Myyntityö

therocknrolla

Hellou

Löysin tämän keskustelupalstan jokin aika sitten ja sen jälkeen olen satunnaisesti seurannut täällä käytäviä keskusteluja. Kuten muillakin palstoilla missä on mahdollisuus nimettömään sanailuun, on tämäkin keskustelualue täynnä häiriintyneitä. Se tekee objektiivisen keskustelun varsin vaikeaksi, kuten varmaan olette huomannut.

Aloitan ketjun missä keskustellaan kiihkottomasti myyntityöstä. En vastaa yhteenkään trolliin, tai edes sellaiselle haisevaan. Toivon myös , että ne ketkä haluavat oikeasti tietää myyntityöstä, eivät provosoidu häiriintyneiden yksilöiden tölväisyistä. Onkin erittäin hyvä huomioida sellainen asia, että ne ketkä oikeasti ovat tai aikovat myyntialalle, täytyy kestää vastoinkäymisiä muilla aloilla työskenteleviä enenmän. Ja jos täällä nimettömien jurinoita ei kestä, niin ei ole hyvät mahdollisuudet myöskään kestää jurinoita kentälle siirryttäessä. Joten unohtakaa häiriintyneet yksilöt ja keskittykää olennaiseen, eli myyntityöhön.

Hieman itsestäni ja millä eväillä tälläisen ketjun aloitan. Olen työskennellyt myynnin ja markkinoinnin parissa 25 vuotta. Opiskellut kaiken mitä on opiskeltavissa ja saanut kokeilla teoriat käytännössä monenlaisten tuotteiden ja palvelujen parissa. Tällä hetkellä toimin myyntijohtajana ITC-alalla ja alaisuudessani työskentelee 47 myyjää 12 maassa.

Vastailen parhaani mukaan myyntiä ja markkinointia koskeviin kysymyksiin ja keskusteluun. En edes koeta väittää, että olisin paras tälläisen keskustelun ylläpitoon. En edes tiedä, että onko tämä järkevä paikka käydä keskustelua, no katsotaan kuinka käy...

therocknrolla

8

2613

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitä myynti on?

      Pyörää ei tarvitse keksiä uudestaan. Alla Pauli Vuorion varsin pätevä määritelmä myyntityöstä.

      Pääosin myynti on monesti agressiivista ahkeruutta vaativa asia. Ahkera, aktiivinen myyjä voittaa vähemmän ahkeran elleivät taito tai muut erot ole järisyttäviä. Kun määrää on tarpeeksi niin saadaan myös harjoitteita, toistoja, jotka tuovat kokemusta ja asioita ns. selkärankaan.
      Myynti on asennelaji. Kun on rakentavaa asennetta ahkeruuteen, oman työn arvostamiseen ja tuloshakuinen pääsee jo alkuun ja monesti pitkällekin.

      Myynti ei siis ole raketti tai tähtitiedettä, kuten moni huippumyyjä ja moni kouluttajakin on todennut.

      Merkittävää on kuitenkin, että pidemmän päälle ahkeruus ei pelkästään riitä. Tämä on tärkeää ymmärtää oman motivaation ja kehittymisen kannalta. Sen lisäksi, että myyjän täytyy päivittää koko ajan jo oppimiaan asioita, asennettaan ja tietojaan on tason nosto taidoissa välttämätöntä.

      Tasoa on paljon helpompi nostaa, kun määrän kautta on oikeaa kokemusta tarpeeksi.
      Myyjä pystyy tekemään merkittävää vaikuttamista puhetaidoillaan, kehonkielen viesteillä ja osaamalla lukea ihmisiä näistä asioista. Useimmiten on kyse siitä mihin myyjä suuntaa energiansa.
      Hyvä myyjä on ajankäytön hallinnan ammattilainen. Hän etsii ne asiat mistä myyntulos syntyy ja keskittyy eniten niihin.
      Ykkösasioita joissa on kehitettävää kokeneillakin myyjillä ovat kuuntelutaito, kuunteluhalu ja kysymystekniikat.

      Vaikuttavia asioita henkilökohtaisessa myyntityössä ovat mm.
      • Myyjällä on lähtökohtainen vuorovaikutus ja vaikutusvastuu.
      • Myyjän tehtävä on myydä ei selittää miksi kauppa ei käy.
      • Ei ole syytä kieltää, mikä on kaikkien tiedossa: suurimman osan aikaa esität omaa ¨ näkökulmaasi. Myyjän taito on nähdä asiat myös asiakkaan silmin.
      • Kaikissa päätöksissä, siis myös ostopäätöksissä on tunnetta mukana.
      Myyjä löytää oikean tunteen, jonka hän liittää päätöksentekoon.
      Kyse on lopulta siitä, että ostopäätös syntyy, kun asiakkaalla on tunne siitä, että
      ostaminen on sen arvoista tai arvokkaampaa kuin, mitä vastinetta hän siitä maksaa.
      • Myyjä osaa kaupanpäätöstaidot.

      Yleinen kysymys on synnytäänkö myyjäksi. Kaikilla on mahdollisuus kehittyä jopa huippumyyjäksi. Varsinaista prototyyppiä ei ole. Huippumyyjä voi olla yhtä hyvin energinen ektrovertti tai hiljainen diplomaatti. Mies tai nainen. Monet asiat kuitenkin yhdistävät. Erityisesti myyjän täytyy tulla toimeen torjutuksi tulemisen ja sen mahdollisuuden kanssa.

      Ja tietenkin: Myynti on palvelua ja palvelemista.

      Ja tämä oli suppea kiteytys.

      Yhteiskunnan ja työpaikkojen kannalta myynti on tehtävänä äärimmäisen tärkeä. Kun myydään, syntyy työpaikkoja ja pidetään nykyisiä yllä. Vasta tapahtunut myynti tuo kassavirran, josta maksetaan palkat.

      Tehtävänä ( ei niinkään ammattinimikkeenä ) myynti onkin yleisin työtehtävä.
      Entistä enemmän mennään myynnin kautta ja niin pitääkin. Ajattelu jossa valmistetaan ja sitten katsotaan ostaako joku on mennyttä. Mikään tuote ei ole myöskään tähän päivään myynyt itse itseänsä
      ( ainakaan siis alunperin ) vaan on tarvittu henkilökohtaista myyntityötä.
      Koneet eivät korvaa myyntityötä, eivätkä palvelua, vaikka niin on ennustettu jo monta kertaa.
      Kuten kaikessa, tarvitaan ihminen. Yhtään yritystä tai mitään muutakaan organisaatiota ei ole olemassa ellei ole ihmistä.

      Osittain on käynyt kuten paperinkulutuksen kanssa ( paperiton toimisto... ) arveltiin, että tekniikan ja tietotekniikan kautta paperinkulutus laskee.... se onkin noussut masiivisesti, radikaalisti, löytyykö edes tarpeeksi voimakasta sanaa?
      Samanlaisia arveluita on ollut henkilökohtaisesta myyntityöstä, jota tarvitaan näemmä kuitenkin koko ajan lisää.

      Jostain syystä myyjästä tulee mieleen monille jotain muuta kuin mitä se jokapäiväisessä elämässä on, jolle jokaisella on merkitystä. Jokainen suuri tai pieni yritys tarvitsee myyjää oli sitten loppukäyttäjänä kuluttaja tai yritys tai julkinen sektori. Niin elämän syntymän kuin kuolemankin yhteydessä , niitä ennen ja niiden jälkeen olemme myymisen kanssa tekemisissä.
      Parisuhteessa ja lapsien hoidossa tarvitaan myyntitaitoja.
      Tätä ei tarvitse kuitenkaan kirjaimellisesti ottaa. Sanalla myynti on joillekin huono kaiku, mutta niin tärkeä se on asiana jokaiselle meistä, että sitä ilman emme olisi edes olemassa.


      Pauli Vuorio
      Myyntikouluttaja

    • Ja vielä muutama totuus...

      Myyjä: Tienaa enemmän tekemällä perusasioita

      Myyminen on maailman mukavin ammatti, se on myös äärimmäisen helppoa. Myyjänä on mahdollisuus ansaita hyvin tekemällä sitä mistä oikeasti nauttii. Päivästä toiseen ihmisten kanssa olemista.

      Kun pääset kotiin voit vain nauttia omasta vapaa-ajastasi, työhuolet voit jättää työpaikalle. Noudattamalla näitä viittä perusasiaa teet myynnistä vieläkin mukavampaa ja tienaat entistä enemmän!

      ”Asiakas kokee ammatitaidottomaksi sellaisen myyjän, joka ei arvosta asiakastaan”

      1. Kuuntele asiakasta

      Myynti on ratkaisun, paremman vaihtoehdon, tai puhtaasti hyvän olon löytämistä asiakkaalle. Kuuntele asiakasta, niin tiedät mitä tarjoat.

      2. Opettele tuotteet

      Kun tarjoat asiakkaalle oikeaa tuotetta tai ratkaisua, alkaa asiakassuhde, ei pelkkä kauppa. Lukuisten tutkimusten mukaan asiakasta ärsyttää eniten ammattitaidoton myyjä. Asiakas kokee ammatitaidottomaksi sellaisen myyjän, joka ei arvosta asiakastaan. Asiakasta taas arvostat kuuntelemalla. Älä kerro sellaisia tuoteargumentteja, joita asiakas ei halua kuunnella. Kerro vain tarvittava.

      3. Tee aina aloite

      Vaikka keskustelupalstoilla ja sosiaalisessa mediassa usein nillitetään yli-innokkaista myyjistä ja haukutaan ne syvimpään helvettiin, silti tutkimusten ja käytännön havaintojen perusteella, myyjä myy sitä enemmän mitä aktiivisemmin hän lähestyy asiakasta. Niitä ihmisiä jotka eivät kirjoittele keskustelupalstoille ja sosiaaliseen mediaan on kuitenkin huomattavasti enemmän kuin niitä jotka kirjoittelee. Muista kuitenkin asiakkaan kohtaamisessa vinkki numero neljä.

      4. Käytä pelisilmää

      Myyjän pelisilmä kehittyy myymällä. Mikäli olet juuri aloittanut myyjän työn, älä hätäile. Kehityt jokaisen asiakaskohtaamisen kautta paremmaksi. Pelisilmällä on mukautumista. Pelisilmällä tarkoitetaan asiakkaan tunnistamista ja siihen mukautumista. Me ihmiset luotamme eniten itsemme kaltaisiin ihmisiin.

      Jos asiakas haluaa kuulla faktoja tuotteesta, kerro ne. Jos asiakas taas haluaa että hehkutat tuotetta, niin hehkuta. Muista että ostaminen on aina tunnepäätös.

      5. Kuuntele neuvoja

      Vaikka olisit mielestäsi jo tähtimyyjä ja niin hyvä, ettet oikein voisi enää paremmaksi tulla, usko pois, sinulla on vielä opittavaa. Yritys jossa työskentelet, ei ole keksinyt myyntikonseptia hatusta. Se on muokattu kokemuksien ja erehdyksien kautta. Jos sinulla on mielestäsi parempi tapa myydä, kerro se esimiehellesi, tiedon jakaminen avaa usein ovia uusiin haasteisiin.

      • Helsingistä

        Tervehdys!
        Itsekin olen aina välillä yrittänyt herättää fiksua keskustelua myyntityön filosofiasta tosielämän kautta, mutta tämän palstan taso on valitettavasti vienyt tuolloin mehut jatkaa väkipakolla keskustelun herättämistä. Tässä oli hienoja pelisääntöjä, arvoja ja käytännön ideoita kehittymiseen ja myyntityön sisimmän oivaltamiseen.

        Osallistun mielelläni itsekin tähän ketjuun, mikäli saadaan viritettyä mielekästä sisältöä, eri näkökulmista.

        Terveisin: itsellä toimenkuva ITC/markkinointi kentältä tällä hetkellä suuryritysten parissa.


      • Helsingistä

        Js jos saan hieman tässä haastaa, niin taisit tarkoittaakin nämä totuudet provokaatioksi?

        Lainaus:
        Myyjä: Tienaa enemmän tekemällä perusasioita
        = perusasiat tulisi aina olla kunnossa, mutta olennaista onkin ottaa epäonnistumisista oppia niin, että sen päälle voisi aina rakentaa ja luoda edellytykset kehittyä edelleen. Jatkamalla samoin kuten aina ennenkin ei lopulta välttämättä vie oppimisprosessia eteenpäin, kuin sen hetken, kun pysyt mukavuusalueella.

        Lainaus:
        Myyminen on maailman mukavin ammatti, se on myös äärimmäisen helppoa. Myyjänä on mahdollisuus ansaita hyvin tekemällä sitä mistä oikeasti nauttii. Päivästä toiseen ihmisten kanssa olemista.
        = sanoisin, että mukavin ammatti varmasti jos se on elämäntapa, mutta samalla haastavin mitä on olemassa. Myyntiin on monesti matala kynnys rekrytoitua, mutta huipulle pääseminen vaatiikin monialaista osaamista - muutakin kuin esim. soslaalista. (=olemalla esim. hyvä tyyppi ja luotettava)

        Lainaus:
        Kun pääset kotiin voit vain nauttia omasta vapaa-ajastasi, työhuolet voit jättää työpaikalle. Noudattamalla näitä viittä perusasiaa teet myynnistä vieläkin mukavampaa ja tienaat entistä enemmän!
        = tämä ei ainakaan omassa tapauksessa aina päde, vaan ehkä tuon elämäntavan vuoksi olen joutunut kantamaan hommia kotiinkin asti ja toimimaan ikäänkuin "yrittäjän" asenteella. Ehkä joku päivä pystyn rajaamaan täysin työt duunipaikalle, joka onkin arvokas tavoite tähtäimeen. (riittävä palautuminen ja lepo ovat varmistus luovuudelle ja tehokkuudelle. Väsyneenä ei kukaan pysty antamaan parastaan)


    • Pakkomyymiselle ei

      Ainakin eräs Sarasvuo kehui kovasti, että parhaat myyjät eivät ole kovaäänisiä tyrkyttäjiä, vaan sopivasti introverttejä henkilöitä, jotka antavat riittävän tilan myös asiakkaalle.

      • Asiakas on pääosissa myyntitapahtumassa. Myyjän tehtävä on ohjata tapahtumaa.


    • Anonyymi

      Vähittäiskaupan myyjä on käytön pankki virkailijan tasolla rahan käsittely.

      • Anonyymi

        So? Ei kaikkien tarvitse olla valtion tai kunnan virkanilkkejä, johtavia, maailmankuuluuja poliitikkoja tai diplomaatteja.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sannalla tänään vuorossa The Daily Show

      Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.
      Maailman menoa
      143
      8405
    2. Tanskassa lain vaatimana Bovaer tappanut nautoja ja sairastuttanut

      Samaa myrkkyä myös Suomen lehmiin ollut tuloillaan, miten teidän tilalla? https://www.agriland.ie/farming-news/bovaer-m
      Maailman menoa
      106
      7586
    3. Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.

      https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot
      Maailman menoa
      125
      5819
    4. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

      Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      103
      5698
    5. Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään

      eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm
      Maailman menoa
      121
      4862
    6. Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"

      Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo
      Maailman menoa
      147
      2720
    7. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

      (Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      64
      2536
    8. Ei välimatka meitä erottanut

      Vaan välirikko ja väärinymmärrykset. Oikeastaan henkinen välimatka on meidän välillä pieni, näin uskon. Näen koko ajan e
      Ikävä
      9
      1547
    9. Maajussi-Villen morsioehdokas Maarit ei halunnut Villeä - Tämä totuus valkeni kuvauksissa!

      Ohhoh, tekikö Maarit mielestäsi oikean ratkaisun Villen suhteen? Maajussi-Ville on herättänyt voimakkaita tunteita puol
      Maajussille morsian
      9
      1505
    10. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

      Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      234
      1464
    Aihe