Kirjastojen kierrätyspisteet

koukussa kirjoihin

Piti aloittaa uusi keskustelu, vanhaan ei ollut tullut kommentteja yli puoleen vuoteen.

Olen jäänyt koukkuun noihin kierrätyspisteisiin: otan ja palautan, en välttämättä palauta saman paikkaan. Ja monia pidän itselläni, sellaisia kirjoja, joita olen etsinyt kirppiksiltä tai muualta luettavaksi kerran toisensa jälkeen.

Pääkaupunkiseudun kierrätyspisteet ovat huonontuneet viime vuoden aikana. Niissä on hyvin paljon muuta kuin suomenkielistä kirjallisuutta ja ne kirjat seisoo kuukausikaupalla. Esimerkiksi tsekinkieliselle, jota on kaksi hyllyllistä, ei liene kauheasti kysyntää. Siivoaisivat pois Pasilasta.

Missä olisi tällä hetkellä matskua ja niin ettei ole kahta kolmea kirjaa tai ei mitään, kuten Kalliossa?

13

184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • twailait

      Mitä sinä sillä tiedolla teet? Lähin kirjasto on se otollisin vastaanottopiste.

      • koulussa kirjoihin

        No tietenkin, jotta voisin löytää lisää hyviä kirjoja itselleni luettavaksi.

        Ei minulla ole mitään "lähintä kirjastoa". Asioin pääkaupunkiseudulla useissa kirjastoissa ja lisäksi asuinpaikkakuntani kirjastossa ja yhden muun kaupungin kirjastossa, jossa ei ole keirrätyspistettä. en ole mitenkään turpeeseen sidottu, oletteko te muut.

        Usein kun reissaan Suomessa, niin katselen onko myytäviä poistokirjoja tai kierrätyspisteitä eri paikkkaunnilla. Tykkään kirjoista, lienee aika harvinaista tänä päivänä, kun kaikki räpläävät laitteita.

        Niin että onko kirjastoja, joista voi tehdä suomenkielisiä löytöjä?


      • twailait
        koulussa kirjoihin kirjoitti:

        No tietenkin, jotta voisin löytää lisää hyviä kirjoja itselleni luettavaksi.

        Ei minulla ole mitään "lähintä kirjastoa". Asioin pääkaupunkiseudulla useissa kirjastoissa ja lisäksi asuinpaikkakuntani kirjastossa ja yhden muun kaupungin kirjastossa, jossa ei ole keirrätyspistettä. en ole mitenkään turpeeseen sidottu, oletteko te muut.

        Usein kun reissaan Suomessa, niin katselen onko myytäviä poistokirjoja tai kierrätyspisteitä eri paikkkaunnilla. Tykkään kirjoista, lienee aika harvinaista tänä päivänä, kun kaikki räpläävät laitteita.

        Niin että onko kirjastoja, joista voi tehdä suomenkielisiä löytöjä?

        Jos on niin kai löytäjät ne itse pitäisivät ja jos täällä mainostaisi niin et kuitenkaan ehtisi paikalle sieltä turpeesta.
        Miksi sinun pitäisi saada kirjasi ilmaiseksi...


      • koukussa kirjoihin
        twailait kirjoitti:

        Jos on niin kai löytäjät ne itse pitäisivät ja jos täällä mainostaisi niin et kuitenkaan ehtisi paikalle sieltä turpeesta.
        Miksi sinun pitäisi saada kirjasi ilmaiseksi...

        Jos ajattelisin, ettei kenenkään pitäisi saada kirjoja ilmaiseksi, en veisi itse toistuvasti kirjoja kierröätyspisteisiin. Niistä kirjoistahan jää minun hyllyyni aika harva, palautan ne joko samaan paikkaan tai muualle. Lisäksi vien kierrätyspisteisiin muitakin kirjoja kuin niistä ottamiani.

        Miksi olet noin pahantahtoinen?

        Kyllähän kirjoja saa edullisesti myös kirpputoreilta, mutta niiden valikoima on surkea. Pelkkiä kertaalleenluettavia. Ei ihmiset tänä päivänä lue kirjoja. Suorastaan hävettää kaivaa ruuhkajunassa pokkari laukusta. Mutta jos istuu työkseen töllön äärellä päivät pääksytysten, ei juuri huvita mitään vapaa-aikana räplätä.


      • Kierrätän tavaraa
        koukussa kirjoihin kirjoitti:

        Jos ajattelisin, ettei kenenkään pitäisi saada kirjoja ilmaiseksi, en veisi itse toistuvasti kirjoja kierröätyspisteisiin. Niistä kirjoistahan jää minun hyllyyni aika harva, palautan ne joko samaan paikkaan tai muualle. Lisäksi vien kierrätyspisteisiin muitakin kirjoja kuin niistä ottamiani.

        Miksi olet noin pahantahtoinen?

        Kyllähän kirjoja saa edullisesti myös kirpputoreilta, mutta niiden valikoima on surkea. Pelkkiä kertaalleenluettavia. Ei ihmiset tänä päivänä lue kirjoja. Suorastaan hävettää kaivaa ruuhkajunassa pokkari laukusta. Mutta jos istuu työkseen töllön äärellä päivät pääksytysten, ei juuri huvita mitään vapaa-aikana räplätä.

        Kierrätetäänhän muutakin. Meillä ei olisi kierrätyskeskuksia, jos ihmiset eivät haluaisi antaa pois tarpeetonta, mutta käyttökelpoista tavaraa. Eikä kirpputoreja, joista saa (jos onnistuu löytämään, torit on nykyisin aika kehnoja) persoonallista tavaraa pilkkahinnalla.

        Kirjastojen poistomyynnit ja kierrätyshyllyt eteisissä ovat sillä tavalla mukavia, ettei koskaan tiedä, mitä niistä löytää. Jos ei mitään, niin voi ainakin todeta, että onpa tavara vaihtunut sitten viime käynnin.


    • koukussakirjoihin

      Kyllä niitä löytyy,. kun jaksaa kierrellä......

    • Kirjapöllö

      Tampereen Hervannassa on hyvä kirjojen kierrätyslaari. Kiva kirjasto muutenkin.

      • allekirjoittaja

      • en.viitsi
        allekirjoittaja kirjoitti:

        http://www.adressit.com/kirjastojen_puolesta
        Valtio suunnittelee lopettaa kirjastot kuntien vastuusta, mikä tarkoittaisi lainaamisen alasajoa. Jos on samaa mieltä adressinlaatijan kanssa, kannattaa allekirjoittaa.

        Mitä merkitystä tällaisilla adresseilla on? Niitä on ruton paljon ja yleensä kannatettavien asioiden puolesta, mutta mitä vaikutusta niillä muka on?

        Olen joskus allekirjoittanut jonkun ja en ole kuullut adressin käsittelystä ikinä mitään jäljestäpäin. Siis en ole löytänyt siitä tietoa. Adressi vain poistuu verkosta.


    • Vien_ja_otan

      Ovat menneet aika kämäisiksi, siis ne kierrätyspisteet. Pelkkää kirjakerhokirjallisuutta ja Hirvisäärtä ja muuta moskaa. Varmaankin, jos joku erehtyy tuomaan hyvän jutun, se menee heti.

      Itse vien kahteen paikkaan, siis kahdella paikkakunnalla sijaitseviin säännöllisesti, mutta yleensä vain yhden tai kaksi kerrallaan. Eipä niitä sitten ole näkynyt, kun olen mennyt seuraavan kerran.

    • täälläjanne

      Kierrätyspisteet ovat tosi hyvä juttu, varsinkin köyhälle lukijalle. (Toki kirjastoista saa ilmaiseksi lainata, mutta niidenkin valikoima on aina rajallinen.) Vaikka kierrätyspisteeseen tuotaisiin jonkun mielestä huonoja kirjoja, niin kannattaa muistaa että toisen roska on toisen aarre.

    • fimp

      Se on kumma juttu, että joidenkin kirjastojen kierrätyspisteissä kirjat vaihtuvat tiuhaan tahtiin, kun taas joissain toisissa kirjastoissa samat kirjat seisovat siellä ties kuinka kauan eivätkä kirjaston asiakkaat edes katso, mitä siellä on. Riippuu toki kirjaston koostakin, isommissa kirjastoissa käy enemmän väkeä, mutta ei se kokonaan ilmiötä selitä.
      Olisi muuten kiinnostavaa tietää, onko noita kierrätyspisteitä vain Etelä-Suomen kirjastoissa vai muuallakin.

    • Kärrykyylä

      Usein vaikuttaa siltä, että kierrätyskärryihin raahataan enimmäkseen sellaisia kirjoja, joiden oikea paikka olisi paperinkeräys (sinne kirjat ilman kansia!). On kai niin vaikea heittää kirjoja pois, olipa kunto tai sisältö mikä tahansa. On kirjastoista jo poistettua, likaista, risaista ja sisällöltään umpikuivaa, liian spesifiä kirjallisuutta, myös oudoilla kielillä. Liian tieteelliset kirjat, vanhat tutkimukset, juhlakirjat, tietosanakirjasarjat, kirjavaliot, kirjakerhokirjat, kellastuneet ja vintiltä haisevat, opukset, vuosikymmeniä vanhat risat lehdet...jotkut tuovat kärryihin jopa mainoksia ja ilmaisjakelulehtiä, äly älä jätä!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      193
      4494
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      247
      2503
    3. 133
      1677
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1361
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      195
      1208
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      80
      1096
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1084
    8. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1031
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1027
    10. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      74
      1027
    Aihe