Kiinalaiset häät

Kissa

Täällä on keskusteltu (eli kritisoitu) paljon lahjalistoista ja rahalahjoista, joista tulivat mieleeni kiinalaiset häät.

Kiinassa häihin tuodaan (punaisessa kirjekuoressa) vain ja ainoastaan rahaa. Kun vieraitakin on yleensä paljon, myös rahat yleensä riittävät kestitsemään kaikki ja järjestämään mukavat häät.

Vaikka moni täällä varmasti hiiltyy jo pelkästä ajatuksesta, minun mielestäni ajatus on hyvä: kun jokainen menettelee näin, ei häiden järjestämisestä kerry suunnatonta (tuhansien eurojen) velkaa, vierailla ei ole lahjaongelmia, eikä morsiusparilla ongelmia epämieluisten tai tarpeettomien lahjojen kanssa. Rahaa ei tarvitse tuoda paljon, vaan ajatus on tässäkin tärkeintä, joskin sopiva summa on kahdella jaollinen, ym. Mitä läheisempiä vieraat ovat hääparille, sitä enemmän rahaa tuodaan (kuten Suomessakin).

Jollei Suomessa suhtauduttaisi niin älyttömän penseästi rahalahjoihin, voisin itsekin joskus toteuttaa hääni samanlaisella periaatteella. Itse en halua haaskata kaikkia rahojani yhteen päivään, kun samalla rahalla voisin hemmotella meitä molempia oikein kunnolla ja pitkään...

5

1781

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aatos

      Olen lueskellut näitä rahalahjakeskusteluja jonkin verran. Ilmeisesti rahalahjan antamisessa mättää se, ettei oikein tiedä, minkä summan voisi antaa.

      Kyllähän monet ovat kirjoittaneet olevansa mielissään pienestäkin summasta, mutta minusta ainakin tuntuu, että vieraat "tullatessaan" häälahjapöytää arvostelevat pieniä rahasummia ("Kuinka noikin noin vähän on laittanu, luulis niillä olevan, ei oo lapsiakaan elätettävänä" jne).

      Voisikohan tähän olla ratkaisuksi esim. se, että rahat laitettaisiin johonkin lippaaseen suoraan (tai kaikki samanlaisissa kuorissa), mutta kuitenkin niin, ettei kukaan (edes hääpari) tietäisi, paljonko kukin on antanut. Onnittelut voisi kirjata hääkirjaan (näin ne pysyisivät kaikki samassa paikassa, eikä olisi pelkoa korttien hukkumisesta tai sekaantumisesta).

      Vai onko tällaisessa mallissa pelkona se, että summat olisivat kauttaaltaan "liian pieniä"?

      • in.na

        Tuo kiinalainen malli toimii ehkä juuri siksi, koska kaikki ajattelevat samalla lailla alunalkaenkin; onhan kyseessä perinne, ja perinnetapoja harvoin kritisoidaan missään kulttuurissa, mitä nyt tylsiksi ja persoonattomiksi voidaan arvostella, mutta siis mitään henkilökohtaista negatiivista piirrettä perinteidennoudattajista harvoin sanotaan.

        Meidän kulttuurissamme kun rahalahja on vaihtoehto perinteen rinnalla, niin sellaisen toivojasta voi jotkut vetää henkilökohtaisuuksiin meneviä negatiivisia johtopäätöksiä kuten ahneus.

        Siitähän tässä lahjakeskustelussa loppujen lopuksi onkin kyse, perinteistä poikkeavia katsotaan karsaasti vaikka vaihtoehtoinen menetelmä olisikin täysin vilpittömin mielin toivottu ja perusteltu. Yhdessäkään keskustelussa en ole rahalahjojen vastustajilta saanut vastausta siihen, että jos rahalahjaa toivovalla pariskunnalla ei motiivina todellakaan ole se ahneus, niin mikä siinä siinä tapauksessa on niin väärin. Vastaus on kuulunut poikkeuksetta, että ahneiden kerjuuhäät on silloin kyseessä eikä mikään muu. Vaihtoehtoja on niin vaikeaa sulattaa?

        Voihan olla, että jos Kiinassa hääpari toivoisikin rahan sijasta taloustavaraa, saattaisi joillain kutsuvierailla nousta siitä sama ajatus, että eikö ahneudella ole mitään rajaa; että kehtaavat kerjätä jotain tiettyjä tavaroita, kyllähän niitä häälahjarahoilla voi sitten ostaa mitä lystää.


      • Kissa
        in.na kirjoitti:

        Tuo kiinalainen malli toimii ehkä juuri siksi, koska kaikki ajattelevat samalla lailla alunalkaenkin; onhan kyseessä perinne, ja perinnetapoja harvoin kritisoidaan missään kulttuurissa, mitä nyt tylsiksi ja persoonattomiksi voidaan arvostella, mutta siis mitään henkilökohtaista negatiivista piirrettä perinteidennoudattajista harvoin sanotaan.

        Meidän kulttuurissamme kun rahalahja on vaihtoehto perinteen rinnalla, niin sellaisen toivojasta voi jotkut vetää henkilökohtaisuuksiin meneviä negatiivisia johtopäätöksiä kuten ahneus.

        Siitähän tässä lahjakeskustelussa loppujen lopuksi onkin kyse, perinteistä poikkeavia katsotaan karsaasti vaikka vaihtoehtoinen menetelmä olisikin täysin vilpittömin mielin toivottu ja perusteltu. Yhdessäkään keskustelussa en ole rahalahjojen vastustajilta saanut vastausta siihen, että jos rahalahjaa toivovalla pariskunnalla ei motiivina todellakaan ole se ahneus, niin mikä siinä siinä tapauksessa on niin väärin. Vastaus on kuulunut poikkeuksetta, että ahneiden kerjuuhäät on silloin kyseessä eikä mikään muu. Vaihtoehtoja on niin vaikeaa sulattaa?

        Voihan olla, että jos Kiinassa hääpari toivoisikin rahan sijasta taloustavaraa, saattaisi joillain kutsuvierailla nousta siitä sama ajatus, että eikö ahneudella ole mitään rajaa; että kehtaavat kerjätä jotain tiettyjä tavaroita, kyllähän niitä häälahjarahoilla voi sitten ostaa mitä lystää.

        Toisaalta olisi kyllä aika outoa täällä pyytää kodinkoneita lahjaksi, koska sillä rahallahan nimenomaan voi ostaa mitä huvittaa. Mutta ymmärrän pointtisi.

        Minulla oli myös joskus mielessä ajatus lahjapossusta, jonne vieraat voisivat tipauttaa lahjarahansa. Luulisin kuitenkin, että esim. mummoni haluaisivat minun tietävän paljonko he ovat minulle antaneet (muuten luultavasti ainoat ihmiset, jotka hyväksyvät rahalahjat varauksettomasti!). Muuten ihan hyvä idea. Olisihan se ehkä vähän outoa, tulisi ehkä vähän sellainen olo, että jaa, nyt kerätään kolehti!

        Kiinassa mukavaa on se, että häistä kertyneillä rahoilla nimenomaan rahoitetaan hääjuhla, ja siitä on sitten varaakin tehdä ainutlaatuinen.

        Ulkomaalainen tuttavapariskunta meni täällä juuri naimisiin vähän aikaa sitten, ja tajusivat lahjarahoja laskiessaan, että rahaa oli reippaasti enemmän kuin mitä he olivat tajunneet käyttää häihin. Harmittelivat, etteivät olleet tajunneet aiemmin, sillä he olisivat tehneet häistä näyttävämmät ihan vaan vieraiden takia! (Ettei kukaan häävieraista vaan ajattelisi, että pari kitsasteli hääkulujen kanssa, jotta olisi voinut säästää lahjarahoista.)


    • Pienisuuri

      Meilläkin on kesällä häät, ja koska meillä on jo kaikki tarpeellinen, turhaa emme halua, mielellämme otamme mahdollisen häälahjan rahana ja maksamme sitten häiden järjestämisestä koituneita kustannuksia myös lahjarahoilla. Hääpäivähän on juhlapäivä, eikä häitä järjestetä siksi, että saataisiin paljon lahjoja!

    • Skierri Anton

      Entä hautajaiset meillä?
      Mitä itua on ostaa joutavia adresseja suuret määrät ja kartuttaa jonkun rauhanyhdistyksen kassaa suurilla summilla. Omatekoinen ádressi´
      on parempi. Hautajaisissakin olisi monasti parempi jättää adressiin mennyt parikymppinen hautajaiskulujen katteeksi suljetussa kirjekuoressa tehvehdyksen kera!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2012
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1907
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1875
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1588
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      11
      1381
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1320
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1301
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe