvin on mahdollista sekin, että isot tilat pärjäisivät vaikka tuet poistettaisiin, kuitenkin on olemassa kuluttajie joille ei se hinta ole 1 asia tuotetta ostaessa. "

Tämähän on itsestäänselvyys. Samalla mielikuva Suomen maataloudesta tod.näk. parantuisi. Välillä kun tuntuu että porukka ihan vittuuksissaan ostaa ulkomaista ettei Suomalainen maanviljelijä vain pääsisi "rikastumaan". Mutta kuten aikaisemmin tuli ilmi niin täällä ei olosuhteet maatalouden harjoittamiseen ole parhaat mahdolliset.

"
        ja mitä tulee ruaan hintaan, jos tuet/tullimuurit/vientituet poistettaisiin esim eu:n alueella aluksi ruoan hinta voisi hetkellisesti nousta, mutta sitten se alkaisi laskemaan. "

aika näppärästi pyörittelet tuossa kysynnän ja tarjonnan lakia. Olisiko mitään tutkimustietoa väitteen pohjaksi.

"Se tarkoittaisi sitä, että niitä töitä ei kannata tehdä täällä, ja varmasti jatkojalostusta esim kolmansista maista tuoduista raaka-aineista tehtäisiin vielä euroopassakin."

En ole ollenkaan varma pysyisikö tuotteiden jatkojalostus enää euroopassa pitkällä aikavälillä. Kai ne siellä kolmansissakin maissa ymmärtää missä portaassa se raha tehdään.

"Minulle tämä on enemmänkin ideologinen asia. Minun mielestä valtion/yms tahojen puuttuminen yksilön elämään tulee minimoida. Kaikenlainen tukipolitiikka on mielestäni juuri semmoista, siis ihmisten elämään puuttumista. Kaikista hulluimpina
        pitäisin esimerkiksi oopperan tukia (n. 141 euroa per oopperalippu) ja yleensäkin tukia."

Ideologioiden kanssa pitäisi aina myös muistaa että päätösten takana on ihan tavallisia ihmisiä joille tämä asia on enemmän kuin ideologinen. Helppo se täällä keskustelupalstalle on kirjoittaa vaikka mitä potaskaa mutta JOTKUT maanviljelijät tekevät samaan aikaan pitkiä työpäiviä epävarmoina tulevaisuudesta. Kaikkeahan tuetaan, yrityksiäkin. Miksei tämä ole ideologiasi vastaista?

Eikö Suomen maataloudella muuten ole mielestäsi mitään muuta funktiota kuin tuottaa halpoja elintarvikkeita kuluttajalle?

"aika näppärästi pyörittelet tuossa kysynnän ja tarjonnan lakia. Olisiko mitään tutkimustietoa väitteen pohjaksi. "

Oletan näin. Syvennyn asiaan tarkemmin ja palaan siihen myöhemmin.

"En ole ollenkaan varma pysyisikö tuotteiden jatkojalostus enää euroopassa pitkällä aikavälillä. Kai ne siellä kolmansissakin maissa ymmärtää missä portaassa se raha tehdään. "

Paljon mahdollista, että näin kävisi ajan myötä. Eli siis elintarvikkeiden jatkojalostuskin vähenisi euroopassa.

"ihmisiä joille tämä asia on enemmän kuin ideologinen. Helppo se täällä keskustelupalstalle on kirjoittaa vaikka mitä potaskaa mutta JOTKUT maanviljelijät tekevät samaan aikaan pitkiä työpäiviä epävarmoina tulevaisuudesta. Kaikkeahan tuetaan, yrityksiäkin. Miksei tämä ole ideologiasi vastaista?"

En tykkää yrityksienkään tukemisesta. Nyt kuitenkin keskustellaan maataloustuista.

Kehitysmaat itsekin vaativat, että maatalousprotektionismista louvuttaisiin euroopassa. Kehitysmaat tarvivat kyllä apua, mutta eivät mitään kehitysmaa apua (minkä korotusta suomessakin vaaditaan) ne haluaa vaan mahdollisuuden käydä vapaata kauppaa meidän kanssa. Se todennäköisesti riittäisi..

". Helppo se täällä keskustelupalstalle on kirjoittaa vaikka mitä potaskaa mutta JOTKUT maanviljelijät tekevät samaan aikaan pitkiä työpäiviä epävarmoina tulevaisuudesta."

Minä tiedän erittäin tarkkaan millaista maanviljelijän arki on. Enkä itse varmasti voisi kuvitella alkavani harjoittamaan sitä ammattia, koska valtaosa tuloista tulee tulonsiirtona muilta
        töitä tekeviltä ihmisiltä. Samalla tietäen, että euroopan/usan maatalouspolitiikan takia kuolee hirveät määrät ihmisiä..

• SamWeis
        emäntä kirjoitti:

sen sanoit!
        Aivan oikein!;-)

Kannattaa tosiaan ottaa se kaapeli heti irti tai siirtyä muulle palstalle, vaikkapa seksisivuille...
        olisiko siellä palstalla jotain sellaista, mistä voisi väitellä samaan tyyliin?
        Vaikkapa tarvitaanko ehkäisyä vai ei ja perustelut sille.:-)
        Tämä on ihan turhaa provosointia maatalousyrittäjiä kohtaan, mutta sinähän et näytä sitä älyävän, vai kuinka?
        Enempään en nyt ehdi, kun on mentävä töihinkin välillä...

"Tämä on ihan turhaa provosointia maatalousyrittäjiä kohtaan, mutta sinähän et näytä sitä älyävän, vai kuinka? "

Sinä se jaksat valittaa, ilman mitään perusteita väitteillesi.

• SamWeis
        Näin on kirjoitti:

Köyhillä mailla olisi mahdollisuus rikastua ja ruokkia kansansa jo tänäkin päivänä. Useat kehitysmaat ovat maaperältään ja ilmastoltaan suotuisia maataloustuotannolle. Työvoima on erittäin halpaa ja pienenkin maatilkun myyntitulot jopa nykyisellä maailmanmarkkinahinnalla toisivat viljelijälle loistavan elintason verrattuna tämänhetkiseen. Paikallinen kulttuuri ei kuitenkaan ole suotuisa tälläiselle yritteliäisyydelle, mieluummin käytetään päivät vaikka tyttölasten sukuelinten silpomiseen.

"Köyhillä mailla olisi mahdollisuus rikastua ja ruokkia kansansa jo tänäkin päivänä."

Ei pidä paikkaansa !! Euroopan maat / Yhdysvallat estävät kehitysmaita tuomasta maataloustuotteita markkinoilleen - > lisäksi he dumppaavat oman ylituontantonsa suurien vientitukien siivittämänä mm. kehitysmaiden markkinoille, ja näin sekoittavat / vääristävät markkinoita ja kilpailua

"Paikallinen kulttuuri ei kuitenkaan ole suotuisa tälläiselle yritteliäisyydelle, mieluummin käytetään päivät vaikka tyttölasten sukuelinten silpomiseen."

Miten tämä liittyy aiheeseen ?

• Näin on
        SamWeis kirjoitti:

"Köyhillä mailla olisi mahdollisuus rikastua ja ruokkia kansansa jo tänäkin päivänä."

Ei pidä paikkaansa !! Euroopan maat / Yhdysvallat estävät kehitysmaita tuomasta maataloustuotteita markkinoilleen - > lisäksi he dumppaavat oman ylituontantonsa suurien vientitukien siivittämänä mm. kehitysmaiden markkinoille, ja näin sekoittavat / vääristävät markkinoita ja kilpailua

"Paikallinen kulttuuri ei kuitenkaan ole suotuisa tälläiselle yritteliäisyydelle, mieluummin käytetään päivät vaikka tyttölasten sukuelinten silpomiseen."

Miten tämä liittyy aiheeseen ?

Se liittyy aiheeseen. Lue tämä uudelleen ja yritä ymmärtää lukemasi: "Useat kehitysmaat ovat maaperältään ja ilmastoltaan suotuisia maataloustuotannolle. Työvoima on erittäin halpaa ja pienenkin maatilkun myyntitulot jopa nykyisellä maailmanmarkkinahinnalla toisivat viljelijälle loistavan elintason verrattuna tämänhetkiseen."

Yritän kertoa että kehitysmaiden kulttuurissa heidän kykynsä, työhalunsa ja pitkäjänteisyytensä ei riitä maataloustuotannon harjoittamiseen vaikka olosuhteet olisivat sille suotuisat. Länsimaiden maataloustuet ovat pelkkä kuriositeetti tämän ongelman rinnalla.

• "maajussin poika"
        SamWeis kirjoitti:

"aika näppärästi pyörittelet tuossa kysynnän ja tarjonnan lakia. Olisiko mitään tutkimustietoa väitteen pohjaksi. "

Oletan näin. Syvennyn asiaan tarkemmin ja palaan siihen myöhemmin.

"En ole ollenkaan varma pysyisikö tuotteiden jatkojalostus enää euroopassa pitkällä aikavälillä. Kai ne siellä kolmansissakin maissa ymmärtää missä portaassa se raha tehdään. "

Paljon mahdollista, että näin kävisi ajan myötä. Eli siis elintarvikkeiden jatkojalostuskin vähenisi euroopassa.

"ihmisiä joille tämä asia on enemmän kuin ideologinen. Helppo se täällä keskustelupalstalle on kirjoittaa vaikka mitä potaskaa mutta JOTKUT maanviljelijät tekevät samaan aikaan pitkiä työpäiviä epävarmoina tulevaisuudesta. Kaikkeahan tuetaan, yrityksiäkin. Miksei tämä ole ideologiasi vastaista?"

En tykkää yrityksienkään tukemisesta. Nyt kuitenkin keskustellaan maataloustuista.

Kehitysmaat itsekin vaativat, että maatalousprotektionismista louvuttaisiin euroopassa. Kehitysmaat tarvivat kyllä apua, mutta eivät mitään kehitysmaa apua (minkä korotusta suomessakin vaaditaan) ne haluaa vaan mahdollisuuden käydä vapaata kauppaa meidän kanssa. Se todennäköisesti riittäisi..

". Helppo se täällä keskustelupalstalle on kirjoittaa vaikka mitä potaskaa mutta JOTKUT maanviljelijät tekevät samaan aikaan pitkiä työpäiviä epävarmoina tulevaisuudesta."

Minä tiedän erittäin tarkkaan millaista maanviljelijän arki on. Enkä itse varmasti voisi kuvitella alkavani harjoittamaan sitä ammattia, koska valtaosa tuloista tulee tulonsiirtona muilta
        töitä tekeviltä ihmisiltä. Samalla tietäen, että euroopan/usan maatalouspolitiikan takia kuolee hirveät määrät ihmisiä..

Vastauksia olisi ihan kiva saada. Etkö siis todellakaan näe Suomen maataloudella mitään muuta tarkoitusta kuin ruuan tuotanto?

Toisessa viestiketjussa tulikin jo ilmi kehitysmaiden ongelmat. En ole mikään kehitysmaatutkija mutta on aika karkeaa yleistystä väittää ainoaksi syyksi länsimaista maatalouspolitiikkaa...

Loppujen lopuksihan Suomen maatalous on hyvin pieni tekijä kokonaisuudessa. Miksi kuset omiesi taskuun täällä, kun et ole vielä pystynyt osoittamaan miten elintarvikesektorin menetetyt työpaikat korvataan ja tuleeko ruuan hinta edes alentumaan pitkällä aikavälillä?

Liberaalina on tietysti mukava olla kun voi aina vedota "vapaaseen kilpailuun". Mutta kai sitä nyt jotain muutakii elämässä on kuin jatkuva kisailu.

Itse olen muuten sitä mieltä että näistä on ihan turha jauhaa kun ei ole asiaan kunnolla perehtynyt. Keskustelun anti on aika mitätön.

• SamWeis
        Näin on kirjoitti:

Se liittyy aiheeseen. Lue tämä uudelleen ja yritä ymmärtää lukemasi: "Useat kehitysmaat ovat maaperältään ja ilmastoltaan suotuisia maataloustuotannolle. Työvoima on erittäin halpaa ja pienenkin maatilkun myyntitulot jopa nykyisellä maailmanmarkkinahinnalla toisivat viljelijälle loistavan elintason verrattuna tämänhetkiseen."

Yritän kertoa että kehitysmaiden kulttuurissa heidän kykynsä, työhalunsa ja pitkäjänteisyytensä ei riitä maataloustuotannon harjoittamiseen vaikka olosuhteet olisivat sille suotuisat. Länsimaiden maataloustuet ovat pelkkä kuriositeetti tämän ongelman rinnalla.

"Yritän kertoa että kehitysmaiden kulttuurissa heidän kykynsä, työhalunsa ja pitkäjänteisyytensä ei riitä maataloustuotannon harjoittamiseen vaikka olosuhteet olisivat sille suotuisat"

Kuulostaa melkein kuin olisit lukenut Tatu Vanhasen hölynpölytutkimuksia.

" Länsimaiden maataloustuet ovat pelkkä kuriositeetti tämän ongelman rinnalla."

Tutkimusten/tutkijoiden mukaan, ja useiden kehitysmaiden johtajien mukaan länsimaisella maatalousprotektionismilla on vaikutusta.

• SamWeis

Vastauksia olisi ihan kiva saada. Etkö siis todellakaan näe Suomen maataloudella mitään muuta tarkoitusta kuin ruuan tuotanto?

Toisessa viestiketjussa tulikin jo ilmi kehitysmaiden ongelmat. En ole mikään kehitysmaatutkija mutta on aika karkeaa yleistystä väittää ainoaksi syyksi länsimaista maatalouspolitiikkaa...

Loppujen lopuksihan Suomen maatalous on hyvin pieni tekijä kokonaisuudessa. Miksi kuset omiesi taskuun täällä, kun et ole vielä pystynyt osoittamaan miten elintarvikesektorin menetetyt työpaikat korvataan ja tuleeko ruuan hinta edes alentumaan pitkällä aikavälillä?

Liberaalina on tietysti mukava olla kun voi aina vedota "vapaaseen kilpailuun". Mutta kai sitä nyt jotain muutakii elämässä on kuin jatkuva kisailu.

Itse olen muuten sitä mieltä että näistä on ihan turha jauhaa kun ei ole asiaan kunnolla perehtynyt. Keskustelun anti on aika mitätön.

"Vastauksia olisi ihan kiva saada. Etkö siis todellakaan näe Suomen maataloudella mitään muuta tarkoitusta kuin ruuan tuotanto? "

En oikeastaan näe mitään muuta. Minulla ei ole siitä huolimatta että olen maanviljelijäperheestä mitään erityisiä tunnesiteitä maanviljelyyn. Kuten ei ole auton korjaamiseenkaan, siivoamiseen, yrityksen johtamiseen, tai ihan mihin tahansa ammattiin.

"Miksi kuset omiesi taskuun täällä, kun et ole vielä pystynyt osoittamaan miten elintarvikesektorin menetetyt työpaikat korvataan ja tuleeko ruuan hinta edes alentumaan pitkällä aikavälillä?"

Olen kyllä tuonut esille, että tuet pitäisi poistaa koko euroopan alueelta, ja USA:stakin.

Taisin myös mainita että esim sata vuotta sitten suomessa valtaosa ihmisistä sai toimeentulonsa maanviljelystä. Maanviljelijöiden määrä siis vähenee kokoajan. Me ollaan erittäin teollistunut maa -> tätä prosessia kutsutaan kehitykseksi

"Itse olen muuten sitä mieltä että näistä on ihan turha jauhaa kun ei ole asiaan kunnolla perehtynyt. Keskustelun anti on aika mitätön."

Mutta muista että kaikilla keskustelun osapuolilla on vaikutusta keskustelun laatuun.

• "maajussin poika"
        SamWeis kirjoitti:

"Vastauksia olisi ihan kiva saada. Etkö siis todellakaan näe Suomen maataloudella mitään muuta tarkoitusta kuin ruuan tuotanto? "

En oikeastaan näe mitään muuta. Minulla ei ole siitä huolimatta että olen maanviljelijäperheestä mitään erityisiä tunnesiteitä maanviljelyyn. Kuten ei ole auton korjaamiseenkaan, siivoamiseen, yrityksen johtamiseen, tai ihan mihin tahansa ammattiin.

"Miksi kuset omiesi taskuun täällä, kun et ole vielä pystynyt osoittamaan miten elintarvikesektorin menetetyt työpaikat korvataan ja tuleeko ruuan hinta edes alentumaan pitkällä aikavälillä?"

Olen kyllä tuonut esille, että tuet pitäisi poistaa koko euroopan alueelta, ja USA:stakin.

Taisin myös mainita että esim sata vuotta sitten suomessa valtaosa ihmisistä sai toimeentulonsa maanviljelystä. Maanviljelijöiden määrä siis vähenee kokoajan. Me ollaan erittäin teollistunut maa -> tätä prosessia kutsutaan kehitykseksi

"Itse olen muuten sitä mieltä että näistä on ihan turha jauhaa kun ei ole asiaan kunnolla perehtynyt. Keskustelun anti on aika mitätön."

Mutta muista että kaikilla keskustelun osapuolilla on vaikutusta keskustelun laatuun.

"Olen kyllä tuonut esille, että tuet pitäisi poistaa koko euroopan alueelta, ja USA:stakin. "

Tämän aiheen osalta osoitit tietämättömyytesi jo aikaisemmissa viesteissä joten sitä on turha jauhaa.

"Taisin myös mainita että esim sata vuotta sitten suomessa valtaosa ihmisistä sai toimeentulonsa maanviljelystä. Maanviljelijöiden määrä siis vähenee kokoajan. Me ollaan erittäin teollistunut maa -> tätä prosessia kutsutaan kehitykseksi "

Mikä vastaus tämä nyt on? Minun mielestä ei vastaa
        asettamaani kysymykseen.

"Mutta muista että kaikilla keskustelun osapuolilla on vaikutusta keskustelun laatuun."

Niin on, ja sen takia tämä meidän keskustelu on aivan v...n turhaa.

• SamWeis

"Olen kyllä tuonut esille, että tuet pitäisi poistaa koko euroopan alueelta, ja USA:stakin. "

Tämän aiheen osalta osoitit tietämättömyytesi jo aikaisemmissa viesteissä joten sitä on turha jauhaa.

"Taisin myös mainita että esim sata vuotta sitten suomessa valtaosa ihmisistä sai toimeentulonsa maanviljelystä. Maanviljelijöiden määrä siis vähenee kokoajan. Me ollaan erittäin teollistunut maa -> tätä prosessia kutsutaan kehitykseksi "

asettamaani kysymykseen.

"Mutta muista että kaikilla keskustelun osapuolilla on vaikutusta keskustelun laatuun."

"Tämän aiheen osalta osoitit tietämättömyytesi jo aikaisemmissa viesteissä joten sitä on turha jauhaa. "

Millä tavoin osoitin tietämättömyyteni ?

• SamWeis

asettamaani kysymykseen.

Kyllä mielestäni vastasin kysymykseesi, et ilmeisesti ymmärtänyt mitä tarkoitin. Eli tarkoitin sitä, että se että työpaikkoja häviää on luonnollista, se on kehitystä. Se miten ne työpaikat korvataan on kysymys mihin en osaa tarkkaan vastata.

Huomaatko sinun huoli työpaikkojen säilyvyydestä ei ole perusteltua. Maanviljelijöiden määrä vähenee koko ajan, erittäin pieni osa maapallon ihmisistä voi tuottaa ruaan lopuille -> ja ne muut voi sitten tehdä muita töitä.

• ...
        SamWeis kirjoitti:

"kaiken tietämättömyytesi yhteen viestiin. "

Vai sainko sittenkään ? Ehkä olet itse tietämätön ?Muistutan taas, että sinun harjoittamasi arvostelu ei ole keskustelua, vaan keskustelijan arvostelua mikä on erittäin typerää !

"niin miksi Suomessa sitten on tuhansia ihmisiä työttöminä?"

Niin kuka on tietämätön ? Suomessa on satoja tuhansia työttömiä, ei tuhansia ;)!

"Tuohan johtaisi siihen, että Euroopan elintarvikealan työt valuisivat muualle."

Se tarkoittaisi sitä, että niitä töitä ei kannata tehdä täällä, ja varmasti jatkojalostusta esim kolmansista maista tuoduista raaka-aineista tehtäisiin vielä euroopassakin.

Tuli tosiaan virhe tuossa nykyisten työttömien määrässä. Kiitos että korjasit. Ihminen on sokea omalle kirjoitukselleen, mikä on todistettavaa..

Mutta, mutta.. Esimerkiksi sokerin kohdalla on helpompi laivata Suomeen laivalastillinen valmista sokeria, kuin sokeriruokoa, josta osa on kuitenkin jalostettavaksi kelpaamatonta ainesta. Tästä johtuen suomalainen sokeriteollisuus on nostanut kovan metelin, kun joku meni ehdottamaan, että Euroopan sokerituotanto keskitettäisiin tuottavammille alueille..

Leipomotuotteiden takia Suomeen saattaisi jäädä hieman työpaikkoja, kyllä joku kuitenkin tahtoisi syödä "suomalaista" leipää, jonka raaka-aineiden tuotanto ja jalostus olisi tosin tehty jo ulkomailla..

Se nyt vain on edullisempaa jalostaa tuotteet loppuun asti sillä seudulla, jolla ne alunperinkin on tuotettu. Valmiiden lopputuotteiden kuljetus pitkiä matkoja (valtamerten yli) on paljon kustannustehokkaampaa kuin raaka-aineiden kuljetuksessa. Puhumattakaan siitä, kuinka paljon enemmän fossiilisia polttoaineita kuluisi siihen, että kuljetetaan kaksi lastia raaka-aineita, kuin yhden lastillisen lopputuotteiden kuljetukseen. Lähiruualla näitäkin kustannuksia saataisiin karsittua, mutta siihen tarvittaisiin näitä ,ah, niin parjattuja tukia, että tuottajalle jäisi edes jotakin käteen työstä ja että hinnat saataisiin pidettyä kohtuullisella tasolla kuluttajien näkökulmasta katsottuna.

• Näin on
        SamWeis kirjoitti:

"Yritän kertoa että kehitysmaiden kulttuurissa heidän kykynsä, työhalunsa ja pitkäjänteisyytensä ei riitä maataloustuotannon harjoittamiseen vaikka olosuhteet olisivat sille suotuisat"

Kuulostaa melkein kuin olisit lukenut Tatu Vanhasen hölynpölytutkimuksia.

" Länsimaiden maataloustuet ovat pelkkä kuriositeetti tämän ongelman rinnalla."

Tutkimusten/tutkijoiden mukaan, ja useiden kehitysmaiden johtajien mukaan länsimaisella maatalousprotektionismilla on vaikutusta.

Entäpä jos Vanhasen tutkimuksissa on sittenkin totuuden siemen? Mistä se logiikka tulee etteikö muka ns. kehitysmaissa KANNATTAISI tuottaa sapuskaa, nykyisillä maailmanmarkkinahinnoilla?

Otetaas esimerkiksi joku kunnon KEHITYSMAA, vaikkapa Sierra Leone. Bruttokansantuote vuonna 1998 oli 140$ per asukas. Sataneljäkymmentä dollaria siis. Ja se on varmaa ettei BKT ole tuossa maassa viimeaikoina ainakaan noussut. Vehnästä maksetaan Chigagon hyödykepörssissä juur nyt 129$.

Otetaas sitten Sierra Leonelainen pienviljelijä jolla vaikka ruhtinaalliset yksi hehtaari viljelymaata.

Työvoima sun muu on kehitysmaissa käytännössä ilmaista, maajussi voi palkata vaikka puoli kylää nyppimään rikkaruohoja ruokapalkalla, ei tartte villeissä unissakaan ottaa kehitysmaan farmarin kannattavuuslaskelmiin mitään suomalaisen traktorikuskin tuntipalkkoja.

Eipä pitäs olla mikään mahdottomuus Sierra Leonelaisen saada hehtaariltaan esim kahden tonnin sato, siellä on hyvät maat ja sadetusta luonnon puolesta yllinkyllin. Edelleen se maajussi voi palkata vaikka toisen puolen kylää kunnostamaan satonsa kauppakelpoiseksi käsin nyppimällä siemen siemeneltä, kehitysmaissa se työ on lähes IL-MAIS-TA.

Maajussi pistää kaksi tonniaan myyntiin maailmanmarkkinahintaan, se saa 258$ kouraan. Tienaisi lähes 2 kertaa paikallisen bruttokansantuotteen verran. EI KANNATA?

Ei takuulla tarvitse roudata edes Chigagoon asti myytäväksi, OLETTAISI että muutama nälkäinen ruokittava suu löytyy lähempääkin.

Täyttä paskaa nämä WTO kehitysmaa itkut, katso ketä siellä eniten asiasta mouruaa. BRASILIA, KIINA, INTIA, ETELÄ-AFRIKKA. Todellakin kaikkein kurjimpia kehitysmaista, yhdellä räjähti raketti käsiin, toinen lähettämässä ukkoa avaruuteen vielä tänä vuonna, kolmas IT-ulkoistuksen emämaa jne jne.

Kyse on todellakin siis vain siitä että kansalla ei kehitysmaissa ole kykyä eikä halua niin pitkäjänteiseen toimintaan kuin maataloustuotantoon. Savimajoissa asuvat poppamiehet pitävät ruuan tuottamista tärkeämpänä panostuksen kohteena esim. tyttäriensä sukuelimien silpomista, bongorummuttelua, voodoo-taikoja, alahuulen venyttelyä ym....

• Oldie
        Näin on kirjoitti:

Itse pidän kehitysmaiden maatalouden marginaalisuuteen yhtenä syynä nykyisiä suurtilavaatimuksia. Ei ole resursseja hankkia esim. tarvittavia lannotteita. Koko nykymaatalouden suunta on siinä mielessä vinoutunut, että suositaan suuria viljatiloja sen sijaan, että tuettaisiin pienempiä tilakokoja, sekä karjataloutta.

• vex

Mitä sitten teet kun meillä ei ole tuotantoa ja ulkomailla on ruokapula?Näin asiat tulevat muuttumaan muutaman vuoden kuluessa jollei tosissaan heti satsata maatalouteen.Ne rahat jotka nyt tuhlataan harrastuksiin,pitää välittömästi käyttää maatalousreformiin,jossa tilakokoa PIENENNETÄÄN ja viljelijöiden määrää lisätään sekä luodaan öljystä riippumaton ruuantuotanto.

• rohvessori

Ihan oikeesti ammu lusmu ittes. Poika jaksaa ihan tosissaan uskoa että tulee maailmanloppu kun öljy alkaa vähenemään joskus kymmenien vuosien päästä, jos silloinkaan. Kuule poika sun mädäntyneistä aivoistakin saataisiin niin paljon bioenergiaa, jotta sillä pääsisi jonkun matkaa traktorilla.

• vex
        rohvessori kirjoitti:

Ihan oikeesti ammu lusmu ittes. Poika jaksaa ihan tosissaan uskoa että tulee maailmanloppu kun öljy alkaa vähenemään joskus kymmenien vuosien päästä, jos silloinkaan. Kuule poika sun mädäntyneistä aivoistakin saataisiin niin paljon bioenergiaa, jotta sillä pääsisi jonkun matkaa traktorilla.

Ei se loppu mulle tule vaan sulle.Kun on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla vaatia.Äläkä poijittele itseäsi 50 vuotta vanhempia.Muuten,on täällä semmosiakin palstoja,joilla sunkin eväillä pärjää,ainakin vähän aikaa...Onnea sinulle loppuelämäsi varrelle,n kymmenen vuotta se kestää...

• Tottavitussa nääs

Poistuuhan ne automaattisesti ajan kanssa. Systeemihän on kestämätön. Itsellä on peruna, jne. pellot. Kyllä ne pellot tulee viljeltyä vaikka tämä järjetön systeemi alas ajetaan. Ruoka ei tule loppumaan. Käyn aivan rehellisessä työssä ja maatalous on harrastus ja ruokaa riittää pellosta. Harrastus se pitäisi olla kaikille. On järjetöntä, kun isännät painaa 2kk/vuosi max hommia. Aivan kestämätöntä.
      Huvittaa helvetisti noiden kepulaisten paskanjauhamiset. Esko poju pisti tähän malliin telkussa taannoin jutskaa: "Meidän kotiväkeä oikein hävetti mennä sairaalaan, kun ei saanut maksaa. Oltiin totuttu itse maksamaan kaikki"
      Olin lentää kontalleen. Kepulaiset pitää itseään oikeina porvareina???!! Yhteiskunnan loisia ne on ja itse luokittelen kepulaiset sosialisoijien aateliin. Turha on Esko pojun vanhenpienkaan makeilla, että rahaa on kuin rosvopäälliköllä, kun se on muiden selkänahasta revitty. Ei parin kuukauden vuosityöpanoksella tehdä tuottavaa työtä. Nuo kepulaiset on vain laiskoja itkijöitä ja oikea työ on todellista myrkkyä.

• Laiskoja ?

Eikös kokoomus ole kasvinviljelijöiden keskuudessa suosittu ? esim. ministerijarikoskinen ?
        Sinäkin vaihtaisit toisenlaisiin harrastuksiin jos viljelystä ei jäisi mitään palkkaa .
        Voithan toki jättää tukesi hakematta jos niistä on sinulle haittaa .

• logiikkaa
        Laiskoja ? kirjoitti:

Eikös kokoomus ole kasvinviljelijöiden keskuudessa suosittu ? esim. ministerijarikoskinen ?
        Sinäkin vaihtaisit toisenlaisiin harrastuksiin jos viljelystä ei jäisi mitään palkkaa .

kuluttajat maksavat heille tukiaisia, että voisivat ostaa heidän tuotteitaan halvemmalla...

• Jzxc
        logiikkaa kirjoitti:

kuluttajat maksavat heille tukiaisia, että voisivat ostaa heidän tuotteitaan halvemmalla...

Ei vaan VERONMAKSAJA maksaa tukiaisia, että KULUTTAJA saa ostaa elintarvikkeita halvemalla...

• Moukka
        Laiskoja ? kirjoitti:

helvetin laiskoja ovatkin. Tukijärjestelmä kuuluu oikeastaan tuonne työvoimatoimistojen puolelle. Koko homma muistuttaa aivan tavallista järjetöntä tukityöllistämistouhua sillä erotuksella, että tukea maksetaan kokovuodelle, mutta töitä ei tehdä kuin 2 kk. Muussa tukityöllistämishommassa tehdään sentään töitä vuoden ympäri ja siitä saa yhteiskuntakin jotain takaisin.
        Porukka töihin ja äkkiä. Koulutuksen laiskurit ja Helsinkiin hakemaan työkokemusta, jos ei löydy töitä omalta paikkakunnalta. Niin tekee muutkin ihmiset. Hävettäävää katsoa tuota lorvimista. Mersut ja Jontikat vaihtuu kokoajan isompaan. Lapset parkuu vanhan mallisissa keuhkokoneissa, kun pitää isoja miehiä elättää.
        Maitotiloilla painetaan kokoajan hommia. Tämä on suunnattu viljanviljely pummeille. Kepulaisuus = Piilokommunismi. Tuo Esko juttu tuoissa aiemmin kertoo kyllä paljon keskustalaisen sairaasta mielenlaadusta. Hävettää kun ei saa maksaa sairaalassa???!! Toisella kädellä kerjätään valtiolta kokoajan elätysrahaa. Veroja ei makseta ja kalustoa uusitaan kokoajan jotta saadaan poistoja ja vähennyksiä. Itselläni on v.63 Valmetti ja ei mitään aihetta vaihtaa isompaan ja uudempaan. Vitun hävettävää porukkaa.

• Neliveto

Älä sinä tyhmä ajattele noin isoja asioita noin pienillä aivoilla,leikkaa vielä kiinni,et tiedä asioista yhtään mitään,no idioottien kanssa ei viitsi kinata,luullaan vielä itseäkin idiootiksi.

• Oletsinä

Vain idiootit kirjoittaa toiselle tuommoista juttua.

Sano jotain aiheesta vastaan tai puolesta tai pidä tyhmä turpasi kiinni vai mitä :D!

• Neliveto
        Oletsinä kirjoitti:

Vain idiootit kirjoittaa toiselle tuommoista juttua.

Sano jotain aiheesta vastaan tai puolesta tai pidä tyhmä turpasi kiinni vai mitä :D!

Lue nimimerkki "Jenni":N mielipide joka on järkevä ja tekee tyhjäksi koko tämän typerän väittelyn,TUET EIVÄT TULE POISTUMAAN

• väärin

tuet pitää poistaa heti!!kiitos...

• Vapaakaupan-kannattaja

Niin ne pitää poistaakin ! puhut asiaa

• Occum
        Vapaakaupan-kannattaja kirjoitti:

Niin ne pitää poistaakin ! puhut asiaa

Maatalouden tukeminen on maailmanlaajuisesti ajatellen turhaa ja kallista nollasummapeliä. Mikäli tuet poistettaisiin kaikkialla, maailmanmarkkinahinnat nousisivat tuntuvasti. Tästä hyötyisi myös Suomen maatalous, koska tuotantohinnat (HUOM: eli elintarviketeollisuuden raaka-ainekustannukset) nousisivat lähemmäs tuotantokustannuksia. Kansallisen tuen tarvetta Suomessa ei tämä kuitenkaan karun ilmaston johdosta kokonaan poistaisi (jos edelleen halutaan suomalaisia elintarvikkeita), pienentäisi kyllä. Maailmanmarkkinahintojen kohoaminen olisi hyväksi myös kehitysmaiden viljelijöille.

Tässä lisäksi tekstiä tuolta ylempää: Länsimaissa ei missään tuoteta maataloustuotteita ns. maailmanmarkkinahinnoin: kehityneet maat käyttävät yhteensä 300 miljardia dollaria maatalouden tukemiseen (1,2). Jos kuvitellaan, että vain EU luopuu maataloustuista – ja esimerkiksi USA jatkaa maataloutensa tukemista 20 miljardilla dollarilla – maatalous, jos nyt ei lopu kokonaan, niin ainakin vähenee voimakkaasti koko Euroopasta. Parastahan tietysti olisi, että tuet poistettaisiin, ja maataloustuotteista maksetaan vieljelijälle tuotantokustannuksia vastaava hinta - aivan kuten muillekin yrittäjille. Tätä haluavat myös itse maatalousyrittäjät. Pulmana on tietysti se, että tuet pitäisi saada loppumaan yhdessä yössä (tai ainakin samassa tahdissa) kaikissa maissa. Väistämätön seuraushan tästä olisi tietysti se, että elintarviketeollisuuden raaka-ainekustannukset nousisivat kymmeniä prosentteja, ja (ilman elintarviketeollisuuteen tai -kauppaan suunnattua yritystukea) kustannusvaikutus heijastuisi ruuan hintaan saakka. Kuluttaja siis joutuu tällöin maksamaan kustannukset koko tuotantoketjusta hyödykkeiden hintoina – kuten terveessä markkinataloudessa tapahtuu kaikilla muillakin aloilla!

(1) http://www.global.finland.fi/txt/uutiset/teksti_popup_txt.php?id=2066
        (2) http://www.verkkouutiset.fi/arkisto/Arkisto_1998/7.elokuu/MAAT3098.HTM

• Vapaakaupan kannattaja

Maailmanpankki oli laskenut, että globaali vapaakauppasopimus olisi lisännyt maailman hyvinvointia n. 520 mrd $ vuoteen 2015 mennessä ja nostanut 144 miljoonaa ihmistä köyhyydestä. Nyt on epävarmaa, milloin neuvottelut voidaan jälleen aloittaa. EU ja Japani ovat osoittaneet, etteivät ne ole valmiita avautumaan tosissaan, ja samalla suuret kehitysmaat kuten Brasilia, Kiina ja Intia ovat osoittaneet olevansa voimatekijä, joka ei enää aio vain suostua tekemään, mitä rikkaat käskevät. Joulukuussa WTO-konferenssi arvioi, milloin keskusteluita voidaan jatkaa. "

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      58
      10187
    2. Mietin aina vain

Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      17
      4261
    3. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      32
      3536
    4. Kysely lieksan miehille

Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht
      Lieksa
      105
      2881
    5. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      435
      2152
    6. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      114
      2140
    7. Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä

Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      250
      1577
    8. FinFamin ryhmät

Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir
      Salo
      0
      1371
    9. Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!

JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu
      Suomalaiset julkkikset
      75
      1198
    10. Olen vähän

Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      1145
    Aihe