Jätetty vanhempi

tätsy

Hei, nyt tarvitsisi vertaistukea ja neuvoja.
Ainoa lapsi on ilmoittanut, ettei tule olemaan kanssani enää koskaan missään tekemisissä. Tämä tilanne on kestänyt jo useamman vuoden, joten alan uskoa, että näin todella on. Haluaisin tavata muita saman asian kanssa loppuelämän elämään joutuvia. Pitäisikö perustaa vanhojen hirviövanhempien kerho?
Sitten myös neuvoja siihen, että mitä pitää tehdä yhteiseen entiseen kotiin jääneiden tavaroitten kuten valokuvat, todistukset ym. muistojen kanssa. Kun on ehdottomasti kielletty ottamasta mitään yhteyttä missään asiassa, niin voisiko nuo tavarat hävittää.
Entä sitten muu omaisuus, olisiko järkevää myydä asunto, muuttaa vuokralle ja käyttää rahat hyvissä ajoin, ettei rahaa jää riesaksi?
Miten kannattaa varautua omaan kuolemaan, ettei siitä tulisi jälkeläiselle mitään vaivaa?
Onhan näitä kysymyksiä. Tässä nämä aluksi.

19

1207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • n35v

      Täällä yksi hirviölapsi.

      En ole pitänyt isääni yhteyttä kuuteen vuoteen, sillä en jaksa jatkuvia valheita ja selityksiä. Yritin kyllä kauan aikaa.

      En halua jättää hänelle mitään ulkoisia muistoja, joten otin mm. minusta otetut kuvat hänen kodistaan. Mielestäni jokaisella on oikeus ottaa hänelle kuuluvat tavarat, myös Sinulla.

      • Loogisesti ajatelle

        Jaa-a, vaikka minun lapseni laittaisi välit poikki minuun, ei hänellä olisi oikeutta viedä valokuvia, jotka hänestä on valokuvaamossa otettu, ennenkuin hän käypään hintaan lunastaisi ne itselleen. Hän on antanut luvan kuvaamiseen ja minä olen ne maksanut.


      • epokepokr
        Loogisesti ajatelle kirjoitti:

        Jaa-a, vaikka minun lapseni laittaisi välit poikki minuun, ei hänellä olisi oikeutta viedä valokuvia, jotka hänestä on valokuvaamossa otettu, ennenkuin hän käypään hintaan lunastaisi ne itselleen. Hän on antanut luvan kuvaamiseen ja minä olen ne maksanut.

        Jep. Kuvien omistusoikeus on kuvien ottajalla, tai kuvaamossa otettujen kuvien ostajalla.


    • Loogisesti ajatelle

      Miten tuo tapaamattomuus on käytännössä toteutunut? Eikö lapsi tapaa myöskään toista vanhempaansa?

      Jos tiedät lapsesi osoitteen, lähetä kirje, jossa kerrot pakanneesi lapsesi todistukset ja muun hänelle kuuluvan omaisuuden pahvilaatikoihin ja että ne on nodettavissa paikasta X tiettyyn päivään mennessä. Jos tavaroita ei noudeta, voit hävittää ne polttamalla ja viemällä lahjoituskirpparille.

      Asunnon myynti voisi tulla ajankohtaiseksi, kun tulette puolisosi kanssa niin vanhoiksi, että tarvitsette palveluasumista. Näissähän vuokrat ovat melko kalliita.

      Kuolemaan ei tarvitse mitenkään varautua. Kyllä viimeisenä jäljelle jäänyt vanhempi AINA kuopataan/poltetaan. Tätä sinun ei kannata pohtia. Tuskin nekään, joilla ei ole lapsia, miettivät minne ruumis päätyy. :D

      • tätsy

        Ongelma onkin juuri se, ettei lapsi ilmoituksensa mukaan lue mitään tekstiä, mikä on minulta lähtöisin. Eli ei voi kirjeitä tai viestejä kirjoitella.
        Asunnon myyntiä ym omaisuuden hävittämistä ajattelen siksi, että jää pieni yllätys perintöjen suhteen. Vastenmielisiä rahoja ei tarvitse periä. Antelisin itse elinaikanani niitä tarvitseville.
        Ja kuolemisen suhteen mietin lähinnä sitä, miten voisi etukäteen suunnitella niin, ettei siitä menisi tietoa hänelle, vai onko se jäljelle jäävien muiden sukulaisten kanssa sovittava, miten menetellään.
        Puolisoa ei ole, ja lapsen isä on kaukana ja kaukainen, joten tuskin lapsella on yhteyttä enää häneenkään.


      • mmmkk

        Mikä lienee saanut rikon aikaan, kuitenkaan älä luovuta ja älä missään tapauksessa hävitä mitään. Vaikka nyt tuntuu katkeralta kalkinta jo muutaman vuoden päästä voi olla ihan toisin. Kun elämä vähän kääntää takkiansa hänellekin, muistuu mieleen vanhemmat, jotka ovat pysyneet lähellä vaikka kuinka kiukuttelee. Lähetä kortti merkkipäivänä, jouluna, mutta älä lähetä mitään muuta lahjaa tai rahaa, kyllä hän tietää että rakastat lastasi kaikista oikuista huolimatta ja sekin hänen täytyy oppia, että vanhempien tehtävä ei ole pelastaa häntä vaikeuksista.
        Älä edes ajattele niin pitkälle kuin sinun perintöösi, aika tekee tehtäväänsä myös lapsellesi.
        Koeta löytää iloa elämääsi, jos pidät matkustelusta ala matkustelemaan osta itsellesi asioita joista pidät, elä omaa elämääsi. tiedän että ei ole helppoa, mutta mitä muutkaan voit.


      • tapaamattomuuson

        käytännössä toteutunut sosiaaliviranomaisten ja äidin valehdellessa tuomioistuimessa perättömässä lausumassaan lapsen olosuhteet,
        toiveet ja lausunnot lasten asumisesta osittain myös isällään, mistä
        lastenvalvojalla yhdessä sovittu eli yhteishuolto ja laajat tapaamis-oikeudet, mitä oikeasti on tapahtunut, mistä sovittu, mitä lapset
        lausuneet ennenkuin äiti ja vranomaiset käänsivät takkinsa lapsia ja lapsen oikeuksia vastaan ja ryhtyivät yhteistuumin manipuloimaan, vieraannuttamaan, uhkailemaan, pelottelemaan ja lahjomaan lapsia isäänsä ja isovanhempiaan vastaan sairaudessaan ja katkeruudessaan suuttuessaan isän vaatimuksiin yhteishuollosta ja tasavertaisesta vanhemmuudesta ja huoltajuudesta...


    • traumaattinen

      Onko jätetty vanhempi miettinyt lapsensa näkökannalta, että mikä mahtaa olla syynä nykyiseen tilanteeseen?? Mikä on johtanut välirikkoon? Mitä sinä olet tehnyt, että tilanne on tämä? On jotenkin niin vaikea uskoa, että syy olisi ainoastaan lapsessasi.

      Olen aikaisemminkin kuullut, että lapsi on "hylännyt" vanhempansa. Sitten kun näistä asioista kuulee lapsen näkökulman, niin en ihmettele yhtään! Jos vanhempi tekee oman lapsen elämästään sietämätöntä, niin joskus voi olla ainoa keino katkaista välit vanhempaan.

      Vanhempi voi olla vaikea monella tapaa. On olemassa hirviö narsisti vanhempia, jotka ovat piinanneet lapsiaan koko heidän elämänsä. Sitten on muun muassa olemassa roikkuvia reppana vanhempia, jotka elävät lapsensa kautta. Oma äitini on kuuluu ehkä tähän toiseen ryhmään. Hän on kuin pieni tarvitseva lapsi, joka hakee lapsiltaan kaikkea sitä mitä on itse lapsuudessaan jäänyt paitsi.

    • Normiäiti

      Tyypillinen narskumamma,jolle kolahtaa kovaa totuudet sitten kun oma lapsi tajuaa mitä hän on tehnyt. Siksi hän kirjoittaa mm.että ei usko lapsen olevan isäänsäkään yhteydessä. Sehän on juuri myrkkyä hänelle. Ja tuo kosto jättämisestä, että ei omalle lapselleen halua jäävän itseltään mitään.

      • turhajättäärahaa

        No kyllähän lapset itsekkin osaavat töitä tehdä. Miksi sitä perintöä pitäisi kenellekään jättää. Olen äidillekin sanonut, että tuhlaa itseensä sitä rahaansa, eikä ajattele minun perintöäni. Kyllä minä itseni ja lapseni elätän omalla palkallani.


    • miem

      Hmmm. Teeppä uuden kumppanisi kanssa lapsi niin kyllä jätetyn vanhemman seura kelpaa ! Ihan ahneuksissa pyrkii lähelle ettei vaan toinen saa enempää

    • Äläpihistä

      Helppoahan se rahat on tuhlata. Tuskin ihan miljonääri olet ja vaikka oletkin , kyllä ne saa menemään. Lahjoita vaikka lastensairaalalle, köyhille naapureille, matkusteluun, luxusvaatteisiin, sisustukseen kalleimman mukaan. Minua on joskus mietityttänyt kun jotkut lapsettomat eivät raski tärvätä ( jos rahaa on) vaan pihistelevät koko ajan. Sitten se omaisuus jää jollekkin , joka tuhlaa sen taivaan tuulin, kun pihistelijät kuolevat.

    • Vanhanainen1948

      Ihan on nykypäivää tuo tilanteesi.
      Muutos tapahtui, kun opiskelut oli opiskeltu ja maksoin lahjana kuorma-auton ajokortin. Pääsi harjoitelupaikaansa työhön ja saa nyt nelinkertaista palkaa minun nykyisiin tuloihini nähden. (avokikka kolminkertaiset) Eikä ilmaista lasten hoitajaa tarvita lapset ovat koululaisia.

      En tiedä ikääsi mutta miksi mietit varautumista kuolemaasi? Toki ei se huono ole...
      Nykytaksoilla halvinkin hautaus on n. 4-5000 €. Jälkisäädöksellä voi määrätä onko hautaus perinteinen vai polttohautus.

      Asunnon vaihto?
      Toki turhan tilan hoito ja huolto on rasitus ja sitä suurempi mitä iäkkäämpi ihminen on kyseessä. Antikvaarien pitäjät kertoivat juuri uusisoneissa; nyt vanha arvoteokset ovat lähteneet kiertoon, ihmiset poistavat niitä kirjahylyistään koska seuraava sukupolvi ei kirjoja säilö. Tunnen ikäihmisiä jotka rahtaavat turhaa tavaraansa kirpputoreille, kun tietävät etteivät jälkipolvet niitä halua varastoida. Vanha tavara on harvoin niin arvokasta että sen säilytystilan ylläpito kannataa. Yhden henden tilan tarve on mielestäni 40-56 neliötä silloin jo makuuhuone on omansa ja kaikki muu mahtuu keittiöön ja ohohuoneeseen.

      Katso se kotisi kauttaaltaa läpi. huomioi tavarat jotka ovat tarpeellisia käyttötavaroita, tarjoan mummuni ohjetta:
      " Älä hanki kaikkea mitä tarvitset vain se mitä ilman et voi elää"
      Ja toista anoppini muistolta;
      " Ihmiset hankivat tavaroita joille heillä ei ole käyttöä, rahoilla joita heillä ei ole, tehdäkseen vaikutuksen ihmisiin joita eivät voi sietää."

      Voisit tehdä harvennuksen myös henkilökohtaisissa vaatteissasi ja ostaa sitten uutta mielevireksi.

      Olet tosiasian edessä, järjestä siis oma elämäsi.
      Olihan noita elämän unelmia ja luuloja itsekullakin. Omani korjasi kuolema, meitä oli 5 naista joilla oli suunnitelma vanhuudenvaralla, ole ainoa hengissä.

      Itselläni on kolme harrastusta ja viihteellä piipahdan tuulettumassa.
      Perusmenot ruoka ja asumiskulut 54 % tuloista olen tarkka joten suurista summista ei ole kyse

      • etlehtikertoi

        Halvin hautaus tulee maksamaan vain 1500€ .


    • Vanhanainen1948

      Olipa vanha ketju!? Tulipa kirjoitusvirheitä?
      Jäi sanomatta itsen Teen pankin kanssa käänteisen sopimuksen asunnostani ja jätän tilille hautauskuluihin tarkastetun hautauskulusumman. Lapsenlapsille säästän omille tielilleen, josta ei nosto oikeutta ennekuin ovat täysi-ikäisiä. Kokonais summaa en pidä kirkossa kuulutettuna, minulle sopiva summa kuukausittain ja 3 999 € / 3v. saa lahjoitaa veroitta kenelle tahansa.

    • Tiukka.paikka

      Pakkaa tavarat laatikoihin ja kirjoita lappu päälle. Hävitä turha. Vie pakkaamasi laatikot uuden asuntosi vintille, josta ne ovat löydettävissä, kun sinusta aika jättää.
      Jos lapsesi on kirjallisesti ilmoittanut eroavansa sinusta, kysy joltakin lakimieheltä, miten voit tehdä testamentin, jossa jätät lapsesi kokonaan ilman perintöä. Se on joissakin tapauksissa mahdollista. Muuten hän perii lain mukaan lakiosan.
      Mutta jos hän ei halua olla kanssasi tekemisissä, ei hän halua sinua periäkään, joten voit tehdä testamentin oman ajatuksesi mukaan. Hän ei varmastikaan sitä moiti.
      Mutta onko tärkeää ajatella rahaa ja tavaraa tässä tilanteessa?
      Kuinka jaksat viedä elämääsi eteenpäin kokemanne välirikon jälkeen? Onko sinulla ystäviä ja harrastuksia. Älä jää märehtimään tilannettasi.

    • hjuiol

      Pakkaa laatikoihin ja säilytä, kyllä hän ne joskus saa ja sittenpä on sitten hänenkin aika herätä ajattelemaan.
      Itse en tuhoaisi, lapsi on lapsi vaikka käyttäytyy noin tyhmästi, aikanaan herää olen varma.

    • alkoholistin_tytär

      en noin yksioikoisesti menisi sanomaan, että se on se lapsi joka käyttäytyy tyhmästi.
      Minä kielsin äitiäni ottamasta yhteyttä minuun millään tapaa, niin kauan kun hän juo.

      Minä olen yrittänyt kaikkeni, että äitini lopettaisi juomisen. Olen soittanut poliisit kymmeniä kertoja viemään hänet putkaan kun hän on lyönyt ja haistatellut minulle ollessani lapsi. Muutin pois kotoa 14 vuotiaana koska yhdessä asumisesta ei tullut mitään äitini miesystävien takia, he olivat kimpussani, yksi yritti raiskata, yksi löi, yksi yritti polttaa kotimme. Olen yrittänyt saada äitini pakkohoitoon, olen pyytänyt, rukoillut, itkenyt, olen yrittänyt hyvällä, ottanut luokseni omaan kotiini asumaan, tehnyt ruuat, pessyt pyykit, kaatanut viinaa viemäriin satoja pulloja elämäni aikana. Olen maksanut minnesotahoidot sun muut, turhaan.

      Minulla ei yksinkertaisesti psyyke kestä enää vierestä katsoa miten juopot miehet käyttävät äitiäni hyväkseen, pieksevät ja hakkaavat, eikä äitini välitä. Äitini elää elämäänsä, minä en halua kuulla enkä nähdä häntä tuollaisena. Äitini tapa elää sairastuttaa minutkin henkisesti. Minun on pakko tehdä täydellinen pesäero koska en jaksa kuunnella hänen valitustaan miten huonosti asiat ovat. Äitini ei välitä itsestään, minäkään en jaksa enää välittää hänestä. Näillä mennään.
      Minä en ikinä odottaisi perintöjä, haluaisin vain saada takaisin sen selvin päin olevan äidin joka minulla oli silloin kun olin pieni, äidin joka rakasti minua ja itseään enemmän kuin viinaa. Mitään muuta en häneltä halua, mutta sitä minä en saa.

    • kelvotonÄiti

      kelvoton vanhempi minäkin ainoalle lapselleni, en juo mutta sauhuan. Kuolemaani sanoi toivovansa, oli sellainen pommi etten ole sen jälkeenn juuri elänytkään ...
      Jos jossain näen, minulle valehdellaan, allekirjoituksia vaaditaan milloin mihinkin.

      onko sellaista järjestöä tai säätiötä, mihin voisi varansa testamentata toisten omista lapsistaan kärsivien auttamiseksi ?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe