Oma äiti ärsyttää

sainpahan purettua

Eli olen siis aikuinen perheellinen nainen. Nyt lapsen saatuani on oma äitini alkanut toden teolla nyppimään. Hän arvostelee KOKOAJAN jokaista liikettä mitä teen lapseni kanssa, milloin on liian paljon pienellä päällä, milloin liian vähän. "Älä tiputa, varo, elä tee noin" kuuluu hänen vakiosanavarastoonsa. Ihan niinkuin en osaisi omaa lastani käsitellä ja kasvattaa.
Nyt viimeisin ärsytyksen aihe on, kun olemme muuttamassa isompaan asuntoon. Nykyinen asuntomme on kaksio, muutamme saunalliseen kolmioon jossa on oma piha. Totta on se, että uusi asunto on kaempana palveluista, kauppa on kaukana jne. mutta lapsen kannalta asumisratkaisu on parempi. Äitini arvostelee ratkaisuamme, ei ole järkeä lähteä sinne asti autottomana, se on rauhatonta aluetta jne. Vaikka asunto sijaitsee ihan lapsiperhealueella.
Ja nyt kun mieheni on alkanut ajaa ajokorttia aikuisiällä ja auton ostaminen on tulossa eteen niin sekin on huono ratkaisu... Ei kuulemma meidän rahat riitä ja sellaista. Jopa auton hintakin on perseestä, ei niin halvalla kannata autoa ostaa, leviää vaan tielle. Vaikka olisi ihan hyvä auto kyseessä.
Mitä siis teen, en jaksaisi kuunnella enää ja joka tapaamiskerran verenpaine nousee liian korkealle. En haluaisi lasta mummostaan erottaa mutta en vaan jaksa tuota jatkuvaa arvostelua. Ei auta vaikka hänelle sanoisi järkisyitä ja vastauksia kaikkeen hänen arvostelulleen.

12

3269

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sano suoraan

      Kuinka usein tapaat äitiäsi? Tarviiko tavata niin usein? Jos tapaisitte esim 1-2 kk välein, ei asia varmaan niin paljoa häiritsisi. Synnytyksen jälkeen välit omiin vanhempiin usein muuttuvat ja kiristyvät kuvaamallasi tavalla. Aikuista ihmistä ei voi muuttaa. Itse vastaavassa tilanteessa sanoin äidille suorat sanat ja käskin lopettaa hössöttämisen. Auttoi jonkin verran, tosin soittelemme parin vk välein ja nähdään 3-5 kertaa vuodessa.

    • sainpahan purettua

      Kerran viikossa hän haluaa lapsenlastaan nähdä, olen jo nyt rajoittanut kerran kahteen viikkoon kun ei hermo enää kestä. Pitäisi varmaan vaan ärähtää kunnolla hänelle.

    • TulevaisuudenMummo

      Oikein tutulta kuullostaa. Niin se vaan on et oma äiti on se pahin arvostelemaan tyttärensä äitiyttä. Siihen ei valitettavasti useinkaan auta kunnon ärähtelyt eikä mikään muukaan ..pittää vaan yrittää kestää tai sit just katkasta välit. Ite oon jotenkuten yrittänyt kestää, koska mielestäni on lapselle rikkaus hyvä ja rakastava suhde isovanhempiin. Vierailtiin siis vauva-aikoina 1-3 kertaa viikossa, vaikka sitten hammasta purren ja välillä kyllä tuli riitoja, kun en vaan kestäny niitä loukkauksia. Mutta kun lapset isompia niin ne pärjää isovanhempien luona hoidossa yksistään ilman äitiä, joten nyt mulla on helppoa :D

      • kaikkea_kanssa

        Tämä nyt oli niin posketon kirjoitus, että oli aivan pakko kommentoida ja aivan joka asiaan.
        Kuulostaa EI kuullostaa!
        "Oma äiti on se pahin arvostelemaan tyttärensä...". Länsimaisen filosofian kainalopieru! Voisiko se olla jonkun toisen äiti, kun siinä on tuo "tyttärensä".
        Jos ei useinkaan auta ärähtelyt eikä mikään muukaan niin kuinka usein ne auttavat?
        "Pittää yrittää kestää tai sit just katkasta välit." Eikö mitään välivaihetta ole? Eikö tosiaan?
        "Ite oon jotenkuten yrittänyt kestää, koska mielestäni on lapselle rikkaus hyvä ja rakastava suhde isovanhempiin." Ai niinkö? Entäs jos niitä isovanhempia ei ole lainkaan. Onko se sitten köyhyys? Tuo lauseesi on suoraan.... sanonko mistä lehdestä.
        "Vierailtiin siis vauva-aikoina 1-3 kertaa viikossa, vaikka sitten hammasta purren ja välillä kyllä tuli riitoja, kun en vaan kestäny niitä loukkauksia. " 1-3 kertaa viikossa? Mitä ihmettä?? Sekin on varmaan rikkaus, että ne isovanhemmat ovat osa jokapäiväistä arkea... Vai oletko mahastasi kiinni äidissäsi?
        "Mutta kun lapset isompia niin ne pärjää isovanhempien luona hoidossa yksistään ilman äitiä, joten nyt mulla on helppoa :D" Sehän on lapselle rikkaus, että isovanhemmat ovat enemmän mukana kuvassa kuin äiti.


    • syytäkö

      Jospa äidilläsi on aihetta epäillä taitojasi. Haluat olla aikuinen, ole silloin sitä ja toimi niin, että äitisi voi luottaa sinun selviävän, nyt kyllä jää tuntuma, että et ole oikein sellaista kuvaa antanut äidillisesi. Äitisihän kantaa vastuuta, joka todella kuuluisi sinulle.
      Olen samaa mieltä, että mitään romua ei kannata ostaa, sillä se tulee paljon kalliimmaksi kuin uskotkaan.

      • lokiiok

        Kyllä edullinen auto on hyvä valinta. Mutta auto pitää tarkastaa ennen ostoa.


    • Äitiminäkin

      Hei. Ymmärrän, että sinua ärsyttää älyttömästi. Jotkut vanhemmat ovat vaan sellaisia, että tahtovat neuvoa kaikessa. Ehkä se on vaan sitä jonkunlaista eroikävää, kun ei voi enää oikeasti kasvattaa omaa lastaan. Pidä pintasi, älä hylkää äitiäsi, hänestä on vielä paljon hyötyäkin tulevaisuudessa. On kiva laitta lapset joskus mummolaan turvalliseen hoitoon ja mummo tykkää. Vastaa vain hänen neuvoihinsa, että hmm tai joo tai ehkä niinkin voi ajatella. Hyvää jatkoa sinulle. Kyllä se mummo siitä rauhoittuu.

    • Entä.se.ukki

      On hyvä, että olet harventanut tapaamisia, sillä kerran viikossa kuulostaa jo melkoisen velvollisuudentuntoiselta.
      Ei kannata ärähtää, kun äitisi arvostelee valintojanne, vaan yritä keksiä älykkäitä perusteluja, miksi toimitte kuten toimitte. Jos hän kumoaa perustelut, voit todeta, että haluatte itse elää omaa elämäänne ja isoäidin olisi syytä hankkia omia harrastuksia ja siten sisältöä elämäänsä. Mitäs mieltä isoisä on vaimonsa harjoittamasta arvostelusta? Onko ihan tossun alla, ei henkisesti tai fyysisesti läsnä?

    • ggggggggg

      Oma äitini ärsyttää myös. Jos haluaa joskus puhua hänen kanssaan oikeista meneillään olevista asioista, esim tiukasta rahatilanteesta, niin eipä kannata. Heti alkaa se hirveä sääliminen ja seuraavan vuoden saakin vastailla kysymykseen, onko teillä ruokaa. Mitä helvettiä se hänelle kuuluu. Hän kuitenkin selvästi aina haluaa puhua kaikesta, mutta mitään negatiivista ei voi kertoa. Hän ei myöskään ajattele että asiat saattavat olla hyvin, vaan aina kysyy kuulumisia ja vointia naama norsunvitulla, odottaen että kaikki olisi huonosti. Todella ärsyttävää. Mistä kumpuaa tuo ainainen sääli ja pessimistinen asenne, vaikka itse siihen aina vastaankin, että mikäpä tässä nyt olisi??

    • jkiop

      Ap. Äitisi ei pahaa tarkoita, hän ei nyt vaan osaa antaa sitä tilaa teille. Hän haluaa liiankin kiivaasti saada olla mukana nyt vauvan saatuanne. Onkohan hänen elämänsä vähän liian yksitoikkoista ja hakee näin omaan elämäänsä.

      Älä pistä välejä poikki , vaan kerro että pyydät kyllä apua jos te tarvitsette ja pyydä häntä antamaan teille tehdä omat valinnat, niin asunnon ostossa kun muussakin.
      Häädä häntä ystävällisesti vähän harvempiin yhteydenpitoihin.

      sitä vastoin pyydä heidät käymään silloin kun jaksat, laitat kahvit itse ja äiti alkaa huomata, että osaatteko hoitaa niin kodin, lapsen kuin muutkin asiat ihan itse ja niinhän se pitää ollakin.

      Isovanhemmat ovat tärkeä linkki tarvittaessa.

    • askalfd

      Opettele sanomaan äidille: "Tuo on hyvä pointti, mutta me teemme nyt näin." Sitten teet kuten haluat - paitsi jos äidin ajatus on oikeasti käyttökelpoinen. Tärkein muutos on tehtävä omassa päässä eli on opeteltava päästämään turhat neuvot ja varoitukset toisesta korvasta sisään, toisesta ulos. Hankalaa, tiedän, mutta oma suhtautuminen on ainoa, johon voi oikeasti vaikuttaa.

    • Anonyymi

      Mä en oo vielä aikuinen mutta mun äiti pitää mua tyhmänä ja sellaisena et mä en osaa tehä mitään ja se on aivan vitun ärsyttävää

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1873
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1436
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe