Golf 1996

Golftykkääjä

Minulla on semmonen perus Golf 1,4 vuosimallia 1996. Mittarissa nyt 248 t km.
Auto ollut minulla 12 v ja matkaa kertynyt 140t km. Muuta en ole tehnyt kuin öljy n. 50t km välein vaihtanut itse ja kerran kaver vaihtoi etu jarrupalat / levyt. Ainoastan kerran on tullu "pomppu" kataksusessa syynä liian harma etuikkuna vasta auringossa.. Nykyän käyn katastusasemalla pilvisinä päivinä. Auto ei ole minun aikana koskaan ollut millään verstaalla ja aiemmista historiasta ennen 108t km ei ole tietoa. Viimeinen huoltoleima oli 68 t km kohdalla. En tiedä onko mulla remmi vai ketju kone mutta tuli mieleen että ehkä pitäis vaihtaa se remmi/ketju jossain vaiheessa. Onko kallis lysti ? On käynyt mielessä vaihtaa samantapaiseen vanhanpuoleiseen Golfiin, jokin 2000- 2003 vuosimalliseen. Siellä katastuskonttorissa on kehuttu että noin 2004 asti tehtiin hyviä Golfeja.
Olisiko kellään kokekemusta sen ikävuoden menopelistä. Olen kyllä uudempiakin katellut mutta vähän pelottaa nuo TSI myllyt. Velipojalta vajaat 4 vuotta vanhasta Golf plussasta räjähti jakopää vaikka mittarissa ei ole kuin vajaat 45t km. Tosin hän sen takuulla sai vaihdettua kun eka kerra oli jakari vaihdettu 28 t kohdalla vakiohuollon yhteydessä. No onhan niitä muitakin automrkkrja toki mutta olen jotenkin tykästynyt tähän Gofin ja vaimo varsinkin ei oikeastaan muulla autolla suostu ajamaan.

4

92

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • variantti

      Oli uudesta asti 1,6 farmari, vm. 2000.Ajoin sillä noin 220 tuhatta km, tarkalleen 14,5 vuotta. Jarrulevyt/palat, joku pallonivel, ajovalojen korkeudensäätömoottori ja joku tiiviste jäähdytysjärjestelmään ja nopeusmittarin anturi ,siinäpä ne pahimmat viat.
      Huonoja puolia olivat ovien tiivisteiden jäätyminen oven yläpuolelta räntäsateen jälkeen ja keskuslukituksen sähköhäikät (kosteus ?). Katsastuksessa yksi korjauskehoitus jarruvalopolttimosta.
      Vaihdelaatikosta (malli DUU) pelottelivat mutta kyllä se kesti, tosin ajoin reippaasti enkä vedättänyt pienillä kierroksilla.
      Söi jonkun verran öljyä ja polttoaineen kulutus oli noin 7,0 -9,5 l/100 km.
      Huoleton peli.

    • uusi poloilija

      Itse hankin 4. sukupolven Golf 1,4 55 kW vm. 2002:n käytettynä ja reilut 80 tkm ajettuna. Ajoin itse vielä 105 tkm lisää eli melkein 190:iin asti. Moottori söi öljyä melko paljon, vaikka ajoin nimenomaan vähärasitteista maantieajoa.

      Ikävin piirre autossa oli sytytyspuolien heikkous, koska sellaisen hajotessa kone alkaa käydä kolmella sylinterillä ja se vähäinenkin voima on kateissa. Vaihdatin kaikkiaan kolmeen sylinteriin puolat (ja epäilen, että auto oli tullut vaihtoon ensimmäisen hajottua). Ei korjaus paljoa maksanut, noin satasen kaikkiaan, mutta harmitti muuten mukavan ja aika tilavankin auton epäluotettavuus.

      Ehdotan uudemman Golfin sijaan harkittavaksesi sitä ratkaisua, jonka itse tein: Golf vaihtuikin Poloon, koska tilaa ei niin kauheasti tarvita. Jos nimittäin mahdutte vaimon kanssa sillä kulkemaan. Golfin ratista on helppo siirtyä Polo-kuskiksi ja päinvastoin, koska kaikki asiat on samanlaisina samoilla paikoilla.

      Jos käytetty TSI-Golf on ollut oikeasti vaihtoehto, saat sellaisen hinnalla turbottoman Polon uusimmasta 5. sukupolvesta ainakin vähän ajettuna. Autot kun kasvavat sukupolven vaihtuessa, on uusin Polo-kori vain 5 cm lyhyempi kuin sinun 3. sukupolven Golfissa. Muotoilu olisi kuitenkin nykyaikainen. http://fi.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Polo

      1,2-litraisessa koneessa on tehoa Golf 1,4:n 40-44 kW:n sijaan 51 kW ja maksimivääntöä sen minkä Golfissa, eli 112 Nm samalla tavoin 3.000 kierroksen tienoilla. Omamassa taitaa olla sama. Suorituskykyä on siis pykälää enemmän ja uusi korimalli etenee nyökkimättä isommissakin nopeuksissa. Golfin pitkäliikkeinen kytkinpoljin vaihtuu kyllä normaaliksi, mutta on hyvin tunnokas ja helppokäyttöinen. Polossa on 5 vaihdetta, miten kolmos-Golfissa?

    • vwmän

      3:s koppasta nuoremmat ovat kaikki huonompia,TDI toimii kyllä,pensakoneet huonoja,ei volsulla ole enää yhtään luotettavaa autoa

      • Golf-V

        5 koppaset golffit (viistoperämallit 2004-2007) ovat suht luotettavia 1.6 L bensa tai 1.9/2.0 tdi koneilla, ja manuaalivaihteilla. tsi/dsg yhdistelmät tulivat vasta 6 koppaseen.(vm. 2008 lähtien)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe