Levitys

Lietteen

Osaako kukaan kertoa kuinka lähelle asutusta saa nykyään levittää lehmän lietettä, entä sian lietettä? Entä saako sitä levittää "ilmaan" vai pitääkö se kyntää tai äestää suoraan maahan hajuhaittojen minimoimiseksi?

15

5207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tulevaisuus maalla

      Oikeaoppisesti liete pitäisi nimenomaan kyntää maahan. Liete ja lanta pitää pystyä varastoimaan 8kk:si eli levitys vasta lumien ja roudan sulamisen jälkeen. Ennenhän liete vedettiin suoraan lumen päällä. Varsinkin sian liete. Kuka niistä hajuhaitoista kärsii muut kuin ulkopuoliset. Kumpaa paskaa ne levittävät teidän nurkalle? Käy kysymässä oman kuntasi maataloussihteeriltä hiukan lakipykälistä.

      • kyntää

        Syksyllä kasvukauden jälkeen liete on mullattava , muokattava tai kynnettävä , mutta totta kai kasvustoon saa levittää ilman mitään muokkaamisia , kasvustohan tuhoutuisi muokkauksesta .


      • Tulevaisuus maalla
        kyntää kirjoitti:

        Syksyllä kasvukauden jälkeen liete on mullattava , muokattava tai kynnettävä , mutta totta kai kasvustoon saa levittää ilman mitään muokkaamisia , kasvustohan tuhoutuisi muokkauksesta .

        levitetään sulan maan aikaan se liete peltoon eikä edelleenkään talvella.


      • kyntää
        Tulevaisuus maalla kirjoitti:

        levitetään sulan maan aikaan se liete peltoon eikä edelleenkään talvella.

        Olet aivan oikeassa , ei saa levittää jäiseen maahan


      • mies maalta

        Maalla paska haisee kun paskaa levitetään.Muuttakaa te valitteliat takaisin kaupunkiin jos ei riitä älli siihen ett paska haiseee paskalle!

        Me viljeliä olimme täällä ensin.Piste


      • 150m
        mies maalta kirjoitti:

        Maalla paska haisee kun paskaa levitetään.Muuttakaa te valitteliat takaisin kaupunkiin jos ei riitä älli siihen ett paska haiseee paskalle!

        Me viljeliä olimme täällä ensin.Piste

        Oisko tuo raja 150m asutuksesta, että sen lähemmäks ei saa levittää lietteitä?Korjatkaa jos olen väärässä.


      • Jzxc
        150m kirjoitti:

        Oisko tuo raja 150m asutuksesta, että sen lähemmäks ei saa levittää lietteitä?Korjatkaa jos olen väärässä.

        Nitraattidirektiivi ei ainakaan rajoita lannan levitystä asutuksen perusteella mitenkään.
        Talousveden ottoon käytetyyn kaivoon tulee kuitenkin jättää 30-100 metriä leveä alue johon ei karjanlantaa saa levittää .

        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2000/20000931


      • nomuttajoo
        150m kirjoitti:

        Oisko tuo raja 150m asutuksesta, että sen lähemmäks ei saa levittää lietteitä?Korjatkaa jos olen väärässä.

        150 metriä on raja jota lähempänä asumusta ei saa ampua. Lietteen levitykselle asumuksista ei ole rajaa. Lietteen levitykselle on määrätty määräetäisyyksiä jota lähempänä vesistöä kaivoa yms ei saa levittää.
        Joten jos pihallasi on kaivo niin siitä kaivosta muistaakseni 30 metriä.
        Ja lietehän on mullattava vuorokauden sisällä levityksestä. (jollei levitetä kasvustoon)


      • tyttö81
        mies maalta kirjoitti:

        Maalla paska haisee kun paskaa levitetään.Muuttakaa te valitteliat takaisin kaupunkiin jos ei riitä älli siihen ett paska haiseee paskalle!

        Me viljeliä olimme täällä ensin.Piste

        täysin samaa mieltä!!!!!!!!!!!!!!!!


      • p.s
        nomuttajoo kirjoitti:

        150 metriä on raja jota lähempänä asumusta ei saa ampua. Lietteen levitykselle asumuksista ei ole rajaa. Lietteen levitykselle on määrätty määräetäisyyksiä jota lähempänä vesistöä kaivoa yms ei saa levittää.
        Joten jos pihallasi on kaivo niin siitä kaivosta muistaakseni 30 metriä.
        Ja lietehän on mullattava vuorokauden sisällä levityksestä. (jollei levitetä kasvustoon)

        punte saa teherä mitä lystää..Niin kauvan kun keskusta päättää....


      • Anonyymi00015
        tyttö81 kirjoitti:

        täysin samaa mieltä!!!!!!!!!!!!!!!!

        Ja varmasti


    • Pois

      Joo ei muutako tuet pois ja ajetaan maatalous alas Suomessa.

    • p.s

      käyttövesikaivosta 150m .Paskan ja lietteen käyttö kielletty ainaki EU lakien mukaan , en tierä kuinka suomessa,,

    • p.s

      Vihiriää litkua joet jossa taimenta oli muinoin nykyään simppua ja kivirölliä että tässä tämä maatalous.Ruoppaukset käyntiin ja Neva ojat tukkoon ainaki isommat laskuojat niin saatas taas puhurasta vettä kaloolle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1489
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      583
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      514
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      472
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe