Millä värisekoituksilla saa eri harmaan sävyjä lähtien taivaan siniharmaasta muihin harmahtaviin? Kuinka itse sekoitatte halutessanne harmaata?
Harmaan sävyjä
25
8201
Vastaukset
- Artti t
Onnistuu sekoittamalla sinistä,keltaista ja punaista, sekä valkoista. Ensin värejä yhtä paljon ja valkoista sopivastivaloorin mukaan. Esimerkiksi siniharmaita saa lisäämällä tuohon varovaisesti sinistä.
- kkkjjwhh
Tuossa tulee vaikeudeksi se että melkeimpä mitkään tuubista saatavat värit eivät ole niitä väriympyrän osoittamia puhtaita värejä. Joidenkin merkkien tuubeissa lukee ehkä "primary red", "primary blue" yms. mutta edes näistä "primary" väreistä, joidenka pitäisi olla päävärejä, ei tule kyllä mustaa.
Sivuhuomautuksena voisin sanoa, että luin juuri jostain, että päävärejä olisi sitten neljä, eikä kolmen värin päävärin käyttäminen punaisenalankana maalatessa olisi järkevää. Vaikea toisaalta sanoa. Itse en ajattele juurikaan väriympyrää kun maalaan.
- Jäntti
Värillisiä harmaita saa sekoittamalla vastavärejä keskenään ja lisäämällä valkoista, helpoin tapa on kuitenkin tehdä mustasta ja valkoisesta harmaata ja sekoittaa siihen mukaan sitä väriä mihin väriin kulloikin haluat harmaan vivahtavan.
- maalarimöttönen
.. näin mä olen aina tehnyt, ei edes tullut mieleen, että siinäkin joku tiede takana taas..
- Pastaväri
Siniharmaata tulee, kun sekoittaa sinistä ja harmaata.
- kkkjjwhh
Sekoittaisin itse ihan mars tai ivory blackia ja sitten siihen valkoista ja jonkin verran punaista ja keltaista ja valkoista. Koska varsinkin ivory black tuntuu useimmilla valmistajilla olevan aika sinertävää.
Usein käytännössä kuitenkin sekoitan ivory blackia, titanium whiteen ja raw umberiin tai yellow ochreen. Punaiset, niinkuin cadmiumit, english red tai venetian red, ovat usein niin voimakkaita värjäysvoimaltaan, että tekevät sekoituksesta aivan liian punaisen helposti.
Sinertäviä harmaita saa tietysti sekoittamalla pelkästään ivory blackia ja valkoista. Tai jos käytätä lamb tai mars blackia niin voit sekoittaa esimerkiksi coboltin tai pthalo blueta siihen. Ultramarine tuntuu olevan vielä enemmän öljyä itseensä imevää kuin ivory black. Joten jotain suhteellisen paksua ja kuivumista edistävää sekoittaisin tohon, jos sinertäviä harmaita hakisin. - Arttari
Kolmesta pääväristä valkoisen kanssa saa kyllä riittävänharmaan ja sitä on helppo taittaa erivärisävyjen suuntiin, joka nuolla muila tavoilla on vaikeaa. Aitoja päävärejä saa sekoittamalla esimerkiksi cadmiun red hue'ta ja cadmiun red pale'a keskenään, ja vastaavasti toiset päävärit.
- kkkjjwhh
No noi cadmium red hue ja cadmium red pale, voivat tarkoittaa nyt ihan mitä vaan valmistajasta riippuen. Olisi kiva nähdä jotain valokuva evidenssiä siitä että "päävärejä" keskenään sekoittamalla saa mustaa. Koska miun kaikki kokeilut ovat päätyneet ruskean harmaan mössöön.
Muutenkin joku väriympyrä kikkailu on aika turhaa, kun tuubista saa suoraan valmiina mustaa. Sitä voi sekottaa valkoiseen ja sitten neutralisoida sen sinertävyyden pois keltasella tms. - Arttari
Mustatkaan eivätoöe mustia vaan tummaa sinistä, vihreää, punaista, jonka saa selville vaalentmalla mustaa ja sekoittamalla eri pääväreihin ja vihreään, ja joka väriei sammu,vaan pysyy kirkkaana, se on tuon mustanm perusväri.
Tauluun riittävn tummia värisävyjä saa sinisistä, vihreistä, umbrasta,ja tummasta punaisesat, joista voi kokeilemalla löytää sopivan. Jo kolmen värin sekoitus voi näyttää likaiselta.
- Arttari
Useat suuret taiteilijat eivät käyttäneet mustaa, sillä se helposti sotkee väriperspektiivin. Maalasivat jopa hiiipiiirokset vaalealla koboltinsinisellä umpeen tuon vuoksi.
- kkkkkkkkkkkkkkkkkkkk
niinno... mitäs näitä "suuria taiteilijoita" nyt oli jotka aivan varmasti ovat käyttäneet mustaa. Rembrandt, Zorn, Sargent, voisin uskoa myöskin että naturalistisemmatkin maalarit kuten Holbein, Bastien-Lepage jne. käyttivät myös mustaa.
Suomessa tuntuu olevan jostain syystä varmaan vapaan taidekoulun takia, valloillaan joku tälläinen värimaalaus epidemia. Jossa ei viitsitä oppia piirtämään ja ainoastaan pohdiskellaan jotain päävärejä ja vastavärejä. - kpojerq
kkkkkkkkkkkkkkkkkkkk kirjoitti:
niinno... mitäs näitä "suuria taiteilijoita" nyt oli jotka aivan varmasti ovat käyttäneet mustaa. Rembrandt, Zorn, Sargent, voisin uskoa myöskin että naturalistisemmatkin maalarit kuten Holbein, Bastien-Lepage jne. käyttivät myös mustaa.
Suomessa tuntuu olevan jostain syystä varmaan vapaan taidekoulun takia, valloillaan joku tälläinen värimaalaus epidemia. Jossa ei viitsitä oppia piirtämään ja ainoastaan pohdiskellaan jotain päävärejä ja vastavärejä.No eikös väri ole se maalarin tärkein työkalu? Luonnollisestikin silloin opiskellaan väristä. Värin tuntemus elävöittää sekä omaa havaintomaailmaa että maalausta. Mikäli siis on ylipäänsä kiinnostunut väreillä maalaamisesta.
Muotokuvamaaluksessakin elävyys syntyy nimenomaan värin kautta.
Viivakin voi olla tärkeä, mutta silloin on kyse piirtämisestä. Kaunis ja elävä viiva koskettaa samalla tavalla kuin väri. - Huppistaheippa
kpojerq kirjoitti:
No eikös väri ole se maalarin tärkein työkalu? Luonnollisestikin silloin opiskellaan väristä. Värin tuntemus elävöittää sekä omaa havaintomaailmaa että maalausta. Mikäli siis on ylipäänsä kiinnostunut väreillä maalaamisesta.
Muotokuvamaaluksessakin elävyys syntyy nimenomaan värin kautta.
Viivakin voi olla tärkeä, mutta silloin on kyse piirtämisestä. Kaunis ja elävä viiva koskettaa samalla tavalla kuin väri."Kaunis ja elävä viiva koskettaa samalla tavalla kuin väri."
Nyt sun sitten tarttis vain enää määritellä toi "Kaunis ja elävä viiva" että kuinka- ja minkälaiselta sellainen näyttää? Onko se ehkä viivottimella piirretty vai vapaalla kädellä ohuesti.......jne?
Jotkut 'tietyt' puhuvat "kauniista viivasta" jonkin työn yhteydessä mutta ainakaan itse en vielä tähän päivään mennessä ole osannut löytää niistä mitään sellaista ylivertaista viivaa. Vai onko se yksi niistä monista keinoista yrittää itse olla olevinaan muita taiteilijoita ymmärtäväisempi taiteessa?
Olisitko ehkä sinä se joka avartaisi tätä mun käsityskykyäni, vai olenko ehkä liian dogmaattinen? - kpojerq
Huppistaheippa kirjoitti:
"Kaunis ja elävä viiva koskettaa samalla tavalla kuin väri."
Nyt sun sitten tarttis vain enää määritellä toi "Kaunis ja elävä viiva" että kuinka- ja minkälaiselta sellainen näyttää? Onko se ehkä viivottimella piirretty vai vapaalla kädellä ohuesti.......jne?
Jotkut 'tietyt' puhuvat "kauniista viivasta" jonkin työn yhteydessä mutta ainakaan itse en vielä tähän päivään mennessä ole osannut löytää niistä mitään sellaista ylivertaista viivaa. Vai onko se yksi niistä monista keinoista yrittää itse olla olevinaan muita taiteilijoita ymmärtäväisempi taiteessa?
Olisitko ehkä sinä se joka avartaisi tätä mun käsityskykyäni, vai olenko ehkä liian dogmaattinen?Taitaapa olla niin, että kaunis ja elävä viiva on katsojan silmässä. Ihan niinkuin värikin. Jokainen meistä näkee värin ja viivan yksilöllisesti joten absoluuttia määritelmää tuohon ei voi antaa. Se, että on halu havainnoida ympäristöä ja taidetta "tietyllä" tavalla auttaa huomattavasti eteenpäin. Tarkoitan tapaa ja halua nähdä kauniita, esteettisiä, koskettavia asioita ympäristössään. Sitä voisi kutsua "taiteilija katseeksi". Taide ja kauneus vaikuttaa ensisijaisesti emootioihin, joten näiden asioiden mittaaminen järjellä ei ole välttämättä kovin hedelmällistä. Tietysti taiteeseen liittyy paljon muutakin kuin vain visuaalinen - tai muu kokemus, mutta yksinkertaistettuna voidaan todeta että "kauneus on katsojan silmässä".
- Niim_mut_vois_olla
No niin. Nyt setä aloittaa selittämisen.
Ensinnäkin, tämä on homma jonka oppiminen on 90 prosenttisesti tekemistä, 9 prosenttia lukemista ja 1 prosentti jotain muuta.
Mikä parasta, tässä ei ole ikinä valmis. Haastetta riittää - takaan sen ja vain kirkkaasti palava intohimo vie eteen päin ja tuo tuloksia ja sitä kautta tyydytystä tekijälleen. Jos sisäinen tarve taiteen tekemiseen ei ole riittävä niin et tule onnistumaan. Näin se on tietysti kaikessa muussakin tekemisessä. Välillä siveltimet ja veitset lentää kolisten pitkin lattioita.
Minä en ole ammattilainen, enkä sellaiseksi halua. Aloitin tämän harrastuksen uudelleen n. 13 vuotta sitten ja kokemukseni mukaan paras tapa on testailla eri vaihtoehtoja.
Itse löysin huikean väriskaalan sekoittamalla Viridiaa, Preussin sinistä, Paynen harmaata ja Titaanivalkoista. Pilviä tehdessä joskus joukkoon jotain keltaista tai ruskeaa - ja tietysti reilummin Paynen harmaata sinne pilven tummemmalle puolelle.
Värien suhteita ja maalausainetta lisäämällä saa väriin vaihtelua, mutta ole kuitenkin varovainen sillä joskus pienikin määrä voi viskata koko homman "metsään".
Lopputulos ei ole tietenkään "oikean" taivaan värinen, mutta ketäpä totuus kiinnostaa.
Hyvänä apuna toimi mm. Alan Kingwell:in videot (näihin ei kannata jumittua). Minä pistän usein noita meren sävyjä myös taivaalle.
https://www.youtube.com/watch?v=Uzo66YYpRGY
Googlesta ja Yuoutubesta löytyy valtavasti tietoa, ideoita ja vinkkejä maalaamiseen. Yleensähän ne ovat enkkukielisiä, mutta eikös nykyisin kaikki osaa jo enkkua (paitsi minä).
En tee maisemista realistisia, koska ne ovat lopulta aivan perhanan tylsiä. Pistän mielikuvituksen peliin ja jälki on (kuulemma) huikeaa.
... ja sitten se itsekehun paikka:
Joku voi olla erimieltä ja saakin olla, mutta jotakin onnistumisestani kertonee se, että suht korkeasta hinnastaan huolimatta, teokseni ovat olleet poikkeuksetta yhteisnäyttelyiden myydyimpiä.- Niim_mut_vois_olla
Siis Yououjoujou... Youtubesta:-)
- Veskujiikoo
Raaka sienna plus ultramariini tuottaa neutraalin harmaan tarpeellisen määrän valkoiseen lisäten.
Paynesin harmaa plus valkoinen tuottaa sinertävää harmaata. - vellinam
Onko harmaus mestarityötä?
- kikkeelo
Kaapelissa parhaillaan on harmaasävyistä lottovoittoa jossakin kerroksen galleriassa, naismiljonääri
- Arttari
Joku taiteilija piti harmaasvytaulujen näyttelyn.eli olvat varmaankin useimille vain harmaita pintoja, kun taiteilija oli tehnyt aiheensa niin pienillä kulööri. ja valöörieroilla, ettei mahdollisesti niitä voinut eroittaa ilman taidekoulutusta!
- arvailija
Pb 60 pw 6:1 (titan buff) ?
- stopus
mustasta saa joskus orkun: raakaa silmämurskaa
https://www.youtube.com/watch?v=rewM_NqspOU
franz kline
on olemassa väri ja/tai valööri ihmisiä - mikkoneno
Turussa ja HKI:ssa vaikutti/ttaa Andrei...jotakin, on harmauden mestari
- Munmielest
Harmaat kannattaa aina sekoittaa mustasta ja valkoisesta ja jos haluaa värillisiä harmaita, sekoittaa joukkoon haluamaansa väriä hieman.
- Munkinmielest
Sun kannattaa ottaa virikkeit tästä ketjust nii kaikki on palajo helpompaa:
http://keskustelu.suomi24.fi/t/13745027/hieman-nostalgiaa--)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442480Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961167Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131081Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298901- 66868
- 90850
- 53841
- 46829
- 53758