KOIRIEN ULKOILUTTAJAT vs. LIIKENNESÄÄNNÖT

kaduntallaajana

Vähän aikaa sitten joku kirjoitti tälle saitille kärkkään mielipiteen koirien ulkoiluttajien välinpitämättömyydestä ja siitä, että koira vie ja isäntä/emäntä vikisee. Viesti on ilmeisesti poistettu tms., kun en sitä löydä, tai sitten hoksottimeni eivät ole kunnossa.

Ja asiaan:
Eilen lauantaina juostessani iltalenkillä (ei pub-kierros) tulin todenneeksi henkilökohtaisesti tuon koiran ulkoiluttamisongelman. Joku naispuolinen oli pyörä-/kävelytiellä "kusettamassa" piskiänsä ja tuo emänä vaihtoi kaistaa sen mukaan mihin tuo kullanmuru oli milloinkin menossa. Näytti sille, että muut tiellä liikkujat vaihtoivat kaistaa sen mukaan kummalle puolelle tuo parivaljakko milloinkin ajautui. Niin myös minä tein, etten törmännyt heihin.

Koirianulkoiluttajia koskevat samat säännöt kuin muitakin tielläliikkujia; pysytään omalla kaistalla ja myös annetaan sen piksin kusta sinne "nurmikolle".

Tästä asiasta olemme varmaankin samaa mieltä.

10

151

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näen ip:si

Kevyen liikenteen väylillä ei ole laissa määrätty miten päin siellä kuljetaan.
      On kuitenkin totta, että pitäisi käyttää kulkusuunnassaan oikeaa puolta. Koirat muuta liikennettä kohdatessa itsensä oikealle puolelle ja kontrolli - naru ei saa olla löysänä. Mikäli vastaan tulee muita koiria, ei päästetä omaa buudelia nuuskimaan toisten/ tuntemattomia koiria, koska läheskäön kaikki koirat ei siitä tykkää ja kokevat sen hyökkäyksenä. Koirat ei näe niin kuin ihmiset.

Ja Komppis; voit kirjoittaa omalla nicilläsi.

• No mitä minun nyt pitäisi kirjoittaa?

Tuo koirajuttu on ihan totta. Kaikki eivät osaa kouluttaa koiriaan kunnolla.

Jos kaikki kulkisivat kevyen liikenteen väylillä oikeaa reunaa, ei kenenkään tarvitsisi väistää vastaantulijaa eikä ohittajankaan tarvitsisi pysähtyä kohtaamistilanteessa. Joskus olikin ohje, että kevyen liikenteen väylällä on aina oikeanpuoleinen liikenne.

Koirien ulkoiluttajat ei kerää ulosteita pois talvellla ja lumien sulaminen pajastaa paskat teitten varsilta. Edes joku lasten pieni lapio olisi hyvä, niin ne sonnat saisi nakatuksi metsän puolelle, mutta eihän sitä nyt sellaista...

Käviskö tämä aluksi? Anteeksi vaan etten heti ehtinyt vastaamaan, oli tärkeämpätä tekemistä. Eiliset illanistujaiset väsyttävät vieläkin.

• Äläpä yleistä
        komppis kirjoitti:

No mitä minun nyt pitäisi kirjoittaa?

Tuo koirajuttu on ihan totta. Kaikki eivät osaa kouluttaa koiriaan kunnolla.

Jos kaikki kulkisivat kevyen liikenteen väylillä oikeaa reunaa, ei kenenkään tarvitsisi väistää vastaantulijaa eikä ohittajankaan tarvitsisi pysähtyä kohtaamistilanteessa. Joskus olikin ohje, että kevyen liikenteen väylällä on aina oikeanpuoleinen liikenne.

Koirien ulkoiluttajat ei kerää ulosteita pois talvellla ja lumien sulaminen pajastaa paskat teitten varsilta. Edes joku lasten pieni lapio olisi hyvä, niin ne sonnat saisi nakatuksi metsän puolelle, mutta eihän sitä nyt sellaista...

Käviskö tämä aluksi? Anteeksi vaan etten heti ehtinyt vastaamaan, oli tärkeämpätä tekemistä. Eiliset illanistujaiset väsyttävät vieläkin.

Eipä yleistetä kuitenkaan... Itse kuljen koirani kanssa aina oikeaa laitaa, ja koira oikealla puolellani, eli pientareen puolella. Vasemmalle puolelle menen (ja luonnollisesti siirrän koiran myös itseni vasemmalle puolelle) vain silloin, jos joku vastaantulija kulkee "väärää" puolta, eikä tee elettäkään vaihtaakseen toiselle puolen. Katson myös aina taakseni, ennen puolen vaihtoa, etten kävele kenenkään eteen. Kerään myös paskat joka ikinen kerta, ja itseäni myös vituttaa suunnattomasti ne koiranomistajat, jotka paskoja eivät korjaa, heitäkin valitettavasti on...

Kevyenliikenteen säännöistä sen verran, että käsittääkseni pyöräilijöiden pitää kulkea aina oikeaa puolta, mutta jalankulkija saa valita kumman puolen hyvänsä. Minusta olisi selvempää, jos jalankulkijoidenkin pitäisi kävellä oikeaa puolta, mutta tällä hetkellä jalankulkijan on siis luvallista mennä kumpaa puolta haluaa... Ja ei ne koiran ulkoiluttajat ole ainoita törttöilijöitä, vaan itse päivittäin koirani kanssa lenkkeilevänä saan väistellä useita rinnakkain vastaan tulevia pyöräilijöitä. Osa pyöräilijöistä on myös niin "kiireisiä" että jos on vastaan tulevaa liikennettä, he ohittavat söpösti minut pientareen puolelta, ja pakottavat minut väistämään heitä keskelle tietä. Se kuule onkin kiva tunne, kun molemmin puolin kaahaa pyöräilijöitä kylkiä hipoen.

Yleensä myös on kaiken sorttisia "mamma -jengejä" jotka maleksivat vaunujen ja lapsiparven kanssa rinnakkain koko tien leveydeltä, eikä heistä ohi pääse. Pienet lapset myös siksakkaavat laidasta laitaan tiellä, jopa enemmän kuin kouluttamattomat koirat... On jos jonkun sorttista mummo- ja pappakööriä, tai teinilaumoja raataamassa keskellä tietä, eivätkä huomioi ollenkaan muita kulkijota jne... Joten miksi vain koiranomistajia syyllistetään?

• Ehdotus lakiin
        Äläpä yleistä kirjoitti:

Eipä yleistetä kuitenkaan... Itse kuljen koirani kanssa aina oikeaa laitaa, ja koira oikealla puolellani, eli pientareen puolella. Vasemmalle puolelle menen (ja luonnollisesti siirrän koiran myös itseni vasemmalle puolelle) vain silloin, jos joku vastaantulija kulkee "väärää" puolta, eikä tee elettäkään vaihtaakseen toiselle puolen. Katson myös aina taakseni, ennen puolen vaihtoa, etten kävele kenenkään eteen. Kerään myös paskat joka ikinen kerta, ja itseäni myös vituttaa suunnattomasti ne koiranomistajat, jotka paskoja eivät korjaa, heitäkin valitettavasti on...

Kevyenliikenteen säännöistä sen verran, että käsittääkseni pyöräilijöiden pitää kulkea aina oikeaa puolta, mutta jalankulkija saa valita kumman puolen hyvänsä. Minusta olisi selvempää, jos jalankulkijoidenkin pitäisi kävellä oikeaa puolta, mutta tällä hetkellä jalankulkijan on siis luvallista mennä kumpaa puolta haluaa... Ja ei ne koiran ulkoiluttajat ole ainoita törttöilijöitä, vaan itse päivittäin koirani kanssa lenkkeilevänä saan väistellä useita rinnakkain vastaan tulevia pyöräilijöitä. Osa pyöräilijöistä on myös niin "kiireisiä" että jos on vastaan tulevaa liikennettä, he ohittavat söpösti minut pientareen puolelta, ja pakottavat minut väistämään heitä keskelle tietä. Se kuule onkin kiva tunne, kun molemmin puolin kaahaa pyöräilijöitä kylkiä hipoen.

Yleensä myös on kaiken sorttisia "mamma -jengejä" jotka maleksivat vaunujen ja lapsiparven kanssa rinnakkain koko tien leveydeltä, eikä heistä ohi pääse. Pienet lapset myös siksakkaavat laidasta laitaan tiellä, jopa enemmän kuin kouluttamattomat koirat... On jos jonkun sorttista mummo- ja pappakööriä, tai teinilaumoja raataamassa keskellä tietä, eivätkä huomioi ollenkaan muita kulkijota jne... Joten miksi vain koiranomistajia syyllistetään?

Flexi-narut pitäisi kieltää lailla ja koiran sekä lapsen hankintaan kurssi ja koe. Koirien maksimmääräksi kaksi per talous, jos kyseessä sisäkoira. Ulkokoirille maksimimäärä kaava-alueella 1, ja häkki 100m lähimmästä naapurista, koirat oltava hiljaa ja hyvinvoivia. Muualla kuin kaava-alueella häkkikoirien maksimimääräksi 2 ja häkki 500m lähimmästä naapurista. Häkkikoiriin lisää valvontaa!

Koiran paskat jos keräät pussiin, niin viet pussin asianmukaiseen astiaan eli siihen minne voi laittaa PASKAA! Jos koira paskoo metsään, niin turhaan paskaa sieltä siirtää pois ja ongelmajätteeksi laittamalla maatuvan paskan pussiin.

Lapsia kaksi per perhe. Lapsen saa hankkia jos onnellinen parisuhde kestänyt 10 vuotta ja ikää enemmän kuin 30v. Eron sattuessa ei uusia lapsia. Mikäli ehkäisy pettää, niin sakkoa, lisää veroa ja omakustanteisesti peruspalvelut liioille vahingoille.

• Minä paluumuuttaja
        Äläpä yleistä kirjoitti:

Minä kävelen yleensä mieluummin vasenta reunaa. Syynä se, että kun pyöräilijät yleensä ajavat oikeaa reunaa, niin helpommin huomaan sen mahdollisen päälleajajan ja ehkä pystyn väistämään.
        Olen jo oppinut täällä Oulussa katsomaan taakseni ennenkuin siirryn kävelemään toiselle reunalle. En halua joutua yliajetuksi, yli 70 v luut alkaa jo haurastua...

• Neovoksi vain
        Minä paluumuuttaja kirjoitti:

Minä kävelen yleensä mieluummin vasenta reunaa. Syynä se, että kun pyöräilijät yleensä ajavat oikeaa reunaa, niin helpommin huomaan sen mahdollisen päälleajajan ja ehkä pystyn väistämään.
        Olen jo oppinut täällä Oulussa katsomaan taakseni ennenkuin siirryn kävelemään toiselle reunalle. En halua joutua yliajetuksi, yli 70 v luut alkaa jo haurastua...

Kannattais kävellä oikeaa reinaa.

• sattumas
        Äläpä yleistä kirjoitti:

joo,samaa mieltä kävellään koko tien leveydeltä
        mulle sattu torinrannassa hassu juttu
        naisia iso lauma tien leveydeltä.
        Huusin läskiperseet edestä pois vai ajanko kurahaarojen läpi.
        Yks akka tuumas ettei tää ole pyörätie,mä näytin sille pyöränkuvaa
        ja sanoin vedä vittus päähän saat ikuisen karvareuhkan.

• Put in

Ja minä olen itse Vladimir Putin.

• väistelijä

Täytyykö sauvakävelijän väistellä koirankusettajia puolelta toiselle

• KoiratON.on

Ei.

Liikennesääntöjen mukaa kävelijän pitää kävellä kävelytien reunassa, joko oikeassa taikka vasemmassa. Parasta oisi kuitenkin, kun käveltäs kaikki oikeata reunaa, ei tarttis koskaan väistää muulloin kuin ohitustilanteessa. Jos koira on mukana, niin käsittääkseni koiraihmiset opettavat koiriaan niin, että koira on "isännän" oikealla puolella. Siis silloin kun koiranomistaja OSAA opettaa.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      28
      2693
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      91
      1034
    3. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      901
    4. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      66
      875
    5. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      847
    6. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      6
      827
    7. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      37
      800
    8. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      65
      794
    9. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      75
      724
    10. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      135
      708
    Aihe