Primera/Almera ?

Heidi

Niin olen katellut itselle autoa ja vaihtoehtoina on joko Almera tai Primera vm.97-98. Auton malli pitää olla sedan tai primerasta myös viistoperä.
Itse en ole kummallakaan ajanut, mutta liikkeessä olen molempia katellut ja ihmetyttää noiden samankaltaisuus.

Niin molemmat ovat keulasta ja perästä lähes samannäköiset ja eikö tuo Primera pitäisi olla se isompi auto. Ainakin istuessa sisällä ei tuo ero nyt ole kummoinen ja tavaratilakaan ei ole ihmeemmin suurempi. Joten huomaako sen sitten ajossa että Primera on parempi, vaan miltä kohdin se sitten on isompi auto.

Joten kannattaako tyytyä Almera sedaniin vai maksaa vähän enemmän jotta saa Primeran. Ne jotka ovat ajaneet molemmilla kertokaa niitä juttuja jotka puoltavat Primeran hankintaa.

6

1458

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joopa joo

      Jos ajosi ovat vähäisiä ja kaupungissa pelkästään ajelet niin almera voi olla autosi. Ja jos olet tottunut nuhaisin moottoreihin niin mikäs siinä.

      Maantielle ostaisin primeran P11 (97-02) korilla ja erityisesti 2,0 moottorilla. Tuollainen primera on erittäin tasapainoinen, tehoa sopivasti, moottori on äärettömän luja, ei hyydy isommassakaan lastissa, taloudellisempi kuin 1,8. Isomassa lastissa taloudellisempi kuin 1,6 :D

      Tälläinen ilmastoitu 2,0 irtoaa jo alle 10 keuron noin 150tkm ajettuna (2,0 kone kestää avaamatta 500tkm kunhan säännöllisesti huollettu).

      Ajettavuudeltaan primeraa on sanottu parhaaksi japseista ja uskon kyllä sen kun vertailukohdiksi otetaan samankokoiset tai pienemmät japsit.

      Onnettomuustilastojen valossa (ruotsalainen tutkimus) primerassa oli keskiverto autoa huomattavasti pienemmät riskit loukkaantua. Pärjäsi parhaiten japseista, ollen samassa luokassa isojen volvojen kanssa. Kyseessä oli 90-luvun primerat.

      P11 primeroissa on aika monessa jo ilmastointi (sitä ilman ei kannata autoa edes enää ostaa), miten on almeroissa?

      P11 primera on lisäksi tiettyjä vanhemmalle P10 korille tyypillisiä ruostekohtia rakennettu eri tavalla. Jo sinänsä P10 primerakin on luja ja käyttövarma auto, mutta P11 on käytännössä entisestä vielä parempi painos.

      Almera taas tuli markinoille -95, joten se on noina vm vielä ensimmäistä sukupolvea...

      Primeroita on myyty uutena todella paljon ja niitä on käytettynä myös tarjolla paljon. Lisäksi uusien P12 korien tullessa nyt vaihtoon 2-3 vuotiaina, on se pudottanut P11 koristen hintaa mukavasti.

      Itse en edes harkitsisi almeraa, koska käytännössä primeran saa 1,6 koneella samaan hintaan käytettynä ja joka lisäpenni on sen arvoista. Ja koneen koko on tärkeämpi kuin ne ajetut km. Jollekkin 1,4 almeralle voi 250tkm olla paljon, mutta se ei ole 2,0 primeralle vielä mitään.

      • pekkopuupee

        Kun kattoo tarkemmin niin ei ne loppujenlopuks ole yhtään samannäköset :)


      • moottoreista

        "Jollekkin 1,4 almeralle voi 250tkm olla paljon.."

        Tuo ei pidä paikkaansa. GA-sarjan moottorit ovat lähestulkoon pomminvarmoja laitteita.

        Muuten olet kommenteissasi oikeassa, mutta Almeran kestävyyden väheksyminen ei ole oikein.


    • Leevi

      Mitä autolta haluat. Jos ajettavuus on tärkeä, valitse joku muu kuin nissan, jos taas haluat huolettoman auton valitse nissan.
      Itse vaihdoin saksalaisen japskiin...sen mikä ajettavuudessa hävisin sen luotettavuudessa voitin.

      • Pee

        Almera ON hyvä ajettava. Primeralla en ole ajanut, mutta on kehuttu sitäkin. Ja on sitä vähän karheammilla euroautoillakin ajettu.

        N15 Almera on ajotuntumaltaan tarkka ja suuntavakaa. Euroautot tapaavat olla vähän pehmeämpiä ja ajotuntuma etäisempi. Toki ajamani euroautot ovat olleet kyllä suuremman kokoluokan autoja, ellei nyt kaverin vanhaa -90 Fiestaa lasketa (karmea ajettava muuten tuo Fiesta).


        Itse valitsisin Almeran ennemmin kuin Primeran yhdestä syystä. N15 Almera on valmistettu Japanissa, Primera englannissa.


    • Vanhaketju

      Almera N15 1.4i vm. 97 taloudessa. Valmistusmaa: Iso-Britannia. Sunnyt tehtiin vielä Japanissa. Silti ei laadussa ole moitittavaa, Almera samaa perusvarmaa tekniikkaa, kehittyneemmällä ruostesuojauksella kuin Sunny. Mätiä Almeroita näkee paljon, syynä on se että ei ole kotelorakenteita muistettu suojata aika ajoin ja korin tyyppikohtia ajallaan korjausmaalattu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      35
      2811
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      9
      1985
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1443
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1335
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1300
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1221
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1131
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1075
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1044
    10. 21
      1038
    Aihe