Valvontakamera välähti - tuli huomautus 3 km/h ylinopeudesta

Tarkaksi on mennyt

80 v Isäni, joka on autoillut 60 vuotta eikä ole koskaan saanut ylinopeussakkoa tai edes huomautusta sai nyt ensimmäisen huomautuskirjeen. 80 km/h alueella nopeutta 83 km/h. Hyvä oli, että tuli vain huomautus, mutta hiukan ihmettelimme, että näin pienestä ylinopeudesta lähtee mylly pyöriin. Kamera on asennettu loivaan alamäkeen. Usein nopeus hiukan nousee alamäessä ja laskee vastaavasti ylämäessä. Itse kyllä laittaisin kyseisen ylinopeuden luonnollisen nopeudenvaihtelun piikkiin. Vaarallisempaa se on jos kuljettajan pitää alati seurata nopeusmittaria eikä sekään varmaan turvallisuutta lisäisi jos varmuudeksi ajelisi selkeää alinopeutta.

42

1152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oppia ikä kaikki

      Todellinen nopeus oli kyllä sitten lähempänä 90 kuin 80 km/h. Tuostahan on jo toleranssit vähennetty.

      • Minulle ei ole tullut vielä 10km/h ylityksestä mitään


      • Saa_eisaa_taisittenkin

        Kyllä on tullut huomautus 2km/h ylityksestä.

        Toleranssien miettimisen sijaan kannattaisi tutkia omaa ajatteluaan. Onko hyväksyttävää ajaa vähän ylinopeutta? Onko hyväksyttävää varastaa ihan vähän? Onko hyväksyttävää vetää kaveria ihan vaan kevyesti turpaan? Onko hyväksyttävää tappaa naapurin koira?

        Nämä kaikki ovat laissa selkeästi kiellettyjä. Missä menee sinun rajasi? Miksi juuri siinä? Miksi nopeusrajoituksen noudattaminen juuri on se vaikea osuus ajamista?


      • opppiaikäkaikki
        Saa_eisaa_taisittenkin kirjoitti:

        Kyllä on tullut huomautus 2km/h ylityksestä.

        Toleranssien miettimisen sijaan kannattaisi tutkia omaa ajatteluaan. Onko hyväksyttävää ajaa vähän ylinopeutta? Onko hyväksyttävää varastaa ihan vähän? Onko hyväksyttävää vetää kaveria ihan vaan kevyesti turpaan? Onko hyväksyttävää tappaa naapurin koira?

        Nämä kaikki ovat laissa selkeästi kiellettyjä. Missä menee sinun rajasi? Miksi juuri siinä? Miksi nopeusrajoituksen noudattaminen juuri on se vaikea osuus ajamista?

        "Toleranssien miettimisen sijaan kannattaisi tutkia omaa ajatteluaan. Onko hyväksyttävää ajaa vähän ylinopeutta? Onko hyväksyttävää varastaa ihan vähän? Onko hyväksyttävää vetää kaveria ihan vaan kevyesti turpaan? Onko hyväksyttävää tappaa naapurin koira?"

        Kyllä minä arvostan ihmisen ajattelukykyä, jota ihan kaikilla ei kylläkään ole.
        On hyväksyttävää ajaa vähän ylinopeutta, jos ajankohta ja olosuhteet sitä puoltavat. Ei se peltilätkä sitä turvallista nopeutta joka tilanteessa tiedä, se on aina kompromissi.
        Miettimisen sijaan jotkut toimivat kuin opetettu koira, istuvat kun käsketään kysymättä mitään, rangaistuksen pelossa.
        Minun rajani menee järjen käytössä, tiedostaen rajoituskyltin liikenneturvallisuuteen tähtäävän tarkoituksen, ei sen maalattua numerokuviota tuijottaen.


      • yli_1.2-miljoonaaKm
        autoilija kirjoitti:

        Minulle ei ole tullut vielä 10km/h ylityksestä mitään

        sinulla ei pidä nopeusmittari paikkaansa. Minulla on vakionopeussäätimellä asetus 85 ja kolme huomautusta tänä vuonna.

        harmillista sekkin, useamman kerran on mennyt autoja kameran kohdalla ohi, hurjaa ylinopeutta ja ovat säilyneet ilman sakkoja.

        olen ottanut selvää, on hyvät auto DWR kamerat, kaksi edessä, yksi takana

        on ajettu 58v, vain hirviin (6) ja peuriin (2) ja kymmeniin pieneläimiin on tullut kolhittuna., jokapäiväistä työmatkaa 4 x päivässä 48 vuotta.

        3 kertaa olen ollut "jonon/porukan" ainoa auto joka on selvinnyt naarmuitta "ketjukolarissa". kerran yksi viidestä, kerran yksi kai kahdeksasta.

        Suurin syy, ajan kohtuu nopeudella, siitä pystyy jarruttamaan täysillä ja sinä aikana miettimään väistöliikkeen.


    • töttöröö

      Kas, kun ei vedetty mukaan raiskaajia ja rattijuoppoja!

      • No rattijuopumuksista pelkät "aamukrapulat" voi olla vahinkoja. Raiskaus voi olla vahinko taasen kovan humalatilan vuoksi. Ylinopeus voi olla vahinko jos tien oikea tilannenopeus on isompi kuin rajoitus... Esim. moottorieiten alku tai loppu...

        Itse olen viimevuonna syyllistynyt kaikkiin kolmeen rikokseen, tosin aamukrapula (tuskin) on ollut yli 0,5 promillea


      • ihan_vahingossa
        pankkiautomaatti kirjoitti:

        No rattijuopumuksista pelkät "aamukrapulat" voi olla vahinkoja. Raiskaus voi olla vahinko taasen kovan humalatilan vuoksi. Ylinopeus voi olla vahinko jos tien oikea tilannenopeus on isompi kuin rajoitus... Esim. moottorieiten alku tai loppu...

        Itse olen viimevuonna syyllistynyt kaikkiin kolmeen rikokseen, tosin aamukrapula (tuskin) on ollut yli 0,5 promillea

        Joo, lähes kaikki essonvaarit "vahingossa" kiihdyttää puoli kilometriä ja parhaat jo 2 km ennen kuin rajoitus muuttuu 80 ->100 tjsp. Tätä näkee mm. Tuusulan moottoritiellä (Helsingistä ulospäin mentäessä, nopeudet alkaa nousta jo Kehä I tienoilla, vaikka rajoitus muuttuu vasta Tammiston kohdalla). Sama tyyli on myös maanteillä, jonon hinaajat kiihdyttää 75->95 jo 2 km ennen ohituskaistan alkua & rajoituksen muuttumista.

        "Hauskaa" tässä on sekin, että isolle osalle näistä kiireisistä 100 rajoitus tarkoittaa, että körötetään vasemmalla kaistalla n. 90 km/h todellisella nopeudella. Eli lähtevät ohittamaan 80 rajoituksella, mutta rajoituksen muututtua ohittaja onkin itse jonoa vetämässä, perässään ne pari autoa, jotka ääliö kerkisi ohittaa 80-alueella.

        Sama pätee myös toisinpäin eli ei tarvi piitata ensimmäisestä eikä aina toisestakaan alempaa nopeutta osoittavasta merkistä. Ehkä sitten kolmannen kohdalla voi jo hidastaa vähän...


      • OnSeTyhmäOnSe
        pankkiautomaatti kirjoitti:

        No rattijuopumuksista pelkät "aamukrapulat" voi olla vahinkoja. Raiskaus voi olla vahinko taasen kovan humalatilan vuoksi. Ylinopeus voi olla vahinko jos tien oikea tilannenopeus on isompi kuin rajoitus... Esim. moottorieiten alku tai loppu...

        Itse olen viimevuonna syyllistynyt kaikkiin kolmeen rikokseen, tosin aamukrapula (tuskin) on ollut yli 0,5 promillea

        Oliko raiskaamasi henkilö mies, nainen, nuori tyttö vai poika?


      • OnSeTyhmäOnSe kirjoitti:

        Oliko raiskaamasi henkilö mies, nainen, nuori tyttö vai poika?

        Kyseessä siis ei ollut raiskaus vaan perinteinen tilanne "molemmat täysin kaatokännissä" usein vain naista alkaa aamulla kaduttamaan... En tiedä onko tätä kaduttanut...


    • ja hyvä niin

      Nopeus on anturien kohdalla ollut 86km/h koska noissa vähennetään aina 3km/h kuskin oikeusturvan takaamiseksi. Kuskin on kyettävä hallitsemaan autonsa nopeus kaikissa tilanteissa, alamäet mukaan luettuina.

      • Näinhän se on.

        Itse sain aikoinaan rikesakon, kun säästin polttoainetta tulemalla moottorijarrutuksella mäen ala. Mäen päällä nopeus aika tarkkaan 100 km/h, siviilimondeon osuessa vastaan 117... Tai kai se oli 120, kun tuosta oli se varmuusvähennys tehty.

        Periaatteessa tuon sakon voin hyväksyäkin. Jyrkkä alamäki ja siinä mutka. Jos jotain yllättävää tapahtuu, on auton pitäminen tiellä paljon hankalampaa kuin useimmissa paikoissa, joissa ylinopeuksia kytätään...

        Useimmiten tokin moottorijarrutus riittää nopeuden pitämiseen sakkorajan alla, jos mäen päällä on lähdetty nollaylityksestä. Nykyinen vakionopeudensäädin alkaa vaihtelemaan pienempää pesään kun nopeus kasvaa yli 10 km/h asetetun päälle. Ensimmäisellä kerralla yllätti vähän (ja tarkemmin ajatellen, tarpeeksi liukkaalla tuo on jo vaarallista).


      • huolet_pois
        TheRat kirjoitti:

        Näinhän se on.

        Itse sain aikoinaan rikesakon, kun säästin polttoainetta tulemalla moottorijarrutuksella mäen ala. Mäen päällä nopeus aika tarkkaan 100 km/h, siviilimondeon osuessa vastaan 117... Tai kai se oli 120, kun tuosta oli se varmuusvähennys tehty.

        Periaatteessa tuon sakon voin hyväksyäkin. Jyrkkä alamäki ja siinä mutka. Jos jotain yllättävää tapahtuu, on auton pitäminen tiellä paljon hankalampaa kuin useimmissa paikoissa, joissa ylinopeuksia kytätään...

        Useimmiten tokin moottorijarrutus riittää nopeuden pitämiseen sakkorajan alla, jos mäen päällä on lähdetty nollaylityksestä. Nykyinen vakionopeudensäädin alkaa vaihtelemaan pienempää pesään kun nopeus kasvaa yli 10 km/h asetetun päälle. Ensimmäisellä kerralla yllätti vähän (ja tarkemmin ajatellen, tarpeeksi liukkaalla tuo on jo vaarallista).

        > Ensimmäisellä kerralla yllätti vähän (ja tarkemmin ajatellen, tarpeeksi liukkaalla tuo on jo vaarallista).

        Ei tällaista toimintoa taida historic -sarjalaisista löytyä. Lähes satavarmasti autossasi on myös luistonesto, joka osaa toimia myös käänteisellä logiikalla eli kaasuttaa, jos moottorijarrutus uhkaa pistää vetävät pyörät luistoon.


      • huolet_pois kirjoitti:

        > Ensimmäisellä kerralla yllätti vähän (ja tarkemmin ajatellen, tarpeeksi liukkaalla tuo on jo vaarallista).

        Ei tällaista toimintoa taida historic -sarjalaisista löytyä. Lähes satavarmasti autossasi on myös luistonesto, joka osaa toimia myös käänteisellä logiikalla eli kaasuttaa, jos moottorijarrutus uhkaa pistää vetävät pyörät luistoon.

        Ainakaan mutkissa tuo ei osaa kaasuttaa kääntääkseen autoa haluttuun suuntaan... Toki se voi vaikuttaa, kun itse samalla jarruttaa... :)

        Mutta ehkä se jotain osaisi tehdä, jos tuo tarpeeksi pitkälle lähtisi moottorijarrutuksessa. Pari kertaa on perä vähän heilahtanut.


      • huolet_pois
        TheRat kirjoitti:

        Ainakaan mutkissa tuo ei osaa kaasuttaa kääntääkseen autoa haluttuun suuntaan... Toki se voi vaikuttaa, kun itse samalla jarruttaa... :)

        Mutta ehkä se jotain osaisi tehdä, jos tuo tarpeeksi pitkälle lähtisi moottorijarrutuksessa. Pari kertaa on perä vähän heilahtanut.

        Juuei, vetoluiston eston tehtävä on vain estää vetopyörien luisto. Siis sudittelu tai niin voimakas moottorijarrutus, että se "lukitsee" renkaat.

        Ainakin pikkuautot tosiaan tarjoaa kerkeästi perää sivulle, jos veivaa rattia reippaasti sivulle & jarruttaa samaan aikaan moottorilla. Mutta nämä sivuttaisluistothan onkin sitten ESCin heiniä. Auton oikaisu jarruttelemalla on moottorilla vedättämistä turvallisempi ratkaisu - meinaan, että jarruttelu syö vauhtia pois -> korjauksen epäonnistuessa kolarointi tekee vähemmän kipää.


      • nyt.ajettu.60tkm
        huolet_pois kirjoitti:

        > Ensimmäisellä kerralla yllätti vähän (ja tarkemmin ajatellen, tarpeeksi liukkaalla tuo on jo vaarallista).

        Ei tällaista toimintoa taida historic -sarjalaisista löytyä. Lähes satavarmasti autossasi on myös luistonesto, joka osaa toimia myös käänteisellä logiikalla eli kaasuttaa, jos moottorijarrutus uhkaa pistää vetävät pyörät luistoon.

        "Ei tällaista toimintoa taida historic -sarjalaisista löytyä. Lähes satavarmasti autossasi on myös luistonesto, joka osaa toimia myös käänteisellä logiikalla"

        ei ainakaan meidän autossa osaa, kyllä kuskin pitää osata painaa kaasua jos uskaltaa, oli kyllä uutena vuosi takaperin hieman alle 120 000 e auto, olis kai pitänyt ostaa parempi.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Ainakaan mutkissa tuo ei osaa kaasuttaa kääntääkseen autoa haluttuun suuntaan... Toki se voi vaikuttaa, kun itse samalla jarruttaa... :)

        Mutta ehkä se jotain osaisi tehdä, jos tuo tarpeeksi pitkälle lähtisi moottorijarrutuksessa. Pari kertaa on perä vähän heilahtanut.

        Persetti.


    • AP.

      Näinhän se näkyy olevan. Sittenhän huomautus on ihan aiheellinen.

      >> Jos esimerkiksi 60 km/h nopeusrajoitusalueella valvontalaite näyttää ajoneuvon nopeudeksi 71 km/h, vähennetään tästä lukemasta kolme kilometriä tunnissa ja rikesakko annetaan 68 km/t ylinopeudesta.

      Huomautusmenettelyä käytetään, mikäli valvontalaitteen näyttämä nopeuden ylitys on 6–10 km/h. Pieniin ylinopeuksiin poliisi puuttuu ensisijaisesti kirjallisella huomautuksella. Kuitenkin esimerkiksi nopeusvalvonnan pysäytyspaikan ruuhkautuessa voidaan huomautus antaa myös suullisesti. >>

      Näin ollen 1 km/h hiljempaa kun olis ajanut olis välttynyt huomautukselta.

      Ylitys saa olla yllättävän reipas, ennen kun sakko napsahtaa. Omassa ajokissa mittarivirhe noissa nopeuksissa noin 5 km/h, joten jos ajan 80 km/h rajoitusalueella mittarin mukaan 98 km/h ja kamera kuvaa/tutkaa nopeuden, selviän huomautuksella :)

      • AP.

        Noohh..

        >> joten jos ajan 80 km/h rajoitusalueella mittarin mukaan 98 km/h ja kamera kuvaa/tutkaa nopeuden, selviän huomautuksella :) >>

        Ei kun 95 km/h. Näinhän se menee.


      • AP. kirjoitti:

        Noohh..

        >> joten jos ajan 80 km/h rajoitusalueella mittarin mukaan 98 km/h ja kamera kuvaa/tutkaa nopeuden, selviän huomautuksella :) >>

        Ei kun 95 km/h. Näinhän se menee.

        98 (mittarissa) - 5 (mittarivirhe) - 3 (poliisin vähennys) - 80 (rajoitus)= 10.

        10 km/h ylinopeus jäänee vielä huomautuksen puolelle. Tai sitten ei.


    • anemia-aku

      Tämäkin esimerkkitapaus osoittaa, mihin poliisi keskittyy. Eihän ole mitään väliä, vaikka huumehörhöt ajelevat ilman korttia ja liettualaiset liigat tekevät asuntomurtoja sekä nuorisojengit pahoinpitelevät ja ryöstävät mummoja. Poliisi on toimintamallinsa valinnut, selvästikin valtiovarainministeriön painostuksesta. Vaiko muuten vaan valittu se helpoin tapa työskennellä. Kamerakuvia on kiva katsella lämpimissä sisätiloissa, oikeiden rikosten tutkiminen voisi jopa hieman vaatia älynystyröiden käyttöä..

      • Suhteellisuuden tajua?

        Poliisilta on resurssit viety hoitaa asiat kunnolla. Kun jotain on pakko tehdä ja jotenkin saada sekin vähä näyttämään taloudellisesti kannattavalta se valvonta on hyvä tehdä liikenteessä. Sieltä kun liikenteeseen epäkelvot yksilöt haluavat vapaaehtoisesti parantaa valtion rahatilannetta sakkojen muodossa niin homma toimii. Ja sitä paitsi liikenteenvalvonta on se poliisin toimintamuoto joka konkreettisesti näkyy ihmisten silmissä tutkien ja ratsioidenkin muodossa. Vai NÄETKÖ kovastikin usein raiskaajien, pahoinpitelijöiden, huumehörhöjen, talousrikollisten, pedofilien, siwaryöstäjien tai nettirikollisten kiinniottoja tai etsimistä? Ne kun ovat myös poliisin tehtäviä. Älä anna havaintojesi hämätä.


      • Homous on synti
        Suhteellisuuden tajua? kirjoitti:

        Poliisilta on resurssit viety hoitaa asiat kunnolla. Kun jotain on pakko tehdä ja jotenkin saada sekin vähä näyttämään taloudellisesti kannattavalta se valvonta on hyvä tehdä liikenteessä. Sieltä kun liikenteeseen epäkelvot yksilöt haluavat vapaaehtoisesti parantaa valtion rahatilannetta sakkojen muodossa niin homma toimii. Ja sitä paitsi liikenteenvalvonta on se poliisin toimintamuoto joka konkreettisesti näkyy ihmisten silmissä tutkien ja ratsioidenkin muodossa. Vai NÄETKÖ kovastikin usein raiskaajien, pahoinpitelijöiden, huumehörhöjen, talousrikollisten, pedofilien, siwaryöstäjien tai nettirikollisten kiinniottoja tai etsimistä? Ne kun ovat myös poliisin tehtäviä. Älä anna havaintojesi hämätä.

        Vitun nastapellet, ostakaa kitkat ni ei kamerat välky


      • KiiminkiRäikkönen
        Suhteellisuuden tajua? kirjoitti:

        Poliisilta on resurssit viety hoitaa asiat kunnolla. Kun jotain on pakko tehdä ja jotenkin saada sekin vähä näyttämään taloudellisesti kannattavalta se valvonta on hyvä tehdä liikenteessä. Sieltä kun liikenteeseen epäkelvot yksilöt haluavat vapaaehtoisesti parantaa valtion rahatilannetta sakkojen muodossa niin homma toimii. Ja sitä paitsi liikenteenvalvonta on se poliisin toimintamuoto joka konkreettisesti näkyy ihmisten silmissä tutkien ja ratsioidenkin muodossa. Vai NÄETKÖ kovastikin usein raiskaajien, pahoinpitelijöiden, huumehörhöjen, talousrikollisten, pedofilien, siwaryöstäjien tai nettirikollisten kiinniottoja tai etsimistä? Ne kun ovat myös poliisin tehtäviä. Älä anna havaintojesi hämätä.

        Poliisin tehtävä on kerätä valtiolle tuloja ja helpointa se on ylinopeussakkojen muodossa, kunpa alkaisivat sakottamaan kännykkään puhuvia/fb-päivittäjiä/tekstiviestien räplääjiä, niin valtion tulot kasvaisivat roimasti, mutta kun siitä mennään missä rima on matalin, kameratolppa=valokuva, kamara-auto=valokuva ja kameralla kuvattu partioautosta.


      • raha_ei_kelpaa
        KiiminkiRäikkönen kirjoitti:

        Poliisin tehtävä on kerätä valtiolle tuloja ja helpointa se on ylinopeussakkojen muodossa, kunpa alkaisivat sakottamaan kännykkään puhuvia/fb-päivittäjiä/tekstiviestien räplääjiä, niin valtion tulot kasvaisivat roimasti, mutta kun siitä mennään missä rima on matalin, kameratolppa=valokuva, kamara-auto=valokuva ja kameralla kuvattu partioautosta.

        Se kyllä ihmetyttää, että jätetään oivat rahastuspaikat käyttämättä

        - tietyissä paikoissa jengi päästelee ruuhka-ajan liepeillä ihan surutta 10-20 yli rajoituksen (siis ~90 mittarissa 70 -rajoitusalueella tjsp), muttei poliiseja näy mailla halmeilla ...ja ovat kanssa sellaisia tieosuuksia, missä myös sattuu ja tapahtuu eli sille rajoitukselle on perustelu

        - perskärpäsiä voisi sakottaa automaattisesti (siis välimatka >10 m/0,5 s 70-80 nopeuksissa), tätä varten pitäisi olla myös takaa päin kuvaava kamera, eihän rek. kilvestä saa kuvaa, kun se on tungettuna toisen auton perseeseen ... ja samalla systeemillä saisi mopollekin järjestettyä ylläreitä

        - ehkä joku 10 vuotta jahkailtiin rekisterikilpiä skannaavie kameroidenkin kanssa ... ja nyt tiedetään, että ilmoituksia maksamattomista vakuutuksista, rästissä olevista katsastuksista, omistajan (=kuskin?) etsintäkuulutuksista yms kilisee niin taajaan, ettei kameralla varustetut partioautot kerkiä puuttua kuin murto-osaan näistä


    • Eli ylinopeutta ajamalla pääsit tunnissa 3 kilsaa pidemmälle... oliko järkeä :)

      • jonossakoturvallista

        Järkeä on siinä, ettei muodosteta turhia jonoja ja tehdään matkanteosta rauhallista ja lepuuttavaa. Sillä ei ole mitään merkitystä säästääkö aikaa tai pääseekö pitemmälle.


      • 87k
        jonossakoturvallista kirjoitti:

        Järkeä on siinä, ettei muodosteta turhia jonoja ja tehdään matkanteosta rauhallista ja lepuuttavaa. Sillä ei ole mitään merkitystä säästääkö aikaa tai pääseekö pitemmälle.

        Muista kuitenkin että kovemmin ajamalla säästät polttoainetta koska olet perillä aikaisemmin ei polttoainetta ehdi kulua matkalla niin paljon kuin hitaammin ajamalla!!


      • 87k kirjoitti:

        Muista kuitenkin että kovemmin ajamalla säästät polttoainetta koska olet perillä aikaisemmin ei polttoainetta ehdi kulua matkalla niin paljon kuin hitaammin ajamalla!!

        Juurikin niin... nopeuden tuplaaminen vähentää ajan jonka polottainetta kuluu, mutta polttoainetta kuluu tankista 3 kertaa nopeammin...

        Onko liian vaikeaa? Eli ei tule säästöä :)


      • on_se_idiootti
        pankkiautomaatti kirjoitti:

        Juurikin niin... nopeuden tuplaaminen vähentää ajan jonka polottainetta kuluu, mutta polttoainetta kuluu tankista 3 kertaa nopeammin...

        Onko liian vaikeaa? Eli ei tule säästöä :)

        No nyt mulkvisti vastaa taas itselleen. Ei ole muumit laaksossa eikä lusikat laatikossa olleet aikoihin, onkohan koskaan, tuskinvaan.


      • on_se_idiootti kirjoitti:

        No nyt mulkvisti vastaa taas itselleen. Ei ole muumit laaksossa eikä lusikat laatikossa olleet aikoihin, onkohan koskaan, tuskinvaan.

        Ymmärrämme että viestipuun poisto harmittaa, koittakaamme silti selvittää kenelle vastaus on osoitettu


    • Junnu671

      Aivan oikein että tulee seurauksia pienestäkin ylinopeudesta tänäänkin eräs hullu tappo pikkulapsen lähtemällä ohittaan rekkaa 80km/h alueella ja paikassa on vielä ohituskieltokin.

      • tilannearvio

        Ja et näe missään mitään muuta syytä onnettomuuteen kuin nopeudessa?
        Kyllä sen rekan olisi voinut turvallisestikin ohittaa, vaikka ylinopeudellakin.


      • tilannenopeus
        tilannearvio kirjoitti:

        Ja et näe missään mitään muuta syytä onnettomuuteen kuin nopeudessa?
        Kyllä sen rekan olisi voinut turvallisestikin ohittaa, vaikka ylinopeudellakin.

        Eh? Olisiko niitä muita syitä 1) ohituskielto 2) riittämätön näkyvyys (pöllyävän lumen vuoksi) 3) huonot keliolot (liukkaus/huono näkyvyys yms) = yli 80 km/h joka tapauksessa reikäpäisyyttä keliin nähden.


    • Anonyymi

      Pari kertaa on kamera välähtänyt. Kummallakaan kerralla ei tapahtunut mitään, eli ei tullut minkäänlaista kirjettä asian suhteen.

      • Anonyymi

        Minulla on vastakkainen kokemus. Vuosia sitten kamera välähti Siilinjärvellä 5-tiellä sellaisen 50 metriä pitkän ja 10 metriä syvän notkon pohjalla. Kotiin tuli sitten huomautus poliisilta 81 km/h nopeudesta kahdeksankympin alueella. "Haluamme huomauttaa kuljettajalle, että pienikin ylinopeus vaarantaa liikenneturvallisuutta."

        Tässä ketjussa on mielenkiintoista logiikkaa siitä, kuinka paljon voi ylittää nopeusrajoitusta ilman, että kiinni jäädessä tulee seuraamuksia. Miettisivät mieluummin sitä, että paras ja edullisin tapa päästä perille on ajaa matka tasaista nopeutta muiden samoin tekevien kanssa. Jonossa jokainen ohitus on turhan häiriön aiheuttamista hyvin sujuvassa liikenteessä. Siinä kuluu ylimääräistä energiaa ja parhaimmillaankin ajan säästö menetetään ensimmäisissä eteen tulevissa liikennevaloissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on vastakkainen kokemus. Vuosia sitten kamera välähti Siilinjärvellä 5-tiellä sellaisen 50 metriä pitkän ja 10 metriä syvän notkon pohjalla. Kotiin tuli sitten huomautus poliisilta 81 km/h nopeudesta kahdeksankympin alueella. "Haluamme huomauttaa kuljettajalle, että pienikin ylinopeus vaarantaa liikenneturvallisuutta."

        Tässä ketjussa on mielenkiintoista logiikkaa siitä, kuinka paljon voi ylittää nopeusrajoitusta ilman, että kiinni jäädessä tulee seuraamuksia. Miettisivät mieluummin sitä, että paras ja edullisin tapa päästä perille on ajaa matka tasaista nopeutta muiden samoin tekevien kanssa. Jonossa jokainen ohitus on turhan häiriön aiheuttamista hyvin sujuvassa liikenteessä. Siinä kuluu ylimääräistä energiaa ja parhaimmillaankin ajan säästö menetetään ensimmäisissä eteen tulevissa liikennevaloissa.

        On se pitkällä matkalla hermoja ja polttoainetta kuluttavaa, kun edessä ajetaan vähän turhan hissukseen.
        Inhottavinta on kun milloin mistäkin syystä hiljennellään reilusti ja ohituspaikoissa poljetaan kaasua.

        Ohi vaan sekopäistä ja saa ajaa rauhassa tasaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se pitkällä matkalla hermoja ja polttoainetta kuluttavaa, kun edessä ajetaan vähän turhan hissukseen.
        Inhottavinta on kun milloin mistäkin syystä hiljennellään reilusti ja ohituspaikoissa poljetaan kaasua.

        Ohi vaan sekopäistä ja saa ajaa rauhassa tasaisesti.

        Et voi vaikuttaa siihen, miten muut ajavat. Mutta voit vaikuttaa siihen, miten siihen suhtaudut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se pitkällä matkalla hermoja ja polttoainetta kuluttavaa, kun edessä ajetaan vähän turhan hissukseen.
        Inhottavinta on kun milloin mistäkin syystä hiljennellään reilusti ja ohituspaikoissa poljetaan kaasua.

        Ohi vaan sekopäistä ja saa ajaa rauhassa tasaisesti.

        Silloin juuri sitä polttoainetta säästyy, kun ajat "vähän liian hissukseen". Jos tapana on ollut ajaa juuri se 10% yli rajoituksen, aja kokeeksi rajoituksen mukaan. Tasaisesti ajamisen voit valita ihan itse. Ne, joille tämä ei riitä, menevät ohi.

        Pointti vastaamassasi viestissä oli, että löytäessäsi tasaista nopeutta liikkuvan jonon, liity siihen ja pysy siinä. Se on hyvin helppo tapa päästä leppoisasti perille. Sinun täytyy vain valita, että et lähde tekemään xx ohitusta päästäksesi ajamaan "rauhassa" y km/h lujempaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin juuri sitä polttoainetta säästyy, kun ajat "vähän liian hissukseen". Jos tapana on ollut ajaa juuri se 10% yli rajoituksen, aja kokeeksi rajoituksen mukaan. Tasaisesti ajamisen voit valita ihan itse. Ne, joille tämä ei riitä, menevät ohi.

        Pointti vastaamassasi viestissä oli, että löytäessäsi tasaista nopeutta liikkuvan jonon, liity siihen ja pysy siinä. Se on hyvin helppo tapa päästä leppoisasti perille. Sinun täytyy vain valita, että et lähde tekemään xx ohitusta päästäksesi ajamaan "rauhassa" y km/h lujempaa.

        Kun sen tasaista nopeutta liikkuvan jonon löytää niin itseä hitaamminhan se tasaista nopeutta liikkuva jono silloin etenee, niin miksipä sitä ei voisi/saisi auto tai pari kerrallaan turvallisesti ohittaa, päästäkseen ajamaan rauhassa sitä omaa nopeuttaan? Se jonossa ajaminenhan tunnetusti eniten kuskeja rassaa ja siten kasvattaa onnettomuusriskiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et voi vaikuttaa siihen, miten muut ajavat. Mutta voit vaikuttaa siihen, miten siihen suhtaudut.

        Kyllä, mutta silti se ärsyttää, kun hidastetaan turhan hitaaseen nopeuteen, kun paska jäykkänä pelkää välähdystä. Näin on takuulla siksi, että ei tiedetä oman autonsa mittarivirhettä ja sen päälle vielä varmuuden vuoksi entistä hitaampi nopeus. Todellisuudessa voisivat varmaankin ajaa 10 km/h nopeammin, eikä siltikään vielä välähtäisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin juuri sitä polttoainetta säästyy, kun ajat "vähän liian hissukseen". Jos tapana on ollut ajaa juuri se 10% yli rajoituksen, aja kokeeksi rajoituksen mukaan. Tasaisesti ajamisen voit valita ihan itse. Ne, joille tämä ei riitä, menevät ohi.

        Pointti vastaamassasi viestissä oli, että löytäessäsi tasaista nopeutta liikkuvan jonon, liity siihen ja pysy siinä. Se on hyvin helppo tapa päästä leppoisasti perille. Sinun täytyy vain valita, että et lähde tekemään xx ohitusta päästäksesi ajamaan "rauhassa" y km/h lujempaa.

        Työmatka-ajossa säästän noin 2l/100 keskikulutuksessa, jos en jää jumiin hidastelevien kaasun pumppaajien taakse.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

      Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      102
      4447
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

      Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      382
      1168
    3. Missä mustasusi on?

      Suden aloituksia ei ole näkynyt moneen päivään.
      Ikävä
      186
      1042
    4. Pakko kertoa mies

      Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      109
      1022
    5. Sinä vain tulit elämääni

      Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      83
      893
    6. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

      Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      47
      891
    7. Miten koskettaisit häntä?

      Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      64
      881
    8. Mitä ajattelet

      Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      64
      846
    9. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

      Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      10
      837
    10. Onko se niin

      Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta
      Ikävä
      64
      816
    Aihe