mitä mieltä olette sisäkorva-istutteesta? onkohan siitä niin paljon hyötyä kun puhuuvat? mitäs työ ajattelette?
implantti
14
1074
Vastaukset
- *Taikapeili*
Yleensähän sisäkorvaimplantti asennetaan pienelle vauvalle. Yleensä ennen puheen oppimista suositellaan asentaa implantti. Silloin lapsi oppii puhutun kielen. Mutta, sitä ennen on pitkä kuntoutus ja puheterapia. Jos implantti asennetaan kuurolle tai vaikeasti huonokuuloiselle lapselle joka on oppinut ja omaksunut viittomakielen niin, hänellä on huomattavasti vaikeampi oppia puhumaan koska on syntynyt kuurona. Samoin implanttilapsen on vaikea oppia viittomaan koska on puhunut. Mutta, ei implantti ei palauta täysin kuuloa. Jos täysin kuurolle lapselle asennetaan implantti niin, silloin hänen kuulon taso implantin kanssa on n. 25dB-50dB. Eli siis lievän ja keskivaikean tasoa ja ilman implanttia täysin kuuro.
Aikuisillekin asennetaan implantteja. Yleensä sellaisille jotka ovat menettäneet kuulonsa tai kuuroutuneet aikuisiällä tai lapsena puheen oppimisen jälkeen. Heidän puhetaitonsa on säilynyt vaikka he ovatkin kuuroutuneita. Heidän on helppo sopeutua. Mutta, kuuron vuoden jälkeen on aikamoinen sokki palata äänimaailmaan. Yleensä lapsuusiällä kuuroutuneet eivät halua implanttia. Implantti ei enää vaikuta/auta jos on ollut korva kuurona 30 tai 40v. Osalle auttaa osalle ei. Se on yksilöllistä. Samoin osalle lapsista implantti ei sovi. Pitää tehdä tarkat tutkimukset sitä ennen. Monet kuurot käyttävät kuulolaitetta kuullakseen erilaisia ympäristön hälyääniä ja autoillessaan liikenteen ääniä. He saattavat kuulla puhetta, mutta eivät saa mitään selvää tai kuulla sanoja sieltä täältä. Noinkin voi käydä jos, 30v. kuurona ollut haluaa implantin. Juuri tämän takia vauvoille suositellaan implanttia.
Mutta, syntymäkuurot eivät halua implanttia. He vastustavat sitä. Asia on yksinkertainen. He ovat syntyneet kuuroina ja heidän äidinkielensä on viittomakieli. En tiedä tai tunne ketään syntymäkuuroa joka olisi leikkauttanut itselleensä implantin. Mutta, tiedän sellaisia jotka ovat syntyneet vaik. huonok. ja heille on asennettu implantti koska osalle tutkimusten perusteella on voitu todeta että, siitä on hyötyä. Tunnen muutamia sellaisia. Vasta kuuroutuneille implantti auttaa parhaiten, silloin korva ei ole vielä tottunut kuuroksi.
On väärin että, lääkärit suostuttelevat vanhemmille lapsen implanttileikkausta ja näin vauvasta tulee tod.näk. kuuleva. Leikkaus on tod. kallis. Hintaa en osaa sanoa. Lääkärit eivät tiedä mitään kuurojen kulttuurista ja muusta kuurojen elämästä. Jos kuurot lapset häviävät niin loppuvat myöskin tulevaisuuden kuurot.
Itse olen vaikeasti huonokuuloinen poika ja osaan viittoa hyvin ja minulla on kuuroja ystäviä sekä olen käynyt kuulovammaisten peruskoulun ja vastustan implanttileikkausta.
Saa kommentoida tätä kirjoitusta.- ihme
itselläni on syntymäkuuro tyttö jolla kuulovamma todettiin jo 3pv ikäisenä.7kk iässä ensimmäiset kuulokojeet ja kun hyöty oli pieni,lapsi leikattiin 1,5v iässä. leikkauksesta se mitä monet luulee väärin,mitään EI asenneta aivoihin. leikkaus meni meiltä hyvin ja kehitys lähti vauhdilla käyntiin. nyt 4 vuoden iässä lapsi vastaa kielenkehitykseltään ikäisiään.kun olemme tavanneet muita implantti lapsia olen huomannut että oikeastaan kaikilla sujuu hyvin. lapseni kuulokäyrä kulkee tasaiseen 25-30db ja sanojen eroitus oli viimeksi97%. itse en kadu,enkä usko lapsenikaan koskaan katuvan. en ymmärrä miksi ei lapselle voisi antaa implanttia että hän kuulisi.kyllähän silmiinkin tehdään laser leikkauksia ja jos ihmisellä ei ole jalkaa hän saa proteesin.... tämä on minun mielipide ja tätä saa kommentoida.
Tuolta löytyi aika hyvin juttua
http://wwwedu.oulu.fi/sampo/97-98/logo/cumu/hertzi/cochlea.htm
Itse olen kuuleva ja aika varauksella
suhteudun implantointiin.- fakta
mikael73 kirjoitti:
Tuolta löytyi aika hyvin juttua
http://wwwedu.oulu.fi/sampo/97-98/logo/cumu/hertzi/cochlea.htm
Itse olen kuuleva ja aika varauksella
suhteudun implantointiin.VANHAA TIETOA! EI PIDÄ LUKEA FAKTANA! KÄYKÄÄ VAIKKA WWW.LAPCI.FI TAI FINCI SIVUILLA NIIN PÄIVITÄTTE TIETONNE!VUODEN -95 JÄLKEEN JO 130 LASTA IMPLANTOITU JA KOKEMUSTA ENEMMÄN! JOKA VUOSI SYNTYY 30-50 KUUROA LASTA JA NÄISTÄ 98% LEIKATAAN...
- Tepi74
fakta kirjoitti:
VANHAA TIETOA! EI PIDÄ LUKEA FAKTANA! KÄYKÄÄ VAIKKA WWW.LAPCI.FI TAI FINCI SIVUILLA NIIN PÄIVITÄTTE TIETONNE!VUODEN -95 JÄLKEEN JO 130 LASTA IMPLANTOITU JA KOKEMUSTA ENEMMÄN! JOKA VUOSI SYNTYY 30-50 KUUROA LASTA JA NÄISTÄ 98% LEIKATAAN...
Mä tässä opiskelen viittomakieltä ja olisi mukavaa
oppia lisää sitä,mutta mistä saisi ystäviä jotka käyttää viittomakieltä??Asun ite Espoossa ja tahtosin ystäviä esim. harrastuksiin tai ihan vaan ystäväksi....Ei haittaa vaikka olisit tyttö tai poika.Mä oon 30-v. neito pääkaupunkiseudulta.
Lisää kerron itsestäni,jos joku kiinnostuu.... - fakta
Tepi74 kirjoitti:
Mä tässä opiskelen viittomakieltä ja olisi mukavaa
oppia lisää sitä,mutta mistä saisi ystäviä jotka käyttää viittomakieltä??Asun ite Espoossa ja tahtosin ystäviä esim. harrastuksiin tai ihan vaan ystäväksi....Ei haittaa vaikka olisit tyttö tai poika.Mä oon 30-v. neito pääkaupunkiseudulta.
Lisää kerron itsestäni,jos joku kiinnostuu....sori toi "huutaminen" mut tympii kun ihmiset ei ota asioista selvää vaan kertoilee mielipiteitä perustuen...tietämättömyyteen.
- Tepi74
fakta kirjoitti:
sori toi "huutaminen" mut tympii kun ihmiset ei ota asioista selvää vaan kertoilee mielipiteitä perustuen...tietämättömyyteen.
Ehkä kannattas hankkii eka tietoa enempi....
Kyl me "kuullaan" pienemmällä huutamisella!!;) - fakta
Tepi74 kirjoitti:
Ehkä kannattas hankkii eka tietoa enempi....
Kyl me "kuullaan" pienemmällä huutamisella!!;)minä en kuule aina huutamallakaan... :) paitsi kun on laitteet käytössä...
- Tepi74 =D
fakta kirjoitti:
minä en kuule aina huutamallakaan... :) paitsi kun on laitteet käytössä...
Noh,en minäkään aina,jos musiikki on kovalla eikä oo hiljasta kuin huopatossu tehtaalla tai jos joku puhuu hiljaa....
Mistäs oot?? - se sama
Tepi74 =D kirjoitti:
Noh,en minäkään aina,jos musiikki on kovalla eikä oo hiljasta kuin huopatossu tehtaalla tai jos joku puhuu hiljaa....
Mistäs oot??pohjoisessa asustelen...(salaperäistä) :)
- se sama
Tepi74 =D kirjoitti:
Mistäs oot??pohjoisessa asustelen...(salaperäistä) :)
- Tepi74
se sama kirjoitti:
pohjoisessa asustelen...(salaperäistä) :)
siehän salaperäinen oot!! =D Pohjoisin paikka missä oon ollu on Kilpisjärvi....Oltiin siellä kauan kauan sit leirikoulussa =)
Viestisi tuli kahteen kertaan!Hyi sinnuu ;) - mie taas
Tepi74 kirjoitti:
siehän salaperäinen oot!! =D Pohjoisin paikka missä oon ollu on Kilpisjärvi....Oltiin siellä kauan kauan sit leirikoulussa =)
Viestisi tuli kahteen kertaan!Hyi sinnuu ;)tais vika olla suomi24:lla ku monisti ton viestin :) en mie ihan kilpijärvellä asti kuitenkaan ole...meil ei oo poroja ;(
- Tepi74
mie taas kirjoitti:
tais vika olla suomi24:lla ku monisti ton viestin :) en mie ihan kilpijärvellä asti kuitenkaan ole...meil ei oo poroja ;(
Voih,porot on kivoja varsinki Petteri....Heh....
Siis Petteri punakuono joulupukin apulainen punaisine nenineen näin joulun alla....
Juu,mentiin pitkin rannikkoa Kilpisjärvelle Oulusta lähtien,tosin käytiin Haaparannassa ja Tromssassa myöskin matkalla.Kiva matka oli meillä....
Hitsit tulee viikko,et on ilman nettiä ja tv kanavia!!!!Vanhempien luona ei näy mun lempikanavat =,( Noh viikko menee nopeestikki....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä652147Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721732Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701418Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2441402Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2371347- 831202
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421195- 1281165
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3601143Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3301108