Kumpi on parempi 4k / UltraHD vai FullHD TV?

JokuHeppuVaan

Olen hankkimassa uutta televisiota ja päävaihtoehdoiksi alustavassa tutkailuissa ovat nousseet Samsungin UE48HU7505 tai UE48H6400. 7505 on UHD tv ja 6400 taas FullHD. Tv:n käyttö on ollut lähinnä sarjojen ja elokuvien katsomista sekä Elisa-viihteen kautta (tv:stä nauhoitetut ohjelmat) että ripattuina ja pakattuina avi/mp4-fileinä. Tykkään myös katsoa Youtubesta musiikkivideoita. Koska Elisa-viihteellä ei voi nauhoittaa kuin peruskanavia, olisi hyvä, jos uuden television kautta pystyisi nauhoittamaan muitakin kanavia ulkoiselle kiintolevylle.

Olen jostain syystä nyt fiksoitunut Samsungiin. Onko parempia merkkejä tarjolla vähintään samalla hinta/laatu-suhteella?

Onko nuo mallit järkeviä valintoja vai pystytkö suosittelemaan perustellusti muita?

Kumpi olisi järkevämpi valinta minun tarpeisiin UHD / 4k vai FullHD?

29

1833

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JokuHeppuVaan

      Vastaanpa itselleni jotain, kun satuin tietoa löytämään.

      Vielä ei näköjään kannata hankkia UHD tv:tä. Erittäin hyvä perustelu täällä:
      https://www.dvdplaza.fi/forums/entry.php/79-Ostaisinko-Ultra-HD-television

      Tuo löytyi MuroBSS:stä, kuten muutakin järkevää tietoa, joka tulisi ottaa huomioon telkkua hankkiessa.

      Ehkä päädyn tuohon 6400 -malliin tai sitten ostan 6675:sen.

      • Digityttå

        Huomaathan että kirjoitus on tammikuulta 2014 - eli kaksi vuotta vanha...


    • tallennukseen boksi

      Tietysti saa ostaa UHD:nkin, jos niin haluaa. UHD-tarkkuuden ohjelmia sille ei ole vielä pitkään aikaan paljoakaan, mutta ei se haittaa, jos on varaa ostaa! :)

      Samsung ei ole niin kovin hyvän, selkeän ja helppokäyttöisen television maineessa. Halvan kylläkin ja kun sitä mainostetaan paljon, niin ihmiset ostavat sitä puutteineenkin.

      Jos rahaa löytyy muutama sananen enemmän, niin kannattaa katsoa ja testata muitakin.

      Esim.
      https://www.mustaporssi.fi/panasonic-tx-55as740e-led-tv-55-smarttv-1200hz-bls-ips-paneli/135142/dp?search=55AS740E
      Sekin on Full-HD, 100 Hz, Smart, DVB-T2
      ja hinta vain 999 euroa, mutta viimeinen tuohon hintaan.

      Jos haluat tallentaa televisiosta ulkoiselle USB-kovalevylle paljonkin eikä vain yksi ohjelma silloin tällöin kun teillä kukaan ei katso televisiota, niin suosittelen sellaista mallia, jossa on kahdet virittimet (2xDVB-T2, 2xDVB-C), niin tallennuksen aikana voit katsoa tv:tä vapaasti, etkä vain ainoastaan sitä tallentuvaa kanavaa.

      Tuo rajoitus yhdellä virittimellä tulee yllättävän monelle yllätyksenä. Parempi on tietysti hankkia tallentava kovalevyllinen digiboksi, joissa on kaksi viritintä jo ollut vakiona jo lähes kymmenen vuotta.

    • Tallenne virittimelt

      Mustapörssi on nyt postimyyntifirma, josta tilattu tuote tulee siiten joskus. Takuut ilmeisesti hoituu jonkun keskushuollon kautta, mutta se ei kuulune tähän? Mustanpörssin tarjouksissa erikoishinta pätee vain niihin varaston viimeisiin kappaleisiin?

      Käväisin viikoloppuna Kodin1 -liikkeessä ja siellä oli alennusmyynnissä joukko varastosta poistuvia malleja. Alennuksella myytiin vain ne, jotka oli varastossa ja tv olisi pitänyt ensin varata ja käydä ostamassa siitä liikkeestä, jonka varastossa se oli. Sama käytäntö oli Kodin1:ssä kuin Mustassapörssissä, sillä on turha pitää vanhoja malleja hyllyssä ja kun aikaa meni hetki, niin sitten meni esittelykappaleetkin.

      Minulla on Sony, jolla voi tallentaa VAIN tv:n omilta virittimiltä saatavaa kuvaa, mutta ei siitä haittaa ole, kun voin katsoa joko USB-levyllä jo olevaa tallennetta tai Sonera Viihteen digiboksin kautta jotain muuta kanavaa. Wanha digiboksi on vielä hätävarana, ja HDMI:n kautta sitäkin voi katsoa tv:n tallennuksen aikana. Toisaalta, jokin raja pitää olla tallennuksellakin, sillä tv:n USB-levyillä on pari teraa katsomattomia elokuvia. Soneran purkki onneksi poistaa tallenteensa kolmen kuukauden kuluttua, joten turha on sinne kasata 3000 tunnin arkistoa;)

    • ei hyötyä 4K:sta

      Käytännössä 4K-telkkarista ei ole mitään hyötyä koska mikään kanava ei ainakaan Suomessa näytä 4K-matskua.

      • Elävätkuvat

        Miksi kanavien pitäisi ikinä niitä näyttääkään?
        Eläviä kuvia vartenhan ne on.


      • Ketiikaohtori

        Aika moni kamera kuvaa jo videota 4k-laadulla samoin omat kuvat näkyvät suuremalla resoluutiolla kuin FullHD-televisiossa. Eli ihan itse tuotetulla materiaalilla on jo selviä etuja 4k-televisiota mietittäessä. Tietysti 4k skaalaa automaattiseti FullHD-lähetykset ylöspäin, mutta suoratoistopalveluista saa jo aitoa 4k-laatua.


    • mytvismytv

      Riippuen telkkarista..mitä monet ei näköjään vieläkään ymmärrä..

    • SaloMan

      32" kuvaputki? Varmasti hyvä väri ja liiketoisto. Kaarevasta Curved ruudusta näkee myös hyvin sivusta katsottuna.

    • Takuuhuoltokotoko

      Sony 9 sarjalaiset ovat parasta tällä hetkellä hinta/laatu. Siis FullHd:t

    • 4K_display

      Tuli ostettua 4K näyttö PC-koneeseen ja mitä nyt youtubesta katsoin 1080p vs 2160p (4K) videoita, oli 4K versio heti tarkempi, elukoilla näkyy hienosti ihojen suomut ja kaikki =D, liene tarkempikin kun ei tarvi skaalailla? Onkohan tulossa mitään "4K Blu-rayta" vai miten tuota 4K-tarkuutta voi telkussa sitten hyödyntää?

      • Anonyymi

        Älä puhu paskaa väitätkö tosiaan että full hd ei näy muka suomuja älä nyt viitsi tottakai ne nyt näkyy yrität vain tuolla että full hd olisi oikein surkea samalla lailla ne näkyy full hd myös Pöllö pää


      • Anonyymi

        Ohoh mikä Pöllö pää minun puolestani saat työntää tuon 4k paskan ja nuo suomut oikein syvälle perseeseen vanha kunnon full hd on kaikista paras kaikki tuollainen uusi paska saa kokonaan unohtaa kyllä minä tiedän minä puhun asiaa tuossa häviää vain tuo 4k paska on paljon huonompi se on vain rahastusta ja sillä kerätään vain selvää rahaa ei mitään muuta pitää käyttää järkeä kaikissa asioissa eikä olla hullu minä en mene samaan lankaan minä olen järkevä minä pysyn nyt ja aina ikuisesti full hd:eessa se riittää minulle kaikki muu turha saa kokonaan unohtaa


    • Asaluxor

      Tulis edes hd lähetykset kaikille kanaville veikkaan 10v päästä. Vuosia ovat jauhaneet hdhdhdhdhdhd.

      • 4K_tulee_oletko_valmis

        Nyt on menossa valmistautuminen vuoteen 2017, jolloin HD-kanavia alkaa tulla lisää. Tähän liittyy pari seuraavaa toimenpidettä:
        UHF-alueella vapautetaan 700 MHz:n taajuusalue mobiiliverkkojen käyttöön v. 2017 alkuun mennessä ja muutosten tilannetta voi seurata sivun http://www.taajuusmuutos.fi/aikataulu kautta. Lapin alueella muutostyö valmistuu syyskuun alkupuolella ja seuraavaksi siirrytään eteläisen Lapin, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun alueille. Varsinkin yhteisantennijärjestelmissä muutos aiheuttaa kustannuksia, sillä tarvitaan uusia vahvistimia, jos vanhaa vahvistinrysää ei voi virittää uusille kanavataajuuksille..
        Nyt syksyn aikana ratkaistaan, kuka saa digitv:n verkkoluvat 10.1.2017 alkaen. Tästä löytyy tietoa http://www.lvm.fi/toimiluvat/-/mahti/asianasiakirjat/67221 ja tehtävä päätös viitoittaa tietä siirtymälle SD-tekniikasta HD-tekniikkaan.
        Valitettavasti Suomeen myydään parhaillaan pelkän SD-virittimen tv-malleja alennuksella, mutta lopullinen päätös on ostajan: Ostaako wanhan romun vai laittaako muutaman kympin lisää T2-virittimen sisältävään televisioon, jolla saa laadukkaampaa kuvaa tulevaisuudessakin.
        4K on vielä tulevaisuutta, mutta tilanne paranee koko ajan. 4K materiaalia on tarjolla verkon kautta (= Netflix ja vastaavat). Moni Blu Ray -soitin skaalaa jo tällä hetkellä materiaalia 4K:ksi ja 4K 50/60P liitäntä parantaa laitteiden liitettävyyttä. Elokuvia on tarjolla "Mastered in 4K" -tunnuksella esim. http://4ktvmag.com/4k-movies-mastered/ mukaan ja 4K -soittimia odotellaan myyntiin loppuvuodesta.


      • eqfq

        Selma,onhan dnal tääl eteläs hd kanavia muutama mutta huonosti toimivat ihan miten sattuu siis haravalla. lasten kengis se homma ainakin nyt.


    • Putkiedelleen

      No jos haluaa kuvan laatua joka on jo lähelle putkitelkkarin laatua niin uhd ja maksimi koko 32 tuumaa :D. Eli uhd alkaa olemaan jo terävää kuvaa kun ei vouhota sen telkkarin koon kanssa. Muussa tapauksessa tollainen 32 tuumainen putki telkkari pesee vielä mennen tullen kaikki "taulutelkkarit" kuvan laadussa.

    • valinnanedessä

      Hmm. Entäs pieni lisäpanostus ja OLED ? OLED Full HD vs. 4K tänä päivänä ja vielä useampi vuosi. Kuinkahan on.

    • Ihanvarmasti

      4K satakertaa fiksumpi ostos.

      • Enpyytäämuutavoi

        Haluan television, jossa näkyy YLE Areena.


      • Tarjouskauppa27122015
        Enpyytäämuutavoi kirjoitti:

        Haluan television, jossa näkyy YLE Areena.

        Ostin ja asensin käyttökuntoon. AREENA toimii loistavasti.

        Tuote: UE48"J6275XXE Sansung 48" LED/FHD/100HZ/T2,Smart.

        Vaikka arvosteluissa moititaan areenan toimivuutta, niin näihin myynnissä oleviin(ilmeisesti muihinkin) on tullut päivitys eli loistavasti toimiva areena.


      • Anonyymi

        Ja paskat sähköä kuluu vain enemmän ei ikinä mitään 4k kura paskaa


      • Anonyymi

        Täysin paska turhaa rahan kulutusta ja haaskausta ei mitään muuta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja paskat sähköä kuluu vain enemmän ei ikinä mitään 4k kura paskaa

        Vaikuttaako kuvan tarkkuus sähkönkulutukseen? Olen ollut siinä käsityksessä, että kulutus riippuisi enempi taustavalaistuksesta - mitä isompi ruutu sitä enemmän tietysti kuluttaa.


    • UHD_rules

      Samsung UHD 50" vain 499. Todella positiivinen yllätys kuvan laatu verrattuna Full HD:hen. UHD-skaalaus parantaa selvästi niin Ylen HD-kanavien kuvaa kuin suttuisten ei HD kanavien kuvaa.

      Suosittelen

    • Tuhlattu_on

      Aikoinaan olis voitu tääl Suomes loikata suoraan kuvaputkitöllöistä taulutelkkareihin, eikä ruveta markkinoimaan mitään laajakuvatöllöttimiä, jotka painoivat 60 kiloa ja siitä ylöspäin. Markkinamiehet tahkosvat niillä ainakin miljardin, ja kansalla olis löytynyt niille laajakuvatöllöttimiin laitetuille rahoille parempaakin käyttöä. Olis vaa kateltu vielä 5 vuotta sitä mökkiteeveetä ja vaihdettu se sitten siihen tauluun. Oli se järjetöntä kädet paskaan meininkiä silloin aikoinaan, kun sitä nyt jälestäpäin tolkun kaa mietitään. Vähintään 6000 markan ja 60 kilon laajakuvatöllö kuvaputkella piti kantaa jokaiseen kämppään silloin 2000-luvun alussa. Mutta kun ei silloin paremmasta mitään tiedetty, niin idiootteja tietysti oltiin. Siitä muutama vuosi, niin tuli taulutelkkarit ja digi. Nykyään noi aparaatit alkaa olla halpoja, jos nyt nää ihan huippuvehkeet unohdetaan.

      • toteaja--

        näin se bisnes toimii. Kännykkä puolellakin olisi sama unohtaa 5g ja 6g ja hypätä suoraan 7g tekniikkaan. säästyisi paljon rahaa.


    • UrpoHD

      Näkyykö normaalit DVD-leffat suttupaskoilta UHD-telkussa, puhumattakaan kanavien lähettämä kuva?

    • Anonyymi

      Full hd riittää minulle tuo 4k on täysin turha paska sitä ei kerta kaikkiaan tarvitse yhtään minnekään eikä se ole tärkeä turha hömpötys en ikinä osta sellaista paskaa full hd on paras pitää pysyä siinä vain

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2823
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1496
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1450
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1240
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      21
      1031
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      993
    Aihe