Veroton perintö?

Ihme ja kumma

Äitini avasi pankissaan pankkivirkailijan neuvosta erillisen tilin (omalle nimelleen), jolle hän talletti suurehkon summan, jota ei aio käyttää. Mikäli äitini kuolisi niin tili siirtyisi hänen lapsiensa eli minun ja veljeni haltuun (lasten nimiä ym. tietoja ei kirjattu tilitietoihin). Pankkivirkailija kertoi, että tämä on jokin uusi tapa, jolla voidaan välttää perintövero.

Kuulostaa hieman oudolta. Voiko tällä tavalla jotenkin muka kiertää perintöveroa? Eikö äitini kuoltua tutkita kaikki hänen omaisuutensa tilejä myöten, jotta saadaan selville mikä hänen omaisuutensa on? Ja vaikka me lapset emme tällaista tiliä itse ilmoittaisikaan olemassa olevaksi niin kai se jostain tulisi selville.
Velkaa äidilläni ei ole.

Kerrottiinko pankissa puppua tietämättömälle eläkeläiselle? Kovin oli kuulemma "salamyhkäistä".
Näin on kuulemma myös hänen puolisonsa tehnyt varoilleen (isäpuoleni) ja hänen varansa tulee perimään/menemään siis hänen pojalleen eli velipuolelleni.

8

2951

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pöljä

Vainajan pankkitilit on merkittävän perukirjaan. Perukirja toimitetaan verotoimistoon, joka sen perusteella määrää perintöveron. Mitään mahdollisuutta kerrotunalaiseen veron kiertämiseen ei ole.

• iav

Minä perin juuri äitini ja hänellä oli Nordeassa Selekta-sijoitusvakuutus, josta perintöveroa ei mene. Muistaakseni rajana on 35 000 e, josta ei mene perintöveroa.

• Nimimerkki
        iav kirjoitti:

Minä perin juuri äitini ja hänellä oli Nordeassa Selekta-sijoitusvakuutus, josta perintöveroa ei mene. Muistaakseni rajana on 35 000 e, josta ei mene perintöveroa.

Sijoitushenkivakuutus onkin aivan eri asia. Ehkä alkuperäisellä kysyjällä oli siitä kysymys, vaikka hän ei osannut asiaa oikein esittää. Millään pankkitilillä veroja nimittäin ei voi välttää. Sijoitushenkivakuutus ei ole mikään uusi asia, itsekin otin sellaisen Suomi-yhtiössä jo yli 10 vuotta sitten.

• Oka
        Nimimerkki kirjoitti:

Sijoitushenkivakuutus onkin aivan eri asia. Ehkä alkuperäisellä kysyjällä oli siitä kysymys, vaikka hän ei osannut asiaa oikein esittää. Millään pankkitilillä veroja nimittäin ei voi välttää. Sijoitushenkivakuutus ei ole mikään uusi asia, itsekin otin sellaisen Suomi-yhtiössä jo yli 10 vuotta sitten.

Sijoitusvakuutuksesta saa 35 000 euroa verotta rintaperilliset, ei muut edunsaajat.
        Kiinnittäkää huomiota vakuutusta tehdessänne edunsaajamääräykseen, sillä KKO on antanut ennakkoratkaisun, jossa avovaimosta tehtiin omainen ja omaiset jäivät ilman veljensä vakuutuskorvausrahoja.

• jackroos

Muuta ruotsiin niin ei tarvitse maksaa perintö-tai lahjaveroja ensivuoden alusta.

• saara

Ei auta muutto Ruotsiin jos perit Suomessa, maksat perintöveron Suomeen.

• jackroos

Itse olen huomenna matkalla tekemään testamentia missä suljetaan pois tietyt muutoin perintöön oikeutetut . Suljetaan pois sen tähden, että ovat verisesti minua loukanneet eläessäni.
      Siellä sitten tulvevat kielet pitkänä, menevät yleiseen oikeusaputoimistoon ja laativat perunkmirjoja, kunnes huomaavat, että testamenttiä ei ole olemassa, on olemassa vain maininta, että he ovat verisesti minua loukanneet eläessään eivätkä täten ole oikeutettuja jälkeeni jättämiini varoihin tai kiinteään omaisuuteen.
      Häh, häåhh, siitä sai tikkukirjaintöhertelijät...

• mutta jälkeen

Voit tehdä jos mitä papereita ja antaa määräyksia, mutta kuolemasi jälkeen et voi enää määräyksiisi vaikuttaa. Sukulaisesi voivat tehdä aivan mitä haluavat omaisuutesi suhteen.
        Omaisuus on hävitettävä ennen kuolemaa, jos haluaa olla varma ettei korpit haaskalle tule.
        Hyvä asianajaja kääntää mustan valkoiseksi ja päinvastoin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      60
      3368
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2970
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2366
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1452
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1396
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1088
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      932
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      812
    Aihe