puolustava koira

lapinkoira ja emäntä

Olin kävelemässä kuntopolulla kun metsätietä läheiseltä koululta tuli kaksi venäläistä miestä naisen kanssa. Nainen oli tuiskeessa eikä pitänyt koirista ja teko sen 30 metrin päästä tiettäväksi huutelemalla. Miehet puolustivat naista täysin ja kävivät minun ja koirani kimppuun aikomuksenaan työntää meidät pois naisen läheltä. Kun he ottivat minus kädestä kiinni, toinen toiselta puolen ja toinen koirasta, niin koiraani tuli eloa. Ensin se haukkasi käteen ja sitten nivusiin toista. Toisen puolustaessa kavariaan koira puraisi kasvoihin viidentoista sentin haavan. Miehet ei hellittäneet vaan yrittivät painaa minut maahan ja tappaa koiran. Sain huudettua ja läheiseltä pihalta kurkisti nainen joka tuli kyselemään mikä oli. Miehet näyttivät haavojaan ja nainen huusi suoraa huutoa kostoa koiralle ja minulle. Kun miehet ei jättäneet rauhaan koiraa ja minus niin läheiseltä kuntopolulta lähestyi rotweilereitä kaksi. Huusin apua. Nainen päästi rotwrilerit irti ja ne pureutuivat venäläisten miesten jalkoihin ja käsiin tehden vastarinnan tehottomaksi. Läheisen talon nainen oli kutsunut Poliisin ja pysäyttänyt lähellä ajavan mustan maijan joka Otto venäläisen naisen ja miehet kiinni ja vei heidät mukanaan selostettuamme mitä oli tapahtunut. Vieraan lenkkeilijän rotwrilerit olivat tehneet oikein ja koska minun piti käyttää koirani lääkärin tarkistuksessa nii koiralleni ei tullut edesvastuuta vaan sitä pidettiin puolustamisena päälle karkaustilanteessa jossa minä ja joita kotiin uhreja. Venäläiset palautettiin venäjälle, jossa heitä odotti vankeus venäjällä tehryjen rikosten vuoksi. Korvauksena haavoista maksoin lääkärin palkkiot ja näin juttu selvisi. Ölen myt saanut avukseni pippurisumutteen tulevia vastaavanlaisia tilanteita varten.

25

343

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niih

      Hurjaa menoa jos totta on.
      Mutta omaa lapinkoiraani seuratessa luulen että lutuisesta pörhöhännästä sukeutuisi tosipaikan tullen suojelukoira. Viidestä edesmenneestä tai elävästä koirasta (muunrotuisia) tällä on korkein taisteluvietti noin nahkaisella lelupatukalla testattuna. Ärisee ja roikkuu lelussa intomielisesti kun otin ko. "palveluskoiralelun" koemielessä esiin.

      • kertomus iloksi

        Kertomus on mielinuvitusta mutta nauttikaa siitä. Jonkun lappalainenhan saattaa sellainen olla. Minä pääsen koirani kanssa metsään hätätilanteessa ja sinne harva humalaknen seuraa. Siellä lapinkoira on kuin kotonaan ja tietää Tien kun kulkee koiran kanssa metsässä. Sinne humalaiset ei tule.


      • yritystä vain hyvään
        kertomus iloksi kirjoitti:

        Kertomus on mielinuvitusta mutta nauttikaa siitä. Jonkun lappalainenhan saattaa sellainen olla. Minä pääsen koirani kanssa metsään hätätilanteessa ja sinne harva humalaknen seuraa. Siellä lapinkoira on kuin kotonaan ja tietää Tien kun kulkee koiran kanssa metsässä. Sinne humalaiset ei tule.

        Metsään ei tarvitse lappalaisen kanssa mennä. Opettaa sen haukkumaan tarvittaessa ja puolustamistakin voi pienellekkin koiralle opettaa. Pitää vain yrittää.


    • Iltasatu

      Tais olla satua koko stoori

    • viherpipo

      En tiennytkään, etä lapinkoirat on noin maahanmuuttokriittisiä ja asenteellisia.Jotenkin sitä osasi odottaa,että ne rotweilerit...mutta että meidän lapinkoiratkin...

    • järjelläpä

      Sitä saa mitä tilaa. Sanoo sananlasku. Ei nimitellä ettei tule paha mieli ja kyllä tosiasiat maalaisjärjellä lienee lupa kirjoittaa, oli kyseessä sitten minkä maalainen ihminen tahansa. Vai pitäisikö venäläisiä alkaa kehuskella ja mielistellä jos tuollaista tapahtuu. Otetaan tosiasiat tosiasioina jos tuollaista kenelle hyvänsä ja minkä maalaisten taholta hyvänsä tapahtuu, eikä nuoleskella peräpäätä puhtaaksi keneltäkään.

    • ihmis

      kiitos kirjoituksesta. minun lapinkoirani on minulle rakas ja ihmisystävällinen. se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei se puolustaisi itseään muita koiria vastaan, mutta se ei ole uhittelija. se ei halaja tappelua, mutta puolustaa haukkumalla ja näykkimällä minua sellaisia vastaan, jotka se katsoo vihollisekseen. kyllä koirasi oli hyvin lapinkoiramainen. sehän on vahtikoira alkuaan ja paimentava sellainen. paimennusviettiäkö lie ollut tuokin, että puolustaa.

    • postinkantaja

      minun lapinkoirani puolusti hyvin menneenä talvena useaan otteeseen ja on oppinut vahtimaan rapussa kävelijöitä. kerroin jo tämän tarinan, mutta kerron uudelleen: naapurin pentukoira oli jätetty elokuvissa käymisen ajaksi yksin kotiin. kukaan ei halunnut laittaa sisempää ovea kiinni, koska halusivat, että pentu kuulee ääniä ovien takaa eikä koe olevansa kovin yksin. no pentu katseli lukkoa ja hyppasi ovea vasten tutun äänen kuullessaan, oven kahva painautui alas ja ovi avautui pennun painosta. näin pentu jäi rappuun odottamaan emäntäänsä. postinkantaja erehtyi rappuun jakamaan päivittäistä postia ja halusi rapsuttaa pentua. pentu otti rapsutuksen hyvin vastaan, mutta ei laskenut postinkantajaa enää minnekkään, vaan vahti häntä kaksi tuntia rapussa, kunnes emäntä tuli kotiin. pentu hyppäsi iloissaan syliin ja näin postinkantaja pääsi jatkamaan matkaa. tämä lähtee pienestä päästä, eikä perustu kenenkään elämään.

    • pikkukoira

      Lapinkoira kuten myös lapinporokoira ovat minun tietojeni mukaan vahtivietin omaavia pieniä koiria. Ne näyttävät omistajan läsnä ollessa puolustus ja vahtiviettinsä joka koira omalla tavallaan joka niille on opetettu ja jonka ne ovat oppineet. Minun koirani katsoo vastaan tulijat ja haistelee ja lähestyy katsoen onko syytä pelätä hyökkäystä vastaan tulijan taholta. Se yrittää lähestyä ja jos toinen on vihamielinen niin se tulee eteeni tai vierelle ja katsoo mitä kaveri meinaa. Ohi mennessä koira kiertää taakse ja varmistaa että ohi mennään kanssa. Sitten se siirtyy vierelleni tai hieman eteeni ja keskittyy toisten koirien jälkiin ja niiden jättämiin merkkeihin. Näinkin voi vahtia ja puolustaa enkä minä pikkukoiralta edes odota suuria elkeitä. Se ei sopisi koirallenk huomioon ottaen sen koon ja tarkoituksen. Koirani puolustaa minua haukkuen eli kiinnittä muiden huomion minuun ja itseensä. Se minulle riittää.

    • Minun lapin porokoira haluaisi vain antaa pusuja kaikille ihmisille.

    • hauhauv

      Kiva tarina. Miksi tällainen piti keksiä?

    • höpötipöpöti

      Kiva tarina, päivänvaloa se vaan ei kestä, ei ole totta.Tositilanteessa koiria ei enää olisi, ja omistaja ei asialla kerskuisikaan sitten.Jatka toki kirjoittelua, ties vaikka kirjailijaksi viellä joskus ;)

    • lapinkoira

      Omaksi ja toisten iloksi on mukava kirjoitella eikä siinä vaadita tosiasioihin perehtymistä jos juttu tulee mielikuvituksesta kuten olen ilmoittanut ja tosiasiahan on että lapinkoira ei ole seurakoira vaan paimentava vahtikoira joksi se useimmiten vieläkin otetaan joka taloon. Se toimii kotivahtina ja ilmoittaa haukkumisellaan ja eri eleillään mitä milloinkin tapahtuu. Lapinkoira on lapissa alun perin ollut pihavahti ja eläinten paimen joka tiukalla haukulla on ilmoittanut isännälle kaikesta vaarasta paimentaessaan. Kyseessä on olleet porot, lehmät ja lampaat. Tämä kannattaa lapinkoiran historiasta ottaa selville niin ymmärtää koiran käytöstä ja luonnetta sekä eleitä joilla koira viestii.läheisilleen.

    • erästapaus

      Kun kävelin niin koira ensimmäisenä otti vastaan kaikki ihmiset. Siihen se on tottunut. Se on kuitenkin rauhan koira sillä se ei ole osannut koskaan taistella eikä osaa edes puolustautua. Olen yrittänyt opettaa keppiin tarttumista mutta koira tuijottaa hölmön näköisenä että mitä hänen nii kuin pitäisi tehdä. Jos koiran opettaa pennusta lähtien tarttumaan kiinni pyydettäessä niin silloin koira tajuaa jotain mutta jos ei opeta pentu a niin aikuisena se on vaikeampaa.

    • Kotikoira

      Minun koirani puolustaa ja vahtii kunnon vahtikoira tavoin kun kävellään ulkona. Se tekee sen luonnostaan, ei opetettu niinkään. Lapinkoiran luonteesta on vahti vietti ja kotivahtina se puolustaa emäntää aina vaikka pieni onkin.

      • lalalalaallallalallalla

        totta, itsellä sama, tosin haukkumista olen vähentänyt koulutuksella(meilläpäin koirat eivät saa inahtaakkaan), mutta kaikkea ei voi saada pois, koska se kuuluu tämän koiran luonteeseen ja rotuun.
        Olisi luonnotonta ylipäätään nähdä täysin haukkumaton koira rodusta riippumatta, vaikka tosi vähänhaukkuvia rotuja onkin olemassa.


    • jokapäiväkaverina

      Olen tyytyväinen kivaan ja vilkkaaseen koiraan joka haukkuu ulkona mutta ei sisällä jajoka tervehtii ystävällisesti kaikkia. Uroksia usein katsoo kieroon mutta tapansa joka koiralla. Olen tyytyväinen rauhallisiin lenkkeihin joita teemme joka päivä useita.

    • perheenjäsen

      Minulla on koira, joka on Ilona koko perheelle ja seuralainen lenkillä. Perheeni jäsen.

    • Minttu.Vettenterä

      yhtä totta kuin enkeli elisa

      • vastustajako

        Koira voi omistajaa puolustaa mm. Viemällä oikopolkua pois taistelutilanteista, kiertämällä korttelin väärin päin, tervehtimällä hätätilanteessa muita vastaan tulijoita menemällä paijattavaksi, kiinnittämällä muiden huomion itseensä ja omistajaan. Kiertelemällä katuja ja kujia oikopolkuja, kuten minun koirani tekee. Haukata tai näykätä vastustajaa hieman, sekä haukkumalla hurjasti ja hyökkäilemällä vastustajaksi epäilemänsä kohdalla.


    • rotikkatopi

      Voisiko tämä hienon tarinan kertonut talentti sepustaa uuden stoorin, jossa lapinkoirien ja rotikoiden hampaisiin joutuvat Kempeleen raiskaavat matut?

    • koiramme

      No jos nyt tämän kerran. Kävelin Oulussa, sillä olin sukuloimassa ja sukulainen omisti valkoisen koiran, joka ärsytti haukunnallaan kaikkia. Minulla ei ollut koiraa mukana. Kävimme kahvilassa ja Leipomolla ostoksilla. Tarkoitus oli lähteä kotiin, joten lähdimme autolle päin. Koirasta näki, että sillä oli kakkahätä, joten kiirehdimme keskustan vilinää autolle päin. Koira ei voinut pidätellä, joten annoimme sille vapauden luiskauttaa tarpeensa kadun varteen. Automme viereen oli parkkeerattu uuden veroinen wolswagen farmariauto, ja aivan kuin huomaamatta uroskoiramme nosti jalkaansa vieraan auton perä osaan. Ensin emme tätä huomanneet vieressä ollessamme ja automme ovea avatessamme. Sitten pieni vahinko tuli ilmi muslimiperheen tullessa autolle meidän lähdetty
      mm ajamaan kotiin päin. Rekisterinumero ottivat ylös ja ilmoittivat vahingon teosta poliisille. Poliisi varoitti ja totesi, että pitäkää koirastanne huoli näissä tapauksissa vastaisen varalle. Ja että vahingolle ei voi mitään, lähtee kuulemma pesemällä pois. Seuraavan kerran varustaudumme kakkapussin kanssa ja kävelee pienen lenkin koiran kanssa puistossa. Ei tarkoituksella tehtyä, koirille sattuu vahinkoja ja näitä vahinkoja melkein joka koiralle joskus. Perhe vain sattui olemaan ulkomaalainen ja sekin oli puhdas vahinko eihän sitä autosta voi tietää jos kilvet on kotimaiset. Juttunsa kullakin. Tämä eräs niistä.

    • lappalainenkoira

      Kiva kertomus omasta päästä. Joskus mukavaa tarinoiden ja lukea. Mutta lapinkoirista ja hyvää.

    • sankarini

      Ajattelin että jutun kertominen rakkaasta sankarikoirasta ei ole pahaksi. Jokaisella koiran omistajallahan sankarikoira on.

    • polkukotiin

      Minunkin keski-ikäinen koirani on sankari. Se ottaa tulijan vastaan ystävällisesti ja johdattaaa oikeaa polkua kotiin. Löytää oikeat polut.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2830
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      104
      2065
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      993
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe