Maaseudussa oli jotain juttua että se soveltuu hyvin nuorten metsien harvennukseen. Miten tuo hinta 160 000-210 000 e tällä puun hintatasolla on vaaterissa?
Logbear teloilla
Kysympä vain
104106
0Äänestä
Muut lukivat myös
Luetuimmat keskustelut
- Tekisin SINUT ONNELLISEKSI NAINENMutta EHKÄ onni EI OLE mitä HALUAT.
- Mitähän sitä...Tsuumailin vähän muuallekin välillä ja törmäsin ajatuksiin, että miehen tulee suojella naista kaikelta pahalta. Mutta yhtään ei oltu eritelty mitä se kaikki paha on, jolta suojella. Jotenpas kysynkin kyselyikäni kyselyn…
- Hävettävä käytösHävettääkö sinua jokin?
- Kuvittelin että oltiin läheisempiäYstäviä, tavallaan. Mutta ei sitten oltukaan sun näkökulmasta. Pettymys, mutta totun kyllä asiaan vähitellen.
- Myönnä poisLoukkaannuit mulle silloin aikoinaan? Ne viestit, väärinymmärrykset, kaikki. Miehelle
- Omapahan on vikasi jos jää loppuelämän romanssi välistä kun haluat olla itsepäinen jääräJa tuomita, jotain mitä et kykene ymmärtämään, antamatta edes mahdollisuutta, vaikka olen tehnyt parhaani elämäni edistämiseksi ja oikeasti yrittänyt!! Itken tyynyyn... tuskin edes yhtä vuotta ilman itsetuhoisia ajatuks…
- Kuka murtautu illalla kipparilleJotaki hampuusia kannettu ambulanssiin ja kipparin iso ikkuna palasina..Mitä tapahtunu??
- Susilauma KorkatissaKahdeksan suden lauma käynyt repimässä Hankosen Antin lampaat Korkatissa torstain vastaisena yönä. Mahtavaa luonnon Monimuotoisuutta. ViherVasemmisto ja Greenpeace kiittää.
- Tule sunnuntaina juna-asemalleKello kymmenen aikaan, tavataan siellä. Ainoa ja viimeinen tilaisuus tavata. Jos et tule niin et enää koskaan näe minua. En halua kirjoitella mitään, en halua kuulla selityksiä. Haluan tavata.
- Onko se sinun mielestäsiminun syyni, että tilanne on se mikä se on? En tiedä. Toisaalta, en pysty uskomaan että millään minun tekemisilläni olisi ollut juurikaan merkitystä.
- Eiköhän tämä ole jo tässäParivuotta hukkaan heitetty.
- Mitä enää haluat??Tätä on kestänyt liian kauan!
- Perjantai jälleen bläähViikonloppuna sataa, mitä meinaatte tehdä? Pian on syyslomakin, suunnitelmia tähän säähän? Mulla olis pihahommaa vielä, mutta en helvetissä mene sateeseen kastumaan. Kasvoi vähän kyr*äkin otsaan kelin takia. Eikö nyt vo…
- kunnioitan tahtoasiEn tule sinua enää lähestymään.
- Haluan sanoa sulle miesEttä pysytään molemmat pois täältä palstalta. Maltetaan olla pois, koska olosi on silloin parempi. Minä en kirjoittele enää, joten voit unohtaa tämän. Ottaisitko minuun yhteyttä muuta kautta, jos haluat. Olisin onnessan…
- Onko tarkoitus ottaa ihmisten eläkevarat valtion käyttöön?Vai mistä tässä eläkeiän nostossa hamaan tappiin on kyse? Eihän moni sitten saisi käytännössä eläkettä koskaan vaikka eläkemaksuja koko elämänsä olisi maksellutkin.
- Ei tuu mitäänNyt jo taivaskin itkee tätä tilannetta 💔😢
- Perjantain lukupaketti nyt kirjastossaMuhkea ja hitsausliekkiäkin kuumempi jallulehti nyt luettavissa kirjastossa! Lämpimästi tervetuloa!
- Oot melko .ufo :) ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
- Alette alas tulla sieltäMissä oletkin, täällä hidastuu koko palstan väki ilman sinua. Tarinaa ei narinaa. 🍃😆 https://youtu.be/4W4DIgbBbsk?is=Vdbj3wnuTGMchXVC
Vastaukset 10
Vanhimmat
Mites toi jos ajokoneesta puhutaan niin Logbear tai Jarcrac lumessa kulkee (50/100cm)?
Kaatuuko kylelleen heti ensimmäistä puuta nostaessa?
Saattaa olla se lumessa eteneminen melkosta juputtamista ,ennenkuin jälki kovenee.
Jos ja kun keskikokoinen moto tekee ~ 8-10 metsurin työt hakkuussa, niin
minkä verran tuotossa häviää tuo telakone siitä ?
Entä hankintahinta ? Olisko puolet halvempi kuin tavallisen kokoiset motot ?
Tuolla härvelillä tekee kahden kolmen metsurin työt, ensiharvennus risukkoa 15- 25 m3 (a10€/m3 ) päivässä. Hyvänä päivänä ,kun ei häiriöitä .
Maksaa varmaan jotain 200 000 €.
Samaan pääsee kyllä 30-40 000 euron käytetyllä koneellakin.
Molemmat tarvitsee kuskiksi "konemiehen" , joka osaa viat korjata itse.
Tohon hintaan saa jo "oikeitakin" koneita.
Puiden kuskauksesta saa n.5€/m3. Kannattaa laskea montako kuormaa pitää ajaa, jotta koneen saa maksettua, kun kuorma määrä on selvillä, pitää laskea montako kuormaa päivässä ehtii ja saako ajaa miten monta kuukautta vuodessa. Pienellä kuormatilalla ja kantavuudella varustetulla koneella pitää ajaa useampia ajokertoja, kuin isommalla. Tahtoo loppua vuorokaudesta tunnit, ennen kuin saa riittävästi motteja tien varteen. Tietty jos saat paremman mottihinnan koneellesi, ei tarvii määrästä repiä katetta. Erikois koneille luvataan hommia ja ehkä parempi hinta. KO kone on pehmeiden maiden erikois kone. Käytännössä tarkoittaa,että saat rypeä aina jossain suolla, kiinni jäämiset sun muut riskit. Vaikka saisit tupla taksan, riittääkö se. Hetken päästä alkaa riitely siitä mikä on riittävän pehmeää erikois hintaan ja taksaa alennetaan, kun tavallisellakin koneella pärjäisi kohteessa. Vieressä kaveri vetää kovalla maalla puffalolla 60m3 tunnissa, logbearilla saat ehkä 8m3 tunnissa tien varteen. Kannattaa ottaa laskin käteen. pienemmällä koneella on tietty kulutkin pienemmät, mutta riittääkö se. Pieniä koneita ei juurikaan ole käytössä, koska kannattavuus on heikko.
Pienet koneet ....pienet tilit.
Isot koneet...isot tilit.
Näin se on aina ollut
Jos kummallakin koneella saa tuottoa 1€/motti, niin montako mottia pitää saada että saa itselleen palkan.
200 000 maksaneella käytetyllä metsäkoneella on vielä kymmenen vuoden päästä jotain arvoa. Tela himmeleille tuskin enää kymmenen vuoden ikäisenä löytyy ostajaa, varsinkin jos sillä on painettu hommia, niin että se olis itse maksanut itsensä. Sikatilojen harrastus välineet on asia erikseen.
Vähän menee ohi otsikon mutta onkos näistä kokemusta ja onko edustajaa Suomessa?
http://www.kranman.com/bison-miniskotare-produkter/bison-8000-miniskotare
Kyllä toi jarcrekker on makeen näköinen kone, mutta onko sitten millanen tositilanteissa ja kunnon menossa ja työssä?
Jos muiden hommien ohella haluaisin vuosittain harvennella ensiharvennus/energiapuukohteita varsinkin pehmeillä mailla, niin kevyt telakone (Logbear/ Terri) olisi mielenkiintoinen vehje.
Varsinkin yhdistelmäkoneena, korjuukone tai kombi.
Pienehköihin kohteisiin ei tahdo löytyä tekijöitä, varsinkin kun ilmasto näkyy menevän ympärivuotisiin kelirikkoihin.