Eroahdistusta(ko?)

susutti

Elikkäs, meillä on tämmönen tilanne.
Koiramme on 4v leikattu sekarotuinen narttu, rescue-koira Viipurista. Ekoina vuosina sillä oli selvästi eroahdistusta: jäi haukkumaan, vinkumaan ja juoksemaan ympäri kämppää heti kun astuttiin ulko-ovesta ulos ja kun saavuimme takaisin sisään, saimme pitkään kestävän vastaanoton täynnä vinkumista, hyppimistä ja jaloissa pyörimistä. Hommasimme haukunestopannan, joka alkuun tuntui toimivat mutta äkkiä tämä meidän neiti kekkasi että tarpeeksi kun vain haukkuu saa pannan tyhjenemään ja leikki voi jatkua. Noh, tilanne äityi sietämättömäksi kun sille tuli toiset juoksut. Jopa silloin kun mieheni ja minä olimme kotona, koiramme läähätti, vinkui, tuijotti ikkunoista ulos, käveli levottomasti jne. Oireet vain eskaloituivat kun lähdimme pois kotoa. Koskaan se ei tuhonnut omaisuutta tai tehnyt tarpeitaan sisälle. Tuijotti vain ikkunasta ulos, haukkui ja ulvoi. (Tämän saimme siis tietää kun aloitimme kuvaamaan neidin tekoja kun olimme poissa) Päätimme leikkauttaa koiramme ja kas kummaa, rauhoittui.

Tätä autuaalista rauhoittumisen aikaa jatkui noin 1,5 vuotta kunnes mieheni sairastui ja jäi useaksi kuukaudeksi kotiin. nyt muutama viikko sitten kun mieheni pääsi taas töihin niin tämä haukkuminen/ulvominen on alkanut uudestaan. Tällä kertaa se on mielestämme hieman erilaisempaa. Lähtö"rituaalit" on pysynyt samana; annetaan mielekästä syötävää tarjolle ennenkuin viimenen henkilö lähtee, eikä koiraa huomioida viimeiseen 30-45min ennen lähtöä. Tässä lyhykäisyydessään viikon tapahtumat videolta:
ma: 6h yksin - ei pihahdustakaan, söi namin tyytyväisenä ja nukkui
ti: 10h yksin - täysin sama kuin maanantai
ke: noin 3h yksin - syö naminsa mutta ulvahtaa noin seitsemän kertaa ensimmäisen ja toisen tunnin välissä, nukkuu lopun ajan
to: 7h yksin - syö naminsa, siirtyy sohvalle, tiirailee ulos muutaman kerran, siirtyy uudestaan sohvalle makaamaan, pysyy paikoillaan noin25min minkä jälkeen alkaa haukku-ulvominen joka kestää noin 1,5h - nukkuu loput ajasta.

Edellisenä viikkona se oli yksin 3 päivänä max 3h/päivä(mitkä olivat kontekstiltaan täysin identtiset ma/ti), ja syynä tuntimäärien epätasaisuuteen on se että itse käyn vuorotöissä ja mieheni normaalipäivätyössä.
Olen niin hämmentynyt enkä tiedä mitä tehdä. Olen miettinyt syitä tähän mutta mistään kun ei voi olla varma :D Onko se protestointia siihen että joutuu pitkästä aikaa olemaan yksin? Onko se kipeä? Onko sillä tylsää? Näkeekö/kuuleeko se jotain mille pitää kommentoida? Vai onko se ihan perus eroahdistusta. Ja lähtöön vielä lisäys: kertaakaan sitä ei kiinnosta se että olen lähdössä, ainoa mikä videolta näkyy on että namin odottaessa maassa, (koiran itse ollessa sohvalla makaamassa) se odottaa ja kuuntelee kunnes siirryn ulos ja ulko-ovi naksahtaa kiinni minkä jälkeen se syöksyy syömään namiansa ihan kaikessa tyytyväisyydessä, kuin vain odottaen että poistun asunnosta että rauhassa saa syödä...

Auttaisiko tässä feromonipanta? Tai tämä Digital Dogsitter mistä olen kuullut..

1

63

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huolehditkohan sinä nyt turhaan? Viikon ajan yksinoloista, 26 tunnista vain 1,5 tuntia levottomuutta. Minusta tuo on hyvin.
      Eihän kukaan koira yksin viihdy. Mukaan se haluaisi, jos saisi valita. Mutta kun vaan on pakko jättää. Ei se varmaankaan kipeä ole, ääntelemällä se kaipaa teitä, ehkä kutsuukin. Se nyt on koiralla geeneissä sellainen käytös.
      Omat koirani ovat yleensä nuorempina olleet jonkin verran levottomia, mutta iän mukana kyky olla yksin on parantunut.
      Nykyinen nuori koira lähtiessä hetken haukkuu ja ulvoo perääni mutta sitten menee nukkumaan ja loppu menee rauhallisesti. Siihen olen tyytyväinen, tiedän, että tilanne paranee ajan kanssa. Itse en harrasta mitään lähtörituaaleja enkä anna koiralle mitään aktivointia poissaoloni ajaksi. Haluan, että se vain nukkuu silloin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      448
      4795
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1712
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1448
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1349
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1306
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1181
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      990
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      875
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe