Asun TOASin asunnossa eli Tampereen Opiskelija-asuntosäätiön asunnossa. Vuokrasopimuksessa TOAS lupaa tarjota verkkoyhteyden asukkaille ja verkkoyhteyden saamiseksi sopimuksessa edellytetään vain ilmoitusta asuntotoimistoon.
Mutta mutta! Nyt TOAS on tehnytkin Soneran kanssa sopimuksen verkkopalveluista. Vaikka me asukkaat EMME OLE Soneran asiakkaita emmekä kaikki koskaan haluakaan olla, Sonera ei kykene (=halua) edeltäjänsä Elisan tapaan järjestämään verkkoyhteyksiä asuntoihin automaattisesti. Sonera vaatii, että asukkaat kirjautuvat heidän sivuilleen verkkopankkitunnuksin tai luovuttavat henkilötunnuksensa heille puhelimitse. Heille ei siis riitä, että ilmoitetaan osoite ja asunnon numero yhteyden saamiseksi. Näin siis, vaikka asukkaita ei laskuteta mistään vaan sopimuksen Soneran kanssa on tehnyt TOAS, ja verkkoyhteys pitäisi tarjota joka asuntoon!
Henkilötietolain mukaan:
"Henkilötietojen käsittelyn tarkoitukset sekä se, mistä henkilötiedot säännönmukaisesti hankitaan ja mihin niitä säännönmukaisesti luovutetaan, on määriteltävä ennen henkilötietojen keräämistä tai muodostamista henkilörekisteriksi. Henkilötietojen käsittelyn tarkoitus tulee määritellä siten, että siitä ilmenee, minkälaisten rekisterinpitäjän tehtävien hoitamiseksi henkilötietoja käsitellään." - Tähän en saanut Soneralta kysyessäni vastausta.
Lisäksi henkilötietolain mukaan:
"Käsiteltävien henkilötietojen tulee olla määritellyn henkilötietojen käsittelyn tarkoituksen kannalta tarpeellisia (tarpeellisuusvaatimus)." - En oikein ymmärrä, miksi Sonera kokee tarpeelliseksi henkilötietojen keräämisen tässä tapauksessa, kun se ei asukkaita laskuta.
Soneralta ei saanut kysyttäessä vastauksia näihin seikkoihin, mutta sen sijaan kyllä markkinoivat kovasti maksullisia palveluitaan, vaikka en ollut heiltä mitään ostamassa. Ensimmäisenä myöskin tiukkasivat henkilötunnusta puhelimessa, vaikka tiedusteluni oli yleisluontoinen. Semmoista paskaa Soneralta taas.
En ole Soneran asiakas, Sonera vaatii pankkitunnuksiani!
4
390
Vastaukset
Moikka “Omituista touhua”.
Löysin kirjoituksesi ja halusin osallistua mukaan keskusteluun :)
Kyse on siis tästä:
TOAS ja Sonera ovat sopineet laajakaista- ja TV-palveluiden toimittamisesta TOASin asukkaille. Sonera tarjoaa jatkossa TOASin asuntojen vuokraan sisältyvät laajakaista- ja TV-palvelut. Asuntojen vuokraan sisältyvä TOASnet on jatkossa Sonera Kodin netti 100M nopeudella. Joihinkin kiinteistöihin on mahdollista saada erillismaksuinen lisänopeus (1000M) ja näistä tiedotetaan asukkaita erikseen.
Laajakaistan voi kytkeä kahdella tavalla käyttöön: Soittamalla numeroon 0200 11611 tai aukaisemalla netin (kytkemällä tietokoneen TOAS huoneiston verkkopistokkeeseen tai modeemin), jolloin sivu ohjautuu automaattisesti Sonera Kodin netti itsepalveluportaaliin.
Liittymän kytkemistä varten tarvitsemme henkilötunnuksen. Portaalin kautta tunnistautuminen tapahtuu suojatussa yhteydessä verkkopankin kautta.
Laajakaistaliittymä tarvitsee ”omistajan” vaikka kyseessä olisikin ihan perusnopeus (100M), joka sisältyy vuokraan.
Liittymän omistaja voi halutessaan muokata liittymäänsä tarpeita vastaavaksi, hankkia lisäpalveluja tai poistaa niitä. Lisäpalvelut ovat maksullisia ja monesti niissä löytyy jokin kampanja mukana.
Liittymän omistajana pääsee myös hallinnoimaan liittymäänsä Omilla Sivuilla (http://bit.ly/1KXx7vH), Chattaamaan asiakaspalvelumme kanssa itseä mietityttävissä asioissa (24/7) sekä esimerkiksi tilaamaan vika- ja häiriötiedotteen sähköpostiin tai puhelimeen, joka on plussaa mielestäni.
Kun meillä on yhteystiedot kunnossa, pystymme siten informoimaan asiakkaitamme paremmin esimerkiksi jos tulee muutoksia palveluissa.
Soneran tietosuojapolitiikasta löytyy lisää tältä sivulta: http://bit.ly/1AGYEtf
Selene@SoneraPartio
Mikä on SoneraPartio ja palautetta SoneraPartiolle: http://bit.ly/1AGkiOi- Omituista touhua
Samaa diibadaabaa hoki jo puhelimessa asiakaspalveluhenkilö.
Eihän tuo kerro yhtään mitään, kun edellinen palveluntarjoaja on kyennyt ilman tunnistautumista verkkoyhteyden tarjoamaan määriteltyyn asuntoon: "Liittymän kytkemistä varten tarvitsemme henkilötunnuksen [MIKSI?]. Portaalin kautta tunnistautuminen tapahtuu suojatussa yhteydessä verkkopankin kautta. Laajakaistaliittymä tarvitsee ”omistajan” [MIKSI?] vaikka kyseessä olisikin ihan perusnopeus (100M), joka sisältyy vuokraan." - Ei tuosta käy ilmi, miksi tunnistautumaton palvelu on mahdotonta, väitetään vaan papukaijamaisesti, että se on sitä. Ei esitetä lainsäädäntöön tai tekniikkaan perustuvaa syytä.
Kyseessä on siis Soneran oma politiikka. Tällaisia palveluja emme kaipaa, ei yksityishenkilönä nyt emmekä firmassakaan, jossa sopimukset firmalle teen minä. Kiitos ja hyvästi.
- EiNäinSonera
On muuten kaiken lisäksi vielä aivan surkea tämä uusi sonera kodin netti. Aivan tolkuttoman hidas. 100M luvataan ja hyvänä päivänä lataa 2 Mt/s vaikka ainakin 10 Mt/s pitäisi olla. Upload kaistasta puhumattakaan. Joskus kestää skype viestin lähettämisessa useita sekunteja ja videopuheluista voi vaan unelmoida.
TOASnet TAKAISIN JA HETI! - TOASHOAS
Olen itse muuttamassa TOAS vuokra-asuntoon ja olen miettinyt että toimiiko kaikki reitittimet asunnoissa, vai pitääkö olla jokin tietty reititin esim vdsl2?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743420
- 2012902
- 252770
- 492678
- 222584
Kuule rakas...
Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl412385Miten hitsissä ulosoton asiakas?
On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez2301935Törmättiin tänään
enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v241807- 421713
Kela valvoo lasten tilejä.
Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen1531562