Jalustaa halajamassa

Vai muu samaan hintaan..

41

342

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Canonisti minäkin

Jalustoja on karkeasti kahden laisia: video- ja kuulapäällä. Tuo on videopäällä, eli siis tarkoitettu ensisijaisesti videokuvaukseen. En kuitenkaan usko, että 60€:lla pystytään myymään pehmeästi toimivaa ja kestävää jalustaa. Eli en suosittele.

Mieti, mihin käytät jalustaa ja sen jälkeen valinta. Jos haluaa hyvän jalustan 60€:lla, kannattaa katsella erilaisia pöytä ja taskujalustoja. Osta vaikka MonkeyPod tai joku monopodi aluksi, miettiessäsi kunnollista kolmijalkaa.

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/34124/cbxgc/Monkeypod-Flex-SLR-Zoom-taipuva-kamerajalusta-jarjestelmakam

• Jalusta voisi olla asiaa

No onko tuo mielestäsi ihan surkea vai olisiko se parempi kuin ei mitään. Eikä tuo hinta ole ehdoton. Voisitko suositella jotain muuta. Minulla on filmiajoilta vanha pöytä-Bilora joka on kuin eilen ostettu.

• Vanha mut'ei vanhus
        Jalusta voisi olla asiaa kirjoitti:

No onko tuo mielestäsi ihan surkea vai olisiko se parempi kuin ei mitään. Eikä tuo hinta ole ehdoton. Voisitko suositella jotain muuta. Minulla on filmiajoilta vanha pöytä-Bilora joka on kuin eilen ostettu.

Tohon silmäkorkeudelle jalustan olisi noustava huojumatta niin käyttö on jouhevampaa. Myös se, että jossain suojassa istuessa tai maatessa sen saa silmän korkeudelle.
        Makrokuvauksessa kamera pitää joskus laittaa jalustan alle. Keskiputken kun kääntää alassuin on hyvä asia makrojutuissa.
        Jalustaa tarvii aika vähän kuitenkin. Aina sitä ei viitsi painolastiksi ottaakaan. Teerensoitimella ja sellaisella melko liikkimattoman kohteen väijynnässä pärjää satasen kolmijalalla kunhan on tarpeeksi kantava. Sitten voi hiukan soveltaa ottamalla tukea siitä mistä on saatavilla.

MonkeyPodilla ja semmosilla pikkuruisilla ei tee mitään isommalla kameralla. Parempi olisi sopivan mittainen ja paksuinen koivukeppi (on kevyt ja halpa) johon päähän istuttaa jalustakierteellisen levyn. Talvella sellasen voi hätätilassa poltella lämmikkeeks. Sellainenkin on mulla ja toimii siinä missä satasen monopodikin.

Mulla on vanha 70-luvun alumiinimanfrotto. Painoa on noin 2 kg. On oikein junan alle jääneen näköinen mutta ihan ehjä. Siitä on valitettavasti keskiputken puolikas viime kesän mettäreissulla kadonnut. Jossain ammattikoulun pajalla varmaan osaisivat tehdä siihen irrotettavan jatkoputken niin se nousisi silloin 175 senttiin.
        Jalusta käy hyvin kuvaukseen jossa kameraa ei liikuteta. Mekanismi sallii vain ylös-alas liikkeen. Vaakatasossa kameran alla olevaa pientä levyä voi hienosäätää. Sellainen ei ainakaan sovi videokuvaukseen. Käännettäessä kameran vaaka-asento muuttuu vinoksi.
        Tuokin 2 kg n paino tuntuu mukana kannettaessa.Kaiken lisäksi alumiini on pirun kylmä materiaali. Olen kantanut sitä rinkan sivulla ulkopuolella.
        Mulla on 80 litran Savotta rinkka jossa yläosassa törröttää sivuilla alumiinirungon putken pätkät sitä varten, että siihen saa lisävarusteena yläkaaren. En käytä yläkaarta koska nuo runkoputken pätkät ovat hyvä koukku kantaa kameraa. Paino ei ole olkapäällä vaan lantiolla niinkun rinkkaa pitää kantaa. Tilavaan rinkkaan mahtuu varustetta, vaatetta ja evästä tarpeeksi päivän retkelle.

• okaro
        Jalusta voisi olla asiaa kirjoitti:

Edellinen henkilö on tunnettu trolli. Unohda hänen vastauksensa. Tottakai pärjäät hyvin tuollaisella, jos käyttö ei ole erityisen vaativaa. Tarvitsetko kolmen kilon kantavuutta?

• Canonisti minäkin
        okaro kirjoitti:

Edellinen henkilö on tunnettu trolli. Unohda hänen vastauksensa. Tottakai pärjäät hyvin tuollaisella, jos käyttö ei ole erityisen vaativaa. Tarvitsetko kolmen kilon kantavuutta?

Okaron mielestä kannattaa tunnetusti tuhlata rahaa sellaiseen, mikä ei kelpaa käyttötarkoitukseensa. En ymmärrä tuollaista. Lopulta halvemmaksi tulee ostaa kerralla kunnollinen.

Joka tapauksessa, ennen kuin voi suositella mitään jalustaa, pitää tietää käyttötarkoitus tarkemmin. Jos aloittajalla on pöytäjalusta jo entuudestaan, voi sitä käyttää hetken ja samalla miettiä tarkemmin jalustatarvettaan.

Kun sitten hankkii jalustan, pitää sen olla tukeva. Pahimmillaan muutaman kymppin jalustalla vain aiheutat monen sadan tai jopa monen tuhannen euron vahingon. Olen nähnyt, miten 5D on kierinyt rantakalliolla, kun kaveri oli ottanut mukaan kevyen jalustan.

• Canonisti minäkin kirjoitti:

Okaron mielestä kannattaa tunnetusti tuhlata rahaa sellaiseen, mikä ei kelpaa käyttötarkoitukseensa. En ymmärrä tuollaista. Lopulta halvemmaksi tulee ostaa kerralla kunnollinen.

Joka tapauksessa, ennen kuin voi suositella mitään jalustaa, pitää tietää käyttötarkoitus tarkemmin. Jos aloittajalla on pöytäjalusta jo entuudestaan, voi sitä käyttää hetken ja samalla miettiä tarkemmin jalustatarvettaan.

Kun sitten hankkii jalustan, pitää sen olla tukeva. Pahimmillaan muutaman kymppin jalustalla vain aiheutat monen sadan tai jopa monen tuhannen euron vahingon. Olen nähnyt, miten 5D on kierinyt rantakalliolla, kun kaveri oli ottanut mukaan kevyen jalustan.

Minä kuuntelen sentään kysyjää ja pyrin vastaamaan hänelle hänen tarpeeseensa liittyen, enkä omaani liittyen. Tässä kyse ei ollut 5D:stä. Eikä minulla tulisi mieleenkään jättää kameraa valvomatta jalustalle. Minä näen outona, jos puolen kilon kameralle hankkii usean kilon jalustan.

• Canonisti minäkin
        okaro kirjoitti:

Minä kuuntelen sentään kysyjää ja pyrin vastaamaan hänelle hänen tarpeeseensa liittyen, enkä omaani liittyen. Tässä kyse ei ollut 5D:stä. Eikä minulla tulisi mieleenkään jättää kameraa valvomatta jalustalle. Minä näen outona, jos puolen kilon kameralle hankkii usean kilon jalustan.

Minä en näe sitä mitenkään ihmeellisenä. Jos kevyelle kameralle harkitsemattomasti hankkii kevyen jalustan, on käsissä jalustan rikkoutumisriskin lisäksi tuulessa helposti kaatuva yhdistelmä. Ei hyvä juttu!

Oma jalustani on melko kevyt kuitujalusta ja siinä on painoa kompensoitu ripustuskoululla, johon voi lisäpainoksi laittaa esimerkiksi kamerarepun tai kiviä. Kiviä varten jalustan mukana tuli pussi. Joku markettirimpula ei kestä lisäpainoja eikä niissä sellaista ole otettu huomioon.

Jalustan pitää olla tukeva, oli kamera ( objektiivi) mikä tahansa. Muuten siitä ei ole mitään hyötyä.

• voi voi
        Canonisti minäkin kirjoitti:

Minä en näe sitä mitenkään ihmeellisenä. Jos kevyelle kameralle harkitsemattomasti hankkii kevyen jalustan, on käsissä jalustan rikkoutumisriskin lisäksi tuulessa helposti kaatuva yhdistelmä. Ei hyvä juttu!

Oma jalustani on melko kevyt kuitujalusta ja siinä on painoa kompensoitu ripustuskoululla, johon voi lisäpainoksi laittaa esimerkiksi kamerarepun tai kiviä. Kiviä varten jalustan mukana tuli pussi. Joku markettirimpula ei kestä lisäpainoja eikä niissä sellaista ole otettu huomioon.

Jalustan pitää olla tukeva, oli kamera ( objektiivi) mikä tahansa. Muuten siitä ei ole mitään hyötyä.

Katsokaapa nyt molemmat ensin tuon jalustan painoa ennen keveäksi leimaamista.
        Vastaavan painoiset jalat päineen kestää useimmiten 8kg kuorman.

On taidettu alumiini-magneesium seokset vaihtaa patarautaan hinnan alas saamiseksi.

• 920

On tuo jalusta aikalailla rimpula. Kannattais katsella tuohon hintaan joku käytetty parempi jalusta.
      Noissa halpiksissa on onnettomat pienet pikakiinnityslevyt joihin kameraa ei saa kunnolla kiristettyä, vaikka kyseessä oliskin pieni peilitön järjestelmä.
      Kunnon jalustaan pystyy helposti vaihtamaan kino-, kuula-tai videopään tarpeen mukaan.

Mulla on yksi rimpula Italiassa pakosta ostettu kevyt viritelmä, eikä se valokuvaamiseen kunnolla kelpaa.

• hdr.

• Super Major

Jos harrastus on alussa, niin kannattaisi kokeilla ja hakea tietoa, missä tilanteissa jalustaa tarvitaan (objektiivin pituus/valotusaika, kuvausetäisyys). Henkilökohtaisia eroja kameran käsittelyssä löytyy ja liikkuvat osat heiluttavat kevyttä kameraa raskasta enemmän. Tärähtäähän se kuva käsivaralta aina enemmän tai vähemmän, mutta ei jalustan kanssa kannata joka paikassa heilua. Ja rutiinillakin jalusta on aika hankala passata sopivasti, tämä siis ns. tilannekuvauksessa. Näissä tilanteissa löytyy yleensä apujalustoja vaikka ovipielistä, juomalaseista, kaljapullosta. Jos aiot kuvata luontoa läheltä, älä harkitsekaan rimpuloita. Kärsi hinta vaikka tuntuu kohtuuttomalta kameraan verrattuna ja kanna paino nurisematta. Samalla nousee kunto.

• 920

• 920

Onks sulla jotenkin vaikiaa?
        Älä välitä, en siitä jalustasta noin paljon maksanut.

• Hmmmm...

Miksihän neuvotaan laittamaan kuvanvakain pois päältä jos käyttää jalustaa?

• Mettänkävijä
        Hmmmm... kirjoitti:

Kato ku vanhat jäärät ei usko kuvanvakaimii. Raahaavat mieluummin mukanas sellassi vehkeit, et myöhemmäl iäl asperiinit tule varmast tutuiks..

• Maalaisjärkeä peliin
        Mettänkävijä kirjoitti:

Kato ku vanhat jäärät ei usko kuvanvakaimii. Raahaavat mieluummin mukanas sellassi vehkeit, et myöhemmäl iäl asperiinit tule varmast tutuiks..

Niin - sitähän järkeilisi että jalustan ei tarvi olla sementistä vaan kevytjalusta ja kuvanvakain yhdessä olisivat täysosuma.

• Passer domesticus

• osta hyvä
        Hmmmm... kirjoitti:

Tuo ”pois päältä” neuvo johtuu ensisijassa siitä, että saa ”tärähtämättömäi” kuvia.

Vakaaja heiluttaa aina kuvaa, silloinkin kun se ei ole tarpeen.
        Joissakin vakaajallisissa on automaattinen jalustantunnistus jolloin sitä ei erikseen tarvitse laittaa pois päältä. Asia on helppo kokeilla omalla kamerallasi.

Jos kamerassa on peilinheilutin niin peili kannatta lukita yläasentoon (pois päältä) jalustalta kuvatessa. Kokeile niin tiedät.

• Canonisti minäkin
        Maalaisjärkeä peliin kirjoitti:

Niin - sitähän järkeilisi että jalustan ei tarvi olla sementistä vaan kevytjalusta ja kuvanvakain yhdessä olisivat täysosuma.

:D :D :D

• Canonisti minäkin

• hypoclearingagent
        Canonisti minäkin kirjoitti:

Siruin jalustat ovat saaneet hyviä arvosteluja testeissä. Onko jo selvillä, tarvitsetko kino- vai kuulapään?

Eikö kuulapää kuvakameralle parempi?

• 920
        hypoclearingagent kirjoitti:

Eikö kuulapää kuvakameralle parempi?

Makuasia kumpiko on parempi.

• halpaki käy köyhälle
        osta hyvä kirjoitti:

Tuo ”pois päältä” neuvo johtuu ensisijassa siitä, että saa ”tärähtämättömäi” kuvia.

Vakaaja heiluttaa aina kuvaa, silloinkin kun se ei ole tarpeen.
        Joissakin vakaajallisissa on automaattinen jalustantunnistus jolloin sitä ei erikseen tarvitse laittaa pois päältä. Asia on helppo kokeilla omalla kamerallasi.

Jos kamerassa on peilinheilutin niin peili kannatta lukita yläasentoon (pois päältä) jalustalta kuvatessa. Kokeile niin tiedät.

Vähän eri mieltä olen. Jos ei käytä kaukolaukaisinta ja vielä odota pienen hetken kameraan (tai varsinkin pitkän objektiiviin päähän) koskemisen jälkeen, niin kuvanvakaaja saattaa olla jalustankin kanssa hyödyllinen. Siihen en ole perehtynyt, kuinka hyvin kuvanvakaaja lopulta kompensoi niin pienen heilumisen, mutta tuskin se kuvanvakaaja kuvaa pilaakaan. Akkua ehkä kuluttaa turhaan ja panoroinnissa voi näkyä ärsyttävää viivettä. Kovassa tärinässä optinen kuvanvakaaja heiluu kumminkin, ei sitä kai yleensä saa kokonaan lukittua, vaikka ottaisikin pois päältä.

Itse en ole koskaan huomannut, että peilin liike olisi aiheuttanut kuvaan epäterävyyttä. Täytyy varmaan olla yli 300mm huipputarkka putki, että sillä olisi merkitystä. Riippuu tietysti myös rungon, objektiivin ja jalustan massasta ja jäykkyydestä. Pitkälle ulottuvat linssit ovat yleensä aika painavia. Saa olla eri mieltä. Aloittajalla tätä probleemaa ei ole.

Alkuperäiselle kirjoittajalle sanoisin, että satunnaiseen käyttöön voi riittää aivan hyvin tollanen (lähes) halvin malli, joka "ei tunnu liian kalliilta" tuloihin verrattuna. Jos ostat yli 300-400€ objektiiveja, niin ilman muuta kannattaa jalustaan sijoittaa vähän enemmän. Jos harrastat sekä valo- että videokuvausta, niin suosittelen ostamaan ns. erillissarjan, jossa ensinnäkin perustana on tukeva tripod ja siihen sitten erikseen hyväksi havaittu kino/kuula- ja videopää. Tärkeintä on katsoa jalustan spekseistä erityisesti kantavuus. Jos se on alle 2 kg, niin ei kannata ajatella siihen sitten mitään kovin raskasta (ja kallista) teleobjektiivia. Vähintään puolittaisin valmistajan suosituksen eli Velbon DF-60F:n päälle en laittaisi yli 1,5 kg kuormaa. Oikeesti ylikuormalla on laitteet vaarassa. Sopivasti kun vahingossa potkaiset yhteen jalkaan, niin rojahtaa koko kamera tonttiin. Peilittömälle kevyelle järkkärille (vieläpä pannarilla) voi sellaisenaan riittää tosi kevytkin jalusta, mutta paremmat (lue: painavammat) objektiivit lisäävät herkästi kokonaispainoa. Toisaalta sitten kevyt jalusta on näppärämpi ottaa mukaan.

• Super Major
        halpaki käy köyhälle kirjoitti:

Vähän eri mieltä olen. Jos ei käytä kaukolaukaisinta ja vielä odota pienen hetken kameraan (tai varsinkin pitkän objektiiviin päähän) koskemisen jälkeen, niin kuvanvakaaja saattaa olla jalustankin kanssa hyödyllinen. Siihen en ole perehtynyt, kuinka hyvin kuvanvakaaja lopulta kompensoi niin pienen heilumisen, mutta tuskin se kuvanvakaaja kuvaa pilaakaan. Akkua ehkä kuluttaa turhaan ja panoroinnissa voi näkyä ärsyttävää viivettä. Kovassa tärinässä optinen kuvanvakaaja heiluu kumminkin, ei sitä kai yleensä saa kokonaan lukittua, vaikka ottaisikin pois päältä.

Itse en ole koskaan huomannut, että peilin liike olisi aiheuttanut kuvaan epäterävyyttä. Täytyy varmaan olla yli 300mm huipputarkka putki, että sillä olisi merkitystä. Riippuu tietysti myös rungon, objektiivin ja jalustan massasta ja jäykkyydestä. Pitkälle ulottuvat linssit ovat yleensä aika painavia. Saa olla eri mieltä. Aloittajalla tätä probleemaa ei ole.

Alkuperäiselle kirjoittajalle sanoisin, että satunnaiseen käyttöön voi riittää aivan hyvin tollanen (lähes) halvin malli, joka "ei tunnu liian kalliilta" tuloihin verrattuna. Jos ostat yli 300-400€ objektiiveja, niin ilman muuta kannattaa jalustaan sijoittaa vähän enemmän. Jos harrastat sekä valo- että videokuvausta, niin suosittelen ostamaan ns. erillissarjan, jossa ensinnäkin perustana on tukeva tripod ja siihen sitten erikseen hyväksi havaittu kino/kuula- ja videopää. Tärkeintä on katsoa jalustan spekseistä erityisesti kantavuus. Jos se on alle 2 kg, niin ei kannata ajatella siihen sitten mitään kovin raskasta (ja kallista) teleobjektiivia. Vähintään puolittaisin valmistajan suosituksen eli Velbon DF-60F:n päälle en laittaisi yli 1,5 kg kuormaa. Oikeesti ylikuormalla on laitteet vaarassa. Sopivasti kun vahingossa potkaiset yhteen jalkaan, niin rojahtaa koko kamera tonttiin. Peilittömälle kevyelle järkkärille (vieläpä pannarilla) voi sellaisenaan riittää tosi kevytkin jalusta, mutta paremmat (lue: painavammat) objektiivit lisäävät herkästi kokonaispainoa. Toisaalta sitten kevyt jalusta on näppärämpi ottaa mukaan.

Kuinka kauan pitää odottaa, että kameran heiluminen lakkaa?

• Vähän järkeä sentään...
        Super Major kirjoitti:

Ei tarvi kun antaa kuvanvakaimen olla päällä - siksi se on olemassa!

• ns. erillissarjan

Tuollaisia on turha satuilla kun jokainen voi asian helposti itse kokeilla omalla kamerallaan. Sillä ei aikuisten oikeasti ole mitään merkitystä mitä joku muu luulee tai uskoo tietävänsä.

”Akkua ehkä kuluttaa turhaan ja panoroinnissa voi näkyä ärsyttävää viivettä”
        ”halpaki käy köyhälle” nimimerkki ei näy edes tietävän mikä ero on panoroinnilla ja panoraamakuvien tekemisellä.

Mistä se tulee, että on pakko ulostaa tänne jotakin typeryyksiä vaikka ei tiedä mitään po asiasta

• halpaki käy köyhälle
        Super Major kirjoitti:

Käytän kaukolaukaisimen 2 sekunnin viivettä. Se on sopiva varmistus raskaalla teleobjektiivillakin.

• halpaki käy köyhälle
        ns. erillissarjan kirjoitti:

Tuollaisia on turha satuilla kun jokainen voi asian helposti itse kokeilla omalla kamerallaan. Sillä ei aikuisten oikeasti ole mitään merkitystä mitä joku muu luulee tai uskoo tietävänsä.

”Akkua ehkä kuluttaa turhaan ja panoroinnissa voi näkyä ärsyttävää viivettä”
        ”halpaki käy köyhälle” nimimerkki ei näy edes tietävän mikä ero on panoroinnilla ja panoraamakuvien tekemisellä.

Mistä se tulee, että on pakko ulostaa tänne jotakin typeryyksiä vaikka ei tiedä mitään po asiasta

Hyppää sinä kaivoon trollailemaan!

• köyhälle

Miksi sinulla on tuollainen asennevamma, johtuuko se ankeasta lapsuudesta?

”panoroinnissa voi näkyä ärsyttävää viivettä”
        Voiko se johtua trollaillun panoroinnista?

• Canonisti minäkin

Köyhän juuri ei kannata ostaa sitä halpaa, vaan hänen pitää löytää edullinen! Kaikkein kalleintahan on ostaa ensin se halpa ja sitten se toimiva.

Siruin jalustat ovat saaneet aika hyviä tuloksia testeissä. Siis sellaisissa oikeissa testeissä, joissa mitataan mm. jalustojen värähtelyä. Niitä on pidetty edullisina. Hintaluokasta 150 - 250€ voi löytää jo ihan toimivia paketteja.

Ps. Jalustalta kuvatessa ei käytetä vakainta, koska se heikentää kuvanlaatua.

• itse itse

”Siihen en ole perehtynyt … Itse en ole koskaan huomannut”, mutta tiedän varmuudella miten asia on.

Mistä näitä hörhöjä oikein tulee. Jos minä itse en ole perehtynyt johonkin asiaan enkä ole huomannut jotakin niin sitä ei ole olemassakaan.

• Kuulapäinen
        920 kirjoitti:

Makuasia kumpiko on parempi.

Kunnollinen, toimiva kuulapää ei ole mikään halpa varuste.

• Trolliksi

leimaaminen on keskustelupalstoilla yleinen väittelyn hävinneen tai valheellista väittämää itsepäisesti ylläpitävän keskustelijan epätoivoinen yritys pelastaa kasvonsa.

• CH-sarja
    • Benro
      • SIRUI T-005KX ja C-10X

Olisi tosi mukavan kokoinen - ja vankka kuula. Kallis vaan Verkkokaupassa, 140 euroa.

• PitkälläKokemuksella

Hyvä jalusta: Gitzo GT2531LVL
      Hyvä kuulapää: Really Right StuFF BH-55 LR

• Jalustahaikara
      • Jalustahaikara

Anteeksi ...siis tarkoitin vinkkejä...

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2636
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2272
    3. 148
      2254
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2150
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1752
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1627
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1566
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      289
      1447
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1399
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe