Petos. Kaveri vähän hölmöili.

Tuttava

Vanha kaverini ylä-aste ajoilta innostui vähän tilailemaan tavaraa netistä. Tämä on siis kaikki faktaa, hän tilasi mm. seitsemän tietokonetta, kymmenen kännykkää ja kaksi pelikonsolia. Jätti maksamatta ja myi tavarat eteenpäin. Sitten hän nosti noin 8000 euron edestä pikavippejä, joilla sanojensa mukaan yritti maksaa nämä tietokoneet yms. Onko tätä maksamista todellisuudessa tapahtunut, sitä en tiedä.

Kaveri nyt ei ollenkaan tajua tilanteen vakavuutta, luulee että menee ainoastaan luottotiedot. Mun ymmärtääkseni hän on syyllistynyt petokseen, ja häkkihän tuollasesta mun tietääkseni yleensä heilahtaa.

Arvio tuomiosta?

6

146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8+17

      Kyse on petoksesta, tai törkeästä petoksesta.

      Petoksesta tuomitaan sakkoa - kaksi vuotta vankeutta.

      Törkeästä petoksesta tuomitaan vankeutta 4 kk - 4 vuotta.

    • Tuttava

      Kaveri yrittää vedota siihen että hänellä on kaksisuuntainen mielialahäiriö, ja että oli maaninen vaihe päällä.

      Näinköhän menee läpi oikeudessa?? Olen siis nähnyt sen psykiatrin kirjoittamat liput ja laput, kun niitä pari päivää sitten esitteli.

      • 1+6

        Oikeudessa otetaan huomioon syyntakeisuus, tai syyntakeettomuus. Joskus voi olla aleentuneesti syyntakeinen.

        Jos skitsofreniaan liittyy kaksisuuntainen mielialahäiriö, puhutaan skitsoaffektiivisesta häiriöstä. Tällöin kyseeseen voi tulla syyntakeettomuus, mutta se edellyttää, että psykoosi oli päällä tekohetkellä.

        Syyntakeetonta ei voida tuomita vankilaan, mutta seurauksena on lähtö pakkohoitoon Kuopion Niuvanniemeen tai Vanhan Vaasan sairaalaan ennalta määräämättömäksi ajaksi, usein puhutaan kuitenkin jopa vuosien mittaisista hoidoista. Silloin kyse on henkilöstä, joka ei kykene huolehtimaan itsestään, ei vastaamaan teoistaan, voi olla vaaraksi itselleen tai muille ja on näin ollen otettava pakkohoitoon rangaistuksen sijasta.


    • Tuttava

      Eipä ihme kun en ollut miestä nähnyt noin paineessa koskaan. Ilmeisesti yrittää siis vedota tuohon syyntakeettomuuteen. En ole ihan perillä tästä pakkohoidosta, mutta luulisi että ei nuo mielisairaalatkaan mitään mukavimpia paikkoja ole.

      Epäilen kuitenkin että taustalla tähän hölmöilyyn on se että sekottui, tai halusi sekoittua "huonoon" porukkaan, joka tietenkin käytti hyväksi.

      Itse on valintasa tehnyt, vaikkei välttämättä ihan täysin tajunnut että miten vakaviin juttuihin sekottui. Ja joku älypää saanut halvat läppärit ja puhelimet.

      • stuntter25

        Syyntakeettomuuteen vetoaminen ei taatusti onnistu niin, että vie oikeuteen jonkun lääkärinlausunnon minkä on siviilistä hommannut. Ehei, saattavat hymyillä pöydän takana jos sitä yrittää. Edes se, että todistettavasti sairastaa jotain vakavaa sairautta, kuten esim. jotkut skitsofreenikkotyypit ovat, ei yksin riitä syyntakeettomuuteen. On osoitettava, että sairaus aiheutti syyntakettomuuden rikoksenteko hetkellä (psykoosi tms).

        Jos siihen mennään niin se asia tutkitaan tarkkaan. Yleensä mielentilatutkimukseen lähdetään linnasta. Ks. Vanhan Vaasan sairaalan sivu aiheesta. Homma ei tosiaan toimi ihan kuin Strömssöössä niin et ku tiputtaa vaan lekurin tokarin dumarin naaman eteen niin vapautuis syytteistä ja vois kävellä himaan.

        http://www.vvs.fi/mielentilatutkimus


    • Tuttava

      Taas yksi kaveri sitten vähemmän. Tää on kyllä mukavaa kun ikää ole kolmeakymmentä ja kaikki vanhat kaverit heittää henkensä tai joutuvat linnaan tai pakkohoitoon. Ja nämä kaverit eivät olleet edes mitään rähinäporukkaa. Ihan normi lukio/amis/ammattikorkee tyyppejä.

      Mikä tätä suomea oikein vaivaa. Katottu liikaa leffoja??

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1325
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      60
      898
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe