Ihmettelen yariksen takajarruja niissä on jarrurummut takana eli 80 luvun tekniikkaa,Kinneri oli ihan uusi,onko suomeen tuoduista sama vanha tekniikka.olipa muutenkin karmea ajettava.
autonvuokraus espanjassa
9
184
Vastaukset
- Yarppakuski
On. Tietty varustetasoissa on eroja, kalleimmassa tasossa on sitten levyjarrut takanakin.
- Cosinus Hyperbolicus
"Ihmettelen yariksen takajarruja niissä on jarrurummut takana eli 80 luvun tekniikkaa"
Miten niin muka 80-luvun tekniikkaa? Modernin rumpujarrun kehitti herra Renault vuonna 1902 eikä se ole sen jälkeen juurikaan muuttunut mihinkään. Täsmälleen samana vuonna patentoitiin myös ensimmäinen levyjarru. Eli kumpikin nykyisin käytössä oleva jarrutyyppi on yli sata vuotta vanhaa tekniikkaa.
Rumpujarru on levyjarruun verrattuna ominaisuuksiltaan täysin ylivertainen yhtä seikkaa lukuunottamatta: rumpujarrun lämmönsiirto on huono. Siirtyminen levyjarruihin johtui siitä, että liikennenopeudet ja autojen massat kasvoivat. Näin myös jarrujen lämmöntuotto kasvoi niin suureksi, että rumpujarrut kuumenisivat liikaa. Jouduttiin siis pakon edessä siirtymään hyvästä rumpujarrusta paljon surkeampaan levyjarruun, joka on kalliimpi valmistaa, kuluu nopeammin, vaatii enemmän huoltoa, on alttiina lialle, kosteudelle ja korroosiolle, jumittaa, laahaa, täristää, vinkuu ja ujeltaa MUTTA jäähtyy paremmin... Nykyisillä nopeuksilla rumpujarruja voidaan valitettavasti käyttää vain kevyissä ajoneuvoissa (Yaris, Polo jne..) ja niissäkin vain taka-akselilla.- se sama espanjassa
Koska 1990 ostamassani autossa oli levyjarrut. Eikä sen koommin ole ollut missään rumpujarrut. Olet oikeassa siinä mielessä että Mäkautokin pysähtyy kun jalalla jarruttaa. Eli sopii hyvin Variksen varusteisiin.
- Cosinus Hyperbolicus
se sama espanjassa kirjoitti:
Koska 1990 ostamassani autossa oli levyjarrut. Eikä sen koommin ole ollut missään rumpujarrut. Olet oikeassa siinä mielessä että Mäkautokin pysähtyy kun jalalla jarruttaa. Eli sopii hyvin Variksen varusteisiin.
"Koska 1990 ostamassani autossa oli levyjarrut. Eikä sen koommin ole ollut missään rumpujarrut"
Meillä on tällä hetkellä toisena autona vuosimallia 2011 oleva VW. Siinäkin on takana rumpujarrut. Auto on haettu itse Saksasta viime kesänä.
Minulla on ollut lukuisia eri autoja vuosimallista -80 eteenpäin ja vaihtelevasti ollut joko levyt tai rummut takana. Minkään auton rumpujarruihin ei ole koskaan tarvinnut tehdä minkäänlaista remonttia. Levyjarrujen kanssa sen sijaan on ollut suuria ongelmia. Jarrusatulat jumissa, levyt kieroja, jarrut puoltavat ja täristävät, jarrut laahaavat, levyjä ja paloja kuluu, liukujen suojakumit rikki, sylinterit jumissa, käsijarru jäätyy levyjarrullisissa autoissa jne... Eräässä saksan ihmeessä piti aina käydä ennen katsastusta pajalla "herkistelemässä" levyjarrut. Muuten ei ollut toivoakaan päästä katsastuksesta läpi, koska jarrut puolsivat ja teho oli heikko.
Nykyisessä Yariksessa on 250tkm mittarissa ja jarrurumpuihin ei ole kajottu muuten kuin silloin tällöin avattu ja puhdisteltu jarrupölyt pois sekä mittailtu kulutuspintoja, joita on vielä varsin runsaasti jäljellä. Rumpujarru kestää lähes huoltovapaasti sen, mitä itse autokin. Toista se on levyjarrujen kohdalla. - Kokemustaon
Asentajana toivoisin: saataispa takaisin ainakin takapäähän ja nimenomaan käsijarruille rummut. Ei aina tarvitsisi taistella jumiutuneiden käsijarrujen kassa (etenkään saksanihmeiden kanssa).
- drumbrakes
En ole Toyota-mies, mutta kyllä pieneen autoon takana olevat rummut ovat asiaa. Ovat toimintavarmat ja riittävät hyvin pysäyttämään, varsinkin kun ne etupyörien levyt kantavat päävastuun. Ja itse asiassa noita rumpujarruja voisi olla vähän isommissakin peleissä, levyt ovat alemman keskiluokan autoissa ihan turhat, sportteja lukuunottamatta.
- Tosielämän_Uuno
Asian ytimeen. Meillä nimenomaan haluttiin valita malli jossa on rumpujarrut. Eivät juutu, eivätkä laahaa, toisin kuin levyjarrut. Yariksen rumpujarrujen vuosihuolto on helppo. Puhallus paineilmalla ja siinä se. Toyotan levyjarrut ovat yhtä loputonta painajaista verrattuna rumpujarrujen huollon helppouteen.
- fkjsdlkgjeojre
Pidä ainakin hengityssuojain päässä jos puhaltelet paineilmalla niitä jarruja. Suositeltavampaa olisi käyttää varsinaisia jarrukliinereitä ettei haitallinen jarrumateriaali pölise ympäriinsä.
No varsinaiseen aloittajan asiaan, joillakin tuntuu olevan kuvitelmana että kun levyjarrut tms. ovat uudempaa tekniikkaa niin ei voisi enää tulla vastaan "vanhempaa" tekniikkaa. Asia nyt vaan on niin että näitä ei käsitellä "uudempana tai vanhempana" vaan hinnan mukaan kalliimpana tai halvempana tekniikkana ja pikkuautoon pyritään valitsemaan edullisempia ratkaisuja koska niistä ei jää paljoa voittoa käteen.
Lisäksi pikkuauton paino on pienempi kuin suurempien ja rumpujarrut ovat ominaisuuksiltaankin täysin riittäviä taka-akselille jolla ei jokatapauksessa voi olla kovin paljon jarruvaikutusta koska jos takapyörä lukkiutuu, pito menetetään ja auto lähtee sivuluistoon. Jo ennen ABS-aikaa takajarruille oli usein paineenrajoitusventtiilejä jolloin varmistettiin että ne lukkiutuisivat vasta kaikkein viimeiseksi erittäin suurella poljinvoimalla.
ABS-aikana tietysti periaatteessa voi sallia enemmän jarruvoimaa taka-akselillekin kun lukkiutuminen estetään.
- TheOtus
Tätä se on kun ei tiedetä tekniikasta mitään... Kaiken pitäisi näemmä olla mahdollisimman monimutkaista ja "uutta" vaikka käytännön ominaisuudet siinä samalla kärsisivätkin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1231853
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1001640Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy511215Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?491098Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M31978Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50876Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s47876Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37810Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56798Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet38797