voiteluteline

helena

Mitä käytätte suksien voitelutelineenä? Messuilla oli "rautavenkuroita", jotka oli kiinnitetty puulautaan kiinni ja suksi sen päälle, mutta "venkuroilla" hintaa 25 euroa.

31

23269

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :o)

Itellä on Puuru pp-2 (tai joku sellanen). oikein näppärä, menee kasaan ja on helppo ottaa hiihtoreissullekin mukaan.

• helena

Mistä sellaisen puurun saa hankittua ja paljon maksaa?

• Youski

No pitovoitelun pystyy tekemään ilman pukkiakin, mutta luistovoitelu vaatii pukin. Hinta 25€ kuullosti aika halvalta, siihen mitä itse olen nähnyt! ja kun mietit mitä saat sillä hinnalla. Pari pitopurkkia ja jonkun luistopalan... tai kerran jonkun "ammattilaisen" voitelemat sukset.

• helena

Kolme pientä metallinpalasta kuulostaa minusta kalliilta. Toki urheilussa välineet hinnakkaita.

• helena

25 euroa kolmesta metallinpalasesta on paljon.

• St1

Itse on tullut voideltua kokoontaitettavalla työpenkillä. Rauta- yms. kaupoista niitä saa hintahaarukassa 10-20 euroa. Mielestäni tärkein pointti on, että suksen saa kunnolla kiinni. Tietenkin kärjen ja kannan alla voisi olla tuet, mutta eivät ole välttämättömät. Tuollaisessa kevyessä ja kokoontaitettavassa on sekin hyvä puoli, että sen voi nostaa siklauksen ja harjauksen ajaksi ulos (ei tule sisälle parafiinin lastuja).

• asd

tein itse puusta suksen muotoisen telineen ja suksen kiinnitys tapahtuu sivuilta puristamalla. kyseinen voiteluteline on pultattu kiinni tukevaan pöytään "autotallissa".
      toinen suksien voiteluteline on muistaakseni kosken metallin valmistama (imataralta, kait) teline kahdelle sukselle, se on kyllä huonompi teline kuin oma tekemäni, mutta sen saa otettua mukaan.
      voitelu onnistuu hyvin ilman telinettäkin, olen jopa voidellut sukset omassa huoneessani eikä pitänyt siivota yhtään sen jälkeen. vaatii todella vähän taitoa, mutta hieman kekseliäisyyttä eli täytyy käyttää "pikavoiteita"

• Kotitarveseppä

Minäkin tein itse, n. 20 cm pitkään lautaan kiinni kaksi 5*5*5cm palikkaa ja niiden väliin rautanaula. Koko hoito pöytään kiinni kolmen euron ruuvipuristimella. Rautanaulaan suksi siteestä kiinni ja suksen kärjen ja kannan alle lisäksi kaksi erillista n. kymmenen sentin korkuista irtonaista palikkaa, joilla saa kiilattua suksen tiukasti kiinni. Suksea ei pidä kiinnittää reunoistaan esim. puristimeen, riittävän tiukka puristus voitelua varten on jo liian kova suksen sisällä oleville kennoille.

Eikä muuten maksanut paljon ,tosin vaatii aina pöydän.

Tulisi vielä lunta, niin pääsisi taas.

• Leo nartota vinci

Hyvä, halpa ja tukeva voiteluteline syntyy seuraavasti.
      Ostetaan halpa yleistyöpenkki (10€), sitten hankitaan 1,5m 50x100 lankkua ja yksi kappale 4mm U pultti.
      Lankusta sahataan 2kpl 10cm palasia vinoon.
      Kappaleet kiinnitetään jäljelle jääneeseen lankkuun molempiin päihin siten, että matalemmat sivut tulevat keskelle päin. U-pultti keskelle lankkua. Palojen päälle kiinnitetään nitojalla vahvaa kangasta tai solimuovia nitojalla.
      Lankku kiinni yleistyöpenkkiin ja eikun menoksi.
      Kestää takuulla ja on nopea kiinnitää suksi tukevasti hiontaakin varten.

• Åke

Tere

Löytyykö teillä kuvia tai piirrustuksia näistä itsetehdyistä voitelutelineistä?

Itsellä olisi myös tarkoitus tehdä joku viritelmä lankun palasesta tollaseen taitettavaan työpöytään, toteutus on vaan auki vielä.

Vinkkejä otetaan myös vastaan, email: aksaari (at) jippii fi

• Puuru
        Åke kirjoitti:

Tere

Löytyykö teillä kuvia tai piirrustuksia näistä itsetehdyistä voitelutelineistä?

Itsellä olisi myös tarkoitus tehdä joku viritelmä lankun palasesta tollaseen taitettavaan työpöytään, toteutus on vaan auki vielä.

Vinkkejä otetaan myös vastaan, email: aksaari (at) jippii fi

http://personal.inet.fi/urheilu/esko.kotivuori/puuru.htm

• helena

• Leo Natrtota vincci
        helena kirjoitti:

On varmasti hyvä teline, mutta hieman kallis. Taidan pistää ukon lukemaan noita edellisten viestien voitelutelineiden valmistusohjeita ja käydään rautakaupasta hakemassa tarvikkeet.

Sähköpostiosoitetta niin lähetän kuvan siitä halvasta, mutta toimivasta.
        Näille foorumeille ei ilmeisesti voi kuvia liittää viesteihin.

• Åke
        Leo Natrtota vincci kirjoitti:

Hei,
        viitsitkö lähettää niitä tee se itse telineen kuvia mullekin, osote aksaari @ jippii fi

• Kultima

Olisin erittäin kiinnostunut noista voitelutelinekuvista. KIITOS ja Jouluja

• Kultima

Vois tietty osoitteenikin laittaa mihi niitä kuveja vois lähettää eli [email protected]
        että silleen, ja kiitos.

• helena

Olisi kiva jos viitsisit lähettää niitä kuvia telineestä osoitteeseen: [email protected]

• Teeseitse

Jos vielä viitsit lähettää osoitteseen [email protected].
        Voisin yrittää itsekin helpottaa tuota voitelua.

• Åke

No niin,
        sain monen yrityksen jälkeen kuvat Helenalta. Liitetiedoston koko oli liian suuri jippiin mailiin joten sen takia oli ongelmia.

Tekijälle kysymys, miten olet tarkalleen ottaen tehnyt tuon siteeseen kiinnitys palikan?

Oletko sahannut naulaustuesta palasen pois vai hitsannut sopivan palasen tuohon naulaustukeen?

4mm:n U-pulttia en kuvasta meinaa löytää, olenko sokea vai missä vika?

• Leo Nartota vincci
        Åke kirjoitti:

No niin,
        sain monen yrityksen jälkeen kuvat Helenalta. Liitetiedoston koko oli liian suuri jippiin mailiin joten sen takia oli ongelmia.

Tekijälle kysymys, miten olet tarkalleen ottaen tehnyt tuon siteeseen kiinnitys palikan?

Oletko sahannut naulaustuesta palasen pois vai hitsannut sopivan palasen tuohon naulaustukeen?

4mm:n U-pulttia en kuvasta meinaa löytää, olenko sokea vai missä vika?

Tuon keskellä olevan kulmaraudan voit korvata 4mm U-pultilla.
        Ota kuitenkin huomioon pultin syvyydessä se, että saat siteen auki.
        Tuo oma on tehty siten, että kulmasta on sahattu pala pois ja siiten hitsattu tavallinen 4mm pultti(kierteetön osa). Oikea syvyys tuolle kiinnitys raudalle on noin 2cm irti kun suksi lepää päätytukien varassa.
        Itselläni tuo on varsin napakka, koska hion suksen aina koneella ja tällöin sukseen kohdistuu hieman suuremmat voimat.
        Tuo "kone" nimitys on kyllä aika hieno, kyseessä on halpaan porakoneeseen kiinnitetty 70mm pyöreä nailon harja, jolla sitten harjaa suksen muutamassa sekunnissa.
        Lopputulos lienee kuitenkin tärkein ja tuolla keinoin saa nopeasti luistavan suksen, joka lienee sittenkin tärkeintä koko voitelussa.
        Jos koneeseen on kiinnostusta, niin voin laittaa siitäkin kuvan sitä haluaville.
        Kuvan saa vasta ensi viikolla, koska viikonloppuna pitäisi hiihdellä vähintään se 100km ja kun ladut ovat hakemisissa niin se ottaa oman aikansa.

• Åke
        Leo Nartota vincci kirjoitti:

Tuon keskellä olevan kulmaraudan voit korvata 4mm U-pultilla.
        Ota kuitenkin huomioon pultin syvyydessä se, että saat siteen auki.
        Tuo oma on tehty siten, että kulmasta on sahattu pala pois ja siiten hitsattu tavallinen 4mm pultti(kierteetön osa). Oikea syvyys tuolle kiinnitys raudalle on noin 2cm irti kun suksi lepää päätytukien varassa.
        Itselläni tuo on varsin napakka, koska hion suksen aina koneella ja tällöin sukseen kohdistuu hieman suuremmat voimat.
        Tuo "kone" nimitys on kyllä aika hieno, kyseessä on halpaan porakoneeseen kiinnitetty 70mm pyöreä nailon harja, jolla sitten harjaa suksen muutamassa sekunnissa.
        Lopputulos lienee kuitenkin tärkein ja tuolla keinoin saa nopeasti luistavan suksen, joka lienee sittenkin tärkeintä koko voitelussa.
        Jos koneeseen on kiinnostusta, niin voin laittaa siitäkin kuvan sitä haluaville.
        Kuvan saa vasta ensi viikolla, koska viikonloppuna pitäisi hiihdellä vähintään se 100km ja kun ladut ovat hakemisissa niin se ottaa oman aikansa.

Jeps,

Kyllähän tuo hiontakone kiinnostaa telineen lisäksi. Itse olen kerran käyttänyt porakoneeseen liitettävää voiteluharjaa ja se oli todella näppärä kun voiteli useammat sukset kerralla. Halvimmillaan olen nähnyt noita koneharjoja 35€ hintaan, voiko tuohon hommaan siis soveltaa jotakin muutakin "harjaa" kuin voidevalmistajien sikahintaisia tuotteita?

Vielä siitä 4mm U-pultista, pysyykö se kiinni jos sen vain iskee lankkuun kiinni(poralla reiät) vai pitääkö kiinnittää paremmin?

• Leo Nartota Vincci

Nyt on sitten kuvat lähetetty niille joiden osoite oli annettu.
      Jos joku ei ole saanut omaansa, niin pistäkää viestiä kokeillaan uudelleen.

Ps. naurakaa vapaasti viritelmälle, toivottavasti jollekkin antaa jotain vinkkiä.

• helena

Jotakin tuon suuntaista ajattelinkin telineeksi. Nyt kun saataisiin vielä lunta kunnolla....

• Åke

Hei, en saanut niitä kuvia vieläkään. Voisitko vielä heittää maililla? Osoite oli
        [email protected]

Joululomalla olisi tarkoitus värkätä tollanen teline, joten kaikki mahdolliset vinkit kelpaa :)

T:Åke

• helena
        Åke kirjoitti:

Hei, en saanut niitä kuvia vieläkään. Voisitko vielä heittää maililla? Osoite oli
        [email protected]

Joululomalla olisi tarkoitus värkätä tollanen teline, joten kaikki mahdolliset vinkit kelpaa :)

T:Åke

Tuli virheilmoitusta pariinkin otteeseen, kun yritin pyynnöstäsi edelleenlähettää saamani voitelutelineen kuvia.

• kossu

voisitko lähettää kuvan myös mulle.KIITOS!

• jagermeist

• Åke

Hei,
        voisinko saada kuvan vielä joltakulta, osoite [email protected].
        Ei ole vielä tullut vaikka on olen jo useampaan kertaan pyydellyt. Joululomalla ehtisi sopivasti värkkäämään tollasen telineen.

• Leo Nartota vincci
        Åke kirjoitti:

Hei,
        voisinko saada kuvan vielä joltakulta, osoite [email protected].
        Ei ole vielä tullut vaikka on olen jo useampaan kertaan pyydellyt. Joululomalla ehtisi sopivasti värkkäämään tollasen telineen.

Tarkasta onko sähköpostiosoitteesi voimassa.
        Ainakin se ilmoittaa, ettei osoitettasi löydy.

• Åke
        Leo Nartota vincci kirjoitti:

Tarkasta onko sähköpostiosoitteesi voimassa.
        Ainakin se ilmoittaa, ettei osoitettasi löydy.

Terve

Joko liitetiedosto on liian iso tai sitten osoite on ollut sinulla väärin. Itse ainakin onnistuin lähettämään itselleni postia, yli 3 megan liitetiedosto ei kyllä mennyt läpi.
        Näissä webmail-pohjaisissa ilmaisosotteissa on rajattu liitetiedostojen maksimikoko, joten jos kuvia on useampia niin raja tulee äkkiä vastaan, yksi keino on lähettää kuvat useammassa erässä.
        No voitko kokeilla muita osotteita, [email protected] ja [email protected]

Kiitos vaivannäöstä!

-Åke

• Kale

Puuru teline onkin esitelty. En huomannut, oliko kukaan tekijää esitellyt eli: puuru nimi tulee Pentti Puurusesta, maailmanmestari Paavo Puurusen isä siis valmistaa näitä. Hyväksi testattu tuote.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      3002
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      71
      2881
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1842
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1699
    5. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1667
    6. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      26
      1632
    7. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1620
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1307
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1283
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1279
    Aihe