3-sylinteriset traktorin moottorit/ diesel-moottorit

mitkä on parhaita ?

Onko kokemuksia paljon 3-sylinterisistä dieseleistä? Traktorin mottoreista

Mitkä on toimivimpia ja kestäviä?
Valmet /massey,,,, tai mitä niitä onkaan?
Osien saatavuus / hinta?
Tilavuus ja teho...? Millaisia on?

Itse etsin tuollaista 3-sylinteristä dieseliä venemoottoriksi. (se olisi kätevän kokoinen...)
aikomus olisi kunnostaa soveltuva moottoriaihio venemoottoriksi.

terveisin jussi,
e-mail:
[email protected]

18

15112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jussikanssa

      Moi!

      Ensiksikin sanoisin, ettei minulla ole omakohtaista kokemusta noin pienistä traktoreista, isommista kylläkin ja veneistä myös. Traktoreiden huono puoli on, että ne ajetaan aika loppuun. Pienistä traktoreista on lisäksi kova kysyntä harrastelu ja mökkikäyttöön joten ne on selkeästi ylihintaisia. Kolmisylinterisiä koneita on ollut aikapaljon, Massey-Fergusonin 35 ja 135 ainakin, siinä oli perkinssin kone joka on todella hyvä juttu. Sitten tietenkin Fordson Dexta, siinä oli oma fordson kone, se on aikamoisessa ikiliikkujan maineessa. Pienet fordit ja valmetit myös oli 3-sylinterisellä koneella varustettuja, varmaan on myös muitakin. Näihin kaikkiin saa varaosia hyvin. Halpoja täydellisiä korjaussarjoja saa ainakin perkins-moottoreihin ja varmaan muihinkin. Soita sellaisen firmaan kuin Isojoen konehalli, se on ehkä suurin ja parhaiten varustettu traktorien tarvikeosien maahantuoja ja traktoripurkaamo suomessa. N. 10 vuotta sitten tein 165 massikkaan konerempan, täysi korjaussarja mäntineen sylinteriputkineen venttiileineen laakereineen ja tiivisteineen maksoi silloin n.1200 mk. Eri merkkien sarjojen hinnat vaihtelee paljon, joten soita hinnat ennen kuin ostat moottorin. Valmetin moottorin kannentiiviste maksoi 2002 600mk.

      Traktorin moottorit on yleensä aika raskaita koska useimmissa moottori toimii samalla traktorin runkona ja se on siksi ylitukeva. Samalla painolla saattaisit saada jonkun nelisylinterisen pienen puimurin moottorinkin. Niiden etuna on pieni käyntituntimäärä. Puimurit loppuu muulta koneistoltaan jo 2000 tunnin tienoilla ja moottori saattaa olla uudenveroinen vielä silloin. Puimurikäytössä moottorin kierrosluku on säädetty korkeammaksi kuin esim traktorikäytössä samalla moottorilla on. Käyttö on sellaista että ne huutaa koko ajan täysillä mutta ei ne siihen käyttöön lopu, ne loppuu siihen että ne keittää kun viljan roskat tukkii jäähdyttimet tai sitten ne jäätyy ja halkeaa talvella. Moottoreina on samoja yleisiä moottoreita kuin muissakin työkoneissa, perkins ja valmet suomessa yleisimmät, perkinssiä pidetään veneeseen parempana nätimmän käynnin takia mutta vallukin on muuten hyvä vain karkea käyntimen ja tärisevä. Puimureissakin taitaa olla ollut kolmi sylinterisiä moottoreita, en ole varma. Suomessa on muutama iso puimuripurkaamo esimerkiksi Jari Latvala Tuurissa, sen keskisen kaupan vieressä.

      Itse en ostaisi traktorin moottoria koska ne on moottorilta aivan loppuja kun ne puretaan. Ennemmin ostaisin puimurin tai auton moottorin. Nelisylnterinen auton kone ei uskoakseni paina enempää kuin vanhanaikainen traktorin kone, jossa öljypohja on koko traktorin kantava rungon osa. Osta vaikkapa vanha Golfin 1,6 l dieselkone, niitä saa aivan pilkkahintaan verrattuna toimivaan 135 ferkkuun tai dextaan. Pysyy melutasokin paljon alhaisempana kun on esikammiodiisseli.

      Ähh mulle tuli kirjoitusripuli. t. toinenJussi

      • asiaa

        Hei! Asia ei periaatteessa akuutti minulle tällä hetkellä, mutta Sinun vastauksesi oli tosi ASIALLINEN ja perusteellinen. Harvoin tuollaisia vastauksia tällä palstalla näkee. Hienoa, että löytyy asiallisia ja ystävällisiäkin ihmisiä (onhan niitä täällä kyllä muitakin, mutta tähän oli pakko kommentoida) tässä kylmässä ja toisia halveksimassa maailmassa. Hienoa, ja hyvää jatkoa Sinulle toinenJussi.
        T: Juuri raktorin ostanut mökkiläinen


      • Nimetön

        Valmetin vanhoja varaosia ja miksei koko moottoriakin voisi kysyä vaikka Suolahdessa toimivalta Haltralta. Purkavat Valmetteja ja tietävät varmaan asiat.


    • MB-320s

      Esim. http://www.tapimer.fi mm. Nanni Kubota -meridiesel moottorit ? Ainakin pienikokoisia kuvien perusteella .

    • .......

      Niin kun tuossa joku mainitsi, traktorin moottori painaa, esim. Valmetin 3-syllinterinen mustaakseni siinä lähes 400 kg eli sijoitus venseen, jotta se jo ennen lähtöä ole valmiiksi nokka pystyssä.Varaosien kannalta parhaat ovat Perkins(MF) ja Valmetin kone.Perkins on ns. kuivaputkikone ja Valmet märkäputkikone. Perkins on 2,5 litran kone ja valmetin pienin 2,7 litran ja hieman suurempi 3,3 litran kone. Normaaliteho MF:llä on noin 33 kW DIN ja valmetin koneesta ilman turboa tuosta isommasta löytyy noin 45 kW DIN.

    • Put Put

      Minulla on veneessäni 2,4-litrainen 4-sylinterinen Toyota Hiace -pakettiauton moottori vm. 1987. Nimellisteho autokäytössä taitaa olla 74 hv. Tehnyt matkaa aluksi Hiacen nokalla ja päässyt veneeseen 1992. Minun omistukseeni paatti moottori päätyivät 2001.

      Tuo pata on yleisesti todettu onnistuneeksi venekäyttöön ja siihen saa helposti marinointipalikoita valmiina - eräs piikkiöläinen firma kun on erikoistunut leipomaan sellaisia.
      http://www.saunalahti.fi/~seppniem/

      Omat kokemukseni neljän kauden veneilyjen perusteella ovat positiivisia. Hiacen moottoreita pitäisi myös olla tarjolla monestakin lähteestä, edullisestikin.

    • jussi

      Kiitän hyvistä neuvoista ja vastineesta !

      Tuollainen 3-sylinterinen kone tuli mieleeni "teoreettisesti"" ihanteellisena ratkaisuna.
      (se käy tasaisemmin kuin 1 tai 2 sylinterinen. On pienempi kuin 4 sylinterinen, vähemmän liikuvia osia....)

      Auton moottorit lienevät se helpoin ratkaisu.
      Koska muita pienempiä moottoreita ei oikein ole tarjolla, tai ne on sitten liian pieniä (5-15hv)
      Pieniä paikallismoottoreita - ilmajäähdytteisiä on tarjolla.

      Teollisuusmoottoreina on olemassa esim diesel hatz 2 sylinterinen, joka voisi olla myös hyvä ratkaisu.

      Tutkin tässä, mitä on tarjolla.
      Pieni koko, reilu teho ja keveyskin olisivat hyveitä.

      jussi

      • löytyis

        niin daihatsu charadessa on ollu muinoin 900 kuutioinen turbodiesel. tuskin kovin iso ja painava.


      • maakrapu-2

        3-sylinterinen diesel tärisee niin paljon, että en laittaisi sitä veneeseen. Sampon puimureissa on ollut 3-syl. Valmettia ja niissäkin moottorin tärinä "rikkoo" paikkoja.
        Varmaan joku pakettiauton kone on paras.
        Kannattaa kysellä kokemuksia, ettei tule kalliita oppirahoja. Tulipa mieleen villi ajatus ilmajäähdytteinen diesel veneeseen? Esim. Deutz on valmistanut sellaisia. Mm. puimureissa. Melu on varmaan veneessä ilmajäähdytteisen ongelma. Ja jäähdytsilma tietysti.


      • Put Put
        maakrapu-2 kirjoitti:

        3-sylinterinen diesel tärisee niin paljon, että en laittaisi sitä veneeseen. Sampon puimureissa on ollut 3-syl. Valmettia ja niissäkin moottorin tärinä "rikkoo" paikkoja.
        Varmaan joku pakettiauton kone on paras.
        Kannattaa kysellä kokemuksia, ettei tule kalliita oppirahoja. Tulipa mieleen villi ajatus ilmajäähdytteinen diesel veneeseen? Esim. Deutz on valmistanut sellaisia. Mm. puimureissa. Melu on varmaan veneessä ilmajäähdytteisen ongelma. Ja jäähdytsilma tietysti.

        Yanmar on japsivalmistaja, jonka tekeleet on tehty alun perinkin venekäyttöön. 20-40 hevosvoiman Yanmarit ovat pääsääntöisesti 3-pyttyisiä. Itselläni ei sellaista ole koskaan ollut, mutta kokemusta parista yksilöstä kuitenkin on. Ihan miellyttäviä pelejä, eivätkä omistajatkaan ole pahaa sanaa sanoneet.

        Iskutilavuudet eivät ole suuren suuria 20 hv otetaan 0,85 litrasta, 30 hv 1,1 litrasta ja 40 hv 1,6 litrasta. Keveitä paketteja samantehoisiin traktorin moottoreihin verrattuna. Silti Yanmareita pidetään kestävinä koneina.

        Kannattaa valita/laittaa koneeseen makeavesijäähdytys (glykoliseoksella), ainakin merioloissa. Raakavesijäähdytteisten kansi syöpyy Suomen merioloissa pilalle n. 20 vuodessa.

        http://www.yanmarmarine.com/products/pdf/GM_YM/3YM20_TechData.pdf
        http://www.yanmarmarine.com/products/pdf/GM_YM/3YM30_TechData.pdf
        http://www.yanmarmarine.com/products/pdf/JH/3JH4E_TechData.pdf


      • vene
        Put Put kirjoitti:

        Yanmar on japsivalmistaja, jonka tekeleet on tehty alun perinkin venekäyttöön. 20-40 hevosvoiman Yanmarit ovat pääsääntöisesti 3-pyttyisiä. Itselläni ei sellaista ole koskaan ollut, mutta kokemusta parista yksilöstä kuitenkin on. Ihan miellyttäviä pelejä, eivätkä omistajatkaan ole pahaa sanaa sanoneet.

        Iskutilavuudet eivät ole suuren suuria 20 hv otetaan 0,85 litrasta, 30 hv 1,1 litrasta ja 40 hv 1,6 litrasta. Keveitä paketteja samantehoisiin traktorin moottoreihin verrattuna. Silti Yanmareita pidetään kestävinä koneina.

        Kannattaa valita/laittaa koneeseen makeavesijäähdytys (glykoliseoksella), ainakin merioloissa. Raakavesijäähdytteisten kansi syöpyy Suomen merioloissa pilalle n. 20 vuodessa.

        http://www.yanmarmarine.com/products/pdf/GM_YM/3YM20_TechData.pdf
        http://www.yanmarmarine.com/products/pdf/GM_YM/3YM30_TechData.pdf
        http://www.yanmarmarine.com/products/pdf/JH/3JH4E_TechData.pdf

        kannattaa laittaa oikea kon joko janmari tai sole ne toimii ja on keveitä ovat tehty veneeseen


      • Daihatsu

        Itse olen joskus ajatellut Daihatsun 3 sylinteristä Dieseliä, olisi huomattavasti kevyempi kuin traktorin moottori. Niitä ehkä vielä romiksilta löytää. Oliko suunnilleen samat tehot kuin jossain 35 ferkussa. Siinä pitäisi mielestäni vain huolehtia siitä että moottorista ei oteta liikaa tehoja ulos. eli kai vain jotain 25 heppaa, en osaa sanoa. Siihenhän Traktorienkin kestävyys perustuu, siis matalaan viritystasoon. Toki ovat lujenpaa tekoakin. Toinen seikka on se että moottori ei saa kuumentua liikaa, eli moottoritilan tuuletus ja pakotutkien jäähdytys eli marinointi. Sanokaa viisaammat jos olen kovasti väärässä. Ehkä noi Perkinsin työkonemoottorit myös on ihan ok. Itse oon korjannut 35 ferkun 4-sylinteristä konetta. Painaa aivan kauhiasti koska toimii runkona myös.


      • Put Put
        Daihatsu kirjoitti:

        Itse olen joskus ajatellut Daihatsun 3 sylinteristä Dieseliä, olisi huomattavasti kevyempi kuin traktorin moottori. Niitä ehkä vielä romiksilta löytää. Oliko suunnilleen samat tehot kuin jossain 35 ferkussa. Siinä pitäisi mielestäni vain huolehtia siitä että moottorista ei oteta liikaa tehoja ulos. eli kai vain jotain 25 heppaa, en osaa sanoa. Siihenhän Traktorienkin kestävyys perustuu, siis matalaan viritystasoon. Toki ovat lujenpaa tekoakin. Toinen seikka on se että moottori ei saa kuumentua liikaa, eli moottoritilan tuuletus ja pakotutkien jäähdytys eli marinointi. Sanokaa viisaammat jos olen kovasti väärässä. Ehkä noi Perkinsin työkonemoottorit myös on ihan ok. Itse oon korjannut 35 ferkun 4-sylinteristä konetta. Painaa aivan kauhiasti koska toimii runkona myös.

        Jutussa
        http://www.viestilehdet.fi/uusinlehti/viikinki.htm on Daihatsu Charaden pikku dieselkone istutettu moottorikelkkaan ilmeisen onnistuneesti.

        3 sylinteriä, 1.000 cm³
        37 hv @ 4.600 1/min
        60 Nm @ 3.500 1/min

        Voisi olla soiva peli sopivankokoiseen moottoriveneeseenkin! Matkavauhdilla kierrokset varmaan kannattaisi jättää tuonne suurimman väännön tienoille, jolloin teho ei ole lähelläkään täyttä nimellistehoa – ehkäpä juuri tuollaista 25 hv:n luokkaa.


      • pollari_2
        Daihatsu kirjoitti:

        Itse olen joskus ajatellut Daihatsun 3 sylinteristä Dieseliä, olisi huomattavasti kevyempi kuin traktorin moottori. Niitä ehkä vielä romiksilta löytää. Oliko suunnilleen samat tehot kuin jossain 35 ferkussa. Siinä pitäisi mielestäni vain huolehtia siitä että moottorista ei oteta liikaa tehoja ulos. eli kai vain jotain 25 heppaa, en osaa sanoa. Siihenhän Traktorienkin kestävyys perustuu, siis matalaan viritystasoon. Toki ovat lujenpaa tekoakin. Toinen seikka on se että moottori ei saa kuumentua liikaa, eli moottoritilan tuuletus ja pakotutkien jäähdytys eli marinointi. Sanokaa viisaammat jos olen kovasti väärässä. Ehkä noi Perkinsin työkonemoottorit myös on ihan ok. Itse oon korjannut 35 ferkun 4-sylinteristä konetta. Painaa aivan kauhiasti koska toimii runkona myös.

        hei olet purkanut ja kasannut ferkun koneita olisko 3 pyttysen ja 4 pyttysen perkin koneessa sama kytkin astelema vaihdelaatikolle kun omassa veneessä on kone menossa vaihtoon nelipyttyiseksi kone on puimurista ja veneessä ollut kone pitäs kans olla vanha puimurin kone voit vastata vaikka s-postiin [email protected]


      • m ähvä
        Daihatsu kirjoitti:

        Itse olen joskus ajatellut Daihatsun 3 sylinteristä Dieseliä, olisi huomattavasti kevyempi kuin traktorin moottori. Niitä ehkä vielä romiksilta löytää. Oliko suunnilleen samat tehot kuin jossain 35 ferkussa. Siinä pitäisi mielestäni vain huolehtia siitä että moottorista ei oteta liikaa tehoja ulos. eli kai vain jotain 25 heppaa, en osaa sanoa. Siihenhän Traktorienkin kestävyys perustuu, siis matalaan viritystasoon. Toki ovat lujenpaa tekoakin. Toinen seikka on se että moottori ei saa kuumentua liikaa, eli moottoritilan tuuletus ja pakotutkien jäähdytys eli marinointi. Sanokaa viisaammat jos olen kovasti väärässä. Ehkä noi Perkinsin työkonemoottorit myös on ihan ok. Itse oon korjannut 35 ferkun 4-sylinteristä konetta. Painaa aivan kauhiasti koska toimii runkona myös.

        "Itse oon korjannut 35 ferkun 4-sylinteristä konetta."
        Eikös Massikan 35:ssa ole 3-sylinterinen?


      • c52007
        m ähvä kirjoitti:

        "Itse oon korjannut 35 ferkun 4-sylinteristä konetta."
        Eikös Massikan 35:ssa ole 3-sylinterinen?

        4-pyttyinen Standart-merkkinen moottori.


      • mallissa.
        c52007 kirjoitti:

        4-pyttyinen Standart-merkkinen moottori.

        Erikoisinta tuossa 4-pyttyisessä moottorissa oli huono käynnistyvyys. Aivan eri planeetalta kuin 3-pyttyinen.


    • Maajussi.

      Traktorin mootoreista suosittelen jonkun pienen valmetin konetta vara-osia saa ikh:ta halvalla mielestäni

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2480
    2. Näetkö feminismin uhkana

      Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      197
      1173
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

      Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1081
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

      tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

      Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      901
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

      Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Kyllä me vaan

      Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53
      851
    8. Miksi kaivata miestä

      jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      90
      850
    9. Oot nainen kaunis

      muista hymyillä jatkossakin.
      Ikävä
      46
      839
    10. Mitä haluaisit kysyä

      Kaivatultasi?
      Ikävä
      55
      789
    Aihe