Veroton perintö?

Ihme ja kumma

Äitini avasi pankissaan pankkivirkailijan neuvosta erillisen tilin (omalle nimelleen), jolle hän talletti suurehkon summan, jota ei aio käyttää. Mikäli äitini kuolisi niin tili siirtyisi hänen lapsiensa eli minun ja veljeni haltuun (lasten nimiä ym. tietoja ei kirjattu tilitietoihin). Pankkivirkailija kertoi, että tämä on jokin uusi tapa, jolla voidaan välttää perintövero.

Kuulostaa hieman oudolta. Voiko tällä tavalla jotenkin muka kiertää perintöveroa? Eikö äitini kuoltua tutkita kaikki hänen omaisuutensa tilejä myöten, jotta saadaan selville mikä hänen omaisuutensa on? Ja vaikka me lapset emme tällaista tiliä itse ilmoittaisikaan olemassa olevaksi niin kai se jostain tulisi selville.
Velkaa äidilläni ei ole.

Kerrottiinko pankissa puppua tietämättömälle eläkeläiselle? Kovin oli kuulemma "salamyhkäistä".
Näin on kuulemma myös hänen puolisonsa tehnyt varoilleen (isäpuoleni) ja hänen varansa tulee perimään/menemään siis hänen pojalleen eli velipuolelleni.

8

2952

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pöljä

Vainajan pankkitilit on merkittävän perukirjaan. Perukirja toimitetaan verotoimistoon, joka sen perusteella määrää perintöveron. Mitään mahdollisuutta kerrotunalaiseen veron kiertämiseen ei ole.

• iav

Minä perin juuri äitini ja hänellä oli Nordeassa Selekta-sijoitusvakuutus, josta perintöveroa ei mene. Muistaakseni rajana on 35 000 e, josta ei mene perintöveroa.

• Nimimerkki
        iav kirjoitti:

Minä perin juuri äitini ja hänellä oli Nordeassa Selekta-sijoitusvakuutus, josta perintöveroa ei mene. Muistaakseni rajana on 35 000 e, josta ei mene perintöveroa.

Sijoitushenkivakuutus onkin aivan eri asia. Ehkä alkuperäisellä kysyjällä oli siitä kysymys, vaikka hän ei osannut asiaa oikein esittää. Millään pankkitilillä veroja nimittäin ei voi välttää. Sijoitushenkivakuutus ei ole mikään uusi asia, itsekin otin sellaisen Suomi-yhtiössä jo yli 10 vuotta sitten.

• Oka
        Nimimerkki kirjoitti:

Sijoitushenkivakuutus onkin aivan eri asia. Ehkä alkuperäisellä kysyjällä oli siitä kysymys, vaikka hän ei osannut asiaa oikein esittää. Millään pankkitilillä veroja nimittäin ei voi välttää. Sijoitushenkivakuutus ei ole mikään uusi asia, itsekin otin sellaisen Suomi-yhtiössä jo yli 10 vuotta sitten.

Sijoitusvakuutuksesta saa 35 000 euroa verotta rintaperilliset, ei muut edunsaajat.
        Kiinnittäkää huomiota vakuutusta tehdessänne edunsaajamääräykseen, sillä KKO on antanut ennakkoratkaisun, jossa avovaimosta tehtiin omainen ja omaiset jäivät ilman veljensä vakuutuskorvausrahoja.

• jackroos

Muuta ruotsiin niin ei tarvitse maksaa perintö-tai lahjaveroja ensivuoden alusta.

• saara

Ei auta muutto Ruotsiin jos perit Suomessa, maksat perintöveron Suomeen.

• jackroos

Itse olen huomenna matkalla tekemään testamentia missä suljetaan pois tietyt muutoin perintöön oikeutetut . Suljetaan pois sen tähden, että ovat verisesti minua loukanneet eläessäni.
      Siellä sitten tulvevat kielet pitkänä, menevät yleiseen oikeusaputoimistoon ja laativat perunkmirjoja, kunnes huomaavat, että testamenttiä ei ole olemassa, on olemassa vain maininta, että he ovat verisesti minua loukanneet eläessään eivätkä täten ole oikeutettuja jälkeeni jättämiini varoihin tai kiinteään omaisuuteen.
      Häh, häåhh, siitä sai tikkukirjaintöhertelijät...

• mutta jälkeen

Voit tehdä jos mitä papereita ja antaa määräyksia, mutta kuolemasi jälkeen et voi enää määräyksiisi vaikuttaa. Sukulaisesi voivat tehdä aivan mitä haluavat omaisuutesi suhteen.
        Omaisuus on hävitettävä ennen kuolemaa, jos haluaa olla varma ettei korpit haaskalle tule.
        Hyvä asianajaja kääntää mustan valkoiseksi ja päinvastoin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1567
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      12
      1450
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1250
    5. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      99
      1164
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      257
      972
    8. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      961
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      925
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      897
    Aihe