Oltermannin tukkuhinta ja myyntihinta.

Gagarinin juri

Kiloon Oltermannia tarvitaan 10kg maitoa.
Tuottaja myy maidon hintaan 60c kg plus alv.
Raaka-ainekustanus 6e/kg plus alv.
Valion mukaan Oltermannit tuottava tehdas kuluttaa maitoa 300milj kg, työllistää 3000 henkilöä ja tuottaa 30milj kg oltermannia.
Palkkakustannus n 10e/kg.
Sen lisäksi on erinäisiä teolisuuslaitoksen ylläpidosta ja logistiikasta aiheutuvia kuluja,.

Tukkuhinta on noin 26,5 e/kg, sisältää alv.
Myyntihinta 3,5 e/kg.
Tässäpä on osuuskaupalla bisnes.

Ja vientiveturi.

62

1599

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :DD

      Mees nyt ja vaihda maidon hinnaksi 39 senttiä ( alv = jos et tajua on läpikulku vero, jonka maksaa aina kuluttaja ( loppu tuotteen ostaja), ei rasita valiota eurollakaan.

    • Heikki vain

      Kaupalle alv on läpikulkuerä.
      Kuluttajalle ei.
      Kauppa ostaa juuston hintaan 26,5 sis alv
      Ja myy hintaan 3,5 sis alv.
      Raaka-aineen osuus hinnassa 6 euroa plus alv.

    • Käki Ä

      Tuottajan osuus jotain 200% kuluttajahinnasta.

      • Sanos paremmin

        Nii jotta mitenkä??? Nyt ei kukaan ymmärrä?


      • sanon vaan
        Sanos paremmin kirjoitti:

        Nii jotta mitenkä??? Nyt ei kukaan ymmärrä?

        Nulju on nulju, ei sitä kukaan ymmärrä.


      • SORVAAHANBULKRIA,,:)
        sanon vaan kirjoitti:

        Nulju on nulju, ei sitä kukaan ymmärrä.

        :)))))))))) JOPPEELL TAIRAA TAASHAREEN, HITSI SAUMAAHAT RATKEELLAHAN,,:)))))))))))))


    • justai juu

      Rautalangasta markkinoinnin perusteita.
      Älkää hyvät viljelijät olko huolisanne jos Oltermannia myydään vaikka puoleen hintaan.
      Eikö se tiedä teille työtä. Maidollenne on jalostustuotteita joiden menekki kasvaa. Olisiko parempi että myytäisi Puolalaista juustoa ale hinnoin
      Säätely-yhteiskunnan ajat onneksi jäi 1980 luvulle. Kauppa saa ja sen pitääkin voida hinnoitella tuotteet haluamallaan tavalla,
      Aina kauppa on toiminut noin. Sisään Vetotuotteita
      Valitaan sellaisia tuotteita
      - joita valtaosa ostaa
      - ja joiden hinta on hyvin asiakkaiden mielessä
      - tällaisa ollut kahvi
      - voi
      - - hedelmät jne.
      Kyllä tässä on ollut varmaan päänsärkyä muillakin ja aivan aidosti maitojalostustuotteiden markkinoinnissa.
      Pyydän työrauhaa myös kaupalle.
      PS. jos kuluttajat hyväksi havaitsee Oltermannit niin sen kulutus kasvaa.

      Alussa oli navetta lehmä lypsyämpäri Leevi ja Madleena meijeri ostii.. kaupallinen ajattelu ja ymmärrystä ei ole vieläkään

      • näinsemenee

        Kenen kustannuksella? No alkutuottajan tietenkin, siitä tämä 12,50 sentin maidon tuottajahinnan alennus ja alennukset suosii eniten kaupunkilaisia (Prismat ym.)


      • JeeJoo

        Alennus oli 12,5% eikä senttiä. Sentteinä tuottajahinnan alennus oli 5 senttiä.


      • Kyllä se oli sentteinä eikä prosentteina.


    • ???

      Mitä toi e tarkoittaa?

      • luonnollinenlogaritm

        e = neperinluku ~ 2,78


    • VKliitto

      Gagarinin juri
      Näyttää olevan hyvin lähellä kustannusarvioissaan ja tuoteen hinta-arvioissaan.

      Totta tukkuhinta Oltermanissa on tosiaan tuon 6,5 €/kg on melko lähellä. Hinta jolla kauppa sen teollisuudelta ”saa”. ## Raaka-aine ja palkat 1 €/ kg on melko tarkasti ketjun palkat. Palkoja on teollisuudella hiukan enemmän ja kaupalla vähemmän. Tilakustannukset ja logistiikka on alle 0,5 €/kg.

      ## maksuajasta en voi kertoa.

      • Jiuuhggghhhjjjjjkk

        Tukkuhinta ei tod. ole 6,5 vaan yli 10. Tiedän koska tuttava ostaa tukusta...
        Voi tosin olla että valjo maksuttaa kumppaneillaan s ja k vähemmän ja muilla enämmä...


      • niiimpäniiin

        Kaupan sisäänvetotuote voi olla alle pikkutoimijan tukkuhinnan.
        Ei joku citymarketti osta niitä juustoja "tukusta", ne tulee sille suoraan meijeristä ja sisäänvetotuote voidaan myydä tappiolla, kate tehdään koko ostoskärrystä.


    • Kokonaisuuden hallin

      Kaupankäynti vaatii muutamien asioiden osaamista. Ja suomalainen kauppa on melko kehittymätöntä. Rakettitiedettä ruokakauppa ei suinkaan ole. Mutta ei kaupankäynti ole mitään sosiaalitomintaa, eikä hyväntekeväisyyttä. Ei kauppiaan työstä mitään tulisi jos on kovin moniulotteisesti. Pääasia on, että saadaan ruokajakelu suoritettua. Utsjokea myöten. Elää kaupalla, kultakaivos se ei ole. Mutta elämä on valintoja, joku viljele, joku ”lypsää lehmät” joku myy jostain tuli lääkäri.
      Ei liene teidän päänsärky millä hintaa kauppa myy tuotteet. Nyt te näette mörköjä siellä missä niitä ei todellisuudessa ole. Ja tämä on enemmän maidontiuottajan etu kuin haitta. Olen asiasta aivan varma.
      Nukkukaa yönne rauhassa.

      • ei vai???

        "Ei liene teidän päänsärky millä hintaa kauppa myy tuotteet."


        Omistajana se näkyy bonuksissa, joten todellakin on väliä.


      • sanon vaan
        ei vai??? kirjoitti:

        "Ei liene teidän päänsärky millä hintaa kauppa myy tuotteet."


        Omistajana se näkyy bonuksissa, joten todellakin on väliä.

        Kauppa ei laske katteita yksittäisen tuotteen perusteella, vaan tekee hinnoittelun kokonais-ostos käyttäytymisen perusteella, silloin osa tuotteista ostokärryssä voi olla raskaastikin tappiollisia, ne on ns. sisäänvetotuotteita.
        Joilla kuluttaja vedetään kauppaan tekemään ne ostoksensa.


    • Kaupan asioita tunte

      Pienyrittäjä joka hakee tukusta saattaa joutua maksamaan yli 10 €/kg.

      Joskus tai jopa usein hinta on suurempi kuin vähittäismyynnissä alhaisella hinnoiteltu. Kahvi on esim. tyypillinen tuote.
      Tällaiset noutotukut on joskus itsekin ostaneet tuotteet, ja myynti on ”enemmän vähittäiskauppaa” tai sen omasta ja varsin työlästä. Myyntierän koko on usein sama kun kuluttajalla.
      Täytyy sanoa, että on olemassa tukkuhintoja ja tukkuhintoja.
      Suureen markettiin toimitetaan Juustoja useita kuormalavallisia useita tuhansia kiloja 1-2 kertaa viikossa. Tämä aikaansaa paljon tehokkaamman ja taloudellisemman logistiikan jo senkin vuoksi hinta on edullisempi. Käsittely-yksikkönä on kuormalavataakka jota käsitellään hyvinkin automaattisesta (voidaan siirtää esim. miehitämättömällä vihivaunulla suoraan lastausalueelle. valmistossa säilytysaika on varsin lyhyr. Ellei ole kyse erikoisjuuston fermentoinnista (raakakypsennyksestä) Suuren asiakkaan myynti on melko tasainen ja siksi hyvin ennustettavissa menekki ja Juustotehdas pystyy helposti tuottamaan valmistavaan sopivan määrän.

      Tukkuhinta on 7-9 €/kg on määristä sopimuksista riippuen. Tuon lisäksi on erittäin oleellista maksuaika jonka tehdas myöstää kaupalla. (onkoon se sitten 7, 14, vai 30 pv.) Juustoja on myyty jo monet toimituserät ennekuin ne maksetaan, ja kuluttajalta korvaus saadaan varsin pian
      Maksuaika on kuitenkin pidempi kuin tuotteiden myyntiaika kaupassa.

    • Asiaa tunteva

      Gagarinin juri


      Toivomus on että keskitytään faktoihin.


      Koko maassa Valio työllistää tuon 3000 mutta ei suinkaan mikään yksi tehdas. Suuri osa on toimihenkilöitä, myynti, tutkimus, suunnittelu ja johtotehtävät. Mutta kyllä Olterman työllistää n. 25 miestyövoutta
      Palkkakustannuksista, Tarkoitit 10 mk/kg, ei se ole niin paljoa, paljon alle 1 €:n/kg. Tehdään sitä muutakin kuin Oltermania. Ja koneet nykyisin tekee töistä valtaosan.

      • sanon vaan

        Meijerissä kuten muussakin prosessiteollisuudessa ei raaka-ainekulut ole oleellisia vaan kiinteät kulut jotka tulee itse laitos-investoinnista.

        Tällöin kapasiteetin käyttöaste sanelee kannattavuuden, ei maidon hinta.
        Koska kulut on aina suunnilleen samat, meni maitoa läpi minkä verran tahansa.


      • Kaupan tuki
        sanon vaan kirjoitti:

        Meijerissä kuten muussakin prosessiteollisuudessa ei raaka-ainekulut ole oleellisia vaan kiinteät kulut jotka tulee itse laitos-investoinnista.

        Tällöin kapasiteetin käyttöaste sanelee kannattavuuden, ei maidon hinta.
        Koska kulut on aina suunnilleen samat, meni maitoa läpi minkä verran tahansa.

        Höhöhöhöh

        Olterman tehdas työllistää satoja työläisiä

        Kyllä palkka ja laitoskuluja on , olisko euron tai pari kilolta

        Sit se 10 litraa maitoa juustokiloon, paljonko maksaa

        Tuottaja saa perushintaa 39c, valkaisu ja rasvalisät sekä jälkibonukset. Yht n 60c litra plus alv.

        Kaupassa tuote maksaa 3,5 ekee

        Jep jep.


      • sanon vaan
        Kaupan tuki kirjoitti:

        Höhöhöhöh

        Olterman tehdas työllistää satoja työläisiä

        Kyllä palkka ja laitoskuluja on , olisko euron tai pari kilolta

        Sit se 10 litraa maitoa juustokiloon, paljonko maksaa

        Tuottaja saa perushintaa 39c, valkaisu ja rasvalisät sekä jälkibonukset. Yht n 60c litra plus alv.

        Kaupassa tuote maksaa 3,5 ekee

        Jep jep.

        No empä tiedä, prosessiteollisuudessa palkkojen osuus on jossakin 3-4 %:n kieppeillä liikevaihdosta keskimäärin.

        Ei se homma palkkoihin kaadu.

        Kyseisestä tuotteesta en tiedä, mutta prosessiteollisuus on ala, joka on Suomessa mahdollista nimenomaan sentakia, kun korkeilla palkoilla ei ole niin paljon merkitystä, kuin on jossakin työvaltaisella alalla.


    • Faktaa asiaa tunte

      Edam 10,00 €/kg

      Maatalous 36 % 3,6€/kg
      ALV 11.5 % 1,15 €/kg
      Kauppa- ja Teollisuus 52,5 % 5,25 €/kg
      Lähde: Tilastokeskus. TIKE ja MTK

      Teollisuus ja logistiikka (pääoma 12 % ja henkilöstökulut 13,5 %)
      Kauppa sisältää palkat, pääoman ja kiinteistöt ylläpito 27 %

      Vaikka meijeriteollisuuden investoinnit ovat suuret ne ovat hyvin pitkäkestoisia ja edullisia, ja ovat pienemmät kuin palkat koko henkilöstökulut.
      Johtopäätkseni: varsin kohtuulliset on nuo maatalouden eli maitotilalle tehdyn työn korvaus.


      Oltermanin hinnanmuodostus on hyvion samankaltainen.tomatisoinnista huolimatta palkkojen osuus on suuri, maitojalostamoissa on melko hyvät palkat,, vuoro ja ylitöyneen.

      • sanon vaan

        Logistiikassa toi 13,5 % ei riitä mihinkään, mutta teollisuudessa se on yläkanttiin henkilökuluissa.
        Se on keskiarvo noista kahdesta ja antaa tietenkin sellaisen kuvan kuin halutaan antaa.

        Näinhän se on aina, valhe, emävalhe ja tilasto ....
        Jos halutaan tehdä politiikkaa.


      • TUTA abc
        sanon vaan kirjoitti:

        Logistiikassa toi 13,5 % ei riitä mihinkään, mutta teollisuudessa se on yläkanttiin henkilökuluissa.
        Se on keskiarvo noista kahdesta ja antaa tietenkin sellaisen kuvan kuin halutaan antaa.

        Näinhän se on aina, valhe, emävalhe ja tilasto ....
        Jos halutaan tehdä politiikkaa.

        Sinun kanssa on aiavn turha keskustella, olen huomannuty että sinä et todellisuudessa tiedä mistään mitään.
        Et tunne tunne tuotantotaloudesta näköjään höyksäsen pöä'htänyttä.


      • äääliö

        No kyllä minä logistiikasta tiedän, ainakin sen, että 13,5 %:tia ie riitä mihinkään.


      • abcTUTA
        äääliö kirjoitti:

        No kyllä minä logistiikasta tiedän, ainakin sen, että 13,5 %:tia ie riitä mihinkään.

        Sanon vaan?

        ääliiö.


        Mitä eri toimintoja logistiikaan kuuluu?

        Ymmärsitköhän sinä oikein, nuo sisältyväty siihen juustokilon hintaan.

        Ole hyvä ja esitä omat laskelmasi mm. logistiikasta, miutä kalkuulia sinä et ole koskaan esittänyt. "tiedät kyllä" muta et pysy itse esittämöään mittän omaa laskelmaasi.


      • logistiikk
        TUTA abc kirjoitti:

        Sinun kanssa on aiavn turha keskustella, olen huomannuty että sinä et todellisuudessa tiedä mistään mitään.
        Et tunne tunne tuotantotaloudesta näköjään höyksäsen pöä'htänyttä.

        Turhaa häneltä (sanon vaan) on mitään kysyä, ei ymmärrä ei tiedä ei osaa etsiä, mutta kinata osaa. Kyllä 13% logistiikasta ol yläkanttinsa.
        Erittäin itseriittoinen ja heikko itsetunto.


      • HEHEHHEH

        Johtopäätkseni: varsin kohtuulliset on nuo maatalouden eli maitotilalle tehdyn työn korvaus.


        :)))))))))) KOHTRUULISIAHAN TORELL, MAITROTILAHAT LOPETRAA KILVAHAN,,:)))))))))


        MAHRATKO TAJUTAHAN YHTRÄÄHÄN MITÄ PASKRAA JAUHAT,,,:))))))))))


      • Kusasenvaan

        Lähde: Tilastokeskus. TIKE ja MTK. Pienet on tosiaan maidonjalostuksen logistiijan kustannukset.
        - tehokas "poiminta" tiloilta
        - lähes suorajakelu teollisuudesta- vähittäikauppoihin ja SK-asiakkaille,


        Vähä-Jyrki varmaan täydentää asiaa omilla laskelmillaan,
        Hän kertoo vielä mitä eri toimintoja logistiikka sisältää.
        Onhan hän TUTAN DI.


      • niiiniiin
        abcTUTA kirjoitti:

        Sanon vaan?

        ääliiö.


        Mitä eri toimintoja logistiikaan kuuluu?

        Ymmärsitköhän sinä oikein, nuo sisältyväty siihen juustokilon hintaan.

        Ole hyvä ja esitä omat laskelmasi mm. logistiikasta, miutä kalkuulia sinä et ole koskaan esittänyt. "tiedät kyllä" muta et pysy itse esittämöään mittän omaa laskelmaasi.

        Logistiikka on kuljetusta, jossa palkkojen osuus on noin kolmannes kuluista, toinen kolmannes tulee polttoaineista, huolloista jne.....
        Siis verojen jälkeen tietenkin.

        Tässä on se syy, miksi suomalaiset kuljetusliikkeet on lähes kilpailukyvyttömiä virolaisten edessä.


      • Asiantunteva
        niiiniiin kirjoitti:

        Logistiikka on kuljetusta, jossa palkkojen osuus on noin kolmannes kuluista, toinen kolmannes tulee polttoaineista, huolloista jne.....
        Siis verojen jälkeen tietenkin.

        Tässä on se syy, miksi suomalaiset kuljetusliikkeet on lähes kilpailukyvyttömiä virolaisten edessä.

        Kuljetus on vain yksiosa logistiikasta, siihen kuuluu paljon muutakin. (tyypillisesti termiä käytetään usein väärin) Vastaaja ei ole lainkaan log-ammtilainen.
        Virolaisten kuljetusliikeiden laadussa, hinnoissa ja ammattitaidossa (kielitaito myös) ei ole enää kovin merkittäviä eroja Suomalaisiin.

        Kuljetusalan palkat ovan varsin kohtuullisia.


      • onlaskettöissäjoskus
        Asiantunteva kirjoitti:

        Kuljetus on vain yksiosa logistiikasta, siihen kuuluu paljon muutakin. (tyypillisesti termiä käytetään usein väärin) Vastaaja ei ole lainkaan log-ammtilainen.
        Virolaisten kuljetusliikeiden laadussa, hinnoissa ja ammattitaidossa (kielitaito myös) ei ole enää kovin merkittäviä eroja Suomalaisiin.

        Kuljetusalan palkat ovan varsin kohtuullisia.

        Henkilökulut 27%

        Palkat ei ole kolmasosaa, mutta hän tarkoitti tietysti henkilöstökuluja mitkä on hyvinkin 1½ kertaa palkka.

        Pääoma 27 %
        Henkilökulut 27 %
        Käyttö ja ylläpito 35 %
        Hallinto, markkinointi tilat 12 %

        Laskettu yhden auton 60 000 ajokilometrin perusteella.

        2,60 €/km jos saa laskutettua 3,0 €km jää vähän omistajalle.

        Laskekaa itse paremmin, mutta esittäkää laskelmat ennenkuin alasamuutte.


      • niiinniiin
        Asiantunteva kirjoitti:

        Kuljetus on vain yksiosa logistiikasta, siihen kuuluu paljon muutakin. (tyypillisesti termiä käytetään usein väärin) Vastaaja ei ole lainkaan log-ammtilainen.
        Virolaisten kuljetusliikeiden laadussa, hinnoissa ja ammattitaidossa (kielitaito myös) ei ole enää kovin merkittäviä eroja Suomalaisiin.

        Kuljetusalan palkat ovan varsin kohtuullisia.

        Ei kukaan ole kuljetusalan palkkoja moittinut, mutta logistiikka on nimenomaan kuljetusta.
        Velipojalla sattuu olemaan kuljetusfirma, joten aika hyvin olen perillä kuljetusfirman kuluista ja menoista, nyrkkisääntönä voi todeta että palkat sivuluineen on noin kolmannes, ehkä joskus vähän vähempi, mutta kuten totesin niin nyrkkisääntönä aika hyvä.

        Totesin vaan tossa ylempänä, että kun lggistiikan kulut ja tehtaan kulut lasketaan yhteen, niin homma saadaan näyttämään siltä, että palkkakulut on noin 13 %:tia, eli tarkoitus onkin vain harhauttaa kuulijaa.
        Oikeasti logistiikassa on palkat enempi ja tehtaassa vähempi, huomattavasti vähempi.

        Prosessiteollisuudessa 4 %.tia on aika yleinen luku.


      • logistiika-alanasinatun

        Pysyisivätpä metsurit sahassaan.
        Ei pitäisi puhua logistiikasta jos tarkoittaa vaan kuljetusta. Kuljetusalan palkat ovat kohtuulliset, (tarkoitaa että ne ovat edulliset toimeksiantajan kannalta).
        Alunperin kirjoittaja sanoi että, logistiikka kustannukset ovat 13 % juustokilon hinnasta. Ei ollut kyse logistiikan palkoista eikä henkilökustannuksista.

        Pitkänmatkan ajossa missä auto liikkuu nopeasti ja paljon henkilökustannukset on pienemmät kun lyhyen matkan jakeluajossa missä lastaus ja purkaustapahtumia on paljon.
        Asiaan vaikuttaa myös kaluston eli pääoman hinta, onko kuljettajien palkka 9 vai 14 €/h. Jos on kyse vain kahden auton yrityksestä, henkilökulut (kuljettajien lisäksi) on vähäisiä mutta jos kalustoa on 10- 20 ajoneuvoa ajojärjestely ja työnjohtokuluja tulee lisää ja henkilö kuluja.
        Asiaan vaikuttaa merkittävästi onko paljonko ajoneuvon työaika on 6-24 h/vuorokausi.

        Kuulijoita/ lukijoita ei varmasti ole ollut tarkoitus harhauttaa. onko tullut tulkintavirhe.
        Logistiikkakustannukset maidon jalostuksessa on varsin kohtuulliset monesta eri syystä vaikka onkin lämpösäätöiset kuljetukset jakelussa vs. esim. vastaaviin kuljetuksiin etelä- Euroopassa.
        Minun lähipiirissä ei ole kuljetusyrittäjiä, mutta olen logistiikan asiantuntija ja logistiikka-ins.
        Ja suutarit lestisään.


      • kuljetustekniikka

        Suosittelen, että googletat logistikka sanan ja näet mitä siihen kuuluu.

        Pari sanaa Login historiasta.

        Määritelmiä on varmaan satoja ja sitä on vaikea lyhyesti selittää.
        Meillä aloimme kättää termiä vasta 1980 luvulla sitä enne se oli materiaalitoimet tai materiaalitalous.

        Kuka ja koska ensin otti logistiikan sanan käyttöön?

        Suomalaisessa insinöörikoulutuksessa puhutaan usein kuljetus- ja varastointitekniikassa,
        Örebrossa vastaavasti usein termi on parempi kuljetustalous painottaa taloutta ei tekniikkaa. P: alan teknikoiden ja insinöörien koulutus alkoi 1960 luvulla Jyväskylässä.
        Lappeenrannan teknillinen korkeakoulu on kouluttanut, "TUTA tuotantotalouden" DI , koulutus insinöörin ja ekonomin väliltä.


      • niiiniiiin
        logistiika-alanasinatun kirjoitti:

        Pysyisivätpä metsurit sahassaan.
        Ei pitäisi puhua logistiikasta jos tarkoittaa vaan kuljetusta. Kuljetusalan palkat ovat kohtuulliset, (tarkoitaa että ne ovat edulliset toimeksiantajan kannalta).
        Alunperin kirjoittaja sanoi että, logistiikka kustannukset ovat 13 % juustokilon hinnasta. Ei ollut kyse logistiikan palkoista eikä henkilökustannuksista.

        Pitkänmatkan ajossa missä auto liikkuu nopeasti ja paljon henkilökustannukset on pienemmät kun lyhyen matkan jakeluajossa missä lastaus ja purkaustapahtumia on paljon.
        Asiaan vaikuttaa myös kaluston eli pääoman hinta, onko kuljettajien palkka 9 vai 14 €/h. Jos on kyse vain kahden auton yrityksestä, henkilökulut (kuljettajien lisäksi) on vähäisiä mutta jos kalustoa on 10- 20 ajoneuvoa ajojärjestely ja työnjohtokuluja tulee lisää ja henkilö kuluja.
        Asiaan vaikuttaa merkittävästi onko paljonko ajoneuvon työaika on 6-24 h/vuorokausi.

        Kuulijoita/ lukijoita ei varmasti ole ollut tarkoitus harhauttaa. onko tullut tulkintavirhe.
        Logistiikkakustannukset maidon jalostuksessa on varsin kohtuulliset monesta eri syystä vaikka onkin lämpösäätöiset kuljetukset jakelussa vs. esim. vastaaviin kuljetuksiin etelä- Euroopassa.
        Minun lähipiirissä ei ole kuljetusyrittäjiä, mutta olen logistiikan asiantuntija ja logistiikka-ins.
        Ja suutarit lestisään.

        Tässä kommentissa näkyy nimenomaan se, että sinä olet joku työtön numeropelle, et ole tehnyt päivääkään töitä yrittäjä, kuten olen minä tehnyt koko elämäni ajan.

        Termejä tulee ja numeroita sanelee, mutta jos pitäisi mennä paikan päälle ja sanoa, että miten tämä homma tehdään kannattavaksi ja oikein, niin se jää tekemättä.

        Turha väännellä tolla logistiikka termillä, käytännössä se on kuljetusta, varastointia ei nykymaailmassa tehdä kuin sen verran, mikä on minimissään aivan pakko.

        Totean vaan, että tiedätkö mikä ero on konsulentilla ja konsultilla ????

        Vastaus: molemmat tietää miten homma tehdään teoriassa, mutta konsulentti osallistuu itse aktiin.


      • Kuljetustentehokkuus
        niiiniiiin kirjoitti:

        Tässä kommentissa näkyy nimenomaan se, että sinä olet joku työtön numeropelle, et ole tehnyt päivääkään töitä yrittäjä, kuten olen minä tehnyt koko elämäni ajan.

        Termejä tulee ja numeroita sanelee, mutta jos pitäisi mennä paikan päälle ja sanoa, että miten tämä homma tehdään kannattavaksi ja oikein, niin se jää tekemättä.

        Turha väännellä tolla logistiikka termillä, käytännössä se on kuljetusta, varastointia ei nykymaailmassa tehdä kuin sen verran, mikä on minimissään aivan pakko.

        Totean vaan, että tiedätkö mikä ero on konsulentilla ja konsultilla ????

        Vastaus: molemmat tietää miten homma tehdään teoriassa, mutta konsulentti osallistuu itse aktiin.

        Eikö noissa ole ollut aivan selkokielistä asiaa ja termitkin kansantajuisia. Eikä ainuttaakaan matemaattista kaavaa.

        Esityksessä oli tarkoitus näyttää kuinka paljon eri asioita ja kustannustekijöitä vaikuttaa kuljetuskustannuksiin. Siitä voi joku ottaa jtk opikseen.
        Se kuinka asiat tehdään edullisesti, niin yritysten kilpailuttaessa kuljetusyrityksiä, pyritään saamaan taloudellisin, tehokkain ja laadukkain yritys. Pieni alihankkija yritys on halutumpi koska sen oletetaan suorittavan kuljetuksia AKT:n lakkojenkin aikana.
        Se mitä kuljetuskustannuksissa oli laskettu oli suuntaa-antava laskelma. Joitain oli ehkä ylä ja alakanttiin laskettu ja jos asiaa sattuu lukemaan maidonkuljettaja tietää oikeat päivän taksat, nekin lienee joskus yrittäjäkohtaisia. Kuljetusliikkeen edullisemmat ratkaisut on vähissä mikäli noudattaa, AKT, Tes ja kuljettajien työaikalakia ja kalusto on laillisessa kunnossa. Kuljettajan motivointi, kannustus ja koulutus tuo yritykselle yleensä säästöjä. On vähän keinoja joissa voin neuvoa saatavan säästöä. Mutta joitain kyllä. Tuossa myöhemmin niitä.


      • tuossajtkolehyvä
        niiinniiin kirjoitti:

        Ei kukaan ole kuljetusalan palkkoja moittinut, mutta logistiikka on nimenomaan kuljetusta.
        Velipojalla sattuu olemaan kuljetusfirma, joten aika hyvin olen perillä kuljetusfirman kuluista ja menoista, nyrkkisääntönä voi todeta että palkat sivuluineen on noin kolmannes, ehkä joskus vähän vähempi, mutta kuten totesin niin nyrkkisääntönä aika hyvä.

        Totesin vaan tossa ylempänä, että kun lggistiikan kulut ja tehtaan kulut lasketaan yhteen, niin homma saadaan näyttämään siltä, että palkkakulut on noin 13 %:tia, eli tarkoitus onkin vain harhauttaa kuulijaa.
        Oikeasti logistiikassa on palkat enempi ja tehtaassa vähempi, huomattavasti vähempi.

        Prosessiteollisuudessa 4 %.tia on aika yleinen luku.

        Kuljetusyrittäjän säästökeinot

        - Valitse sopiva kalusto huolella- huoltosopimuksineen ja takaisinostosopimuksilla ja kilpailuta myyjiä.
        - mahdollisimman paljon edestakaisia kuljetuksia
        - valitse kuljetusajankohta ja reitti ajan ja polttoaineen kulutuksen kannalta edullisemmaksi
        - ajoneuvon käyttö useamman kuljettajan toimesta tulee edullisemmaksi
        - valitse kuljettajat huolella, käytä koeaikaa ja määräaikaista työsuhdetta
        - kuljettajan hyvä autonkäsittelytaito ja taloudellinen ajotapa tuo merkittävää säästöä
        - kouluta kuljettajat myöskin hyvään liikenne- ja asiakaskäyttäytymiseen , noista tulleet reklamaatiot saattaa vaikuttaa kuljetussopimusten jatkoon.
        - kilpailuta vakuutusyhtiöt (saattaa tulla säästöä)
        - -- kilpailuta yrityksen sähkö ja puhelimet ym.
        - kouluttamisella tarkoitan aivan lyhyttä ohjeistustakin
        - pyri tekemään kuljetustarjouksista sellainen, että yrittäjänä pärjäät sillä.
        - pyri saamaan sopimukseen lauseke polttoaineen hinnan korotuksista…
        - hyvä ja oikea-aikainen kuljetussuorite tuo yleensä työtä jatkossakin.
        - hallitse rahtikirja-, reklamaatio- ja varaumamenettelyt.
        - myös kuljettajien kustannus ja laatutietoisuus saa aikaan sen, että he tekevät työnsä taloudellisemmin.
        - itsenäiseen toimintaan valmis kuljettaja on säästöä isännälle
        - pyri tekemään organisaatiosta matala, (ei työnjohtoa tms.) ja toimiva
        - Muista suorittaa laskutus ja maksuajasta niin lyhyt kuin mahdollista.
        Litra tai kaksi päivässä, säästöä Dieselissä/kuljettaja . 2 l tuo lähes 1000 € säästön.


        PS. nuoret kuljettajat jaksaa enemmän , mutta kokemus heikompi ja riskinottokyky joskus liian suuri.


      • niiiniiin

        Näitä päivänselevyyksiä riittää, mutta miten homma tehdään oikein, siihen ei tullut vastausta.


      • mattitt
        niiiniiin kirjoitti:

        Näitä päivänselevyyksiä riittää, mutta miten homma tehdään oikein, siihen ei tullut vastausta.

        miks kommentoi tollasta paskaa meijeri päättää mikä o hinta ja kaupat kilpailuttaa kuljetukset vaikka tappiolle ei nykyään vastuuta oo
        oon soittanu meijerin toimitusjohtajalle, marketpäällikölle ja kaupan toimitusjohtajalle ja tiän jotta muutos tulis esim kuljetukseen se tulee siten ku kukaan ei aja ni hinta pompsahtaa
        jos kauppa näkee jonku hyväks sisään osto tuotteeks ni se on sillo se
        tuottaja saa maidosta nyt jonku 38 - 42s l alv ja se on raakamaitoo siitä saa kermaa, kevytmaitoo, voita, juustoo siitä on moneks mut punane maito maksaa kaupassa viä 1,25e
        no ny valio kerää sakkomaksuja ja kaupat yrittää vierittää hinnan alennukse viljelijöide maksettavaks SIELTÄ RAHA OTETAAN MISTÄ HELPOITEN SAADAAN SIIS VILJELIJÄLTÄ

        jos haluat et homma tehää oikei ni vaadi reilunkaupantuotteet joissa viljelijä saa oikeenhinnan jos ny tuotantokustannukset on 80s l ja viljelijöide palkka 2-4e ni matkaa o ja yrityksen voitto raakaaineista 40% niinku kauppakisaa
        yhteenveto ihmiset pystyy tekeen ilman töitä jos haluaa ja pyytään niin paljon ku joku viä viittii maksaa

        voidaan käyttää toisen asemaa hyväks ja kiskoo jos jonku on pakko maksaa
        ei o oikeeta ratkasua vaan pelkästään niitä mitä keskenään sovitaan
        EIKÄ NIITÄ TÄÄLLÄ SOVITA


      • Olkahyvälisäohjeita
        niiiniiin kirjoitti:

        Näitä päivänselevyyksiä riittää, mutta miten homma tehdään oikein, siihen ei tullut vastausta.

        Itsestäänselvyydet, joita (päivän selvänä) ollut kommentoi, on usein vaarallisia ne jää toteuttamatta.
        Mitään hokkuspokkus ohjetta tai sääntöä ei ole, toimeksiantajat ostavat kyllä ”leipäpapin” luennoimaan ja opettamaan alihankintakuljetuksiaan. Yrittäjältä vaaditaan hyvää käytöstä, neuvottelutaitoa ja turhautumisen sietokykyä. Epämääräisyyden, erilaisuuden ja paineen sietokykyä.
        Aikuinen ihminen tietää jo elämänkokemuksen perusteella paljon ja osaa soveltaa sitä käytäntöön. Asiat sujuu ja opitaan kunhan asenne on kunnossa, kaiken muun voi opettaa tai oppia työssään. Opettaminen on vaikeaa sellaiselle joka jo kaiken tietää. (Tässähän se on ilmentynyt) lisäksi kinaa aina väärällä mutu tiedollaan. Lakien noudattaminen ja niiden tunteminen on tietysti kuljetusyrittäjälle tärkeää. Nimenomaan Tieliikennelaki, kuljettajien työaikalaki ja TKSL. Jälkimmäinen on erittäin tärkeä hallita jo kuljetusyrittäjän omankin edun kannalta. Nämä on tietysti tuttuja sinulle kuljetusyrittäjän veljenä.


      • rahdiinkvastuu
        niiiniiin kirjoitti:

        Näitä päivänselevyyksiä riittää, mutta miten homma tehdään oikein, siihen ei tullut vastausta.

        Selkosjärven Kuljetus ky toi asiakkaalle 600 € arvoisen tietokoneen.
        Asiakas huomasi kuitenkin, että se oli rikkoutunut kuljetuksessa käyttökelvottomaksi!

        Asiakas oli ostanut tuotteen FCA lausekkeella.(vapaasti rahdinkuljettajalla) (tarkoittaa että myyjä on toimittanut tuotteen rahdinkuljettajalle ja vaaranvastuu ja kustannusvastuu sen jälkeen on ostajalla)
        Tuotteen paino on 5 kg. Rahtimaksu 20 €.
        A) Kuka vastaa laitteen rikkoutumisen?
        B) Paljonko rahdinkuljettaja joutuu maksamaan vaurioituneesta tietokoneesta?

        Ammattilasielle kysymys, kysy velimieheltä hän varmasti tietää.


      • niiiniiin
        mattitt kirjoitti:

        miks kommentoi tollasta paskaa meijeri päättää mikä o hinta ja kaupat kilpailuttaa kuljetukset vaikka tappiolle ei nykyään vastuuta oo
        oon soittanu meijerin toimitusjohtajalle, marketpäällikölle ja kaupan toimitusjohtajalle ja tiän jotta muutos tulis esim kuljetukseen se tulee siten ku kukaan ei aja ni hinta pompsahtaa
        jos kauppa näkee jonku hyväks sisään osto tuotteeks ni se on sillo se
        tuottaja saa maidosta nyt jonku 38 - 42s l alv ja se on raakamaitoo siitä saa kermaa, kevytmaitoo, voita, juustoo siitä on moneks mut punane maito maksaa kaupassa viä 1,25e
        no ny valio kerää sakkomaksuja ja kaupat yrittää vierittää hinnan alennukse viljelijöide maksettavaks SIELTÄ RAHA OTETAAN MISTÄ HELPOITEN SAADAAN SIIS VILJELIJÄLTÄ

        jos haluat et homma tehää oikei ni vaadi reilunkaupantuotteet joissa viljelijä saa oikeenhinnan jos ny tuotantokustannukset on 80s l ja viljelijöide palkka 2-4e ni matkaa o ja yrityksen voitto raakaaineista 40% niinku kauppakisaa
        yhteenveto ihmiset pystyy tekeen ilman töitä jos haluaa ja pyytään niin paljon ku joku viä viittii maksaa

        voidaan käyttää toisen asemaa hyväks ja kiskoo jos jonku on pakko maksaa
        ei o oikeeta ratkasua vaan pelkästään niitä mitä keskenään sovitaan
        EIKÄ NIITÄ TÄÄLLÄ SOVITA

        Totta, aloilla missä on vain yksi ostaja tai muutama iso ostaja, yrittäjän asema alihankkijana on huono, jopa sanoisin että joskus toivoton.

        Työ opettaa se on selvä, mutta ton selkosjärven sepustajan jutut ei perustu siihen mitä hän on työssä oppinut, ei voi oppia töissä jos ei ole ikinä töitä tehnyt.

        Sen näkee heti noista kirjoituksista, että teoriassa hommat on hallinnassa, käytäntö on vielä hakusessa.


      • rahdinkuljettajanvastuu
        niiiniiin kirjoitti:

        Totta, aloilla missä on vain yksi ostaja tai muutama iso ostaja, yrittäjän asema alihankkijana on huono, jopa sanoisin että joskus toivoton.

        Työ opettaa se on selvä, mutta ton selkosjärven sepustajan jutut ei perustu siihen mitä hän on työssä oppinut, ei voi oppia töissä jos ei ole ikinä töitä tehnyt.

        Sen näkee heti noista kirjoituksista, että teoriassa hommat on hallinnassa, käytäntö on vielä hakusessa.

        Kysy veljeltäsi mikä tuossa tapauksessa rahdinkuljettaja joutuu korvaamaan.
        Täällähän on kirjoitelte vain käytännönläheisiä asioita. Kuljettajienkin, ja etenkin kuljetusyrittäjän on haklliittava TKSL, siinä on tärkeitä asioita jotka koskee rahdinkuljettajaa.


      • Ohjeistus
        niiiniiin kirjoitti:

        Totta, aloilla missä on vain yksi ostaja tai muutama iso ostaja, yrittäjän asema alihankkijana on huono, jopa sanoisin että joskus toivoton.

        Työ opettaa se on selvä, mutta ton selkosjärven sepustajan jutut ei perustu siihen mitä hän on työssä oppinut, ei voi oppia töissä jos ei ole ikinä töitä tehnyt.

        Sen näkee heti noista kirjoituksista, että teoriassa hommat on hallinnassa, käytäntö on vielä hakusessa.

        sanoon vaan niinpä niin

        Katkeruus opiskelleita, sivistyneitä, asiantuntijoita ja ammattilaisia kohtaan on aivan turhaa se purkautuu sinun kirjoituksita jatkuvasti. Ei ole muiden syytä jos opiskelu jäi ajanpuutteen, kyvyttömyyden tai laiskuuden vuoksi. Muutenhan siihen maassamme on jokaisella ollut mahdollisuudet jos on kykyjä ja haluja, varallisuudesta se ei ole ollut kiinni. -70 luvulla oli erittäin edullista ottaa opintolainaakin. Ole oma itsesi ja tyydy siihen ja hyväksy itsesi, älä yritä olla enempää mitä olet ja lopeta ainakin muiden osaamisen ja ammattitaidon vähättely silloin kun et sitä itse ymmärrä etkä osaa. Siten et nolaa itseäsi muiden silmissä. Kannatta aina lukea ensin teksti jota kommentoi. (ettei satu aina noita"työtapaturmia") Onhan tämä huomautus annettu useita kertoja aiemmin.


      • niiiniiiin

        Samaa vaan sullekkin, sun naiveja mielipiteitä kukaan täysjärkinen täällä kaipaa ....


      • Intellektille
        niiiniiiin kirjoitti:

        Samaa vaan sullekkin, sun naiveja mielipiteitä kukaan täysjärkinen täällä kaipaa ....

        Kyllä kaipaa niissä on ollut täyttä asiaa. Me muut olemme täysjärkisiä mutta sinä et,Itseriittoinen ja heikkolahjainen selittää vaan.


      • niiiniiin

        Nulju on nulju, vastaa muiden puolesta kun ei itse kykene mihinkään.


      • Velipuoli-vähäyrki
        rahdinkuljettajanvastuu kirjoitti:

        Kysy veljeltäsi mikä tuossa tapauksessa rahdinkuljettaja joutuu korvaamaan.
        Täällähän on kirjoitelte vain käytännönläheisiä asioita. Kuljettajienkin, ja etenkin kuljetusyrittäjän on haklliittava TKSL, siinä on tärkeitä asioita jotka koskee rahdinkuljettajaa.

        Maidon jalostuksen logistiikkakustannukset

        ViitatenOltermaniin

        4.2.2015 21:09

        Maidon logistiikka ja sen kustannukset:

        Meijerin hankintatoimet 0,10 €/kg

        Jäähdytys ja säilytys tilatankissa 0,01 €/l

        Poimintakuljetus tilalta jalostamoon. 0,025 €/l

        0,35 €/juustokilo

        Runkokuljetukset (tuotantolaitoksista jakeluvarastoihin ja terminaaleihin. esim. Pitäjänmäelle) 0,05 €/kg

        Valmiin - ja puolivalmisteen varastointi

        - käsittely , keräily ja lähettäminen 6% = 0,60 €/kg

        Jakelu kauppoihin ja suurkeittiöasiakkaille.

        0,10 €/kg

        Kuljetuksessa ja varastoinnissa käytetyt pakkaukset 0,10

        Yhteensä logistiikkakustannukset 1,30 €/kg

        Eli 10€ vähittäishinnasta 13 %.

        Paljonhan siitä yhteensä kertyykin (logistiikkakustannuksia)

        Pelkät kuljetuskustannukset ovat 0,60 €/kg ( 6 % )

        Kuljetustehokkuus ja edullisuus kuljetuksiissa yleisesti:

        Ruuhkattomat reitit ja autojen hyvä kapasiteetti tasainen nopeus hyvä

        ei ADR eikä erikoiskoulutus vaatimuksia kuormansidotaa tms. eikä muita erkoisvaatimuksia kuljettajille. - Matalariskiset kuljetukset.

        Ja maidon poiminnassa selityy.

        - suuri tilakoko

        - vain yhtä raaka-ainetta

        - tehokas lastaus tiloilla (muutama minuutti)

        - kuljetuskaluston verohelpotukset ym

        - isot kuljetusyksiköt

        - ammattitaitoinen kuljettaja henkilöstö (hyvä työmoraali)

        - ei ADR eikä erikoiskoulutus vaatimuksia kuormansidotaa tms.

        - alhaiset palkkakustannukset ja hyvät sopimukset jalostajan kannalta.

        - riittävä työmäärä yrittäjälle

        - vähäinen kilpailu

        --- osaksi huonot ja hitaat tiet

        Runkokuljetukset

        - nopea koneellinen lastaus ja purku mahdollisuus paluukuljetuksiin

        Jakelussa

        - mahdollista yö ja viikonloppujakelua

        - Suuret myymälät suurkeittiö asiak. vastaanottotilat

        - Nopeaan koneelliseen lastaukseen ja purkaukseen mahdollisuus.

        - Kaluston ja kuljetusten helppo saatavuus huippujen kin osalta.
        Vastaa
        Ilmianna
        Jaa
        2 Vastausta

        112112

        5.2.2015 09:24
        Uusi

        Onkohan se tavaran siirtely paikasta toiseen parasta pisnestä Suomessa......

        "Valion liikevaihto vuonna 2013 oli 2029 miljoonaa euroa. Liikevaihto kasvoi ulko-mailla 3,9 % ja kotimaassa 0,1 %. Konsernin maitokate** ylitti ensimmäistä kertaa miljardin euron rajan ollen 1026 miljoonaa euroa (991 miljoonaa euroa)."

        "** Maitokate = liikevaihto - muut kulut paitsi poistot ja omistajille maksettu maidon tuottajahinta ja osakaslainan korko."

        Esimerkkejä meijerien saamista kuljetustuista

        " Osuuskunta Pohjolan maito 1,0 milj euroa,

        Osuuskunta Itämaito 0,6 milj euroa"....jne.
        Ilmianna
        Jaa

        varmamaksaja

        5.2.2015 19:10
        Uusi

        Kaikkihan kannattaa tukiaisten taki. Niin myös persnetto Valio.
        Ilmianna
        Jaa
        Vastaa alkuperäiseen viestiin

        Maidon jalostuksen logistiikkakustannukset

        Maidon logistiikka ja sen kustannukset:

        Meijerin hankintatoimet 0,10 €/kg

        Jäähdytys ja säilytys tilatankissa 0,01 €/l

        Poimintakuljetus tilalta jalostamoon. 0,025 €/l

        0,35 €/juustokilo

        Runkokuljetukset (tuotantolaitoksista jakeluvarastoihin ja terminaaleihin. esim. Pitäjänmäelle) 0,05 €/kg

        Valmiin - ja puolivalmisteen varastointi

        - käsittely , keräily ja lähettäminen 6% = 0,60 €/kg

        Jakelu kauppoihin ja suurkeittiöasiakkaille.

        0,10 €/kg

        Kuljetuksessa ja varastoinnissa käytetyt pakkaukset 0,10

        Yhteensä logistiikkakustannukset 1,30 €/kg

        Eli 10€ vähittäishinnasta 13 %.

        Paljonhan siitä yhteensä kertyykin (logistiikkakustannuksia)

        Pelkät kuljetuskustannukset ovat 0,60 €/kg ( 6 % )

        Kuljetustehokkuus ja edullisuus kuljetuksiissa yleisesti:

        Ruuhkattomat reitit ja autojen hyvä kapasiteetti tasainen nopeus hyvä

        ei ADR eikä erikoiskoulutus vaatimuksia kuormansidotaa tms. eikä muita erkoisvaatimuksia kuljettajille. - Matalariskiset kuljetukset.

        Ja maidon poiminnassa selityy.

        - suuri tilakoko

        - vain yhtä raaka-ainetta

        - tehokas lastaus tiloilla (muutama minuutti)

        - kuljetuskaluston verohelpotukset ym

        - isot kuljetusyksiköt

        - ammattitaitoinen kuljettaja henkilöstö (hyvä työmoraali)

        - ei ADR eikä erikoiskoulutus vaatimuksia kuormansidotaa tms.

        - alhaiset palkkakustannukset ja hyvät sopimukset jalostajan kannalta.

        - riittävä työmäärä yrittäjälle

        - vähäinen kilpailu

        --- osaksi huonot ja hitaat tiet

        Runkokuljetukset

        - nopea koneellinen lastaus ja purku mahdollisuus paluukuljetuksiin

        Jakelussa

        - mahdollista yö ja viikonloppujakelua

        - Suuret myymälät suurkeittiö asiak. vastaanottotilat

        - Nopeaan koneelliseen lastaukseen ja purkaukseen mahdollisuus.

        - Kaluston ja kuljetusten helppo saatavuus huippujen kin osalta.

        5000 merkkiä jäljellä
        Nimimerkki*
        Luetuimmat

        Viljan hinnat laskussa

        http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/tammikuun-loppu-n%C3%A4kyi-laskuna-viljap%C3%B6rsseiss%C3%A4-1.83786 Euroopassa kyyti oli vielä kylmempää. Pariisin hyödykepörssissä lähin maaliskuun vehnäfutuuri notkahti viikossa 13 euroa tonnilta päätyen 185,5 euroon tonnilta. Rehuvehnä halpeni viikossa yli 8 ja rapsi 7 euroa tonnilta.

        Tietojen salailua

        Nykyaikana vaaditaan laajasti eri tietoja julkisesti saataville. Jostain syystä maatalous ei kuulu tähän joukkoon. Osakeyhtiöiden tulo


      • niinniiiin
        niiinniiin kirjoitti:

        Ei kukaan ole kuljetusalan palkkoja moittinut, mutta logistiikka on nimenomaan kuljetusta.
        Velipojalla sattuu olemaan kuljetusfirma, joten aika hyvin olen perillä kuljetusfirman kuluista ja menoista, nyrkkisääntönä voi todeta että palkat sivuluineen on noin kolmannes, ehkä joskus vähän vähempi, mutta kuten totesin niin nyrkkisääntönä aika hyvä.

        Totesin vaan tossa ylempänä, että kun lggistiikan kulut ja tehtaan kulut lasketaan yhteen, niin homma saadaan näyttämään siltä, että palkkakulut on noin 13 %:tia, eli tarkoitus onkin vain harhauttaa kuulijaa.
        Oikeasti logistiikassa on palkat enempi ja tehtaassa vähempi, huomattavasti vähempi.

        Prosessiteollisuudessa 4 %.tia on aika yleinen luku.

        Kuskin hommat on ihan hyviä.Aiemmin kerroin että sattumalta velmiehellä on kuletysvirma. Olen veljen kuljetusvirmassa kuskina, ajohommia tehny jo kolkyt vuotta ja palkka sen mukanen ja lisät, saan vähän alle 10 €/tunnilta. Veli sano jotta vähän taulukon yläkanttiin. Siihen sisältyy ja lomakorvaukset. Lomailen pariviikkoa ilman palkkaa heinäkuussa kun on hiljasta.
        Muut kuskit saa paljo vähemmän. Palkan lisäksi Virman puku turvajalkineet ja puhelin.
        Ja kun päiviä ja tunteja tulee kuussa rajusti, yleensä 12 t päivässä ja 25 päivää kuussa se teköö 3000 €.
        Ajaessa syön, juon ja puhun puhelut ettei tu luppoa. Pesut ja pikkuhuollot ja muut teemme omalla ajalla.
        12 x 10 = 120/ pvä
        25 x 120
        Normihommina 80€/ pv x 21 pv= 1680 €

        Tykkään ajamisesta.
        Veli sano jotta saan melkein Selkosjärveen kunnanjohtajan veroista palkkaa etenkin jos lisään himpun ajamista, (tää meirän kunnanjohtaja rouva saa 3500€ ja sillä on puhelin ja loúnas erut huvittelumatkoja ja muuta) Muut kuskit sano jotta se on pienin kj palkka koko maassa.
        Tilanhoiros viel, se on helppua, 3 ha peltua ja lähes yhtäpaljon mettää, elukoita mulla on vaan kissa ja sika ninku paremmin seuraks. Niiren kanssa on mukava illalla debatoira. tarkistin tietyosanakirjast se tarkottaa ryhmäkeskustelua. Sian kanssa otan joskus tai melko usein kossua.
        Perhe ottia tuota lähti muutti kaupuntiin keerostalo-osakkehesen. Muija sano että jaksa kun onn niin suuruutenhullu maitteni kanssa ja narsistinen puheis ja kirjootuksis olemattoman omaisuuden suhtehenkin. En ymmärrä mitä tuo tarkootti. Ja lisäks Pakolokiseks valehtelijaks se se mua syytteli. No minä jäin ihan kuutamolle.


      • salen.tukija

        Öhmöhömmm. Edam ei maksa 10 euroa kilolta vaan alle puolet siitä. Siis asiakkaalle. Sis alv.
        Eikä se ole mikään sisäävetotuote vaan massa tuote, muodostaa suurimman osan ykittäisenä tuotteena suomalaisen energiansaannista. Noin 27kg per pää juustoa kuluu. Enemmän kuin missään muussa maassa. Suurin osa maidosta myydään halpoina juustoina suomalaisille alle tuottajahinnalla. Kustannetaan muilla tuotteill kuten hevi. Törkeää rosvousta ja kansan terveyden vaarantamista. Mafia toimii.


    • poimintakuljetukset

      elkistetty esimerkki mitä meijerille mahdollisesti maksaa maitolitran poiminta-ajo.
      Otin tarkasteltavaksi 1 kk jakson.
      Matala organisaatio

      Pääoma 2500 €
      Palkat(heenkilökulut) 8000 € (13€x1,6x 11hx30x1,16)
      Palttoaine 3300
      Huollot 400
      Laskutus, tilat 400
      Varaosat 400
      Vakuutukset 400
      Hallinto 300
      Korvaukseton ajo 200
      Puhtaanapito ja tarvikkeet 150
      Rengaskulut 300

      Kustannukset yhteensä 16 350€/kk
      Laskutus 17 500 €/kk


      Kuljetusvolumi 30 x 38 000 l = 1 140 000 l/kk
      17 000 €/ 1 140 000 l = 0,0149€/litra
      eli 10 l kiloon.
      0,15 €/kg

      Logistiikan kustannuksita tuskin tulee paljoa yli €uron kaikkiaan tulee hintaa.
      Kuljettajien ansiot on tässä 49% kokonaiskustannuksista.

      • jotakinonpuuhasteltu

        Kannattaa puhua siten vaan kuljetuksista jos ja kun on vain kuljetuksesta kyse!
        Aika suuret on kuljetuskustannukset mutta ”kalliista” lopputuotteesta varsin vähän ja nämä ”milkki” kuljetukset ovat aika riskittömiä myös kuljetusyritykselle. Totta on, että varastot on entistä enemmän autossa, kummipyörien päällä. Kyllä Valion toiminnoissa on kuitenkin merkittävässä määrin varastointia.
        Kokeneen kuljettajan palkka kuukaudessa on 2050 € (ilma ylityötä tai muita lisiä)
        Varastoissa kokeneen työntekijän palkka on 1900-2000 TES ym riippuen.
        Valion tuotevaraston (keräily lähettämö) palkat on aiemmin ryöstäytyneet käsistä, muistan niiden olleen joillain jopa 40 000€/vuosi n. 10 vuotta sitten. (Tuo koostuu suurestä määrästä yli- ja yötöitä, viileävarasto- ja urakka (eli suoritepalkkalisiä) eli 3600 €/kk (brutto on hyvä palkka tuolle koulutus- ja vaatimuustasolle)

        En ole koskaan ollut Valion palveluksessa, mutta tehnyt paljon yhteistyötä ja myynyt palveluja heille. Taannoin arvioin ja ohjasin asiasisällötään erään varastosta tehdyn AMK insinöörityön taisi olla inventoinnista oli kyllä.


      • Jakelusta
        jotakinonpuuhasteltu kirjoitti:

        Kannattaa puhua siten vaan kuljetuksista jos ja kun on vain kuljetuksesta kyse!
        Aika suuret on kuljetuskustannukset mutta ”kalliista” lopputuotteesta varsin vähän ja nämä ”milkki” kuljetukset ovat aika riskittömiä myös kuljetusyritykselle. Totta on, että varastot on entistä enemmän autossa, kummipyörien päällä. Kyllä Valion toiminnoissa on kuitenkin merkittävässä määrin varastointia.
        Kokeneen kuljettajan palkka kuukaudessa on 2050 € (ilma ylityötä tai muita lisiä)
        Varastoissa kokeneen työntekijän palkka on 1900-2000 TES ym riippuen.
        Valion tuotevaraston (keräily lähettämö) palkat on aiemmin ryöstäytyneet käsistä, muistan niiden olleen joillain jopa 40 000€/vuosi n. 10 vuotta sitten. (Tuo koostuu suurestä määrästä yli- ja yötöitä, viileävarasto- ja urakka (eli suoritepalkkalisiä) eli 3600 €/kk (brutto on hyvä palkka tuolle koulutus- ja vaatimuustasolle)

        En ole koskaan ollut Valion palveluksessa, mutta tehnyt paljon yhteistyötä ja myynyt palveluja heille. Taannoin arvioin ja ohjasin asiasisällötään erään varastosta tehdyn AMK insinöörityön taisi olla inventoinnista oli kyllä.

        Jakelukuljetukset ovat varsin tehokkaita:
        - koska tuotteet jaetaan suoraan kauppoihin eikä juurikaan tukkukauppojen välityksellä.
        - ( sama tilanne leipomo, lihanjalostus-, ja virvoitusjuoma- ja panimotuotteilla)
        Nuo kaikki edellämainitut ovat yli 70 % kaupan volumista ja ne menevät suoraan tuotantolaitoksilta kauppoihin ja SK-asiakkaille.
        - SK –asiakkaita on eri kokoisia. SK= Suurkeittiöasiakkaat.
        - Meidän keskimääräinen myymäläkoko on yksi Euroopan suuremmista jokaista myymälää kohti on keskimäärin nykyisin n. 1300-1500 asiakasta.
        - Jakelua kauppoihin voidaan suorittaa 7/24 h. Yö ja viikonloppujakelun ansiosta liikennekuormitus tasaantuu suuremalle ajalle ja tavarajakelussa voidaan välttää työmatkaliikenteen huippuja ja ”ruuhkia”. Näin myös kuljetus on polttoainetehokaampaa.
        - Myymälöissä ei tarvitse välttämättä olla henkilöstöä kuljettajan jättäessä kuormaa sinne, vaan hän pääsee takatilaan ”omalla avaimella”
        - Usein isoihin myymälöihin menee kuormalavallinen samaa tuotetta. Sama käsittely-yksikkö 1000 kg FIN lava on kulkenut tuotannosta asiakkaalle koneella siirrettynä. Lisäksi rullakoissa ja omissa kierrätyslaatikoissa.
        Tehokkuus, taloudellisuus, turvallisuus ja ekologisuus.
        Oikea-aikaisuus ja tuoreus.


      • samperialkijo

        Niin joo, maitolitran rahtaus maksaa 15c litra. Sinne meijjöriin. Joten kyllä mejeri maksaa ostamastaan maidosta yli 50c litralta plus vero. Ja kuluttaja ostaa sen juustossa alle 50c sis vero. Oikeen suomalainen osuuskunta pisnes


      • AaaBeeCee
        samperialkijo kirjoitti:

        Niin joo, maitolitran rahtaus maksaa 15c litra. Sinne meijjöriin. Joten kyllä mejeri maksaa ostamastaan maidosta yli 50c litralta plus vero. Ja kuluttaja ostaa sen juustossa alle 50c sis vero. Oikeen suomalainen osuuskunta pisnes

        Laskin yhdellä maitoautoyhdistelmällä operoivan kuljetusyrityksen liikevaihdosta maidonkuljetuksen hinnaksi meijeriin 2c litra oletuksella että 22 tunnin aikana vuorokaudessa jolloin auto on liikenteessä kuljetetaan kaksi täyttä kuormaa meijerille jossa on yhteensä 70000 litraa maitoa. Jos keräily olisi niinkin hidasta että vain yksi kuorma vuorokaudessa menisi meijerille, hinnaksi jäisi silti vain 4c litra joka eroaa merkittävästi 15c litra höpöarvauksestasi.


    • katainen

      aloittaja vois kommentoida kuinka paljon MINISTERIT TIENAA ja alkaa konsultiks ydinvoimalaitokseen siinä olis se hyvä puoli josset tiedäkkää mitään niin täältä espanjaan on sileetä maastoo ni ei tarvi väitellä ja näyttää tyhmyyttä ku sen näkee muutenkin

      MUUTEN PALKANSAAJIEN KESKIANSIOT ON 3600 EUROO KUUSSA NIILLÄ MENEE VITUN HYVIN ESIM PERHE TIENAA 7200E YHTEENSÄ JA SIT RUIKUTTAA KU EI O VARAA MAATALOUS " TUET ON 400 E A " JA SIITÄ SAAVAT ITTELLE MONINKERTASEN HYÖDYN
      DUUNARIT TIENAA 86400 e VUODESSA PERHE 10 VUODESSA MELKI MILJOONAN NE ONKI KAIKKI MILJONÄÄREJÄ KU ANSIOT ON 864 000 EUROO JA KAIKKI JÄÄ SÄÄSTÖÖN KU ELÄMINEN ON ILMASTA SUOMESSA MM MAATALOUSTUKIEN ANSIOSTA ON SE VÄÄRIN

    • rahdinkuljettajanvastuu

      Se äly jos sitä joskus on ollu on Selkosjärveltä ainakin häneltä kadonnu.
      Tietäähän sen kuin ole käynny kusella riittävän usein.

    • Käytönnössä

      Oltermannin myyntihinta on liian suuri koska maidontuottaja saa kohtuuttoman suuren hinnan maitolitrastaan.

    • Anonyymi

      Juusto maksoi tänää 4,28 e kg prismassa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

      Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      28
      2659
    2. KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa

      Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.
      Henkirikokset
      95
      1638
    3. Onkohan tämä jotain elämää suurempaa

      Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m
      Ikävä
      38
      1568
    4. Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa

      että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet
      Naisen logiikka
      66
      1543
    5. Nainen sä olet

      arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r
      Ikävä
      77
      1339
    6. Kuinka paljon

      Olet tutustunut kaivattusi arvomaailmaan?
      Ikävä
      117
      1234
    7. Missä paikassa ja minkälaisessa tilanteessa

      Olit silloin kun tajusit ihastuneesi häneen?
      Ikävä
      85
      1090
    8. Oon vähän pettynyt

      Suhun mies. Luulin, että haluat mut ja juokset paljasjaloin kilpaa savannilla leijjonien ja sarvikuonojen ohi saadaksesi
      Ikävä
      109
      1073
    9. Onko Estlink-2 kaapeli lainkaan vaurioitunut?

      Vai onko kyseessä Naton operaatio Venäjän ns. varjolaivaston pysäyttämiseksi, ja kaapelivaurio vain simuloitu.
      Maailman menoa
      249
      1063
    10. En ole häneltä kylläkään koskaan nähnyt sellaista

      Tottakai jos hän olisi jonkunlaisen selvän eleen tai jonkun jutun näyttänyt, että häntä kiinnostaakin niin tietenkin si
      Ikävä
      3
      1054
    Aihe