Golf 1996

Golftykkääjä

Minulla on semmonen perus Golf 1,4 vuosimallia 1996. Mittarissa nyt 248 t km.
Auto ollut minulla 12 v ja matkaa kertynyt 140t km. Muuta en ole tehnyt kuin öljy n. 50t km välein vaihtanut itse ja kerran kaver vaihtoi etu jarrupalat / levyt. Ainoastan kerran on tullu "pomppu" kataksusessa syynä liian harma etuikkuna vasta auringossa.. Nykyän käyn katastusasemalla pilvisinä päivinä. Auto ei ole minun aikana koskaan ollut millään verstaalla ja aiemmista historiasta ennen 108t km ei ole tietoa. Viimeinen huoltoleima oli 68 t km kohdalla. En tiedä onko mulla remmi vai ketju kone mutta tuli mieleen että ehkä pitäis vaihtaa se remmi/ketju jossain vaiheessa. Onko kallis lysti ? On käynyt mielessä vaihtaa samantapaiseen vanhanpuoleiseen Golfiin, jokin 2000- 2003 vuosimalliseen. Siellä katastuskonttorissa on kehuttu että noin 2004 asti tehtiin hyviä Golfeja.
Olisiko kellään kokekemusta sen ikävuoden menopelistä. Olen kyllä uudempiakin katellut mutta vähän pelottaa nuo TSI myllyt. Velipojalta vajaat 4 vuotta vanhasta Golf plussasta räjähti jakopää vaikka mittarissa ei ole kuin vajaat 45t km. Tosin hän sen takuulla sai vaihdettua kun eka kerra oli jakari vaihdettu 28 t kohdalla vakiohuollon yhteydessä. No onhan niitä muitakin automrkkrja toki mutta olen jotenkin tykästynyt tähän Gofin ja vaimo varsinkin ei oikeastaan muulla autolla suostu ajamaan.

4

126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • variantti

      Oli uudesta asti 1,6 farmari, vm. 2000.Ajoin sillä noin 220 tuhatta km, tarkalleen 14,5 vuotta. Jarrulevyt/palat, joku pallonivel, ajovalojen korkeudensäätömoottori ja joku tiiviste jäähdytysjärjestelmään ja nopeusmittarin anturi ,siinäpä ne pahimmat viat.
      Huonoja puolia olivat ovien tiivisteiden jäätyminen oven yläpuolelta räntäsateen jälkeen ja keskuslukituksen sähköhäikät (kosteus ?). Katsastuksessa yksi korjauskehoitus jarruvalopolttimosta.
      Vaihdelaatikosta (malli DUU) pelottelivat mutta kyllä se kesti, tosin ajoin reippaasti enkä vedättänyt pienillä kierroksilla.
      Söi jonkun verran öljyä ja polttoaineen kulutus oli noin 7,0 -9,5 l/100 km.
      Huoleton peli.

    • uusi poloilija

      Itse hankin 4. sukupolven Golf 1,4 55 kW vm. 2002:n käytettynä ja reilut 80 tkm ajettuna. Ajoin itse vielä 105 tkm lisää eli melkein 190:iin asti. Moottori söi öljyä melko paljon, vaikka ajoin nimenomaan vähärasitteista maantieajoa.

      Ikävin piirre autossa oli sytytyspuolien heikkous, koska sellaisen hajotessa kone alkaa käydä kolmella sylinterillä ja se vähäinenkin voima on kateissa. Vaihdatin kaikkiaan kolmeen sylinteriin puolat (ja epäilen, että auto oli tullut vaihtoon ensimmäisen hajottua). Ei korjaus paljoa maksanut, noin satasen kaikkiaan, mutta harmitti muuten mukavan ja aika tilavankin auton epäluotettavuus.

      Ehdotan uudemman Golfin sijaan harkittavaksesi sitä ratkaisua, jonka itse tein: Golf vaihtuikin Poloon, koska tilaa ei niin kauheasti tarvita. Jos nimittäin mahdutte vaimon kanssa sillä kulkemaan. Golfin ratista on helppo siirtyä Polo-kuskiksi ja päinvastoin, koska kaikki asiat on samanlaisina samoilla paikoilla.

      Jos käytetty TSI-Golf on ollut oikeasti vaihtoehto, saat sellaisen hinnalla turbottoman Polon uusimmasta 5. sukupolvesta ainakin vähän ajettuna. Autot kun kasvavat sukupolven vaihtuessa, on uusin Polo-kori vain 5 cm lyhyempi kuin sinun 3. sukupolven Golfissa. Muotoilu olisi kuitenkin nykyaikainen. http://fi.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Polo

      1,2-litraisessa koneessa on tehoa Golf 1,4:n 40-44 kW:n sijaan 51 kW ja maksimivääntöä sen minkä Golfissa, eli 112 Nm samalla tavoin 3.000 kierroksen tienoilla. Omamassa taitaa olla sama. Suorituskykyä on siis pykälää enemmän ja uusi korimalli etenee nyökkimättä isommissakin nopeuksissa. Golfin pitkäliikkeinen kytkinpoljin vaihtuu kyllä normaaliksi, mutta on hyvin tunnokas ja helppokäyttöinen. Polossa on 5 vaihdetta, miten kolmos-Golfissa?

    • vwmän

      3:s koppasta nuoremmat ovat kaikki huonompia,TDI toimii kyllä,pensakoneet huonoja,ei volsulla ole enää yhtään luotettavaa autoa

      • Golf-V

        5 koppaset golffit (viistoperämallit 2004-2007) ovat suht luotettavia 1.6 L bensa tai 1.9/2.0 tdi koneilla, ja manuaalivaihteilla. tsi/dsg yhdistelmät tulivat vasta 6 koppaseen.(vm. 2008 lähtien)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei sua enään tunnista

      Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      92
      5288
    2. Huomenet naiselle

      Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      56
      4121
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

      Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      25
      2229
    4. Etsin vastaantulevista sua

      Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      2068
    5. Kaikesta muusta

      Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1805
    6. Hyvää yötä.

      Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1464
    7. Ajatteletko koskaan

      Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      28
      1270
    8. Tekis mieli lähestyä sua

      Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1066
    9. Kyllä hävettää!

      Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      21
      1000
    10. T, miten mun pitäis toimia

      Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      991
    Aihe