implantti

tara

mitä mieltä olette sisäkorva-istutteesta? onkohan siitä niin paljon hyötyä kun puhuuvat? mitäs työ ajattelette?

14

1048

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *Taikapeili*

      Yleensähän sisäkorvaimplantti asennetaan pienelle vauvalle. Yleensä ennen puheen oppimista suositellaan asentaa implantti. Silloin lapsi oppii puhutun kielen. Mutta, sitä ennen on pitkä kuntoutus ja puheterapia. Jos implantti asennetaan kuurolle tai vaikeasti huonokuuloiselle lapselle joka on oppinut ja omaksunut viittomakielen niin, hänellä on huomattavasti vaikeampi oppia puhumaan koska on syntynyt kuurona. Samoin implanttilapsen on vaikea oppia viittomaan koska on puhunut. Mutta, ei implantti ei palauta täysin kuuloa. Jos täysin kuurolle lapselle asennetaan implantti niin, silloin hänen kuulon taso implantin kanssa on n. 25dB-50dB. Eli siis lievän ja keskivaikean tasoa ja ilman implanttia täysin kuuro.
      Aikuisillekin asennetaan implantteja. Yleensä sellaisille jotka ovat menettäneet kuulonsa tai kuuroutuneet aikuisiällä tai lapsena puheen oppimisen jälkeen. Heidän puhetaitonsa on säilynyt vaikka he ovatkin kuuroutuneita. Heidän on helppo sopeutua. Mutta, kuuron vuoden jälkeen on aikamoinen sokki palata äänimaailmaan. Yleensä lapsuusiällä kuuroutuneet eivät halua implanttia. Implantti ei enää vaikuta/auta jos on ollut korva kuurona 30 tai 40v. Osalle auttaa osalle ei. Se on yksilöllistä. Samoin osalle lapsista implantti ei sovi. Pitää tehdä tarkat tutkimukset sitä ennen. Monet kuurot käyttävät kuulolaitetta kuullakseen erilaisia ympäristön hälyääniä ja autoillessaan liikenteen ääniä. He saattavat kuulla puhetta, mutta eivät saa mitään selvää tai kuulla sanoja sieltä täältä. Noinkin voi käydä jos, 30v. kuurona ollut haluaa implantin. Juuri tämän takia vauvoille suositellaan implanttia.
      Mutta, syntymäkuurot eivät halua implanttia. He vastustavat sitä. Asia on yksinkertainen. He ovat syntyneet kuuroina ja heidän äidinkielensä on viittomakieli. En tiedä tai tunne ketään syntymäkuuroa joka olisi leikkauttanut itselleensä implantin. Mutta, tiedän sellaisia jotka ovat syntyneet vaik. huonok. ja heille on asennettu implantti koska osalle tutkimusten perusteella on voitu todeta että, siitä on hyötyä. Tunnen muutamia sellaisia. Vasta kuuroutuneille implantti auttaa parhaiten, silloin korva ei ole vielä tottunut kuuroksi.
      On väärin että, lääkärit suostuttelevat vanhemmille lapsen implanttileikkausta ja näin vauvasta tulee tod.näk. kuuleva. Leikkaus on tod. kallis. Hintaa en osaa sanoa. Lääkärit eivät tiedä mitään kuurojen kulttuurista ja muusta kuurojen elämästä. Jos kuurot lapset häviävät niin loppuvat myöskin tulevaisuuden kuurot.
      Itse olen vaikeasti huonokuuloinen poika ja osaan viittoa hyvin ja minulla on kuuroja ystäviä sekä olen käynyt kuulovammaisten peruskoulun ja vastustan implanttileikkausta.

      Saa kommentoida tätä kirjoitusta.

      • ihme

        itselläni on syntymäkuuro tyttö jolla kuulovamma todettiin jo 3pv ikäisenä.7kk iässä ensimmäiset kuulokojeet ja kun hyöty oli pieni,lapsi leikattiin 1,5v iässä. leikkauksesta se mitä monet luulee väärin,mitään EI asenneta aivoihin. leikkaus meni meiltä hyvin ja kehitys lähti vauhdilla käyntiin. nyt 4 vuoden iässä lapsi vastaa kielenkehitykseltään ikäisiään.kun olemme tavanneet muita implantti lapsia olen huomannut että oikeastaan kaikilla sujuu hyvin. lapseni kuulokäyrä kulkee tasaiseen 25-30db ja sanojen eroitus oli viimeksi97%. itse en kadu,enkä usko lapsenikaan koskaan katuvan. en ymmärrä miksi ei lapselle voisi antaa implanttia että hän kuulisi.kyllähän silmiinkin tehdään laser leikkauksia ja jos ihmisellä ei ole jalkaa hän saa proteesin.... tämä on minun mielipide ja tätä saa kommentoida.



      • fakta
        mikael73 kirjoitti:

        Tuolta löytyi aika hyvin juttua
        http://wwwedu.oulu.fi/sampo/97-98/logo/cumu/hertzi/cochlea.htm
        Itse olen kuuleva ja aika varauksella
        suhteudun implantointiin.

        VANHAA TIETOA! EI PIDÄ LUKEA FAKTANA! KÄYKÄÄ VAIKKA WWW.LAPCI.FI TAI FINCI SIVUILLA NIIN PÄIVITÄTTE TIETONNE!VUODEN -95 JÄLKEEN JO 130 LASTA IMPLANTOITU JA KOKEMUSTA ENEMMÄN! JOKA VUOSI SYNTYY 30-50 KUUROA LASTA JA NÄISTÄ 98% LEIKATAAN...


      • Tepi74
        fakta kirjoitti:

        VANHAA TIETOA! EI PIDÄ LUKEA FAKTANA! KÄYKÄÄ VAIKKA WWW.LAPCI.FI TAI FINCI SIVUILLA NIIN PÄIVITÄTTE TIETONNE!VUODEN -95 JÄLKEEN JO 130 LASTA IMPLANTOITU JA KOKEMUSTA ENEMMÄN! JOKA VUOSI SYNTYY 30-50 KUUROA LASTA JA NÄISTÄ 98% LEIKATAAN...

        Mä tässä opiskelen viittomakieltä ja olisi mukavaa
        oppia lisää sitä,mutta mistä saisi ystäviä jotka käyttää viittomakieltä??Asun ite Espoossa ja tahtosin ystäviä esim. harrastuksiin tai ihan vaan ystäväksi....Ei haittaa vaikka olisit tyttö tai poika.Mä oon 30-v. neito pääkaupunkiseudulta.
        Lisää kerron itsestäni,jos joku kiinnostuu....


      • fakta
        Tepi74 kirjoitti:

        Mä tässä opiskelen viittomakieltä ja olisi mukavaa
        oppia lisää sitä,mutta mistä saisi ystäviä jotka käyttää viittomakieltä??Asun ite Espoossa ja tahtosin ystäviä esim. harrastuksiin tai ihan vaan ystäväksi....Ei haittaa vaikka olisit tyttö tai poika.Mä oon 30-v. neito pääkaupunkiseudulta.
        Lisää kerron itsestäni,jos joku kiinnostuu....

        sori toi "huutaminen" mut tympii kun ihmiset ei ota asioista selvää vaan kertoilee mielipiteitä perustuen...tietämättömyyteen.


      • Tepi74
        fakta kirjoitti:

        sori toi "huutaminen" mut tympii kun ihmiset ei ota asioista selvää vaan kertoilee mielipiteitä perustuen...tietämättömyyteen.

        Ehkä kannattas hankkii eka tietoa enempi....

        Kyl me "kuullaan" pienemmällä huutamisella!!;)


      • fakta
        Tepi74 kirjoitti:

        Ehkä kannattas hankkii eka tietoa enempi....

        Kyl me "kuullaan" pienemmällä huutamisella!!;)

        minä en kuule aina huutamallakaan... :) paitsi kun on laitteet käytössä...


      • Tepi74 =D
        fakta kirjoitti:

        minä en kuule aina huutamallakaan... :) paitsi kun on laitteet käytössä...

        Noh,en minäkään aina,jos musiikki on kovalla eikä oo hiljasta kuin huopatossu tehtaalla tai jos joku puhuu hiljaa....

        Mistäs oot??


      • se sama
        Tepi74 =D kirjoitti:

        Noh,en minäkään aina,jos musiikki on kovalla eikä oo hiljasta kuin huopatossu tehtaalla tai jos joku puhuu hiljaa....

        Mistäs oot??

        pohjoisessa asustelen...(salaperäistä) :)


      • se sama
        Tepi74 =D kirjoitti:

        Noh,en minäkään aina,jos musiikki on kovalla eikä oo hiljasta kuin huopatossu tehtaalla tai jos joku puhuu hiljaa....

        Mistäs oot??

        pohjoisessa asustelen...(salaperäistä) :)


      • Tepi74
        se sama kirjoitti:

        pohjoisessa asustelen...(salaperäistä) :)

        siehän salaperäinen oot!! =D Pohjoisin paikka missä oon ollu on Kilpisjärvi....Oltiin siellä kauan kauan sit leirikoulussa =)

        Viestisi tuli kahteen kertaan!Hyi sinnuu ;)


      • mie taas
        Tepi74 kirjoitti:

        siehän salaperäinen oot!! =D Pohjoisin paikka missä oon ollu on Kilpisjärvi....Oltiin siellä kauan kauan sit leirikoulussa =)

        Viestisi tuli kahteen kertaan!Hyi sinnuu ;)

        tais vika olla suomi24:lla ku monisti ton viestin :) en mie ihan kilpijärvellä asti kuitenkaan ole...meil ei oo poroja ;(


      • Tepi74
        mie taas kirjoitti:

        tais vika olla suomi24:lla ku monisti ton viestin :) en mie ihan kilpijärvellä asti kuitenkaan ole...meil ei oo poroja ;(

        Voih,porot on kivoja varsinki Petteri....Heh....
        Siis Petteri punakuono joulupukin apulainen punaisine nenineen näin joulun alla....

        Juu,mentiin pitkin rannikkoa Kilpisjärvelle Oulusta lähtien,tosin käytiin Haaparannassa ja Tromssassa myöskin matkalla.Kiva matka oli meillä....

        Hitsit tulee viikko,et on ilman nettiä ja tv kanavia!!!!Vanhempien luona ei näy mun lempikanavat =,( Noh viikko menee nopeestikki....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      17
      933
    2. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      48
      821
    3. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      721
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      717
    5. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      709
    6. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      677
    7. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      107
      673
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      81
      652
    9. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      613
    10. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      34
      589
    Aihe